نمایشگاه عکس از پروژه های تاریخی افغانستان در برلین
او با صمیمت به طرف عکس ها آمد تا صحبت نماید ، هنوز آقای خلیلی چند جمله نگفته بود ، که سفیر افغانستان در برلین عبدالرحمن خان اشرف با بی ادبی بطرف آقای خلیلی آمده بدون سلام و هیچ مقدمه ای دست معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را مانند کودکی گرفت و به طرف دیگری برد 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۲    ۱۳۹۱/۹/۳ کد خبر: 44395 منبع: پرینت

برای دومین بار نمایشگاه عکس هایی از تاریخ ، فرهنگ و شاهان سابق افغانستان در وزارت امورخارجه المان در برلین برگزار می شود.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559122316.jpg
این نمایشگاه بیشتر روی بازسازی و نوسازی ابدات تاریخی افغانستان در شهرهای کابل ، هرات ، بلخ که به کمک سازمانی بین المللی مانند بیاد فرهنگی آغا خان ، وزارت خارجه آلمان و سازمان فرهنگی یونسکو و سایر نهاد های دولتی و غیر دولتی جهان به افغانستان کمک شده است متمرکز بود.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559124895.jpg
دفتر برنامه حفاظت فرهنگی وزارت امور خارجه المان بیش از ده سال است پروژه هایی را برای حفظ میراث ارزشمند فرهنگی افغانستان در شهرهای کابل ، هرات و بامیان براه انداخته است.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559121809.jpg
جهت ارزیابی این پروژه ها و نتایج کاری آن دعوتی از طرف دفتر فرهنگی وزارت خارجه المان ، موزیم هنر اسلامی ایالتی برلین و موسسۀ باستان شناسان المان در روز چهارشنبه 21 نومامبر 2014 در وزارت خارجه المان و روز پنجشنبه 22 نوامبر کنفرانس یک روزه در موزیم ایالاتی شهر برلین برگزار شده بود، که در آن اقای سید مصدق معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ، نماینده سفارت افغانستان در برلین اقای عابد نجیب و شمار زیادی از باستان شناسان المانی که بعضی شان سالها است در افغانستان مشغول پروژه های ترمیم آثار باستانی بوده اند و مسؤول دفتر بنیاد فرهنگی آقا خان اشتراک نموده بودند.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559122793.jpg
آقای سید مصدق خلیلی معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از کمک های جامعه جهانی ، نهاد های فرهنگی به خصوص حکومت آلمان برای ترمیم و بازسازی ابدات تاریخی افغانستان اظهار تشکر و قدردانی نمود.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559123789.jpg
مسؤول بخش فرهنگی وزارت خارجه المان که این همایش را سازمان دهی نموده بود در سخنان افتتاحیه گفت: وزارت خارجه المان از پیشرفت موفقانه پروژه های بازسازی و نوسازی ابدات تاریخی افغانستان اظهار خوشنودی نموده ، در آینده نیز این کمک ها به افغانستان ادامه خواهد یافت.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559123032.jpg
جمهوری فدرال آلمان ازسال 1981 میلادی بیش از 55 میلیون یورو را برای برنامه های حفاظت میراث فرهنگی در جهان مصرف نموده که به منظور بالا بردن سطح آگاهی از هویت ملی و تقویت کشورهای در حال توسعه و همکاری برای ترویج و گفتگوی های فرهنگی میان کشورها می باشد.

 

از سال 2000 تاسال 2012 هفت میلیون یورو برای 78 پورژه ابدات تاریخی به افغانستان پرداخت شده است ، که بیشتر این مصارف برای بازسازی بودا در ولایت بامیان ، نوسازی باغ بابر شاه در کابل و ارگ اختیارالدین خان و سایر محلات دیگر در ولایت هرات به مصرف رسیده است.
 
یکی از اهداف اصلی این همایش در وزات خارجه آلمان و موزیم هنر اسلامی ایالتی شهر برلین، بررسی این پروژه ها و تکمیل نمودن کارها بر اساس پلان و نشان دادن پروسه این کار ها بوده است.
 
