عبداللطیف پدرام
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۹    ۱۳۸۸/۲/۱۹ کد خبر: 417 منبع: پرینت

عبداللطیف پدرام در یک روستای بنام درواز از توابع ولایت بدخشان به دنیا آمد.
تحصیلات اولیه را در دبیرستانی در زادگاه خود به پایان رساند.
بعد از یک دوره طولانی وارد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل گردید و در زمینه زبان و ادبیات فارسی به تحصیلات پرداخت.
در سال های جنگ بر ضد تهاجم ارتش سرخ ، سالهای جهاد و مقاومت به پنجشیر رفت و در منطقه پایگاهی فرماندهاحمد شاه مسعود در کنار شماری از فرهنگیان، نویسنده گان و ژورلستانی که به صف مقاومت پیوسته بودند ، نشریه (شورا) را بنیاد گذاشت و همزمان به تدریس ژورنالیسم برای کمیته های فرهنگی جبهه, مقاومت پرداخت.
از پنجشیر به پاکستان مهاجرت کرد و از آنجا به منظور ادامه تحصیل و آموزش بیشتر به ایران رفت و در انجمن حکمت و فلسفه در تهران مشغول آموزش شد. در محضر دکتر عبدالکریم سروش فلسفه تاریخ خواند و از دکتر ضیاً موحد در همین انجمن علمی فلسفی منطق جدید آموخت با احمدشاملو شاعر بزرگ و فقید دوستی نزیک ایجاد کر و در زمینه شعر و ادبیات رهوشه های بسیاری فراهم نمود به دعوت انجمن بین الملی (( پیوند)) به تاجکستان سفر کرد.
از آنجا به افغانستان آمد و در سال های هجوم طالبان در کشور خود ماند. مدتی در شهر کابل ( از زمان قدرت طالبان) زندگی زیر زمینی مخفی بر گزید. از کابل مخفیانه به شمال رفت که قلمرو جبههُ مقاومت بود.قلم و اندیشه خود را در نبرد علیه طالبان به کار انداخت و در دانشگاه حکیم ناصرخسروبلخی نقدی ادبی تدریس کرد.
از شمال به دعوت انجمن ( پیوند) به تاجیکستان سفر کرد، تا از نام کانون فرهنگی ناصرخسروبلخی با ( پیوند) قرار داد همکاری علمی و فرهنگی امضآ کند، چون همزمان معاون علمی کانون فرهنگی حکیم ناصرخسروبلخی و هم بود. مجال برگشت نیافت چرا که در این هنگام طالبان بار دوم بر شمال مسلط شدند، نتوانست به وطن برگردد.
اولین شماره تشریۀ (همبستگی) را در شهر دو شنبه منتشر کرد. و بعد از مدتی اقامت برای ادامۀ تحصیلات به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربون به تحصیل پرداخت، در اسلام شناسی پیش دکترا گرفت و در همان زمینه وارد دوره دکتری شد، اکنون علاوه بر کارهای سیاسی مشغول آماده کردن و نوشتن تز دکتری خود میباشد.
در فرانسه از مبارزه علیه طالبان دست نکشید و در دانشگاه های معتبر اروپا و امریکای شمالی، بر اساس دعوت همان دانشگاه ها ، به سخنرانی پرداخت مثلاٌ در انیستیوت مطاالعات شرقی لندن ، در دانشگاه فرایبورگ آلمالن و در دانشگاه هیدلبرگ، در دانشگاه لاوال کاندا مدتی به عنوان نویسنده مهمان، مهمان پارلمان بین المللی نویسندگان اروپا بود و در جلسات بین المللی نویسندگان جهان سخنرانی کرد که شماری از آن سخنرانی ها در مجله اتودف ارگان پارلمان به چهار- پنج لسان چاپ شده اند به پاس این فعالیت ها جایزه همیت – هلمن را در یافت کرد که به نویسندگانی که برای آزادی مبارزه میکنند داده میشود.
اشعار و نوشته های آقای پدرام به چند لسان ترجمعه شده اند. از پدرام به زبان فارسی هم کتاب و مقالات بسیاری منتشر شده است. در نخستین روز های سقوط طالبان و حضور نیروهای بین المللی در افغانستان به دعوت احزاب پیشرو آسیایی و افریقایی در گرینادی هسپانیا سخنرانی نموده و مواضع گنکره ملی افغانستان را تشریح کرد.
آقای پدرام یعد از بنیان گزاری حزب گنکره ملی کانید انتخابات ریاست جمهوری شده و توانست در زمان بسیار کم رای بیشتری کسب نماید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آدم هاي روشن وبادرايت راي بدهيد

>>>   می بخشید
درواز روستا نمی باشد!
بلکه السوالی است

>>>   آدم جدی است مگر خدا کند که کومنست نباشد. بد نیست که رای مردم را ببرد.

>>>   از آنجا به افغانستان آمد و در سال های هجوم طالبان در کشور خود ماند. مدتی در شهر کابل ( از زمان قدرت طالبان) زندگی زیر زمینی مخفی بر گزید. از کابل مخفیانه به شمال رفت که قلمرو جبههُ مقاومت بود.قلم و اندیشه خود را در نبرد علیه طالبان به کار انداخت و در دانشگاه حکیم ناصرخسروبلخی نقدی ادبی تدریس کرد.

>>>   عبدلطیف پدرام شخصیتی است که مثل ان در افغانسان نپیدانمی شود .
درکفی مردانکی شمشیر می باید کرفت
حق خودرا ازدهان شیر می باید کرفت
ماشیشه یم باکنداریم ازشکست
اکرشیشه م بشکند زوترشود.

>>>   زنده باد مارکسیسم که یگانه طریقت رسیدن به خقیقت است...

>>>   سلام عزیزان،
وقتی که من طفل بودم ، یک نویسنده ظاهراً پرچمی به نام لطیف پدرام وجود داشت. و نوشته هایش فکر می کنم در کتاب های درسی یا در ماهنامه عرقان چاپ وزارت معارف آن زمان نشر می شد. وقتی ایشان خود را بار اول کاندید کردند من فکر کردم که ایشان همان پرچمی هستند و برایشان رأی ندادم، گرچه با نظریه فدرالی ساختن دولت توسط شان شدیداً علاقمند بودم.ظاهراً در این نوشته سابقه حزبی به چشم نمی خورد.
خوب آیا کسی ایشان را از نزدیک می شناسد تا برایم در مورد شان معلومات ارائه نماید؟
با احترام
پرسوک هراتی

>>>   سلام وخسته نباشید خدمت تمام دست اندرکاران این شبکه اطلاع رسانی وسپاس ازشما.
بنده باتمام نظریات اقای دکترعبداللطیف پدرام موافق بوده واز نظریات ایشان جداً حمایت مینمایم.
محبوب شاه "امین" دروازی ازمزارشریف ناحیه هفتم کارته انصاری چهارم

>>>   سلام وخسته نباشید خدمت تمام دست اندرکاران این شبکه اطلاع رسانی واعضایی کنگره ملی وسپاس ازشما.
من باجمع ازدوستانم بانظریات واهداف والای جناب محترم دکتر عبداللطیف پدرام هم نظربوده وحمایت خویش را ازجناب شان ابراز مینمایم.
نوراحمد "احمدی "بدخشی
ازولایت بلخ شهرک بندری حیرتان

>>>   سلام وخسته نباشید خدمت تمام دست اندرکاران این شبکه اطلاع رسانی واعضایی کنگره ملی وسپاس ازشما.
باابراز حمایت ازطرز تفکر وعقاید جناب محترم آقای دکترعبداللطیف "پدرام" امیدوارم تاتصاویر ایشان رانیز درصفحه پخش کنید تاحداقل بتوانیم دیدارازدورداشته باشیم.
محبوب شاه "دروازی" ازولایت باستانی بلخ کارته خراسان چهارم

>>>   سلام وخسته نباشید خدمت تمام دست اندرکاران این شبکه اطلاع رسانی واعضایی کنگره ملی وسپاس ازشما.
به خدادوستت دارم جناب آقای پدرام ومن درهمه حالت حمایت خویش را ازشما اعلام میکنم .
میرویس "مخدوم زاده "ازولایت بدخشان
فعلاًباشنده شهرک بندری حیرتان ولایت بلخ

>>>   بنام خدا (ج) وبادورودوسلام خدمت جناب عالی مقام آقای دکترعبدالطیف پدرام واعضای تیم شان .
من باتمام اعضای فامیل ودوستانم همه دوستدار جناب محترم بوده وحمایت خویش را اعلان مینمایم
وموفقیت ایشان را ازبارگاه ایزید متعال خوسته وخواهانیم
ودرهرحال که باشد دوست دارش هستیم وخواهیم بود .
نوراحمد "احمدی"ازولایت بدخشان ولسوالی درواز
فعلا باشنده شهرمزارشریف.
شماره تماس 0700858529

>>>   سلام وروزبخیرخدمت جناب محترمان آقایون گرداننده واعضای تیم کاری شبکه اطلاع رسانی افغانستان وسلام ودرود خاص خدمت جناب آقای محترم دکترعبداللطیف "پدارم" امید وارم درتمام امورمحوله کامگارباشید.
بنده واعضای خانواده باتمام نظریات وعقاید جناب محترم آقای "پدرام" هم نظر بوده،هستیم وخواهیم بود، وازنظریات ایشان حمایت مینمایم.
استاد سره شاه "امین" ازولایت بدخشان ولسوالی درواز "مایمی" فعلاً باشنده ولایت باستانی بلخ ناحیه هفتم کارته انصاری چهارم.

>>>   سلام بی پایان خدمت جناب عالی مقام محترم آقای دکترعبدالطیف پدرام .
بنده باتمام دوستانم که فعلاًباهم هستیم موفقیت ایشان یگانه آرزودرزنده گی مایان بوده وهمیشه خدمتگذار شماهستیم

استاد احمدجان خان دروازی
استاد خوشقدم خان دروازی
آقای روزی محمد درمان دروازی
استاد امیرخان دروازی
وبقیه دوستان که اسم ایشان زکرنگردیده برای درازی متن

>>>   درود براعضای تیم کاری جناب محترم دکترعبداللطیف "پدرام".
به نمایندگی ازمردم درواز بدخشان مقیم شهرک بندری حیرتان
که همه بانظریات وعقایدشما موافق وهم نظربوده خواهان دیدار وملاقات باجناب شان میباشیم امیدواریم دراینده نه چندان دور شاهد دیداریک دیگرباشیم.
اهالی مردم شریف درواز بدخشان مقیم شهرک بندری حیرتان مورخ25/2/1388

>>>   سلام نامزد محترم! ما از شما چه میخواهیم:

1. قوای خارجی را خارج به تدریج خارج ساخته و جاگزینش اردو ملی و پولیس افغانستان را از مجاهدین گزشته تقویه کنید.
2. با مخالفین راه مفاهمه را پیش گرفته و در قدرت سیاسی ایشان را هم سهیم بسازید.
3. رابطه محتاطانه و زیرکانه با کشور های همسایه و کشور های غربی داشته باشید. و از حق ملت زیر نام خواست و رای ملت حق خود را از کشور های نام برده گرفته و نگزارید که زیر پاه گردد.
4. رابطه حکومت را با مردم نزدیک ساخته و از نیروی مردم برای جلوگری از دشمنان افغانستان و مخالفین خارجی در کشور استفاده گردد.
5. سرحدات کشور با همسایه ها بصورت جدی و دوامدار کنترول گردد.
6. برای کسانیکه با فساد اخلاقی، فساد اداری، کشتن مردم بی گناه و امثال آن کار دارند مجازات سخت و مشخص اعلام نمایید.
7. هر نوع قوم گرایی، زبان پرستی، سمت پرستی ممنوع بود و مرتکبین این اعمال سخت مجازات گردد. و در شناسنامه افغانی نام قوم وجود نداشته باشد تا با همه سان ،انسان، مسلمان، و افغان برخورد شود.
8. به صورت کل و شکل درست قوانین اللی و اسلامی در کشور تطبیق گردد. از ملا ها و علمای کرام برای تبلیغ قوانین دولت و راهنمایی مردم به دین اسلام استفاده گردد.
9. به علم و سواد مردم کار گرددو در صورت توافق مردم سواد بودن جبری گردد. همه مردم باید و باید از قوانین اسلامی باخبر بوده و دین اسلام را یک دین میراثی تلقی نکرده و خود را از اسلام با خبر سازد.
10. حقوق زنان مسلمان را که در تاریخ افغانستان بخاطر فرهنگ و رسم رواج های پوچ زیر پا گردیده ، به توجع جدی صورت گیرد.
11. به همه ولایات کشور در قسمت باز سازی و... یکسان توجع گردد.
12. وزارت کنترول از قوانین نافذ شده دولت و قانون اساسی تشکیل گردد و متخطیان را سخت مجازات سازد.
13. کارمندان دولت از راه وزارت کار به کار های که شایستگی آنرا دارند تقرر گرند.
14. راه برای عودت مهاجرین مهیاسازد.
15. برای جوانان و کودکان توجه خاص صورت گیرد. و برای مردم عامه برنامه های عملی حرفیی مدت کوتاه ساخته شود تا در بی کاری کاهش بوجود بیاید.

موفق باشید.

>>>   برو بچیش دنبال یگان کار دیگه را بگیر به این حرف ها نان نیست

>>>   سلام به به خدمت آقای پدرام !
امید وارم با مبارزه های پیگیر وخستگی ناپذیرخود ادامه بدهید تا روزی شود که ازچنگان این افغان فروشان نجات یابیم .
به امید سلامتی وکامیابی های شما .
غوری

>>>   ااین اقا یک جاسوس فعال ایران بوده و با بدست اوردن یول از باداران ایرانی خود تخم نفاق را در بین مردم افغانستان بنام قوم و ملیت کشت مینماید.
اصلا من فکر نمیکنم این اقا از افغانستان باشد چرا که کاملا به لهجه ایرانی حرف میزند و یا اینکه از افغانهای فروخته شده است و از حرف زدن به لهجه دری شرم میکند .
فواد از هرات

>>>   برادر عزیز پدرام امو پرچمی است که در کتابهای درسی تان دیده بودید...اصلا افغان نسیت به افغانستان عقیده ندارد و اگر شرم میداشت دوباره خود را کاندید نمیکرد چرا که مردم غیور و با شهامت افغانستان او را یک دفعه رد کرده است..

>>>   در مورد کسانیکه نه صرف به لهجه پشاوری بلکه اصلآ و کاملآ پشاوری صحبت میکنند چه نظر دارید ؟و راجع به دری وفارسی باید بګویم که اګر شما این دو را از هم جدا پنداشته اید به بیراهه رفته اید چه فارسی ودری هردو یک زبان بوده صرفآ لهجه تفاوتی اندک دارد که به آسانی قابل فهم است همانند لهجه کابلی ولهجه هراتی. اشته امیتنه یا نه .

>>>   او به مثابه کتابخانه متحرک همواره نشان داده که از نعمت علم ودانش بهره ای فراوان برده .واز این ناحیه تعدادی کمی داریم که با ایشان هم سویه باشند وبه خصوص درمیان افراد کاندید شده که هیچکدام از آن ها همپایه او شده نمتوانند.

>>>   این را فراموش نکنید!
افسوس که بیوگرافی خود را در خدمت یک دسته از جهادی ها بیان کردی. درست است که شما باید رای ان مردم را بگیرید ولی مهم اینست که شما باید رای سایر مردم را هم داشته باشید. چون قطره ـ قطره دریا شود. ولی اگر در فکر جمع آوری رای از یک دسته مردم باشی مطمئن باش که امکان ندارد چون انها بحد کافی کاندیدا دارد.
آتش

>>>   فواد از هرات من فکر میکنم شخص خودت از هرات باستان مهد علم ودانش نباشی شاید از تفیلیهای هرات باشی روی این دلیل که مردم هرات از علم وآگاهی بیشتری برخودار میباشند حتی افراد بیسواد آن ولایت مفکوره عالی دارند.نه مثل شما از بیخردی حرف میزنند. شما یکبار بیوگرافی پدرام را بخوانید بکدام دلیل ویرا جاسوس وخود فروخته بایران قلمداد نمودید؟ خدا شاهد است من عبدالطیف پدرام را نمیشناسم و به هیچ حزب و یا گروهی وابستگی ندارم و از ایران هم ترانزیت عبور نمودیم مگر تعداد زیاد از همیهنان ما از دانشگاه های ایران فازغ التحصیل شده اند پس همه جاسوس و خود فروخته اند . نخیر بخودت و امثالت طالب لازم است تا که گفتی دانشگاه زبانت را قطع کند تا که خواندی دانشکده چشمت را کور کند . اگر گفتی بیمارستان گوشهایت را ببرد اگر گفتی نان سلی به دهنت بزند که غلط گفتی دودی ووایه .......
از مسئولین محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان
م. هالند

>>>   فواد جان از هرات واقعاً راست گفتي!!
ايمل

>>>   سلام
از نظر چهره به کاندید شدن می ارزد اما اګر خداناخواسته رییس جمهور شود باز خودیتان میفهمید که به روز اول این کشور را به همسایه تسلیم میکندتا فعلا همه جنجال های موجود درین کشور ازدست همسایگان صورت ګرفته که باعث نفاق سرتاسر شد امید است که ادمهای مانند بشر دوست و اشرف غنی زعامت این کشور رابه عهده ګیرد.نه ادمهای که باعث نفاق قومی میګردد......

