بی اعتنایی مجلس به اظهارات نمایندگان
برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که رأی اعتماد به دو وزیر امور داخله و دفاع ملی و رییس امنیت ملی برخلاف اصول وظایف داخلی این مجلس بوده است. در حالی که رئیس مجلس نمایندگان می گوید به استثنای ده نفر بقیه احساساتی بودند و اعلام کردند که هیچ سوالی از نامزد وزیران ندارند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۱/۶/۲۸ کد خبر: 41566 منبع: پرینت

‌به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper.com)، رییس مجلس نمایندگان می گوید: اجازه ندادن به شماری از اعضای مجلس، که می خواستند سوال هایی را از نامزد وزیران بپرسند، خلاف بند اول ماده ی هفتاد و هشتم اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان بوده است.

بسم الله محمدی نامزد وزیر دفاع ملی، مجتبی پتنگ نامزد وزیر امور داخله و اسدالله خالد نامزد رییس اداره امنیت ملی روز شنبه بدون اینکه مورد سوال اعضای مجلس نمایندگان افغانستان قراربگیرند،‌ از سوی این مجلس رأی اعتماد گرفتند موضوعی که نقطه ی انتقاد شماری از اعضای مجلس قرار گرفت.

برخی از اعضای مجلس نمایندگان در همان روز شنبه ۲۵ سنبله نیزخواهان سوال از این نامزد وزیران، بعد از ارایه ی برنامه هایشان بودند، ‌اما این اجازه از سوی رییس مجلس به آنها داده نشد.

بگفته ی این نمایندگان بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان، زمانی که نامزد وزیران از سوی حکومت به این مجلس معرفی می شوند، نمایندگان می توانند آنها را مورد سوال قرار دهند.

با اعتراف رییس مجلس نمایندگان در پیوند با نقض اصول وظایف داخلی این مجلس، برخی از اعضای مجلس نمایندگان آرای نامزد وزیرانی را که به وزارت های دفاع، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی برنده شده اند، غیرقانونی می دانند.

با این حال شمار دیگری از اعضای مجلس نمایندگان، از نقض اصول وظایف داخلی مجلس و فساد مالی اعضای مجلس نمایندگان ابراز نگرانی می کنند.

رمضان بشردوست نمایندی مردم کابل در مجلس نمایندگان بر این نظر است که رأی داده شده به نامزد وزیران باطل بوده و آنها باید مجددا به مجلس معرفی شوند.

وی افزود: زمانی که اصول وظایف داخلی مجلس نقض شده، روند انتخابات به شکل درست صورت نگرفته و آنها خلاف قانون رأی گرفته اند،‌ پس در این صورت رأی آنها باطل به حساب می آید.

عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان نیز بر نقض شدن اصول وظایف داخلی مجلس تأکید داشته و گفت: اجازه ندادن به نمایندگانی که سوال داشتند، خلاف اصول بوده و نمایندگان باید در آن روز اعتراض شدید خود را اعلام می داشتند.

وی تصریح نمود: در آن روز تمامی نمایندگان، به استثنای ده نفر احساساتی بودید و گفتید که هیچ سوالی از نامزد وزیران ندارید.

در همین حال به باور داکتر محی الدین مهدی نمایندی مردم بغلان طرز اداره و روند انتخابات اشتباه بوده، ‌اما این اشتباه نباید به یک رویه ی پارلمانی مبدل شود .
بگفته وی، این عمل نباید چند بار تکرارشود و با این موضوعات مهم و حیاتی احساساتی برخورد گردد.

این گفته ها در حالی بیان می شود، که روز شنبه جنرال بسم الله محمدی با 124 رای تایید به حیث وزیر دفاع، جنرال مجتبی پتنگ با 129 رای تایید به حیث وزیر داخله و اسدالله خالد با 143 رای تایید به حیث رییس عمومی امنیت ملی توسط مجلس نمایندگان برگزیده شده بودند.