مسؤول دفتر بنیاد فرهنگی آغا خان آقای اجمل میوندی از بازسازی و نو سازی چنین ساله باغ بابر شاه و عکس هایی که پروسه باز سازی صورت گرفته است را به حاضرین بنمایش گذاشت.
 
اکثر رواق ها و ستون های باغ و قصر بابرشاه مانند گذشته تعمیر و ترمیم شده ، در حال حاضر با غ بابرشاه به یکی از مناظر تاریخی و دیدنی شهر کابل و سایر سیاحان بشمار می رود.
 
همچنین گزارش های مفصلی از طرف یکی از باستان شناسان المانی راجع به بازسازی بودا که یک پرژه بسیار دشوار و پر هرینۀ می باشد معلومات و عکس هایی از طرز کار به نمایش گذاشته شد.
 
خانم اوته فرانکه یکی از باستان شناسان که در حال حاضر مدیر موزیم هنر اسلامی ایالتی برلین می باشد و چندین سال در ارگ اختیارالدین خان در ولایت هرات جهت بازساری ارگ و بخش های مختلف آن و ایجاد موزیم در داخل ارگ کار نموده است توضیحاتی در باره این پروژه داد.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559122540.jpg
در نمایشگاه عکس در وزارت خارجه المان چند عکس توجه ام را به خود جلب نمود. یکی عکس غلام حیدر خان چرخی و دیگری حبیب الله خان کلاکانی بود که در کنارعکس ( بچه سقآو دیده می شد ) و فقط از او بنام حبیب الله کلکانی یاد شده بود ، از معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان آقای سید مصدق خلیلی که به این نمایشگاه وزارت خارجه آلمان دعوت شده بود خواهش نمودم راجع به عکس غلام حیدرخان چرخی وعکس حبیب الله خان کلاکانی که درعکس فقط حبیب الله کلکانی ) نوشته شده بود توضیح بدهد.
او با صمیمت به طرف عکس ها آمد تا صحبت نماید ، هنوز آقای خلیلی چند جمله نگفته بود ، که سفیر افغانستان در برلین عبدالرحمن خان اشرف با بی ادبی بطرف آقای خلیلی آمده بدون سلام و هیچ مقدمه ای دست معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را مانند کودکی گرفت و به طرف دیگری برد.
 http://files.afghanpaper.com/pics/201211/201211231559124569.jpg
آقای سید مصدق خلیلی که چنین انتظاری نداشت و کاملآ غاقلگیر شده بود بدون معزرت خواهی و خداحافظی رفت و از خجالت دیگر برنگشت.
چند نفری متوجه عمل نا بخردمندانه سفیر افغانستان در برلین شده ولی به روی شان نیاورند.
این عمل ناشایسه از طرف سفیر افغانستان نسبت به آقای خلیلی ، که بدون مقدمه حرف او را قطع نمود اهانت بسیار بزرگی برای آقای سید مصدق خلیلی معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بشمار می رود.
یاد آوری این حادثه فقط برای وزارت محترم امور خارجه افغانستان می باشد ، که بدانند که بعضی از سفیرآی شان چه برخوردی با افغانستانی ها و آعضای حکومت افغانستان در خارج دارند.
 
از عدم استفاده خان برای حبیب الله خان کلکانی چنین پنداشته می شود ، که فقط واژه خان به شاهان و یا امیران قبال پشتون خطاب می گردد. این سوالی است که باید وزارت اطلاعات و فرهنگ و یا اکادمی علوم افغانستان جواب بدهد.
 
سیمینار باستان شناسان آلمانی در موزیم هنرهای اسلامی ایالتی شهر برلین شام روز پنجشنبه 22  نوامبر خاتمه یافت.
 
