ما افغانی هستیم یا افغان یا افغانستانی؟
اهل کشور افغانستان را باید افغان بنامیم و نه افغانی‌، چنان که اهل کشور ترکیه و کردستان را ترک و کرد می‌نامیم و نه ترکی و کردی‌. زیرا کلمه "افغانی" در واقع واحد پول کشور است. کاربرد "افغان‌" هم خالی از اشکال نیست‌، چون نام قوم "افغان‌" تداعی گر فقط یکی از اقوام پشتون افغانستان می باشد، مثل این که همه مردم هندوستان را "هندو" بنامیم‌ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۱/۵/۴ کد خبر: 39072 منبع: پرینت

براساس موازین اسلامی و بین المللی نهادن نام‌های نیکو بر اشخاص و یادکردن آنها با نامی که خود می‌پسندند، از وظایف اجتماعی انسان‌هاست و از جمله آداب معاشرت دانسته می‌شود.

واقعیت مطلب این است که نمی‌توان انکار کرد که بخشی از احساس یا تصویر ذهنی‌ که از پدیده‌ها داریم‌، به نام آنها ارتباط می‌یابد. اینکه نام یک پدیده تا چه حد با ماهیت آن سازگار است‌، موضوعی مهم و قابل تأمل است‌.به طور قطع وقتی پای یک قوم‌، طایفه یا ملت به میان می‌آید، قضیه حساسیت بیشتری می‌یابد.

در حال حاضر بسیاری از دولتمردان، مسئولان، خبرنگاران و اربابان رسانه داخلی و خارجی نام کشور و مردم ما را با دقت و درستی به کار نمی برند. بسیاری وقتها شنیده می شود که ملت افغانستان را با واحد پول کشور یعنی " افغانی" یاد می کنند، مطلبی که باعث ناراحتی بسیاری از مردم نیز می شود.

برای روشن تر شدن مطلب بهتر است به عنوان مثال بگوییم: در ایران مردم افغانستان در گفتارهای روزانه مردم و حتی گاه رسانه‌های ایران‌، با عبارت "افاغنه" یاد می‌شوند. که کاربرد عبارت‌هایی همچون "افاغنه" و "افغانی" و در شکل محاوره‌ ای‌اش "افغونی‌"، خالی از بار تحقیر و تخفیف هم نبوده است و مهاجرین از این بابت ناخشنود هستند. حال رسانه های افغانستان نیز مانده اند که ملت افغانستان را به چه نامی یاد کنند؟

به راستی نام درست کشور و ملت ما چیست‌؟ و رسانه‌ها که وظیفه حساس‌تری در این امور دارند، باید چه نام‌هایی را به کار برند؟

مطمئنا "افاغنه" موهن‌ترین نامی است که می‌توان به مردم افغانستان نسبت داد، به ویژه با توجه به سابقة تاریخی این نام در قضایای حملة هوتکیان به اصفهان و براندازی سلطنت صفوی در ایران. به همین دلیل‌، این نام حتی اگر با نیت تحقیر و توهین هم به کار نرود، همواره این اثر را دارا خواهد بود.

اما "افغانی‌" ضمن این که خالی از تحقیر نیست‌، از نظر دستوری هم ایراد دارد. چون "ی‌" نسبت را نمی‌توان به قوم اضافه کرد و از آن‌ گروهی از مردم را در نظر داشت‌. در این مورد استاد "ابوالحسن نجفی" در کتاب "غلط ننویسیم" می‌گوید: اهل کشور افغانستان را باید افغان بنامیم و نه افغانی‌، چنان که اهل کشور ترکیه و کردستان را ترک و کرد می‌نامیم و نه ترکی و کردی‌. زیرا کلمه "افغانی" در واقع واحد پول کشور است.

پس نام درست برای ملت افغانستان چیست‌؟ قانون اساسی افغانستان کلمه "افغان‌” را پیشنهاد می‌کند: (بر هر فردی از افراد ملت افغانستان کلمه افغان اطلاق می‌گردد) پس در مراجع رسمی‌، دیپلماتیک و رسانه‌ای‌ کاربرد کلمه افغان برای اتباع کشور ما بلامانع است‌.

ولی نباید از نظر دور داشت که در نظر گروه وسیعی از مردم افغانستان‌، کاربرد "افغان‌" هم خالی از اشکال نیست‌، چون نام قوم "افغان‌" تداعی گر فقط یکی از اقوام پشتون افغانستان است و انتساب همه مردم افغانستان به این قوم‌، خالی از اشکال نیست‌. مثل این که همه مردم هندوستان را "هندو" بنامیم‌.

اگر از این زاویه بنگریم‌، کاربرد کلمه "افغانستانی‌" برای مردم افغانستان مناسب‌تر به نظر می‌رسد، هرچند از نظر حاکمیت کنونی کشور، "افغانستانی‌" نامیدن مردم افغانستان‌، اعتراضی غیرمستقیم به قوانین رسمی و عرف دیپلماتیک کنونی به حساب می‌آید، چون قوه حاکمه افغانستان بر آن است که همه مردم کشور، حتی از اقوام گوناگون‌"افغان" به حساب می‌آیند.

واضح و روشن است که سیاست حاکمیت فعلی پشتون گرایی و غیرپشتون زدایی بوده است لذا اطلاق کلمه افغان که قوم پشتون محسوب می شوند به همه جامعه افغانستان، یکی از تلاشهای حاکمیت در همین راستا بوده است. به هر حال توقع می رود خبرگزاری ها و اربابان رسانه درباره این موضوع، تجدید نظری ادبی داشته باشند.

برداشتی از نوشته نویسنده و شاعر گرامی محمد کاظم کاظمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم ترکیه ترک هستند ولی کرد ها را کرد ترکیه می گویند!
افغان چندان نام نیست که بالای تمام مردم گذاشته شود و گذشته از آن این نام فعلاً متاسفانه در جهان معادل..., طالب، و غیره معنای منفی می دهد!
چه خوب است که یک نام با اعتبار از نگاه بارمعنائی مثبت برای مردم افغانستان انتخاب شود.
موفق باشید..
جهانگیر...

>>>   بِه بِه!
دقیقاً اتباع کشور ازبکستان، هندوستان، ترکمنستان، ارمنستان و سایر کشورهایی که با پسوند «ستان» ختم می گردد، را ازبکستانی، هندوستانی ترکمنستانی و غیره می گویند نه ترکمن، نه ارمنی و نه هندی.

>>>   بیا ید وطن (کشور) خود را دوست داشته با شیم باهم برادر وار زنده گی کنیم تا یک زنده گی ارام داشته با شیم

>>>   چرا افغان؟ چرا افغانستان؟ با اين نام جعلي تمام هويت تاريخي و ميراث نياکان ما به باد رفت تاراج شد و آن ميراث ارزشمند را دو دستي به ديگران تقديم کرديم. بياييد دوباره خراسان بزرگ را براين منطقه برگزينيم ...بيايد بر سر اين نام رفراندوم در کشور برگزار کنيم.

>>>   ... این ملت صلح امنیت و فضای برادری میخواهد نه نفاق و خون خرابه بس کنید بیگانه پرستی را و خداوند لایزال را که تقوا را معیار فوقیت انسانها قرار داده پرستش نمایید خود را اول مسلمان بعد افغان بنامید زیرا کلمات مشکل مارا حل نمی نماید بلکه اخلاص و روا داری مشکل را حل مینماید
والسلام
ناصح

>>>   اینجا افغانستان هستد
باید به محاجرین افغانستانی خطاب شود...

