پیامدهای سفر کرزی به آمریکا
کرزی باید به یاد داشته باشد که با چنین اقدامی آخرین میخ را به تابوت ختم جنگ در افغانستان کوبیده است و بعد از آن هرگز انتظار سکون و آرامش را نداشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۹    ۱۳۹۱/۱۰/۱۸ کد خبر: 46452 منبع: پرینت

امضای تفاهم نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، در این اواخر از موضوعات مهم و بحث بر انگیز در روابط آمریکا افغانستان بوده است.
قبل از این ایران، روسیه و پاکستان با امضای تفاهم نامه امنیتی کابل و واشنگتن و نیز ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان مخالفت کرده بودند، اما سیاستمداران آمریکایی تاکید کردند، آمریکا با ادامه حضور نظامی اش در افغانستان اهداف منطقه ای ندارد.

امروز دوشنبه رییس جمهور کرزی در یک سفر رسمی به آمریکا رفت.
قرار است آقای کرزی در دیدار با رییس جمهور آمریکا در مورد تفاهم نامه بلند مدت امنیتی میان کابل و واشنگتن، کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان، چگونگی حضور نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 و برخی مسایل دیگر در مورد افغانستان بحث و گفتگو نماید.

هر چند تا کنون شمار سربازان آمریکایی که پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند مشخص نیست اما پیش از این جنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، از احتمال حضور 6 تا 20 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 خبر داده بود.

هم اکنون حدود 100 هزار نظامی به رهبری ناتو که بیش از 60 هزار تن از آنها آمريكایی هستند به منظور مبارزه با مخالفان مسلح و ابراز اطمینان از برقرار صلح در افغانستان مستقر هستند.

در این میان برخی از تحلیلگران هموطن عقیده دارند که رییس جمهور کرزی آمریکا را قیم افغانستان می داند و برای دریافت امتیاز بیشتر در انتخابات آینده ریاست جمهوری به آمریکا می رود.

مواردی را که برخی نام برده اند ، شامل : سهم چشمگیر در انتخابات آینده به نفع هم حزبی هایش ، عدم پیگیری پول های حیف و میل شده توسط رییس جمهوری بعدی ، عدم پیگیری اعضای کابینه حامد کرزی به اتهام اختلاس و غصب زمین و ده ها مورد دیگر .

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید می کند، باراک اوباما و رییس جمهور کرزی در مورد موضوعات بسیار مهمی گفتگو خواهند کرد.
بر اساس اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، حامد کرزی قرار است در این سفر در روز سه شنبه از اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی، که در یکی از شفاخانه های امریکا بستری می باشد، عیادت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید: مقام های آمریکایی در دیدار با رییس جمهور کرزی، اوضاع امنیتی افغانستان، چگونگی سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغانستان، شمار سربازان آمریکایی در افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2014، ادامه حمایت اقتصادی واشنگتن از افغانستان و گفتگو با طالبان را مورد بحث قرار خواهند داد.

در همین حال برخی از تحلیلگران آمریکایی می گویند: باراک اوباما باید در دور دوم ریاست جمهوریش، رویکرد واشنگتن را نسبت به جنگ افغانستان تغییر دهد و توجه اش را بیشتر به گفتگو با طالبان معطوف کند.

وزارت امورداخله، امضای این تفاهم نامه را در افزایش ظرفیت های نیروهای امنیتی افغانستان و نیز در تامین امنیت آینده کشور موثر می داند.
اما یکی از شرط های طالبان برای مصالحه با دولت این بود که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

حال با امضای این پیمان مساله مصالحه با گروه های مخالف دولت چه خواهد شد؟ این یکی از پیامد های منفی است که ممکن مساله گفتگو با گروه های مخالف دولت را دیگر ممکن نسازد.
چناچه اخیرا گروه طالبان نیز در مورد سفر رییس جمهور کرزی به آمریکا هشدار می دهند و می گویند: توافق کابل و واشنگتن بر حضور نیروهای خارجی در افغانستان، جنگ را در منطقه به درازا خواهد کشید.
طالبان در اعلامیه ای می گویند: کرزی باید به یاد داشته باشد که با چنین اقدامی آخرین میخ را به تابوت ختم جنگ در افغانستان کوبیده است و بعد از آن هرگز انتظار سکون و آرامش را نداشته باشد.