>>>   دوستان عزيز پدرام شخص سالم نبوده لطفآ به افغانستان خيانت نکنيد تشکر
ياسر

>>>   سلام
آنانیکه نظریات خودرا مخالفت با آقای پدرا م ابراز داشته اند و آنرا وطن فروش میگویند .من از ایشان یک سوال دارم آیا کسانیکه اکنون قدرت را بدست دارند اینها چگونه هستند؟از دست اینها تمام مردم بیچاره ما در مشکل گرفتار اند وروزا نه صد ها نفر بیگناه به شهادت میر سد شما چه طور قضاوت میکنید

>>>   فواد جان از هرات کاملآ درست میگوید. به کسانی که فریاد از دانش پدرام میزنند باید گفت، چه به درد میخورد دانش کسی که خود را به بیگانه گان فروخته .... واقعآ در بین تمام کاندیدان صرف آقایان اشرف غنی و بشردوست لیاقت انتخاب شدن را دارند.

>>>   به خدمت اقای م از هالند عرض کنم که قبل از هراتی بودن من افغان هستم .و چون در یک مرکز صحی کار میکنم شاهد مرگ صدها افغان بودم که از ایران اخراج گردیده بودند و لت و کوب شده بودند وصرف در مورد بدرام حرف تان را تایید میکنم که دانشگاه را در ایران خوانده و به همین دلیل هم هست که برای منافع انان کار میکند.و گفتید که من هراتی تقلبی هستم " باید در جواب تان بگویم که اگر تقلبی هم باشم با آن هم افتخار میکنم که در افغانستان هستم و برای افغان خود خدمت میکنم و اگر بمیرم هم در خاک خود میمیرم.
فواد از هرات

>>>   دوست عزیز پرسوک، اقای پدرام همیشه در خدمت مردم بوده و می خواهم بگویم که یک روز در مورد 5 حرف اساسی زبان فارسی بحث شد که ساعت 2 و 20 دقیقه شب بود، به این نتیجه رسیدم که باید برای لطیف پدرام تلفن بزنیم و همین کار را کردیم، من فکر میکردم که شاید خواب باشد ولی در زنگ دوم تلفن ما را جواب داد و سوال را حل کرد بعد از این من پرسیدم که مزاحم شدیم ولی به جواب من گفت که در حال مطالعه است، پس جناب پدارم جز سه نفر برتر است که جناب بشر دوست، لطیف پدرام و اشرف غنی احمد زی در لست برترین ها هستند.
مصطفی ج

>>>   بعد از سلام کسی که ميخواهد افغانستان عزيز را به چند پارچه تبديل کند آيا قابل حمايت ميباشد؟ بدون شک که هيچ کس نميخواهد بنا برای همه هموطنان خويش ميگويم لطفا رای خود را با بسيار هوشياری استعمال کنيد.و يا هيچ استعمال نکنيد تا در آينده پشيمان نباشيد.
طوفان

>>>   آقای لطیف پدارم عالم بی عمل و ادیب .... بوده که بدون مدنظر گرفتن جو سیاسی و اجتماعی کشور بی باکانه به بزرگان کشور مان توهین نمود. انتخاب چنین شخصی منجر به نفاق بیشتر در کشور خواهد شد.
زبیر, نیویورک

>>>   من تا آنجایی که میدانم آقای پدرام سعی و تلاش دارد تا مردم افغانستان را از این بدبختی نجات دهد. من یک سوال دارم از آقای پدرام که آیا در راستای صلح و امنیت کار را آغاز میکند و یا در راه منفعت خود ؟
امــــــــــــــــــــــیر امیری

>>>   عبدلطیف پدرام شخصیتی است که مثل ان در افغانستان پیدا نمی شود به آدم هاي روشن فکر و بادرايت راي بدهيد
sakhi

>>>   سلام به همه
من واقعا حيران هستم كه مردمان ما وشما از بشت نام ميكردند نه از بشت حق , آمدي به شخصيت بدرام آدم ... است مكم بعض افكار كمونيستي كه دارد بايد ازو افكارش حمايت نكنيم بلكه از حق حمايت كنيم,وفراموش نكنيم كه عزت ما در حق است ودر مسلماني.
ن جنبش

>>>   بدرام صاحب
خودت کو برنده نمی شی چرا که ازاوضاع معلوم میشه اما دوستم بیجاره و محقق ره هم نماندی که کدی کسی برند و کدام حق ازیشان بگیرند. برو خوب کدی
ع.و.ن

>>>   تشکر از دوستانی که برای بنده حقیر معلومات داده اند.
خوب ظاهراً ایشان یک مشکل بزرگ دارند که سابقه حزبی شان باشد. اگر مستقیماً در جنایات خلق و پرچم دخیل نباشند و توبه فرموده و رسماً بیزاری خود را از این گروه ها اعلام نمایند شاید بشود از سابقه شان گذشت.
اما باقی ماند نظر مهم سیاسی شان که فدرالی شدن افغانستان باشد، فدرالی شدن به معنی تجزیه نیست، امریکا و آلمان و هند و پاکستان و بسیاری کشورهای دیگر فدرالی اند، آیا تجزیه شدند؟
نکته دیگر اینکه در شرایط فعلی من فکر نمی کنم افغانستان یکپارچه وجود داشته باشد، اینکه به زور ما یک تعداد اقوام را باهم مخلوط کنیم به معنی این نیست که از آنها یک ملت بسازیم بلکه بالاخره این گروه ها اگر به صلح نه، با جنگ از هم جدا می شوند. اگر باوره ندارید، یوگوسلاویای سابق را ملاحظه بفرمایید، هر چند که صرب ها قتل عام کردند اما بلاخره جمهوریت ها جدا شدند.
امروز اگر سریلانکا رهبر تامیل ها را کشت، اگر اندیشه مساوات قومی را تبلیغ و عملی نکند فردا ده رهبر دیگر ایجاد خواهد شد.
اگر افغانستان فدرالی باشد، هر ولایت در امور داخلی خود مستقل باشد، اما امور خارجی و مسایلی که مربوط به همه می شود توسط دولت مرکزی متشکل از نمایندگان ولایات اداره شود، در آن صورت مردم قندهار می توانند با ملاعمر خود راحت زندگی کنند ، مردم هلمند با قانونی کردن کشت مواد مخدر حیات آسوده داشته باشند و مردم ولایات دیگر هم به نحوی از آنحا راه پیشرفت خود را خود پیدا خواهند کرد. تا کی یک عده در کابل برای همه مردم تصمیم بگیرند؟
ولی قانون فدرالی نباید به معنی این باشد که ولایت فقیری چون دایکندی فدای هرات ثروتمند شود، بلکه دولت مرکزی با استفاده از مالیات عاید بر درآمد هرات و قندهار و مزار، به ولایات دیگر هم کمک برساند.
من فکر می کنم اگر ما یکبار به خواست خود به نحوی کمی از هم جدا زندگی کنیم و بعد به خواست خود به حقوق مساوی باهم متحد شویم هیچ بدی نخواهد داشت.
البته این نوشته به معنی حمایت از تمام اندیشه های پدرام نیست، بلکه صرف این نظر شخصی بنده است.
آقای پدرام اول باید با سابقه احتمالاً پرچمی خود به نحوی وداع گوید تا خدمات و دانش امروز وی تقدیر شود، در غیر آن علم در دست آدم بی تقوی همچون چراغ در دست دزد است!
با احترام
پرسوک هراتی

>>>   برای افغان ملتی ها الترناتیف خوب است

>>>   کسی میشود برای من بگوید که کدام یکی از این کاندید ها مستقل است و به هیچ گروه و کشوری وابسته نیست که پدرام را وابسته به کشوری میدانید چرا آفتاب را با یک انگشت پنهان میکنید .
این کشور با این چنین مردم ما جراجو همیشه باید غلام یک کشور باشد . ولی اگر کسی هم در زمان کاندیداتوری اش هم وابسته نباشد بعد ار احراز پست ریاست جمهوری مجبور است که به ساز یک کشور برقصد مگر شما در طول تمام ادوار تاریخ تجربه نکردید

>>>   پدرام میخواهد تغییرات کلی را در ساختار حکومت افغانستان بیاورد و چرخش عظیم را در روند تاریخی این کشور وارد سازد ولی کجا است منطق سیاسی که برنامه های او را درک کند این مردم فقط دنبال این اند که چرا فدرالی میشود و ما افغانستان را تجزیه نمیکنیم ولی او کجا گفته است که افغانستان تجزیه شود مگر این همسایه نزدیک تان پاکستان با این برنامه امروز با تاریح به مراتب کمترش به ترقی و پیشرفت بزرگ از برکت این برنامه رسیده است من پدرام را خدا شاهد است که نمیشناسم ولی منحیث کسی که برنامه هایش را درست درک کرده ام قابل تاییدم است . اگر به این شخص رای بدهید پشیمان نخواهید شد

>>>   نوشته کننده محترم
ما درافغانستان دبیرستان ندارم اگر پدرام از دبیرستان فارق شده باید درایران باشد این مرد ایرانی صحبت میکندوایرانی فکر میکند او نمیتواند که افغانی صحبت کند لحجه زیبای ما یعنی کابلی را چی شده که ایرانی صحبت میکند و در پوهنتون کابون پوهنخی ادبیات فارسی ندارم دری دارم این را هم شاید در ایران خوانده
واسع از ایران

>>>   گرچه برادران دروازی ما در خود را واز کرده اند یعنی در وازه دهان خود را در مدح غلو آمیز وطندار ظاهراً شیک و مود روز شان جناب آقای پدرام!!
اما به خدا سوگند خوب خبر دارم که در خانه یکی از هم عقیده گانت واقع حصه سوم خیرخانه در سال 1373 در یک پارتی کوچک شب نشینی چنان پیک های شراب را از بشکه خالی کرده و سرمی کشیدی که کس آب را هم آنطور خورده نمی تواند هیج فراموشم نمی شود و حالا هم دایم الخمر هستی
پس آدم نشه یی دولت داری کرده نمی تواند:
با خالقت چه کردی که باخلق او کنی
با احترام
محراب الدین از ولایت پنجشیر

>>>   من فقط میگویم که بسیار عالی است البته اگر به رای مردم باشد نه به............منظورم بعضی هاست
بسیار
عالی
است
کامیابی
ازآن
شما باشد بایییییییییییییییییییییییییییییییییی
e-j

>>>   اگر پدرام ریس جمهور شود من خود کشی میکنم !!!

>>>   سلام بر آنی که از خودکشی صحبت می کرد، آیا منظور از خود کشی همان انفجار انتحاری است؟
پرسوک هراتی

>>>   "لطیف پدرام عامل خطرناک برای تجزیه افغانستانن ومبلغ افتراق ملی می باشد.کاندیداتوری وی در شرایطی که ملت افغانستان به وحدت ویگانگی نیاز دارد،جز خیانت به یکپارچگی وطن ووحدت ملیت های افغانستان نمی تواند تعبیر دیگری داشته باشد."

کبیر از جرمنی

>>>   سخن از آقای پدرم! پدرام نابغه عصر پدرام پدیده خارالقاده، پدرام کسی ست که می آرزد تاکید کرد که نظریاتش، افکارش و شخصیت اش 50 سال از عصر فعلی افغانستان به پیش است، افسوس پدرام از افغانستان است و تابعیت افغانستان را دارد.

در رابطه به کاندیداتوری اش!

کمی باید با سیاست روز و وابستگی های اقتصادی و سیاسی که افغانستان داردخود را اعیار کند در غیر آن خواب پیروز در ریاست جمهوری افغانستان را نخواهد داشت.

>>>   لطفاً هو جناب خود کشی کن ، اخر باید انسان های....مثل شما در این دنیا نیاید باشند، خود کش کن و ثابت کن که.... استی

>>>   سلام بتمامی هموطنان
وسلام اقای لطیف پدرام:پرچمی است که در کتابهای درسی تان دیده بودید ودستش در خونی ملت آلوده است خدانکند که پسوتی ریست جمهوری را بیکرد باز افغانستان یکباری دیکر درخون اغوشته میشود هموطنان درباره این شخص ها باید تهقیق ومطالعه کند که تا بفهمین که سرنوشت من وشمارا باز دریک سیاهی نکشد خدا حافظ
محمدرضا ناروه:2009/5/26

>>>   سلام خدمت دوستان
لطیف پدرام یک کاندید موفق ،بادرایت ، بااداره میباشد.
وسیاست های آن مطابق به اوضاع سیاسی فعلی افغانستان و منطقه میباشد.
درصورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آرمانهای ملی ملت رنجدیده افغان را برآورده میسازد.

>>>   بسیار بعید است اقای پدرام رییس جمهور شود .
چرا افغانستان یک جامعه مذهبی است به این قسم افراد لادین هیچ فردی از افراد رای نخواهم داد
عبدالله

>>>   آقای پدرام در ولسوالی ماهی می درواز متولد شده است نه درهمه درواز چون درواز پنج ولسوالی است نه یک روستای تنها لذاباید در نوشتن بیوگرافی شخصیتها دقت بیشترکنید.-
محمدزاده دروازی

>>>   سلام به همه.
اي هموطن چرا بالاي يكديگر ميتازيد.
آيا نميشه كه اين فرهنگ پوچ را از ذهنيت ها و قلبها با صابون محبت و تحمل و همت شستشو و با آب اخلاص و صداقت منحيث يك هموطن يك افغان و يك مسلمان زير يك چتر صلح و امنيت زندگي بسر ببريم.
اگر ما حالا همه كانديد ها را به اساس عقده ها تول و ترازو نمائيم ميدانم كه به نتيجه نميرسيم.
بيائيد عميق تر فكر كنيد و آن اينكه كدام كانديد است كه استقلال كشور را حفظ، منافع ملي را بالاتر از همه چيز ديگر، ترقي ، صلح و امنيت را به ملت رنجديده افغانستان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب كشور همه با هم برادر گونه زنده گي دو روزه يي فاني خويشرا خوش بگذرانيم.
اگر پدرام قبلاً از لحاظ فكري ستمي بوده و لي زير چتر پرچمي ها زيست ميكرد، اگر معاون اش بيژن در سازمان جوانان و پيشاهنگ وقت و زمان بود،اگر ديگران هم مانند وي تحت تاثير افكار بيرون كشور قرار دارند. ولي ميشود كه امروز توبه نصوحا كشيده باشند و اصلاح گرديده باشند. وگر نه عذاب خداوند در انتظار تماماً خاينان و فضل و كرم خداوند در انتظار صادقان مومن و دراك و روشنفكر است.
صبرينا از رفقاي اسبق سازمان جوانان ايشان.

>>>   اگر مسایل دین ومذهب نباشد ومطرح نمیبود چرا مردم افغانستان چندملیون شهید ومعیوب دادند .این همه بخاطر دین ومذهب بود ور نه می گذاشتند نجیب خود فروخته شده از اینها کرده خوبتر خدمت می کرد

>>>   پدرام صاحب موفق باشی................، مه به نماينده گی از حزب مرغان دموکرات افغانستان حمايت مينمايم بشرتيکه در زير کوهای پامير را که به ....... وعده کردی به ما بدهی.....
خروس کاکل زری

>>>   سلام به همه
آرزومند هستم سوی تفاهم نشود.
دوستان عزیز قبل از انکه به داوری بیروید باید یکمی انصافآ داوری لازیم
است. محترم محراب الدین جناب شما که تشریف داشتید در مهفیل ایشان پس شما هم با ید پیک شراب را به هم کو بیده باشید.
..... خدا به هم چو شخص بیکفایت مثل محراب الدین.
مولود

>>>   هرگاه با متانت و استواری پیش بروی و مثل کرزی به کسی غلام نشوی اینده درخشان در پیشرو دارید.
موفق و کامیاب باشی

>>>   یگانه کسی که میتواند لایق ریاست جمهوری شود آغای لطیف پدرام است.
شخصی در مورد تجزیه، قوم پرستی نفاق و غیره صحبت کرد ولی صحبتش از طرز تفکر خودش است. با دوام یافتن حکومت کرزی آتش های نفاق زیادتر خواهد شد. در ولایت بادغیس اردوی ملی یا اشخاص دیگر که توسط طالبان گرفته میشوند اگر پشتون باشند رها میگردند ولی اگر از اقوام تاجیک ازاره باشند کشته میشوند چرا؟؟؟
آیا این نشانه های نفاق حکومت کرزی نیست. مدت ها پیش جنگ بین کوچی ها و ازاره ها و از خانه کشیدن ازاره ها و بی طرف شدن حکومت کرزی و عدم جلوگیری از چنین فاجعه ای آیا نشانه های نفاق نیست ؟؟؟
پس چرا طعمت های بر علیه شخصی که چنین تفکری را ندارد میبندید؟؟؟

>>>   از قواره خو شرابی معلوم میشود نمیفهمم که در پادشاهی همه گی را مثل خود نکند .
شاگرد مکتب میرویس هوتکی

>>>   دوستان پشتونم
شما که اینقد آقای پدرام را بد گوئی می کنید لطفا بفرمائید که از زمان احمد شاه درانی تا حالا کدام شخصیتی عالمی در بین پشتون ها بوده که همتای کند.
جعفر از بامیان

>>>   جعفر جان سلام
اینطور نگو خوب نیست هستند مانند جناب شهنواز تنی ,ملا صاحب عمر ,ظاهر شاه,شاه شجاع,تره کی,حفیظ اله امین,نادر شاه,و زیاد هستند نمیشود همه گیشان نام گرفت اول مطالعه کن باز ادعا کن
فتاح از ...

