بزرگترین فساد غفلت وظیفه ای است
فساد را باید از رده ها بالای حکومتی ریشه کن کرد چرا که کسانی فساد می کنند که اختیارات زیادی دارند و دستشان باز است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۸    ۱۳۹۱/۶/۱۲ کد خبر: 40877 منبع: پرینت

فساد در افغانستان تنها این نیست که کسی از موقعیت اداری خود استفاده کند تا مقداری پول به دست آورد، بلکه بزرگترین فساد غفلت وظیفه ای است.
رییس جمهور کرزی در نشست قوای سه گانه گفت: دیگر مصلحت نمی کنم و از این به بعد هر کس را به محکمه سپردم و هر اقدامی کردم کسی شاکی نباشد.

آیا رییس جمهور به حرفش عمل می کند؟
دکتر ظهیر سعادت نماینده مردم در پارلمان کشور گفت: قبل از نشست سه قوای افغانستان، نشست شیکاگو برای مردم افغانستان یک نقطه امید را ساخت که نشان می داد کشورهای کمک کننده باز هم می خواهند به افغانستان کمک کنند و این خوشحالی زمانی چند برابر شد که رییس جمهور کرزی گفت ما با فساد جدا برخورد خواهیم کرد.
اما از زمان تعهد رییس جمهور تا کنون گام های عملی برداشته نشده است که ملت آن را احساس کند و فساد در افغانستان تنها این نیست که کسی از موقعیت اداری خود استفاده کند تا مقداری پول را به دست آورده باشد، بزرگترین فساد غفلت وظیفه ای است. هیچگاه رییس جمهور از نهادهای بودجوی نپرسیده است که شماهایی که بودجه را دریافت کرده اید، برنامه های خود را به ما نشان دهید و در این یک سال چه کارهایی را برای حل مشکلات مردم و آوردن اصلاحات در نظام انجام داده اید؟
چون رییس جمهور این مسایل را از نهادهای بودجوی درخواست نکرده است غفلت وظیفه ای باعث این شده تا ملت افغانستان از حکومت افغانستان فاصله بگیرند و فعالیت های مخالفان حکومت بیشتر شده و از این خلا سوء استفاده می کنند.

راه های مبارزه با فساد چیست؟
راه های مبارزه با فساد اگر رییس جمهور واقعا جدی بود صدور فرمان نبود بلکه راه عملی اش چیز دیگری بود مثلا در قدم اول پرونده هایی را که در محکمه کل وجود دارد در رابطه با افرادی که اکنون در افغانستان نیستند و در زمان خودشان فساد و دزدی های زیادی کردند را بررسی کند تا آنها را حکومت بخواهد و در محاکم افغانستان بازخواست کند تا برای مردم افغانستان امیدواری ایجاد می شد و ثابت می شد که رییس جمهور قصد دارد تا فساد را از بین ببرد.
فساد را باید از رده ها بالای حکومتی ریشه کن کرد چرا که کسانی فساد می کنند که اختیارات زیادی دارند و دستشان باز است و موضوع بعد اینکه کسانی که در مدت وظیفه ای خود هیچ دستاوردی ندارند باید بازخواست می شدند و جواب از این ها می خواستند که شما در مدت کاری خود چه دستاوردی داشتید؟ اما متاسفانه که هیچ کار عملی صورت نگرفته است و رییس جمهور با این فرمان دو چیز را تنها می خواست نشان دهد یک اینکه جامعه جهانی را به شکلی از اشکال فریب دهد و بگوید ما مبارزه با فساد را آغاز کردیم همانطور که در گذشته هم به ملت افغانستان فقط شعار تحویل می دادند اکنون هم تنها شعار تحویل مردم می دهند.
دوم اینکه، اگر به فرمان رییس جمهور توجه کنیم می بینیم که در این فرمان تنها به کلیات اشاره شده است و تنها به صورت یک گزارش از وزارت ها خواسته شده است تا گزارش دهند و دقیق اشاره نکرده چه کارهایی از وزارت خواسته شده است.
در لفظ مبارزه با فساد می شود اما در عمل مردم افغانستان منتظر این نباشند که حکومت کسانی را که فساد کردند و خیانت به ملت و... محاکمه شوند و این قانون هم مانند قوانین دیگر تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

ناهماهنگی در یک اداره جزء غفلت وظیفه ای است یا نه؟
در هر اداره تداخل وظیفه ای انجام شده است هر اداره در اداره دیگر وظیفه اش خلط شده است. همانطور اداره مبارزه با فساد اداری، زمانی که این اداره بوجود آمد وظیفه اش مشخص بود یعنی که باید در بخش برچیدن فساد اقدام کند و هر گزارشی را که این ها به حکومت افغانستان می دهد باید حکومت باید برای رد و یا اثباتش اقدام کنند که اگر فرد مورد نظر متهم بود در جهت محاکمه اش اقدام کنند و اگر بی گناه بود در جهت اینکه چرا به این فرد تهمت زدید نهاد مبارزه با فساد را بازخواست کنند.
در گذشته در افغانستان وزارتی بود به نام وزارت پلان که برنامه های پنج ساله داشت که از هر ارگان بازپرسی صورت می گرفت که در سه چهار سال وظیفه تان شما چند درصد این پلان را عملی کردید؟ که بعد از منحل شدن این وزارت وزارت اقتصاد آمد که وظیفه این وزارت هم مانند وزارت پلان است اما اینکه کاری انجام نمی دهند غفلت وظیفه ای است چرا که وقتی یک پلان تطبیق نمی شود وزیر بعد می آید و یک پلان دیگر را شروع می کند و متاسفانه در افغانستان یک پلان ملی وجود ندارد.