روز گذشته رییس جمهور کرزی، در دیدارش با هیات مجلس سنای آمریکا تحت ریاست سناتور کارل لیون رییس کمیته دفاعی سنا، یک بار دیگر از امریکا خواست تا بر تعهداتش در قبال افغانستان پابند باشد.
آقای کرزی گفت: افغانستان در قرار داد امنیتی با امریکا منافع آن کشور را در نظر می گیرد مشروط به اینکه منافع افغانستان نیز توسط امریکا در نظر گرفته شود.

رییس جمهور کشور را در این سفر، داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی، جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی، حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه، صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، داکتر اشرف غنی احمدزی رییس کمیسیون تنظیم پروسه انتقال و عبدالکریم خُرم رییس دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، همراهی می کنند.

اگر این توافق نامه جنجالی امضا شود حضور نظامیان آمریکایی را دست کم به مدت چند سال در افغانستان تضمین خواهد کرد، موضوعی بحث برانگیز که برخی مقام های افغانستانی و برخی کشورهای همسایه با آن مخالفت کرده اند.

در این حال برخی از رسانه های وابسته به غربیها نوشته اند که رشد اقتصادی رابطه نزدیک با ثبات سیاسی دارد. یکی از دانشمندان غربی بر این باور است که توسعه اقتصادی برای حفظ دموکراسی ضروری است. هر چه ملتی از رفاه بیشتری برخوردار باشد فرصتها و امکانات بیشتری برای حفظ دموکراسی دارد. در عرصه اجتماعی و فرهنگی باید گفت که با وجود امنیت و رشد اقتصادی وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز بهبود می یابد.
از آنجایی که سرمایه گذاری ها بیشتر در شهر ها صورت می گیرد. شهر نشینی رشد خواهد کرد.با رشد شهر نشینی امکان گفتگو میان گروه ها و اقوام مختلف نیر فراهم می گردد.
در نهایت شهر نشیی باعث رشد صنعت شده و افغانستان به سمت توسعه یافتگی حرکت خواهد کرد. ثبات سیاسی در نظام های دموکراتیک از طریق فرایند مشارکت سیاسی شهروندان ممکن می گردد. مشارکت شهروندان در فرایند های سیاسی باعث انتقال قدرت به صورت آرام و صلح آمیز می گردد.

تنها مساله ای که ممکن برای دولت افغانستان به اندازه ای سخت باشد مساله روابط خارجی افغانستان است. اینکه افغانستان روابط خارجی خود را با چه مکانیسمی با آمریکا و ایران تنظیم می کند مساله ای است که دولت افغانستان و نخبگان سیاسی باید در مورد آن فکر نماید. بدون شک کشور های همسایه مانند ایران و پاکستان و در طرف دیگر روسیه و چین نگرانی های از حضور دایمی آمریکا در افغانستان خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خــــــداونــــد مــلت راســـــروری داد
که تقدیرش بدست خویش بنوشت
بـــه آن مــلت ســـــروکاری نـــــدارد
که دهقانش بــرای دگــــران کیشت
سفری آقای کرزی رایک فال نیک می گیریم آرزومندیم سفری مذکور درعرصه امنیت وبیشرفت وترقی افغانستان تقویت بخشد
خوشاآن روز که ملت عزیزی افغانستان باحرکت واحدروی پای خویش بی استاد.
بااحترام محمدعالم (فاضل)مشهد ایران

>>>   از این قسم سفرها کرزی به هزارها مرتبه به امریکا و ارو پا داشته اما بدون نتیجه است...رفته که از بادار خود مشوره بگیرد

>>>   به نظر من امریکا اگر خواهان ایجاد بازسازی و امنیت در افغانستان بود پس از 11سال وضعیت وطنمان این نبود. امریکا فقط و فقط در پی اهداف و منافع بلند مدت ملی خودش است و گرنه برای ما دایه ی مهربان تر از مادر نمی شد. امریکا اگر دلش بحال ما میسوخت بعد از این همه سال باید با کمک دولت، یک ارتش و نیروی امنیتی مستحکم و قوی در برابر دشمنان داخلی و خارجی شکل می داد و زیرساخت های اقتصادی کشور را بنا میکرد، با کشت خشخاش و گروه القاعده به شکل جدی مبارزه میکرد. آنها عمدا در این مدت کار اساسی در افغانستان نکردند تا دولت ما برای همیشه به آنها متکی و محتاج باشد. آنها فقط میتوانند حرفهای خوب و جذاب بزنند اما همه ی شعارهای امریکا شک نکنید که پوچ محض است. امریکا با سیاستش شیطان را درس میدهد ما که سرجای خود. خلاصه مثل امریکا و متحدانش برای ما، مثل همان خمر و میسری(شراب و قمار)است که در قران آمده که خداوند درباره آنها میفرماید:"و اثمهما اکبر من نفعهما" یعنی ضررشان بیشتر از نفعشان است."سوره بقره آیه 219"
Strangerboy

