حضور دختران و پسران ترک در دانشگاه کابل!
واقعا در برخی موارد حق دانشجویان در بعضی ولایات پایمال می شود، انصافا فضای آموزشی برخی دانشگاه ها نیز نامناسب است، به مشکلات سیستم تحصیلات عالی کشور نیز خود بیشتر آگاهی دارید، پس لطفی فرموده در کنار جذب دانشجویان دختر و پسر ترک، به فکر رفع این مشکلات هم باشید 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۲/۱/۷ کد خبر: 49718 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، بالاخره چند دانشجوی ترک که به احتمال زیاد جزء شجاع ترین دانشجویان جهان می باشند، پس از تلاش های بی وقفه وزیر تحصیلات عالی افغانستان جذب دانشگاه کابل شدند.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان روز سه شنبه ۶ حمل از جذب ده ها دانشجوی ترکیه در رشته های شرعیات و زبان در دانشگاه کابل خبر داد و برای ثبت نام این دانشجویان مراسم خاصی برگزار نمود.

محترم عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی در این رابطه اظهار داشت: دانشجویان ترکیه براساس یک تفاهم‌نامه بین این وزارت و موسسه افغان – ترک برای ادامه تحصیل به افغانستان آمده اند و به مدت پنج سال تا مقطع لیسانس در رشته‌های شرعیات، ساینس، زبان ترکی و زبان انگلیسی در دانشگاه کابل درس می‌خوانند.

بنا به گفته معین وزارت تحصیلات عالی، تفاهم نامه مذکور دو سال پیش امضاء شده است و تا اکنون چهل دانشجوی ترک در دانشگاه کابل ثبت نام کرده اند که از این تعداد، 24 دانشجو دختر می باشند و 16 دانشجو پسر.

این دانشجویان که از یک سال قبل آمادگی های لازم برای حضور در کابل از جمله یادگیری زبان فارسی را آموخته اند، هزینه ای برای تحصیل در دانشگاه کابل پرداخت نخواهند کرد و ادامه تحصیل آنها رایگان می باشد اما هزینه اقامت را خود پرداخت خواهند کرد.

محترم عبید حضور این 40 دانشجوی ترک در دانشگاه کابل را نشان پیشرفت قابل ملاحظه در وزارتخانه اش خواند و گفت: چنین همکاری هایی علاوه بر اینکه سبب تقویت روابط بین افغانستان و ترکیه می شود، نشان می دهد که سیستم تحصیلات عالی افغانستان از لحاظ کیفی سیر صعودی را پیموده و توانسته با جلب توجه جوانان کشورهای منطقه، حیثیتی را که به دلیل جنگ‌ها از دست داده بود، دوباره به دست آورد.

به گفته وی پیش از سه دهه جنگ در افغانستان، هزاران دانشجوی خارجی در کشور ما بخصوص در دانشگاه کابل که سال ۱۳۱۱ خورشیدی تاسیس شده است، تحصیل کرده اند. اما این اولین بار است که بعد از سی سال جنگ شماری از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به افغانستان می‌آیند.

جناب وزیر همچنین از علاقمندی شماری دیگر از کشورها برای فرستادن دانشجو به دانشگاه کابل خبر داد و گفت: امیدواریم این تبادل دانشجو در سطح گسترده ادامه پیدا کند.در سال‌های گذشته صدها دانشجویان افغانستان با استفاده از بورسیه های تحصیلی به ترکیه رفته اند.

ما نیز مانند بسیاری از شما عزیزان از این خبر خوشحال و مسرور شدیم. چرا که بالاخره دانشگاه های ما اینقدر پیشرفت کرده اند که چهل دانشجوی ترک حاضر به ادامه تحصیل در کابل شده اند. اما آیا این نشان دهنده سیر صعودی نظام تحصیلات عالی کشور می باشد یا صرفا یک جنبه نمایشی و سیاسی دارد؟

محترم عبید که حدود دو سال است ریاست این وزارتخانه را بر عهده گرفته، مدعی است که تحصیلات عالی کشور پیشرفت کرده است، در حالی که در نتیجه کنکور سال ۱۳۹۱ خورشیدی بیش از صد هزار داوطلب به دلیل کمبود ظرفیت دانشگاه ها از راه یافتن به دانشگاه‌های افغانستان باز مانده اند.

