ای دوصد لعنت بر این تقلید باد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۳۹۱/۸/۳۰ کد خبر: 44218 منبع: پرینت

افغانستان با توجه به داشته های فرهنگی، رسوم و سنت های پسندیده و منحصر به خودش و مهمتر از همه داشتن دین مقدس، معتبر و درجه اول ( اسلام ) در میان تمامی ادیان سماوی، از گذشته ها بدینسو مورد تهاجمات گوناگون فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... کشور های بیرونی قرار داشته و شهروندانش همیش در منجلاب این چنین ناملایمات و بد نیتی های کشورهای بیرونی گیر مانده است. تهاجم فرهنگی نوعی از تهاجماتی است که تبعات آن واقعاً زننده و گمراه کننده برای شهروندان می باشد.

یکی از تهاجم فرهنگی کشور های بیرونی در امور افغانستان، در کنار دیگر خرافات، ورود لباس های گوناگون نیمه برهنه و بی حجاب زنانه و مردانه به داخل افغانستان است که عمدتاً نسل سوم ( جمعیت بزرگ و بالنده جوان و نوجوان اعم از دختر و پسر ) ما را مورد هدف سؤء خویش قرار داده و آنها را با تقلید های بی جا شان به سوی بی حیایی، بی دینی و یا دین گریزی سوق داده است.

با روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان که از عمر آن بیشتر از یک دهه می گذرد، با استفاده از نام دموکراسی و مود و فیشن، ورود و استعمال چنین لباس های (چسپ، نازک، ، کوتاه و... ) در میان شهروندان افغانستانی در بازارها، دفاتر، خانه ها و به ویژه در محافل افزایش یافته و ممثلین آن، این نوع عمل را مایه فخر و متمدن بودن خود و خانواده های شان می پندارند؛ در حالی که این عمل در واقع ترویج بی حیایی، بی ادبی و دور از اخلاق اسلامی می باشد. با اجرای چنین عمل همه شاهد اند که آمار روابط نامشروع جنسی، عشق و عاشقی ( دوست پسر و دوست دختر)، فرار دختران و پسران از منازل شان و ... روز به روز در کشور ما بلند رفته و عزت فاعلین آن و خانواده های شان در جامعه زیر سؤال رفته، باعث بی بندوباری ها، تنش ها و کشت و خون ها در میان افراد جامعه و خانواده ها گردیده است.

از جانب دیگر تجربه نشان داده که استعمال کنندگان چنین لباس ها روان متمرکز و آرام نداشته، غالباً غرق در هوا و هوس و تخیلات بی هوده بوده، که این خود مانع ‍پیشرفت شان در ساحه کسب علم و دانش و امور روزمره زندگی شان می گردد.

حالا استعمال چنین لباس ها، از مرز نسل سوم هم تجاوز نموده؛ حتا به اطفال معصوم نیز سرایت نموده است. عده ای از خانواده ها آگاهانه و یا ناخود آگاه، اطفال بی گناه و بی خبر شان را با چنین لباس های نیمه عریان آرایش می دهند و آنها را هم ترغیب به پوشیدن آن چنان لباس ها می نمایند که نه در آداب و اخلاق انسانی جا دارد و نه در فرهنگ افغانستانی و اسلامی.

از سوی دیگر ورود و خرید چنین لباس ها از سوی شهروندان افغانستانی، ضربه ی محکمی بر پیکر اقتصاد نیم بند ما بوده؛ زیرا خرید چنین لباس ها به مراتب گرانتر از آن دسته لباس هایی است که در داخل افغانستان تهیه و دوخت می گردند. بی گمان، ورود آن لباس ها سبب کاهش تولیدات صنعت دوختی مان گردیده و مانع رشد زندگی افراد مشغول بدین حرفه در داخل کشور می گردد.

