نقش جنرال دوستم در سر چپه کردن ۷ که ۸ شد
اگر من حمایت خود را از داکتر نجیب ادامه میدادم ، فکر انقلاب اسلامی بیشتر از یک خیال چیزی دیگری نمی بود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۱/۲/۹ کد خبر: 35406 منبع: پرینت

"اگر من حمایت خود را از داکتر نجیب ادامه میدادم ، فکر انقلاب اسلامی بیشتر از یک خیال چیزی دیگری نمی بود"
یاوز سلیم نویسنده ی کتاب "افغانستان و دوستم یک داستان از جمله ی ده ها داستان در باره ی جنرال عبدالرشید دوستم" مینویسد: جنرال عبدالرشید دوستم در آغاز جهت فعالیت های سیاسی و دوران شباب پروگرامهای سیاسی و اجتماعی در ذهنش تداعی داشته از همین سبب تلاش های وی جهت تآسیس قطعات نظامی از یک کندک تا فرقه پنجاه هزار نفری نتیجه همین طرح های آن می باشد.دوستم در دلو 1370 طی نشست وسیع از روشنفکران در هوتل شهرداری شبرغان پروگرام های آینده خود را مبارزه با دولت داکتر نجیب در آن جلسه اعلام داشت و کمیسیون جهت اجرات امور اداری فرهنگی اجتماعی در ولایت جوزجان به قرار ذیل ایجاد گردید. جنرال عبدالمجید ایشچی ، انجینیر احمد، عبدالرحیم فرزام، جنرال عبدالحی جنرال نبی ظفر جنرال نادر علی و رییس عمر بای رییس شورای موسیفیدان ولایت جوزجان.

در اواخر ماه دلو تمام قطعات قوماندانی امنیه نیز در چوکات فرقه 53 تنظیم گردید. بعدآ یک نامه یی توضیحی از قیام جوزجان عنوانی اهالی بلخ به مزار شریف ارسال شد و این نامه در حقیقت التماتوم به جمعه اسک و تاج محمد رییس امنیت بود. و از مردم بلخ تقاضا گردیده بود به قیام جوزجان همکاری نمایند.ودر اواخر ماه دلو مزار شریف را در کنترول خود در آورد. دوستم با احمد شاه مسعود تماس گرفته از او نیز خواهش کرد و گفت ( در مقابل داکتر نجیب می جنگم ولی نیروی هوایی نجیب خیلی خوب است ، حتمآ ما را مورد بمیاردمان قرار خواهد داد. تو هم بیا در کنار من باش و یا حد اقل تو هم حمله کن . بطور مثال در بدخشان افراد من هستند . فوزی در همانجاست..با او هماهنگی ایجاد کنی ، تو آنجا را مورد حمله قرار بده تا بمباردمان هوایی تنها به یک نقطه متمرکز نشود و به هر سو تقسیم شود اما متاسفانه که امروز باید بگویم احمد شاه مسعود به وعده که به من داده بود وفا نکرد و مرا تنها گذاشت.)

بخاطر تصرف کابل جلسه ی در منزل سید منصور نادری به پشنهاد دوستم دایر شد در آنجا یک شورای نظامی تشکیل شد و جنرال دوستم به صفت رییس این شورا انتخاب گردید پس از آن شورای نظامی دیگری به خاطر تمام شمال تشکیل یافت که آنرا شورای نظامی شمال نام گذاشتند و رییس این شورا نیز جنرال دوستم تعیین شدو اعضای آن حاجی مصعب از جمعت علم خان جمعه خان همدرد از حزب اسلامی عبدالواحد از حرکت اسلامی و همچنان رسول پهلوان، غفار پهلوان، سید جعفر نادری، عبدالمجید روزی و جنرال هلال به حیث اعضای شورای عالی و شورای نظامی انتخاب گردیدند.ُیک قطعه هفتصد نفری به قوماندانی جنرال مجید روزی به کابل سوق گردید مقصد آن مانع شدن یغما و چپاول شهریان کابل از دست گلبدین بود. جلسه ی دیگر درجبل سراج بنام جلسه "شورای عالی جهادی افغانستان"که در آن در حدود دو صد تن از قوماندانان اشتراک داشتند تشکیل یافت. .یاوز سلیم از گفتهی جنرال دوستم می نویسد "نوبت انتخاب رییس در این شورا رسیده بود احمد شاه مسعود در کنار من نشسته بود من هم در این میان فکر میکردم به ریاست دو شورای جدا گانه انتخاب شده بودم نمی شد که به ریاست این شورا هم انتخاب شوم .احمد شاه مسعود را به عنوان رییس پشنهاد کردم پشنهادم پذرفته شد استاد مزاری رهبر حزب وحدت به حیث معاون در امور سیاسی و من به حیث معاون در امور نظامی مناطق شمال پشنهاد شدم."

