درخواست استعفای والی هرات پذیرفته شد!؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۰    ۱۳۹۱/۱۱/۲۲ کد خبر: 47891 منبع: پرینت

چهارمین درخواست استعفای والی هرات از سوی ریاست جمهوری پذیرفته شد.

داکتر صبا، والی هرات در جریان سال اخیر سه بار درخواست استعفا داده بود که سرانجام چهارمین استعفای وی از سوی ریاست جمهوری پذیرفته شد و تاکنون فرد دیگری به جایش معرفی نشده است.

به گزارش خبرگزاری پامیر (pamirpress.com)، داکتر داوود شاه صبا که در سال ۱۳۸۹ بعد از برکناری یوسف نورستانی از سوی مرکز والی هرات تعیین شد، در یک جلسه خصوصی با شخص رییس جمهور خواستار برکناری شهردار خواسته بود که رییس جمهور این خواسته وی را نپذیرفته و خواهان تداوم کار شهردار هرات شده بود.

یک مقام امنیتی که از اظهار نامش خودداری نمود، به خبرنگار پامیر گفت: والی هرات نیز در مقابل تصمیم حامد کرزی گفته بود که با وجود سلیم تره کی به عنوان شهردار هرات وی نمی‌تواند به کارش به عنوان والی هرات ادامه دهد و سرانجام استعفای وی به عنوان والی هرات، از سوی ریاست جمهوری روز شنبه پذیرفته شد.

این مقام امنیتی گفت: بر اساس اطلاعات وی، عبدالجبار تقوا، والی کنونی کابل احتمالاً به عنوان والی جدید هرات مقرر گردد.

دعوای والی و شهردار از سه ماه نخست سال جاری آغاز شد که محور اصلی این جنجال‌ها کم کاری و ضعف در طرح‌های شهرداری از سوی والی عنوان می‌شد که همزمان واکنش شدید و رد را به دنبال داشت که در این میان، نابسامانی مشهودی در شهر هرات از سوی شهرداری نمایان شده بود.

تاکنون به صورت رسمی این خبر از سوی منابع دولتی تایید نشده است.

بر اساس فرمان حامد کرزی، ریس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان داوود شاه صبا در سنبله ۱۳۸۹ به عنوان والی هرات مقرر شده بود.

آقای صبا که تحصیلات عالی خود را در کشور کانادا سپری کرده است از ولسوالی گذره، قریه سیوشان هرات می‌باشد. وی از جمله نخستین افرادی به سمت والی هرات است که درخواست استعفا داده و َپذیرفته شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   كرزي صاحب از... بيكاره يك كس ديكر را به جاي اقاي صباح تعين مي كند كدام خبر جالب نيست
طلوع

>>>   ضرورت به دیگر نفر گرسنه است که تا سیر کند

>>>   عجب دولت است که زور والی و رییس جمهور به یک شاروال نمیرسد و والی استعفا میدهد.
هراتی

>>>   لعلی از بدخشان
اگر چه استعفای چنین شخصیتهای تحصیلکرده باعث بی ثباتی کشور ولی ازینکه تمام بدن این حکومت را فساد و تیم بازی اشغال نموده است لازم است افراد پاک خودرا ازین ,...کناره بدهند.

>>>   ما از والی هرات راضی هستیم ما استعفای والی را نمیپذیریم کرزی هم نباید بپذیرد اگر والی هرات نباشد راه برای چور و چپاول گران باز میشود تره کی باید استعفا بدهد.

>>>   حال دگه خداخداشاروال شدشکمش راخوب کلان کنه واوای مردم هرات بیچاره شدند×!!!!

>>>   حیف است ادمهای تحصیل کرده جایش را به بیسوادان دهد .