>>>   نه پشتون نه تاجک نه ازبک نه هزاره نه پشه یی نه نورستانی نه ایماق و نه قیماق بلکه یک مسلمان متقی و پرهیزگار و لوکه قبلا هندو بوده باشد و طی دوسه ماه اخیر ایمان حقیقی آورده باشد و به تقاضای ایمان واقعی استوار باشد. و مصداق: ان اکرمکم عندالله اتقاکم واقع گردیده باشد. برای نجات کشورما بهتر خواهد بود نظر به این چهره های تکراری آزموده شده که طی دونیم قرن پس از احمدشاه بابای کبیر و فاتح، افغانستان پرافتخار و سربلند مارا ظاهرا ذلیل و سرافگنده ساختند

>>>   هموطنان گرامی شما چهره این .....را خوب مشاهده کنید آیا لیاقت رئیس جمهور شدن را دارد ؟

>>>   این .... جای که در زندان باشد می خواهد رای یک تعداد را نابود کند.در مابین کاندیدان یگانه شخصی که که لیاقت ریاست جمهوری رادارد آقای بشر دوست است و من شخصآآقای بشر دوست را دوست دارم چون صادق و شریف تحصیل کرده است ما تا جایی می توانم ازایشان حمایت می کنم به امید موفقیت آقای بشردوست در انتخابات شفاف ریاست جمهوری اسلامی وسلام

>>>   قراریکه نظریات هموطنان با احساس خود را مطالعه نمودم فیصدی اخذ رای جناب شان معلوم گردید . کاندید (.......) جای پای در بین ملت درد دیده نداشته به نفع کسی که از ان حمایه میکند بگذرد . میدانم عادت شان در گذشته ها نیز بدین منوال بوده .
محمد جاوید بوستانی از جاغوری علم پرور

>>>   آقايان وخواهران محترم بياييد عاقل باشيم رأي تان براي اين آدم.... تباه نکنيد به خود تان احترام قائل باشيد به افرادي مانند بشردوست که هم تحصلات خوبي داره وهم مي تواند به مردم افغان خدمت کنند رأي دهيد چهار سال قبل جناب آقای کرزی وعده های بسیاری برای مردم افغانستان داده بود ولی هيچکدا از آنها را انجام نداد . من نمی گویم آقايي بشردوست آدم بدون عيب است میگویم ازمیان این کاندیدا هابهتر ين است زيرا دانش بالایی درقسمت علوم سیاسی داردواگرازلحاظ شایسته سالاری هم حساب کنیم همین طوراست.نظرما مثبت است.
حفیظ هالند

>>>   اقای فواد هراتی کم ...!
اگر تو کمی هم سواد و...داشته باشی اینرقم حرف پوچ را نمیزنی. هیچ تفاوتی بین فارسی ودری وجود ندارد و اما لهجه های مختلف در هر لسان وجود دارد. اول به لهجه خود تان ببین که با لهجه فارسی ایران چقدر مشابه است و این به ای معنی نیست که مردم هرات از افغانستان نیستند. و دیگر بدون معلومات درست بالای کس حکم و تهمت نکن .فهمیدی!
حبیبی از کابل

>>>   از بین تمام کاندیدا بشردوست بابرنامه ترین و تحصیل کرده ترین و جدی ترین کس می باشد اگر بشردوست انتخاب نشود بازهم عقب ماندگی ما افغانارا نشان می دهد

>>>   من به عبد اللطيف پدرام بحد كافى معلومات ندارم اما يك شخص لايق ووطن دوست بنظر ميخورد.
ياصر

>>>   آقاي حبيبي عزيز سلام!
من به عنوان يك هراتي برايم مهم نيست كه هرات مربوط افغانستان باشد يا خير، برايم مهم اين است كه مردم ما يك زندگي آرام و مرفع داشته باشند، ما خوش ميشويم كه از افغانستان جدا شويم چون از بدبختي جدا خواهيم شد، حالا كه جز رنج، بدبختي و نام بدي ناشي از عمل كرد مردمان ولايات جنوب ديگر چيزي يا نفعي به ما نميرسد...

>>>   پدرام یک ابر مرد است برایش رای بدهید
بهار کابل

>>>   آقای چنان یک چهره عبوس و بی رحم و قصاب مانند دارد که بسیار به ندرت اگر یگان لبخند غیر ارادی و یا سهوی و یا دیپلوماتیکی در سیمایش نمایان شود. برای ملتی که چندین دهه رنج و غم را به پوست و گوشت خود لمس نموده این چنین پاداش جدا نادرست است.شاید اگر قدرتمند شود و مانعی نباشد لک ها هموطن پشتو زبان را سربه نیست سازد، زیرا همچو قیافه خشمگین و انتقامجو بیشتر متوجه برادران...... است و بعد مسلمانان دیگر.
بااحترام- دادخدا تاجکتبار

>>>   من میخواهم بگویم که این آقا لیاقت کرسی ریاست جمهوری را دارد چون دستش به خون مردم آغوشته نسیت.
ن-ع غور

>>>   در كشوريكه حكمتيار جهاد را اعدام ميكند و البقيه رهبران مدعي جهاد نيز ثابت ميسازند كه به تماميت معني كلمه دين را اهانت كردند وسر نوشت كشور هم اكنون هيج وابستكي به عقايد حقيقي ندارد بلكه حاكميت در سابق و فعلا به نفع سياست مبرا از دين و مبادئ بوده بناء معلوم دار است كه احساس هاي انتخاب نيز فرق كند از همين جهت معلوم دار است كه برادران بشتون با سواديكه مدرينته را نيز در قالب قبايلي ميخواهند به لطيف بدرام راي ندهند و تعجب هم نيست وقتيكه محراب جان بنجشيري هم لطيف بدرام را به حكم .....نوشي-- در محفيليكه خود محراب جان هم حضور داشته--طعنه بزند زيرا انتخاب لطيف بدرام يعني بيرون رفتن معادله سياسي منطقوي از دست مارشال صاحب سراسر تقوي و قانوني صاحب مالامال از مباديء ميباشد , در سايه همجو حاكميت سياست بي عقيده 2 نتيجه بدست ميايد 1-اينكه لطيف بدرام نميبرد همان قسميكه رمضان بشر دوست نمي برد 2 اينكه من بدخشي كه سابقه ملايي دارم و مسلمان هم هستم با وصفيكه ميدانم نمي برد براي احترام به طرح مبدا فيدراليزم و نبوغ علمي اين مرد از ميان البقيه نام زد ها همين لطيف بدرام را انتخاب كنم

>>>   این اقا یک جاسوس فعال ایران بوده و با بدست اوردن پول از باداران ایرانی خود تخم نفاق را در بین مردم افغانستان بنام قوم و ملیت کشت مینماید.
اصلا من فکر نمیکنم این اقا از افغانستان باشد چرا که کاملا به لهجه ایرانی حرف میزند و یا اینکه از افغانهای فروخته شده است و از حرف زدن به لهجه دری شرم میکند .
فواد از هرات

آقا فواد از هرات( كه مطمئن هستم هراتي نيستي)!

خدمت ات عرض كنم كه افغان بودن ملاك انسانيت و وطنپرستي نيست، چون هر چه بدبختي، جهالت و وطن فروشي كه صورت گرفته عامل اصلي اش افغان هاي بودند و هستند كه مثل تو فكر ميكنند.

آيا تو معني و وظايف جاسوس را ميداني؟ من ميدانم شما مردم چرا با لطيف بدرام دشمني ميورزيد، چون بابا ها و قهرمان هاي ساختگي شما كه جز بدبختي چيزي براي مردم ما به ميراث نگذاشته احترام قائل نيست، و هميشه حقايق را ميگويد و ديگر اينكه فارسي زبان است.

ما با ايران بيوند نا گسستني داريم و روزگاري يك ملت بوديم و خاك ما مشترك بود، بس چهار تا افغان ملتي بيسواد و چوپان نميتواند اين بيوند ها را قطع و از بين ببرد.

اگر با افغاني ها در ايران درست برخورد نميشود اين گناه مردم ايران نيست، چون هر قسم كه با مردم رفتار كني همان قسم با تو رفتار ميكنند، افغاني هاي كه به ايران ميروند، مردمان بيدانش از طبقه اي بائين جامعه هستند وبيشتر شان هموطنان بشتون ما هستند كه درست از فرهنگ و آداب معاشرت و نزاكت هاي اجتماعي حالي شان نيست.

مردم فارسي زبان افغانستان، آنهائيكه از فرهنگ برافتخار و كهن خود آگاهي دارند از لطيف بدرام حمايت و بشتيباني ميكنند.

اهدايت و خط و مشي لطيف بدرام به نفع تمام مردم افغانستان هست و بايد تمام مردم به هر مليتي كه تعلق دارند بايد از لطيف بدرام حمايت و بشتيباني كنند تا كه فرداي افغانستان به مراتب بهتر از گذشته اش باشد.

>>>   هر چه که به ضم شما است ، باشد
یگانه سیاست که مردم افغانستان را به حق شان میرساند همین است ، و گذشته از ان تا مثل پدران شما با کسی معامله و ..... را امضاء نکرده است .موفق باشی اقای پدرام با سیاست واقعی ات .

>>>   حفیظ جان هالندی از شما چه گله که در هالند استید و از جریانات سی سال اخیر افغانستان چه خبردارید باید کاندید مورد نظرتان آقای بشردوست باشد زیرا نه شما از درد ها و رنج های چندین قرنه افغانستان چیزی را چشیده اید و نه آغای بشردوست تان. جان برادر ! درد های وطن ما آنقدر کم نیست که صرف به معلومات سیاسی حل شود بلکه باید استعدادها و تخصص های قوی در: علوم دینی، اقتصادی، اجتماعی، سوابق جهادی، سوابق مبارزاتی، علوم سیاسی ، دیپلوماسی جهانی،
داشتن زندگی سراپا درد و رنج و دیدن زندان و تکالیف گرسنگی و غیره و از همه بیشتر اینکه یک روز هم با این ظالمان و حکومت های.... هم دسترخوان نشده باشد و در گذشته هم با نیروهای جنگی نام نهاد جهادی و طالبی همراه نبوده باشد
و بلکه سالهای سال فعالیت های ممتد فرهنگی و عام المنفعه اجتماعی نموده باشد و تاحال یک روپیه هم از منابع استعماری منطقوی و جهانی نگرفته و دایم فقیر زندگی کرده باشد
خوب ! حال ببینیم که کدام یک از صفات فوق در شخصیت جنات بشردوست موجوداست.
لطفا خوشباور نباشید و یا صرف به اکت های ظاهری کسی فریب نخوریدکه از صداقت و شایسته سالاری صرف تمثیل خالی کند بلکه اندکی به تاریخ پردرد و رنج وطن عمیق شوید. همچنان به خاطر هزاره بودن وی هم اعتماد نکنید که شاید از قوم تان بوده باشد، درست است او آدم خوب است اماخوبی اش کافی نیست، پس بهتر است که بشردوست صاحب با جویچه خوبی اش در کنار دریاهای خوبی استاد مذهبی بایستد تا خودش هم دریا شود ، زیرا تمام صفات متذکره که برای یک کاندید بزرگ برشمردیم همه در شخصیت استاد معتصم بالله مذهبی همین حالا موجود است و او انشاء الله تمام ملیت های عزیز کشور را همانند اولاد فامیل خود به مهربانی احترام و خدمت خواهد نمود.
و السلام
منصف از چهلستون کابل

>>>   اقاي منصف انصاف همين بود؟
بر انصاف صد سلام و يادش بخير,,من شخصا ميدانم كه بشر دوست نمي برد ,و مهم هم هم نيست كه از عمق و باطن رمضان بشر دوست با خبر باشم كه اكت ظاهري ميكند يا نه,مهم اين است كه از بس فريب و رنج و تجارت ديني ديديم و از بسكه همه اين سياسيون از هر جناح كه بودند موضوع مال و دارا شدن انقدر برايشان مهم بوده كه اكنون خيانت و رشوه ستاني و منصب فروشي در افغانستان طريقه و سنت مروجه و عرف و عادت متبعه از نتيجه زمام داري انان است,در كشور فقير سرمايه دار بودن رهبر به معني استعباد يا برده داري است ,روي همين امروز يكانه كسيكه شعار قلندري داده و قلندرانه ميكردد بشر دوست است بناء حتي اكر هم نبرد حتي هم اكر اكثريت ملت فريب سياسيون خرنده و فروشنده خودرا مجددا بخورد باز هم به باس و احترام مبارزه بر عليه رشوت و خيانت و به ارزوي داشتن يك رهبر فقير مشرب به رمضان بشر دوست راي ميدهم ,راي او راي حلال است زيرا راي برخواسته از احساس است راي او راي فقرا و مستضعفين است اميد است اين فرصت از دست نرود .

>>>   پدرام صاحب!
به ای نزدیکی ها فکرت بگیر که مست به خانه کدام اکبربای دگه داخل نشی که این دفعه مردم میفهمند که نیمه شب مست بخانه کدام کس داخل شده بودی و صاحب خانه ره لت و کوب هم کدی باز چون در پناه شتر میرفتی کسی کارت نگرفت ها بیادر.

>>>   جناب پدرام از محبوبیت خوب در بین اوزبیکها برخوردار است در صورت تفاهم با دوستم کامیابی های نصیب میشود
حق گوی

>>>   اظهارات لطیف پدرام رئیس حزب کنگرۀ ملی در مورد امير امان الله خان غازی با افکار ضد ملی و تفکر , اندیشه و شیوه نژادپرستانه ء .... و ..... ستمی گری اش ـ و خود اين ....و اجنت .... انداز بدنام قابل نفرين است

ظاهر نوابي از اوفهايم

>>>   سلام دوستان من برای آقای منصف ميگويم که ای کاش نامت منصف نميبود بسيار غير منصفانه فکر کردی يک شخص که هم خودش و هم معاونش به رياست جمهوری خود را کانديد کند و نتوانند که اتفاق و اتحاد حزب خود را نگهدارد پس چگونه ميتواند تمام افغانستان را اداره کند با اين همه مشکلات که ما وشما ميبينيم دولت داری را بسيار خورد فکر کردی يا از روی کدام خويشاوندی فکر کردی اصلآ شما به انصاف هيچ عقيده ندارید يا شايد هيج وژدان نداشته باشید افسوس به اين عدالت ات بسيار ببخش دوست که الفاط زشت نوشته ام اما بايد باخبر شوی تا غافلانه عمل نکنی .
شرين از تخار

>>>   بنده محمد نسیم وعبدالهادی ازتمام جوانان وتحصیلکردگان خواهش مندیم که اگرخواهان افغانستان پشرفته ومترقی هستند باید به کسانی را انتخاب کنند که به نفع مردم افغانستان باشد .که چنین شخصیت را جز پدرام نمی توان جست وجو کرد وتشکر

>>>   کاش شخص ادیب و دانشمندی مثل آقای پدام بتواند رئیس جمهور آینده افغانستان شود ولی افسوس که امکانات مالی و تبلیغاتی اش جهت رسیدن به این هدف کم است. آقای فواد .... که بدروغ خودرا هراتی میداند باید بداند که هرکس بزبان فازسی درست صحبت کند نه ..... است و نه هم جاسوس......، بلکه شخصی است که بزبان غنی و تاریخی فارسی علاقه دارد و به ادبیات این زبان وارد است.

حسن زاده

>>>   برو كله تانه زدم

>>>   سلام و عرض ادب دارم خدمت والامقام ودانشمند ومتفكر مبارز،آقاي دكترصاحب عبداللطيف ‹‹پدرام›› من نورآقا''عظيمي"وعده ي كثيري از دانشجويان ولايت بدخشان و با صراحت تام حمايت خويش را از شخص شما در انتخابات آينده رياست جمهوري افغانستان اعلام ميداريم و از بارگاه ايزد متعالي در اين راستا خواهان موفقيت هرچه بيشتر ميباشيم.زنده باد داكترصاحب عبداللطيف ‹‹پدرام›› و تيم كاريش.

