افشای نام زمین‌خواران بزرگ
نزدیک به دو میلیون جریب زمین دولتی توسط شماری از اعضای پیشین کابینه، زورمندان، فرماندهان جهادی، اعضای شورای ملی، بزرگان قوم، متنفذان، افراد مسلح غیرمسوول، ارگان‌های دولتی و شماری از افراد دیگر غصب شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ کد خبر: 46811 منبع: پرینت

8 صبح به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد از سال 1381 تاکنون، حدود 2 میلیون جریب زمین دولتی، توسط افراد مختلف و ارگان‌های دولتی غصب شده است.
این سندها نشان می‌دهد که بیشترین زمین‌های غصب‌شده، در ولایت‌های کابل، بلخ، ننگرهار، قندهار و هرات بوده است.
حامد کرزی، رییس‌جمهور کشور، به‌تاریخ 5/5/1391، طی فرمانی 165ماده‌ای، وزارت زراعت را مکلف ساخت «در مدت سه‌ماه، با همکاری وزارت‌های عدلیه، امور داخله، دادستانی، اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری و اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل در مورد غصب املاک دولتی و شخصی در سطح کشور، معلومات دقیق را جمع‌آوری و به شورای وزیران ارایه کند.»
پس از این فرمان، یک کمیسیون متشکل ‌از نمایندگان شش نهاد یادشده و در راس آن وزارت زراعت، ایجاد شد.

کمیسیون، پس از بررسی و تحقیق دریافت که نزدیک به دو میلیون جریب زمین دولتی توسط شماری از اعضای پیشین کابینه، زورمندان، فرماندهان جهادی، اعضای شورای ملی، بزرگان قوم، متنفذان، افراد مسلح غیرمسوول، ارگان‌های دولتی و شماری از افراد دیگر غصب شده است.
بر اساس یک کاپی گزارش این کمیسیون، شماری از افراد از یک تا بیش از یک‌هزار جریب زمین دولتی را در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، قندهار، ننگرهار و قندوز غصب کرده‌‌اند.
‌غاصبان زمین، روی زمین‌های غصب‌شده خانه‌های رهایشی، شهرک‎‌ها، تانک تیل‌ها، مارکیت‌ها و زمین‌های زراعتی ساخته‌اند.
از سویی هم، در یک گزارش مشاوریت ارشد ساختمانی و تخنیکی ریاست جمهوری آمده است: «بیش‌از 4.5 میلیون جریب زمین دولتی در مناطق زراعتی، دهاتی و شهری غصب شده است.»

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که 20 در صد زمین‌ها در ساحات پلانی شهرهای کشور، غصب شده است که این زمین‌ها تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منفی را برای دولت به‌وجود آورده است.
در گزارش گفته شده که در نتیجه‌ی غصب زمین‌های دولتی، بزرگ‌ترین پروژه‌های مالی دولت با مشکلات غیرقابل‌حل روبه‌رو شده است.

در گزارش مشاوریت ساختمانی ریاست‌جمهوری، دادگاه‌ها، دادستانی، شهرداری‌ها، ریاست قضایای دولت، اعضای شورای ملی، اعضای شورای ولایتی، مسوولان وزارت‌های انکشاف شهری، وزارت‌ دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی از جمله‌ی تشویق کنندگان و همکار غاصبان زمین گفته شده‌اند.
در این گزارش آمده است: «فرماندهان مسلح، زورمندان، اعضای کابینه، ماموران، منصب‌داران، پولداران، برخی از نمایندگی‌‌های تجارتی و راهنما‌های معاملات ملکیت‌های عامه را غصب کرده‌اند.»
در پایان این گزارش، امضا‌های محمد یوسف پشتون، مشاور ارشد ساختمانی و تخنیکی ریاست‌جمهوری، دگرجنرال عبدالحلیم علیم نماینده‌ی دادستانی، انجنیر محمد یاسین رییس حفظ و احیای شهرهای تاریخی وزارت شهرسازی، هارون ظریف، معاون اداره‌ی اراضی وزارت زراعت، محمد امین قانع مشاور اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ی شورای وزیران، امین‌الله امانت، آمر نظارت و بررسی اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری و غلام ایشان سلطانی رییس کدستر اداره‌ی جیودیزی و کارتوگرافی دیده می‌شود.

همچنین بر اساس یک سند دیگر، در تمام 22 ناحیه کابل، زمین غصب شده است.
در مکتوب شماره 3284، تاریخ 1391/9/6، ریاست عمومی ملکیت‌های شهرداری کابل عنوانی مقام ریاست مجلس نمایندگان و کمیسیون خاص نظارت از اعمال حکومت، فهرست شماری از افرادی که به‌صورت غیرقانونی زمین‌های دولتی را در 22 ناحیه‌ی شهر کابل، غصب کرده‌اند، وجود دارد. این مکتوب در 19 ورق، به ‌امضای انجنیر محمدیونس نواندیش، شهردار کابل، نوشته شده است.

نمایندگان و وزیران
گزارش شهرداری کابل نشان می‌دهد که شماری از نمایندگان برحال نیز، زمین‌های دولتی را غصب کرده‌اند.
در گزارش یادشده آمده است: «ملا عزت‌الله عاطف، حدود 500 جریب زمین‌ تپه‌ی خواجه‌جم را که در اطراف تپه‌ی بند قرغه در مربوطات ناحیه‌ی پنجم شهر کابل موقعیت دارد، غصب کرده است. این زمین که ساحه‌ی سبز می‌باشد، هم‌اکنون توسط ملاعزت، به‌فروش می‌رسد. این شخص به‌طرف غرب بند قرغه، یک شهرک رهایشی به‌نام «ملاعزت» نیز ساخته است و از این طریق نمره‌های رهایشی به‌فروش می‌رساند.»
در سند شهرداری کابل، آمده است که آقای عاطف در گام نخست 45 جریب زمین را قباله کرده؛ سپس صدها جریب دیگر را غصب کرده است. او در منطقه‌ی قرغه، یک راهنمای معاملات نیز دارد.

ملا عزت‌الله عاطف، از فرماندهان پیشین جهادی و نماینده مردم در مجلس نمایندگان است.
هم‌چنین براساس گزارش کمیسیون خاص حکومت، نجیب‌الله کابلی، در سال 1382، حدود 620 جریب زمین دولتی نوع بایر را در منطقه‌ی کاریزمیر ولسوالی شکردره غصب کرده است. آقای کابلی، در این زمین یک شهرک رهایشی ساخته است.
نجیب‌الله کابلی، صاحب امتیاز تلویزیون امروز، نماینده پیشین مردم در مجلس نمایندگان و رییس کنونی حزب مشارکت ملی است.
نمایندگانی هم هستند که تنها چند بسوه زمین را در مهم‌ترین نطقه‌های شهر کابل، غصب کرده‌اند.
بر اساس مکتوب شماره 793 تاریخ 14/6/1391، ریاست ناحیه‌ی دهم، سیدحسین انوری، احاطه‌ی برج برق 14 چهارقلعه وزیرآباد را غصب کرده است.
آقای انوری، رییس حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان و یکی از نمایندگان کنونی مردم کابل در مجلس است.
هم‌چنین، شخصی به‌نام احمد در شیرپور شهر کابل، یک قسمت از حیاط برج برق شیرپور را غصب کرده است.
در مکتوب شماره 239، تاریخ 20/4/1389ریاست ناحیه‌ی بیست‌ویکم شهرداری کابل، آمده است که در منطقه‌‌ی بت‌خاک این ناحیه‌، بیش از 5 هزار جریب زمین غصب شده است.

در همین حال، در ناحیه‌ی هفتم، منطقه دشت پدوله، در حال حاضر شماری از افراد نمره‌های رهایشی را در این منطقه خط‌اندازی می‌کنند. هم‌اکنون بیش از 250 ساختمان خودسر در بالای پروژه‌ی پدوله توسط افراد مختلف به‌شکل غیرقانونی ساخته شده است.
حامد کرزی، چند سال پیش، در فرمانی زمین‌های دشت پدوله را به نمایندگان و سناتوران شورای ملی داد، اما نمایندگان از گرفتن نمره‌های رهایشی در دشت پدوله خودداری کردند.
مجلس نمایندگان، مصوبه‌ای را صادر کرد که براساس آن نمره‌های دشت پدوله حق معلولان و معیوبان است.
از سویی هم، شماری از وزیران پیشین کابینه نیز، در برخی از ناحیه‌های شهر کابل، زمین‌های دولتی را غصب کرده‌اند.
استاد اکبر، وزیر پیشین مهاجران و عودت‌کنندگان و قوماندان ممتاز، از فرماندهان جهادی، در روستای «نونیاز» از مربوطات ناحیه‌ی بیستم شهر کابل، حدود 500 جریب زمین را غصب کرده‌اند.
آقای اکبر، در حال حاضر یکی از مشاوران وزارت مهاجران است.
با این حال، آقای ممتاز، برای ساخت 5 شهرک غیرقانونی خود نیز، هزارها جریب زمین دولتی را غصب کرده است. (جزییات غصب زمین توسط فرمانده ممتاز را، در بخش شهرک‌ها بخوانید.)

هم‌چنین، براساس مکتوب شماره 79، تاریخ 12/6/1391 مدیریت ملکیت‌های ناحیه‌ی نوزدهم شهرداری کابل، در جوار ذخایر گاز تپه‌ی تره‌خیل، حدود 30 جریب زمین از طرف «کوچیان تره‌خیل» غصب شده است.
در سند تاکید شده است: «قوماندان مروت تره‌خیل، حدود 80جریب زمین دولتی را در جوار ذخایر گاز تپه‌ی تره‌خیل، غصب کرده است. قوماندان مروت تره‌خیل و رحمان کوچی تره‌خیل نیز، 80 جریب زمین را در ساحه‌ی کوه‌سلطانی ولسوالی ده‌سبز غصب کرده‌اند.»
در همین حال، یکی از اعضای مجلس نمایندگان که نخواست نامش فاش شود، مدعی‌ است که ملا تره‌خیل محمدی، یکی از نمایندگان مردم کابل و عضو کمیسیون خاص مطالعه اعمال حکومت، حدود 120 هزار نمره زمین دولتی را در منطقه‌ی بت‌خاک کابل، غصب کرده است.
به‌گفته‌ی این منبع، آقای تره‌خیل زمین‌های غصب‌شده‌ی دولتی را به ‌بستگان خود توزیع کرده است.
اما ملا تره‌خیل محمدی، با رد این ادعاها می‌گوید هیچ‌گاهی زمین‌های دولتی و شخصی را غصب نکرده است.
آقای تره‌خیل گفت: «من غصب نکرده‌ام، آدرس من مشخص است. هر فردی که این گپ را گفته است، بیاید و برای من بگوید که در کجا زمین را غصب کرده‌ام. این تبلیغ است و شما باید قبول نکنید.»
او همچنین می‌گوید که رییس‌جمهور کرزی، در منطقه‌ی بت‌خاک برای کوچیان پروژه داده است.
محمدی افزود: «نمره‌های بت‌خاک، به‌من هیچ تعلق ندارد، زمین بت‌خاک را کوچیان گرفته‌اند. اگر من گرفته‌ باشم، ادعاکننده بیاید تا من جواب بدهم. کوچیان در هر جایی‌که باشند، نباید از نام من استفاده‌ کنند. اگر از نام من استفاده صورت گرفته باشد، حتما از آن جلوگیری می‌کنم.»
از سویی هم، در شرق و غرب میدان هوایی بین‌المللی کابل، بیش از 80هزار مترمربع زمین دولتی توسط افراد مختلف غصب شده است.
اکنون در شمال و غرب این میدان، خانه‌های رهایشی ساخته شده است.
شهرداری کابل، در دهه‌ی 60، بیش از 80هزار مترمربع زمین را به‌منظور گسترش و ساخت ساحه‌ی امنیتی برای این میدان منظور کرده بود، اما اکنون این زمین‌ها غصب شده است.