کمبود فضاهای آموزشی، عدم ظرفیت پذیرش، نبود کتب و منابع مراجع، استفاد از نظام آموزشی گذشته و حتی وجود استادان غیر متخصص از مشکلاتی است که هنوز دانشجویان داخل کشور از آن رنج می برد.

بحث بورسیه شدن دانشجویان افغانستانی نیز که تبدیل شده است به یک مافیای بزرگ. شاید بتوان مدعی شد از بین ده هزار دانشجویی که طی این ده یازده سال به دیگر کشورها بورسیه شده اند، هشتاد درصد آنها براساس رشوت و واسطه گری بوده است و تنها بیست درصد براساس لیاقت و استعداد، آن هم بعد از دوندگی های فراوان.

مشکلات دانشجویان بورسیه شده نیز در خور توجه می باشد که برخی از آنها بر خلاف گفته مقامات وزارت تحصیلات عالی، چندین ماه است که پول ماهانه خود را دریافت نکرده اند در حالی که دولت سالانه 5 میلیون دالر را تنها بخاطر مصارف دانشجویان افغانستانی در خارج از کشور اختصاص داده است.

به هر حال به جناب عبید به خاطر جذب دوباره دانشجویان خارجی در دانشگاه های افغانستان، مانده نباشید عرض می کنیم و می گوییم: بسیار خوب است که برای نشان دادن میزان امنیت و پیشرفت کشور، در تلاش برای جذب دانشجویان خارجی هستید، ولی در کنار آن، به این نکته نیز توجه داشته باشید که چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.

جناب وزیر، واقعا در برخی موارد حق دانشجویان در بعضی ولایات پایمال می شود، انصافا فضای آموزشی برخی دانشگاه ها نیز نامناسب است، به مشکلات سیستم تحصیلات عالی کشور نیز خود بیشتر آگاهی دارید، پس لطفی فرموده در کنار جذب دانشجویان دختر و پسر ترک، به فکر رفع این مشکلات هم باشید و لااقل همان امکاناتی را که برای دانشجویان جدید مد نظر گرفته اید، در حق دانشجویان داخلی نیز اعمال فرمایید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نمایش است واگرنه دانشگاه کابل رشد نکرده است و رشد دانشگاه کابل را از تالیفات و کتاب خانه های کابل درگ کنید که اصلاً کیفیت و کمیت ندارد.

>>>   جناب عبیدالله عبید یک شخص بی تجربه واحساساتی است او که نتوانست یک سفارت را به سی نفر کارمندش درست رهبر ی کند چطور می تواند یک وزارتخانه را با این همه تشکیلاتش رهبری درست کند؟ ولی ضرب المثل است که گفته اند ( مربی داری مربا بخور) درین کشور لیاقت ارزش ندارد اگر واسطه و زور داشتی زندگی کن اگر نداشتی بمیر.
مهاجر افغانی از ایران

>>>   بی نتیجه میاند دلیل به این شده نمیتواند که چرا شاگرد های کشورهای خارجی در کشور ما امده اند ولی ما به خود جای نداریم نخیر بلکه افتخار کرد و بسیار بالید که بعد از سالها محصلین یک کشور خارجی به افغانستانی که ما و شما هنوز هم از امنیتش احساس ارامش نمیکنیم چه رسد به خارجی ها باید از دل جان امدن ایشان را خیر مقدم گفته و با ایشان رویه کاملآ عالی رفتار کرد در امدن شاگردهای خارجی به کشور ما بسیار مسایل مثبت است که از توان بنده حالا نیست که بنویسم ؛مگر بدوست های که بی نتیجه مانده اند باید که بگویم که در تمام دنیا همین قسم کانکورهای وجود دارد هیچ کشور نمیتواند که تمامآ را بپزیرد سعی کنید انشاالله کامیابی از ان شما میشود
محصل مسافر