>>>   یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد کوشش میکنم برگردان آن را بنویسم. هر کس حق دارد که.... باشد، اما بعضی ها از این حق سو استفاده میکنند!!!!!!
پدرام،بشیر بیژن، راکتی، تنی و ده ها کسان دیگر که غرق تعصب اند به کدام روی خود را کاندید میکنند؟ در خود کدام شایسته گی را دیده اید، همان شعر را باید تکرارد کنیم که : دی شیخ با چراغ همی کشت گرد شهر / کر دیو دد مملوم و انسانم آرزوست
آی کاش ما واقعأ اول انسان خوب شویم که حد اقل خود ، دین خود و جایگاه اجتماعی خود را بشناسیم.خدا یا این ... که در افغانستان بر قدرت رسیده اند یا دارند میرسند تو خود هدایت کن تا اول خود را بشناسند و بعد پرودرگار خود را!!!!!!!!!!
ادریس از مزار شریف

>>>   با عرض ادب و احترام خدمت تمام دست اندركاران تقديم ميدارم و از تمام براردان وهموطنان خواهش ميكنم كه به جناب پدرام راي دهند چون يك آدم خيلي زياد دانشمند و عاقل هستند و يك خواهش از جناب پدرام صاحب دارم اينكه ايشان در رابطه به افغانستان و بخصوص در رابطه به اسلام عزيز نهايت احترام داشته باشند از توجه شما تشكر .
با احترام محمد اجمل شريفي

>>>   سلام و خسته نباشید
من خودم از جمله وطندار های پدرام هستم و از همه هموطان های عزیزم میخواهم که کارد رای دهی خود را آتش بزنند و لی به پدرام رای ندهند.
درست که آقای پدرام از علمیت خوب برخوردار هست مگم چه فایده که تا امروز هیچ کس از او هیچ نوع خیر ندیده باشد
پدرام تو که در این چند سال ریس حزب هستی و گپ از آسمان ها میزنی آیا تو به مردم بیچاره ات هدفم به خصوص ولسوالی درواز است چه کردی که حالا توقع رای داری
شرم و حیا خوب چیز هست اما بد بختانه در سرشت اکثریت کاندید های ما وجود ندارد.
خداوند همه رهبر های ...و بی مسولیت چون پدرام را ناکام دنیا و آخرت داشته باشد
البته .... نیستی اما در هد آخر بی مسولیت هستی
بهروز

>>>   خوب باید دوستان و سیاستمداران در چنین وضیعت کنونی افغانستان باید کمی از مثبت فکر کردم و مثبت به پیش رفتن بیاموزند، ببینید ما خیلی از هر نگاه در بحران قرار داریم چنین حالت سیاسی را بسیار مشکل بود که 8 سال پیش تصور می کردیم ولی الحال که برای ما افغانها زمینه فراهم شده است قابل تحسین است، بگذارید میدان انتخاباتی افغانستان وسیع است هر کس که توانست ریس جمهور خواهد شد توهین کردن به شخصیت کسی کار عاقالانه نیست سوال و نظری اگر دارید باید با استطلال و منطق بیان نماید نه هوایی، تمام کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان اشخاص محترم اند ولی اگر در انتخابات کدام تقلب صورت نگیرید این را باید بدانند که دیگر مردم و ملت افغانستان بی خبر نیستند حتی یک برادر و خواهر بامیانی مان که در مغاره زندهگی می کنند می داند که برای کی ری بدهند و علاقه دارد که کی را انتخاب کند.

فریدون از کابل

>>>   دوست عزیزم فریدون جان سلام
اگر امکان داشته باشد نظر شخصی خود را در مورد پدرام نوشته کنید و بگویئد ایا شایستگی ریاست جمهوری را دارد و آیا با مفکوره که آقا پدرام دارد افغانستان آباد خواهد شد؟
تشکر
بهروز

>>>   دوستان عزیزی که از اصالت یک زبان یا قوم خاص دم می زنند باید باور کنیم که اگر یاد نگیریم همه ی مردم خودرا دوست داشته باشیم به جایی نخواهیم رسید . تمام مردم افغانستان مردمان شریفی هستند که مشکلی باهم ندارند. باید بیاموزیم که برادر خود نه به چشم تحقیر نه به چشم انتقام نه به چشم دشمن نه به چشم رقیب نگاه کنیم. برای داشتن افغانستان آباد وپر غرور باید همه جای آن آباد وئ همی مردمان این سرزمین به یک زندگی انسانی دست رسی داشته باشند.

>>>   من مردمان نجیب سرزمینم را دوست دارم.مردمان محروم وطن رنج کشیده ومظلومم را . از خدا برای همه ی مردمم زنگانی با شرافت وانسانی می خوهم.من تمام وسعت جغرافیای کشورم را دوست دارم .شمال ذجنوب شرق غرب و مرکز این سرزمین را دوست دارم.
علی اکبری

>>>   سلام خدمت شما دوستان نهایت عزیز.
بنده نیز طرف داری خود را از جناب محتر آقای پدرام دانشمند جوان و وطندوست که واقعأ سویه تحصیل وی از سطح افغانستان بالاتر است اعلام کرده و از وی پشتیبانی میکنم. همچنان باید گفت که وی لیاقت و شایسته گی رهبری کشور را از سطح که توقع میشود بالاتر دارد پس من میخواهم که در مورد وی بیشتر بدانم بنأ اگر سایت رسمی آقای پدرام در نز شما است لطف نموده برایم ارسال بدارید.
تشکر، حسینی از بدخشان.

>>>   در یک جمله ، پدرام شاعر، نویسنده، پژوهشگر و انسان یزرگیست. تحلیل های عمیق ایشان از جامعه افغانستان در خور ستایش است. ولی بهتر است بگویم پدرام بهترین رییس جمهور دوران صلح و فرهنگ زایی است که به آن روز چند سالکی مانده. اگر دنیا آرام مان بگذارند!

>>>   دوست عزیز که پدرام را به عنوان بهترین خطاب نمودی
لطفا با یک سوال جواب بدهید.
کسی که سر تا پا در تعصب غرق است چگونه میتواند بهترین رئیس جمهور باشد، چگونه؟
من خودم فارس زبان و از بدخشان هستم و با سیاست که پدرام پیش گرفته است کاملا مخالف هستم درست است که شخصیت فهمیده و دانشمند است اما راه انتخاب نموده اش هرگز او را کامیاب نمی سازد.
شرم آور است که افغانستان دارای فقد چند زبان محدود و دین مشترک بوده اما هرگز با همدیگر سازش ندارند
بلوچ، پشی، ترکمن ، ازبک، تاجک پشتون و دیگر برادار های ما همه فرزند یک سرزمین هستند
اگر رئیس جمهور ما امروز یک پشی یا بلوچ باشد چه مشکل دارد؟
نخست وزیر کشور دوست هندوستان از کوچکترین اقلیت در هندوستان است اما امروز تمام هندوستان به وجود مان موهن سنگ افتخار میکند
خداوند قلب های ما همه افغانستانی ها را پاک و بی آلایش بگردان
اگر متن سکته یا بی معنی است معذرت میخواهم چون فعلا خیلی احساساتی هستم
بهروز

>>>   اگر شما واقعن سیاستمدار هستید. چطور حاضر میشوید که با طرح مسایل قومی و منطقوی برای تجزیه این آب و خاک بیانیه ها صادر کنید. وقتی شما به ممثل آزادی افغانستان دشنام دادید فکر نمیکردید که وجهه شما به زمین میخورد. وقتی شما به نام ناقلین جنوب به شمال تعصب نشان میدهید مردم چگونه به حرف های دروغین شما اعتماد کنند. شما حتی کامران میر هزار را هم به نام فایشست و قومگرا زیر سوال برده اید. شما بروید و راجع به گل وشمع و پروانه شعر بسرائید کار بهتری است. یقین دارم که اگر خط مشی خود را به عرش مجید هم بفرستید خداوند طرفدار شما نخواهد بود.

>>>   من ودوستانم به لطیف پدرام رأی میدهیم چون یک شخص مناسب برای پست ریاست جمهوری افغانستان میباشد.

ترکمنها شورتپه بلخ

>>>   لطیف پدارم یگانه شخصی است که به هیچ شخص و یا کشوری وابسته نیست بناء رآی مان همه متوجه ایشا ن است
بشیر پنجشیر

>>>   اگر افغانستان مترقی میخواهید
اگرمیخواهد شما وفرزندان شمابسوی روشنگری وروشن فگر هدایت شود
اگر میخواهید افغانستان حاری از بیدادگری داشته باشید .
به لطیف پدرام رای دهید.
من از تمام مردم افغانستان بخصوص از روشن فکران می خواهم که دنبال هیله گری ها و تبلیغات فریبنده سایر کاندیدان را نخورند فقد و فقد به لطیف پدرام رای بدهند!!!!!
غلام رضامحمدی مزار شریف

>>>   سلام برای همه دوستان که اين سايت را نظر ميگذرانند من نظرات منفی بعضی از دوستان را مطالعه کردم و ميخواهم به جواب ايشان نظر خود را بنويسيم.
1. آقای پدرام کسی نيست که غرق در تعصب مانند اکثريت کسانی که فعلاً در قدرت هستند باشد. طرح و برنامه های وي يگانه راه حل برای رهایی از اين بحران تعصب و مليت گرائی است. مخالفین وی سیاست بدنامی وی را در پیش گرفتند و کسانیکه مطالعه کافی در مورد ایشان و برنامه های وی ندارند اینرا درک کرده نمیتوانند. و اصلاً نمیفهمند فدرال يعنی چه حتی همان بزرگان که فعلاً قدرت را در دست دارند، و هميشه فکر ميکنند که سيستم فدرالی يعنی تجزیه افغانستان. نخیر هر کس که اين فکر را ميکند کاملاً اشتباه است شما لطف نموده يک بار در برای یک روز در مورد طرح اقای پدرام و فدرالی شدن افغانستان فکر و مطالعه نماید.
2. چندی قبل اقای پدرام را متحم به دشنام به اقای امان الله خان کرده بودند که از طرف مخالفین وی برای بدنام کردن بوده که گویا اقای پدرام امان الله را پدر لعنت گفته. جای تاسف است که کس هنوز معنی دقیقی از پدر لعنت نمیداند. لعنت یک کلمه عربی بوده که به پدر امان الله خان اطلاق ميگرد که شما عزیزان یک بار تاریخ افغانستان را باز کرده و در مورد پدر امان الله خان مطالعه نماید که در دوره حکومت خود چه کاری کرده و از کدام کاری خوب وی میخواهید دفاع کنید.اگر شما در مورد حبیب الله خان مطالعه کافی داشته باشید مطمئن هستم که شما هم برای او لعنت میفرستید. باز لعنت يعنی دعای بد کردن که قبول دعا از طرف خداوند است.
3. به اطلاع همه شما عزیزان میرسانم که اقای پدرام مبارزه ميکند و حق خود و مردم مظلوم خود را از پشتون تبار های که در طول تاریخ افغانستان تا به امروز به حق، فرهنگ، لسان و ..... بقیه نژاد ها و مليت های افغانستان تجاوز کردن ميخواهد.
4. در اين مورد فعلاً در جمله کاندیدان افغانستان هیچ کس پیدا نمیشود که فروخته شده کشورهای بیگانه نباشد بجز اقای پدرام اینکه شما ادعا میکند که ایشان وطن فروش و معامله گر است پس من با این دلیل که (اگر او مثل دیگر ها ميبود فعلاً رئیس جمهور افغانستان بود) این ادعای شما عزیزان را رد میکنم او اگر فروخته شده میبود فعلاً تمام بودجه کمپاین ایشان از بیرون تمویل ميگرديد. و حالا مثل ديگر ها به ميليون ها دالر مصرف ميکرد و در هر ده متری يک عکس 2 متری وی موجود ميبود.
5.شما عزیزان بروید یک بار مطالعه نماید که آیا در جمله کاندیدان رياست جمهوری افغانستان کسی به اندازه وي دانشمند و سياستمدار، آدم روشن پيدا خواهد شد. هرگز نه. اقای پدرام با همه کاندیدان نه بلکه صرف با آقای کرزی، داکتر عبدالله، اشرف غنی احمد زی و بشر دوست طرف است. ژورنالیستان از اقای پدرام خواستند که با کی ها مناظره انتخاباتی ميکند، ايشان فرمودند با 40 نفر هر کس که حاضر ميباشد. از اقای بشر دوست خواستند که اقای پدرام با تمام کاندیدان آماده مناظره است آیا شما حاضر هستید. ایشان فرمودند اقای پدرام دوست نزدیک من هستند و از اینکه من بسیار زیاد احساساتی برخورد ميکنم و نمیخواهم ایشان از مه آزرده شوند پس من با آقای پدرام کدام مشکل ندارم. و از اقای داکتر عبدالله که خواستند ايشان هم گفتند که من با آقای پدرام کدام مشکل ندارم که مناظره کنم، و از آقای احمد زی خواستند که آيا آماده هستيد که با آقای پدرام مناظره کنيد. آقای اشرف غنی گفتند که مرا داکتر ها بيشتر از بیست دقیقه نمیگذارند که صحبت کنم، و نهایتاً از آقای کرزی خواستند که آماده مناظره با آقای پدرام هستيد ايشان فرمودند که من مصروف هستم و یک از معاونین خود را ميفرستم. خوب حالا شما درک کنید که هيچ يک از کانديدان حاضر به مناظره و بحث با آقای پدرام نيستند و در ضمن دانش کافی ندارند که با ايشان رو برو شوند،و حتی بعضی از رسانه ها حاضر نیستند که با آقای پدرام کنار بيایند چون قدرت در دست مخالفين وی قرار دارد و هر کس از همکاری با ايشان هراس دارند.

>>>   سلام دوست عزیز
متعصب بودن پدرام را رد کردی و تعصب خود را آشکار
درست است که پدرام شخصیت دانشمند است مگم افغانستان به کسی ضرورت دارد که با وجود او صلح و امنیت تامین گردد نه تخم دشمنی و عداوت بین افغان ها پاشیده
و از خود شخص شما هم خواهش است که متن نوشته کرده خود را یک بار دیگر مطالعه نماید، آیا بسیار حرف های خودخواهانه نه نوشتید؟
یعنی در افغانستان دو شخص وجود دارد که معنی فیدرالی را میداند یکی هم پدرام و دیگر هم نویسنده نظر فوق

تواضع گر همیخواهی رفیق بید مجنون شو
که هر چند رو به بالا میرود سر بر زمین دارد

بهروز

>>>   جناب عبدالطیف پدرام کسیکه دوکتورائ خودرا در اسلام شناسی از کشور ایران بدست آورده است که مانند آن درسطح
کشور ما دانا وفهمیده نیست.
داکتر احمد فرهاد فیضی

>>>   به نظر من رای دادن به آقای عبداللطیف پدرام یعنی 50سال به عقب بر گشتن چون خودشما هم شاهد هستید که ظاهرشاه را مردم میگفت بابای ملت در حقیقت 40سال حکومت کرد و کوچکترین خدمتی هم به ملت افغانستان نکرد آقای پدرام هم از همان سیاست ظاهرشا است چون از یک خانواده سلطنتی است

>>>   سلام به همه دوستان صفحه.
به نظر من آقای پدارم لیاقت ریاست جمهوری را ندارد.چون که یک شخص ....-بنیاد گرا و نالایق است.
او از کلتور و فرهنگ ایران حمایت میکند.در حالیکه افغانستان از خود کلتور و فرهنگ جدا دارد.
لطفا از این الفاظ ایرانی در داخل افغانستان خسته شدیم و تو آقای پدرام به یاری خداوند خاطر جمع باش که کسی برای تو رای نمی دهد.

>>>   برادران غیور افغان سلام.
نمیخواستم بنویسم مگر مجبور شدم.
جنایت کاران پرچ...خاینین خل...وطن فروشان همیشه در یاد
ما و تاریخ مهین محبوب ما افغانیستان خواهد بودیت و هست.
محمد رفیع رفیقی الکوزی

>>>   عبدالطیف پدرام یک شخص .... است

>>>   سلام خدمت مرد عالی افتخار افغانستان و یا هم خراسان آقای پدرام :
جناب عالی قدر شما نزد روشن فکران ریس جمهور استین و افتخار ملت و همایت همه را شما با خود دارید .
امروز افغانستان به شما نیر دارد بردن رای مهم نیست اگاه ساختن ملت ضروری است که تنها توسط شما صورت میگیرد
به آمید موفقیت تان
حریر استم دانش آموز در کابل

>>>   توانابود هرکی دانابود زدانش دل پیربرنابود
از دانشمند ومردان دانادرهمه امور کاروعملی سرمیرند که بخیر وسلاح جامع انسانی تمام میشودنه بای یکتعداد اشخاص وافراد.
وانشاالله مطمنیم که درصورت پیروزی جناب عبدال لطیف پدرام به همه مردم افغانستان وباشنده گان این سرزمین بیشتر ار دیگران مفید واقع میشوند ار خداوند{ج} به ایشان موفقیت وسر فرازی تمنا میدرارییم و از مردم نجیب وشریف خودخواهشمندیم ککه رای خود رابه پیشواز پولهای باد آورده نریخته بلکه بر ای پدرام شجاع ودانشمند رای بدهند.

