در اردوگاه عسکرآباد ورامین ایران چه می گذرد؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ کد خبر: 33272 منبع: پرینت

هرچند رفتار مسولان اجرایی و تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مهاجرین افغانستانی مقیم در این کشور بهبود یافته است ، اما گهگاهی در گوشه و کنار این مملکت اسلامی ، اعمال غیر اسلامی توسط برخی از عناصر مخالفت حاکمیت یا افراد عقده ای از سر جهل و نادانی صورت می گیرد که باعث تاسف و شرمندگی است.
امیدواریم مسولان کشور برادر و دوست جمهوری اسلامی ایران به این نکات توجه نموده نگذارند تا عده ای فرصت طلب و از خدا بی خبر ، با آبروی این نظام مقدس بدینگونه بازی کنند.
متن زیر توسط یکی از هموطنان ما ارسال شده است :

من یکی از مهاجرین افغانستانی در ایران هستم که دارای کارت آمایش 7 میباشم. روز شنبه 25 february ما را در میدان خراسان تهران گرفتند (من و رفیقم) و پس از تو هین و فحش و کتک کاری ما را به پایگاه 8 پلیس امنیت در میدان حر در تهران انتقال دادند. پس از آن باطریهای گوشیمان را گرفتند و ما را به زیر زمینی که در آنجا وجود دارد انتقال و برای 6 ساعت در آن زیر زمین تاریک و محبوس نمودند. برادر من و دوستم کارت هردویمان را آورد ولی پلیسی که کارتمان دستش بود گفت ابتدا آنها را به اردوگاه عسگر آباد ورامین انتقال میدهیم و سپس آزاد میکنیم.
اما کدام آزادی؟
زمانی که ما را دستبند زدند و به اردوگاه انتقال دادند از آنها سوال کردیم که چرا ما را آزاد نمیکنید حال آنکه کارتمان را گرفتید.
افسر پلیس گفت کسی به من کارتی نداده است. آنها ما را به زیر زمینی در اردوگاه انتقال دادند. اگر چیزی میگفتیم چیزی جز کتک خوردن عایدمان نمیشد. در آنجا 3 روز زندانی بودیم. منتظر بودیم تا برگه ی استعلام ما از اردوگاه سلیمانخانی برسد. روز سوم من آزاد شدم. اما ای کاش نمیشدم و آن صحنه دلخراش را نمیدیدم.

آری یکی از خواهران هموطن عزیزما که برای یکی اعضای خانواده اش که زندانی بود خوراکی و مقداری کرایه سفر آورده بود. اما یکی از مقامات اردوگاه عسگر آباد ورامین به وی ناسزا گفت. او که تحمل شنیدن جواب متقابل را نداشت پس از شنیدن جواب فحش خویش با کمال تاسف از دست آن زن بیگناه گرفت و او را به سمت راه پله هل داد و آن زن از آنجا به پایین پرتاب شد. همسر آن زن که تاب دیدن این صحنه را نداشت به آن شخص حمله ور شد (برای دفاع از ناموس) و با هم درگیر شدند. اما سربازان اردوگاه آمدند و تا توانستند آن زن مظلوم و همسرش را با ضربات باتون به سمت در اردوگاه بردند. ضرباتی بر سر مرد زدند و در حالی که مرد کاملا گیج و در حالت بیهوشی نیمه قرار داشت انگشت وی را بر روی جوهر زدند و نمیدانم چه چیزی را اثر انگشت گذاشتند.