اما حاج الدین محمد با دریافت 117 رای نتوانست تا به حیث وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، اعتماد مجلس نمایندگان را بدست آورد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... به این پارلمان رشوت خوار...
الهه ناز

>>>   اگر به ترکیب مجلس شورای ملی نظر اندازی شود سه کتگوری افراد در ان تراکم کرده اند.یا به عبارت دیگر میتوان انرا به سه کتگوری ذیل تقسیم کرد:
1 کته گوری اول یکعده محدودی از روشن فکران خوب اندیش و وطندوست مثل اغای بشردوست و عالمی بلخی پیرصاحب گیلانی شکریه جان بارکزی داکتر مهدی و یکعده دیگر. اینها به فساد الوده نبوده و تجربه نشان داده که هیچگاه در مجلس گپ غیز از مصلحت خوب چیزی نگفته اند خدا خیر شان بدهد ملت این شرافت شانرا فراموش منی کند.
2 کتگوری دوم اشخاص و مالکین کمپنی های تجاری و بلند منزل هاهستند که صرف و صرف به منافع خود می اندیشند و از امکانات مساعد به نفع خود استفاده نموده به فکر وطن و مردم نیستند.
3 کته گوری سوم بی سواد ها و خو برده هاهستند که در اثنای جلسات خواب بوده و وقتی بیدار شوند می پرسند لیلی نر بود یا ماده شما هر کدام ازین کته گوری را میشنا سید. و اکثرا در معاملات وزیر شدن و وزیر نشدن رای همین بی سوادها به معا مله گذاشته میشود.و در پشت پرده به فروش میرسد. و مثل گوسفند از وجود شان استفاده میگردد. پس ازین چنین یک ترکیب و شورا چی انتظار باید داشت. که خود شان به ان اعتراف میکنند. چند تن با سواد که هم است اقلیت است ولی افرین شان که حد اقل صدای ملت را بلند میکنند.یک روز به عین نفر رای منفی میدهند و به فردا مثبت.گپ در جای یگه است ....

>>>   من فقط شوی میخواهم در قصه پارلمان نیستم
ناشناس

>>>   منحيث يك مسلمان من از طريق پرده تلويزيون همان لحظه را ديدم كه بيش از ده كارت سبز ديده نميشد حالا چرا غوغا برپاكرده اند رييس پارلمان راست ميگويد وآن صحنه را همه مردم افغانستان از طريق تلويزيون هايشان مشاهده كرده اند وشاهد هستند. دروغ هم به اندازه اينها فكر كرده اند كه مارا كسي نديده درحاليكه فلم آن صحنه را همه تلويزيون ها دارند

>>>   من شاهدى يك جلسه افرادواشخاص يك تعداد كسان نزديك به اقاى كرزى هستم متوجه صحبت شان همان وقت انتخابابات بودشدم كه گفتن اشخاص وافراد مستقل ووطن دوست دين دوست ضرورت نيست فقط كسى درپارلمان راه يابد كه : مغرورراى واراى مردم نبوده باشد دوم جو خورباشد ء (اين نقط براى من خيلى جالب بود ) فكركردم جو راخرواسب ميخورد ايااز انسان هم جو خور شايدهم شخصى غريبى باشد به نان گندم دسترسى نداشته باشد.... حالا فكرم بازشد تعدادى از بنام وكيل ها بگذار جو را باكاه هم كذاره ميكنند اين قابل خنده نى بلكه گريه است با حال اين ملت ...

>>>   دوستان !
کفر اگر از کعبه خیزد کجا ماند مسلمانی. زمانیکه نماینده ملت در خانه ملت خیانت به ملت میکند پس از تفنگداران بی فرهنگ چه گله
نو اموز از کابل

>>>   فکر میکنم که این نظام فاسد مستلزم داشتن چنینن مجلس است . شتر گفتند که گردنت کج است گفت کجایم راست است
که گردنم کج است بنا اند سه قوه یکی بدتر از دیگر است .
دوراندیش

>>>   وقتی پای صندوق های رای میروید متوجه این مسائل هم باشید .رای خود را بفروشید، رای تان را میفروشند. خسته شدم از پارلمان و این مردم .
ناهید فرید

>>>   همان کسانی که گفتند نقض اصول وظایف داخلی مجلس شده است با شرکت در رأی دادن شان این روند و پروسه را تأیید کردند. پس چرا بیل به جان رئیس پارلمان گرفته اند.