بااحترام سید عباد کابل

>>>   زنده باد پدرام

>>>   زنده باد زنده باد زنده باد

>>>   زنده باد زنده باد زنده بادددد

>>>   پدرام و غینی احمد زی از یک ریشه تعصب آب خورده اند صرف زبان شان فرق دارد و بس هردو میوه تلخ یک شجر اند.
انجنیر سید عمر از کابل

>>>   زنده باد زنده باد زنده باد زنده باد

>>>   پدارم سمبولی از فهم و غرور است.رآی به پدرام رای به ازادی ومبارزه است.میدانم مردمم پاس حق را به جا کرده و مبارز نستوه ودانشمند خویش را تنها نمیگذارند.بلی رای شما به پدرام سیلی محکمی بر دهن استعمار و ظلم و فاشیزم خواهد بود!
با احترام بهاره از کابل

>>>   آقای محترم که خودرا اینجنیر معرفی کردین آیا از شما کرده هم آقای پدرام معتصب استن؟ شما خو ارزش تحصیل را پاین آوردین جناب آقای تنگنطر مانند یک تحصیل کرده فکر کنید لطفن
با احترام مریم کابل

>>>   خانم بهاره
نام خدا نظرتان را با بسیار ادبیات بالا نوشتید
اما باید یک چیز را اعتراف نماید که با موفقیت پدرام افغانستان آباد نخواهد شد و وضعیت از این بد تر خواهد شد.
درست؟
افغانستان به شخصی ضرورت دارد که به همه اقوام با یک چشم نگاه کند و هیچ قوم را برتر از دیگر نداند.
در همه سخن رانی های آقای پدرام شاید متوجه شده باشید که با پشتون ها چطور برخورد میکند
مگم پشتون بدون تاجک و یا تاجگ بدون پشتون
و یا هزاره و یا ازبک و هر برادری دیگر که باشد میتواند به تنهای حکومت نماید

>>>   جناب محترم :آقای پدرام هم دو چشم دارد وهمه ملت ومردم افغانستان را مساوی میبیند یک قوم را با یک چشم نی.
نظر شما خیلی سطحی است

>>>   وقتی در مورد پدرام نظر میدهیم باید لااقل اندکی هم که شده مطالعه داشته باشیم.پدرام مثل دیگران نیست.

>>>   موافقم با کسی که حرف های خانم بهاره را رد کرده است
و کسی دیگر هم که نظر آن دوست را سطحی خوانده است اشتباه کرده است
والسلام

>>>   سلام..
وی در مورد تاریخ افغانستان جز حقییقت دیگر هیچ چیزی نمی گوید...

>>>   مایان ازکاندیدشدن پدرام خوش نیستیم بخاطریکه بسیار ملیت پرست بوه و از دین مقدس اسلام بیخبرمیباشد

>>>   زنده باد لطیف پدرا م با نظریات فدرالی اش! اما مچم اگه . . . .

>>>   با سلام !
متأسفانه که در بارۀ آقای پدرام به اندازۀ کافی معلومات ندارم ، نظريات شما عزيزان هم به دو جهت متضاد است نميفهمم نظريات کی ها را قبول کنم . خوب در بارۀ آقای پدرام چون استخاره بلد نيستم ، از شير خط کار ميگرم . و امثال من هم همين کنند .
با احترام
خودم از کابل ويران ( فعلآ مهاجر )

>>>   فکر میکنم شرایط فعلی افغانستان سخت نیاز مند آقی پدرام است .
همه جوانان با پدرام است انشآالله

>>>   آنیکه میگوید جناب پدرام معتصب است معلوم میشود که این آقا خودش معنی تعصب را ندانسته است بروید مطالعه کنید تعصب و معنی تعصب رابیاموزید و بعد در مورد شخصیت های عالی قدر و دانشمند.چون جناب آقای دوکتور عبدالطیف پدرام قضاوت نمایند. لطفآ به قول معروف آب را نادیده موزه از پای در نیاورید.
آمید وارم رنجیده خاطر نشوید پدرام صاحب فرزند اسیل میهن ما افغانستان است و به همه اقوام و ملیت های این سرزمین تعلق داردنباید در مو رد ا ین شخصیت کم نضیر سرزمین مان سطحی نیگر باشیم. آمید وارم که باعث رنجش خاطر هموطن عزیز مان نشده باشد.
په دره ناوی صبور از کابل

>>>   اینجا نبازولایت تخار می باشم پدرام اکررای راه به بردمی توانددرافغانستان برای ملت رنجیده ومظلوم خدمت نهمایدوه یگانه سیاست مداربی نه ظیر شناخته شدهاشت
با احتام میراحمد سفری

>>>   هر کسی که سبب اختلافاتی قومی میشود خاین همشگی تاریخ افغانیستان است .
پدرام ام.م.ر.ر.ا

>>>   صبور جان سلام !
در همان کتاب که معنی تعصب را خوانده ای ، لطفآ کلمۀ اصيل که شما نوشته ايد ( اسيل ) را هم بخوان و ياد بگير .

>>>   سلام
من از همه مردم تاجک خواهش میکنم که از لطیف پدرام حمایت کنند و یګانه کسیکه میتواند حق شما را از دیګران بګیرد محترم لطیف پدرام است مردم پشتون کاندید مطرح دارند مانند اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی و مردم هزاره بشردوست دارند و مردم تاجک لطیف پدرام دارد به امید موفقیت این مردم تاریخی که همیشه از حقوق مردم ما دفاع میکنند .
پناه

>>>   پناه جان سلام !
مليت ها را تقسيم نکن برادر . من که هزاره هستم هم به محترم پدرام رآی ميدهم
علی ياور کاراته
کابل

>>>   سلام برادر عزیز پناه.
اقای بد نام پدرام اگر تاجک هم باشد ....ملی است.
پنجشیری.

>>>   درود برشما خوانندگان گرامی!
کدبان پدرام یگانه و شایسته ترین کسی است برای گزینش و بدست آوردن سروری افغانستان، از دیدگاه کسانیکه دنبال دانش، فرهنگ و انسان گرایی استند.
بدرود
اسفندیار آریا

>>>   سلام دوستان
درطول تاریخ انسان های آزادی خواه بامشکلات فراوان مواجه شدند اما باقامت استوار در برابری مشکلات استادگی کردند دکتر عبدل لطیف پدرام ازجمله افراد آزادی خواه وعدالت طلب وشخصیت استثنای است که درتاریخ کشور چنین افراد وشخصیت هارا کمتر سراغ داریم اگر مامسلمان واقعی هستیم وخود را مسلمان قلمداد می کنیم باید آنچه حقیقت است بیان کنیم ودنبال حرف های انسان های مغرض ومنفعت طلب نرویم جدا ازمسایل لسانی ومذهبی باید ازافراد نخبه وتوانای چون پدرام همایت نموده ومسولیت ایمانی وانسانی خود را انجام دهیم اگر انسانیم ومسلمان ........... من به عنوان یک انسان ومسلمان باور دارم که همه حرف های منفی که راجع به این شخصیت دانشمند گفته شده جز طوطعه چیزی دیگری نیست چون نظام های مستبد از این جور آدم ها اصلا خوششان نمی آید چون منفعت شان در خطر است من به انسان های متعصب وافراد که دنبال متعصبین می روند اصلا مسلمان خطاب نمیکنم حل مسایل افغانستان اول خدا دوم با پدرام ممکن است نه با این افراد بی کفانت وبی سوادکه در نظام حظور دارند
رسولی کابل ا

>>>   میخواهم صرف با گفتن یک شعر تمام نظریاتم را خلاصه کنم!
یا رب چی حکمت است خ... ره به مدرسه جا داده یی مگر تو بیابان نداشتی
جاوید از مزارشریف

>>>   كاش ميتوانستي كامياب شوي حد اقل كمي فكر كن اينهمه پول ها را چرا بيهوده مصرف ميكني

>>>   به برادر که گفته بود فکر پدرام پنجاه سال از مردم افغانستان پیشتر است باید بگویم که پدرام خود را باید پنجاه سال بعد کاندید کند.
هوشیار از دب

>>>   آقایی پدرام چه فکرمیکنی کامیاب خواهد شوی مگرمن که فکرمیکنم من که فکرمیکنم شماحیچ وقت کامیاب نخواهد شوی به خاطرکه تودربین مردم افغانستان حیچ محبوبیت نداری
تکل

>>>   من آقای دکتور پدرام را به مثابه یک علمبردار حقیقی مردم شریف افغانستان دانسته و به علم و دانش شان احترام کامل دارم واقعا معلومات خوب تاریخی افغانستان را دارد و میتواند علیه گروه فاشیست و افغان ملت خوب استادگی نماید.
وسلام
عبدالله پروانی

>>>   پدرام صاحب اگر همین پول را برای ساختن راه به و طن اجداددیت و یا یک مکتب متوسط مصرف میکردی بهتر بود

>>>   وای وای وای ایرا ببین.

>>>   سلام به تمام دوستان وهم وطنان عزیز!
عبدالطیف پدرام یک شخص شناخده شده جامعه است. اویک یک دانشمن - متفکرسیاسی واجتماعی ویک دانشمند است .من فکرمی کنم هم پایه آقای پدرام درافغانستان وجودنحواهد داشت. چون درجامعه افغانستان مابدبختانه همیشه چنین شخصیت های توحین مشوند . بخصوص تاجک هزاره ازبک همیشه ازطرف برادران پشتون تحت تخریب ومورد ازیت سیاسی قرارمی گیرند.چون دانشمندان یامتفکرین تاجک هزاره ازبک ودیگرملت ها ی اقلیت معامله را خوش ندارند. یگانه کسی که معاملگری می کننددانشمندان برادرپشتون ما وتاریخ ام شاهداست.بااحترام

>>>   اغایی پدرام نمیتواند یک شعر خوب بنویست چطور میتواند کشور
عزیز ما را اداره کند.یا اینکه میخواهد تفرقه اندازد و دولت کند.
با خواهشات و چشم دید که او از اینده وطن محبوب دارد او و کسانیکه مثل او فکر میکنند هیچ وقت و خدایی ناخواسته نخواهد ریس جمهور افغانیستان بشوند.
م نبی بدخشی

>>>   آقای فواد نام هراتی ها را بد نکن، تو اصلاً هیچ گونه ارتباطی به هرات و هراتی ها نداری، فکر کنم یکی از همان بیسواد ها افغان ملتی هستی که از عقب کاروان طالب در موقع فرار افتادی و حالا خود را میخواهی هراتی جا بزنی..

>>>   پدرام یک شخص فهمیده و دانا است. اما پروگرام سیاسی اش یعنی فدرالیزم خیلی خطرناک برای افغانستان میباشد. از طرف دیگر پدرام یک شخص متعصب است. فعلا ما به چنین کسی ضرورت نداریم.

>>>   آقای فواد هراتی تو اصلا هراتی نیستی یک کمی شرم خوب است
این چی حرف های است که در حق یک برادر خود روا میداری
بسیار آدم نا آگاه و نافهم بودی.
نبی از هلمند

>>>   فواد هراتی: متوجه باش که زیاد پا از گلیم خود دراز میکنی.
تا چند سال پیش به دروازه خوش و محله شوره خانه لواشک و پفک نمکی میفروختی حالا می آیی و میگی که لطیف پدرام مزدور ایرانی ها است. شرم برتو خوب است
حمید ، هرات

>>>   هم وطن ســــــــــــــلام !
رهبری يک کشــــــــــور يک ملت برعلاؤ دانش مســــــلکی ، تجربـــه ، شـــناخت جامعه .مردم .فرهنگ .عنعنات . مقدسات . خصوصيات مختلفه جامعه . اراده . تصميم . اگاهی از همه ميثاق های بين المللی . حقوق مدنی . حقوق بين الدول . روابط سياسی وديپلوماتيک . اختلافات منطقوی ذات البينی . معاهده ها .تاريخ . امور نظامی .استخباراتی نيز داشته باشد به تمام معنی با سواد .نطاق و دارای استيلال منطقی بوده قدرت تکلم .افاده او فوق العاده قوی باشد . ادم با تدبير . صادق . مهربان .باعاطفه . مردم دوست وطن واستقلال پرست باشد . هم زمان رهبر بايد متين فروتن .مصمم . قاطع . تسليم ناپذير . دارای عقل وهوش سالم و زيرک باشد .
خوب انصافانه . بی طرفانه قضاوت کنيم که از اين ( 41 ) کانديد کدام اقعلأ ( 50 فيصد ) با نورم و شرايط فوق مساعد و برابر ميباشند . ( 37) تن اين کانديد ها از سواد عادی واپتدائی برخوردار نيست . از سياست های بين المللی اصلأ اگاه نبوده رياست جمهوری را با وظيفه « قريدار » عوضی گرفته خود را کانديد باعث شرمنده گی شخص خودش و همه ملت گرديده . بيايد که جهانيان در مورد افغانها و اين بازی دراماتيک که عمدأ از جانب استخبارات C.I.A و M--14-M-16 انگليس امريکا به راه انداخته شده تا جهان از سطح و سوی مردم اگاه شوند وعمدأ عناصر هرزه .فاسد . بی سواد .جنايتکار . دزد .خاين .وطن فروش . بيگانه پرور را به ميدان کشيده و طور وانمود نموده اينک افراد شايسته .اگاه . بادرک .هوشيار . و گل سرسبد افغانستان که خود ها را برای رهبری ملت و وطن کانديد نموده هم زمان 24 ساعته راديو B.B.C ـ صدای امريکا . المان . فرانسه . اسرائيل . روسيه .پاکستان .ايران از خصوصيات سطح فرهنگ دانش و سواد تک تک انها با سوابق سوال برانگيز انها برای جهان اشکار ميسازند که بايد اين کشور اشغال گردد . مردم ملکی انها به قتل برسد . و بايد قوت های همه کشور ها در اين کشور حضور داشته باشند . عجيب اينکه برای نخستين بار روز نامه واشنتن پوست افشأ نمود که در ميان (41) کانديد رياست جمهوری فرد يا اقای با خصوصيات زنانه .طرز رفتار .گفتار .لباس .آرايش . سوابق اخلاقی او را در غرب بنام [Humesexswel] شهرت دارد نيز موجود بوده که اکثر [Humesexswell] های اروپا و امريکا با او هم نواع بوده برايش پيام ها فرستاده اند . روز نامه افشأ نموده زمان اين کانديد وزير بود اکثرأ عطر زنانه استفاده نموده يک ناخون دست چپ خود را طويل گذاشته بود انرا رنگ ناخون ميزد . فعلأ قيافت زنانه و حرکات زنانه او کمپاين انتخابات بيشتر اشکار ميگردد . او در ماضی بيست مليون دالر را در يکی از دره های استراتيژيک افغانستان از دست فرستاده استخبارات امريکا (C.I.A ) نيز تسليم گرديده سابقه جرمی فراوان دارد .
بناأ وطندار تو ديگر چاره نداری تنها وتنها بـــه پای صندق های رای نه رفت تا جهانيان بدانند که مردم مليونی افغانستان اگاه ـ هوشيار ـ باسواد ـ با درک ـ با درد . بوده اين غربی ها در همکاری دشمنان داخلی ميباشد که اين ملت و اين وطن را خراب و برباد نموده بيايد يک صــــدا بگويم به اين کانديد ها و اين درامه رای نه ميدهيم .
وطنم را ازاد ميخواهم مردم انرا سرافراز و با سعادت [ جمال ناصر ـــ لندن ]

>>>   م نبی بدخشی سلام
بنويست نيست بلکه بنويسد است .
اول املای درست بعد انتقاد !
خفه نشده باشی عزيز

>>>   سلام
نظر فواد کجا و انتقاد شما کجا . بسيار به مشکل نظر فواد جان را پيدا کردم .
واقعآ فواد جان هراتی نيست چرا که نزديک ترين لهجه به لهجۀ ايرانی ها لهجۀ شيرين مردم نجيب هرات ما است و فواد جان بر لهجۀ آقای پدرام انتقاد کرده است .
و حالا خواهش بنده از همۀ شما اينست که اگر به محترم بشر دوست رأی گرانبهای تانرا بدهيد خوب نخواهد بود ؟
مخلص همۀ شما
خودم از کابل ويران

>>>   بسيار جالب جمال ناصر آغا
اگر میشه نام نفر را هم افشا کن که بفهمیم چون من حالا بالای دو نفر شک دارم

>>>   آدم هاي روشن وبادرايت راي بدهيد,

>>>   سلام به همه خواهران و برادران هموطنم !
همه کانديد ها را ميشناسيد ، ضرورت به تشريح شان نيست .
خواهش من از تمام شما اينست که لطفآ برای نجات خود و وطن خود به محترم بشر دوست رأی دهيد
با احترام
خواهر شما ملالی جويا - لندن

>>>   کردارش در تفرقه اندازی ملتها است
گفتارش در تفرقه اندازی کشور است
فکرش در تفرقه انسانها است.
ایمان دارد یا خیر ؟

>>>   من به داکتر پدرام صاحب رای می دهم چون:
1. دانش دارد
2. ریشه ای درد را بی پرده بازگو می کند. یعنی که ما هنوز ملت نشده ایم و به زور ملت هم نخواهیم شد. من شجاعت او اقای بشردوست با ستایش می کنم اما اقای بشردوست بیشتر شعار می دهد و از گفتن واقعیت های تاریخی ریشه دار طفره می رود.
3. پدرام بهترین و شایسته ترین حریف در مقابل افغان ملتی ها و دیگرانی که رسما از ستم ملی بر اقوام محروم حمایت می کنند می باشد.
من می دانم که او رای کافی برای ریاست جمهوری نمی برد اما به خاطر افکار محکم و حساب شده اش به او رای می دهم.
آقای پدرام لطفا به خاطر رای آوردن از افکارت دست نکش. شما دوستان و علاقه مندان خود را در سراسر افغانستان مخصوصا درشمال شرق، شمال، غرب، شمال غرب و مرکز افغانستان دارید.
سلام به شما مردم شریف به همراه بشردوست. البته کرزی هم خیلی آدم بد نیست اما اشرف غنی یک الیس پیر است به خدا در دل یک طالب است. برادرش حشمت غنی احمدزی از هر کسی که پشتون نباشد نفرت دارد و رسما خود را صاحب افغانستان می داند و دیگران را مهاجر.
احمد