قوماندان عبدالرحمان، حدود 40جریب زمین دولتی را در شمال میدان هوایی غصب کرده است. او اکنون این زمین را چهاردیواری نیز کرده است.
این قوماندان با زور خود، 4جریب زمین آمریت حوزه‌ی پانزدهم امنیتی کابل را نیز، غصب کرده است.
در سند شهرداری کابل آمده است که قوماندان عبدالرحمان، سند اصلی ندارد و تنها با اقرار خط، در صدد غصب زمین است.
شماری از افرادی که نام‌های‌شان درج سند نشده‌اند، حدود 27 هزار مترمربع زمین را در «سبز لیسه‌ی محمد فقیر فیروزی»، در اطرف میدان هوایی از مربوطات ناحیه‌ی پانزدهم، غصب کرده و در آن‌جا خانه‌ ساخته‌اند.
در همین حال، در نقاط مرکزی شهر کابل نیز، صدها هزارها جریب زمین دولتی غصب شده است.
در بخشی از سند شهرداری کابل آمده است: «دامنه‌ی کوه‌های خواجه‌صفا، شیردروازه، ‌بالاحصار و دامنه‌‌ی کوه‌های شهدای صالحین در ناحیه‌ی اول شهرداری کابل و دامنه‌ی کوه‌های آسمایی، عقب ذخایر مواد نفتی کارته آریانا، دامنه کوه‌های قول‌آبچگان و ده‌افغانان در ناحیه‌ی دوم توسط افراد مختلف غصب شده است.»

در ادامه‌ی سند آمده است: «زمین‌های عقب وزارت زراعت، دهمزنگ، عقب سیلو، جمال‌مینه و کوه آسمایی در مربوطات ناحیه‌ی سوم، چمن وزیرآباد و دامنه‌ی کلوله‌پشته در ناحیه‎‌ی چهارم نیز غصب شده است.»
با این حال، زورمندان به ‌مساحت هزارها مترمربع زمین را در ساحه‌های تپه‌ی بی‌بی مهرو، دامنه‌ی کوه مشرف، کوتل خیرخانه، زمین توسعه‌ی دستگاه برق حرارتی، پروژه‌های حصه‌های اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم خیرخانه و پروژه‌ی 212فامیلی، خانه‌های خودسر ساخته‌اند.
هم‌چنین، 750 نمره زمین در منطقه‌ی پروژه‌ی خیرخانه مینه که از جمله‌ی پروژه‌های شهری می‌باشد، توسط افراد مختلف غصب شده است.
در ‌سمت جنوب بلاک‌های 2 و 4 پروژه‌ی احمدشاه مینه که در قطعه‌ی 113 و 114 نوآباد کادستری به‌نام فارم وزارت زراعت قید است، 106جریب زمین دولتی در جریان چند سال گذشته، غصب شده است.

از سویی هم، در ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل نیز، هزارها جریب زمین دولتی در جریان ده‌سال گذشته، غصب شده است.
شیردل و حاجی راکی، از دیگر غاصبان، حدود یک‌هزار جریب زمین دولتی را در دشت قلعه‌ی حیدرخان ناحیه‌ی سیزدهم غصب کرده است.
هم‌چنین، محمدآصف مشهور به سیاه‌پوش، با قباله‌ی جعلی حدود 100 جریب زمین دولتی را در سال‌های 1382 و 1383 از منطقه‌ی قلعه‌ی محب ناحیه‌ی سیزدهم غصب کرده است.
آقای سیاه‌پوش، سپس هر جریب زمین را حدود 200هزار کلدار پاکستانی به‌فروش رسانیده است. او هم‌اکنون در شهر نو کابل زندگی می‌کند.
دگروال حبیب‌الله، حدود یک‌هزار جریب زمین دولتی را از منطقه‌ی «قلعه» ناحیه‌ی سیزدهم، غصب کرده و بعدا به‌شکل نمره‌ به‌فروش رسانیده است.
هم‌چنین، حاجی خلیل و حاجی جلیل حدود 100 جریب زمین را در سال 1386 در ناحیه‌ی سیزدهم غصب کرده است. او زمین ‌غصب‌شده را برای شماری از باشندگان ولایت‌های غزنی، بامیان و میدان‌وردک به‌فروش رسانیده است.
مدیر زمری، حاجی زلمی و خیال حدود 400 جریب زمین متصل شهرک حاجی نبی خلیلی را غصب کرده‌اند.
آنان، زمین‌های غصب شده را دوباره به ‌آقای خلیلی به‌فروش رسانیده‌اند.
حاجی نبی خلیلی در ناحیه‌ی ششم یک شهرک رهایشی به‌نام امید سبز دارد.
در همین حال، رضا خلیلی یکی از پسران نبی خلیلی، مدعی است که مدیر زمری، حاجی زلمی و خیال قباله‌ی شرعی دارند.
خلیلی گفت: «زمین‌های متصل شهرک ما، از جمله‌ی زمین‌های پدری افراد یاد شده است. سندهای آنان تایید دادگاه‌های کشور را نیز دارد.»
آقای خلیلی می‌افزاید که آنان با سند اصلی زمین‌ها را به‌فروش می‌رسانند و زمین‌های شهرک امید سبز، هیچ‌گونه مشکل قانونی ندارد.
هم‌چنین، محمدداوود حدود 40 جریب زمین دولتی را از منطقه‌ی ریگ‌ریشن دشت برچی و لالا در سال 1387حدود 30 جریب زمین را از همین منطقه غصب کرده‌اند.
لالا، هر جریب زمین را مبلغ یک‌میلیون‌و500هزار افغانی برای مردم به‌فروش رسانیده است.
در عین حال، محمدداوود و شیرآغا هر یک حدود یک‌هزار جریب زمین دولتی را از منطقه‌ی کاریزمیر در مربوطات ناحیه‌ی سیزدهم غصب کرده‌اند.
ارزک، محراب، ارسلا، امیرمحمد، احمدشاه، ملنگ، قطب‌الدین، ببرک، زمرک، سنگ، ولدان حبیب، عارف، نور، مستوفی و اعظم هر یک بیش از ده‌ها جریب زمین دولتی را از ناحیه‌ی سیزدهم غصب کرده‌اند.
از سوی دیگر، یک بخش بزرگ زمین‌های کول‌حشمت‌خان در شهر کابل، که یک ساحه‌ی محافظت شده است، توسط افراد مختلف غصب شده است.
در پایان این سندها امضا‌های رییس‌های ملکیت‌، پالیسی و انسجام، استملاک و طرح و تطبیق پلان‌های شهری شهرداری کابل دیده می‌شود.
در میان متهمان غصب زمین، تنها 94 تن از آنان در سال 1373 هر یک دو- سه بسوه زمین را از مناطق مختلف خیرخانه غصب کرده‌اند.
روزنامه‌ی 8صبح تلاش کرد که نظر مسوولان شهرداری کابل را نیز بگیرد، اما مسوولان این اداره به‌دلیلی که موضوع غاصبان زمین تاکنون رسانه‌ای نشده است، از گفتگو در این مورد خودداری کردند.

زمین‌های وزارت دفاع
در همین حال، در جریان یازده‌سال گذشته، نزدیک به 3هزار جریب زمین وزارت دفاع ملی در شهر کابل نیز، غصب شده است.
در مکتوب شماره 2060، تاریخ 26/9/1391، ریاست امور ساختمانی و اداره‌ی املاک وزارت دفاع، عنوانی کمیسیون خاص بررسی و مطالعه اعمال حکومت مجلس نمایندگان تاکید شده که حدود 3هزار جریب زمین این وزارت توسط زورمندان، افراد مسلح غیرمسوول و شماری از افراد دیگر غصب شده است.
در بخشی از این مکتوب آمده است: «نزیک به 3هزار جریب زمین این وزارت در منطقه‌های ریش‌خور، مهتاب‌قلعه، پلچرخی، تپه‌های کارته‌نو، مرنجان، بی‌بی مهرو، دافع هوای تره‌خیل، کلوله‌پشته، قرغه و پولی‌گون کمری شهر کابل، توسط زورمندان و افراد مسلح غیرمسوول در جریان یازده‌سال گذشته، غصب شده است.»
در زیر این سند، امضای جنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی، دگروال انجنیر توریالی مدیر تنظیم وارداتی و دگروال انجنیر عبدالسلام مدیر پالیسی ساختمانی و اداره‌ی املاک این وزارت، دیده می‌شود.

وزارت دفاع در ولایات
از سویی هم، در جریان یازده‌سال گذشته، حدود 90هزار جریب زمین‌ وزارت دفاع در ولایت‌های ننگرهار، کنر، فاریاب، بلخ، پکتیا، خوست، غزنی، پکتیکا، قندهار، فراه، هرات، بدخشان و قندوز توسط زورمندان، افراد مسلح غیرمسوول و برخی از ارگان‌های دولتی غصب شده است.
همچنین، نزدیک به 2500 جریب زمین وزارت دفاع، در ولایت‌های ننگرهار، بلخ، زابل، پکتیا، خوست، کابل و غزنی تحت دعوای برخی از افراد قرار دارد.
در همین حال، وزارت‌های دفاع، داخله، شهرداری کابل و برخی از ارگان‌های دولتی نیز، هزارها جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند.
مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که غصب زمین‌های دولتی در شهرها، ضرر بزرگی بر دولت وارد کرده است.
مجید‌الله قرار، سخنگوی این وزارت به 8صبح گفت: «تپه‌های اطراف شهرها، از جمله‌ی کمربندهای سبز و نگهدارنده‌ی محیط‌زیست سالم می‌باشد؛ اما متاسفانه اکثریت زمین‌ها و تپه‌های شهرها به‌شمول شهر کابل، توسط افراد مختلف غصب شده است.»
آقای قرار، می‌افزاید که تثبیت زمین‌های غصب شده و شناسایی هویت غاصبان زمین بزرگ‌ترین مرحله‌ی کار کمیسیون بررسی غصب زمین‌های دولتی به‌شمار می‌رفت که اکنون این کار تمام شده و غاصبان کاملا شناسایی شده‌اند.
او، مشخص نکرد که تاکنون چه تعداد متهمان غصب زمین را شناسایی کرده‌اند.
با این حال، مسوولان وزارت امور داخله که یکی از اعضای کمیسیون شناسایی متهمان غصب زمین است، می‌گویند که حدود 20 هزار نفر نزدیک به 2 میلیون جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند.
صدیق‌الله صدیقی، سخنگوی این وزارت گفت: «وزارت داخله، پس از فرمان شماره 45 رییس‌جمهوری، در جریان شش‌ماه گذشته، 20 هزار متهم غصب زمین را که از 29 ولایت کشور، نزدیک به دو میلیون جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند، شناسایی کرده است.»
به‌گفته‌ی صدیقی، متهمان غصب زمین از زورمندان تا افراد عادی جامعه را تشکیل می‌دهند: «ما فهرست آنان را به ارگان‌های عدلی و قضایی کشور فرستاده‌ایم. پس از فیصله‌ی دادگاه‌ها، پولیس ملی مکلف است که آنرا تطبیق کند.»
اعضای کمیسیون یادشده، مدعی‌اند که فهرست متهمان غصب زمین را به اداره‌ی امور جهت فیصله‌ی شورای وزیران فرستاده‌اند.
اما رفیع فردوس، سخنگوی اداره‌ی امور از گفتگو در این مورد خودداری کرد. آقای فردوس گفت: «بنابر دلیل‌هایی نمی‌توانم که در مورد غصب زمین صحبت کنم.»