>>>   اگر استعفا آقای صبا پذیرفته شده باشد، جای ... رییس صاحب جمهور است. یگانه والی دانشمند در 34 ولایت افغانستان آقای صبا هستند. آقای صبا با طرح های عمرانی و اقتصادی خویش می خواست که ولایت هرات پیشرفت نماید.
بازبین

>>>   از خواندن این خبر واقعا متاثر شدم این مساله واضح ساخت که در افغانستان افراد دلسوز و وطن دوست جا پیدا نمی کنند و کسانی که بخواهند صادقانه کار کنند مثل این است که کسی بخواهد به جهت خلاف آب دریا حرکت کند.
م-م از هرات

>>>   سلام
واقعا حیف است یک جوان تحصیلکرده و با منطق و از طرفی هم کار کن بر کنار شود و شهردار صاحب ثابت بماند.
شهرداری که همین حالا که فصل نهال شانی است از چندین ماه پیش سرک های هرات را زمین زراعتی ساخته و آمده ای غرص نهال ساخته است.
برعلاوه اینکه دوکانهای خود را عقب نشینی نداده یکمتر هم پیشتر از دیگر دوکان ها گذاشته است.
بی شک ما همرای این شهردار و رییس جمهور
کوهدامنی

>>>   سلطان احمد بهین گزینۀ بعدی است

>>>   هیچ کدام نه والی و نه هم شار وال : مدیر و کار مند خوبی نبوده و نیستند . حالا والی صا حب فقط یک تکت طیاره بکار داره و شار وال هم که در افغانستان در قصر زندگی میکنه . وای بر حا ل مردم افغانسنان . مردم هرات میگفتند: مگر در هرات قحط الرجا ل هست . مردم هرات این هم از رجا ل هرات . خدا یا به خاطر هر کسی که دوست داری به حا ل مرد م افغانستان رحم کن آمین.

>>>   كدام والي !
والي كه خانواده اش به كانادا زندگي مي كند كي مي تواند حكومت داري كند او فقط به فكر سفرش و رسيدگي به خانواده اش مشغول است.
و در ضمن اينكه متاسفانه در شرايط فعلي كشور تحصيل كرده هاي ما كمتر نسبت به بيسوادان ما تعهد و كار مي كنند.

>>>   اگر واقغیت داشته باشد خبری متاثر کننده است، چون والی هرات واقعاً شایستگی ولایت هرات را دارد و اما سلیم ترکی اصلاً یک شاروال خوبی نیست.
وحید از هرات

>>>   به نظر من باید شاروال هرات برکنار میشد چراکه هیچ کاری به هرات انجام نداده.وآقای صبا حق دارد که از سمتش کناره گیری کند

>>>   حقیقت اینست که هر وقت در هرات قوماندان امنیه و یا والی و یا هم دیگر در دیگر مقامات بلند پایه یک غیر پشتون در هرات تعیین میشود باعث افزایش ناامنی ها و احتطاف های اطفال و بزرگشالان و دزدی های و قتلهای مرموز افزایش میابد تا زمانیکه آن مقام غیر پشتون برطرف شده و یک پشتون بجایش گماشته شود دیگر همه سر و صداها آرام میکردد ولو اگر مردم گشته شوند و یا آدم ربایی های بروز روشن هم انچام شود کسی صدایش را نمیشنود!!!

>>>   بس است دیگه حال یک... دیگر برود و چاره اش را بکند ...

>>>   خوب شد که این عامل... و انسان بدبخت بر طرف شد. او که استعفا نمی کرد حالا برطرفی را استعفا میگویند.
محمد از هرات

>>>   سهيل
بسيار متاسفم كه جناب رئيس جمهور بجاي حمايت از يك والي نجيب و شريف از يك شاروال... حمايت كرده و اين هم يك جفاي ديگر به حال مردم افغانستان است. جناب صبا بدون شك بهترين والي تاريخ يازده ساله كرزي در حكومتش بوده است.
نجيب، صادق و دانشمند.

>>>   سميرا فريد.
ببخشيد آنها كه خبر ندارند مي گويند كه والي هرات خانواده اش به خارج است. تمامي اعضاي خانواده والي هرات در شهر هرات زندگي مي كنند بجز خانمش كه در حال اخذ دوكتوراي خود مي باشد. ديگر تمامي اعضاي خانواده شامل مادر، برادر، خواهر و... همه در شهر هرات زندگي مي كنند.

>>>   مهدي نوري
داكتر صبا را ياد خواهيم كرد اما بر خلاف همه به نيكوي. خانه ات آباد و نانت گرم و آب سفر ات هميشه سرد باداد جناب داكتر. فرزندان اين ديار خدمات ارزنده ات را فراموش نخواهند كرد.