>>>   من هیچ وقت حاضر نیستم که ملیت خود که تاجک است به این کلمه اثتعماری تبدیل نمایم کلمه افغان که مربوط به پشتون است نه مربوط به من و هیچ کس هم این حق را از من گرفته نمیتواند و دیگر اینکه مشکل نام این کشور است که باید که به هر قیمتی که میشود باید این نام تبدیل شود چون از زمانیکه این عراضی به این نام مشهور شده به جز در به دری و نام بسیار خراب با یک فرهنگ بسیار خفه کننده به دنیا معرفی است به همین شکل هزاران هزار دلیل دیگر هم وجود دارد که باید این نام تغیر کند
نور از کابل

>>>   دقيقا زدي به هدف ما افغان نيستيم ما شهروند كشوري افغانستان هستيم همانطور كه كرد هاي تركيه ترك نيستند و تمامي شهر وندان هندوستان هندو نيستند
متا سفانه دربدري هاي اخير مردم ما را از توجه به امورات كه به نان شب و روز شان ارتباط فوري نداشته باشد بي خيال كرده است در حال كه موضوع هويت در اصل تمام هستي يك فرد يا جامعه مي تواند باشد
حقير حاضرم در غار زندكي كنم اما به من افغان نكويند
محمد عندليب

>>>   درست گفتی ، ما همه افغان هستیم ، ولی تا افغان شدن همگی (یعنی یک ملت شدن) راه درازی در پیش رو داریم ، متاسفانه که رهبر و راهنما هم نداریم ...پس همین طوری ... برویم که کجا می رسیم ...

>>>   افغان مطلق به یګ ملت که بشتون ها است نیست بلکه اطلاق به تمام اقوام افغانستان است بشتون واضح است که بشتږن است تاجک همچنان ازبک هزاره بلوچ و غیره کلا افغان هستند و خواهند بود در غیر ان از نظر تجزیه طلبان به هر قوم باید کشور ی نام ګذاشت مانند تاجکستان ثانی ازبکستان ثانی بلوچستان ثانی هزاره و ...
وسلام محمد داود لطفی از کابل

>>>   افغان یعنی اوغان نه پارسی زبان ها، ما در افغانستان زنده گی میکنیم ولی افغان نستیم ما آریایی هیتم.
فهیم از بلخ

>>>   درست است
افغان نام قوم است نه نام یک ملت
افغانی هم واحد پولی کشور ما است
پس ما افغانستانی هستیم
تشکر از مطلب زیبای شما
فرشته از مزار شریف

>>>   ...جز بدبختی هیچ چیز برای ما نداشته است.
یک غیر پشتون از کابل همیشه فارس

>>>   جناب نویسنده ...طرح این موضوع در حالات فعلی که مسایل بسیار مهم ملی و وطنی در پیشرو داریم...
احمدی

>>>   پشتون /افغان است
بقیه هرکی خودش است
تاجیکان
اوزیبکان
هزاره گان
وغیره

>>>   خیلی عالی . نظر شما برادر عزیز عالمانه و خردمندانه است از آن باید استقبال گردد . امید است رسانه های گروهی همین طور عمل کنند .
رشیدی از ترکمنستان

>>>   کوشش کنید به فکر پیشرفت باشیم...

>>>   قبل ازانكه افغان ياافغانستاني يا..باشم مسلمان هستم .مابايد واجه افغان رابراي تمام شهروندان افغانستان بكاربريم وكلمه پشتون رامربوط قوم خاص .بااستعمال زياد كاربرد معنايي كلمه تغيير مي يابد همانند بسياري ازلغاتي كه ماان رابه معناي ديگري به كارمي بريم .تعصب راكناربگذاريم .اين پشتون وفارسيوان وتشيع وتسنن وشمالي وجنوبي و...مارامتفرق نسازد كه نقشه همسايگان وغربيهاست .
نوانديشان بلخ

>>>   ستم در طول تاریخ از نا حیه حا کمان پشتون در حدی بوده است که مردم از افغان بودن بیزار است در حقیقت نوشتاری افغان گفتاری اوغان میشود کهاسم همان قبیله پشتون کوه سلیمان پاکستان امروزی بالای خراسان بزرگ گذاشته شده است میباشد و اگر وحدت ملی را خدشه دار نسازیم بالا کراه ما افغانستانی هستیم .
افسانه

>>>   درکتاب نژادنامه افغان می خوانیم: "وراقم مخزن افغانی این طایفه راازاولاد "افغانه" نام پسرارمیا، پسرآرمیاسپه دارقشون حضرت سلیمان(ع)برسبیل خود تراشی ثبت ومقام گزیدن شان راپس ازاستیلای بخت النصربربیت المقدس وانتشاربنی اسرائیل ازآنجا درکوه غور وفیروزکوه وجبال خراسان، مرتسم وازاولادقیس ابن عیص که یکی ازآنهاست، ذکرکرده است".
اگر افغانه پسر سائول ویا شائول پادشاه یهود باشد ما نه تنها افغان نیستیم بلکه از افغان بودن مان نفرت هم داریم.ما مسلمانیم و خراسانی. افغانستانی تعریف دقیق تر است با در نظرداشت نام امروز.

>>>   خسته شده ام از اینکه خودم را افغان معرفی کنم و مردم بجای احترام مرا مسخره کنند, و بجای وقار در ذهن شان واسکت و ترور تداعی کند. اگر ما جوانان آینده ی این کشور هستیم برماست که با حذف این نام( لکه ننگ) مسولیت مانرا در قبال مردم رنجدیده ی مان انجام دهیم.
سپهر
هند

>>>   چی بخواهید یا نه خواهید و یا اگر خوش هستید ویا نه. شما هایکه با افغان بودن مشکل دارید مجبورید که این هویت را قبول کنید چرا که شما مهاجر اید. مهاجرین در هر کشوری که هستند هویت همان کشور را دارند .اگر از آن انکار می کنید پس می توانید به کشورهای اصلی تان برگردید.

>>>   نویسنده محترم ! به نظرم چیزی دیگری پیدا نشد که این مطلب را گذاشتی به نظر بنده در افغانستان بسیار مشکلات و مسائل است که اصلا بالای همچو موضوعات فکر کردن وقت ضایع کردن است هویت یک ملت بستگی به ترقی و پیشرفت آن جامعه دارد متاءسفانه کشور ما به دنیا فقط جنگ مواد مخدر آواره گی فساد معرفی میکند.در حالیکه دیگران به فضا رسیدند و ما مردم از تعصب فقط انتقاد کردیم و دنبال نقاط ضعف دیگران بودیم کاش مردم ما از پیشرفت و همبستگی و اتفاق مردمان کشور های دیگر برای آبادانی کشور خود استفاده میکرد...
وطندوست

>>>   با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات
کلمه افغان کلمه صحیحی نیست ، کلمه افغانستانی نیز ترکیب از افغان +ستان هست، که این هم نمیتواند برهمه اقوام افغانستان اطلاق شود
به نظر من اگه عنوانی که برگرفته از تاریخ این کشور باشد و بتواند همه اقوام را دربرگیرد به اتحاد ملی هم کمک بیشتری میکند
کلمه ای که هیچ کدام از این بارهای ذهنی را نداشته باشد
مانند افغان ، افغانی، یا....به ویژه افغان اکنون در زبان انگلیسی که جا افتاده بیشتر طالبان را به ذهن می آورد.
محمد

>>>   من به عنوان ‌یک فرد آن کشور که نام اصلیش خراسان بود و حالا به این نام ... افغانستان که توسط انگلیس برای ما تحمیل شده نفرت دارم و هرگز خودم را تابع این کشور افاغنه نمی‌دانم.

>>>   ...چقدر ...همگی تان میگید بلی ما افغان نیستیم و افغانستانی هستیم یا دیگر نام انتخاب کنید...
بلی من پشتون هستم , ولی اگر قوم گرا میبودم پس من هم با این نام افغان که تمام شما مهاجرین را زیر یک چتر آورد مخالفت میکردم و میگفتم اینجا پشتونستان است. ولی من به قانون اساسی کشورم احترام گذاشته , و تمام ملت افغانستان را افغان خطاب میکنم.
نور از کابل گفت که من حاضر نیستم که ملیت تاجیک خود را افغان خطاب کنم ... درست است برادر تو که افغان نیستی از افغانستان نیستی , تو که خیلی به تاجیک بودن خود افتخار داری برو به تاجکستان..
تا به حال به شما اقوام این سوال خلق نشده که تاجیک از تاجکستان است ازبک از ازبکستان , ترکمن از ترکمنستان , بلوچ از بلوچستان , هزاره هم خو ...که فعلا حکومت می کند از برکت دولت کرزی صاحب ....
از شما اقوام دیگر اصلا هم شکایت ندارم چون در طول تاریخ شما ها مثل ماش به هر طرف رفتید و ...
از هرات باستان

>>>   بنی آدم اعضای همدیگرند
که درآفرینش ز یک جوهر اند
چو عضو بدرد آورد روزگار دیگر
عضو ها را کی ماند قرار
توکه از محنت دیگران بیغمی
نشاید که نهند نامت آدمی
ش.