ولسوالی‌ها و شهر جدید کابل
دامنه‌ی غصب زمین تنها در 22 ناحیه‌ی شهر کابل، پایان نمی‌یابد، بل صدها هزار جریب زمین دولتی در ولسوالی‌های کابل نیز، غصب شده است. براساس گزارش اداره اراضی وزارت زراعت و مالداری، 212تن در کابل 25990جریب زمین را غصب کرده‌اند.
در ولسوالی‌های کابل، بیشترین زمین توسط ملک‌های روستاها، بزرگان محل، افراد مسلح غیرمسوول، افسران متقاعد، فرماندهان پیشین جهادی و متنفذان قوم غصب شده است.

بیش از یک‌هزار جریب زمین
شمار افرادی که بیش از یک هزار جریب زمین دولتی را در ولسوالی‌های شکرده‌، سروبی، پغمان، بگرامی، چهارآسیاب، خاک‌جبار، ده‌سبز، میر بچه‌کوت، قره‌باغ، گل‌دره و موسهی غصب کرده‌اند، به یازده تن می‌رسد.
در گزارش کمیسیون بند دوم ماده 27، فرمان شماره 45 رییس‌جمهوری، چنین آمده است: «ورثه‌ی عبدالله، یکی از فرماندهان پیشین جهادی در سال 1382، حدود 3900 جریب زمین دولتی را از روستای الغوثی ولسوالی شکردره، بدون کدام اسنادی غصب کرده است. او زمین‌ها را به ‌خانه‌های رهایشی و زمین‌های زراعتی تبدیل کرده است.»
از سویی هم، شماری از افراد مسلح ناشناس و ملکان روستاها نیز در میان متهمان بزرگ غصب زمین قرار دارند.
محمدنبی، وزیر و حاجی هر یک ملکان روستای چنار ولسوالی خاک‌جبار از همین روستا، حدود 4245 جریب زمین دولتی را بدون داشتن قباله غصب کرده‌اند.
این سه تن، در حال حاضر در این زمین‌ها خانه‌های رهایشی ساخته‌اند.
هم‌چنین، همیشه‌گل و بهرام‎‌الدین، از جمله‌ی تفنگ‌داران غیرمسوول حدود 1300 جریب زمین دولتی نوع للمی را از روستای بت‌خاک ولسوالی بگرامی با داشتن قباله‌ی جعلی، غصب و در این زمین، خانه‌های رهایشی آباد کرده‌اند.
در همین حال، شماری از بزرگان و متنفذان برخی از ولسوالی‌های کابل نیز، بیش از یک هزار جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند.
در گزارش اداره‌ی اراضی آمده است: «سخی و نورآغاز، از جمله‌ی بزرگان ولسوالی سروبی در سال 1382، حدود 1447 جریب زمین دولتی نوع للمی را از مرکز این ولسوالی غصب کرده‌اند. این دو متنفذ در حال حاضر در زمین‌های غصب شده، خانه‌های رهایشی ساخته‌اند.»
هم‌چنین، قاری شمس‌الله و ابراهیم حنیفی، از بزرگان ولسوالی پغمان، در سال 1383، حدود 1262 جریب زمین دولتی نوع للمی را از روستای زرشخ این ولسوالی غصب کرده‌اند.
آنان، اکنون در زمین‌های غصب‌شده خانه‌های رهایشی ساخته‌اند.

شماری از متهمان دیگر که بیش از یک‌هزار جریب زمین را غصب کرده‌اند، هر یک سید عبدالواحد، شخص متنفذ در روستای بت‌خاک ولسوالی بگرامی، حاجی دوران، در روستای چهل دختران ولسوالی چهار آسیاب، هم‌چنین، ملک لیوه خیل، ملک ریزه‌گل و داکتر شاه‌محمد، از جمله‌ی بزرگان ولسوالی‌های بگرامی و چهارآسیاب، از یک‌هزار تا 1300 جریب زمین از نوع بکروبابر را در ولسوالی‌های بگرامی و چهارآسیاب غصب کرده‌اند.
در میان این افراد حاجی دوران، در سال 1370 از روستای چهل دختران ولسوالی چهارآسیاب نیز 300 جریب دیگر را غصب کرده است.

11متهم بزرگ غصب زمین، در مجموع 11426، جریب زمین را از 11 ولسوالی کابل، بیشتر از ولسوالی‌های قره‌باغ، شکردره و موسهی غصب کرده‌اند.
با آن‌که شماری از اعضای کمیسیون خاص مطالعه اعمال حکومت در ماه جاری، از غصب حدود یک میلیون جریب زمین دولتی در سطح کشور خبر دادند، اما اعضای این کمیسیون از افشای نام افراد خودداری کردند.
یکی از اعضای مجلس نمایندگان که نخواست نامش درج گزارش شود، به ‌8صبح می‌گوید برخی از اعضای این کمیسیون تلاش می‌کنند که با جناح‌های ذی‌دخل معامله کنند.
او گفت: «این کمسیون در مجلس عمومی گزارش داده است که 11غاصب بزرگ، هزارها جریب زمین دولتی را در کابل غصب کرده‌اند؛ اما به‌دلیل معامله و فشارهای بیش از حد از نام غاصبان خودداری می‌کنند. شماری از نمایندگان معامله‌گر و محافظه‌کار در این کمیسیون وجود دارند و آنان مانع این کار می‌شوند.»

بیش از 100 جریب
از سوی دیگر، 33 تن بیش از 100 جریب زمین را در ولسوالی‌های میربچه‌کوت، پغمان، ده‌سبز، شکردره، سروبی، چهارآسیاب و قره‌باغ ولایت کابل، غصب کرده‌اند.
آنان، از جمله‌ی فرماندهان محل، رییسان شرکت‌های خصوصی و بزرگان ولسوالی‌های خود هستند که در مجموع 4993 جریب زمین را از 7 ولسوالی کابل، بیشتر ولسوالی‌های میربچه‌کوت، ده‌سبز و پغمان، غصب کرده‌اند.
در سند کمیسیون بررسی غصب زمین آمده است: «حاجی شیردل، رییس یک شرکت خصوصی در سال1391، از روستای مرغ‌گیران ولسوالی پغمان، 304 جریب زمین دولتی نوع علفچر را بدون داشتن قباله‌ای غصب کرده است.»
او، زمین‌های غصب شده را به یک ریگ‌ریشن تبدیل کرده است. در سند نام شرکت شیردل ذکر نشده است.
هم‌چنین، ضابط رحمت، یکی از متنفذان ولسوالی چهارآسیاب، در سال1385 حدود 700 جریب زمین دولتی نوع بکر را در روستای گلزار این ولسوالی غصب و سپس در این زمین‌ها، ‌خانه‌های رهایشی آباد کرده است.
شماری از افسران متقاعد که در حال حاضر به‌نام فرماندهان محل در روستاهای خود مشهور هستند نیز، زمین‌های دولتی را غصب کرده‌اند.
دگروال اسحق، یکی از فرماندهان محل در ولسوالی میربچه‌کوت، در سال 1383 در روستای خروتی این ولسوالی حدود 100 جریب زمین نوع بکر را غصب کرده است.
آقای اسحق، به‌زودترین فرصت آنرا به ‌زمین‌های زراعتی- شخصی تبدیل کرده است.
هم‌چنین، برکت خان و محمدداوود، از بزرگان ولسوالی ده‌سبز در جریان سال‌های 1390 و 1391 هر یک 250 جریب زمین دولتی نوع زراعتی را از روستای ده‌سبز خاص این ولسوالی، غصب کرده‌اند.
این دو شخص، با داشتن قباله‌ی جعلی از زمین‌های دولتی به‌عنوان زمین‌های زراعتی-شخصی خود استفاده می‌کنند.
28 متهم دیگر که اکثریت‌شان بزرگان ولسوالی‌های خود هستند، هر یک انجنیر عبدالرحیم، از روستای ده ‌ارباب ولسوالی پغمان، 130 جریب زمین، احمد انور و محمود از روستای دلیل ولسوالی چهارآسیاب حدود 200 جریب زمین را غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، اخترمحمد، احمدشاه و سیداکبر از جمله‌ی بزرگان ولسوالی ده‌سبز هر یک 100 جریب زمین دولتی را به ‌ترتیب از روستاهای کته‌خیل، ده‌سبز خاص و قنات ضیاخان این ولسوالی در جریان سال‌های 1390 و 1391 غصب کرده‌‌اند.
در همین حال، صفی‌الله از جمله‌ متهمان غصب زمین می‌باشد که در سال 1391 برای نخستین‌بار حدود 293 جریب و بار دوم 284 جریب زمین را از روستای چشمه‌ی خاص ولسوالی ده‌سبز غصب کرده است.
عنایت‎‌الله، هدایت، امان و قسمت، متنفذان قوم، در سال 1386 حدود 100 جریب زمین دولتی نوع بکر را از روستای آب‌چکان ولسوالی میربچه‌کوت غصب کرده‌اند.
این چهار تن، برادران هم‌دیگر هستند و در حال حاضر از زمین‌های دولتی به‌عنوان زمین‌های زراعتی شخصی استفاده می‌کنند.
مصطفی و محبوب، برادران از جمله‌ی بزرگان ولسوالی میربچه‌کوت می‌باشند که در سال 1383، حدود 110 جریب زمین را از روستای خروتی این ولسوالی غصب کرده‌اند.
هم‌چنین محمداکرم، زمری، قادر، افندی، آدم‌خان، ورثه‌ی آدم‌خان، رفیق، گلبت، عجب‌گل، عبدالهادی دبیر، متنفذان ولسوالی‌های میربچه‌کوت، ده‌سبز و قره‌باغ کابل، هر یک در جریان 8 سال گذشته، بیش از 100 جریب زمین دولتی را از این سه ولسوالی غصب کرده‌اند.