کابل متشنج شده بود مجاهدین احزاب مختلف که از گروپ های اتنیکها تشکیل شده بودند در کوچه های کابل به یغما گری و چپاول گری بزرگ دست زدند که در طورل تاریخ بی مانند بود بلاخره در اثر میانجی بوتروس گاللی سرمنشی ملل متحد و بنین سیوان نمایده خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان به تاریخ 27 اپریل یک شورای مؤقت تاسیس گردید در این شورای پنجاه نفری صبغت الله مجددی به حیث رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان برای دو ماه گلبدین حکمتیار به حیث صدر اعظم و احمد شاه مسعود به صفت وزیز دفاع تعیین شدند. وبعدآ آنرا پیروزی هشت ثور مجاهدین نام گذاشتند.
در آن روز ها به اساس نوشته رووف بیگی در کتاب "نامش افغانستان بود" " از نزدیک تماشاه میکردیم که اموال و موتر های مردم از طرف مجاهدین چور و چپاول می گردید . نیرو های جمعت اسلامی و حزب اسلامی از یک سو میان هم تا مرگ می جنگیدندو از سوی دیگر اموال مردم و دولت را به یغما می بردند و آنها را به قره باغ و لوگر انتقال میدادند.
یاوز از زبان جنرال دوستم در رابطه به هشت ثورمینویسد " اگر من در مقابل داکتر نجیب پرچم عصیان بلند نمی کردم ، تحقق یافتن انقلاب اسلامی حتی مورد بحث هم شده نمی توانست و اگر من حمایت خود را از داکتر نجیب ادامه میدادم ، فکر انقلاب اسلامی بیشتر از یک خیال چیزی دیگری نمی بود"

در گروپ بزرگی از مجاهدین فاتح که بیرق پیروزی مجاهدین را در دست داشتند، مجاهدی که خود را حاجی یعقوب از مجاهدین محاذ ملی معرفی نمودند و خود را همرزمان پیر مجددی میدانستند گفت: "من چهارده سال جهاد کردم و بعد از ظفر با افتخار بیرق را بدست گرفته با دادند شعار های پیروزی و صدای الله اکبر داخل کابل شدیم ما را عساکر دوستم در یک حویلی بزرگ جابجا کردند بیرق ما هم در یک کنج خانه گذاشته شد بعد از دو روز احساس کردم که ما پیروز نشده ایم ما را تسلیم نموده اند. دوستم اجازه ی داخل شدن ما را در شهر کابل داده است وبس. مثل اسیر بودم بعد از دو روز با استفاده از زبان اوزبیکی از قید عساکردوستم رها شدم و دوباره نام پیروزی را نمی خواهم بگیرم.)
شراف قوماندان که یکی از قوماندانهای جمعت در دوران جهاد بود در همان سال در یک مجلس خصوصی در شهر پشاور برایم گفت ( شما میگفتید که تاریج به پیش میرود اما ما توانستیم تاریخ را عقب برگردانیم جریان آنرا خواهیم دید)
اسماعیل پهلوان که یکی از قوماندانان دوستم است در کنترول شهر کابل در آن وقت سهم داشت گفت: ( ما کنترول را در شهر کابل داشتیم و داریم . ما از کسی دیگری به غیر از دوستم اطاعت نمی کنیم.)

امان معاشر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همۀ تان زنبور های بدون عسل هستید خداوند تباه و برباد تان کند!

>>>   دوستم بگمان اینکه بعد از نجیب الله و سقوط نجیبالله وضع کشور خوب خواهد شد و ارامی فراگیر در کشور بمیان خواهد امد این خواب او فعلا بیک اشتباه بزرگ تبدیل شده است که تمام تاریخ حرکات و فعالیت های دوست را زیر سوال برده است اولا من کمان میکند که غربی ها برای پیروزی اش در افغانستان و غیر ملموس پاکستان در زمینه دست بکار شد تا دوستم را از راهش منحرف ساخت دوستم میتوانست با سقوط داکتر نجیب از همه اقوام ملت ها دعوت مینمود تا شورای عالی از همه ملت ها را بسازد و حکومت را از وجود انها بسازد اهسته اهسته به هدف اصلی دوست که ارامی و امنیت و برادری و برابری بود برسد مگر افسوس که اشتباه کرد محاهدین اورده شده زریعه دوستم دوستم را از صحنه خارج ساخت و بعلا اورا بیک بیمار روانی بیش تبدیل نکرده است این حقیقت است که دوستم یک قهرمان و مبارز و جنگی است من با او در وظیفه قندهار همسفر بودم او اصلا از ترس نبود و هرگز مرگ را بفکر نداشت و برای پیروزی تا پای جان میرزمید مگر افسوس که رهبر نداشت که اورا درست سوق دهد او با تجارب محلی خود عمل میکرد که از جنگهای شمال اموخته بود او کدام اکادمی و کالج نظامی را نخوانده بود مگر قرار او در جنگ بیگ مارشال و ارکان حرب میماند بهر صورت ازین حقیت باید چشم پوشی نکرد که اگر دوستم نمیخواست امروز دیگر هشت ثور وجود نداشت و افغانستان با این خرابی ها و بدبختی ها مبتلا نمیشد که باید دوستم خوب فکر کند که درست کار کرده است زمینه دخول مستقیم پاکستانرا فراهم اورد و بالاخره 45 کشور غاصب و ظالم و طالب نما را به افغانستان مساعد ساخت از مشاورین دوستم میخواهم این نکته را دقیق ارزیابی کننند و مرا اصلاح کنند من میتوانم درین موارد شهود زیاد ارایه نمایم ازاینکه دوستم رفیق من است و اورا دوست دارم اگرچه در زمانش اورا مشاورینش درست سوق فکری ندادند که گناه از مشاورینش میباشد که تذکر نام انها صرف نظر مینمایم
حال دیگر محاهدین باید از دوستم سپاسگذار و مدیون باشند که انها را به قدرت رسانید و همه ملیاردر شدند الته رهبران انها نه همه مجاهدین پشیمان از جنگ و خسته از وضع
با احترام گدای گر از بادغیس