>>>   ما همه مسلمان هستيم و اگر كلمه افغان باعث همبستگي ما ميشود اين را قبول داريم. مردم ها تمدن ميسازند بحث هاي علمي ميكنند بالاي پروژه ها ي منفعت آميز كار ميكنند ، جوانان ما استعمال بيگانگان ميشود.
تشكر
ذكي إز كابل

>>>   بهتر است به اعتبار نام چهار قوم عمده ی این اقلیم ، نام این سرزمین " پتهازستان " گذاشته شود ...

>>>   افتخار دارم که افغان هستم و افغان خواهد بودم
افتخار احمد از مزار شریف

>>>   افغان بودیم افغان هستیم و افغان خواهیم بود.
محمد اصغر

>>>   سر یک مرام جوی خون راه بندازید، پشتون خوب پشتون است، تاجیک - تاجیک، هزاره -هزاره و ازبیک -ازبیک است اما ما همه یک جا افغان میشویم به همین خاطر وطن ما را افغانستان یعنی خانه و سرزمین افغانها می گویند و این سرزمین مطعلق به هیچ قومی به تنهایی نیست .
با احترام خیر اندیش

>>>   مطلب جالب و دلچسپی نگاشته بودید. اما وقتی میگوید که افغانی واحد پول افغانستان است جای حرفی نیست اما نمی تواند این کلمه را
محدوذ و منحصر به پول ذانست زیرا ما شنیده و خوانده ایم قا لین افغانی غذای افغانی رقص افغانی موزیک افغانی و.... همانطوریکه شما فرمودید کلمه افغانستانی جامعتر و برابر به واقعیت های کشور است . موفق باشید
یار یاران . کابل

>>>   چرا ما باید همیشه فکر کنیم که تهاجم فرهنگی همیشه از سوی غربی هاست چرا در زبان اصیل دری ما لغات بیگانه مثلا انگلیسی وارد شده چرا معادل سازی نکنیم . تا کی خوده به ... و خواری بزنیم اصل تهاجم فرهنگی همین پشتون ها هستند که زبان خوده رسمی کردند نام خوده به کشور گذاشتند زبان دری از ما . تاریخ ما نام کشوره خراسان ما که همه ی افتخارات دانشمندان بزرگان ادب و شعر که با نام خراسان پیوند خورده ره با تغییر نام خراسان ...خراسان مرد حتی در کتابهای درسی انگلیسی زبان از دانشمندان خراسان یاد میشود ولی الان آدم شرمش میا ید که خوده از افغانستان بگه تنها چیزی که به ذهن میایه طالبان با یک ...و ما باید یک ساعت توضیح دهیم که کشور ما در گذشته بسیار پیش بوده . اولین کار دوباره خراسان بزرگ را زنده کردن هست و خراسانی .
وحیدی از حیدرآباد هند

>>>   این موضوع مرا بیاد قصه پیر مرد مریض و ضعیفی میاندازد که نزدیک به مرگ بود و از بی اتفاقی و جدال فرزندانش همواره در تشویش بود که مبادا بعد از مرگش بنیاد خانه و خانواده اش به هم ریزد و دشمنان حسود به مال و جایدادش همه فرزندانش را نیست و نابود کنند.
روزی فرزندانش را گرد هم خواند و یک بسته خمچه(شاخه های باریک درخت) را برایشان آورد و از آن ها خواست تا آن بسته را به زور دستان خود بشکنند. پسرانش، مغرور به جوانی شان، از خامی هر کدام هر چند زور زدند، نتوانستند آن بسته را بشکنند.
پیرمرد حکیم آن بسته را نزد خود خواست خمچه ها را از هم جدا کرد و هر کدام آن را جداگانه، یکا یک شکست و به پسرانش به پند و نصیحت شروع کرد که اگر آنها با اتفاق و اتحاد باشند هیچ زور و قدرت آدمی آنها را شکسته نخواهند توانست اما اگر بی اتفاق باشند مانند این خمچه های باریک به آسانی خواهند شکست و...
میدانم که هر کدام شما خواهید این قصه تکراری است و همه ما آن را بار ها شنیده ایم اما آیا پیام آن را هم درک کرده ایم؟؟؟ آیا به آن عمل هم کرده ایم؟؟؟
پشتونها خود را پشتون و یا پختون، تاجکها خود را تاجک، هزاره ها خود را هزاره، ازبکها ازبک، ترکمنها ترکمن و ... مینامند و هر کدام ما با افتخار میگوییم منم رستم دستان!!!
اصلآ هیچ فرقی در شخصیت ما بمیان نمیاید که خود را چی بنامیم افغان، افغانی، افغانستانی، مریخی و ...
مهمتر اینست که ما با اتفاق و با اتحاد باشیم و برای اتحاد و اتفاق ما داشتن یک هویت ملی مشترک ضروری است، قانون اساسی کشور ما که توسط نمایندگان مردم ما در پارلمان تایید شده است ما را منحیث تبعه کشور افغانستان، افغان میخواند، در تدکره و پاسپورت ما در بخش تابعیت کلمه افغان درج شده است. جامعه بین المللی...ما را بنام افغان میشناسند اما ما خود هنوز هم به این بحث ادامه میدهیم.
با آنهم میتوان روی این موضوع بحث کرد و در مجلس نمایندگان مردم افغانستان به اتفاق آرا تصمیم گرفت که کدام نام سبب یکپارچگی و اتحاد میشود. اما بنظر من تغییر نام تابعیت چیزی را تغییر نخواهد داد تا زمانیکه ما طرز فکر خود را تغییر ندهیم.

>>>   نظر به قانون اساسی افغانستان مردم که در سرزمین افغانستان زندگی می کننند، یعنی شهروندان افغانستان ، افغان و واحد پولی شان افغانی است.
من افغان هستم و بدان مفتخر.

>>>   ...واقعا ما امروز به صلح و آشتی و شفقت و اتحاد و با همی ضرورت داریم نه به افغانستانی و خرآسانی و غیره چون در حقیقت دشمن ما را مصروف این چرندیات ساخته و از دور نظاره گر درد و رنج و مصیبت ماست. لطفا بیدار شوید و هوشیار چون دشمن در کمین نشسته.بهتر است به پیشرفت رفاه و آسایش فکر کنیم.مطلب بالا خیلی هم خوب نوشته شده و آنرا سرمشق زندگی و فعالیت های خود قرار دهید و به فکر اینده باشید که چگونه ازین بن بست بیرون آییم.
کندزی

>>>   من با هیچ یکی آن موافق نیستم چون از روزیکه نام خراسان به اوغانستان تبدیل شد روزی خوشی ندیدم تا الحال.
از همین خاطر من کلآ با نام افغان مخالفم خودم خراسانی هستم و سرزمینم خراسان بس.
شریفی.

>>>   جاپان افغانستان یکجا استقلال گرفتند جاپان پیشرفت مگر افغانستان به علت موجودیت پشتون به تباهی رفت
ا ف ص ازکابل

>>>   خدا شما را انصاف بدهد دیگر کشور ها در چی فکر هستند و ما و شما در چی فکر...
بنده خاکسار از کابل

>>>   من ایرانی!!! هستم...ایران هم نام کشور من هست...
ولی افغان نام یک قوم هست...

>>>   ...او برادر ها خدا کند که هر چی میکویند مقصد انسان باشیم.