>>>   سلام خواهر عزیز آیا واقعا شما ملالی جویا قهرمان زن افغان هستید
از چیست که در این اواخر خاموش هستید
مردم بیچاره همه تشنه حرف های شماست

>>>   احمد جان شما بخیال چی هستید ؟کدام پشتون کدام هزاره چی تاجکی باشی چی ترکمنی بدبختی ما به احترام ندادن یک دیگر است و بدبختانه و لعنت بر
انها بخصوص اشخاص است که خود را روشنفکر میداند نه بیسوادکه صرف مشغول یک لغمه نان برای خانواده خود از صبح تا شام مشغول کار شاقه است. خوب یاد داشته باش هیچ کس و هیچ وقت برای مردم خود کار و خدمت نخواهد کرد اگر او در سیاست دولت منفیت ملی و اهمیت مردم دولت را به فراموشی بگذارد .
بدبختانه فعلا هیچ سیاستمداری بعد از چند سال و وشاید هم چند قرن اقتشاش و تفرقه بین اقوام به خواهش خود بتواند خدمت دولت و مردم شود.
م ر ر ا

>>>   هواداران استاد پدرام در وانکوور کانادا یگانه حامی ارامی و عدالت اجتماعی وبرگزیده نیرو های مترقی وچپ استاد پدرام را میداند
م- ک

>>>   دوستان سلام!
پدرام پدرمعنوی همه است بایدبه اواحترام کنیم!
اگرریس جمهورشودکه ازین چه برتر
شایداین کشورهنوزبه آنجانرسیده که ازدرایت واستعداداشخاص مثل پدارم صاحب بهره مندشوند.
ای وطن وهمی قاچاقبران،اختطافگران،زورگویان،طالبان ....
اگربدکس نیاید، آدم حیفش میآیدکه اسم پدرام برزبان بعضی هاباشدچه رسدخودش درخدمت وی!!!
مامرده پرستیم: نه زنده خوب داریم نه مرده بد!
تاداریم توهین میکینم
وقتی ازدست دادیم حیف وافسوس میکنیم
نمیدانم چه وقت به حال خواهیم آمد
به پدرام دوستان سلام مجددبه خاطرپاس شان ازمعنویت ودرایت انسانها!!!
باتشکر
برادرشمامحمدعلی حسینی

>>>   سلام برهمه هموطنان:
هموطنان عزیز. ماهمه میوه یک باغیم چون به یک دهقان باتجربه فعال قوی و پرتحرک نیازمندیم بیاید تجسس کنیم. بگوشیم بدون کدام تعصب شخصی را بیابیم که بایک طرح و استراژی جدید بتواند این کشتی ورشکستی وطن عزیز ما یعنی افعانستان زیبا را ازاین گرداب نجات دهد. هرنوع سیستم دراین سرزمین تجربه شد ازنظام شاهی مطلقه گرفته تا جمهوری حتی نظامی نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی امروزه. هما باتآسف اکنون مزه انرا میچشیم. اگرما افغانها واقعآ عمیق بیندیشیم ویک دیگرا تحمل کنیم وبخواهیم که به جنگنهای چندین ساله
ویرانگر خاتمه دهیم وریشی مشکل وطن خود را حل کنیم البته مشکل آن یتیم بیچاره که پدرخود را از دست داده است. مشکل آن معیوبی که امروز دست پای خود را دست داده است مشکل آن بی خانه که خانه خود را ازدست داده است. آیا با این نوع بحث های براگنده میتوان به این مشکلات ها بایان داد البته نه. هشت سال را بیهوده بشت سرگذشتاندیم (41) ملیارد دالر به این سرزمین سرازیر شد متآسفانه ریس صاحت جمهوری ما از سرازیر شدن این مقدار پول خبرندارد. آیا میتوان با انتخاب اینوع شخصیتها کشتی ورشکسته وطن خود را به ساحل مقصود رساند
اگرما متحدانه یک بارچه بالای یک هدف مشترک تمرکز کنیم انشاالله به یک نتیجه مثبت خواهیم رسید. امروز (41) کاندید ریاست جمهوری داریم هرشب نطریات. پیشنهادات. طرحها وپرنامه هایشان را با چشم خود میبینیم وبا گوش خود میشنویم البته به نظربنده تاحال هیچ کاندید نتوانسته باارایه یک طرح وپرنامه متنوع و موثر که راه کشاه باشدن برای بیرون رفت از ازین بهران به جز ازطرح. پرنامه و استراتیژی آقای عبدالطیف پدرام. باید از تعصب بگزریم و واقعبینانه قضاوت کنیم. والسلام برادر مخلص شما
شهنواز (کریم)

>>>   برادر عزیز و گرامی شهنواز اسلام علیکم!
برادرعزیز پروگرام اغایی پدرام را اگر چی بیسواد نیستم چاپی کاغذ و چند بار انرا به دقت خاص مطاله و به تحلیل سیاسی انرا انداختم ولی خوشبختانه اغایی پدارام نتوانست شکل پیدا شدن زیر بنا سیاسی دولت فدرالی و مشخصات انرا برای من و شاید برای اکثریت افغانها غیور بفهماند . تحلیل های شخصی
و شاید نتنها شخصی او طوریکه من در طول زندهگی ام تمام
و انواع دولت سازی را مطاله کرده اما هیج رابطه به دولت فدرالی
ندارد .من نمیخواهم وقت گرانبا شما و برادران دیگر را بیگیرم
تا برایتان اشتباعات خیلی خیلی زیاد او را تبصره کنم.
بهتر است خود تان انرا بخوانید. تشکر همه تان خوشبخت و ارام
باشید. م ر ر ا

>>>   دوستان سلام!
بدون تعصب بگویم:
پدرام صاحب لیاقت این را دارد که قافله دار کاروان سرگردان ماباشد.
فقط اوست که این شایستگی را دارد. به اورای میدهیم
غلامعلی مزارشریف

>>>   سلام بی پایان خویش را خدمت جناب دکتر عبداللطیف پدرام وهمچنان بران اعضای وکارکنان این شبکه بقدیم میکنم
درقدم بعدی میخواهم نظریات خویش را راجع به جناب دکتر ابراز نمایم
من شخصا آقای پدرام را دوست دارم وهمچنان ازنظریات ایان همایت میکنم من سیستم فدرال را یگانه راه حل دراین کشور میدانم .

>>>   زنده باد پدرام
که نام ما تاجک هارابلندکرد
کوربادچشم کسانی که پدرام رابدمی بینند
این افغانستان (اوغانستان)بعدها همان آریانای کبیرخواهدشد.
حمیده

>>>   به نظر من عبدالطیف پدرام نه تنها شخص سیاستمدار هست بلکه یک مدیر و برنامه ریز خوب هم هست. او نتنها میتواند حکومت خوبی داشته باشد بلکه میتواند شخص نمونه در افغانستان باشد. امیدوار پیروز گردد. موفقیتش را خواهانم.
غیاثی

>>>   حمیده خانوم.سلام:عزیزم بازگفتی چیزیکه دلت نیخوادبشنوی نمیخواهی بگندافغانستان فقط ازافغانهاست تاجیکها بایدبرند...پس نگو!نمیگم؟نگویند؟؟؟صبورغوریانی

>>>   سلام خانم حمیده
خیلی احساساتی مینویسید
مگم این حرف ها راه حل است؟
فکر نمیکنید که این نظریات افغانستان ویرانتر میسازد،
بهروز

>>>   راه ماراه پدرام است!
پدرام تنهاوارث این نسل تویی
اگربتورای ندهند خودشان مجرم است
تووجدانت راراحت ساختی تااین نسل مظلوم چه میکنند
آیابه فریادتولبیک میگویند؟
اگرهرظلمی درحق توفارسی زبان درآینده شود
بدان که ازدست خودتوست
نسل های آینده دربازه این انتخاب های ماقضاوت خواهدکرد
بیاییدنسل آینده راتباه ودربدرنسازیم
حداقل بایک انتخاب جانانه قدم بسوی فردای بهتربگذاریم
به توای همه فارسی زبانان
اعم ازهرقومی که هستی
فقط پدرام است که طبیب دردماست
به پیش بسوی آینده نوین باپدرام قهرمان
جمعی ازهواداران استادپدرام
کابل زیبا

>>>   سلام به همه!
این تنهاراه است!
جرات میخواهد، نه احساسات،
ازویرانی وبدبختی امروزکه بیشترنخواهدشد
ازتاریخ پندبگیرید
باکلکانی چه کردند(باآنکه به قرآن عظیم الشان سوگندیادکردند)
دیگرنگذاریدتاریخ شوم تکرارشود
به همه پدرام دوستان درود
حمیده

>>>   با عرض سلام و خسته نباشید به تمام شما عزیزانیکه در فکری آینده کشوری عزیزی مان افغانستان استید.
اما باید منتقی فکر کنیم چرا که افغانستان در یک حالتی بد قرار دارد.
و من یک گفتنی به تمام کسانیکه گفته اند پدرام یک رییس جمهور خوب است میگویم که شما اصلا شعور و مغز دارید یا نه
لطفا خواهش میکنم اولا فکر کنید بعد به گفتار بپردازید.
تشکر به امید آینده درخشان و افغانستان سر بلند.
سراجی از کابل

>>>   خانم حمیده خسته نباشید
جرات شما واقعا قابل تحسین است
یکبار اگر امکان داشته باشد به دیگر کشور ها یک نگاه کنید
مثلا هند، با 1 ملیارد جمعیت، با ادیان مختلف اقوام مختلف رنگ های مختلف
چه فکر میکنید که در طول تاریخ بین مردم هند هیچ حادثه رخ نداده باشد؟
بعد از تخریب بابری مسجد توسط هندو ها چند هزار مسلمان و هندو کشته شد خبر دارید؟
مشکلات کی بینی مردم شمال و جنوب هند بود چقدر تلفات بار آورد؟
یعنی حالا هندوستانی ها تا هر زمان که هند وجود دارد با هم بجنگند؟
کسی که کوشش میکند گذشته شوم تاریخی را زنده بسازد کاملا اشتباه میکند و هدف او از آباد نمودن مردم و وطن نیست بلکه.................
خوب به هر حال خواهر عزیز آزرده نباشید چونکه افکار مختلف است.
راستی من فارس زبان هستم و هیج علاقمندی خاصی به آقا پدرام ندارم ، با وصف اینکه خیلی شخصی دانشمند و عالم است.
بهروز

>>>   او سراجی گگ!
خیلی ازتاجک هاضرردیدی؟
اول ازخودشروع کن نصیحت کردن و بعددیگران را!
یک کمی عقل بخراگر مغزداری.
نام کابل بدکدی.
قاضی دیگران راپند دادوخودش.....
کامبیز

>>>   حمیده جان سلام قندولک!
زیبا جان سمندولک سلام !
در صورت شما خواهران ما اینقدر احساساتی هستید پس از بعضی مردان چی گله کنیم.
در صورتکه شمایان اغایی پدرام را با کلکانی جنایتگر و دزد برابر کردیت این چی معنی دارد...؟

>>>   گوسفند با گوسفند میچرد گرگ با گرگ
پدارم با کی دوست است؟

>>>   سلام خدمت همه وطن دوستان و پدراو دوستان
من فکر میکنم جامعه ما سخت نیاز مند مرد شجاع ,دلیر و یگانه مدافع افغانستان و مبارز واقعی یعنی جناب محترم اقای پدرام است.
پس بیآید دین ملی و وجدانی خودرا ادا نموده و از داکتر صاحب پدرام همایت نمایم تا باعث راحتی نسل آینده مان .
ضربه ننگین برای خآنین و مزدوران وطن
با احترام سودابه از کابل

>>>   این آقا با اسم افغانستان مشکل داره::خراسان خراسان بروبه همان خراسان خودرا کاندیدکن::کنگره مولی؟؟؟؟
صبورغوریان ازمسکو

>>>   سلام صبورجان!
شما مسکورفتیدجاداشت بسیارباادبترازماهای که درحالت جنگ ای وطن بافکر پاشان زندگی میکنم نه درس داریم ونه درس خوانده وآدم های پیشرفته ماشاالله توکه دور وپیشت پراست باآدم های باسویه دریک کشورپیشرفته قدم میزنی؟
حیفست که فکرونوشتارت ازما بیسوادها هم پست تروزشت تر؟
ما به خارج رفته هاوخارج دیده های خودافتخارمیکردیم شایدیک روزی برگردندومارا ازبدبختی نجات بدهند اما شماراکه دیدم شک کردم؟
درست گفته اند که: خرعیسی گرش به مکه برند چون بیارند هنوز خرباشد.
البته بدت نیایداین یک مثل است!
چون نه مسکومکه است و...
وطندارتان نینا ازمزارشریف

>>>   اقای پدرام کمونیست واقعی است. جناب پدرام شخص است که افتخار افغانستان ( غازی امان الله خان) را که تمام ملت افغان به ان افتخار دارد با الفاظ بد و زشت یاد می کند. این کار وی خود ثابت میسازد که پدرام دیگر افغان نیست و به افتخارات افغانستان ارزش قایل نیست. جای بس افسوس و شرم است که ما در لست کاندید های افغانستان شخص چون پدرام داریم. رای دادن به چنن شخص جای تاسف است. اگر چه همه ما می دانم چنین شخص در خواب هم برنده نخواهد شد. اما باز هم داشتن چنین شخص درلست کاندیدان جای شرم است. تمام افغان های واقعی و وطن پرست خواهان حذف وی ازلست کاندیدان است.

>>>   جناب محترم امان الله برای شما افتخار آمیز است بران همه ملت افغانستان نی شما نماینده خود استین نه از من.
افتخار امانالله از شما باشد
با احترام شبنم مزار شریف

>>>   سلام.هموطن راستی هم پدرام گفته که اسم افغانستان باید عوض کرد:سایت یوتیوب من خودم دیدم نیناجان خودت برونگاه کن
(فاروق.صمیمی:مزارشریف

>>>   خواهر عزیزنینا جان!
خوب مرحمت فرمودید
هرکه ادب نداشت بایدکمی برایش داد؟
تافکر تنهایی نکند،شایدبفهمندکه دوروبرشان
کسانی دیگرهم هست!
تشکر
لیلااز بدخشان فعلادردیارغربت درایران

>>>   سلام هموطن!!راستی هم پدرام گفته بایداسم افغانستان تغیرکند،در.سایت یوتیوب::پس بانظرصبورازمسکو کاملآ مافق استم::::
بکتاش:مزارشریف

>>>   صبورجان سلام؟امیدوارم دگه جواب به نینا ندهی چون؟؟؟مثل هست که جواب ابلهان خاموشیست::::
مینا.صمیمی کابل

>>>   صبور جان.سلام.من.دست دارم جواب نینا راندهی.چون مثل هستکه جواب ابلهان خاموشی!!!!کاملآ به نظرشماموافق هستم(
داکتر۳فهیمه کابل

>>>   آقای صبور برای شما شهنواز تنی و حفیظ الله امین خوب است؟
شما خاین ملی استین.
با احترام شبنم مزار شریف

>>>   صبورجان؟میشودبگویدشما بچیکس ری میدهی چون نظرجالبی درباره عبدالسلام,راکتی وبازمحمد کوفی داده بودی:؟
تشکر(خ)دانمارک

>>>   افغانستان خانه افغانها:افغانستان:بمعنی اوغانستان نیست(مرگ برمنافق)

>>>   برادران و خوهران غیور افغان اسلام علیکم!
هر شخص میتواند کاندیت ریاست جمهوری شود.
هر کس میتواند که به کاندیت دلخواهش رائ بدهد مگر این به معنی ان نیستکه از اواقب سیاسی ان صرف نظر کرده و گپ های بی مسولیت و نظریاتکه اسلا رابطه به انتخابات ندارد کند.
هر کاندیت فعلی و گرو سیاسی اش از اشتباعات بزرک و یا ضعیف برخوردار هستند.من نمیخواهم از رول منفی اثریت شان یاد اوری شوم...
بدبختانه هر کس از هر کجای که بود امان کاندیت را اگر راست باشد و یا غلط اگر توطه جنایت به حق هر ملت افغان کرده باشد یا نی پشتیبانی میکند نه به متخصص بودنش و نه مسلکی بودنش احتکا میکنند که خود این یک اشتباع بیش نیست.
ببخشید اگر ما روشنفکران به این اشتباع عقلی دچار هستیم
پس از دیگران چی شکایت کنم.از خود شروع کنیم و ریشه
استبداد بی اعدالتی و تفرقه را در بین این ملت زجر دیده از بین ببریم.
محمد رفیع رفیقی الکوزی

>>>   روزهای پیش از کرزی را فراموش نکنید.
شما از ان روزهای که برای همه گی بد بختی اوره گی اورده بود خوش بودید؟
پدرام عبدالله محسنی فهیم گلبدین وغیره وغیره همه شان در ان روزهای تاریک تاریخ به هم دیگر در جنگ بودن و به یک دیگر میخ میزدن مردم را
اسیر خواهش های بی منطق خود ساخته بودند.فراموش کنید ای مردم باز گله نکنید. بدبختانه ایا شما باور دارید در ملت ما این واقعه تکرار نخواهد شد؟

>>>   یادآوری میکنم آقای لطیف پدرام کاندیدواین صفعه مربوط ایشان میباشد:الفاط کلام یادتان نرود.تشکر
چ(صبورغورانی.مسکو

>>>   آقای صبور.دست خوش خوده کاندیدمیکردی ازپدرام بیشتر رای میاوردی:چنانکه نظرات بیشترازپدرام برای تو داده شده::
:(سیروس:تهران

>>>   کلاغ پررررررررر؟؟؟؟؟پدرام پرررررررر؟؟؟؟؟یوتیوب رفته سپس پدرام بنوسید؟وسرچ کنید؟تابفهمید لطیف پدرام ازکجا هست مهم نیست چیکسی هست مهمه؟؟؟؟؟؟پدرام کیش ازپدرام مات

>>>   عبدالطیف پدارام شخصیتی است که فعلا در افغانستان بدیل ندارد. جوانان عزیز برای پدرام رای بدهید تا وجدان تان ناراحت نباشد.