>>>   دوستم یک خاین ملی در کشور تلقی میشود وخودش اعتراف نموده است
رنجبر

>>>   جزاکم الله ! به این میگوین غلو در تاریخ!!
دولت وقت نتوانست در برابر جهاد مردم افغانستان تاب بیاورد، دوستم چه ....باشد. خوب بود که محک تجربه آمد به میان که ما شاهد فتح مزار و سایر نقاط تحت کنترول دوستم درظرف چند روز توسط طالبان بودیم. چه حافظه ضعیفی دارد این دوست ما. ولی یک حرف درست که او یک فرد ذاتاً کودتائی و موسومی است.
احمد

>>>   دوستم حرام نمکی خودرا تعریف میکند . از خدا میخواهم به همانطوریکه مردم کابل و مزار را به غم شاند غم اولاد های خودرا ببیند این ...حرام نمک. فاطمه

>>>   کرزی باید عبرت میگرفت متاسفانه چانس خود را از دست داد و به سرنوشت دیگران دچار میشود انشا الله به زودی چون با جنرال دوستم عهد شکستاند و به وعده هایش وفا نکرد و به یک ملیون رای دهنده که به دستور جنرال دوستم برایش رای داده بودند پشت کرد
حاجی پرویزبشرمل

>>>   اگر به واقيعيت امر بنگريم و از تعصبات قومي و سمت گرايي دوري گزينيم واقعا در مقايسه به رهبران جنگي مو جودر در كشور، جنرال دوستم بود كه نشان دولت، بيرق دولتي، ساختار اداري، قصايي و نظامي كشور را تا اخرين مرحله( فريب جنرال ملك) در شمال كشور منحيث سمبول يك دولت مستقل حفظ نمود. وي توانست كه در وقت كم تو جه بعضي از كشور ها و سازمان ملل متحد را بخود جلب نمايد، در آن زمان كه كشور در آتش جنگ مسوخت ولايت هاي شمال بدون از قندوز امن ترين منطقه بود حتي كمك رساني موئسسات از مركز ولايت بلخ به ساير ولايات از طريق ملل متحد اجرا مي شد. نماينده گي هاي خارجي در شهر مزار شريف قرار داشت، مهاجرين و بيجا شده گان داخلي از اكثر نقاط كشور بدون تعصبات قومي در مراز شريف مسكن گزين و كمك مي شدند.
اصلآ قيام دوستم يك مبارزه در مقابل تخريب كاران و طرفداران كشور هاي همسايه بود. من كه بحيث مامور بلند رتبه ملل متحد در مزار شريف كار ميكردم و در اكثر ولايات كشور سفر مينمودم، جنرال دوستم را شخص راست گو و صادق ديدم ، هميش از خدمت و صداقت حرف ميزد و ميگفت جنگ بالايم تحميل شده است ، پشتيبان صلح بود، با حكمت يار صاحب آشتي و همكاري نمود، حذب وحدت را تا آخرين مرحله كمك و همكاري نمود، استاد رباني را پدر خواند و در تا سيس حكومت اسلامي نقش حنرال دوستم را هيچ كس نبايد ناديده بگيرد، طالبان را همه ديدند كه چطور از شمال كشور بيرون راند . دوستم خودش مستقيمآ در جنگ ها سهم ميگرفتب و فرماندهي ميكرد تا سبب تقويه روحيه سر بازانش شود.
مردم شاهد است كه داكتر نجيب در پشت دوستم دست خودرا گذاشت و گفت" اين جنرال دوستم است كه نجيب است". زمانيكه داكتر نجيب گرايش قومي پيدا كرد و خواست يك تعدا اشخاص سر شناس را مثل جنرال مو من ، رزمنده... از بين به برد،دوستم روابطش را قطع و مجاهدين را به كابل رسانيد و حا لا هم اگر به جنرال دوستم صلاحيت و ظيفه وي داده شود طالب و القاعده را تا سرحد هند خواهد راند زيرا وي در گفتاذ و كردارش صادق است و پا يگاه مردمي دارد، مردم كشور( بدون متعصبين) در كنار وي استادگي مينمايد. اما از اينكه در كشور بازي بزرگ در جريان است و آينده اين جنگ هنوزمعلوم نيست و از حانب دگير خارجي ها نميخواهند كه اين بازي خاتمه يابد، به كسانيكه ارزوي ارامش و استقرار صلح را در كشور دارند اجازه كار داده نمي شود، جنرال دوستم نيز از جمله كساني است كه ميخواهد جنگ از كشور خاتمه يابد.
محمد الله كوشاني

>>>   تماماْ اشتباه از خود شهید داکتر نجیب الله بود.
که بالای این شخص چوپان، بی سواد اعتماد کرده بود.
این چنین یاران بی وفا داکتر نجیب الله بود که دولت را واژګون کردند و مردم کابل را به لبه غم کاشندند .
این کارنامه جنرال ظالم باعث افتخار نی بلکه باعث نمک حرامی و بی اعتمادی و دو روی بودن وی را نشان میدهد.
م..... از پوهنتون کابل