>>>   در این که وازه افغان فقط به پشتون ها مربوط است هیچ شک و تردیدی نیست . بطور مثال از تقربیا 70 سال قبل که حزب افغان ملت اساس گذاشته و به فعالیت آعاز نمود ، یک غیر پشتون هم عضو آن بوده است و و حتا شماری بنیانگزان ان مانند غلام محمد فرهاد یا پاپا غلام در مجلس نمایندگاه فریاد زن که زبان رسمی افغانستان فقط زبان پشتو میباشد .
حالا ما انتقادی به ملت افغان نداریم آنها نیز یکی از میلیت های ساکن در این کشور میباشند ، آنها نیز نباید به سایر میلیت های افغانستان انتقاد نمایند ما همه ساکنان کشوری بنام افغانستان میباشیم که تاریخ چندان طولانی ندارد .
پس همه میتوانیم خود را افغانستانی بدانیم این نام نه به کسی توهین میکند و نه هم دور از واقعیت میباشد . بهتر است از گونه اختلاف در باره این کلمه خود داری نموده به غیر پشتون ها اجازه داده شود خود را افغانستانی بنامند.
پس حرکت به سوی واژه افغانسانی
محمود افغانستانی از هرات

>>>   در کتاب سيدجمال الدين اسدآبادى کلمه افغان و فغان خوب روشن شده و اين کلمه حتى براى مردم شريف پشتون زيبدنه و سزاور و شايسته نيست. خواهشمندم که به مردمان تورانى "اوزبيگ", "تورک" و تورکمن بنويسيم.
کلمه افغانستان جفا به هم مردمان اين سرزمين است!
تغيرنام افغانستان ضرورت تاريخى است!
و پرسشى نويسنده گرامى!
آيابا کلمات "تاجکستانى" , "ايرانى" , "پاکستانى" و "اوزبيکستانى" ويا "آذربايجانى" وغيره کدام پيغورى داريند?
نام پول اين پشته روپيه بود که بعد ها به روپيه افغانى و به افغانى تغيرخورد!
کدام نفر در کشور نام نهاد افغانستان به روپيه افغانى و به فارسى درى مى گويد?
تنها رييس بانک و اکادمى علوم ...
ارمان

>>>   افغانستان از افغان ها است اقوام دیگر مهربانی کرده لاف از تاریخ نزده و دوباره به ممالک اجدادی شان...بروند .
عبدالله

>>>   الهی به بزرگی خود به برکت ماه مبارک رمضان آنانی را که در افغانستان به بی اتفاقی و جنگ دامن میزند تباه و برباد کن!
آمین برحمتک یا الرحم الراحمین

>>>   این بزرگترین جفا و خیانتی بود که احمدشاه ابدالی با تمامی مردم افغانستان نموده واژه تاریخی و افتخارآفرین آریانا و خراسان را ازبین برد و این نام تفرقه آمیز و تبعیضی را بر این کشورتاریخی گذاشت و تا زمانیکه همچو میراثهای جنجال آفرین و تفرقه زای از بین نرود روی خوشی نه پشتون می بیند و نه سایرملیت های این سرزمین ...یک نظردهنده بقیه اقوام غیرپشتون رامهاجرخطاب نموده است که حاکی ازبی اطلاعی اش ازتاریخ رانمایان می کندتاریخ همه گواه است که پشتون هامهاجرشده اولا بکوهای غور آمدند بعد بالاجبار توسط حکام ظالم رفته رفته اراضی سایر اقوام را...تصاحب نمودند این بحث بسیارتفرقه انگیزاست بهتراست که صرف نظرکنیم برای آینده فکرکنیم تاچطوردرکنارهم به آبادانی کشور بپردازیم و بس

>>>   ازطرف اخیرنظردهنده چهارم واقعاجای تاسف است که اقوام غیرپشتون رامهاجرخطاب کرده است چقدربی خبر از تاریخ ...تاریخ ها مملو از انست که هیچ تاجک و ازبک و هزاره یی ازدیگرممالک به اینجانیامده است تاریخ هاییکه توسط خود برادران محترم پشتون ما تدوین شده است گواه این است که پشتون ها ازدیگرجایی به این سرزمین سرازیرشدندخیرازهرجاییکه تشریف آوردندبرادران ماهستند همه مسلمانیم و دربرابر تجاوزات بیگانگان مردانه رزمیدیم و این وطن را نجات دادیم و آن پشتون و یاتاجک و ازبک و هزاره و بلوچیکه همیشه دربرابر اجنبی ها مبارزه نموده است چنین نظرات تفرقه افگن نیز نمیدهد و نه هم وقت خود را ضایع می کند بلکه همیشه بفکرنجات همه اقوام و خدمت بهمه است ...

>>>   این کشور همانطور که از نامش معلوم است سرزمین افغان ها یا همان پشتون هاست ...
یک اوغووو اصیل از اوغانستان بزرگ

>>>   اوغو ، اوغان ، افغان، افغانی ، افغانستانی، افاغنه ... خسته شده ام از اینکه خودم را افغان معرفی کنم و مردم بجای احترام مرا مسخره کنند, و بجای وقار در ذهن شان واسکت و ترور تداعی کند. اگر ما جوانان آینده ی این کشور هستیم برماست که با حذف این نام...مسولیت مانرا در قبال مردم رنجدیده ی مان انجام دهیم.

>>>   وطن ما افغانستان بود . است و خواهند باشد .
همه ما افغان بودیم .هستیم و لاابد افغان خواهیم ماند .
واحد پولی ما افغانی است و کلمه افغانستانی من در 50 سال عمر خود نه از استاد مکتب نه از ملا امام و نه هم از خوانین و ملک ها شنیده ام پس این کلمه بیگانه است .و به افغانها خوب نمی گه.
بیرق ما واحد . وطن ما واحد کلمه ما واحد و پر افتخار است .
به امید صلح . سعادت در وطن عزیز ما افغانستان .
اسد اندر

>>>   تابعیت نه مایه افتخار است نه سبب شرمندگی! علم، دانش و خدمت به انسان و بشریت مایه افتخار است، افتاده گان و رنجوران را دستگیری کردن و کمک کردن مایه افتخار و نشانه انسانیت است.
شخصیت انسان و افتخار به آن مربوط خود شخص میشود نه به آبا و اجداد و قوم و ملیت و ملت!

>>>   چی بخواهید یا نه خواهید و یا اگر خوش هستید و یا نه. شما هایکه با افغان بودن مشکل دارید مجبورید که این هویت را قبول کنید...

>>>   چه افغان، چه افغانستانی و چه افغانی جز .... برای دنیا چیز دیگری نیست...
هیچ لندی

>>>   خارجی ها باید افغان خطاب نشوند

>>>   در شرایط فعلی ایجاب میکند کشوراز حالت مداخله وترور وحشت دهشت نجات داده شود فسادسالاری زور سالاری از بین برود عدالت تامین گردد یک نظام قانون مند بوجود بیاید مو ضوع اصلی و داغ روز ونیاز وخواست ملت ما در قدم اول این است زمانیکه نظام قانون مند مردم سالار داشته باشیم زمان ان فرا برسد و در صورت که ضرورت دیده شود در مواقع ان زمام داران و عموم ملت واحد ما در فضای صلح برادری برابری به دور از تعصبات بزرگ بینی در مورد همچو مواردی در صورت که ضرورت باشد ابراز نظر نمایند خوبتر و نیکوتر خواهد بود ...متحدبودن زنده بودن ماندگار بودن ازاد بودن و از گزند روز گار و مداخله دیگرا ن در امان ماندن صرف منود و مشروط به این خواهد بود که همه داشته کشور زیبا و باشندگان انرا احترام بگزاریم و محبت احترام انهای را که به زنگی صلح امیز علاقه مند هستند پاس داشته باشیم