بیش از 10 جریب
در همین حال، 115 تن از 10 الی 99 جریب زمین دولتی، در مجموع 2921 جریب زمین را از 8 ولسوالی کابل غصب کرده‌اند.
محمدابراهیم، متنفذ قوم در سال 1390، حدود 92 جریب زمین دولتی نوع بایر را از روستای ده‌سبز خاص ولسوالی ده‌سبز غصب کرده است. او، اکنون این زمین را به زمین‌های زراعتی خود افزوده است.
هم‌چنین، محمدامیر از روستای چهل دختران ولسوالی چهارآسیاب، حدود 90 جریب زمین نوع بابر را در سال 1385، غصب کرده است.
او، نیز از جمله‌ی بزرگان این ولسوالی می‌باشد که در حال حاضر در این زمین، خانه‌های رهایشی ساخته است.
از سویی هم، حاجی بای‌محمد، یکی از فرماندهان محل ولسوالی شکردره در سال 1390 حدود 63 جریب زمین نوع تپه‌ی دولتی را از روستای کاریزمیر این ولسوالی غصب و به ‌ساحه‌ی مسکونی تبدیل کرده است.
هم‌چنین، حاجی قسیم از جمله‌ی فرماندهان ولسوالی قره‌باغ، در سال 1387 حدود 30 جریب زمین دولتی نوع بایر را بدون قباله از روستای خروتی این ولسوالی غصب و در این زمین، دکان‌ و سرای ساخته است.
اسامیان غلام جیلانی، محمدنقیب، غلام‌ ربانی، حاجی‌ولی، نثاراحمد، شاه‌پور، اسلام‌الدین، گلاخان، حیدرخان، توریالی، گل‌غنی، زمری، سلطان جان، برو، حاجی رحمت‌الله، دادمولای، مزمل، یاسین، دین‌محمد، اول گل و سیدرحمان هر یک بیش از 10 جریب زمین دولتی را در ولسوالی شکردره، غصب کرده‌اند.
در میان آنان، غلام‌ربانی دوبار بیش از 10 جریب زمین را غصب کرده است.
حاجی خان‌محمد و داکتر صالح از ولسوالی چهارآسیاب و عبدالهادی دبیر، از ولسوالی پغمان حدود 50 جریب زمین را غصب کرده‌اند.
از سوی دیگر، مامور نبی، خان وزیر، دل‎‌آغا، آمرطاووس، دولت‌خان، زرگی، محمدشفیع، غلام‌ربانی، مهمند، شیر، ارسلا، عبدالرازق، عزیزالله، پوپل، حکیم، شفیع، عزیزالله، نصرو، یوسف، عصمت‌الله، نبی، عبدالرحیم و مامور نعیم هر یک بیش از 10 جریب زمین را در ولسوالی موسهی غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، حاجی قدوس، صاحب، محمدامین، عبدالجبار، لاهورخان، عبدالغنی، افضل، ضابط‌خان، جان‌محمد، انجنیر امیر، محمدیاسین، حاجی نسیم، دولت، حاجی برو، سردار، ملاجبار، حاجی زلمی، ظاهرخان، حاجی شریف، امیرمحمد، میرحسین، حبیب‌الله، شیرمحمد، نقیب‌الله، فقیر، ربیع، جبارخان، نورمحمد، زر لعل، شیرین‌آغا، گلان، محمدامان، محصل، سحرگل، انور، حفیظ‌الله، پتنگ، دادالله فاروق، باسه‌گل، امیرجان، حضرت‌ علی، حاجی بریالی، عبیدالله و شیرمحمد هر یک بیش از 10 جریب زمین را از ولسوالی قره‌باغ غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، ملک حبیب، محمدرفیق، محمد، عبدالرحمن، فضل‌احمد و سیدآقا هر یک بیش از 10 جریب را از ولسوالی گل‌دره غصب کرده‌اند.
در مجموع این 115 تن، بیشترین زمین را در ولسوالی‌های قره‌باغ، موسهی و شکردره غصب کرده‌اند.
44 تن حدود 88 جریب زمین را از ولسوالی‌های قره‌زراعت، قره‌باغ و موسهی کابل غصب کرده‌اند.
در همین حال، مسوولان اداره‌‌ی عالی مبارزه علیه فساد اداری، می‌گویند تا زمانی‌که افراد عادی جامعه با زورمندان ارتباط نداشته باشند، توانایی غصب‌ زمین‌های دولتی را ندارند.
حفیظ‌الله بهروز، رییس دفتر این اداره، گفت: «افراد عادی جامعه با همکاری زورمندان زمین‌های دولتی را غصب می‌کنند. زورمندان شماری از فرماندهان پیشین جهادی و برخی از مسوولان کنونی دولت هستند.»
به‌گفته‌ی آقای بهروز، نیمی از دوسیه‌های اداره‌ی مبارزه با فساد اداری که تاکنون به دادستانی کل کشور فرستاده شده است، از متهمان غصب زمین‌اند.
او افزود: «در حال حاضر 200 قضیه‌ی بزرگ و کوچک غصب زمین تحت دوران اداره‌ی ما قرار دارد.»

کابل جدید
در همین حال، یک سند دیگر نشان می‌دهد که نه تنها در ولسوالی‌های کابل، بل در شهر کابل جدید نیز صد‌ها جریب زمین ‌دولتی توسط افراد مختلف غصب شده است.
ولسوالی‌ ده‌سبز، بخشی از ولسوالی‌های شکردره، کلکان و قره‌باغ مشمول کابل جدید می‌شوند.
مکتوب شماره 10647/6196، ‌تاریخ 22/9/1391 وزارت دولت در امور پارلمانی، عنوانی ریاست مجلس نمایندگان از غصب زمین‌های دولتی توسط برخی از افراد در شهر جدید کابل خبر داده است.
این سند به ‌امضای داکتر محمدکریم باز، معاون وزارت دولت در امور پارلمانی نوشته شده است. در زیر این سند عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان موضوع را به کمیسیون خاص مطالعه اعمال حکومت محول کرده است.
در بخشی از این سند آمده است: «متاسفانه در ساحه‌ی ده‌سبز و باریکاب که تحت ماسترپلان جدید شهر کابل می‌باشد، خلاف حکم ریاست‌جمهوری و مصوبه‌ی شورای وزیران، تصرف و غصب زمین‌های دولتی، ساخت داش‌های خشت‌پزی، تانک‌های تیل، چهاردیواری‌ها، ساختمان‌های غیرقانونی از سوی برخی از افراد در منطقه جریان دارد و با وجود ممانعت نیروهای امنیتی، بازهم شماری از افراد به ‌این عمل غیرقانونی ادامه می‌دهند.»
در این سند، تصویر شماری از افرادی که شرکت‌ها، داش‌های خشت‌پزی و مارکیت‌ها را در زمین‌های دولتی ساخته‌اند، وجود دارد.
در سند ذکر شده است که تعدادی از کوچیان در منطقه‌ی واتکی ولسوالی قره‌باغ زمین‌های دولتی را غصب و در آن خانه‌های رهایشی می‌سازند.

ناکامی ارگان‌های امنیتی
از سویی هم، در ادامه‌ی سند تاکید شده است که تاکنون مکتوب‌های زیادی برای جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی به‌ ارگان‌های امنیتی فرستاده شده است، اما نهادهای امنیتی موفق به جلوگیری از آن نشده‌اند.
در سند آمده است: «ولسوالی‌های مربوطه مکتوب‌های زیادی را به‌منظور جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی به‌ وزارت‌های داخله، دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی فرستاده‌اند، اما تاکنون از این زمین‌ها جلوگیری نشده است.»
اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل نیز، از ادامه‌ی غصب زمین در شهر جدید کابل، شدیدا ابراز نگرانی کرده است و گفته که نیروهای امنیتی توان توقف کارهای خودسر و غصب زمین را ندارند.
در بخشی از مکتوب این اداره آمده است که تاکنون ولسوالان و فرماندهان پولیس ولسوالی‌های ده‌سبز و شکردره مکتوب‌های زیادی را عنوانی فرماندهی زون 101 آسمایی کابل، فرستاده‌اند، اما از ادامه‌ی غصب زمین جلوگیری نشده است.
کاپی تمام مکتوب‌های این دو ولسوالی نیز به روزنامه‌ی 8صبح رسیده است.
با این حال، سخنگوی وزارت زراعت نیز، می‌گوید که اداره‌ی اراضی این وزارت در جریان سه سال گذشته، صدها مکتوب را برای جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی به وزارت داخله فرستاده است.
مجید‌الله قرار گفت: «اداره‌ی اراضی در جریان سه سال گذشته، حدود 628 مکتوب را با شهرت غاصبان و مقدار زمین‌های غصب‌شده به وزارت داخله فرستاده است؛ اما در مواردی این وزارت در جلوگیری از ادامه‌ی غصب زمین غفلت کرده است.»
او افزایش جمعیت، بهای زمین، نبود امنیت و سکتور خصوصی را از دلیل‌های اساسی غصب زمین‌های دولتی عنوان می‌کند.
مسوولان وزارت داخله، گفته‌های آقای قرار را رد می‌کنند و مدعی‌اند که وزارت داخله با شهرداری‌ها و وزارت زراعت در جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی همکاری جدی کرده است.
صدیقی، سخنگوی این وزارت گفت: «پولیس ملی تاکنون در جواب مکتوب‌های وزارت زارعت، شهرداری‌ها و ولسوالان اقدام جدی کرده است. ما اکنون گام بزرگی را در جهت شناساسی متهمان غصب زمین برداشته‌ایم.»