>>>   برادران محترم و هموطنان عزيز: اگر بخواهيم كه وضيعت امروزي افغانستان را ترسيم كنيم بدون شك كه دو حالت بوجود مي ايد:
حالت اول تحمل همين چارچوب و نظام نمي شود كدام توقع عمده از انتخابات اينده هم داشت كه معجزه افريند. منتها مهره ها عوض خواهد شد. و يك كم توجه به بهبود حكومت داري خوب افزوده خواهد شد. اين پيشنهاد اول امريكا به كرزي خواهد بود.
حالت دوم الترناتيف اين نظام است همان ظالبان و حزب اسلامي و غيره حلقات ناراض از حكومت كه جلو ان هم بدست امريكاييان است. هرگاه كرزي پيشنهاد اول را قبول نكند. امريكا از قبل وضيعت را تحليل كرده بدون شك در تغير اوضاع اقدام خواهد نمود. در هر دو حالت به اغاي كرزي چراغ سبز دارد. به اين معني كه كرزي از هر دو حالت ميتواند استفاده كند. حال اغاي كرزي درين سفر به چلنج بزرگ مواجه است. و تصور ميشود كه در بازگشت خود به ملت همين پيام را داشته باشد. كه ملت ازين دو گزينه كدام را انتخاب ميكند. خاطر خودش از همين هر دو حالت جمع است.

>>>   آقای کرزی دیگران خو به هر صورت همی کریم...را چرا بردی؟؟؟اونجا مسله تفاهم گفتگو است فقط که اونجا ...رفته باشی ... ارگ را بر کی تسلیم کردی خوب معلوم است بدون کریمک خو در پهلویت کارت نمیشه او خو مشاور خاصت هست نی... در اونجا برت خواهد گفت...