>>>   اوغان یعنی پشتون. در اوغانستان تا همین اکنون مردم همسایه های شان را که به زبان پشتو تکلم می نمایند اوغان خطاب میکنند.در زمان امان الله خان جریدهء که بنام امان افغان نشر می گردید دو ستون داشت یکی ستون زبان فارسی و دومی ستون زبان افغانی در زیر ستون فارسی اخبار به زبان فارسی نشرمیگردید و درزیر ستون زبان افغانی اخبار به زبان افغانی یعنی پشتو نشر گردیده است . اسناد تاریخی شاهد این مدعاست . تا اوایل سلطنت ظاهرشاه زبان پشتو را زبان اوغانی می نامیدند. بعدهابه اثر توطهء های قبیله گرایان به خصوص محمدگل مومند پدرشوونیزم پشتونی و اوغانی به عوض زبان افغانی زبان پشتو را رواج دادند. سیاست اوغان سازی و پشتو سازی از زمان نادر ... و تا امروز همان سیاست اوغان سازی بیشتر از پیش ادامه داشته وحتی در اثر تقلب و دست بردی که در قانون اساسی جدید صورت گرفت هویت تمام اقوام غیر اوغان را مسخ نموده و بالای همهء ساکنین این سر زمین جبرا نام قوم خود یعنی اوغان را تحمیل نموده اند که مورد پذیرش اکثریت قشر آگاهء غیر اوغان نه می باشد.
با احترام محمد

>>>   با تقدیم سلام و قبولی اطاعات و عبادات!
این مشکل یک مشکل اساسی در یک کشور است. که باید قبل از نوشتن قانون اساسی مورد بحث جدی قرار میکرفت ولی من فکر کنم هنوز هم دیر نیست. نام افغانستان اولین بار توسط مکتوب رسمی یک سفیر انگلیس یاد آوری شده. و مردم افغانستان هم افغانه درج شده که بعد ها این اشاره رسمیت پذیرفت نوسط شاهان که خود از قوم پشتون بودند. و طبیعتاً پادشاه همان زمان هم مانند این دوست ما که نامش را ننوشته شاید فکر میکرده یا پلان داشته که در آینده قوم پشتون صاحب اصلی این کشور خوانده شود و دیگران حقی نداشته باشند و اگر کسی اندک دعوا هم کنند مهاجر و بیگانه خوانده شود. جای تعجب هم نیست که یکتعداد مردم خود خواه و قوم گرا در مقابل هر حق حساسیت نشان میدهد و هر حرفی که برای تغیر گفته شود آنرا فتنه و بی اتفاقی تعبیر میکنند. حالا چه فرق میکند یکتعداد آمدند یا بزور یا هر طوری حکومت کردن ظلم شان را کردند چور و چپاول شان را کردند از هر گوشه و کنار کشور به بیگانه فروختند. نام قوم خود را بالای کشور و مردم تحمیل کردند و رفتند. شما که داد از اسلام میرنید اگر از خدا نمیترسید چون او را نشناخته اید مهم نیست. کمی وجدان تان را اگر زنده هست از خواب سنگین بیدار کنید و بپرسید که آیا اعمال حاکمان گذشته ما درست و عادلانه بوده یا نه؟ از خود بپرسید مردانه اگر خواهان وافعی یکپارچگی این کشور بدبخت هستید. آیا درست هست نام خود و قوم خود را سر دیگران که با شما برابر حق در این وطن دارد تحمیل کنید. آیا لازم نمیدانید که در مسایل که مربوط به دیگران میشود یک همه پرسی یا ریفراندوم صورت بگیرد.
یا اصلاً چرا ریفراندوم ؟منصفانه نیست نام کشور ملت و اسعار و این چیز ها که مربوط به همه میشود یک نامی انتخاب کنیم که مربوط به هیچ قوم و طایفه و منطقه محصوص نباشد. تا دیگران هم خود را بیگانه احساس نکنند و در صدد یک تاجکستان دوم و ازبکستان دومی و هزارستان نباشند؟
در غیر اینصورت شما و اعمال شوم آگاهانه و نا آگانه شما ها مسول پارچه پارچه شدن این مملکت هستید. گناهی خود را به گردن دیگران نیندازید. وفتی کسی افغان یا پشتون نیست که هردو یکی است شما چرا بالای مردم به بهانه های گونان گون تحمیل میکنید. یا من فکر نکنم با بیگانه خواندن باشندگان اصیل یک وطن آنها را به این آسانی از کشور شان فراری بدهید. تاجیک، ازبک، هزاره و بلوچ و دیگر اقوام ساکنان اصیل این کشور است و هیچ کس نمیتواند اینها را بیگانه ثابت کنند. فلهذا اگر خواهان یکپارچگی هستید به دیگران هم احترام بگذارید. در غیر صورت حاکمیت ملی و تحکیم اراضی معنی ندارد.
شاه بی وطن از سویدن

>>>   درود سلام خدمت دوستان عزیز چند نکته راخدمت تان عرض نمایم اینکه کلمه افغان به معنی ...٬اینتهاری٬ ظالم ٬ ...، طالب ...است پس از ذکر آ ن بلای دیگر اقوام خودای شود تا توهین به دیگران نشود...
رحیمیان از قندهار

>>>   ... آنهائیکه از نام پاک افغانستان و افغان بد می برند. بهتر است به زادگاه اصلی ایشان برگردند. تاجک ها به تاجکستان, هزارها به مغلستان , ازبک ها به ازبکستان... این کشور از آن افغان هاست و از افغان ها خواهد بود. ...شماکه از غرب صدای تان بلند میشود و از وضع کشور خبر ندارید. کمی دقیق فکر کنید در همه کشور ها قبایل و اقوام مختلف وجود دارد.
عبد الصمد افغان کابلی

>>>   افغان یا افغانستانی اصلا مهم نیست در شرایط فعلی برادری ،امنیت و ساخت کشور مهم است
حسن

>>>   ما افغان هستیم و برای همیشه خواهیم بود، هر کسی هم دوست ندارد افغان باشد میتواند اعتراض کند، ما هم گوش نمی گیریم. آنانیکه از کلمه افغان خیلی بد شان میاید، میتوانند به کشورهای که دوست دارند بروند، ... لطفآ در آن زمان داد و فریاد نکنید که حوصله شنیدن مشکلات دیگران را نداریم. خود کرده را درد است در مان نی. در ضمن کشور دوست و برادر پاکستان برای قومیت خاصی دست دوستی دراز کرده و میتوانند ان جا بروند و افسر اردو شوند و راکت پرانی کنند. البته از آنجاییکه ما از این شفقت پاکستان به تازگی خبر شدیم و اعتماد زیادی بالایشان نداریم امیدوارم تباه تان نکند.
عزیزی

>>>   موافقم که نام ما از این کلمه ... افغانی به کلمه...دیگر افغانستانی تبدیل شود.

>>>   سرزمینی بود به نام خراسان. قومی کوچی آمد و آن را افغانستان نام نهاد و بدبختی به این سرزمین سرازیر شد. زنده باد خراسان

>>>   مطلب خیلی ها زیبا را به نشر رساندید، فراوان سپاس از سایت افغان پیپر

>>>   ...تنهاراه حل تفاهم برسر نام هم ازطریق انتخاب صحیح ریییس جمهور و وکلای مجلسین بوسیله مردم و دولت است که درانجا این نام رابرای تغییر به رای نهند .نواندیشان بلخ

