اکنون اثبات شد
معلم فساد افغانستان، آمریکاییها بوده اند
جان سوپکو در گزارش خود آورده است که ما چندین ساختمان را که فکر می کردیم در افغانستان ساخته شده، را گم کرده ایم. اسناد هزینه های ساخت این ساختمان ها وجود دارد، اما معلوم نیست این سازه ها کجا رفته و در کدام منطقه ساخته شده اند، البته شاید هم که هیچگاهی ساخته نشده اند! 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۱/۱۰/۲۴ کد خبر: 46661 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، پیش از این بارها و بارها صحبت از این میان آوردیم که اگر مقامات افغانستان دچار فساد مالی شده اند، این فساد را آمریکایی ها به ما تحمیل کرده اند. آنها بودند که راه و رسم اختلاس، رشوت ستانی و از بین بردن اسناد مالی را به دیگران آموزش داده اند.

هرچند که این موضوع از زبان برخی منتقدین مطرح شد، اما شنیدن آن از زبان یک بازرس کنگره آمریکا حلاوت بیشتری دارد. جان سوپکو بازرس کنگره آمریکا در امور بازسازی افغانستان طی گزارشی، پنتاگون و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ را به سوء استفاده و اختلاس میلیون ها دالر در پروژه های به اصطلاح نظامی آمریکا برای نظامیان افغانستان، متهم کرد.

جان سوپکو اعلام کرد: بیشتر پایگاه هایی که برای نظامیان افغانستان از سوی امریکا ساخته شده، کیفیت لازم را ندارد و در اکثر پروژه های بازسازی، استانداردهای کیفی رعایت نشده است.

در گزارش این بازرس به عنوان نمونه به یک پایگاه نظامیان افغانستان در ولایت قندوز اشاره شده که آمریکاییها آنها به صورت غیر استاندارد ساخته اند. این پایگاه که با صرف هزینه ای بالغ بر هفتاد میلیون دالر تاسیس گردیده، بر روی زمینی ˈبی ثباتˈ ساخته شده و سقف اتاق های آن به دلیل کیفیت خراب مواد، ریزش کرده و در حال تخریب است.

در گزارش جان سوپکو به حیف و میل میلیون ها دالر در ساخت و ساز سه پایگاه نظامی در ولایت ننگرهار نیز اشاره شده که به گفته وی این پایگاه ها به طور غیر استاندارد ساخته شده و سیستم فاضلاب، تهویه و گرمایشی آن شدیدا مشکل دارد به نحوی که در حال حاضر از زیر زمین یکی از ساختمان ها برای نگهداری مرغ ها استفاده می شود.

این بازرس کنگره آمریکا همچنین بیان داشت که پنتاگون و اداره توسعه بین الملل امریکا فاقد هرگونه برنامه ˈبلندمدتˈ در باره پروژه های بازسازی در افغانستان است و به دلیل برخی فسادهای مالی حداقل 400 میلیون دالر در پروژه های زیربنایی در سال مالی 2011 به دلیل ضعف در برنامه ریزی، هماهنگی و اجرایی در افغانستان حیف و میل شده است.

پیش از این اعلام شده که آمریکا از سال 2001 تاکنون بیش از 90 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است که اگر هر سال 400 میلیون دالر آن حیف و میل شده باشد، می شود مبلغی بالغ بر 4 میلیارد دالر. جالب اینجاست که خبرگزاری رویترز نیز از قول یک منبع در امریکا گزارش داده است که بر اساس تحقیقات کمیسیون کنگره امریکا در امور قراردادهای نظامی، حدود 34 میلیارد دالر این کشور هم برای عقد قراردادهای نظامی با بخش خصوصی در جنگ های عراق و افغانستان حیف و میل شده است.