آیا اصل ایجاد نهاد مبارزه با فساد اداری تنها برای سرکوب بعضی از نهادها توسط رییس جمهور است؟
آقای سعادتی گفت: نه فکر نکنم. به نظر من ایجاد این نهاد برای این بود که واقعا گام هایی برداشته شود برای مبارزه با فساد، ولی چون در رده های بالای حکومتی اراده برای نابودی فساد وجود ندارد مثلا در حکومت های گذشته کافی بود که امنیت ملی به شخصی شک می کرد و می گفت این فرد متهم است و فساد کرده در همان لحظه مورد تعقیب قرار می گرفت اما در حکومت فعلی با ده ها اسناد و مدارک ارایه شده باز هم حکومت افغانستان توانایی مقابله با افراد را ندارد و هیچ فاسدی را بازخواست نمی کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ظهیر ! شما که به حیث وکیل رآی مردم را با وعده های دروغین جمع کردید این فساد نیست ؟ آیا کدام روز از موکلین خود پرسید اید که شما چی مشکل دارد ید ؟ شما خود درفکر تجارت هستید و نه درفکر وکالت این خود بزرگترین فساد در روی زمین است که شما انجام میدهید .
امروز خانه ملت را شما به فساد خانه و معامله خانه تبدیل نموده ملت پیچاره را به سمت پرد گاه نابودی همرا باحکومت فاسد میکشانید .

>>>   بلی فساد منحصر به رشوه ستانی و واسطه بازی نیست، بلکه هر ضعف اداری و اخلاقی که در ادارات صورت می گیرد اعم از غفلت از وظیفه، کم کاری و بی کفایتی همه ی شان فساد است. و در ضمن کلمه فساد عام است و می تواند به هر ضعف که در ادارات اتفاق می افتد نسبت داده می شوند.
m.s.s

>>>   ارگانیکه از فساد پیشه گان باز پرس و یا به اصطلاح حقوقی استنجواب به عمل اورد کدام است،حتمآ جواب تان این باشد که ارگان های عدلی وقضایی ، بنیانگذار فساد اداری در کشور این ها اند ،که آنها دعوی حق الله را طبق قوانین نافذه کشور به عهده دارند کدام قدرت دیگری وجود دارد که جلو فساد را بگیردد.

>>>   بهترین عامل محو فسادخودمردم هستند وفساد در راس هرم حکومت و کابینه و وزرا و از بالا به پایین است . لذا باید مردم و پارلمان درهمکاری باهم از وزراشروع و هرکس درتوانش به انتقاد واصلاح بپردازد .
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   مادر فساد که پنجشیری هاست ببینید که درکدام پست کلیدی اینها نیستند. معدن افغانستان و بیت المال افغانستان را مسعود وباندش چور کردند امروزهم حضور اینها بخاطر خدمت نیست تا وند نزنند خواب شان نمیبرد..

>>>   بد ترین فساد تاراج معدن لاجورد پنجشیر است که نصف کابل با پول ان خریداری شده . قره باغ

>>>   واقعیت امر این است درهراداره مکافات و مجازات وجود نداشت بنا ان اداره غرق فساد میباشد زیرا افراد چاپلوس و استفاده جو دراین اداره حاکم می باشد
حیران

>>>   ان اشخاصیکه بالای پنجیشیر وپنجشیریان عتراض کرده نشان دهند ه نهایت فاشیستی وقومگرائی شان است ، ونشان میدهد که جز نوکران ای اس ای اشخاص دیگری نیست که به پنجشیری ها اهانت وتوهین کند . زیرا جهاد ومقاومت مردم پنجشیر دوشا دوش ملت های دیگر بخاطر نجات کشور بر هم مثل واضح است .
اما چور وچپاو ل وفساد پیشگی در نظام فعلی هم معلوم است که کی ها اند ( کرزی ، برادرانش و تیم مافیایی که در اطراف خود ایجاد کرده است ) امروز پوست های عایداتی کشور (وزرات مالیه ،اقتصاد،تجارت، اداره سرمایه گذاری ، وسایر ادارات کلیدی دیگر مانند وزارت دفاع ، امنیت ملی ، معارف، تحصیلات عالی ، قضا ، ثارنوالی ، خارجه ، در دست کیست ؟ چرا از پولهای کمک شده باد آورده و قرضه های مساعدتی دنیا که ملیاد ها دالر کمک شد و بیشتر از 90 فیصد انرا کرزی وبرادارنش وتیم مافیایی اش چور کردند سخن نمی گوید ؟ چرا از این همه فساد سازمان یافته که کرزی وتیم مافیایی اش در کشور ایجاد کرده اند سخن نیمگوید ؟
چرا از نظام تک قومی امرزو که وحدت ملی را در حال از بین بردن است انتقاد نمیکنید ؟ پس همه معلوم است که شما هم هما نوکران ای اس ای ودشمان قسم خورده افغانستان هستید . لعنت خدا برشما منافقین

>>>   چند نفر جنایتکار که خون تمام مردم افغانستانرا چشیدند ازمردم مسلمان پنجشیر نمایندگی کرده نمیتواند مانند دبل عبدالله صالح یونس قانونی ومارشال تیتو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است