شهرک‌های غیرقانونی در کابل
شماری از متهمان غصب زمین، برای ساخت شهرک‌های رهایشی در شهر کابل نیز، صدها هزار جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند.
براساس گزارش کمیسیونی که در بند دوم ماده‌ی 27 فرمان شماره 45 رییس‌جمهوری مشخص شده است، در جریان یازده‌سال گذشته، حدود 228 شهرک رهایشی در سطح کشور ساخته شده است که بیش از 230 هزار جریب زمین این شهرک‌ها به‌صورت خودسر غصب شده است.
از سویی هم، آمار شهرداری کابل حاکی از آن ‌است که زورمندان برای ایجاد شهرک‌های رهایشی زمین‌های دولتی را در ناحیه‌های مختلف این شهر غصب کرده‌اند.
در گزارش شهرداری کابل آمده است که حدود 5هزار جریب زمین دولتی در ناحیه‌ی هفدهم در شمال کابل، توسط ده‌ها فرمانده‌ پیشین جهادی و افراد مسلح غیرمسوول غصب شده است.
شماری از افراد که زمین‌های دولتی را غصب کرده‌اند، حدود 19 شهرک رهایشی غیرقانونی در ناحیه‎‌ی هفدهم ساخته‌اند.
در ناحیه‌ی هفدهم، بیشترین زمین توسط آمرستار سیاف و آمر خنجر بشیر، غصب شده است. این دو تن حدود 2 هزار جریب زمین را از مقابل کوه دیپوی وزارت دفاع در مربوطات کوه رادار در ناحیه‌ی هفدهم غصب کرده‌اند.
آقایان سیاف و بشیر در این ساحه، شهرک «سعادت» را ساخته‌اند.
فرماندهان جهادی
قوماندان ممتاز و قوماندان امرالله، برای شهرک رفاه، حدود 600 جریب زمین را از منطقه‌ی دشت چمتله، متصل کوه پغمان غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، آقای ممتاز در کنار شهرک رفاه، حدود 970 جریب زمین را برای شهرک‌های عدالت، صلح، اسلام‌آباد و پامیر غصب کرده است.
در سند شهرداری کابل آمده است: «حدود 400 جریب زمین شهرک پامیر مربوط قوماندان ممتاز، لطف‌الله و شکرالله در سرک کوتل خیرخانه غصب شده است.»
شهرک‌های عدالت، صلح و اسلام‌آباد در منطقه‌ی دشت چمتله، تنها از ممتاز می‌باشد. او حدود 150 جریب زمین را برای شهرک عدالت، 22 جریب را برای شهرک صلح و 400 جریب زمین را برای شهرک اسلام‌آباد غصب کرده است.
با این حال امرالله، زمری، صوفی شریف، حاجی قیوم و اسحق از جمله‌ی فرماندهان پیشین جهادی برای ساخت شهرک وحدت، حدود 400 جریب زمین را در سرک کابل-پروان غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، ملا تاج‌محمد، والی پیشین کابل حدود 300 جریب زمین را برای شهرک نجات مینه، در منطقه‌ی کاریز میر غصب کرده است.
قوماندان لطف‌الله، شکرالله، اسحق و صفی‌الله حدود 70 جریب زمین را برای توسعه‌ی شهرک «آریا سبز»، در سرک کابل- پروان غصب کرده‌اند. حاجی شریف نیز حدود 200 جریب زمین را در منطقه‌ی کاریزمیر برای شهرک شریف‌آباد، غصب کرده است.
هم‌چنین، حاجی عبدالواحد، مامور حنیف و معمار جلیل، نیز هر یک ده‌ها جریب زمین را در ناحیه‌ی هفدهم، برای شهرک‌های «انکشافی» و «ذاکرین» غصب کرده‌اند.
ملا عزت‌الله عاطف، از فرماندهان پیشین جهادی و یکی از نمایندگان مردم کابل در مجلس نمایندگان نیز، حدود 500 جریب زمین دولتی را برای انکشاف شهرک «ملاعزت» در مربوطات تپه‌ی قرغه غصب کرده است.

13 شهرک غیرقانونی در ناحیه 13
با این حال، حدود 13 شهرک در ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل، غیرقانونی ساخته شده است.
در مکتوب شماره 208، تاریخ 20/4/1389 مدیریت انجنیری ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل، شهرک‌های «امیدسبز»، «اتفاق» در دامنه‌ی کوه ‌چهل‌دختران، «حضرت رسول اکرم» بالاتر از پل خشک، «عرفانی» بالاتر از چهارراهی حاجی نوروز، «مهدیه» و «هدیه» در دامنه‌ی کوه قروغ، «دوازده‌امام» در ایستگاه شفاخانه، «صفا»، «ثارالله»، «جنرال نصرت»، اقبال و جاغوری از جمله‌ی شهرک‌های غیرقانونی به‌شمار می‌روند.
در مکتوب یادشده آمده است: «صرفا شهرک حاجی نبی، درخواست طی مراحل داده است.»
حاجی نبی خلیلی حدود 400 جریب زمین را از سوی مدیر زمری، حاجی زلمی و خیال خریده است.
در مکتوب تاکید شده است که این سه‌برادر 400 جریب زمین متصل شهرک حاجی نبی را غصب و سپس به‌فروش رسانید‌ه‌اند.
با آن‌که شهرداری کابل، شهرک حاجی نبی را غیرقانونی می‌خواند، اما وزارت شهرسازی این شهرک را از جمله‌ی شش شهرک درجه اول در کشور قرار داده است.
هم‌چنین، آیت‌الله شیخ فاضل که در قید حیات نیست، حدود 45 جریب زمین را در ساحه‌ی مهتاب‌قلعه در مربوطات ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل، به‌نام ساختن مدرسه گرفته، اما بعدا زمین یادشده را به‌نام شهرک «خاتم الانبیا» به‌فروش رسانیده است.
از سویی هم، حدود 110 جریب زمین وزارت دفاع در تپه‌ی مرنجان کارته‌نو در جریان سال‌های 1381-1384 غصب شده است.
در گزارش وزارت دفاع آمده است: «یک قسمت توسط شرکت ملک‌زاد به‌نام شهرک طلایی از سوی شهرداری کابل توزیع شده و توسط افراد مسلح غیرمسوول خانه‌های رهایشی ساخته شده است.»
در این گزارش غصب زمین در شهرک طلایی کاملا مشخص نشده است.

از سویی هم، در گزارش وزارت شهرسازی نیز تاکید شده است که شهرک طلایی مشکل غصب زمین دارد.
روزنامه‌ی 8صبح، تلاش کرد نظر یکی از مسوولان وزارت شهرسازی را بگیرد، اما هیچ یکی از مسوولان این وزارت در این مورد پاسخ ندادند.
هم‌چنین، حدود 20 شهرک در ناحیه‌های هجدهم و نزدهم شهر کابل، غیرقانونی ساخته شده است.
در بخشی از گزارش شهرداری آمده است: «شهرک‌های افغان‌اروپا، پولیس، روستاها، دهکده‌های اول، دوم و سوم، فیروزی(لیگو گلوبل)، بصیر عمرزی، عبدالقیوم، بدخشان، محسنی، سید ابراهیم، حاجی کبیر، بوستان سبز، محمدی، ملا فضل تره‌خیل، تمیم انصاری، مقدس، سبززار و شهرک علی‌آقا اضغری تثبیت ملکیت و ویزه‌ی نقشه نشده است.»
مالکان این شهرک‌ها، اجازه‌ی ساختمان‌سازی را از سوی شهرداری دریافت نکرده‌اند و خلاف نورم‌ها شهری نمره‌های رهایشی را به‌فروش رسانیده‌اند.
شهرک‌های ممتاز، سبز، غازی‌آباد، رفاه، حاجی حسن‌علی، حاجی شفیق‌الله، قاضی‌آباد، حاجی رحمت‌الله، حاجی گل‌بت، حاجی شفیق، اتفاق و شهرک حاجی شاه‌جهان و منیر در ناحیه‌ی بیستم شهر کابل، غیرقانونی‌اند.
حسن‌علی، حدود 500 جریب زمین را برای توسعه‌ی شهرک سبز، در منطقه‌ی ریش‌خور و گل‌باغ غصب و سپس برای مردم توزیع کرده است. حاجی حبیب‌الله حدود 300 جریب زمین را برای شهرک غازی‌آباد غصب کرده است.
همچنین، حاجی گل‌بت حدود 800 جریب زمین را برای شهرک رفاه در ساحه‌ی مرکز تعلیمی چهارآسیاب غصب کرده است.
در مکتوب شماره 319، تاریخ 28/8/1391 ناحیه‌ی بیستم، حاجی شفیق حدود 20 جریب زمین را برای یک شهرک غصب کرده است. در این ناحیه شماری از افراد قوم منگل میاخیل نیز حدود 60 جریب زمین را غصب و در آن خانه‌های خودسر ساخته‌اند.
هم‌چنین، براساس مکتوب شماره 436/424، تاریخ 1390/4/1 مدیریت انجنیری ناحیه‌ی هشتم، در قسمت پروژه‌ی رحمان مینه، زمین‌های شهرک معلولان و معیوبان به‌شکل غیرقانونی غصب شده است.

در گزارش‌های شهرداری کابل، شهرک‌های خودسر و غیرقانونی در هر ناحیه متفاوت است. در برخی از ناحیه‌ها، آمار غصب زمین کم‌تر می‌باشد.
در مکتوب شماره 559/290، تاریخ 1391/4/27 مدیریت انجنیری ناحیه‌ی شانزدهم، شهرک‌های خراسان، گل‌بهارتاور، پل محمودخان و سرای بی‌بی حاجی غیرقانونی می‌باشند.
همچنین، در منطقه‌ی ده‌خدای‌داد این ناحیه، حدود 73 جریب زمین دولتی توسط عبدالشکور، شیرین، خان‌محمد، دستگیر، معراج‌الدین، سلام‌الدین، ورثه‌های عزیزخان، عبدالبصیر و نورالدین به‌نام شهرک خراسان غصب شده است.
در همین حال، قوماندان محمدقسیم و حاجی نیاز، در سال 1380، هر یک صدها نمره‌ی رهایشی را برای شهرک آزادی (شهرک احمدشاه مسعود)، در مربوطات ناحیه‌ی پانزدهم غصب کرده‌اند.
هم‌چنین، قوماندان عبدالرحمن در سال 1390، حدود 40 جریب زمین را در این ناحیه غصب کرده است.
از سویی هم، در کنار شهرداری کابل، وزارت شهرسازی نیز اجازه‌ی تاسیس شماری از شهرک‌های دولتی و خصوصی را در 21 ولایت داده است.
وزارت شهرسازی، در جریان ده‌سال گذشته، حدود 26 شهرک را در کابل و 131 شهرک را در ولایت‌های هرات، بلخ، ننگرهار، هلمند، کندز، قندهار و 14 ولایت دیگر منظوری کرده است.

براساس گزارش جدید این وزارت، شهرک‌های نجات مینه از نجیب‌الله کابلی، کامیاب از نیک‌محمد، نوروزآباد از نوروزخان، طلایی، چهل دختران، مموزی از گل‌حیدر، مهاجران باریک آب از وزارت مهاجران، دولت‌زی کوچی از ظاهر کوچی، حاجی نذیر مینه، ده‌قلندر و ادروگل در کابل مشکلات غصب زمین دارند.

شهرک‌های ولایت‌ها
در همین حال، شهرک‌های سخی‌آباد، زینبیه، مولانای بلخ نصرت‌آباد در شهر مزارشریف، شهرک‌های نایب‌سلطان و استقلال در ولایت قندهار، شهرک‌های جلال‌الدین بلخی، کلباد و الچین در کندز، شهرک‌های آریانا، اسلمی، سید جمال‌الدین، کوثر، می‌فروش و قالین‌بافی در ولایت هرات نیز، مشکلات غصب زمین و تخطی‌های دیگر دارند.
همچنین، شهرک‌های چرخ و خوشی در ولایت لوگر، سید جمال‌الدین و شیخ مصری در ننگرهار، غازی ایوب‌خان‌مینه و احمدشاهی در ولایت هلمند و شهرک‌های سرخکان، افضلی جدران، گلشن شهباز و مهاجران دایکندی در ولایت‌های لغمان، خوست، پکتیا و دایکندی با مشکلات غصب زمین روبه‌رو‌اند.
در بخشی از گزارش وزارت شهرسازی آمده است: «در مجموع در این 38 شهرک‌ تخطی‌های بزرگی چون غصب زمین و اضافه‌ستانی‌ها صورت گرفته است.»
شماری از اعضای کمیسیون خاص مجلس نمایندگان مدعی‌اند که حسن عبدالهی، وزیر شهرسازی به‌شکل غیرقانونی به شماری از افراد اجازه‌ی تاسیس شهرک داده است.