این مبلغی است که حیف و میل شده و خدا می داند که چقدر از این 90 میلیارد دالر اصلا صرف بودجه های بازسازی نشده و ناپدیده گردیده است. جان سوپکو در گزارش خود آورده است که ما چندین ساختمان را که فکر می کردیم در افغانستان ساخته شده، را گم کرده ایم. اسناد هزینه های ساخت این ساختمان ها وجود دارد، اما معلوم نیست این سازه ها کجا رفته و در کدام منطقه ساخته شده اند، البته شاید هم که هیچگاهی ساخته نشده اند!

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داده که بازرسان امریکایی، تحقیقات درخصوص از بین رفتن اسناد خرید 475 میلیون دالر سوخت در مرکز فرماندهی ناتو در افغانستان را آغاز کرده اند. جان سوپکو طی نامه ای به وزیر دفاع آمریکا، اظهار داشته: که فرماندهی آموزشی ناتو هنوز نمی داند که میلیون های لیتر مواد سوختی به کجا رفته و در اختیار کدام نیروها قرار گرفته است. زیرا مقام های فرماندهی CSTC-A تمامی اسناد مالی مرتبط با پرداخت خرید مجموعا 475 میلیون دالر فرآورده‌های سوختی برای ارتش ملی افغانستان از تاریخ اکتبر 2006 تا فبروری 2011 را از بین برده‌اند.

قبلا گفته شده بود که واشنگتن، روزانه در حدود بیست و هشت میلیون دالر برای بازسازی افغانستان مصرف می کند اما اگر موسسات به درستی در مورد برنامه های ساختمانی و پروژه های نظامی امریکا در افغانستان پاسخی نداشته باشند؛ کاخ سفید با خطر ضایع شدن میلیاردها دالر روبرو خواهد شد.

درباره وجود این فساد گسترده در بیان نیروهای آمریکایی که تاکنون هیچ شکی وجود نداشت. با نگاهی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور می شد به راحتی فهمید که آمریکاییها قصد بازسازی کشور ما را نداشته و ندارند و الا با سرازیر شدن 90 میلیارد دالر می شد یک کشور را از نو بنا کرد. پس اگر افغانستان پیشرفت آنچنانی نداشته، صددرصد فساد مالی گسترده در جریان بوده است.

فساد مالی گسترده مقامات آمریکایی در کشور ما، باعث شد تا مقامات افغانستان نیز تلاش کنند تا از قافله عقب نمانند. دولتمردان افغانستان وقتی دیدند رویای تبدیل شدن افغانستان به یک کشور اروپایی، خواب و خیالی بیش نیست و اینجا هرکس به فکر منافع خودش می باشد و به اختلاس و دزدی مشغول است، گفته اند بلای ما هم به پس مردم. حال که آمریکاییهایی که بینهایت حساب و کتابشان دقیق است، آمار و اسناد دروغ ارائه می دهند ما هم چور و چپاول می کنیم و می گوییم نمی دانیم این پولها به کجا رفته!!!

متاسفانه این واقعیتی بسیار تلخ است که باید بپذیریم که نه آمریکاییها و نه مقامات افغانستان هیچ کدام دلسوزانه برای مردم و ملت ما کاری نکردند. اگر جایی را هم بازسازی کردند، چندین برابر آن بودجه و هزینه را به عنوان سهمیه خود برداشتند.

و این چنین شده که وضعیت ما بعد از یازده سال این چنین است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راست میگویند....