>>>   یکدقیقه کهانی صبر کن همه گی به پدرام رای خواهد داد.

>>>   پدرام صاحب!
یک سمبول علم دانش ومعرفت اوست که میتواندجهل صدهاساله راازین وطن بزدایدهرکه دانش داشت اورادوست داردبگذاردیگران هرچه باندیشندسلام به پدرام دوستان!
حمیده

>>>   پدرام صاحب!
بعضی هابه حدی حسادت دارند
که حتی نظرخوب رادرباره شما درسایت انترنت هم دیده نمیتواندچه رسد به اینکه به ریاست جمهوری شمارابیبیند
بله دنیاکه آخرشدخوبان عالم دشمن زیادخواهدداشت
پدرام صاحب بعضی ها لیاقت خدمت شماراندارد
سرفرازباشید
حسن روحانی مزار

>>>   معتصب ترین چهره در افغانستان و شخصی بی دین میباشد.

>>>   پدرام صاحب ما به شما افتخار میکنیم
مرگ به دشمننان پدرام

>>>   در صورتکه برنامه شخص پدرام پر از تفرقه اندازی ملی نمیبود من به او رای میدادم ولی او رای دیگری را انتخاب کرد تفرقه وتفرقه اندازی بین مردم و اقوام زجر دیده افغانستان.
قادری از بدخشان

>>>   پدرام:::::::::::پوچ

>>>   سلام به همه!
پدرام دوستان سلام به پاکی دل گلها به شما!
بگذاریدبدبینان ازحسادت خودراخسته کنند و
درخودبپیچندودردبخورندتاازین دردتعصب بمیرند
راه پدرام به هرکه بازنیست تاسنگ اندازی کند
پدرام یگانه راهکشای بهروزی
به او وتمام همدلانش سلام مجدد
لاله مزارشریف

>>>   لاله جان متن خودت نظم بود یا نصر
و یا شاید هم شعر سپید؟؟

>>>   سلام های گرم خود را برای تمام خوانندگان گرامی
پدرام واقعاً یک شخصیت متفکر ، دانشمند ، توانا ، وقادربه تمام وظایف وحتی ریاست جمهوری میباشد با ارزوی موفقیت های بیشتر دوکتورصاحب عبدالطیف پدرام

>>>   پدرام يک شخص با تعصب در برابر قوم پشتونها است، و اينها با اين افکار غليظ و فرسوده خود در برابر مليت های افغانستان دارد ، هيچ وقتی نميتواند ريس جمهور ما باشد، حتا اينها را بايد اصلا حق کانديد شدن نمی دادند.
نقيب

>>>   درصورتیکه هوا خوران او چنین سخنان بیعقل میزند شما تصور کنید که پدرام چی میلی دارد؟؟؟

>>>   با غرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز لطفا به این نکته توجه داشته باشید کسی که اعلان کند که من اففان نسیتم نیسم آیا او میتواند به کشور بیگانه خدمت کند.

>>>   هموطنان لطفآ به پدرام رای بدهید تا در آینده شرمنده نباشید
دقیق تر فکر کنید از افتخار افغانستان همایت کلی نماید
پیروز باد مرد دلیر و شجاع افغانستان دوکتور عبدال لطیف پدرام

حریر کابل

>>>   دوست وطندار!
که نوشته کردی"که من افغان نسیتم نیسم" بگونیستم!
هرکس میتواندازاین وطن باشد
اماافغان نه
شماازاین وطن بودن راباافغان مغالطه کردید
یک کم درس وتاریخ بخوانید
حرف سرسری گفتن حرف سرکوچه است
نه حرف کسانیکه انگشت به انترنت وکمپیوتر میبرند
اول خودشناسی بعدخداشناسی
توهنوزبه خودشناسی یامشکل داری یامشکل میسازی
بودن، حق همه است درین وطن
اماشرط بودنش افغان بودن که نیست!
ازبک،تاجک،هزاره بلوچ،ترکمن پشه ای .. همه اینجاست
اما هیچکدام افغان نیست!
تواول فرزندپدرت هستی بعدازآن همسایه فلان
حق حق است ولو شنیدنش تلخ باشد
صمدبدرو کاپیسا

>>>   سلام دوستان و هم میهنان با درایت
وقتی امتحان من و تو برادر تو خواهر است پس بشتابید رای بدهید برای کسیکه حامی من و تو باشد .
از پدرام همایت نماید تا سر بلند زندگی نمایم ودر مقابل نسل آینده خویش شرمنده نباشیم .
از زای دادن برای جاسوسان بیپرهیزید کسی را انتخاب کنید که از رای مه و شما به نفع شخصی خود استفاده نکند

آمید

>>>   پدرام عزیز؟برداشته گامهای بلند:مثل عوض کردن اسم افغانستان؟؟؟پاره شدن خش:::تاک..؟دار ی دارد::::صبور.غوریانی:هرات

>>>   یارا کاکابدرو راست خو گفتی
قبلا میگفتند هرکس ازافغانستان است افغان است یابرعکس
حالی حداقل گفتنش که آسان است که نیست
پدرام صاحب حرف های خوب میزند
امارقیبایش خیلی خیره سرست
وقتی عقل ازسرپریددیگه سوته دمیدان میاید.
اینها هنوزهم میدان سوته میخواهند نه منطق
امیداست روزی این میدان ازمنطق باشد
درآنروزپدرام صاحب به آسانی پیروزخواهدشد
دیگر شف شف گفتن وقتش گذشت
امروزکه درانترنت گفته شد
فردادرمجلس هم گفته خواهدشد
چون دیگر ترس ازکشتن ازسرپریده
ونسل امروزدیگردیروزی نیست
دیگروقت آن گذشت که درکتاب درسی بنویسند
مرچ تلخ است وپیرمامدتوپ دارد
امروزمردم دیگرآگاه شده اند
چه بخواهی نخواهی
پدرام را تایید میکنند
والسلام
درمحمداطرافی

>>>   اطرافی صاحب!
بله مرچ اوزمان تلخ بودکه حتی نامش درکتابهای درسی برآمده بود.
امروزمرچ ها آنقدرتلخ نیست که لایق نوشتن به کتابهاراداشته باشد.
یانی که مردم فهمیدندکه :مرچ تلخ است!
ای بدچشم مردم بدوقت فهمیدند.
حالی دیگه گپ خراب شدومرچ هم ازتلخ تلخترشد!
شهلا خیرخانه کابل

>>>   سلام جناب آقای دکترعبداللطیف پدرام امیدواسلام بنده را با جمع ازدوستانم ک بامن همراه هستند بپذیرید مایان باتما وجود وامکانا درخدمت شما خواهیم بود وهمچنان میخواهم سلا های هم خدمت هموطنان بفرستم . سلام به همه هموطنان با سواد وبی سوادم که انتقادات خویش را دریک فضای فکری کامل وتعدادی هم با احساسات خویش درج مینمایند .
من امید وارم واقع بین باشید من یا شما هرکدام اگر واقعیت را بیگویم آقای دکتر عبداللطیف پدرام سخصیت والا ودانشمند بزرگی هست که میتواند افغانستان را ازاین حالت بهرانی بیرون کند چون توان مندی های فکری زیادی دارد این نیست که تنها من آقای پدرام را دوست داردم اگرشما هم ازنزدیک با ایشان همنشین شوید شما هم ایشان را دوست خواهید داشت چون شخصی با چنین سفکوره عالی شاید ندیده باشی .
من واقعاً آقای دکتر عبداللطیف پدرام را دوست دارم وازنظریات ایشان درقبال افغانستان همایت وقدردانی میکنم .
احترام
نوراحمد "احمدی "ازهندوستان

>>>   مهاجرین افغان خود شان از دست امین اقای قلمی و دوستانش در به در خاک به سر شده اند و در ملکهای بیگانه خارجی اجنبی شده اند . قراری که دیده میشود بعضی انها از این حالت خود خوش هستند.
مردم کابل روزهای برادرکشی ملت افغان را نخواهد فراموش کرد .اقای پدرام بد نام در ان دست مستقیم داشت. هیچ کس نمیتواند از این تفرقه اندازی و روز سیاه تاریخ وطن چشم گیری کنند.

>>>   احمدی جان! پیناچت هتلر ستالین پول پوت کمپوچیا موسلینی و خونخوران دیگر را هم بعضی ها دوست داشتند.؟
اقای پدرام قاتل قلمی و فکری است.

>>>   هموطن عزیز سلام بر شما.
من احترامانه ازشمامیپرسم شما به استناد چه اینطور نوشته اید؟
من پدرام را از نزدیک میشناسم باور کنید تاالحال گنجشک از دست وی آزار ندیده است.
من فکرمیکنم شما تحت تاثیر تبلیغات خصمانه ان کسانی قرارگرفته اید که دشمن این سرزمین میباشند و تحمل نزدیک شدن ملیت ها را با همدیگر ندارند چون منافع خویش راازدست میدهند .
من به این باور هستم که شما پدرام رااز نزدیک ندیده اید اگر یکبار شما با اوشان همصحبت شوید نظرتانرا کاملاتعغیر خواهیدداد .و درنوشته بعدی پوزش خواهید خواست .
برادرعزیز درصورت عدم شناسائ دقیق درموردهیچکس اینطورقضاوت نکنید .
با عرض حرمت.
برادرشما اجمل از کندز

>>>   اجمل جان عزیز سلام
اینکه پدرام در چند لحظه میتواند نظر کس را تغیر بدهد این به این معنی نیست که او شخصیت علی و پاک است.
بارها شنیده ام و خوانده ام که اگر هر شخصی چند لحظه با اسامه بن لادن روبرو بنشیند کاملا نظرش در مورد او تغیر میکند و آماده به هر کاری میشود
پس او شخصی خیلی خوب است؟
با تشکر
آواره

>>>   اجمل جان اسلام علیکم!
بیسار خوب میگوید در باره گنجشک ولی در باره مردم افغان چیزی نگفتی بخصوص در باره مردم کابل.
در صورتیکه شما از دست داشتن ایشان در تحریک های کابل
در پیروی و پالوسی شهید معسود و دولت ربانی به گفته خود پدرام مبارزه علیه مردم هزاره و پشتون چشم پوشی
میکنید این به معنی ان است که خود تان موضع را یکجانبه تحلیل میکنید.معنی مبارزه علیه ... جی است ایا مردیکه به
گفته شما گنجشک را ازرده نساخته به مقابل هم وطننان خود چنین اشتباع سیاسی میکند؟
موضع نزدیک شدن ملت ها !!!عمل گفتار و برنامه اقای پدرام
را مطاله کنید بعد اینطور بنویسید . بعد میبینم من خجالت بکشم و یا شما؟
به نظر بنده هر سیاست مدار فهمیده و وطنپرست
1 منافع ملی را در صدر برنامه سیاسی خود قرار میدهد
2 قانونیت مساوات عدالت خواهش اصلی او باید است باشد.
3 برای به رسیدن قدرت از سخنانی که مردم ما رنج میدهد
از گپهای خود سرانه که جز سبب تفرقه اقوم مختلف میشود و بس دوری کند. نمیخواهم انرا حتا بیاد اورم چون خواهش پدرام نه زیر بنا تاریخی دارد و نه سیاسی .اگر او و امسال انها تهداب
سیاسی شانرا اینطور ایار میکنند من و امید وارم میلونها افغانان
غیور دیگر او را نخواهد دانسته و پیشتیبانی کنند.
ملت غیور ما در روند تاریخ خود خیلی ضرر سیاسی اقتصادی
و کلتوری را تحمل کرده اند بس است بس است.
م ر ر ا

>>>   محترم م ررا!
چرا مردانه بی نقاب گپ نمی زنید
اول خو درس بخوان املای خود اصلاح کن
دوم هم درس بخوان شاباش تاجای رسیده شوی
بعد هم ازخودبزرگترهارا انتقادو درباره شان نظربدهید
گپ از سیاست واقتصادو کلتور وبسیارچیزهای بالا هم میزنی بلدهم نیستی که چی میگویی؟
تو وپدرام صاحب بسیارفاصله داری تادرباره اوشان نظردادن!
تشکر
آزرده نشده باشی
زرین شاه بدخشان

>>>   زرین شاه بدخشی محکم بیگیر نلخشی
یک خبر جالب را برات تقدیم کنم
در حوزه انتخاباتی باغ بالای کابل لطف پدرام فقد یک رای به دست آورده است و بعد از تحقیقات به این خلاصه رسیدند که این رای را کسی اشتباه به پدرام داده است
آواره

>>>   آواره جان سلام نی پدرام شخصی خوب نیست شما استین
آههههههههههههههههههههههههههههه

>>>   سلام خانم حمیده جان !!!!!
خیلی درست اظهار نمودید :
((این افغانستان (اوغانستان)بعدها همان آریانای کبیرخواهدشد.)
قابل ستایش واقعآ این نه تنها آرزوی پدرام، شما و یا چند تن محدود این کشور بوده ، بلکه آرزوی تمام اقوام ایکه در مربوط آریانای کبیر میشوند، خیر باشد،انشاالله شاهد این نام گوارا خواهیم .
XXVI-VIII-MMIX

>>>   نمیدانم م ر ر ا ازرده شده یا نی مگر من خیلی سرت ازرده شده ام.
خود ت هیچ املا پملا نداری فامیدی یا نی؟

>>>   پدرام اصلا هیچ اصلیت ندارد تا در باره او وقت خود را مصرف کنیم.

>>>   زرین شاه برادر ما م ر ر ا راست میگوید. پدرام یک اقای تفرقه انداز ملی است.هر چیز که ایان است حاجت به بیان نیست.

>>>   برادر عزیز زرین جان بدخشانی بنده با اینکه املا ندارد دانش و عقلش بخاطر تفرقه ملت افغان صرف نمیشود .
در باره بزرگتر ها یک زربلمثل بیسار خوبی است :
بعضی وقت خرد انسان همرای عمرش میاید
بعضی وقت صرف عمرش میاید .
این در باره بزرگ شما.
م ر ر ا

>>>   او بچه غلت خوان زرین خان.
خودت از م ر ر ا کرده سبب اشتباع خیلی زیاد شده ای.
اول املایت را صیح کن باز انتقاد.

>>>   تمام زندگی نامه پدرام دروغ است. اومتولد سال 1336 است اما خودرا متولد 1342 معرفی کرده است. ازصنف هشت مکتب اخراج شد، درزمان پرچمیها معوان حقیقت انقلاب ثوربود. بعد پنجشیررفت. ازآنجا به پاکستان وایران رفت. بعد از طریق آقای اسد کشتمند سفیر افغانی درتهران پاسپورت گرفته تا جیکستان رفت. درزمان مجاهدین برگشت ودرخدمت مومن درحیرتان قرارگرفت. با مرگ مومن بکابل آمد. بعد درزمان آقای ربانی بدون کانکورامرشمولیت درپوهنزی ادبیات را گرفت. پوهنزی ناتمام، کابل بدست طالبان سقوط کرد. اودوباره به کیان رفت وازآنجا به ازبکستان وبعد تاجیکستان رفت وبعد هم فرانسه پناهنده شد. کسی که دیپلوم لیسانس وماستری نداشته باشد وهیچ سند فراغت با خود نداشته باشد وزبان فرانسوی هم نداند، چگونه درسوربن فرانسه به تحصیل پیش دکترا وپس دکترا پرداخت. بخاطردروغهای شاخداری که گفته دنبال یک دیپلوم جعلی درتاجیکستان میگشت که به این خواست تقلبی هم موفق نشد. دراین دوره انتخابات خلاف موضع گیریهای پیشش عمل کرد وازطریق دوستم با کرزی تعهد کرده وشاید هم دردسترخوان چرکین کرزی لبش به نان سوخته ای رسیده وتمام فدرالیسم ومید رالیسم را فدای معامله خواهد کرد. نه نزد سروش درس خوانده ونه موحد. با شاملو هم یکبار دیده وعکسهای یاد گاری هم گرفته بود. اینکه تحصیلات خصوصی دارد، استعداد خیلی خوب داشت، اهل مطالعه است، من هم شک ندارم. اما درزندگی چیزی که ندارد تعهد وصداقت است. برجسته ترین صفتش هم دروغگویی است ودرمیان دوستانش هم یکبارمصرف لقب دارد.