>>>   سلام خدمت دوستان برنامه ی مهم و حیاتی در افغانستان عزیز ! این سرزمین هر نامی که داشته باشد و ما زاده ی این میهن هستیم دوستش داریم . اما خارج از موضوع اصلی نمی شویم اینکه : سرزمین افغانستان امروزی تاریخ بیشتر از پنجهزار ساله دارد ولی نام افغان بودنش بسیار تاریخ کوتاه داشته و در تاریخ خوانده یم آریانای کبیر(کهن) خراسان دیروز ( سرزمین خورشید ) و افغانستان امروز ( سرزمین آه و فغان ) . بدون تعصب هر گاه در تاریخ کلیمه افغان با قدومت بیشتر از پنجهزار ساله ی این سرزمین گواه و هم سوی می بود معنی آنرا میداشت که همه اقوام این میهن افغان بودیم - اما تاریخ گواه آن است که همه اقوام این سرزمین در چوکات نام پر افتخاری آریانای کهن و خراسان دیروز عرض وجود کرده اند . من به کلیمه افغان احترام دارم زیراکه به برادران پشتون تعلق دارد چنانچه دری زبان هستم به قوم تاجیک تعلق دارم و سایر اقوام افغانستان همچنین . مولانای بزرگ فرموده که : نه افغان و نه ترک و نه تتارم . یعنی من از سرزمین خراسان هستم و همه اقوام وابسطه به این سرزمین مطعلق هستند . نام این سرزمین بعد از به قدرت رسیدن احمد شاه بابا با حضور داشت اینگلیس ها این کلیمه ی قبیله گرا ی را بالای این سرزمین تحمیلی گزاشتند که این سرزمین اصلآ با این نام آشنای نداشت و بعد از تغییر نام خراسان به افغانستان نفاق های قومی - ملی - نژادی - سمتی - ولایتی - بیگانه پرستی خارجی - ترور - به دار آویزان کردن شخصیت های غیر افغان و خانه جنگی در سرتاسری این کشور عزیز آغاز یافت . پس تغییر نام افغانستان به یک اسم که تمامآ اقوام این سرزمین را در بر بگیرد که به نفع صلح و ثبات منطیقه و جهان خواهد بود که در قدم اول رای اکثریت مردم این کشور گرفته شود و بیشترین آرا ی مردم با در نظر داشت حضوری جامعه ی جهانی برای افغانستان نام گذشته های تاریخی و یا نام جدید ثبت نقشه ی جهانی گردد . اما در ارتباط سه نام شما دوستان اندکی کلیمه ی افغانستانی عمومیت دارد ودر حالیکه هر سه کلیمه مترادف یکدیگر مباشند . یکی از نیامدن صلح و عقب مانده گی این کشور همانا کلیمه ی افغان است که در هر دفتر و دوان خود را آمر و ریس میدانند ؟؟؟ ما همه اقوام افغانستان برادری یکدیگر هستیم ولی کلیمه ی افغان در تذکره مایان را نابرابر ساخته است و به یقین هر قوم از خود هویت ملی و قومی خود را دارد و افغانستانی هم که هستیم . این یک خیانت ملی است که هویت قومی هر قوم را در تذکزه تابیعت تابع یک قوم دیگر (پشتون) در داخل کشور است . در خارج و در داخل کشور هویت اقوام فرق میکند . وسلام - باعرض و حرمت به همه اقوام این کشور .
زره

>>>   اگه من رییس جمهورشم اسم افغانستان رامی زارم اریانا با توجه به اسمی که درتاریخ قدیم داشته است احترام می شماریم من نطردیگران هم قابل احترام مدانم اما اریانا برای کشور ما بهتراست

>>>   يك داستان واقعي. در يك مجلس بزرگ كه نماينده گان چندين كشور حضور داشت از يكي از بزرگان كشور يك خارجي پرسان گرد. اقا شما از كجا استيد. ايشان گفت من افغانيم. خارجي تعجب گرد و دوباره سؤال گرد واحد پول شما چيست. ايشان گفت أفغاني مرد خارجي اظهار گرد. عجب است نام ملت و واحد پول شما يكي است. و گفت هرگاه شما مركبي را خريداري نمايد. با أفغاني خريداري مينمايد درست. ايشان گفت بلي خارجي به اواز بلند خديد و اظهار افسوس گرد كه اين ملت با أفغاني كه هم پول شان است و هم ملت شان هر كار روا و ناروا را انجام ميدهند.

>>>   ما افغانستانی هستیم یعنی کسی هستیم که در کشور به نام افغانستان زندگی می کنیم و اگر روزی نام این کشور عوض شد مثلا به خراسان و یا باختر و امثال اینها تبدیل شد آنوقت خراسانی یا باختری خواهیم بود. اما نام افغانی منسوب به کشور نمی تواند باشد بلکه منسوب به قوم افغان است. اگر اسم افغانستان به هر نام دیگر تبدیل شود افغن و افغانی تغییر نمی کند و باز هم همان افغان خواهد بود همانگونه که اسم های تاجیک و هزاره و ازبک هم قابل تغییر نمی باشند

>>>   شخص غريبي به نزد پادشاه رفت و گفت كه پادشاه ها من زعشقت گوسفندي ميكشم پادشاه كه وضعيت شخص را ديد گفت برو اگر توانستي گابي بكش
برادر عزيز اكر شما ريس جمهور شديد همين كار را كنيد و هم بايد بگويم كه اگر كرزي بخواهد چنين كاري كند راست جمهوري حوط را از دست خواهد داد
اين نام به خاطر هويت دادن به پشتونها به أريانا داده شده بود.

>>>   >>>اشغال گران فاشیست آمدتد و مناطق دیگر را با کشتار،قتل عام ها ، فریب و توطئه تصرف کردن و اسمش را گذاشتند اوغانستان ، حال که در جهان تمامی اشغال گران محکوم اند نباید دیگر اسم افغانستان را شنید زیرا این اسم در جهان مایه... شده و بهتر است نام باختر را گذاشت تا حد اقل فاشیستان قبیله پرست فکر نکنند این کشور فقط مال آنهاست و دیگران در اینجا مهاجر اند دقیقا مثل طالبان!!

>>>   این اسم برای کشور نام زشت و مایه سرافگندگی شده است. خیلی خوب است که نام کشور را تغییر دهیم. این نظر اکثر شهروندان است. نام یک قوم را روی یک کشور گذاشتن انحصارطلبی و خودخواهی است. همان نام اصلی این خاک «خراسان» و يا «آريانا» بهترين اسم بود. کلمه افغاني و افغانستان مايه تحقير و ننگ شده است. بهتر است هرچه زودتر اين نام را تغيير دهيم. پيشنهاد بسيار عاقلانه و به جايي است.
جواد بامياني

>>>   دلم می خواد به تمام دنیا بگم من دیگه نمی خوام افغونی باشم لطفا من را از این نام و از این قوم بی ... نجات بدین. خواهش میکنم.
آرزو از تهران

>>>   خبر عاجل!
به اطلاع انانیکه به کلمه افغان بودن مشکل دارند رسانیده میشود که وسایط نقلیه از قبیل طیاره موتر قاتر شتر وغیره )غرض انتقال شان به کشور های اصلی شان در مناطق مختلف کشور آماده است.آنانیکه این چانس را از دست دهند حق شکایت را ندارند!
با احترام مدیریت مهاجرین

>>>   اوغانستان نوش جان پشتونها باد!!! من از افغان بودن و در افغانستان زندگی کردن وحشت و نفرت دارم.سن و سال زیادی ندارم در مهاجرت بزرگ شده ام و فعلا تابع سویدن میباشم یعنی تعصب قومی وقبیلوی ندارم اما پشتونها را به روح احمد شاه بابا قسم میدهم که جواب سوال مرا بدهند.
زمانیکه افغانستان یعنی خراسان قدیم کانون علم و تمدن بود زمانیکه خراسان مهد فرهنگ و تمدن اسلامی بود زمانیکه مردان بزرگی چون مولانا و ناصر خسرو در دری میساختند سر انجام زمانیکه جناب ابو حنیفه بزرگترین امام مذاهب چهار گانه ی اهل سنت از قوم تاجیک برخاست شما پشتونهای شریف و محترم مصروف چکاری بودید؟