>>>   پارلمان ارگان مقننه و نظارت بر اعمال دولت میباشد تا حال در دو دوره اخیر بنظر بنده ده فیصد از مسیولیت های که داشته انجام نداده اند با احترامیکه یک عده محدود نماینده گی مردم را میکنند با اهلیت سابقه و معاملاتیکه تعداد معین متباقی وکلا سر و کار دارند همه اطلا ع کامل دارند با عتراض شورای ملی حکومت گوش شنوا نداشته و عمل نمیکند. و در نظام موجود همجو ظرفیت و اراده سمع نواقص و کمبودیها مشاهده نشده است استیضاح و صلب رای اعتماد درد مردم را دوا نمیکند. خلاصه دست اورد های حاصله باین مصارف بیمورد موتر های زرهی تعقیبی و بندش را و سایر موارد مزاحمت که به مردم تحمیل میکنند واقعی متناسیب نمیباشد اگر صلاحیت داشه میبودم به دروازه پارلمان یک قفل می انداختم بودجه انرا یک بند ابگردان کلان وسیع پلان داود خان مرحوم را عملی میساختم بالای دریای کوکچه اعمار بند برق اعمار و اب انرا به مسیر دشت ایرگنک سمنگان الی دشت لیلی والی بادغیس وحومه هرات احداث نام انرا پروژه عمرانی ملی نامیده همزمان از حد اقل سی ال پنجاه نقطه و مخل کار اغاز میکردم برای بیش از ده ها هزار نفر کار ایجاد صدهاهزار ها زمین بکر بایر سیر اب ازنظر غله میوه سبزی تربیه مواشی مردم خود کفا میساختم مناطقیکه تحت تحدید اب دریای اموست نجات داده میشد و با افتخار وسربلندی انر در کمترین وقت ممکن تکمیل مینمودم حال شما قضاوت موثریت کدام یک متضمن رفاه اسایش و ترقی شگوفانی وطن ما میبود
با احترام محمد امین ایوبی

>>>   حق بیگیر حق بده آشنایی تا ن مفت ...هیچ وقت به مشکل بر نمی خورید .همچنان باید گفت که ان تعداد از وکیلهای که حق نگرفتند و یا هم در چینل ها ارتباط نداشته اند انها رای نداده بلکه متباقی همه پول خویش را اخذ نموده و رای خویش را به انها داده اند و ممکن است که حالا مقدار پولی وعده شده به انها تادیه نشده باشد چرا به وزیر قبایل رای داده نشد ؟ بخاطر که پول رشوه را نداشت که به وکیلها پرداخت نماید
قربان علی از دشت برچی

>>>   من منحیث یکتن تبعه این وطن بالای سخننان اکثریت قاطع از اعضای پارالمان بجز تعداد محدودی که فیصدی شان به ده نفر نمی رسد باور مند نیستم، آنها بازی های گوناگون راست و دروغ را انجام میدهند. زیرا که اینها از بین مردم نبرخاسته اند و توقع خدمت از اوشان نمی رود. اصلا موجودیت شان به همین منوال یعنی چه (؟). اگر قوه اجرائیه و قضائیه نسبتآً وطن دوست و با احساس وجود داشته باشد همه کار ها درست میشود و از مصارف بالای باجگیران(اعضای پارالمان) جلوگیری شده و ممکن گوشه از آلام مردم مظلوم را مدوا نمایند. در این بازی گاهی پیاده وزیر و گاهی هم اسپ و فیل میشود و به همین مینوال بازی ادامه دارد. چند روز قبل وزیر ان داخله و دفاع رد صلاحیت گردید، متعاقباً وزیریکه نتوانست وزارت داخله را کارنماید، چطور میتواند وزارت دفاع را کار نماید. همین پارلمان رای رد و رای صلاحیت را دادند. فکر کنید که ازینها بجز بازی چیزی دیگری ساخته خواهد بود؟ والسلام

>>>   آیا می دانید که نماینده های پارلمان برای رای دادن به کاندیداها پیسه می گیرند فساد در افغانستان در اوج خود است

>>>   این پارلمان است یا... ؟؟ وکیلک ها از قوانین داخلی پارلمانک خبر نیستند. چه رسد به منطقه و.....
برور بیادر وندته بگی کارته کو روزته تیر کو... به استثنای عده ای از وکیلان آگاه و و طندوست..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است