قابل یاد آوری است که ورود و استفاده از لباس های خارجی، اثرات ناگوار و منفی در تهیه و دوخت لباس های افغانستانی ما نیز وارد نموده است. به گونه ی مثال هرگاه پسران بخواهند پیراهن و تنبان افغانی برای شان تهیه نمایند، طوری فرمایش می دهند که چسپ و کوتاه و با دیزاین های نوع خارجی.
در حالی که رعایت حجاب برای زن و مرد نشانه ی عفت، وقار و افتخار و سند اطاعت از پروردگار متعال است و حجاب بویی از عفاف و پاکدامنی، شخصیت و ارزشمند بودن هر زن و مرد است.

با توجه به وضعیت بد کنونی جامعه مان ازین ناحیه، این پرسش ها به وجود می آید که آیا سرنوشت جوانان، نوجوانان و اطفال بی گناه با پوشیدن چنین لباس ها و تقلید از فرهنگ بی گانه ها که تعداد شان همه روزه در حال افزایش است، در آینده ها چه خواهد شد؟ جامعه مان با این نوع برخورد ناشیانه به کدام سو سوق داده خواهد شد؟ از احکام الهی و سنت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) چه اندازه فاصله خواهیم گرفت؟ و سر انجام مسؤولیت حفاظت ازین بی بندو باری ها به دوش کی هاست؟

واضح است که در گام نخست، بزرگان خانواده ها به ویژه پدر و مادر با عقل سلیم و حفظ ارزش ها و اصالت وطنی و اسلامی شان دست به کار شده، مانع اولاد های شان از چنین اعمال گردند. در کنار آن یکی از وظایف اساسی دانشمندان، علما و ملا امامان مساجد و مبلغین است تا افراد جامعه را بیش از پیش از طریق زبان و یا قلم شان متوجه مسؤولیت های اخلاقی و دینی شان ساخته از گمراهی ها نجات دهند.
در کنار آن جلوگیری از چنین اعمال ناشایست و آوردن نظم در جامعه، ادارات حکومتی و در کل دولت افغانستان مکلف است تا با وضع قوانین و لوایح در زمینه برداشتن چنین خرافات دست به کار شده، اقدامات جدی و عملی نمایند و نگذارند تا جامعه ی مان بیش ازین دستخوش تهاجمات کشور های بیرونی گردد.

مهمتر از همه اینکه خود جوانان و نوجوانان برومند ما، متوجه اعمال خویش شده، از تمامی خرافات و عملکرد های ناپسند دوری جسته، راهی را در پیش گیرند که مایه فخر و سربلندی برای خود، خانوده و وطن شان گردند، نه سر افگندگی و بی هویتی.

چه زیبا و بجاست تا این نسل و خانواده های شان از لباس های اصیل وطنی خویش با حفظ اصالت آن استفاده نمایند. تا از یک سوء نمایندگی از فرهنگ اصیل وطنی شان نماید و از سوی دیگر عزت و حجاب اسلامی همه حفظ گردیده و با استفاده از خرید و استعمال آن، اقتصاد خود و کشور مان نیز رشد چشم گیر نماید، که این را به اصطلاح می گویند هم خرما و هم ثواب.

حشمت الله بیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار موضوع مهم است و تشکر از نویسنده این موضوع و خداوند اجر و ثواب اش بدهد. ما باید جلوگیری همچو حمله های خارجی ها را بیگیریم ما مسلمان هستیم

>>>   اگر تهاجم فرهنگی باشد شاید بعد از مشکلات قبول نمایم لیکن بالای ما تهاجم غیر فرهنگی صورت گرفته و میگیرد... بنیان گذار تهاجم غیر فرهنگی و غیر اخلاقی از همان (نمیدانم چرا غازی خطابش میکنند)...شروع شد و تا فعلآ جریان دارد.
امیری از کاه پل

>>>   خلق را تقلید شان بر باد داد ای دو صد لعنت برین تقلید باد
چون زتلی برجهد یک گوسفند گله گله گوسفندان می جهند
مولانا