محمود منجم زاده برلین
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک قرن پیش معماری سیستم آبیاری سنتی در کوهدامن زمین زندگی داشت و از بابت تجربه باغداری وشغل معماری آن را در جوانی لالا رشید و درسن متقاعدی او را از روی احترام بنام رشید بابا در بین مردم کوهدامن شهرت داشت و رشید بابا درشعل معماری زبر دست وتجربه دیده بود و از او هم مردم شمالی دعوت در حفر جوی های عنعنوی و کشیدن نهر های سنتی وسا خت قنات ها ( کاریز) کمک نظری و فنی می خواستن. رشید بابا که دانش واگاهیی که در طول زندگی در کار حفر نهر های سنتی حاصل کرده بود و اکثریت کاریز های شمالی را رشید بابا در ایام جوانی و سن پیری احیای وبازسازی کرد ورونق شکوفایی وشادابی ومحیط زیست سالم شمالی امروز از برکت تجربه باغداری وشعل معماری رشید بابا است. رشی بابا کسب معمارا از پدر کلان خود میراث گرفته بود.
میر بچه خان کوهدامنی افسر شجاع نظامی بود که رشید لالا را در سن جوانی آن از او دعوت بصفت افسر به صف مجا هدین در قیام علیه قشون انگلیس در سال 1879 میلادی نموده و برای او و ظیفه آب و ازوقه رسانی را به قلعه های کوه ودشته ها برا ی مجاهدین به همرای صد ها زن مجاهد داده بود وهمرای آنها راه بلد آب و ازوقه را می رساند. این شخصیت بزرک خراسان پدر خادم دین رسول الله می باشد . روح هردو آنها شاد باشد.
از طرف متخصص حفاطت محیط زیست

>>>   این سفیر بی ادب افغانستان در برلین که عضو حزب مسیحی میباشد و دشمنی خاصی با احمد شاه مسعود دارد شاید همین فرد باشد .
او ده هاسال در المان زندگی میکند و خود را به اصطلاح مربوط به ظاهر بابای افغان ها میداند .
او تا کی میخواهد سفیر افغانستان در برلین بماند ؟ ایا دراین کشور هیچ فرد سالم دیگری پیدا نمیشود که وظیفه اش را بگیرد.
برای وزارت خارجه افغانستان جای خجالت است

>>>   برگزاری نمایشگاه های عکس از تاریخ و تمدن این خطه تاریخی که در حال حاضز به اسم افغانستان مسما میباشد در خارج از کشور بسار مهم و حایز اهمت است .
ولی همین اسناد و عکس های تاریخی سایه سیاهی بر تاریخ غیر پشتون در افغانستان بر جا میگذارد .
ابتکار عمل در اکادمی علوم فغانستان که به دست زبان ستیزان و فرهنگی ستیزانی مانند کریم خرم ، فاروق ردک ، اشرف غنی احمد زی ، نورالحق احدی ریس اوغان ملت ،داکتر هاشمیان ، روستا ترکی ، حبیب الله رفیع و غیره میباشد ، که هر روز برای ما فقط از قوم پشتون قهرمان می تراشند وای حاضر نیستند به امیر حبیب الله کلکانی ( خان ) بگویند ولی معلوم نسیت چرا این زبان ستیزان در باره پشتون های مانند ملاعمر ، ملابرادر ، ملا داد الله و هزاران جنایتکار پشتون چیزی نمیگویند . آنها حتما قهرمانان آینده افغانستان میباشد ، که از حالا تاریخ نویسان پشتون برای شان مقدمه مینویسند ما در آینده شاهد این قهرمانان به رهبری ملا عمر در کتاب های درسی مکاتب خود خواهیم بود...

>>>   این...همیشه در قید تاریخ در برابر شاهان مسلمان و وطن دوست چنین عمل نموده اند ...
(رنجبرَ)

>>>   عبدالرحمن خان اشرف یک انسان بی ادب...و مفعول است.

>>>   باغبان با تجرب و آبیار مزارع و باغهای کوهدامن زمین یک عصر پیش رشید بابا مجاهد و همرزم غازی میر بچه خان کو هدامنی بر علیه قشون انگلیس در سال 1879 بصف مجاهدان راه ی آزادی وطن ننگ وناموس وطن عزیز ما افغانستان جهاد نموده بود وظیفه آب و ازوق رسانی از طرف میربچه خان برای اش سپرده شده بود که باشهامت انجام نموده بود. واین مجاهد زنده یاد پدر امیر حبیب الله خان, خادم دین رسول الله می باشد.