>>>   اﻛﺮ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻳﺲ ﻛﺮﺯﻱ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﻱ... ﻛﻪ ﺩﺭ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺑﻌﺪﻱ ﭼﻨﺪ ﻛﺮﺳﻲ ﺭا ﺗﻴﻜﻪ ﺩاﺭاﻥ ... ﻭ...ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ اﺯ...ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺎﻧﻚ ﺗﻮﺳﻄ ﺧﻮﺩ ﻛﺮﺯﻱ ﻭ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ...ﺧﻮﺩﺵ ﻭ اﻳﻦ ﻣﺎﺭﺷﺎﻝ...ﻛﻪ ﺳﻴﺮﻱ ﻧﺪاﺭﺩ ﻭ اﺯ ﻛﺸﺘﻦ اﻫﻞ ﻫﻨﻮﺩ ﻛﺎﺭﺗﻪ ﭘﺮﻭاﻥ ﻭ ﻏﺼﺐ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻱ اﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ اﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ اﻥ ﻟﻤﻴﺪﻩ اﺳﺖ. ﻭ اﻳﻦ ﻭﺯﺭاﻱ... ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻤﻴﻦ ﺯاﻏﺨﻴﻞ ﻭاﻝ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻛﻪ ﺑﺮاﺩﺭﺵ ﺩﺭ ﻛﺎﻧﺎﺩا ...ﻛﺮﺩﻩ اﺳﺖ ﻭ اﻳﻦ ﻏﺎﺻﺒﻴﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﺭا ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺩاﺩﮔﺎﻩ ﻧﻜﺸﺎﻧﺪ. ﻭ ﺑﺎﺭاﻙ اﻭﺑﺎﻣﺎ ﻧﻴﺰ اﻧﺮا ﺑﭙﺰﺭﻳﺮﺩ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺗﻴﺘﺮاﮊ ﻳﻚ ﻧﻴﺰ ﺑﺨﻮاﺳﺖ ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻛﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ اﻳﻨﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ اﻥ ﺗﻮاﻓﻖ ﭘﺎ ﺑﻨﺪ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪ? ﻣﺎﻧﻨﺪ... ﺩﺭ ﺩﻭﺭاﻥ ﻧﺠﻴﺐ اﻣﺼﺎﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺩﻭﻟﺖ ﻓﺮاﮔﻴﺮ ﺭا ﺑﻮﺟﻮﺩ اﻭﺭﺩﻩ ﺻﻠﺢ ﺩاﻳﻤﻲ ﺭا ﺑﺮﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ اﻳﻦ ﺗﻌﻬﺪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪا ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﺭﻧﻚ ﻗﻠﻢ ﻣﻴﺘﺎﻗﻴﻮﻥ ﺧﺸﻚ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﺎﺑﻞ ﺭا ﺑﺨﺎﻛﺴﺘﺮ ﻣﺒﺪﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﻫﻢ...ﺑﺎﻭﺭ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻛﺮﺯﻱ ﺩﺭ ﺗﻮاﻓﻖ اﻣﺼﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ اﺳﺖ. ﻳﻜﺒﺎﺭ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺑﻪ ﻛﺮﺳﻲ ﻋﺪاﻟﺖ ﺗﻜﻴﻪ ﺯﻧﺪ ﻭ ﻛﺮﺯﻱ ﻭ ﻣﺎﺭﺷﺎﻝ ﻳﻚ ﺳﻮﺭاﺧﻲ ﺑﭽﻨﺪ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺧﺮﻳﺪ? اﻧﺘﻆﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺤﻤﻮﺩ... ﻭ ﺣﺼﻴﻦ...ﺩﺭ ﻛﺪاﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﻳﺨﻦ ﺷﺎﻥ ﺑﺪﺳﺖ اﻓﻐﺎﻧﺎﻥ ﭘﺎﺭﻩ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ? ﺯﻳﺮا ﻣﺸﻜﻞ ﻛﺮﺯﻱ... ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻜﺒﺮ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺧﻮاﻫﻲ ﺷﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺩاﺧﻠﻲ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻤﺎﻡ اﻓﻐﺎﻧﺎﻥ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺯ ﺩﺭ اﻣﺮﻳﻜﺎ اﺭﻭﭘﺎ ﻭ اﻗﺼﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎﻡ ﻟﺤﻆﻪ ﺷﻤﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﻴﻜﺬاﺭﻧﺪ ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﻣﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺷﺎﻥ ﺗﻮﺳﻄ ﻳﻚ ﺗﻐﻴﺮ ﻛﺎﺑﻴﻨﻪ ﺑﺒﺎﺩ ﻓﺮاﻣﻮﺷﻲ ﻛﺬاﺷﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﺑﻘﻮﻝ ﺷﺎﻋﺮ
ﻣﻜﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎ ﺳﻨﮕت اﻳﺪ
ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻓﺮاﺧﻲ ﺗﻨﻜﺖ اﻳﺪ
ﻛﺮﺯﻱ.ﻭ ... ﺟﺎﻱ اﻣﻦ ﺑﺮاﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﺪاﺭﻧﺪ
ﺯﻭﺑﻴﻦ ﭘﺎﻛﻨﻬﺎﺩ

>>>   خوانندكان عزيز شما متوجه باشيد كه زماني جناب كرزي صاحب عزم سفرا به سوي امريكا ميكند بسيار با كمال مسرت و خوشحالي حركت ميكند به مثل حاجي كه طرف بيت الله روان شود
¤دادمحمد ¤بتار¤بنجشيري¤ده برياني¤

>>>   ازهمه مهمتر اینکه اکلیل حکیمی به اطراف کرزی....زیرا میداند که کرزی قهر است که چرا سفارت را گذاشته و به تعمیرات بیرون سفارت خانه کرایه گرفته است. از وی سوال کرده که چرا تعمیر سفارت را رها کرده و بیرون از سفارت ماهوار ده هزار دالر کرایه میپردازد. وی جوانب نداشت بدون ا.. حال وظیفه لوی حارنوال است که از وزارت خارجه تحقیق کند که چرا تمام سفرا در طول سالیان متمادی از تعمیر سفارت بحیث اقامتگاه استفاده کرده که بسیار عالی و بزرگ است. اما این حکیمی ماهوار ده هزار دالر کرایه میدهد و بیرون از تعمیر سفارت خانه کرایه گرفته است. شما اگر سوابق سفارت را مطالعه کنید می بینید که تمام سفرای ما در طور تاریخ از تعمیر سفارت بحیث اقامتگاه خود استفاده کرده اند که بسیار عالی و بزرگ است. اما این حکیمی چرا بیرون از سفارت رفته و ماهار ده هزار دالر از جیب ملت میپردازد. این وظیفه ایمانی و وجدانی لوی حارنوال افغانستان است که تحقیق کند. همکار شمما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است