>>>   راست گفتی وطندار عزیز اینهاهمه زهراگین بودند

>>>   هشت سور برتمام جنگ سالااران مبارک برای ملت افغانستان جز چور وچپاول چیزی دیگه نسیب نشده از شهیدان خجالت بکشید فردا روز قیامت شهیدان از شما جواب میخاد اونجا نمی تانی بگی من گلبدین یادوستم هستم هرکی باشی باید جواب پس بدی به اومید سلح وارامش وطن مان افغانستان
غلام سخی نورزی

>>>   خوب شد که این ... خودش بزبان خود اقرار کرد که یگانه علت بدبختی مردم افغانستان وبخصوص مردم بی دفاع کابل بوده و نفرین خداوند شامل همه چپاولگران کابل. مردم بی دفاع و بی چاره کابل ان روزهای سیاه وتاریک خون واتش را هرگز فراموش نخواهند کرد و همیشه از خداوند خواهان کیفر به عاملین ان خواهد بود. انشاالله
شیرچهاردهی

>>>   نقش دوستم در سرنگونی هفتم ثور بسیار واضح است .
جنرال دوستم سه خواست را از داکتر نجیب الله درولایت خوست داشت که برایش براورده نساخت:
خواست اول : اسیران مجاهدین را میکشیم .
خواست دوم: بعدازپیروزی شهرخوست بنام دوست آباد نامگزاری شود.
خواست سوم: متر یک لک افغانی پیشروی میکنم .
ازاین سه خواست دوستم فقط یک خواست سوم آن مورد پسند داکتر نجیب قرارگرفت ودو تای دیگرش رد شد ودرنتیجه دوستم آنرا نپزیرفت ودرکنار مجاهدین رفت که آن باعث پروپاشی نظام داکترنجیب الله وباعث به میان آمدن هشتم ثور شد.
"نقــــــــوی"

>>>   سلام دوستان عزیز! همانطوریکه بار ها تذکر دادم جنرال دوستم یک روز نی یک روز در راه ایتلاف روانه سقر میشود با داکتر نجییب ، با کشتن فرزندان بی شمار ملیت های با هم برادر اوزبیک و ترکمین در جنگ علیه مجاهدین در خوست ، لوگر وسایر ولایت به شهرت رسید مدتی بعد در مخالفت با داکتر نجیب ایتلاف مزخرف با احمدشاه مسعود را پیش گرفت و با گلبدین حکمتیار تا که میتوانست جنگید و بازهم اولادهای نازنین مردم بیچاره و بیخبر اوزبیک و ترکمین را زنده ،زنده یا آتش زد و یا هم خوراک حیوانات گوشتخوار گرسنه ای باغ وحش کابل ساخت که این واقعیت تلخ را تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرداین کشت و کشتار توسط افراد گلبدین در ولایت کابل صورت گرفت خودم شاهد صحنه میباشم دیری نه گذشت که این جنرال خون آشام در تکافوی ایتلاف جدید برآمد وبالاخره خون آشامی گلبدین با سلیقه دوستم تطابقت داشت بطرف گلبدین رفت که رفت و ایتلاف جدید را تشکیل داد همه جوانانی را که در جنگ با گلبدین جانهای عزیزشان را درراه جنگ نا عادلانه وی با ریختن خون در هر گوشه و کنار کابل بشهادت رسیدند این جنرال ناسپاس بالای خون و گشت وپوشت شهدا پا گذاشت و با گلبدین ایتلاف کرد وجنگ وحشتناکی را علیه مسعود و دارودسته اش درکابل و صفحات شمال براه انداخت بار ها در ولایت کندز با مسعود جنگید وباخت و هر بار صدها و هزار ها جوان اوزبیک و ترکمین را به کام نیستی سپرد و هیچگاهی هم موفق نشد و همیشه با عطا محمد نور در جنگ و گریز بود و هردو جوانان بیشماری را به شهادت رساندند بهر صورت ایتلاف ادامه دارد این با تاریکترین و خون آشام ترین یعنی طالبان ! کمک های بیشمار پیشکش طالبان گردید ولی این بار امتیازرا از دوستم ریس امورخارجه اش بنام ملک خان پیشگامی کردواز آن خود کرد و جنرال مریض و روانی را از وطن فرار داد ولی نتیجه معکوس شد .دوستم بعداز جلای وطن بار دیگر بامسعود ایتلاف کرد بعد ا با کرزی ایتلاف وخلاصه حالاهم با طالبان در تپ وتلاش ایتلاف جدید است پایش به لب گور رسیده تا یک قطره خون در وجودش باشد در راه ایتلاف صرف میکند مثل تشنه ایکه بطرف سراب ( آب خیالی( میدود و میدود. وقسم خورده تخم اوزبیک و ترکمین را از بین ببرد اگر خودش موفق نشد حالا پسر خودرا حاکم سرنوشت مردم میسازد این همه شهد کم بود بنیاد خودرا بنام خودش و پسرش هم ریس باشد درد آور است چگونه یکتعداد مردم های فهمیده هنوز هم در گرد این جنرال دایم الخمر حلقه زده اند ااین همه خونهای ناحقی را که دراه نیت بد خود ریختانده خداوند بزرگ به حسابش میرسد بعد ش به اولادش میرسد .فامیل هایرا میشنام اولاد های خورد یتم مانده ، معیوب اند ، بیوه ماندند وبه خاطر یکلقمه نان تمام عمر تن فروشی میکنند گناه این بدامن جنرال است ! خون ناخق دست از دامان قاتل برنداشت / دیده باشی لکه های دامن قصاب را !!