آن ها را از اردوگاه به بیرون راندند. مردم با آن اوضاع با پلیس 110 ایران تماس گرفتند.
اما چه سود که هردوی آنها یکی هستند.
مرد بیچاره که کاملا گیج و دهانی پر از خون داشت حتی قادر نبود فرزند خردسال خود را شناسایی کند.
یا آن برادر هموطنی که به جرم افغانی بودن در اردوگاه با لوله ی 6 که آ اس نام دارد بر سرش میکوبند و بعد وی را که خواهان بازگشت به وطن عزیز است با دستبند به بیمارستان و سپس به اردوگاه آوردند. اما وی را رد مرز نخواهند کرد تا زمانی که حالش کاملا خوب شود تا مدرکی برای شکایت در سازمان ملل نداشته باشد.
والله اعلم


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ایرانی ها با افغان ها اینچنین رفتار می کنند دور نخواهد بود که مهاجران ایرانی در افغانستان مورد لت و کوب قرار گیرند.
سنجر رستاقی

>>>   ا زخوا ندن مطلب فوق خیلی ها خسته شدم باید یا د آورشوم اینکه بیشتر کسا نیکه درنیروی انتظامی ایران مصروف انجام وظیفه هستند با افغانی های آواره برخورد انسا نی ندارند نمیدانم یا خودشان خودرا جزبشر حسا ب نمیکنند ویا افغانی های بیچا ره واین را نیز یا د میشوم که انسا نهای شا یشته ودلسوز هم درصف نیروانتظامی وجود دارد مگر بازهم میگویم بیشترین شان به کرا مت انسا نی ارزش قایل نیستند ازخدا وند برایشا ن توفیق آرزودارم تا همنوع خود را درک کنند
با احترام
ع - ت ازکندز

>>>   تشکر از این برادر که درد هم وطنان ما را که در کشور های همسایه زندگی میکنند بیان نموده اند.
حتی فکر کردن در مورد این حادثه هم واقعاً دردناک است .
از تمام هم وطنان عزیز که در کشور های خارج زندگی میکنند درخواست میکنم تا به وطن خود برگردند زندگی هرچند که در وطن مشکل است اما شیرین است.
حتی مرگی که در وطن خودمان باشد شیرین است.
امنیت و بیکاری بهانه است ، مگر ما که در وطن خود زندگی میکنیم چه کمی از آنهایی که در کشور های خارجی زندگی میکنند داریم .
اگر خشت در بالای خشت میگذارید در وطن خود بگزارید.

>>>   من ازکلیه مها جرین خواهش میکنم به کشور خود برگردندمن ذو سال است به کشورم برگشتم وافتخار هم میکنم وخدا را شکر زندگی من ار ایران بمراتب بهتر است یک کیلو بهترین گوشت درافغا نستان 4000 تومان است در حالیکه در ایران 22000 تومان است....نادر حسین

>>>   در صورت که مطلب بالا صحت داشته باشد این وظیفه سفارت افغانستان در تهران است تا موضوع را به طوری جدید پیگیری نماید
افسر خان

>>>   من يك ايراني هستم. از خواندن اين قضيه بسيار متأثر شدم. حتما بايد اين مسأله بررسي شود. اين قانون اسلام است.
اما از طرفي هم بايد بگويم اين خبط و خطاها به هيچ عنوان نمي تواند تاريخ مشترك گذشته ايرانيها و افغانستانيها را به فراموشي بسپارد.
همه اينها در طول تاريخ و به دليل جدا شدن (مرز جغرافيائي و سياسي) سرزمين افغانستان و ايران از يكديگر به مرور زمان بوجود آمده است.
اين مصداقي براي باقيات اعمال ما پس از مرگ است. اگر شاهان و فرماندهاني مثل احمدشاه ابدالي و ... بانگ استقلال و تجزيه يك سرزمين متحد را نمي زدند الان افغانستان نيز مانند ايران آباد، مستقل و قدرتمند بود.
از اينها بگذريم گذشته است و بايد فقط از آن عبرت گرفت. برادران افغانستاني من هم ايراني هستم. خيلي ها در ايران هم نظر من هستند. الان آنچه مهم است خروج دشمنان اسلام از منطقه مسلمانان خاورميانه است. بايد با به كارگيري بصيرت، معايب و ضررهاي غربيها را در خاورميانه، در نظر داشت و با يكديگر عليه آنها متحد شويم.
در آخر باز هم از مسئولين زحمتكش ايران خواهشمندم كه خبر فوق را پيگيري و رسيدگي نموده و جلوي اين بي بصيرتي ها را با فرهنگ سازي درست بگيرند.
به اميد جهان متحد اسلام
موفق باشيد.
علي قدسي