>>>   همه میدانند که ترکیه غلام امریکاست و نقشه های امریکا را اجرا میکند ( مثل قطر و عربستان ).حالا باید از خود پرسان کرد که ترکیه در کشور فقیری چون افغانستان به دنبال چیست؟ ترکیه با سوریه هم بسیار اظهار دوستی و مودت میکرد ولی از پشت به سوریه خنجر زد و هر هفته هزاران تروریست وهابی را مسلح و به داخل سوریه می فرستد تا سر ببرند و آدم بکشند. ترکیه یک چنین کشوریست. خوش نباشیم. نقاب از چهره منافق ترکیه افتیده.
مهاجر

>>>   قصد جسارت ندارم اما برایم سوال است که مگر قحطی دانشگاه هست که ترکها به اینجا آمده اند؟مگر دانشگاه کابل چه دارد که در سایر دانشگاه های دیگر آن چیز یافت نمیشود؟! ظاهرا "کاسه ای زیر نیم کاسه ست".
پسر افغان

>>>   مهاجر! جان، چرا با خود جنگ داری!؟
احمد

>>>   رشد علمی و تولید علمی به مقالات آی اس آی کارهای علمی دانشجویان و اساتید بستگی داره به طرح های تحقیقاتی و پژوهشی به بکارگیری علم در زمینه های مختلف به صادرات علم بستگی داره به این بستگی داره که شما یه چیزی بسازی که تو دنیا تک باشه به اینه که انحصار داشته باشی ( البته انحصار تریاک رو نمیگم ها) این کار دولت قابل تحصین است اما باید این دانشجویان رو حفظ کنه و از تعداد اونا کم نشه البته دولت ما به فکر دانشجوهای خودش نیست این اوضاعی که برای دانشجویان در ایران پیش آورده این بازی های سیاسی قومیتی و بهانه کردن تذکره ، باشد که این دانشجویان ترک از افغانستان فارغ التحصیل شوند و همینطور دانشجویانی از دیگر کشورها
دانشجوی افغان از ایران

>>>   جالب است برای خود افغانستانی ها ظرفیت نیست ولی برای بیگانه آری!!!
سردار

>>>   اول به نویسنده محترم پیام دارم که می نویسم:
برادر یا خواهر گرامی! اگر منوال همین باشد که همه دانشجویان افغانستان به دانشگاه راه پیداکند این یک امر محال است خودت هم میدانید وهمه مردم عزیز ما میدانند. اگر یک صنف 40 نفری را در نظر بگیریم همه اول نمره نمی شود و حتی همه کامیاب نمی شود در امتحانان صنفی پس کامیاب کرده بلای جان دانشگاه و استادان دانشگاه می کنید. و غیر...
دوم به مهاجر افغانی می گویم که: برادر... ترکیه منحیث یک کشور مسلمان به افغانستان آنقدر کمک کرده که شاید هیچ کشور دیگر حتی امریکا به آن نمی رسد فعلا من که درین کشور غمزده زندگی میکنم و میدانم که ترکیه از لحاظ معنویات به اندازه کمک می کند. ده ها مکتب فعال دارد همه ساله در امتحانات کانکور درجه بالا را دارد، ما فعلا نیاز به معنویات داریم در قسمت معنویات ما زیاد کمک کرده است، در همه قسمت کمکهای شان را داریم.
سوم اینکه: آمدن دانشجوی خارجی در یک کشور حیثیت کشور را بالا می برد، اگر در همین عصر پشرفت و تکنالوژی پرسان شود که کدام کشور دانشجوی خارجی ندارد جز افغانستان هیچ کشور دیگر پیدا نخواهد شد. برادر گرامی ازین تنگ نظری بگذریم و بگذاریم دیگران از داشته فرهنگی ما، داشته های علمی ما استفاده کنند.
بشار درخشان کابل

>>>   ديگر كشورها خصوصا تركيه، هدفشان تحصيل نيست از خود اهدافى دارند، كاشكه ملت ما مثل ساير كشورها از دانشجويان خارجى استفاده كرده بتواند، حالا بدبختانه تقريبا تماما افراد ما جاسوس خارجى تربيه ميشود، من به صفت يك ديپلومات كشور خود بوده شايد اين عمل ناگوار و المناك هستم، اما تلاش كردم تا به كرزى صاحب اين درد خود را رساندم، بعدا افسوس ديدم خود ايشان نيز جاسوس بودن، حالا از وظيفه استفاء دادم ولى صاحب وجدان راحت نشدم كه ملت خود را چطور از اين بدبختى نجات داد، جواب بسيار مشكل و ناممكن بنظر ميرسد،