>>>   اگر تو جندال بیسواد نمیبودی افغانستان بهترین کشور در سطح جهان بود

>>>   سلام
من اصلا این جنرال را نمی شناسم.
ولی همینطور فطری ازش بدم میایه.
این مسئله نمی تانه بدون حکمت باشه حتما خیلی خون ناحق ریخته که ای قسم ازش بدم میایه.
فاطمه از هرات

>>>   دوستان هموطن را سلام میرسانم:
ثانیآ میخواهم در مورد جبهه گیری دوستم با دوکتور نجیب الله چنین اظهار نظر نمایم .
زوال حکومت دوکتور نجیب الله نه شخص خودش بود و نه دوستم این زوال فقط توسط یکتعداد اعضای حزب که
در اطراف شهید نجیب الله جاگرفته بودند سبب و وسیلهٔ زوال شد که این خائینین ووطنفروشان کشور را به تباهی
کشیدند که عبارت از سلیمان نالایق، فرید مزدک، یارمحمد ومتباقی شان که در راس آن وطنفروش نالایق قرار
داشت که این مداری با لاخره با دستهٔ کرزی نیز یکجا شده ودر نقش مشاور رئیس جمهور نیز خدمت نمود نامبرده
درزمان دوکتورنجیب الله نیز ارتباطات نامطلوب بنام آنطرف دیورند (آی،اس،آی) همیشه خدمتگذاری نموده است
هموطن ، از بی اتفاقی خودماست که امروز عذاب بی امنی و بی عدالتی را باردوش داریم پس وحدت مایهٔ رحمت است و تفرقه موجب عذاب است
با امید اتحاد و اتفاق ملت ما
ش،ح، نورین

>>>   دوستم عامل تمام بدبختی های ایمروزاست
و حیثیت ماده کتلیست را دارد گاهی با تو گاهی با او و گاهی با من
مالک

>>>   هر چی باشد دوستم ار کرزی هوشیار تر و فعال تر و با تجربه است . ونسبت به جنرال های درس خوانده و ترسو هم بهتر است . آنچه او را خار چشم رقیبان ساخته اینست که او پشتون نیست اگر نه ده جنرالی خود در سطح افغانستان جوره ندارد. سوق و اداره نظامی را خوب میداند.

>>>   تقوای عزیز اینقدر معلومات کافی از کجا بدست میاوری شما که کاملآ عقل کل هستید ماشالآ،فکر میکنم که کتاب
جامع الجفنیات نزد جناب شماست؟
دوستم قابل پذیرش اینجانب نیز نمیباشد ولی ناحق ناسزاگفتن کار یک مکتبی هم نیست لطفآ در موارد نوشته هایت
که اکثرآ ضدونقیص اند توجه نمائید بهتر خواهدبود گفتار ما باید صادقانه مطرح شود کاریست مورد پذیرش همه
امیدوارم مورد پریشانی شماقرارنگیرد بآحترامات بی پایان
ش،ح،نورین

>>>   قابل توجه جناب محترم امان معاشر:
تحلیل شما از موضوع مورد بحث جالب است. هیچ کسی هم نمی تواند از نقش جنرال دوستم در حمایت و سرنگونی رژیم کابل انکار کند ولی بحیث یک شاهد زنده تاریخ معاصر افغانستان، می خواهم یک حقیقت را توضیح دهم و آن اینکه داکتر نجیب الله، رئیس جمهور برحال رژیم کابل، از اثر فشار بین المللی، بصورت عام، و فشارهای نماینده ملل متحد بنام بنین سیوان، بصورت خاص، وادار به ترک قدرت شد.
این هم درست است که رژیم داکتر نجیب الله تحت فشارهای گوناگون غیر از جنرال دوستم، قرار داشت ولی دو فکتور به سقوط نظام در کابل نقش بارزی داشتند:
اول:
خوداری شوروی بزعامت یالتسین از حمایت رژیم کابل،
دوم:
فشار جامعه جهانی از طریق نمانده ملل متحد.
اگر حکومت فدراتیف روسیه برهبری یالتسین از حکومت در کابل حمایت می کرد یا حمایت می توانست و غرب از خصومت با آن رژیم منصرف می شد، نظام داکتر نجیب الله در کابل بشکلی که سقوط کرد، از بین نمی رفت. این هم یک واقعیت است که حکومت داکتر نجیب الله هیچنوع پشتوانه و حمایت مردمی نداشت. بیائید تاریخ را بشکل عینی و واقعی آن ارزیابی کنیم تا با تعمیم این فرهنگ خدمتی برای افغانستان نموده باشیم.
باحترام
حمید بیتا از وانکوور

>>>   جنرال دوستم مسبب انقلاب اسلامی است
ذکی= تورکیه

>>>   گاه دراغوش این گاه دراغوش ان . دل شده از دستت تو ای به بر دیگران
ذکی گک

>>>   برادر اینکه دوستم از کرزی کرده هوشیار و ذکی تر است پیش پیشکی کردی.
جایی کرزی را هیچ کسی پر کرده نمیتواند.