یکی از اعضای این کمیسیون که نخواست نامش درج گزارش شود، گفت: «چرا مسوولان وزارت شهرسازی نقشه‌ی 38 شهرک را که مشکل غصب زمین دارد، ویزه کرده است. غصب زمین در 90 درصد شهرک‌های رهایشی در کابل و لایت‌های کشور صورت گرفته است، پس چرا این وزارت اجازه‌ی تاسیس را می‌دهد. مسلما که آنان با مالکان شماری از شهرک‌ها در غصب زمین شریک هستند.»
به‌گفته‌ی منبع، قرار است که اعضای کمیسیون اعمال حکومت، به‌زودی وزیر شهرسازی را در مورد موضوع یادشده به این کمیسیون بخواهد.
با این حال، حدود 70 شهرک خصوصی و دولتی در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر مشکلات فنی دارند و نیز در تطبیق پلان‌های آن تخلف‌های نیز به همراه دارند.

غاصبان در ولایات‌
در مکتوب شماره 4840، تاریخ 1391/10/6، اداره‌ی اراضی وزارت زراعت عنوانی کمیسیون خاص بررسی و مطالعه‌ی اعمال حکومت، غاصبان 22 ولایت مشخص شده است.
در سند یاد شده آمده است: «626 تن در هرات70698جریب ، 740 تن در ننگرهار30584جریب، 901 تن در بلخ194756جریب، 965 تن در قندوز7792 جریب، 69 تن در قندهار2215، 518 تن در لغمان424 جریب، 132 تن در غزنی 19566جریب، 1473 تن در کاپیسا1464، 1647تن در تخار44726جریب، 167 تن در پروان4945جریب، 204 تن در فاریاب7082، 1126 تن در لوگر16639، 271 تن در زابل6793 جریب زمین را غصب کرده‌اند.»

در ادامه‌ی سند ذکر شده است: «13 تن در ارزگان72587جریب، 59 تن در بادغیس23495، 56 تن در خوست45295جریب، 287 تن در میدان وردک5324جریب، 1812 تن در بغلان33002جریب، 633 تن در سمنگان33339، 36 تن در هلمند125400جریب، 1168 تن در نیمروز138719، 16 تن در پکتیا5800جریب، 568 تن در سرپل80313جریب، 37 تن در بامیان1393جریب، 148 تن در بدخشان3210، 469 تن در کنر6131، 471 تن در جوزجان10444جریب، 117 تن در فراه8719جریب، 888 تن در کانال ننگرهار4489 جریب زمین دولتی را غصب کرده‌اند.»

در زیر این سند، امضای محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری وجود دارد.
از میان دو میلیون جریب زمین غصب شده، هزارها جریب زمین آن را برخی از مالکان شهرک‌های رهایشی غصب کرده‌اند.
آیا ارگان‌های امنیتی و مسوولان وزارت زراعت، می‌توانند که این اندازه زمین را استرداد کنند؟
صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت: «بلی، پس از فیصله‌ی رییس‌جمهوری، نیروهای امنیتی به‌زودی زمین‌های غصب شده را استرداد خواهند کرد.»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازین معلومات خیلی خرسند شدم اگر چه معلومات مفصل و قناعت بخش نبود اما ازین که آخراٌ دولت جرآت نمود و بعضی نامهای غاضبین زمین را نشر نموده است کار نیک است. ولی جرآت دوم این را داریم که اقدام بعمل شود و جرآت سوم این را داریم که برای اسکان بخشیدن نفوس کشور پلان اسکان سازی را درمرکز و ولایات در نظر بگیرد تا مردم بیخانه دیگر بدور غاضبین جمع نشوند برعکس در اطراف دولت جمع شوند و دولت برای انها اسکان مطابق ضرورت شان تهیه بدارد.

>>>   خوب حالا دولت در برابر این غاصبان چه عکس العملی نشان می دهد؟ آیا می تواند این زمین ها رااز آنان پس بگیرد؟ اگر یک افغانی فقیر به اندازه پنجاه متر زمین را برای خود سر پناه بساز دولت با حدت و شدت آن خانه را بر روی این بیچاره خراب می کند اما این زمین خواران بزرگ نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه با پخش این گونه مطالب آنان بیشتر مشهور شده و مورد احترام قرار می گیرند!

>>>   خلاصه... محترم در راه كسب زمين بيشتر از هركس ديگر...کرده اند يك خلقي يا پرچمي در لست بالا ديده نميشود همه...اند زمين ها كه خلاص شد به غصب خانه هاي مردم شروع كنيد

>>>   نوش جان شان. هرکس آب از دم شمشیرش خورد نوشش باد.
جزای همین طور یک دولتی که یازده سال بعد از خواب کرخت بیدار شود چنین است. اگر همان زور داران زمین های سفید را غصب نمی کردند شاید خاک و غبار برخاسته از این زمین های بایر چشم و دماغ مردم کور و فلج می کرد. ای کاش مسوولین که حالا گلو پاره می کنند و سنگ دفاع از کشور ووطن را به سینه می زنند در این مدت 12سال حداقل شهرک های زیربنادار و بلاک های رهایشی می ساختند و به مردم بیچاره توزیع می کرند اکنون به چنین روزی دچار نمی شدیم. اینها همه دروغگو وعاری از صداقت و اخلاص اند و هیچ نوع دلسوزی به مردم افغانستان ندارند و شما یقین داشته باشید که سالهای طولانی دیگر هم بگزرد و ما همین جنگ زرگری را شاهد باشیم. هیچ کاری و خدمتی نخواهند کرد. مسلما کسان دیگری هستند با استفاده از زمان و موقع دست به چنین منافع جویی می زنند.
خدا همه ما را هدایت و توفیق به ارایه خدمت به خلق الله عنایت کند.
ملا عظیم

>>>   به فکر بنده در زمین های غصب شده از طرف....ووووو همه ایشان اعضای کا بینه کر زی و برادر های.... در تمام ولایات و کابل شریک است فرمان کرزی چی یکی باشد و چی هزرا فرمان صادر کند یک جریب زمین غصب شده دو باره استر داد نمیشود همه اش عوام فریبی است.دیگه خوده درد سر نمیتم ....شبکه جان نشر کو
میلاد رایق از رستاق

>>>   خوب است دولت برای مردم بی چاره و بی خانه معلمین مستحق و مامورین بی خانه کدام سرپناه داده نتوانست غاصبان زمین همه را چور کردن باز هم مردم بی چاره و بی خانه در بدر و بی جای در خانه های کرائی با قیمت های بسیار هنگفت و بعضی مردم در خیمه های زنگی میکنند و خداوند از روی خانه دارها خانه هایشان بیگیرد که از دل مردم بی خانه بیایند. دولت صادق و دلسوز وجود ندارد. نفرین به این حالت

>>>   خوب است دولت برای مردم بی چاره و بی خانه معلمین مستحق و مامورین بی خانه کدام سرپناه داده نتوانست غاصبان زمین همه را چور کردن باز هم مردم بی چاره و بی خانه در بدر و بی جای در خانه های کرائی با قیمت های بسیار هنگفت و بعضی مردم در خیمه های زندگی میکنند و خداوند از روی خانه دارها خانه هایشان را بیگیرد که از دل مردم بی خانه بیایند. دولت صادق و دلسوز وجود ندارد . نفرین به این حالت
یکی از شهروندان کابل

>>>   صدیق جان سخن گوی وزارت داخله.
فکر میکنم که در دفتر گرم و مصون عقبی کمپیوترتان هستی؟ بلبلک تان می خواند.
فکر کنید که هزارها جریب زمین ارگانهای دولتی غصب شده وقتیکه وزارت های دفاع و داخله از ملکیت و زمین خود دفاع نتوانسته چطور ازخاک و وطن و استقلال ملی دفاع مینمایند.
بالای زمین های غصب شده بیش از ملیارد ها دالر سرمایه گذاری شده واپس گرفتن آن کار آسان نیست. به فکر من جیب مسولین درجه اول افغانستان باز هم پور شده زمینه استفاده و فساد برای مفسدین مهیائ خواهند شد. واپس گرفتن زمین های غصب شده خواب است خیال است و محال است.
آن هم در حکومت کرزی صاحب که در جهان در فساد اول نمره است. رهبران محترم بنام شرم یک چیزی را خداوند خلق نموده آیاء در وجود شما از آن چیزی است. کفر هم فغان مینماید مسلمان هم فغان مینماید مگر شمایان بی شرمانه به چور چپاول ادامه میدهید.
آیا از شما پیش به اصطلاح شما بزرگان رزیم کمونستی در اغفانستان نبود مجموع زمین ها سفید بود کدام اعضاء کابینه آن بنام خود شهرک دارند؟
شما آنها ...
با احترام الاداد از بغلان الاداد

>>>   برادر ملک بی صاحب چی معنی دارد.
جنگ بود تباهی بود بربادی بود هر کس هر چی که توانست کرد. بهترین راه اینست که این زمین ها را به زور بالای انهاییکه خانه ساخته اند بفروش رسانیده شود و هر زمانیکه نقشه بالای انها امد دوباره باید بول انها داده شود.
امیرگل امیری

>>>   شما سر شاخه ها و ریشه های اصلی را نام نبردید که والیان بزرگ هستند
اغلام شما کار اشتباهی بوده و غاصبان راجری تر می سازد..ابتدا باید سیستم عدلی و قضایی فاسد از بین برود و یک سیستم مستقل عدلی و قضایی قدرتمند و با حمایت اجرایی قوی بوسیله سنا و شوراهای ولایتی تشکیل شده و سپس افشاگری فاسدان در تمام زمیتنه ها و سپردن به محاکم انجام شود.
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   از لچک و چپاولگر بزرگ دگر وال نذیر مد غاصب گردن بسته کسی چیزی یاد نمیکند خداوند برسانده سزای اعمالش او را برساند

>>>   در سابق حکومتهای سردمبه قبایلی غضب و به پاکستانیها توزیع مینمود آخرین مرحله غضب زمین در بلخ از طرف حکومت ...در مزارشریف در حال اجرا بود که وزارت معادن و صنایع بخش مدیریت آبهای زیرزمینی را موظف به اکتشاف آبهای زیر زمینی آن ساحات نموده بود ولی با سرنگونی حکومت قبیلوی نجیب ممکن آن زمینها امروز به مردم افغانستان و به بلخیان تعلق کرفته باشد.

>>>   نام ... در لست نيست مانند زمين هاي افشار مربوط وزارت دفاع كه روساي مركزي وزارت دفاع ما بين خود تقسيم كردند

>>>   خوب است که آخرت سزا به خاینین در آخرت وجود دارد اگر در این دنیا ساز برای غاصبین زمین داده نشود در دنیا واقعی برای همه ای ایشان ملت غیور افغان از بارگاه خداوند ج خوهان ساز است.

>>>   اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی
براورند غلامان او درخت از بیخ.