>>>   افسوس که شما محترم عقلآ اسم مستعار تان هم ذکر نکردید، خوب به هر حال از نکات زیرین خواهید فهمید که این همه مربوط شما میشود.-
شما که اینقدز بقول خودتان با زندگی و زنگی نامه آقای پدرام آشنای کامل دارید، پس از چه ترسیدید اسم تان را ذکر نکردید.
شخصآ من پدرام را خوب میشناسم، اما به این عقیده نباشید که از هواخوهان وی هستم. می آیم به زندگی نامه وی آنچز را که شما نویشتید 30% حقیقت دارد، یعنی به اینجاه و آنجایکه به مسافرت رفته تاید میکنم .
اگرموافق نیستید پس به اسبات برسانید و اسم تان را فراموش نکنید.
بااحترام AHMADI-RANCE

>>>   امی برادر ما راست میگوید . در تاجکستان او محصلین افغان را بیسار زحمت داده بود تا برایش دیپلوم پیدا کنند . من شاید بعضی معامله او
همرای افغانها بودم.همرای ما انقدر ودکا میخورد و بچهای بخصوص بدخشی ها را نشه میگفت دخترها روسی شما کجا گم شدن هیچ کسی را ندیدم دیوانه شدیم .

>>>   سلام به همه دوستانی که دم ازاملا زدند و خودمتوجه نیستند
راست گفتید که هرچه ایان "عیان" است چه حاجت به بیانست
پدرام بالاتر ازآنست که امثال شمادرباره اش حرف بزنید
چه برسد که نصیحت و خطابه الفاظ تانراباصدآب رحمت بشوییدوبعد درباره پدرام صاحب چیزی آنهم بافکر حلال زاده بنویسید!!!! که نوشتید؟
آن هم با املای غلط اندر غلط " نه مثل غلت واشتباع شما"بلکه اشتباه!
شرط اول مسجدوضو وبعدآنهم مسجدفقط برای نمازاست وبس
بدخشان مهد علم ودانش به پدرام افتخاردارد
چه بخواهی چه نخواهی خواست ملت همین است که گفتم
موفق باشید
زرین شاه بدخشان

>>>   باسلام.عبدالطیف پدرام مانندچراغ پرازنور.میماند::چون هرچی پشه هست دور چراغ و پدرام جمع شده:
صبور:غوریانی:
مسکو

>>>   جناب فکر کنم شما به خود دوست میخواهین چون صفات خودرا غیر مستقیم بیان کردین شما و تبصره در مورد داکتر صاحب پدرام
بین زمین و آسمان فرق است

>>>   ای محترم بی نام!
که نوشتی :تمام زندگی نامه پدرام دروغ است"
او متولد.. بودیا نبود مگر تو دایه بودی که دم ازتولد مردم میزنی
تواگر پابه پایش راه رفتی واین همه تاریخچه اش رابه یادداری
نه کندازاو چیزی طلب داری؟
حرفهایت زیادتربه یک غرض دارمرض دار می ماند
تابه یک بیوگرافی نویس ماهر ومتعهد!
راه گم کردی یابیکارماندی؟
یاهنوزترس ازآن داری که اگر پدرام رییس جمهورشودچه بلایی سرت خواهدآورد؟
اگرنوشته هایت رابرعکس کنی برای بیوگرافی خودت شاهدی خوب درست کردی!
تشکر شایدفهمیده باشی
نثاراحمدکشم بدخشان

>>>   برادرعزیز احمد رانس ببخشید خودت مثل اقای پدرام هم افغان نیستید که نام تان را به انگلیسی نوشته میکنید؟
در باره برادر یکه نامش را نوشته نکرده بای است تذکر کرد که
همه گفتار شان واقیت دارد.
رانس چی معنی دارد بفرماید!؟
حکیم الله بدخشی

>>>   آقای احمدی درفرانسه سلام!
گیریم به نظرجناب شما من درمورد آقای پدرام توضیح نادرست داده باشم. برای شرمندگی نادرست گویی من وکسان دیگری که درمورد پدرام وجعل سازیهایش همین نظررا دارند آقای پدرام یکی ازاین دیپلومها(لیسانس، ماستری ودکترا) را درزیربیوگرافی خود نشرکنند تا دیگرافراد حسود وذی غرض ومرضی مانند من اضافه گویی نکنند.
این تاکیدات من وامثال من برای این است که فردی که برای زعامت یک کشور خودرا آماده میسازد قبل ازهمه باید به مردم راست بگوید. چون عقیده ما اینست که کسی که بخود دروغ بگوید به دیگران هم فراوان دروغ میگوید. سوال دیگرمن ازشما مدافع پدرام است که آیا درفرانسه بدون سند تحصیلی ممکن است که آدمها یکه راست به مقطع پیش دکترا وپس دکترا بپردازند؟ چون کسی که درافغانستان زندگی میکند نمیداند که درفرانسه ودیگرکشورهای غربی شکل پذیرش به پوهنتونهای عالی چگونه است؟ لطفن ذهن مرا روشن کنید چون بنده میخواهد با سند لیسانس درآنجا برای دکترای اسلام شناسی ثبت نام کند.

>>>   در صورتیکه کسی معلومات بیشتری در باره شهر و نام پوهنتون
که انرا اقای پدرام خلاص کرده در فرانسه دارد لطفا ادرسش را به من نوشته کنید تا بنده بتواند معلوماتی دقیق برایتان بدهد.
ضربلمثل: افتاب را با دو انگشت پنهان نمیتوان کرد.

>>>   با تقدیم سلام واحترامات بی پایان حضور محترم پدرام:
واقعآ شما مستحق ویک شخص مناسب برای زمام داری یک کشور میباشید صفاتیکه در وجود شما نهفته است واقعآ نظیرش در وجود دیگر کاندیدان وسیاست مداران موجود نمیباشد اما در شرایط فعلی بهتر این بود که با یکی از کاندیدان که از نظر تفکر با شما نزدیک هم میبود همدست میشدی چرا وجود شما در نظام که افغانستان را رهبری نماید حتمی میباشد.
باتقدیم احترامات مجدد
یکتن از هواداران سرسخت شما از ولایت کاپیسا

>>>   شما یکبار بیوگرافی آقای پدرام را بخوانید در آنجا معلوم است. در بیوگرافی او گفته شده است که دوره پیش دکترا را در پوهنتون سوربون فرانسه در رشته اسلام شناسی تمام کرده و در همان پوهنتون برای گرفتن دکترایش روی تیزیسش کارمیکند. پوهنتون سوربن در شهر پاریس فرانسه است.

>>>   جوانان نباید همیشه در فکر تعصب باشند ما باید شخصیت های فرهنگی وملی خودرا احترام کنیم.
مانند : پدرام وغیره.................
سداد اندرابی

>>>   درود بر شما
من یکی از شهروندان مملکت جعل کاران هستم مملکت که نامش توسط مزدوران و اجیره خوران انگلس و امریکا جعل شده و به نام یک قوم است؛ خیلی ناراحت هستم که من خود را افغانستانی می دانم وای به حال من و هم نسل من ما افغانستانی ها و یا خراسانی ها همیشه در اشتباه هستیم این ملت نا فهم همیشه به کسی می اندیشد که مزدور و یا اجیره و خور انگلیس ها باشد آدم کش باشد دروغ گو باشد تجاوز کار باشد نه آدم سالم و اهل خرد و دانش یگانه مشکل ما همین بود است. ما ملت واقعا کور هستیم نمی فهمیم اگر فهم می داشتیم امروز به لطیف پدرام و دیگران که اهل خرد واندیشه بودند توهین نمی کردیم. واقعا ما قدر روشنفکران خود را نمی دانیم ما فقط قدر جباران و انسان کشان و راه زنان و مزدوران را می دانیم نه اهل خرد و دانشگاهی و منطق را افسوس به این ملت ..
فرامرز دانشگاه کابل

>>>   خدمت آقای فرامرز درپوهنتون کابل سلام تقدیم است!
ما به اهل منطق ودانش احترام زیاد داشته وآنها را قدردانی میکنیم. اما اگراهل منطق ودانش دروغ بگویند وجعل کاری کنند، وای به حال همه افغانها وافغانستانیها وخراسانیها وجاهای دیگر. جرم کسی که لاف ازدانش ومنطق بزند ودروغ بگوید وجعل کاری کند، هزاربار سنگین ترازکسانی است که ازدانش وسواد محروم اند. من به پدرام ودانشش احترام زیاد دارم واما سرسخت مخالف دروغ گویی ها وجعل کاریهایش میباشم. اگرآدم یکبار درجامعه دروغگوی وجعل کارمعرفی شد، وای ازحال وسرنوشت غمبار آینده اش. خداوند همه دروغ گویان وعوام فریبان را هدایت کند تا این مردم بیچاره بیشتر ازاین دربدر وآواره وفقرزده نشوند.

>>>   برادر عزیز و گرامی فرامرز اسلام علیکم!
شاید در سخنان خودت کمی راستی باشد ولی :به نظر شما اقایی پدرام اهل خرد است بایداست به او احترام قایل شویم؟
اهل خرد از خرد خود برای همبستگی اقوم و ملتش در وقت خیلی مشکل تاریخی استفاده میکند نه تفرقه ملی.شما منحیص افغان ایا میتوانید بعد از مطاله دقیق خط و مش سیاسی اقایی پدرام چنین بگوید ؟در صورتکه بلی این معنی ان را دارد که
شخص خودت از ان سیاست تفرقه که هیچ وقت ثمری نخواهد داشت پیشتیبانی میکنید یا نی؟
برای بنده همه ملت غیور افغان یکسان است .اگر برادرم برای ملتم خیانت کند من از او حتمی نفرت خواهم داشت بگذار
اهل خرد و دانش باشد مثلا ...
خوشبخت ارام و اسوده باشید.
م ر ر ا

>>>   شما كه قدر لطيف بدرام را نمي دانيد .........................تا دانشمند شويد

>>>   مردم ما قدر ان کسی را خواهد دانست که ... نباشد.

>>>   دهن او اقلا به مدت چند سال بخیر الله پاک بسته شد.
دهن تفرقه اندازی .

>>>   فرق پدرام با ??. ..او??شوخی کردم هیچ فرقی ندارد(
صبورغریانی.مسکو

>>>   هرکس به پدرام صاحب قصدبی احترامی کرده یادارد
ازجمله ,,,,, های عالم است که حق احترام به علم وعالم رانمیداندوخودرابه جهالت هم می زند
ما به پدرام صاحب احترام داریم اگر رییس جمهورهم نشود چه باک که راستی رازوال نیست
راه راست همیشه پررهرو باد
کوربادچشم دشمنان پدرام
عبدالرحمان اندرابی

>>>   بیچاره دل پاره :قصه تو خلاص شد.

>>>   به نظرمن اقا بدرام يك شخص روشن فكر هست وهيچ كس نمي تواند درباره بددام غلط فهمي كند دانش آقا بدرام ازافغانستان بالاميباشد ازنظرمن ازهمين تعداد كه دركرسي رياست جهموري نامزد شده اند هيچ يكي ازانها دانش بدرام را ندارد و نظامي راكه درافغانستان بدرام ميخواهد مي تواند بااين نظام فدرلي درافغانستان حاكم شو د فدرال يعني چه ميتواند براي مردم كه اسلام گراي هستند يك قانون خاص براي اين قسم مردم وبراي مردم كه آزاد انديش هستند براي انها ديگرنظام جور كند
محمد حنيف ازولسولي زيباك ولايت بدخشان

>>>   احترام وعرض ادب دارم خدمت شما .درواز یک ولسوالی است نه یک السوالی درثانی از جناب شان پرسان کنید که در چند قتل آقایی پدرام دست دارند؟. مردم غیور کشورمان آگاها نه ریس جمهور خویش را انتخاب مینمایند.

>>>   سلام به برادران وخواران عزیزیکه درباره اقای پدرام نظرخودرا آرایه کردید اگرمیخواهید که درباره یک دانشمند سخن بگوید به نظرمن باید اول درباره ان شخص کمی معلومات پیدا کنید بعدنظرخودرا آراریه کنید
محمد حنیف ازولسوالی زیباک ولایت بدخشان

>>>   برادریکه ازبامیان نظرداده بودن به نظرمن بسیارنظرخوب است چون به راستی اگربه تاریخ نظراندزای کنی میبنی که ازدوراناحمد شاه درانی تادوران کرزی پشتوانها معامله گرایی کردند
اگر شاه شجاع به انگلس فروخت ببرک به روس وحالا کرزی پس به انگلس داد بازهم خوب که انها به یک کشور میفروختند اما کرزی به 45کشور جهان فروخت وبرادران خود را ریس ویا معاون مقررکردند ویاهم قاچق برمواد مخدرپس بری یک ریس جهمور لازم نیست که این چنین کاری را انجام بدهند کرزی کسی است که ... امریکا را میکند ودرافغانستان امد بین پشتون تاجک جنگ انداخت
محمد حنیف ازولسوالی زیباک ولایت بدخشان

>>>   بنظرمن درافغانستان کسانی وجود دارد که میخواهند افغانستان رابه مخروبه تبدیل کنند مانند شهنوزی تنی که دردوران حکومت داکتر نجیب۴۵طایره به کشوها همسایه فروخت امد بازامده میخواهد بازهمان کاری که درسابق کرده بودبازهم تکرارکند
اګرمن بهجای ریس جهمورباشم تنی رابه ادام برابر میکنم اما چیکنم که فعلی کدام وظفی دردست ندارم باید حکومت افغانستان درباره تنی اقدام کند و
محمدحنیف ازولسوالی زیباک ولایت بدخشان

>>>   سلام خدمت همه خواننده گان شبکه اطلاع ر سانی افغانستان.
من فکر می کنم مردم افغانستان در بیست چند سال اخیر که در جنگ گزشتاندند. و درفقر زنده گی می کنند و از سواد بهره کافی نگرفته اند.، نمی توانند در باره اینده خود تصمیم خوب بگیرند.و از اشخاص که به ارصه سیاسی در افغانستان سهم میگیرند، راه و روش و سبک آنها مد نظر گرفته نمی شود تنها چیزی که مد نظر گرفته می شود مسله قوم است که احمد از کدام یکی از اقوام است و محمود ازکدام. و هیج کس به راه فکر به اندیشه فکر نمی کند. و من به لیاقت و توانایی های این شخصیت علمی و یکی از چهره های معاصر کشور احترام و باور دارم که روزی با این مفکوره ها مردم افغانستان را از فقر استعمار و بد بختی نچات می دهد با تشکر.
جمشید فروغ ننگرهاری

>>>   هندوکش و کوه پایه های آن همیشه فرزندان دلیروشجاع را دردامن خود می پروراند که مشت کوبنده را بردهن تجاوزگران, افراطیون ونشنلستان حیوان صفت میزنند که یکی ازین فرزندان دلیراین سرزمین پدرام است که ما به وجودش افتخارمیکنیم
دکتورحسام ازتالقان

>>>   صـاحبدلی کجاست؟ که بخواند به یک نگاه
در اشک مـا، حکایت گویای زندگی.
آقای پدرام چنین صاحب دل هست که از تمام مشکلات مردم عزیز خود آگاه است امید موفقیت برایش داریم.
احمدمحمود "امپراطور" از کشم بدخشان

>>>   پدرام مرد انديشه و تفكر :
جاي بسيار شرم است كه مردم روشنفكر
افغانستان در قرن 21 هم از تعصبات قومي لساني مزهبي و نژادي سخن ميگويند .
عبدا لطيف پدرام علي احمد جلالي اشرف غي احمدزي عبدالله عبدالله از شخصيت هاي بر جسته اول افغانستان اند.
از جوانان افغان خواهش ميكنم تا مهراشخاص فروخته شده قرار نگيرند.
واسلام احمدشاه احمدزي كابل

>>>   سلام به آقای پدرام و تیم کاری ایشان . از صمیم قلب به ایشان موفقیت های بی پایان آرزومندیم با تشکر و

>>>   پدرام ارسطو زمان
درود اي شير زمان مرد مبارز مرد انديشه وتفكر
واقعا يگانه رهبري هستي به ملت وكشورت مي انديشي
طرح هاي شما يگانه راه حلآ در كشورمان است ملت از شما است.

>>>   نقیب الله "مهدی" هستم از ولایت بدخشان شهر فیض آباد . از تمام مردم عزیز بدخشان آرزو دارم که راهی شان را به عبداللطیف "پدرام " بدهند چرا که رهبری هست به ملت وكشوراش مي انديشت از صمیم قلب به ایشان موفقیت های بی پایان آرزومندم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است