>>>   فاطمه جان ملنگ نشده باشی نمیدانم که زنان هم ملنگ میشوند یانه بهرحال احساسی که تو پیدا کرده ای احساس بسیار بزرگ است که نخوانده وندیده ازکسی خوشت میاید وازدیگری بدت وهرکدام رامطا بق این احساست به دادگاه بیرحمانه ات میکشانی وحکمش راصادر میکنی اما امیدوارم مرا دردادگاه بیرحمانه ات به محاکمه نکشانی که از روحیه ات خوشم امده است مجنون.

>>>   دوستان محترم با حفظ احترام به نظر هريك تان !
وأما به عقيده من أنطور هم نيست كه همه شما جنرال دوستم را خائن خطاب كرده وازواقعات سه دهه كه يشت يرده در جينيوا بين نماينده خاص امريكا وملل متحد ونماينده روس ووزير خارجه افغانستان ونمايندكان مجاهدين مقيم يشاور صورت ميكرفت جى اطلاع داريد ؟كه كناه را بكردن يك نفر بد بينانه مى اندازيد وازنظرات خود نيز باور مند نيستيد كه راست كفتيد وياهم دروغ .ولى واقعت اينست كه بين امريكاه وروسيه توافقات بوجود امده بود كه به منظور قطع جنك سرد هردو مجاهدين ودولت كابل هردورا كمك مالى نكنند كه بعد ازخروج نظاميان روس جنك هاى جلال آباد اغاز وبا دفاع مستقلانه خنثى شد ومجاهدين ازكاميابى شان درجنك رويا روى نا اميد شده بودندجهار سال دفاع مستقلانه نيرومندى ارتش افغانستان رابه ثبوت رسانيد واستخبارات كودتا شهنواز تنى را تدارك ديد كه اوهم عقب زده شد وازينكه مطابق فيصله جانبيين كمك هاى اقتصادى به دولت كابل قطع شد وذخائر ستوك براى ينج سال تدارك ديده شده بود جنرال دوستم ومتحدينش سيد منصور نادرى رسول يهلوان غفار يهلوان وجنرال مومن حيرتان مورد بيمهرى نجيب قرار كرفت وفعاليت وتلفات اين نيروها ناديده كر فته شده بود دوستم را به أزاد بيك منصوب سأخت درحاليكه دوستم صد ها قوماندان را مانند أزاد بيك داشت وداراى يك ارتش نيرومندهوائى وزمينى بودوسلاح ثقيله تا سطح أوكارا را داشت وداراى يكصدوينجاه جين تانك t62بود وقطعات با سلاح rpg7 وييكا وداشكه وزيكويك ودافع تانك اله ونداز طيارات جت بم افكن مجهز بود وبه همين شكل فرقه ٨٠سيدمنصور نادرى نيز بدون قواى هوا هى تا سطح لونا واورهكان ويحصد جين تانك bm21جندين دستكاه ودافع هوا بصد ها يايه كه او نيز به مذهبى از جانب نجيب متهم شده بودونجيب دست بيك سلسله تصفيه درشمال زد ازجمله مومن خان را برطرف كرد كه دوستم وسيد منصور نادرى مقاومت وازين وضع احمد شاه مسعود بهره بردارى كرد ودرتماس با أينها اطمئنان كار مشتركةرا داد وجنبش تاسيس شدةحاجى محمد محقق واستاد عطا ومولوى علم ومولوى سالك زاده به جنبش ييوستند وملاقات جبل السراج اغاز شد وعملا نجيب بدون دوستم وسيد منصور توانائى دفاع را ديكر نداشت وسيد منصور ته مصاحبه دليل رو كر دانى أش از نجيب را ترورسلطانعلى كشتمندرا وبى حرمتى بكارمل را وانمودةكرد كهودر حقيقت سقوط نجيب دو عامل زيدخل بود. يكى توافق شوروى وامريكا وكنار امدن رؤسها با استادةربانى وروكردانى دوستم وسيد منصور نادرى ازاو وتشريك مساعى با احمدشاه مسعود وكيل وزير خارجه به نمايندكى ازكميته مركزى به شوراى نظار تسليم وداكتر عبدالرحمن را بكابل فرستاد وتمام قوت هاى نظامى را عظيمى ودلاور به امر بر يالى به اختيار مسعود قرارداد وخلقى ها جانب دارى كلبالدين راكرفتندنبى عظيمى وجنرال مجيد روزى نيروهاى حكمتيار ووزارت داخله را خلع سلاح نمودند وامنيت كابل را بدست كرفتند واقاى مجددى را بكابل دعوت ومتن إعلاميه را نبى عظيمى ترتيب دادوامان اشك ريز هموفلم بردارى را به عهده داشت وداكتر عبدالرحمن همان إعلاميه نبى عظيمى را قرائت وعملا سوق اداره قوتهاى دولت ودوستم وشوراى نظار تحت امر عظيمى بود كه درنقاط كليدى جابجا شدند اين بودوحقايق ٧كه٨شد يكى ازجنرالان همان زمان

>>>   این جندال قاتل باید اعدام شود.