>>>   این همه ازعمال خود برادران افغانی ماست انسان خوب درهیچ جا بمشکلات مواجه نمی شود .
مردم ما چون بی سواد هستند درخانه همسایه رفته زورگوئی می کنند نخیرچین کارخوب نیست مرد یکه کارمی کنند باید بخاطربدست آرودن یک لقمه نان کوشش کند نه جنجال برپا کنند هم خود را ناآرام می سازد وهم فامیل خود را حرکت غیرانسانی یک افغان باعث نام بدی سایربرادران افغانی می گردد باید قدر آرامی رابدانند ورویش خوب داشته باشند تا ملت ایران را گرویده خود ساخته یک مشت پول به فامیل شان ارسال کنند .

>>>   قبل انکه نظرم رو بنویسم باید بگم در صحت این خبر شک دارم.
چرا که میدان خراسان تهران (مکانی که این دو نفر در ان دستگیر شدند) محل کسب و کار افغانیهای زیادیست بطوری که دور تا دور میدان پر از دست فروشان افغانیست که بیهیچ مشکلی اجناس خود را عرضه میکنند هیچ پلیسی هم جز پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل ترافیک در این میدان شلوغ وجود ندارد چه رسد به انکه با ماشین ون در میدان حضور داشته باشند.
حال سوال من اینست :
اگر این دو نفر فقط و فقط بخاطر افغانی بودن دستگیر شدند پس چرا پلیس به بقیه مهاجران افغانی که در این محله تعدادشان از ایرانیان نیز بیشتر است کاری ندارد؟؟؟
در اخر باید بگم بنظرم یا فرستنده خبر درباره دستگیریش دروغ گفته و یا اینکه بر فرض صحت دستگیر شدنش او را بطور قطع بخاطر اعمال دیگری دستگیر کرده اند نه صرف افغانی بودن انهم در یک محله افغانی نشین.
متاسفانه خیلی از مهاجران جوان افغانی انهایی که بطور مجردی و تازه به ایران میایند به ناگاه جوزده شده دست به اعمال کثیفی میزنند که ابروی مهاجران افغان در ایران را در معرض خطر قرار میدهد بهمین خاطر خیلی سریع و با گذشت مدت کوتاهی از امدنشان به ایران با پلیس روبرو میشوند از طرفی هم وقتی این اشخاص با قانون روبرو میشوند سعی میکنند با مظلوم نمایی و فرافکنی و انگ نژادی به پلیس و جامعه میزبان خود را تبرئه کنند.
از طرفی هم ما مهاجرانی داریم که علیرغم حضور 30 ساله خود در ایران تاکنون هیچ برخوردی با پلیس نداشته اند و کاملا راضی هستن.
یک نفر به من بگه اگر پلیس فقط به صرف افغانی بودن با مهاجران بدرفتاری میکنند پس ان مهاجرانی که با پلیس مشکلی نداشته اند مگر افغان نیستند؟
با تشکر

>>>   متاسفانه ازاین اتفاق هادرایران زیادرخ میدهدمسئولین ایرانی وافغانی بایدبااینگونه رفتارهابرخوردجدی داشته باشند
رضایی ازمشهد

>>>   زمانی که من هم در ایران صرف درس خواندن بودم با انکه به صورت قانونی و کارت امایش هم داشتم مدرسه ی ناحیه من را قبول نکرد
و مجبور شدم سه سال دبیرستان را در مدارس خودگردان بخوانم و فقط شش ماه توانستم سال دوم دبیرستان را در دولتی بخوانم ولی چیزی که متوجه شدم کیفیت درسهای ریاضی و زبان انگلیسی و عربی و فیزیک در مدرسه ی دولتی که من بودم خیلی پایین بود به قدری که معلم انگار درس نخوانده است و کیفیت درسهای فوق در مدرسه ی خودگردانی که من بودم خیلی بهتر بود
راستی من به خاطر شش ماه درس خواندن اندازه ی 240 هزارتومان پول خرج کردم فقط برای 17 واحد درسی