>>>   ( پیش از این اعلام شده که آمریکا از سال 2001 تاکنون بیش از 90 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است )
اسنادش کجاست؟ این یک دروغ دیگر از امریکاییهاست. رقم واقع شاید از یکدهم کمتر باشد. اگر امریکا 90 میلیارد دالر خرج بازسازی افغانستان کرده بود الآن افغانستان گلستان شده بود.
مهاجر

>>>   عامل مهم عدم کامیابی همکاران جهانی همین موضوع میباشد . باید غرض جلب حمایت مردم کار بنیادی میشد تا به مردم باور مند نظام میشدند. اما با تاسف که نه شد.
تمام پول کمک در موارد غیر ضروری بندش راها سیم خاردار موانع سمنتی و غیره کرایه بلند دفاتر استخدام سکرتران تدویر کنفرانسهای بی عمل و سایر موارد شده است. در زنده گی مردم تغیر رونما نشد. روی همین علت مرد از اداره و حاکمیت شاکی میباشند. تمام ادارات خود را پالیسی ساز و مرجع عمل معلوم نیست.حال همه معترف اند اما پول و زمان هدر و ضایع شده است
ایوبی

>>>   بعد از عرض سلام :
درخت گفته دسته ازخودم نباشد من راکس زده نمیتواند پس ما ناحق دیگران را ملامت میکنیم اگر این...بحق این ملت ظلوم ظلم نمیکردن چرا چاقوی بیگانه ها دسته پیدا میکرد ملیاردها دالر حیف میل میشد مابه امید آنروز هستیم هر یک از آنها به دار آویخته شوند.

>>>   واقعآ که معلم فساداداری در افغانستان امریکا بوده و شاگردهای این رشته رهبران....میباشند
جورج دبلیو بوش

>>>   سال هاي 1371 الي 74 امريكا نبود امريكائي ها گفتند عينو مينه بسازيد؟ شير پور و دبي را امريكائي ها ساختند ؟

>>>   دلشان دالر شان

>>>   خیلی به موقع فهمیدید (11 سال )

>>>   اسپنتا خان حالا با امریکایی ها پیمان بسته میکند شرم باد!!!

>>>   مقصر اصلی انها نیستند ما هستیم...بنده خودم در شرکت مهندسی کار میکردم...که تمام نیروهای داخلی بود برای گرفتن پروژه و اوکی شدن انریس و وسلین تنها به فکر این بودند که پروزه از دست نرود و تمام عدد سازی میشد....نه تنها ما بلکه تمام شرکتها....و امریکایی های پیچاره که تست انجام نمیداند ما انجام میدادیم...انها هم به گمان این که ما اطلاعات درست داده ایم...همه را تایید میکردند....اگر ما نبودیم و اطلاعات غلط نمیدادیم الان این گونه نبود...

>>>   بدون شک دزد نابلد - درچاه می افتد.
امریکاییها بامشاورت افرادی طلب نکتایی پوش اول سیستم را سیستم بازار چور اعلام نمودند- درین سیستم - دیدیم که افراد مربوط به بخش یاسکتور اقتصادی کشور که در راس آن ملا اشرفغنی احمدزی نه داکتر قرار داشت- اولین چور را در زمینه فروش همه ای جایدادهای دولتی زیر نام خصوصی سازی آغاز نموده و این فروشات فرمایشی بدون داوطلبی با پول اندک بدون بازپرسی به سر میرسید-
در انتخابات اول ریاست جمهوری و شورای ملی و شوراهای ولایتی هم دیدیم - که چیزی بهتری از انتخابات دور دوم آن برپا نشد-
همانچنانکه می بینیم و دیده میشود- قرار دادهای ساختمانی و غیره امور مانند معادن و فابریکات همه به ذوق هنرمندان حکومتی به دوستان و برادران اعضای حکومت بخصوص تیم ارگ و بخش اقتصادی مانند وزیران مالیه - تجارت و اقتصاد با خارجیها در زد و بند های غیر قانونی به پیش میرود-
پس آیا خارجیها میتوانند - ازین شوربای چرب چوکه ننمایند-
وقتی خود یعنی حکومت در راس کرزی و تیم بخش اقتصادی -مانند اشرفغنی - زاخیلوال و احدی زمینه ساز همچون فساد گسترده باشند- پس خارجیها چرا - چپاول نکنند. مثلیکه مردم پاکستان را ملامت میکنند - ولی سر در گریبان نمیکنند- و نمی بینند -که زمینه ساز مداخله پاکستان در کشور کیها اند؟؟؟