>>>   سلام دوست های عزیز حضرت علی میگوید بهترین استاد تجربه است جنرال دوستم تجربه دارد. جنرال بخاطر وطن خود اماده است جان خود رابدهد کسی میگوید که جنرال دوستم بی سواد است.. اما انها انسانیت را یاد ندارد بااحترام افغانی

>>>   دوستم توره چی کرد ؟ این قدر تنگ نظری میکنی بگو اصل واقعیت را یا که ... حتما

>>>   در باره ... ملی (دوستم )اگر نوشته کنیم به میلیونها جلد کتاب خواهد رسید واقعا نقش بسزای در تغیر ریژیم داشت ولی این فکر را دیگر نمیتوان کرد که در اینده باز هم بهمان قدرت باقی بماند تا کدام رژیم دیگر را ازبین ببرد زیرا با امدن طالبا ن بار اول در جنگ خبرش از ازبکستان امد و بار دوم از ترکیه وبار سوم ممکن صدایش از قبر بیرون اید زیرا این خاین باعث شهید شدن بیش از هزران جوان و مسن اطفال در کشور شد و دستدرازی به زنان بار اول توسط افراد این خاین صورت گرفتب و هر کشور که پول برایش وعده بدهد پیروی همان میشود وحالی با امدن طالبان بزودی سر نگون خواهد شد

>>>   جنرال صاحب دوستم بعد از پیروزی مجاهدین علمای حوزه غرب جهاد علیه شما اعلان کردند و هزاران نفر از هراتیها بشهادت رسیدن اگه استاد ربانی دست پدری را بسر شما نمیکشید اسماعیل خان تخم شما را برباد کرده بود.
و شما باعث تمام بد بختی ها در افغانستان شدید از جمله جنگ داخلی و حکمتیار بواسطه شما شهر کابل را راکت باران کرد یاد شما رفته است.
احمد از خیرخانه

>>>   این جنرال یک .. ملی تلقی شده و سبب نا ارامی و بی سباتی
کشور شده است و بس .
نادر خان از پکتیا

>>>   دوستان دريكى ازكشورهاى خارجى نشسته داورى خودرا درمورد دوستم انجام ميدهيد مثليكه سر يشقيل نشسته جان آباد را مى بينيد همان طور نيست؟
درحاليكه به كفت من وتو شايد نزديكترين دوست ما نشود ولى به امر دوستم روزانه به صد ها انسان جان خودرا ازدست ميدهد وبعد أز روى كار امدن مرحوم ببرك كارمل تا همين دوره أقاى كرزى يك طرف معادله افغانستان حتمى دوستم ومحقق بوده است جنانجه درهمين انتخابات دور دوم رياست جمهورى دريك روز نهصدهزار رأى شفاف را به صندوق حامد كوزى ريخت كه او نقش يادشا تراشى خودرا عملا به جهانيان ومردم افغانستان ثابت كرد وحال هم همان دوستم است وكدام تغيرى دروجودش بمشاهده نميرسد بلكه با كم ديدن وعهد شكنى حامد كرزى مردمش ومتحدينش عقده مند ومظلوم قرار كرفتن دوستم درين فريب وسو استفاده سياسى ازاو محبوبيت وميزان اقتدارش رو به افزائش است ودر مورد تأمينات اقتصادى وتجهيزات نظامى هم درصورت ضرورت حمايت كران كه در افغانستان منافع طويل المدت داشته باشند در تشريك مساعى متحدين شان در يك روز إكمال صورت ميكيرد وفرمانده دريشت ميز فرماندهى ويا هم با مساعد بودن وسائط مدرن مخابراتى دريك كوشه اى نا معلوم وحتى دريكى ازشهر هاى هم سرحد با يكى از كوشه هاى وطن طور مطمئن وبدون دغدغه تدابير تشكل مدافعين إمكان يذير است كه اقتصاد قوى نيز حرف اول را ميزند كه هر كشور به مصرف كردن يول در كشور افغانستان بوديجه قابل توجه هم دارد .ولى هيج يك ازين عربده تو هموطن وعربده من دوست كرامى تا متحمل شدن همه واقعتهاى اتنيكى جامعه زخمى كشور راه سازنده اساسى جنك نيست وصرف احترام متقابله وفكر مساوي الحقوق اتباع جامعه ووداع كفتن با جفن هاى امتياز خواهى برادر كلان وخرد كه بد بختانه بيك معضله اساسى طرز تفكر عده ازبرترى خواهان وخارجى ها نيز در اثر كذارشات غلط وإغفال كننده درين ده سال حكومت كر زى مرتكب هزاران اشتباه شدند . جنرال اسبق

>>>   فاطمه جان از من چطور بدت میاید یا خوشت؟؟؟
دوستم از ملت معذرت خواهی کرد و دیگر چه میخواهید؟؟؟
اجازه دهید تا طالبان را تا پشاور برساند

>>>   در گذشته هرچه کرده تیر شد و گذشت۰ ولی فعلاً برای همه واضع است که در هر تُکری که دوستم و محقق قرار بگیریند رهبر آینده از همان تُکری خواهد بود. در حالیکه این دو به تنهائی هیچ چیزی هم نمیتوانند ولی اتحاد شان با گروپ های دیگر فیصله کننده است۰ باعث پیروزی کرزی در انتخابات گذشته هم همین دو(دوستم و محقق) شده بودند۰
کابورا۰

>>>   خود کرده را نه درد است و نه درمان .