>>>   ازهمدردی آقای قدسی اظهار سپاس وامتنان دارم به یقیین که انسانهای شریف وبزرگی بسیار هستند که از همچون حوادث ناراحت میشوند واما از کسانی که در مقابل هموطنان خودشان بد تر ین برخورد را دارند چه جای گلایه وشکایت است . البته که من در ایران زندگی میکنم ودر پانزده سال برخورد بدی را شاهد نبودم که من اول از مردم برادر ومهربان ایران متشکر هستم وبعد از مسوولین که اکثرا خوب اند و کسانی هم اگر گاهی برخورد بد دارند یا بستوه آمده اند ویا نا اهل اند که خداوند (ج) به آنها صبر وهدایت نصیب کند . پیامبر گرامی اسلام خودش را به انصار مدینه هدیه کرد ما چه داریم که دل انصار ما به آن خوش باشد .از خدا می خواهیم که این روز گار را بطور احسن به پایان برساند که نه انصار باشد ونه مهاجر...
ج دلسوز

>>>   آقای علی قدسی زمستان میگذرد ولی رو سیاهی به ذغال میماند اینکه افغانستان یک کشور مستقل است شما نباید افسوس کند زمان های نیز بود که ایران را افغان ها اداره میکردند ولی ما افسوس این را نمی کنیم که چرا ایران جز افغانستان نیست بیاید به صفت یک کشور همسایه در فضای دوستی ، همنوعی و اسلامی بازندگی مسالمت آمیز با هم زندگی کنیم نه با تفکرات فاشیستی و برتری طلبی، اینکه مردم ما در حالت فقر و بی ثباتی به سر میبرند در این سهم کشور های خارجی و از آنجمله ایران و سایر همسایه ها نیز معلوم است. من به مردم ایران صلح ثبات و خوشبختی از بارگاه خداوند تمنا دارم همانطوریکه به مردم کشور خود میپسندم که در فضای صلح وثبات زندگی و به درجات اعلی اقتصادی برسند.
احمد

>>>   وقايع بالا اگرحقيقت دارد مورد تاييد هرايراني نيست وباعث تاسف است. وكساني كه اين كارهاراانجام ميدهندبيماررواني هستند
حسين ازايران

>>>   آهای عزیزان! مطلب بالا کاملا صحت دارد.
آن دوستی که میگوید این ادعا دروغ است میتواند برای فهمیدن صحت ماجرا از ساعت 8/30 صبح تا 12 ظهر ( به ترتیب)در محدوده های: میدان خراسان/ پل آهنگ/چهارراه سیروس/15 خرداد/میدان امام خمینی / تردد نماید تا از موضوع مطلع شود و بداند که ... چگونه وی را سوار بر اتوبوس میکنند.(تازه در این محدوده با ماشین ون کسی جمع نمیشود)و سپس به پایگاه هشتم پلیس امنیت انتقال میدهند.
اگر دوست داشتی میتوانی میدان امام حسین(ع) در تهران را هم امتحان کنی/اگر کفاف نداد خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تا میدان تجریش هم جای خوبی برای فهمیدن موضوع است.
یا اگر خواستی با ون به اردوگاه بری میتوانی میدان شهرری(خیابان حرم) را انتخاب کنی . چون ماشین ون سریعتر پر مشود ولی متاسفانه با ون به ارد.گاه نمیبرن.از کلانتری با اتوبوس و با دستهای دستبند بسته خواهی رفت.
انتخاب با شخص شماست. هروقت که بخواهید برادران نیروی انتظامی آماده جمع آوری من و شمای مهاجر هستند.
پس خواهشن پاچه خواری نکن که شاید بهت کارت بدهند.
مسیرها را هم که برایت مشخص کردم.
----------------
قیمت آب معدنی در اردوگاه 1000/بیرون از اردوگاه 300 الی 400 تومان
یک لیوان چایی 500/بیرون 200
شام اردوگاه : یک پرس برنج خشک با 4 دانه لوبیای خام برای پنج نفر
صبحانه اردوگاه : هر نان بربری برای چهار نفر
نهار اردوگاه : هوای خالی (نهار ندارد)
ظرفیت: اتاق 24 متری : 76 نفر در شب و 100 نفر در روز
-------------------------
هموطن عزیز برای یک بار هم که شده خود را به گیر پلیس بده تا بفهمی کی راست میگه کی دروغ
دوست عزیز با اینکه بگویی اینها با ما خوشرفتاری میکنند ف به من یا توی مهاجر مدرکی نخواهند داد. پس در نظر خود کمی تامل (فکر) کن
آزاد شده از اردوگاه عسگر آباد ورامین