>>>   در قرن 19 میلادی خراسان بزرک، نام خود را به صفت رسمی افغانستان داد و پیشتر از آن آریانای کهن که جغرافیای وسیعی را در بر می گرفت یاد شده اند.
در تاریخ میخوانیم که احمدشاه بابا به عنوان پادشاه خراسان تاج گذاری کرده است. اما افغان ،ملیتی است که به آن پتان، پختانه ،پختون، و پشتون یادشده است. که زبان شان پشتو است.
بهرصورت چون در دو قرن حاکمیت از آن مردم افغان بود، این مملکت را افغانستان نام نهادند، بنام یک قوم حاکم و بقیه اقوام محکوم یا رعیت بوده اند!
کشوری بنام افغانستان در سازمان ملل تثبیت شده و چندین افتخارات جنگی چون شکست انگلیسها و بعدش روسها بنام ملت افغانستان ثبت شده است.
افغانستان یک کشور کثیرالملیت است که طبق آمار دقیق 57 قوم و 45 زبان وجود دارد. که اگر فرصت شد بنده طی مقالهء ارائه خواهم کرد.
واقعیتش اینکه ما واحد ملی نداریم که همه در داخل افغانستان روی آن توافق داشته باشیم! زیرا در داخل از یک دیگر خود سوال می کنیم که چه قوم هستی؟ در داخل افغانستان، هیچ قوم به غیر از افغان ، خود را افغان نمی گوید. اول ولایت خود را یادمی کند، بعد قومیتش را!
در خارج چرا همه ملیت ها (افغان) یا (افغانی) یا (افغانستانی) یا به تحقیر ، دیگران ما را (افاغنه) هم میگوید. هستیم!
ولی برادران افغان ما وقتی قدرت بدستش بوده هرسنگ و چوب را تاتوانسته اسم افغان را بر آن گذاشته از جمله واحدپول ملی یابانک نوت را (افغانی) نام نهاده که الان در حساب مشتبه می شود. و به قرینه مگر تفکبک کنیم که منظور از این هزار افغانی انسان است یا پول!
یک برادر افغان یا پشتون شدید ابراین واحد پولی اعتراض داشت که در بعض جاها در استعمال، ما توهین می شویم. چون هویت ملی ماهم افغانی و واحدپولی ماهم افغانی است.
مثلا اگر یک الاغ را معامله کنیم میگوییم به 20 هزار افغانی خریدم یا فروختم! این یک توهین نزد خارجیها است برما!
ایران یک اسم است که ارتباط به یک قوم ندارد. همه اقوام ساکن ایران خود را ایرانی می گوید و یک واحد ملی قابل قبول برای همه است و هیچ کس با آن حساسیت ندارد. اما در عین حال همین ایرانی با این عرق ملی اش، واحد پولی شان ریال یاتومان است که بازهم همه از خود می داند و حساس نیست.
اما افغان های ما نهایت افغان گرایی و بعد پشتو که زبانش هست روی همه چیز اسم گذاشته پشتنی تجارتی بانک، پشتونکوت، پل پشتو، در هرات که تمام مردم آن فارسی است. نام گذاشته و......
ما دلیل نداریم جز اینکه بگوییم کار زور و غیر منطق است. الان ستون ملیت تذکره را می نویسد افغان در حالیکه هویت ملیتی ما افغان نیست و ما در داخل خود را افغان نمی گوییم!
برادران افغان ما، ما ها را افغان نام کرده ولی حق افغان را بما نداده و افغان هم بمانمی گوید، فقط هویت ملیتی ما را له می کند و بس!
درست است که زور قالب ندارد مانند خاندان آل سعودکه کشور حجاز عربستان را بنام فرد نام گذاری کرده باز هم انها واحدپولی شان ریال است . و افغان ها خراسان را بنام قوم خود نام نهاده اند! بهتر است با تدبیر روی بعض آسا می غور نماییم و با اتفاق و متحد تصمیم گیری نماییم، نه اینکه روی اشتباهات پافشاری کنیم! ((اعتمادی))

>>>   استعمال کلمه افغان به تمام باشندگان افغانستان نه تنها اینکه یک عمل نادرست میباشد یک غلط محض نیز میباشد.
بدلیل اینکه افغان فقط بسته بودن به قوم پشتون را میرساند و بس. از منطق دور خواهد بود که یک تاجک و یا یک ازبک و یا یک هزاره را افغان نامید بخاطر اینکه همه آنان به قوم های خاص خود بسته اند.
اینکه در قانون اساسی آمده که کلمه افغان بر تمام شهروندان کشور اطلاق شود، یک عمل غلط محض و یک فیصله شئونستی احمقانه میباشد که تا حالا نتیجه نداده و در آینده هم جز نفرت و نفاق چیز دیگری را به ارمغان نخواهد آورد.
کلمه افغانستانی میتواند بر تمام شهروندان افغانستان اطلاق شود بخاطر اینکه در حدود جغرافیا ئیکه مردم افغانستان زندگی میکنند افغانستان نام دارد. در دنیا معمول میباشد دولتها و یا گروهی که اشتباه میکنند، زود به اشتباه خود پی پرده و آنرا اصلاح میکنند و لی در افغانستان حماقت و خودخواهی و جهالت تا سطحی بالا میباشد که بر غلط خود هم پافشاری لجوجانه بخرج میدهند.

>>>   زبان پشتو واقعاًًن یک زبان خوب است. و زبان تمام افغانستانی هااست.
تمام افغانستانی ها افغان استند.
پشتون از پروان

>>>   از زمانيكه نام (( افقانستان)) بجاي خراسان أمد از همان روز بدبختي خودفروشي
و همه عيب هاي دنيا را اين نام با خود به ارمغان أورد جونكه به قوم خودفروش و حقير
تعلق دارد.
همانطور كه تا ابد تاريخ خراسان زنده است انشالا روزي هم اين كشور بيجاره فرزندان
صديق خود را بيدا خواهد كرد.تا دوران علم و فرهنك دوباره أحيا كردد.و اين قوم
نفرين شده وابس به سرزمين اجداد شان كوه هاي بابا و جمن كويته....... بروند.
ح..امريكا

>>>   شتر را گفتند گردنت كج است... برادر ما نياز به اتحاد و همدلي و عدالت اجتماعي داريم و طرح اين موضوعات مخالف همه چيز است.
محمد

>>>   جای بحث این قبیل موضوعات فتنه انگیز نباید باشد واگر مردم راغب باشند نام راتبدیل کنند رفراندوم کنند وقانونی عمل کنند .
انجنیر نعمت عضو نواندیشان

>>>   جنرال حمید گل: اوه مردم! نام افغانستان چرا افغانستان باشد! افغان نام مناسب نیست، باید نام افغانستان را به خراسان و آریانا تبدیل کنید.
چند روز بعد:
جنرال حمید گل به پشتونها:
اوه مردم پشتون! تاجکها، هزاره ها و ازبکها! میخواهند افغانستان را تجزیه کنند. آنها میخواهند نام کشور را تغییر دهند. شما اکثریت هستید، چرا معاونین رییس جمهور تاجک و هزاره باشند؟ باید شما تمام قدرت را در دست داشته باشید.
دو روز بعد:
آی اس آی به جنرال حمید گل:
هر چند مردم افغانستان خود بی اتفاق هستند و به شیطانی ما...(!!!) ضرورتی ندارند ولی با آنهم بنابر خدمتهای شما در جنگ اندازی مردم افغانستان، به شما مدال جناح را میدهیم.