>>>   شما لطف نموده به اطفال و دختران خود لباس اسلامی بپوشانید و به دیګران کاری نداشته باشید.
روز اخرت هم هر کسی به دربار خداوند جواب خویش را خواهد داد
فکر کنم که خیلی مشکلات عمده وجود دارد که بهتر است در مورد ان وقت خود را ضایع کنید این مسایل فعلا ارزش خویش را کم کم از دست می دهد و جوانان فعلا هوشیار اند و مثل سی سال قبل شما نمیتوانید همه را مرده و پژمرده بسازید.
شما بیان صاحب لنګی و چپن و کالای افغانی به خود و فامیل خود اماده بسازید به ما کار ندشته باشید. یاد تان باشد که خدمت به وطن و انسانیت به لباس کاری ندارد هر چی بپوشی میتوانی خدمت کنی ولی دیدیم که لباس پوشان و ریش داران و لنګوته داران وطن را به کجا می برند

>>>   بروید ای مردم پیراهن تنبان پاکستانی بخرید!!! شهاب

>>>   خیلی مطلب عالی را بیان کرده اید واقعآ این تهاجم فرهنگ غربی ها خیلی نگران کننده است خداوند خودش رحم نماید
تشکر از نوسینده و افغان پیپر
وحید حیدری

>>>   سلام دوستان
با درود بیکران بر سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و تمامی شهدا کربلا و عرض تسلیت ایام سوگوار ی اهل البیت مکرم پیامبر عظیم الشان اسلام
برادر گرانقدر جناب مستتاب حشمت الله بیان
ورود فرهنگ بیگانه و تهاجم فرهنگی چیز غریبی نیست که یرای ان مرثیه سرایی کنیم
این بزرگان کشور دولتمردان و دانشمندان و فرهیخته گان هستند که با نداشتن برنامه ای جامع و ملی امروز جامعه ما را به سوی فرهنگ بیگانه سوق میدهند
خود شاهدیدکه هر از چند گاه برنامه هایی توسط گروه های لامذهب غربی و بعضا شیطان پرستان در گوشه گوشه کشور به نام برنامه های فرهنگی بر روی سکوهای نمایش رفته و اجانب بی هیچ دغدغه ای به ترویج فرهنگ بی اصل خویش میپردازند فرهنگی که فقط ابتذال را ترویج میکند !!! به اصول مسلم ما حمله میکند و تمامی جوانان ما را هدف تهاجم برنامه های قرار میدهد که ما برای آن هیچ برنامه ای را در اصول فرهنگی خود تعریف ننموده ایم از آن گذشته روند رو به افزایش لااوبالی گری و ابتذال در رسانه های جمعی ما خصوصا در رسانه های دیداری مثل تلوزیون های نوپدید به نامهای .... آنهم با حمایت غربی ها و در راس آنها آمریکا تیشه به ریشه فرهنگ اصیل ما میزند از فدیم الایام خراسان به فرهنگ به نام بوده است و خراسانی که امروز افغانستان نام گرفته است از بافرهنگ ترین مردمان روی کره خاکی بوده اند مردمانی که در طول همه اعصار به خدا پرستی و دینداری شهره بوده اند و هرگز غیر خداوند جله و اعلی را پرستش نکرده اند و امروز این مردمان و جوانان آنها در معرض بمباران فرهنگی ماهواره های هستند که خود شاهد آن هستید پس چه باید کرد ایا فقط با نوشتن و آموزش کار موثری انجام خواهد شد ایا بهتر نیست مجلس قانون گزاری ماتصمیم سخت گیرانه تری را در این راستا اتخاذ کنند آیا نباید بر اصول مسلم و مترقی اسلام باقی ماند؟ اگر چنین است!!!!! که و چه کسانی باید پاسخگو باشند و راهکار علمی و عملی را ارائه نماید!!!!!!
موفق و موید باشید
با احترام
عبدالحمید مفتون _ کابل