>>>   بنام الله( ج) فقط دولتی در افغاستان کارآمد است پادشاهی مشروطه . مثال ریسمانی که همه مردم. به آن چنگ بزنند. و آن وقت کسی رنگ طالب را نخواهد دید. خانم هندیه مادر اینجاب است که سالها از یکدیگر دور بوده ایم درخرد سالی مرابه دست دایه سپرده است. و من این موضوع را کم کم دریافته ام. دایه ام چیزهایی ازدارل امان به من گفته .
باسپاس حزب سری قهرمان ملی افغانستان.علی کاتب هزاره .زکریا.شب شکن.

>>>   مشکل اصلی در ارگان های دولتی ، عدم وفاداری و صداقت کارمندان و هیئت رهبری دولت در قبال وطن بوده تا فعل حال کدام موضوع در باره صدافت ، وطن دوستی از هیچ ارگان دولتی و تنظیم های سیاسی نشنیده ام ،‌امریکائی ها ملیت ٰ، نژاد و قانونی متفاوت با افغان ها دارد اگر ما امریکائی های را متهم بسازیم با فساد پس چرا مردم افغانستان از جنایات و غارت گریهای گروه های جهادی و غیر جهادی که فعلا در ارثه قدرت هستند حرف به زبان نمی اوریم.
اول باید اصلاح را از خانه خود شروع و سپس به کوچه و پس کوچه بکشانیم.
اصلاح اساس ارگان های دولت و اجتماع افغانستان است امریکائی ها پسر کاکا و ماما مایان نیستند باید صاحب خانه تمام امور را دست گیرد نه مهمانان خانه!!!
بسیار موارد با سند موجود است که جریانات در افغانستان گذشته و حال نیز در جریان اند که نقض قانون اساسی ، بی عدالتی ، سو استفاده از موقف ، غصب زمین ، فساد سالاری ، رشوه ستانی این تمام موارد است که مردم و هر فرد این مملکت مسئولیت دارد تا علیه آن مبارزه نماید
مردم در هیچ نوع معاملات که با کشور های متعددی صورت میگیرد سهیم نبوده است باید ریشه های فساد از دولت مندان که تا دیروز سواد کافی نداشته اند اما فعلا کاخ در دوبی ، آمریکا ٰ تاجکستان و دیگر کشور ها دارند سوال نمی شود؟ اولاد مردم بیچاره را در جنگ های تنظیمی سال های 71 بخاطر امتیاز گیری یک فرد و یا یک شخص استفاده کردند اما فامیل های شهیدان تا فعل حال تحت فقر قراردارند کسی از نان شب و روزگار آنان پرسان نمی کند کدام رهبر جهادی به عیادت فامیل شهدا سر زده و از امکانات فعلی خود با او شریک ساخته است.
حرف ها بی نهایت زیاد است اما خواست من از تمام نوجوانان این سرزمین غیور این است تا تاریخ و مردم را دقیق مطالعه نموده و از حالت فلاکت بار که در جامعه کنونی حاکم است نجات دهید.
باید یاد آور شوم اینکه متن تحریر شده کدام جناح را طرفداری نمی کند صرف موضوع عقلانی بود که در قید تحریر درامد.
با احترام س.

>>>   عزیزان!
شما تازه خبر شدید که معلم فساد درافغانستان امریکائیها بوده من تعجب میکنم ازین جمله؛ و میگویم که معلم فساد نه بلکه مروج و مولد فساد در جها ن آمریکاست. این نظر نشئت فکری من نیست به تاریخ مراجعه فرمائید در طول تاریخ این سفاکان دژخیم چه کارهای در حق دیگران مخصوصا نکرده است.
عابدی از مشهد

>>>   معلم... افغانستان فقط خود افغان ها است و بس!
بی تفاوت از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است