>>>   اقاي انديشمند با كمال احترام شما أيا اين انديشه را نموه ايد كه اين ملت صد
بار راقب شد و كوشش كرد كه صلح و امنيت و برادري را به وطن بياورند جنانجه شما حتما
در جريان ميباشيد كه همين طائفه...بخاطر خودبرستي نزادي و هزار موضع
ديكر كه قلم از باز كو كردن ان شرم داردمانع شدند تا همه أقوام باهم زندكي كنند.
زياد دور نرويد فقط صد سال كزشته را يك بار ديكر مطالعه بفرمايد بعدا معلوم شما
خواهد شد كه: ...
ح..امريكا

>>>   قبل از هر چيزي بايد انسان بود و درد هر انسان رنجديده اين سرزمين مصيبت ديده را احساس نموده در راه التيام زخم ها مشتركاً اقدام نمود. اين جدايي ديني نيست كه مانعي براي پيوند نزديك اتباع اين خطه به حساب آيد. اي كاش ابتدا به اين فكر ميبوديم كه بايد چنين عمل نماييم تا حد اقل جهانيان ما را در زمره انسان هاي عقلاً و جسماً سالم بشمارند و آنگاه در صدد تثبيت هويت جغرافيايي براييم...
يك انسان مسلمان از كابل

>>>   درود بر شما
خراسان یکی از ایالات ایران بزرگ بوده مانند ایالت پارس (فارس) که زبان فارسی منسوب به آن بوده و یا آذربادگان (آذربایجان) سپاهان ( اصفهان)
یوزستان ( خوزستان)
واژه آریانا نیز محصور در واژه ایران است
پس هیچ کشوری حق استفاده از این اسامی را ندارد.
و بهتر است به نام و سرزمین خود (افغانستان) قناعت ورزید .
مرتضا - ایران - همدان

>>>   هرکه همرای نام افغانستان مشکل دارد باید به چتلستان برود جای شان خالیست امروز ازنام وطن میشرمید چند روز بعد شاید ازمسلمان بودن هم بشرمید...
جواد ازکابل

>>>   من نمی فهمم که این افغانها ( پشتونها ، تاجکها ، ازبکها ، هزاره ها....... ) چرا نمی دانند که دیگر این ملیت گرائی وبی اتفاقی وطن ما را از بحران خلاص کرده نمیتواند .
انگلیس ها از دیر زمان ( از وقت که بالای افغانستان حمله کردن درهر سه جنگ بین افغان وانگلیس، انگلیس ها به شکست مواجه شدند که تا حال همان ضربه افغان ها درقلب ایشان جا دارد ومیخواهد که از طریق قوم گرائی و نشنلستی مردم و اقوام افغانستان را با هم پاشان کنند که نتیجه اش را به چشم سر تماشا میکنیم که درافغانستان چقدر نفاق و یکی برضد دیگر رو به زیاد شدن است . ما ملت مسلمان هستیم و مسلمانان با هم براداران اند چرا به ایمان تان ضربه وارد میکنید همین بی اتفاقی است که کشور مان را روز به روز نا امن کرده میرود و خداوند کافران را بالای ما نازل کرده است اگر یک دست باشیم و احترام متقابل داشته باشیم من فکر میکنم که هیچ قدرت دنیا بالای ما غلبه کرده نمیتواند .خون با خون پاک نمیشود .
دیگر یکی دیگر را دوست داشته باشید بس است کدورت بس است بس است بس است بس است به لحاظ خدا بس
خ . ا . ف از گردیز

>>>   همه نظرات شما عزیزان را خواندم بسیار جای تاسف است که ما هنوز برای یک ملت شدن اماده نیستم برای نام کشور خود داریم بجث میکنم که این بحث ها حتی برای ملت ما کوجکترین منافع را به ارمغان نمیاورد وفت که ما و شما در دوره علم و فنون زنده گی میکنم باید به چیزهای بی اندیشم که بتواند مشکلات مردم مارا حل کند نه برای مردم خود مشکل درست کنم امروز ایرانیها ما شما به نحوی تحقیر مکند پاکستانی ها مارا تحقیر میکند و حتی خودمان خود را تحقیر مکنم بحای این حرف های پوج و خالی باید دست به کار های بزنیم که بتوانم برای مردم خود کمک کنم تا از این دربند بد نامی بیرون اید
محمدرضا طنین از هندوستان

>>>   کلمه افغانستان وسیله ای است برای حکومت قبیله گرایان ازبین رفتن دموکراسی ازبین رفتن شایسته سالاری اختلاف و برادر کشی با این مشکلاتی که دارد آیا زمان آن نرسیده که ازشر کلمه افغانستان است آزاد شویم و نام تاریخی آن را دوباره زنده کنیم
عبدالمجید از غزنی

>>>   مردم افغانستان را باید به نام ایرانی یاد کرد چون ایران فرهنگ عالی دارد و ما باید به این نام افتخار کنیم . نه افغان یا افغانی این نام ها مربوط پشتون ها میشود نه مربوط فارسی زبانان ما اصلا ایرانی هستیم . و ما افتخار میکینم زنده باد ملت ایرانی افغانستان مرده باد افغان و افغانی همرای پشتون ها افغو

>>>   سلام این نشان از بی هویتی است که ما خودرا متعلق به کشوری دیگری بدانیم که هر توهین وتحقیر که توانستند در حق ماکردند . این فکر شما جاهلانه است دوست عزیز .

>>>   شناخت یک انسان در پوست رنگ وبوی وی نیست، همه انسانها زاده یک آدم وحواء اند، همه خون سرخ دارند با تغیر کلمه اینکه افغان ویا افغانستانی باشیم هیچ تغیر در زنده گی ما نخواهد آمد بهتر اینست که ما آنچیزیکه بزرگان ما در پیمان ملی که به نام قانون اساسی یاد میشود بپذیریم چون این اختلاف ما را قانون حل کرده است در ماده چهارم گفته شده است (که به هر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه افغان اطلاق می شود) گرچه پشتون ،تاجک، ازبک، بلوچ، براهوی، گوجر قزلباش،ایماق عرب، هزاره ودیگراقوام بشد واکثرا هموطنانم به این باور هستند که نباید تعصب نمایم اکنون ملت های دیگر دارند میخواهند که متحد شوند وما به سوی تفرقه میرویم واینکه زمانیکه در خارج هم میروید همرا افغان خطاب میکنند وبه این نام میشناسند با اینکه اقوام نسبتا متفاوت هستند

>>>   تا به کی اولاد افغان تا به کی
تا به کی هان تا به کی هان تا به کی
نور بیداری جهانی را گرفت
خواب غفلت ای عزیزان تا به کی
...هیچ فرقی نمی کند صرف انسان باش نویسنده عزیز کفایت میکند. اگر نامت را تغییر بدهی و کردارت همان باشد، هیچ فرقی نمیکند. کوشش کن کردار تغیر کند.

>>>   واقعا نام افغانستان برای کشور افغانستان مناسب نیست چون افغانستان یعنی کشور افغان ها اما همه مردم افغانستان که افغان یعنی پشتو نیستند.
اصلا نام کشوری که چند قومیتی هست نباید بر اساس نام یک قوم باشد و دیگر اقوام نادیده گرفته شوند.این باعث حس اجحاف در دیگر اقوام می شود.
در ضمن نام افغانستان را انگلیسی ها وقتی افغانستان را از ایران جدا کردند درست کردند تا بگویند این کشور مال این قوم هست یعنی از ایرانی جدا هست .

>>>   من از كلمه افغان نفرت دارم. لازم نيست كه بالاي تمام اقوام اين كلمه جبري گزاشته شود. مانند باباي ملت
بدخشاني

>>>   افغانی!چرا افغانی؟مگه افغانستان جزو خراسان بزرگه ایران نبود؟ پس تا اونجا که یادمه باید توش اقوام پارس زندگی کنن نه افغانی
من یک ایرانی هستم
نمی دونم تو افغانستان هم مثه ایران به مشاهیر و بزرگان تمدن بزرگ پارسی احترام گذاشته می شه یا نه...
تو ایران هر ساله به مناسبت بنیان گذاری هخامنشیان توسط کوروش
برای کوروش جشن بر گذار می کنن چون اون اولین پایه گذار حقوق بشر و احترام به انسانیت و قومیت در جهان بود
کوروش رو پدر ایرانیان و پارسیان می شناسن تو افغانستان چطور؟

>>>   سلام مهم این نیست که نام کشور ما چه باشد مهم این است که مردم ما با اتحاد و همبستگی و تلاش و اجرای عدالت اجتماعی و برابری افغانستان مترقی و متمدن اباد مستقل بسازند . همین نام /افاغنه یاافغان/ که امروز همراه با توهین و تحقیر است و سبب سر افکندگی میباشد مایه سر بلندی و افتخار می شود. بیگانگان هر گیز خوبی های ملت مارا یا نمی بیند . اگر در کشور های دیگر اتباع افغانستان ازار اذیت و تحقیر میشود از بی کفایتی دولت مردان ماست که از اتباع خود بخوبی دفاع حمایت نمیکند .
ق/ از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است