>>>   سلام خدمت دوستان ! کلیمه جنرال یک کلیمه بسیار پرمعنی و به ساده گی بدست نخواهد آمد . چون دولت ما همیش یک دولت خود کامه و مجزا از مردم بوده و توسط یک مشت آدمکش و فاشیست و شوینیست از 7 ثور تا 8 ثور رهبری و جامعه به قهقرا کشانده شده و تجربه ثابت شده که دولت های ستمگر ووطن فروش - آدم های بیسواد - کودن - رفتن به دمبال یک لقمه ی نان حرام -آدمکش - چورو چپاولگر(گیلم جمع) - ارتجاع- دزد همچون ( دوستم ) را مورد استفاده قرار خواهند داد . پس دادن لقب جنرال به دوستم و همسال آن با کدام تحصیلات عالی و حربی و با کدام فتوحات انسانی و اسلامی که جنرال شده و رتوب جنرالی اش یک خیانت ملی میباشد . جنرال از سرحدات کشور دفاع میکند . من به دولتمداران خطاب میکنم که : جنرال وطن را دست با دست بخاطر بلند منزل و منافع شخصی نمی فروشد . جنرال معامله گر با هر خاین و قلدر نمی باشد . جنرال شدن کاری هر خر کار نیست . این جنرالان بیسواد کدام نظم عامه را بوجود آوردند . اگر چه من نه به دوستم و نه به داکتر نجیت ارتباط دارم و نه به هفت و نه به هشت ار تباط دارم دارم و یک انسان ملیگرا بودم و هستم و علیه هرنوع ظلم - ستم و اشغال مبارزه کرده و میکنم و مردم خود را به دالر - کلدار و مقام های مجزا از مردم را نخواسته و نمی فروشم . آزادی را همچون آزاد منشان دوست دارم . پس آقای دوستم همچون برادرش تنی وزیر دفاع نجیت نان خوردند و به نمکدان توهین کردند . معامله گریهای دوستم بخاطر منافع شخصی اش با هر خاین و ضد ملی هویدا بوده و اعتماد کردن بالایش سخت اشتباه است و یک فکری ملی ندارد که با ادم های ملی صادقانه همنوا شود .
ع - رستم - کابل

>>>   جوانان ازدوستم چه توقعی دارید ؟
دوستم است ؟!!!
کریم

>>>   باعرض سلام وادب!
خوانندهگان محترم نظریه که درفوق تحریر گردیده درباره جنرال صاحب دوستم ازنام ونام ولایت دیگری نام برده شده منظورم ازکسی است بانام وآدرس کاملا دروغ( که من گدای گر ازبادغیس هستم وباجنرال دوستم درقندهاربودم من دوست او هستم چینن وچنان...).نظرداده است.
هیچ یک شخص به همچونام دربادغیس وجودندارد .باید بگویم چرااین نظر دهنده نام وآدرس خویش راغلط میدهدوشراندازی میکنداین کار خوب نیست .
نظریه را که میدهید اگرمثبت است یامنفی آدرس خودرا درست بنویسد.
خالد ازبادغیس

>>>   دوستم به هر طرفی که مفادش باشد همان طرف میرود حتا اگر کشتن مردم هم باشد مگر یک شخص با غیرت است در وقت طالبان خیلی طالب ها مردار کرد این کارش خوشم آمد

>>>   جنرال دوستم یک... بیش نیست اودرتمام جنگ ها ازاول تاآخر دستان خودرا به خون ملت افغانستان غرض دریافت پول خون آلود نموده است اولین چوروغارت گریکه درکابل آغازشد ازطریق افراد بیسواد دوستم شد افراد دوستم مانند... بالای مردم بیگناه کابل حمله ورشده پول ودارائی شان را به غارت میبرد . دولت افغانستان باید متوجه مابعد کاردوستم باشد درغیر آن دوستم برای داکترنجیب چی وفاکردکه برای دولت فعلی کنداوافغان نیست افغان دارای صله رحم میباشد دردوستم وافراد اوبه اندازه زره رحم وجود نداشته وندارد امید دولت فعلی ازاین درنده باخبرباشد که ندرد.... بااحترام.م م

>>>   به نظر من جنرال دوستم کشور ما باز هم به بهران میبرد

>>>   برادر اینکه دوستم از کرزی کرده هوشیار و ذکی تر است پیش پیشکی کردی. shaker

>>>   (به ملک تورک چرا غریده اید یاد کنید)=(جلال و عظمت محمود زابلستان را)
(پدر بر پدر مر مرا تورک بود)=(به فرزانگی همه گرگ بود)
این همه یاوه گویی ها از روی تعصب است وگر نه این همه ویرانیهای کابل و دیگر مناطق افغانستان در گرماگرم مبارزه قدرت مابین دو حزب مخالف عاید حال گردید.
من خاطر نشان میسازم که بااین تعصبات جاهلانه خود نمی توانید موقف جنرال دوستم را به مخاطره بیندازید همه میدانند که او یک قهرمان است او یک مرد غیور است ازاو مردم ترکستان تا به پای مرگ دفاع میکنند او رهبر دوست داشتنی تورکان افغانستان است .او از فرزندان تیمور جهانگشا است. او از فرزندان بابر است .او ازفرزندان چنگیز است .او ازفرزندان سلطان محمود غزنوی فاتح سومنات است.او از فرزاندن سلطان محمد فاتح بیزانس است.او از فرزندان سلطان سنجر سلجوقی ملک الشرق والغرب است.من خاطر نشان میسازم که ما تورکان مناسب نمیبینیم با هر قوم و قبیله گمنام مانندشمایان تعصب کنیم. ما تورکان با عالمان عالمانه رفتار میکنیم اما با جاهلان با شمشیر معامله می کنیم.
فیض الله(ترکستانی) ازبدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است