>>>   اقامت افغانهایی که کارت امایش دارندوبیش ازبیست ویاسی سال درایران به سر می برندحق انسانی انهادرپیوند کنوانسیونهاومعاهده های جهانی پناهندگان که ایران هم عضو ان می باشد کاملا قانونی است وافرادافغان که متولدایران و18ساله به بالاهستند ایرانی گفته می شوندوکسی یک ایرانی راحق ندارد به زور تبعید کندویاروی اقامتش تصمیم ومعامله کند دولت یاشخص . اماازلحاظ انسانی افغانهاازابتدایی ترین حقوق شهروندی همچون اشتغال رایگان جزدرکارهای شاقه باپرداخت مالیات . تحصیل رایگان اخذ گواهینامه اتومبیل وحتی موتورسیکلت حق رای حق تحصیلات عالی حق سرمایه گزاری تجاری وخرید اموال غیر منقول وحق بیمه ... محرومند ولی می توانند حساب قرض الحسنه افتتاح کنند. خانه اجاره کنندازخدمات شهری مانند تاکسی واتوبوس استفاده کنند. گازواب وبرق ونان مصرف کنند بدون دریافت رایانه ومالیات خدمات شهری سالانه ومیلیونی رابدهند ودراخرهم تشکر اکید خود راازمقامات جمهوری اسلامی درعدم اخراج انان نمایند.
نهادنواندیشان

>>>   عزیزان هموطن
خیلی بی انصافی نکنید
فعلا در ایران نه از ا« برخوردهای بد زمان قدیم خبری هست و نه از گرفتن مهاجرین از داخل شهرها
من خودم سال هاست که در تهران زندگی می کنم و کار من هم ویزیتوری است یعنی جنس از تولید کننده می گیرم و به مغازه ها توزیع می کنم
تا حالا نه کسی گفته که تو افغانی هستی باید به اردوگاه بروی و نه هم کسی مزاحمم شده
گاهی با برخی که پول مرا نمی دهند درگیر می شوم که تا حالا چند بار هم به پاسگاه کشانیده شدیم و همیشه هم حق با من بوده و پول مرا دادند مگر یک نفر که فرار کرده است
میدانم تعدادی از بی درک ها را بخاطر جرم کردن یا کار خلاف انجام دادن گرفتند و به به اردوگاه بردند و بعد هم رد مرز کرده اند
کمی انصاف داشته باشید
فریدون از تهران

>>>   فریدون جان! شما از آنچه خود تجربه کرده اید حکایت دارید اما آنانیکه در این اردوگاهها بوده اند چیزی دیگری دیده اند. خصوصآ برادران هزاره ما که از چهره های شان فهمیده میشود که افغان هستند. ویدیو های زیادی در انترنت وجود دارد که ادعاهای شما را رد میکند. شما خود آنها را تماشا کنید اگر از فلترشکنها استفاده کنید میتوانید این ویدیو ها را هم مشاهده کنید.
فقط دعا کنید که صلح در وطن ما حکمفرما شود تا از این مهاجرتها و بدبختی ها رهایی یابیم.
باسط


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است