>>>   سخي عطايي
مي دانم كه تاريخ تكرار مي شود اما اميدوارم اين تكرار زود با شد و ما شاهد ظهور دوكتور صباي ديگر در شهر هرات باستان باشيم. خدا هميشه نگهدارت باد سلامت باشيد. مردم هرات خاطره خوشي از جناب صبا دارند اما متاسفم به شهر همچون هرات كه شهرداري چنين... داشته باشد كه با دورغ گويي هايش با احساسات مردم بازي نمود.

>>>   متأسم بر چنین حکومتی متاسفم بر تصمیم کرزی و بسیار بسیار متأسفم بر والای صاحب دکتر صبا چرا استعفا دادی جناب محترم چرا مبارزه نکردی؟ اگر قرار باشد همه با دیدن مشکلات به جای مبارزه استعفا دهند وضع از این بهتر نمی شود تحصیل کرده ها و کسانی که دلسوز مردمند بروند کنار و تماشا کنند که دزدان چگونه غارت می کنند. اگر خبر درست باشد بر آقای صبا افسوس
هراتی

>>>   از روزی که این والی در هرات آمد نفاق و تفرقه در بین مقامهای دولتی شدت گرفت و بازسازی در ولایت هرات به رکود مواجه شد

>>>   ایکاش بجای والی شاروال... بر کنار میشد

>>>   بسيار بي كفايت و بي تجربه بود در كشمكش هاي ديگران خود را شامل كرد

>>>   این یک دو سه نادان که چنین پندارند
از جهل که دانای جهان ایشانند...
افسوس به شما شهروندان شهر علم و فرهنگ مه نمیدانم که شما کی را تاتید میکنن نه والی هائی که به هرات آمدن هیچ کدام خوب بودن نه قومندان های امنیه و نه بقیه مقامات دولتی پس کی خوب است همان... وطن فروش یا آن... یا غیره ؟؟ خودتان قضاوت کنید شما فقط کسی را میخواهید که به ساز شما برقصد در غیر آن بد است وای به حال شما و افسوس به ما که از چنین شهری با چنین شهروندانی هستیم

>>>   ... بر تو دولت... و ناتوان كه اشخاص دلسوز و صادق را كنار زده و افراد... و رشوت خوار و مافيا را بر كرسي هاي دولتي ميخ كوب ميكني و از آنها حمايت ميكني افراد زور گو و قدرت طلب مانند شاروال هرات بايد روزي تاوان... خود را به مردم بدهند.

>>>   باز کدام... گرسنه را تعیین میکند دیگه چیز دیگری نمیباشه.
غوث الدین جمالی بدخشان

>>>   اين ها همه حرفهاي سر چوك است عزيزان كسي از جايش تكان نمي خورد، خاطر همه جمع باشد...
بي نام هراتي

>>>   از پشیهاد والی محترم هرات در مورد استفا وی از والی بودن، از پذیرفتن آقای ریس جمهور تشکری می نمایم فقط یک پیشنهاد که بنده از نزد ریس صاحب جمهور دارم آن این است یک تبدیلات در سطح والی صاحبان بوجود بی یاورد. از جمله آقای مصباح در بامیان و خانم سرابی را در هرات تبدیل نماید
بااحترام... از ایران

>>>   سلام اگر اين موضوع واقعيت داشته بدا به حال مردم هرات جاي تعجب هم نيست چون ريسجمهوري كه صبح تاييد ميكند ظهر پشيمان ميشود هر كاري إز أو انتظار داريم اما اقاي كرزي بدان كه وقتت كم مانده اينجا روسيه نيست و تو هم پوتين نيستي اگر قانون به تو اجازه انتخاب سوم را هم ميداد باز هم برنده نميشدي چي برسد به برادرت مردم از تو ووعده هايت خسته شدند هوشيار شو و نگذار شاه شجاع دوم باشي و.....هزاران چيز دگر متاسفم حقيقت تلخ است و قبولش مشكل اما جناب داكتر صاحب صبا از زحمات شما در طول دوره خدمتتان تشكر چي كنيم اينجا افغانستان است ديگه

>>>   دوستان هی از تحصیل یاد میکنند درین وقت زمان تحصیل کرده زیاد است ولی کارفهم کم است پروژه های وزارت هارا سنگ تهداب ماندن این که کاری نیست این مربوط به همان وزارت میباشد که کارآنرابه پیش میبرد. والی هرات طی این مدت هیچ ابتکاری از خود نشان نداده است .مثل والی مزار یاوالی جلال آباد.
بااحترام هراتی

>>>   آفرين بر تو بزرگمرد هرات. به زحمات بي دريغ شبانه روزي تو. افسوس به حال خود و مردم هرات كه اينگونه رفتن تو را تماشا ميكنيم . باز هم همان اسماعيل جان ميايد و...