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز خدمت عرض شود این اشخاص که از ترکیه به نام محصل ترکیه معرفی شدن تمام شان جاسوس ترکیه هستند که در افغانستان اعزام شده اند تمام ایشان برای طلبان کار میکنند و ارتباطات مستقم با باکستان هم دارند تمام این اشخاص در لباس محصل اطلاعات را از افغانستان جمع اوری میکنند مردم ما باید به این اشخاص اعتماد نکنند ورارت تحصیلات عالی این خیانت بزرګ را مرتکب خواهد شد که به جاسوسان ترکیه اجازه تحصیل را بدهید هموطنان عزیز خو و خواص دولت ترکیه مانند دولت باکستان است و بدتر از باکستان میاشد رحم و عاطفه ترکیه ندارد ما باید هوشیار باشیم فریب این دولت ها را نخوریم به خداوند بزرګ قسم یاد مینمایم یک واقعیت است۰

>>>   من برای شما متاسف هستم وقتی شما خودتان را قبول ندارید و کشور خود را نا امن جلوه میدهید طوری که دانشجویان ترک را شجاع میخوانید به خاطر اینکه در افغانستان تحصیل میکنند پس از بیگانه ها چه توقع میشود داشت. امیدوارم افغانستان هم هویت اصالت مسلمان بودنش را حفظ کند و هم یک کشور قوی و قدرتمند در سطح جهان نمایان شود.

>>>   تركيه بسيار دوست حقيقي افغانستان است در طول تاريخ بوده و است همكاري تركيه روشن است در مقابل افغانها... و أن برادر ما تركيه بد گفته اما نخير تركيه يگانه كشور همكار دوستي دارد همراي افغانستان با احترام

>>>   با نظرمهاجر موافق هستم. اینها جاسوس هستند.ترکیه یک خائن است که بعنوان یک کشور دوست به دختران و مسلمان شیعه و سنی مذهب در سوریه رحم نکرد و دستور تجاوز و قتل و عام این مردم را داد. واقعا ترکیه چه می خواهد؟
صالح

>>>   وزیر صیب بجای این کارهای نمایشی به فکر کتابخانه دانشگاه و اساتید ان باش استاد مسلکی ندارد کتابخانه اش هم 4جلد کتب بیشتر نیست.

>>>   این جذب و جلب ها باید دو طرفه باشد و با تعامل علمی و تخنیکی همراه شود که هم محصلان ما بتوانند تحصیل کنند و هم دانش و تکنیک و رشته های متنوع ظرفیت سازی و وارد شود.
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   سلام بعد از سلام ايا من نمي دانم چرا اين قدر تنگ نظر است بعضي دوست ها ،افغانستان چي دارد كه محصلين تركيه بيايد به جاسوسي 40 محصل تركيه افغانستان خراب و تراب كند تركيه جاسوس ميداني چرا أجازه ميدهي مكتب ها ي تركي در افغانستان عجيب مردم هستيم ،جاسوس أمريكا ،انگليز ،و چين كه خبري نداري أسلحه به طالبان به فروش ميرساند بيجاره مردم غافل از وضيعت گپ در كجا از كي شكايت دارد تركيه بهترين كشور كه هر وقت در كمك بوده تشكر احترام