>>>   ...تنها در ولايت بغلان در دشت خواجه ألوان همين حاجي نبي خليلى برادر معاون دوم ... كه نه نامش ونه هم كنيت او با فعل و افعالش تطابقت ندارد به هزارها جريب زمين قباله مردم بيدفاع را غضب كرده است كه اين فساد ادارى و اداره زراعت همه تحت امر اين خليلي صاحب معاون دوم قرار دارد و خودش لاف ميزند و ريس دفترش ادعا ميكند كه معاون صاحب خليلي يك بسوه زمين نكرفته و در برابر ادعاى خانم باركزي نيز عكس العمل مشابه را ابراز ميدارد كه او كفته بود خليلى ماهانه يك مليون دالر مصرف دارد.. درحاليكه همه ميداند كه اين نبى خليلى از كدام قدرت صاحب اين همه مكنت و دارايي و شهرك ها شده است. تفعو بر تو اي جرخ مردوم تفعو كه حقيقت را هيج كس جريت ابراز انرا ندارد تا دستى از غيب ايد و كارى بكند .
جمشيد با شنده بغلان مركزي 

>>>   تعداد غاصبین تقریبا 20 هزار نفر ذکر شده بود که فقط از چند نفر نام برده شده فعلا کدام وظیفه در دولت ندارند، چرا از وزرا، وکلا تیم...کرزی، والیان روسا و سایر کارمندن دولتی نام برده نشده،...

>>>   در این نام برادر حامد کرزی غاصب زمین ها در ولایت کندهار و کابل دیده نمیشود، نام بادشاه خان زدران نماینده قبلی پکتیا در شورای ملی که به اساس فرمان رئیس جمهوری تعداد زیاد از اراضی را بعد از انتخابات ریاست جمهوری به پول ناچیز گرفته است نیز امادیده نمیشود. اسامی عده ای مانند قوماندان لطف الله شکردره ای به چشم دیده میشود که بجاست و به همین ترتیب دیگران اگر حکومت برخورد قاطع با غاصبین نکند این لست ها فایده ندارد بلکه غاصبین بیشتر تشویق میشوند.
گل آغا شیرزوی نیز اسم اش در اینجا نیست

>>>   ... در اول چرا جلوش را نگرفتی حالا ملیارد ها مصرف شده از مردم و تازه بیدار شدی... باز دیده بنشینید که همه شان تبرهه میشوند و گزارش را مشکل دار قلمداد میکنند.

>>>   سوال اینجاست که شهرک ها و غصب زمین کار یک روز یک سال نیست که کسی شهرک ساخت در یک سال بلکه کار ده ها سال است درین مدت دولت کجا بود؟ وزارت داخله....... و شاروالی کجا بود؟ معلوم است که مقصر اصلی همین ارگان های ذیربط است نه مردم و نه کسی که زمین ها را غضب کرده است. بدبختانه در کشور ما از نفر اول تا خوردترین افراد هر چه میگوید دروغ مگوید هدف به زبان خدمت اما قلبا در فکر... است.باید ازجمله فاسد ترین کشور درجهان 100 ولایتنایی آفرین داشته باشد در غیر آن حق تلفی شده.
بااحترام ناامید از کابل

>>>   مه چه می گم؟... یک استاد دانشگاه کابل هستم خدا شاهد است، همه ساله کرایه می دهم 1800 هزار معاش می گیرم 12000 به کرایه خانه می دهم آن صاحب خانه هم همه روزه می آید نل آب من طلای بود که تو این را نقره ساختی، دروازه من فلیزی بوکه تو این را چوبی ساختی، خانه من پخته بود که تواین را گلی ساختی وهزاران بهانه خداوند هیچ ملت را بی خانه نکند. آمین. و 6000 هزار را همرای چند مقاله که به بعضی نهادهای نشراتی می دهم از طریق آن پولی بدست آورده با 5 طفل وخانم خود زنده گی می کنم، این هم من هستم که از خیلی مامورین معاش من خوب تر است. آه به حال آن معلمین ومامورین که 4000- 10000 معاش دارند وخانه نداشته باشند، چه کار خواهد کرد. بناء جدی خواهش می کنم نشر کنید.
او کرزی...،... فاتح زمین ملت، اوخلیلی غاصب زمین ملت، او کابنه بی کفایت، اوریس پارلمان غاصب درجه اول، سلام عظیمی قاضی القضات غیر قانونی واو الکو لوی حارنوالی...! شما در تاریخ آینده افغانستان بنام چه خود را ثبت می کنید، بیایید تاریخ را می گذاریم فردا پیش خداوند منحیث زمام امور چه جواب دارید؟ خداوند شما را با همین حکومتتان از بیخ و بنیادتان نیست و نابودتان کند. آمین این خو حکومت داری نیست هر... آمده زمین ملت را منحیث زمین پدرش غصب کرده تو داری سیل می بینی. او برادر نمی توانی بگذار تو مرد نتوانیستی شاید یک زن بیاید حکومت داری خوب بکند. کرزی را جدی گفتم بخاطریکه نفر اول نظام فعلی است، کجا هست عدالت...
بشار درخشان کابل

>>>   محترم کرزی صاحب و حواریون که بنامهای "رئیس جمهور" !! "معاونین رئیس جمهور" ، "وزیر" !! "وکیل"!! " والی"!! و غیره و غیره 12 سال است بر شانه های مردم سوار هستید، از دو حالت خالی نیست یا در تمام این... شریک هستید!! و یا اگر شریک نیستید از ترس از دست دادن "چوکیها" و از ترس زورداران و دزدان چون... غار پالیده اید و مال و دارائی مردم که بر اساس قانون مکلف به حفاظت از ان هستید، برایتان یک جو ارزش نداشته است. در هر دو صورت،... مرگ برای شما ها بهترین پرده است"!!!

>>>   بابه جلندر ... را فراموش کردید که که پارکهای خیر خانه بالخصوص پارک همجوار لیسه استاد خلیلااله خلیلی را به اقارب خود خلاف ماستر پلان و نقشه بفروش رسانیده کتا حال خانه های خود سر بحال خود باقی است کسی توان تخریب ان را ندارد.
سالم پنجشیری

>>>   سلام به تمام خواننده گان محترم.
بیایید دعا کنیم خداوند ( ج ) تمام این غازبین زمین های افغانستان را به قهر غضب خود گرفتار کند. زیرا همه اینها به نام جهاد و مسلمان بودن همه زمین ها را چور کردند. اینها به نام رهبران اسلام فقط منظورشان دزدی و چپاولگری بوده هزاران انسان را به نام های این ان کشتند و خودشان را صاحب پول حرام ساختند. روز محشر جوابدی خواهند بود. این ها از عذاب قبر و از روز محشر نمیدانند.
مسیح الله پنجشیری

>>>   من از مقامات زیصلاح و زیربط خواهشمندام. تا مردانه وارد رتعقیب و به محکمه کشاندن این... ملی پرداخته و از هیچ نوع تلاش دریغ نکنند. اگر آقای کرزی واقعاً میخواهد که به اثبات برساند. که خادم مردم غریب دربدر زجر کشیده و مظلوم افغانستان است. و میخواهد که منحیث یک شخص مسلمان و مومن از خود در تاریخ افغانستان یک نام نیک بجا بگذارد. احداقل در تمام دوره حکومتداری خود عملاً این بار با به محکمه کشاندن این فاسدان و استفاده جویان ثابت سازد. که او فرمان خود را گر صادر میکند. پس عملی هم کرده میتواند. و اگر هر شخص مسلمان واقعی و با خدا و آگاه از قرآن و آیات آسمانی آن در همچو موقف قراربگیرد. پس من متیقین هستم. که همه املاک غصب شده را با تمام مصارف که این... از پول چور و چپاول عامه مردم افغانستان کرده اند. همه و همه را بالای مردم غریب مستحق چون ماموران پایین رتبه دولتی معلمین معلولین انفجار های انتحاری بازمانده گان شهدایکه هروز در اثرانفجارهای انتحاری دشمنان همین حکومت و دولت به شهادت میرسند. چه آن یک عسکر قهرمان که در دفاع از همین رژیم جانهای شرین خود را از دست میدهند باشد و یا آن یک تن از شهروند بیگناه و بیچاره افغان باشد. که بخاطر بدست آوردن یک لقمه نان که زمینه پیدا کردن آنرا همین مقامات استفاده جو از ایشان صلب کرده است برای همه یعنی قطعه قطعه این زمینها را توزیع باید کرد. تا از یکطرف رضای پروردگار برآورده شده باشد و از طرف دیگر حق به حقدار اصلی آن برسد.
سید مصطفی کابلی

>>>   نشر غاصبین زمین کدام دردی را دوا نمیکند زیرا حکومت... و همه با ضد و بند اراکین دولتی غضب شده است.
درین نظام اراده مثبت پاسداری از مال جان مردم و ملکیت های عامه به نظر نمیرسد. با نشر ان و بی تفاوتی مسیولین غاصبین جسورتر میشوند زمین های باقیمانده را با سرعت چپاول و تصاحب میدارند تجربه نشر چورگران کابل بانک مصدق این وضعیت است که قریب هزار ملیون دالر را تاراج کردند اما تا جال یکی هم از جمله انها تحت تعقیب و بازپرس قرار نگرفته اند.
ایوبی

>>>   سلام برای همه دوستان!
فکرکنم آسان ترین کار برای دولت همین بود که اسناد جمع کند یعنی "کار ازکار که گذشت باز معلومات جمع آوری میکنند" , کدام فکر بنیادی خو درکارمندان این دولت دیده نمیشود, خوب است که حد اقل لیست زمین های غصب شده را توانستند جمع آوری نمایند, چون میبینید که از افشآ نام بعضی غاصبان زمین نیز حراس دارند, چه رسد به استرداد زمینها.
موضوع دیگرکه برای من و شاید هم بعضی های دیگر نیز چنین باشد , شاید این چور چورکان برای بعضی بی واسطه ها نیز کمک کرده باشد , تا بعد از سالها صاحب یک نمره زمین شده باشند, میگویند از خاطر شالی کرمک آب میخورد, در غیر اینصورت مردم غریب و بیچاره و بی واسطه این ملت که کسی را در رتبه های بلند دولتی نمیشناسند کی برایشان یک سرپناه خواهد داد, در دروازه شاروالی کسی آنها را اجازه نمیدهد چه رسد به اینکه برایش یک نمره هم بدهند, باز هم همان زمین ها برای کسانیکه واسطه دارند و اقربای اراکین دولت هستند, توزیع خواهد شد مانند گذشته های دور, و غریب همان غریب و بی سر پناه مانند خیمه نشینان شهر زیبا و خسته کابل درین زمستان سرد در زیر خیمه ها بسر خواهند برد, آیا نمیشود که برای خیمه نشینان امروزی در شهرک 3 میلیونی نام نهاد نمرات برایشان توزیع شود؟ (چون اکثرا سلاح و یا طریقه که زورمندان به اهداف شوم شان میرسند همین بیچاره ها هستند که از مجبوریت برای خود در هر ساحه خیمه میسازند با هر نوع زور که باشد مقابله مینمایند " میگویند گشنه با شیر مزند" و این زورمندان با استفاده از فرصت این گروه چند نفری و گفتن اینک اینها مستحق هستند , هزارها جریب زمین را غصب میکنند ),شاید هم اراکین دولت و یا هم کارمندان شاروالی منتظر فرصت هستند تا برای نزدیکان خود و یا بخاطر چاپلوسی, برای روسا دولت و زورمندان نمرات را نگا دارند , یعنی برای روز مبادا.
شاید روزی که این زمین ها هم استرداد گردد, اولآ از ضعیف ترین و غریب ترین فرد شروع کنند, و برای کسانیکه 100ها جریب زمین را غصب کرده و بفروش رسانیده اند فقط جریمه به مبلغ کمی که شاید 10 فیصد زمین های غصب شده باشد نمایند, و آن غریب که از زیر خیمه رفته و یک سر پناه برای خود به هزار محنت و خواری در دامنه یک کوه که رفت آمد در زمستان نهایت مشکل میباشد, ساخته و با آن زمینها هموار و قیمتی هیچ مقایسته نمیشود, تمامآ از نزدش گرفته و آن مظلومان را بیخانه و بی سرپناه نمایند, نظر به همین... و... که درین اراکین دولتی میبینم, تصور من چنین است که نوشتم.
در آخر صلح, امنیت, اتفاق, برادری را برای افغانستان عزیز و خانه تمام هموطنان با غیرتم را پر از روزی تمنا نموده و از خداوند قادر و توانا میخواهم غم و تشویش هیچ چیز, حداقل نان, خانه و جنگ را نداشته باشند و برایشان ایمان نصیب بگرداند. و من الله توفیق
م غ از کابل