>>>   ویدا
حق است که مردم هرات را والی باشد که فحش نثارشان کنند و اانها بگویند چشم. این مردم قدر انسان دانشمند، صادق و مدبر راندارد. اینجا جای تویست صبا جای کسی هست که رشوت خورد و بر فساد دیگران چشم به پوشد. شش رئیس و دها مامور بلند پایه ای را که به سارنوالی و محاکم معرفی کردی نشانه صداقت و پاکی تو در این اداره است.
سپاس جناب د اکتر

>>>   من برای خود و دیگر هراتی ها تاسف می خورم والی ولایت هرات شخصیت دانشمند، کاردان و تسلیم به قانون است. ولی بر عکس ترکی، بی لیاقت، اخاذ، ...... است. اگر آقای کرزای به خاطر... والی صاحب را برکنار کند. افسوس به حال ملت افغانستان، امیدوارم که دروغ باشد.
والی صاحب محترم موفق باشید. نشان دادید که شما بخاطر رضای خداوند به ملت کار میکنید. ولی کسانیکه از نام ...استفاده میکنند بخاطر خود و حرص دنیا کار میکنند.
هراتی

>>>   هیچ هم دانشمند نبود ...بود در حکو مت فعلی.... والی کنونی هیچ کاری برای هرات نکرد

>>>   داکتر داوود صبا شخص تحصیلکرده ، کار فهم ، با لیاقت و مدیر کاردان است که وجودش برای همه هراتیان غنیمت بس بزرگ است امید که دروغ باشد.
خسرو فیض از هرات

>>>   عبدالجبار تقوي,,
عجيب است كه اين مرد فعال حزب اسلامي براي زنده سازي حزب حكمتيار انتخاب شده است, اقاي تقوي از فرماندهان قديمي حزب حكمتيار و از ناقلين لغمان هست كه در تخار زيست داشته و در سال هاي اول جهاد يك عدد قمندان هاي جمعيت را نيز به قتل رسانيد,ايشان طي ولايتشان در كابيسا عناصر حزب حكمتيار را فعال و طالبان را در دره غوربند مجهز ساخت , در دوران و لايتشان در تخار توانست جنرال داود را به حيله به تخار بكشاند و در يك حمله طراحي شده از بالا از بين ببرد , بعده توانست نيز مطلب بيك فرمانده مشهور اوزبك تخار را نيز با انتحار رخصت كند كه در عقب اين حملات دست هاي رسمي رول داشتند حالا نوبت هرات رسيده , انسان هاي ضعيفي مثل...براي عناصر حكمتيار لقمه خام بيش نيست

>>>   اصلا مسولین حالا کمی هوشیار شدند از چندی پیش فیصله شده که مسولیت ولایات و ادارات امنتی هر سه سال یکبار تبدیل شوند دست پیشکی میزنند استعفا میکنند تا که بنحوی کردید بگیرند بهر صورت جواجه رحمت الله علیه چه زبیا میگوید
الهی هرکه را دراندازی رو اندازی
کرزی ده سال قبل فهمید که این شهر در پهلوی اینکه شهر دیگر عارفان و فزرگان است شهر اسمعیل خان نیز است بجز از چند فرد انگشت نما که مخالف اسمعیل خان هستند دیګر مخالفی اسمعیل خان ندارد و مردم هرات میدانند که خدمتی که اسمعیل خان در سه سال به هرات کرد دیگر هیچ والی و حکږمتی کرده نمیتواند
هراتی

>>>   کسانیکه به یک شخص...همانا سلطان احمد ببهین که ګویا والی هرات شود و آنرا ګزینه خوب دانسته باید ګفت که از بهین کرده تنبل ترین شخص زمانیکه سفیر هم بوده دیده نشده است
وطنیار

>>>   تنبل ترین والی درسطح افغانستان عبدالجبار حقبین والی سرپل بادید ازسمت اش کناربرود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است