>>>   بسیار اشتباه و بازهم اشتباه ، عکس یک شخص ضد فرهنگ ادب و تعلیم را که فقط دزد سرگردنه بود ، نصب کردن در یک نمایشگاه در خارج از کشور توبه باشد توبه خارجی ها چه فکر خواهد کردن. این دزدها کسی دیگر ندارند به جز قاتل و ادم کش که به نمایش بگذارند. بازهم توبه. بلقیس کوهدامنی

>>>   ای کاش از بی کفایتی های کنسول افغانستان دربرلین کدام چیز نوشته میشود
این مروت صاحب بی مروت که فقط برای مشکل ساختن کار مراجعین هدف دیگری ندارد باید مورد باز خواست قرار گیرد
من دو ماه قبل با برادرم که 25 سال سن دارد از شهر هانور برای گرفتن مجردی خط با دو نفر شاهد که برادرم مجرد است به برلین آمدیم .
برادرم 6 سال است در هانور زنکی میکند بعد از انتظار زیاد به اطاق کنسول صاحب رفتیم او بدون انکه مشکل ما را بشنود گفت بیادر کارت نمیشود خودت باید افغانستان بروی من ار کجا بدانم که برادرت چند بار در افغانستان ازدواج نکرده است هر چند خواهش کردم گفت نمیشود.
در قسمت پاین دو نفرازهمکاران محلی بوده جریان را شنیده بودند آنان با محبت و صمیمیت مرا راهنمائی نموده گفتند این کار شما مشکلی ندارد انجام میشود چون حالا کنسول خبر شده و لج کرده شما تلفون نموده یک روز دیگر به برلین بیاید.
تقزیبا ده روز بعد به سفارت افغانستان در برلین مراجعه نموده جریان را به همان کارمند محلی در میان گذاشتم برایم گفت برادر خوش شانس هستی کنسول صاحب امروز به دفتر نیست فرمه مرا گرفته و حساب بانک را نیز پرداختم کارم ضرف یک ساعت و 20 دقیقه تمام شد از او پسیدم چرا کنسول این کار را انجام نداد برایم گفت برادر پشت گپ نگرد اکثر دیپلومات فقط کار های مهم را انجام میهند ولی ما کارمندان محلی از خصوصیات کار آشنائی داریم .
واقعآ برای اولین بار با خوشی ازسفارت افغانستان در برلین خارج شدم بدین صورت میخواهم از کارمندان بسیار محترم محلی که با رفتار نیک و جبین باز هموطنان خود را راهنمائی میکنند اظهار تشکر کنم حتما بدون این دوستان محلی کاری در سفارت پیش نمیرود. وزارت خارجه باید به کارمندان محلی سفارت جایزه بدهد و کنسول بی کفایت را جریمه کند
یک بار دیگر تشکر از همه کارمدان محلی و ننگ بر ........
حاجی سرور از هانور

>>>   از آقای زلمی رسول خواهش می کنیم که این انسان بی ادب و ... را هرچ عاجل از سمت سفیر از سفارت خانه المان بر کنار کند.

>>>   این بلقیس کوهدامنی کیست که...میگوید اگر دزدانی در تاریخ افغانستان باشد از...گرفته تا...میباشد که به زور بر مردم و تاریخ ما تحمیل شده اند
بلقیس افغانستانی

>>>   گزارشاتی از یکی از کار مندان محلی سفارت افغانستان در برلین میرسد که گویا در ملاقات کوتاهی که زلمی رسول با دیپلومات های این سفارت داشته است فردی بنام مردت که بیش از سه سال است نه عنوان کنسل در سفارت خوبیده است و پروگرام کار اش به ختم رسیده با گریه و زاری ار زلمی رسول تقاضا نموده به او دو سال دیگر در این سفارت وقت بدهد زلمی رسول از این حرکت دیپلومات تعجب کرده و هیچ وعده به او نکرده است در همین حال مروت صاحب به کار مند محلی گفته تمدید کردن وقت به دست زلمی رسول و پناهنده گی دادن به دست من ..... افرین مروت صاحب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است