>>>   عزیزان. چرا منفی گرایی میکنید.من خودم سالها قبل از پوهنتون کابل فارغ شدم.در ان زمان ما همصنفی های از ایران فلسطین - عراق- پاکستان و غیره داشتیم.ازینکه سطح درسی پوهنتون کابل بالا بود برای درس خواندن به افغانستان میامدند.حالا هم بعد از چندین سال حاضر میشوند به افغانستان برای درس خواندن بیایند .این خود یک اعتبار و حیثیت است برای پوهنتون کابل. حداقل اگر محصلین خارجی اینجا درس بخوانند سند تحصیلی پوهنتون کابل در هر جا اعتبار پیدا میکند. اینکه ما همه گی به پوهنتون داخل شویم و فارغ شویم و در داخل برای ما کار پیدا نشود و سند تحصیلی ما هم به هیچ جا مورد قبول واقع نشود. بهتر است که یک تعداد از داخل جذب شوند و یک تعداد محصل خارجی که علاقمند باشند برای شان چانس داده شود.
واقعا متاسفم. یکی ترکیه را بد میگوید-یکی اینها را چاسوس میخواند-یکی کشور خودش را ناامن اعلان میکند. یکی خود را حامی سوریه قلمداد میکند و... ما و شما بالاخره چه هستیم و چه میکنیم؟ اینها چاسوسی کی و چه را میکنند؟ برای ما و شما چیزی پت نمانده که اینها انرا به چاسوسی کشف کنند.این بدبختی ما نتیجه همین خودخواهی و تنگ نظری ما است که خود را از تمام دنیا هوشیارتر میگیریم باز دست گدایی ما به تمام دنیا دراز است. چیزی که ما زیاد داریم گپ مفت...و غرور بیجا.امیدوارم از گفتن این حقایق ازرده نشده باشید.
هراتی.

>>>   سلام: برادرهای که محصلان ترک را در افغانستان جاسوس خطاب میکنند، بمعنی اینست که تمام محصلان افغان در دیگر کشورها مصروف تحصیل هستند جاسوس است؟ ما افتخار میکنم خارجی ها میاید بخاطر تحصیل در وطن عزیز ما. باید از آنها مهمان نوازی شود...
بریالی

>>>   مسایل سوریه به افغانستان هیچ ارتباط ندارد و مردم افغانستان ره چی به... سوریه.

>>>   چقدر بر خود بالیدم وقتی خواندم کابل از ۸۰ سال پیش دارای دانشگاه بوده ولیکن چقدر تأسف خوردم به خاطر اینکه باگذشت این همه سال با ورود چند دانشجوی خارجی باید اینقدر...!؟

>>>   من در تعجب هستم که با آمدن چند تا دانشجوی از ترکیه این همه جار و جنجال را ندارد مگر همه دانشجویان که در کشورهایی دیگر میرود جاسوس است نه چنین نیست کافر همه را به کیش خود خاند شاید با آمدند این دانشجویان شجاع در افغانستان وضعیت دانشگاه بهتر شود برادر عزیز که از وضعیت کتاب خانه شکایت داشت با تبادل افگار بین دانشجویان بهتر شود هیچ کشور را با پاکستان نباید مقایسه کرد امروز تمام بدبختی ما از دست پاکستان نه ترکیه ترکیه تا هنوز در افغانستان دخالت نداشتن

>>>   معلوم نیست ترکیه چرا هر روز در افغانستان دخالت می کنه؟ ترکیه ارباب افغانستانه؟ اینهمه کشور فقیر و بیچاره تو آفریقا و آسیا است مثل بنگلادش. چرا ترکیه به اونا کمک نمی کنه؟ از قدیم گفتن "پشک برای رضای خدا موش نمی گیره".باید دید ترکیه تو افغانستان دنبال چیه. فراموش نکنیم ترکیه عضو ناتو و غلام امریکا است و همین الآن تو سوریه داره هزار هزار آدم می کشه. البته جنایات و آدم کشی های ترکیه در سوریه اصلا در افغانستان گفته نمیشه چون تلویزیونهای ما اکثرا امریکایی. گول 4 تا مکتب افغان تورک رو نخوریم.حتما ترکیه نیرنگباز خیالاتی داره.
حاجی

>>>   افغانستا کشوری است که از قدیم شایسته سالاری وجود نداشت فقط پارتی بازی و قدرت حرف اول را می زند نه قابلیت و توانایی!

>>>   فقط یک بار با این دانشجویان ترک مصاحبه ای علمی انجام دهید ببینید چقدر بار علمی دارند... معلوم نیست اینها را از کجا پیدا کرده اند و وارد دانشگاه ساخته اند. ولی تبلیغات خوبی است برای دانشگاه!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است