>>>   بگذار تا مادر شما را به عزای شما بشاند تا دختران وخواهران وزنان تان لخت بگردند وبرای شما یک جو غیرت نمی ماند ویک مشت ادمهای بی بخار که خود را به بها نه ازادی فکر از هر نوع اتفاق خلاص خوا هید کرد مخصوصا ... افغا نستان که کشته ومرده مد ومدیسم هستند

>>>   من منحیث یک جوان متمدن شهر کابل ارزو دارم که روزی برسد که این همه ریش های انبوه ونابسامان.این همه پیراهن تنبان های خشتک کشال واین همه لنگی های بد نمود از جامعه ما برچیده شده وجامعه ما منحیث یک جامعه پیشرفته ومتمدن درپهلوی سایر جوامع متمدن عرض اندام نمادید.زنده باد تمدن

>>>   جوان متمدن شهر كابل من هم مثل تو يك جوان هستم خواهش مي كنم تمدن را بري ما تعريف كن منتظر هستيم.

>>>   فرهنگ و لباس افغانستان خوب است ! فرهنگ لباس پوشیدن را داریم ! خصوصا جوانان به ان توجه کنند!
بشارت ازهرات

>>>   افراد کم سواد و دارای ضعف فرهنگی و ضعف روانی و ایمانی به محض مشاهده زرق و برق این لباسها به سوی ان می روند البته تنها لباس نیست مد و فیشن مو و موسیقی و طرز تفکر و..هم هست .اینها اول خود را گمراه می کنند و هم به اقتصاد کشور که تولید البسه داخلی بوده ضرر می رسانند .ما مخالف پاکی نیستیم لکن باید لباسهای زیبا و فاخر ما با نظافت و اراستگی تولید شوند. لباس رسمی معارف و متعلمان ما باید خصوصیت وطنی داشته باشند نه پتلون وارداتی باشد. معارف رسما به جای تقویت فرهنگ وطنی فرهنگ بیگانه را تبلیغ می کند.
نواندیشان بلخ

>>>   دوستان عزیز من اگر به تعریف فرهنگ دقت کنیم گفته که: فرهنگ عبارت از ارزش های مادی و معنوی یک جامعه است که در حقیقت هویت و شخصیت همان جامعه را معرفی و به نمایش مگذارد پس اگر جامعه ای که مقلد فرهنگ جامعه دیگری است خود بیانگر ضعف فرهنگی همان جامعه است . پس دوستان اگر ما منحیث یک افغان و یک مسلمان میخواهیم در جهان معرفی شویم و مورد احترام و اعتماد دیگران واقع شویم پس در سدد غنی سازی فرهنگ خود باشیم بهتر خواهد باشد.

>>>   اول یک سلام و صد درود خدمت نویسنده این مطلب آقای بیان صاحب.
دوم میخواهم کمی در مورد خود معلومات بدهم.
بنده ..... ...... که 23 سال عمر دارم تولدم در کابل شده مکتب را در لیسه عالی حبیبیه به اتمام رساندیم و سال گزشته از پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در رشته ادبیات دری فارغ شدم و اکنون در ولایت کندهار اجرای وظیفه میکنم.تا کنون اعم از پیراهن و تنبان افغانی استفاده میکنم و هم از پتلون.راستش هر دو را دوست دارم اما همیشه فرهنگ وطنم را ترجیح میدهم چون اول اینکه لباس ملس ما هست و دوم اینکه برابر بر شرایط و احکام دین اسلام هست.و کوشش میکنم تا فرهنک پدری خود را همیشه استوار نگهدارم نه اینکه بگزارم قربانی حملات فرهنگی کشور های کفری غرب شود.
پس من هم منحیث یک جوان افغان میخواهم این را بگویم که کسی فرهنگ نیاکان مارا زنده نگه میدارد مرد هست و کسانیکه میخواهد پیروی از فرهنگ غرب نماید مرده گاو هست.
البته با معذرت از دوستانیکه با من هم نظرند.
(افغان بچه)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است