>>>   این دولت در این مدت کجا خواب رفته بود که نتوانسته از زمین های خود حفاظت کند و زمین خواران به آسانی توانسته اند این زمین ها را بخورند؟ دولتی که نتواند زمینهای خود را از زمین خواران داخلی حفاظت چگونه می تواند افغانستان را از افغانستان خواران خارجی حفظ کند؟ بی کفایتی این دولت هنوز برای مردم روشن نیست؟ چرا مردم هیچ اعتراضی از خود نشان نمی دهند؟

>>>   دولت باید قانونیت خود را با ثبات برساند. تطبیق قانون یکی از وجایب دولت و حکومت است. باید تمام شهرکهای غیر فانونی ملی اعلان شده و به دولت تعلق بګیرد. بهای زمینهای غصب شده که بالای آن شهرکها اعمار شده، از غاصبین تحصیل شود. از قیمت پارتمانهای فروحته شده ۴۰-۶۰ درصد مالیه کرفته شود. غاصبان باید بخاطر نقض قانون، استفاده از صلاحیت های دولتی، توسل به زور، سرکشی از احکام دولت، ایجاد انارشی و خودسری، محاکمه و مجازات شوند چون غصب زمینهای دولتی که تعلق به همه باشندګان افغانستان دارد، خیانت به مردم است و اینکه بار اول چنین خیانتی انجام میشود، شاید قانون مشخصی در زمینه وجود نداشته باشد، تا بر اساس آن با این مجرمین معامله شود. ارګانهای قانونګذار، باید هر چه زودتر قوانینی را در زمینه تصویب و غرض تعمیل به حکومت پیشکش کنند.
سنا از لندن

>>>   در ولایت بغلان هزارها جریب زمین زراعتی که قبلا توسط رییس عتیق الله حان باجه مرحوم ظاهر شاه پادشاه افغانستان کشت و آبیاری میشد، توسط ... و چپاولګران باصطلاح... غصب شده است که قابل پیګیری قانونی و مجازات قانونی میباشد.
سنا از لندن

>>>   اکنون نشر میکنید که کار از کار رفته.
نام جنایتکاران را هم وقتی نشر خواهید کرد که کار از کار رفته باشد و همه تان مورد عفو قرار بگیریر. غاصب زمین امروز از نشر نامش لذت میبرد و میداند که دیگران از او میترسند و احترامش میکنند. به دولت و مالک زمین هیچ سودی نمیرسد. ممکن از...بگیرد و یا تهدید و بی عزت هم شود و از زمینش منصرف شو د و زور مندان این را میدانند و همین حالا در کرسی ها نشسته بر ریش ما میخندند.

>>>   اين ها فخر برايي آنهاست چون آنچه كه من ديدم أرقام و اعدادى سرمايه آنها هرچه زياد باشد آبروى شان بيشتر است فرقى نميكند ازچه راهى به دست بيايد مقصد باشد. نه دين نه مذهب نه قانون نه وجدان نه غيرت نه آبرو نه كشور نه ملت فقط اول خودت بعد همه اينها اين است مؤد روزى امروز.
توپولوف كابل.

>>>   شهرکهای ساخته شده بالای زمینهای غارت شده بیت المال و مردم را این دزدان مسلمان نما نامهای مقدسی چون "حضرت رسول اکرم" و .... و .... گذاشته اند و متاسفانه اشخاصی هم در میان مردم افغانستان وجود دارند که همین دزدان را بنام "رهبران اسلام و جهاد" ؟؟؟ نزدیک است پرستش کنند !!!
بیجا نخواهد بود اگر ان ضرب المثل مشهور را با کمی تغیر درینجا نقل کنیم:
تا اح.. در جهان باشد دزد در نمیماند!!!!!

>>>   چرا نام غا صبین بزرگتر را نمینویسید؟ اگر نمیدانید که ما برایتان بنویسیم؛ همه مردم اسمای غاصبین بزرگتر و تعداد زیاد غاصبین که واسطه های شان قویتراست و مجاهدین قدرتمند را میشناسند.

>>>   علی احمد جلالی وزیر داخله پیشی نیز در ساحه بین وزیر اکبرخان و شیر چور یک تعمیر مفشن و پیشرفته دارد. آیا آن تعمیر از سابق از خودش یا پدریش بود و یا تازه غضب نموده؟؟

>>>   بر علاوه غازبان زمین غازبان چوکی نیز وجود دارد یکی از کارمندان بانک مرکزی بنام پادشاه خان که قبلاً به اساس در خواستی خودش و تصویب شورای عالی بانک مرکزی به تنقیض سوق گردیده بود و مبلغ دو میلون هشتصد هزار افغانی امتیازات خود را نیز اخذ نموده بود دوباره به اساس درخواستی خودش بدون در نظر داشت تصویب شورای عالی به صفت سر پرست ناظر کل بانک مرکزی مقرر گردیده و مبلغ دو میلون هشتصد هزار افغانی که قبلاً از طرف بانک برایش تادیه گردیده بود ذمت موصوف طلب گرفته شد و ماهانه مبلغ 3600 - دالر امریکایی معاش برایش تعین گردید دوباره به اساس مکتوب اداره امور بخش شورای وزیران و تصویب نمبر 309 - مورخ 5/7/1391 هیت عامل بانک مرکزی از سرپرستی ناظر کل برطرف گردید و به اساس مکتوب 2402 مورخ 18 /7/1391 به حیث مشاور ریس بانک مرکزی تعین گردید برخلاف مکتوب اداره امور و تصویب هیت عامل بانک مرکزی هنوز هم در مکاتیب به حیث سرپرست ناظر کل امضا میکند و چوکی را تخلیه نمی کند از ارگان های قضایی و رسانه های آزاد خواهش مکنم که این موضوع را پیگیری نموده تا از همچو افراد که غرق در... میباشد کارمندان بانک مرکزی را نجات دهند
از طرف غوث ( ننگیال )

>>>   هرکسی که در دنیا گناه میکند روز قیامت یکمقدار گناهش میافتد به گردن شیطان چون شیطان ابلیس بنیانگذار گناه است . اما امروز هرکسی دزدی قتل تجاوز غصب انجام میدهند شریک جرم شان پنجشیریهاست چون بنیانگذار اینهمه جرم جنایت فساد و فتنه فقط و فقط پنجشیریهاست نه کس دیگر و هرقدرکه در افغانستان دزدی وتجاوز زیاد شود پنجشیریها خوشحال میشوند چون طرفدارهایشان زیاد میشوند. و ما اززمان بقدرت رسیدن اینها تا حالا همه چیز را بچشم خود دیدیم ومیبینیم و همرایشان تفنگ داشتیم .
حمید پروان

>>>   چندی قبل یکی از شرکتهای ساختمانی که نامش فراموشم شده به کمک عزیزی بانک در پهلوی وزارت خارجه زمین آن وزارت را غضب و به ساختن بلند منزل شروع نموده بود که همین شرکت در نقاط مختلف شهر کابل در پهلوی باغ وحش و در ساحه تفریحی مکروریان چهارم نیز به غضب زمینها پرداخته بود که از ماجراهای آن همه رسانه ها و وزارت ساختمانی و شهرداری کابل وزارت خارجه همه آگاهیم. چرا آن شرکت و مالکش و نام مالک عزیزی بانک در لست شامل نیست که بزرگتری غاضب و غارتگر همین ها اند و نقاط تفریحی و اساس را در شهر کابل غضب نموده اند.
کابلی

>>>   خوب افغانستان بی صاحب است. این یک بخش بود. در قسمت کمک های خارجی. بورسیه ها. بوده جه ها نیز چنین کارای شده. در قسمت جذب نیروی دولتی در پولیس و دولت نیز از این کارا شده. طبیعی است. کسی نیست جلوگیری کنند. موفق باشند غاصبین

>>>   شرکتیکه با عزیزی بانک در چپاول و غضب زمینها درشهرکابل می پردازد -پرکت اونیکس است.
کابلی

>>>   شرکت اونیکس بزرگترین مافیای غضب زمین و عزیزی بانک هم شریکش .

>>>   زمینهای که بدون غضب مانده اند به خیر در قدرت ریاست جمهوری بعد از سال 2014 که از طرف باداران ما امریکا مانندی که این دزدان و ادم کشان باند جهاد و مقاومت را امریکا لعنتی بالای مردم بیچاره ما تحمیل و بالای گرده ها مانندی یک بار در سال 71 الی 75 و بار دوم از سال 81 تا امروز که تمام هست بود شخصی و دولتی را این باچگیران جهاد و مقاومتچیان بدروغ قفاندند تما م بیت المال و دارایی عامه را حیف میل کرده برای خود و نواسه و کواسه خود از خون ملت بیچاره قصر های شیر چور. شهرک سبز و دیگر شهرکها اباد نمودند دیری نخواهد بود که باز یک تعداد از.... و تیکه داران اقوام را امریکا یها...این اولاد های.... این بار هم در درامه سوم خود نقش مرکزی بدهند و این شیطان صفتان دردسیسه سوم شامل کرده به خیر همین قدریکه زمین مانده است در درامه سوم خود تمام ملت و دولت ووطن را قرت کنند و باز یک تعداد به خاطر سمت بودن. قوم بودن ازین جانیان حمایت کرده و در صندوق رای رفته باز همان آش باشد و کاسه

>>>   برادران محترم :با جمع اوری این اسناد مفصل و افشای نام وشهرت زورمندان کارختم نه بلکه اغازمیشود فقد یک تصمیم قاطع ضرورت است وان اقدام به دستگیری و محاکمه غاصبان بزرگ است غاصبان کوچک خوبخود تسلیم میگردد. مشکل بزرگ در اینجا است که ما مراجع تصمیم گیری داریم و لی بنابر یکسلسله تهدیدات یاجرات تصمیم گیری را ندارند ویا شریک جرم هستند
بااحترام حقدوست ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است