کجای افغانستان امن است؟!
نفوذ را به حساب ضعیف بودن وزارت داخله گرفتن بی انصافی است، بلکه این را هم باید در نظر گرفت که دشمن هم پیشرفت های داشته، و تکنولوژِ های خاصی دارد. مخصوصا اینکه طالبان انگیزه بسیار بالایی هم دارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۰/۱۲/۸ کد خبر: 33181 منبع: پرینت

افغانستان هیچ نقطه امنی ندارد. 90 درصد مردم افغانستان دچار مشکل عدم امنیت هستند در حوزه روان و فکر خود. وضعیت جامعه افغانستان به گونه ای است که نا امنی جزء سرشت و زندگی مردم شده است.

اقای محمد عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان در این باره می گوید : عملیات در وزارت داخله که امنیت تمام افغانستان را بر عهده دارد، با پیچیدگی خاص خود همراه است. به خصوص که این کشتار در جایی انجام شده که ان محل یک محل امن است و غیر از افرادی خاص، کسی دیگر در انجا رفت و امد ندارد. کسانی که این کار را کردند بدون همکاری دقیق با افرادی که انجا وجود داشتند، نمیتوانستند دست به این کار بزنند.
به نظر من شبکه هایی که در وزارت فعالیت داشتند در این کار دست دارند. این کار نمیتواند صرفا کار یک افغانی ای باشد که فقط عملیات ساده را انجام داده .

به نظر شما طالبان آنطور که استخبارات گفتند در این کار دست داشته؟
طبعا نیروی اطلاعاتی امنیتی که در افغانستان فعالیت دارد طالبان است و ورود به این مکان های خاص هم عمدتا کار طالبان است. این کار نیاز به یک پشتوانه اطلاعاتی دارد که این کار از طالبان ساخته نیست و شاید با همکاری استخبارات منطقه انجام شده. طالبان معمولا در خصوص عملیات هایی که انجام میدهند، تجربه نشان داده ادعاهایشان 60 تا 70 درصد واقعیت دارد. اما طالبان بعضی وقتها از جنگ روانی هم استفاده میکند و یا دروغ می گویند. اینکه گفتند مهاجمان دو نفر بودند دروغ گفته و میخواهند نشان دهند که در بین دستگاه امنیتی اشراف دارند. که این پیگیری ها باید از طرف وزیر داخله مورد بررسی قرار گیرد. به نظر من وزارت داخله ما شبیه وزارت امنیت ما است، همانطور که در وزارت امنیت توانستند افراد مسلح وارد شوند، دراین سازمان هم وارد شدند، پس هر سازمانی ضعف خود را دارد ولی باید توجه کنیم که دشمن هم قدرت زیادی به دست اورده مخصوصا طالبان که در این مدت پیشرفت های زیادی داشته در خصوص جنگ روانی و اطلاعات و...
پس این نفوذ را به حساب ضعیف بودن وزارت داخله گرفتن بی انصافی است، بلکه این را هم باید در نظر گرفت که دشمن هم پیشرفت های داشته، و تکنولوژِ های خاصی دارد. مخصوصا اینکه طالبان انگیزه بسیار بالایی هم دارد.

آقای رحمانی در باره اینکه استخبارات افغانستان تا به حال متوجه نفوذ مخالفان در این وزارت خانه ها نشده اند گفت : امنیت ملی تدابیری را داشته و دارد، که یک اشراف اطلاعاتی داشته باشد، حداقل یک بخش ضد جاسوسی داشته باشد. اما وقتی شهری ویران شد نیاز دارد از پایه بنا شود افغانستان هم نیاز دارد از پایه بنا شود، که این کار نیاز به زمان دارد. وزارت هم در این مدت ده سال کم کم خود را ساخته اما کافی نیست. افغانستان که در مدت این ده سال خود را میساخته همچنان هم مورد حمله واقع شده. ضعف های بسیار وجود دارد اما تدابیری هم سنجیده شده .
کشور ما در یک شورش بین المللی قرار دارد که پلیس اشراف لازم ندارد، اگر هم داشته باشد توان عملیاتی ندارد. اما بحث خوب، این است که در روز به روز ما در حال شناختن ضعف های خود هستیم. مدیریت های بزرگ مثل شورای امنیت ملی و کمیسیون ملی و...باید یک اتاق بحران در نظر بگیرند تا رخنه های امنیتی را حل کنند با کمک هم.

وی افزود : وقتی اتفاقی می افتد ما فقط کشته شده ها را می بینیم در صورتی که روزانه یا در طی یک ماه و یا سال، هزاران توطئه خنثی میشود و مردم از ان بی خبر هستند. شورای امنیت وظیفه دارد که در مقابل معاش بالایی که میگیرد امنیت مردم را تامین کند و از افغان هایی که در حوزه امنیت تخصص دارند استفاده کند و یک استراتژی جامع را برای افغانستان درنظر بگیرند و اجرا کنند. که این ها نیاز به زمان و همکاری و همگرایی دقیق دارد و اگر هر وزارت به صورت جداگانه عمل کند به نتیجه نخواهیم رسید تا زمانی که تروریزم است تا زمانی که کشور های ناباب است و تا زمانی که پراکندگی است.

به دنبال این رویداد وزارت داخله شاید تغییرات جدی بکند یا نه؟ اقای رحمانی گفت : عملیات در قلب وزارت انجام شده وزیر داخله باید بکوشد تا به مردم این اطمینان را بدهد تا یک باز بینی اساسی در ساختار امنیتی وزارت صورت میگیرد.
مجلس نمایندگان وظیفه دارد تا وزیر و معاونش را بخواهد و به صورت جدی موردسوال قرار دهد. اگر دلیل قانع کننده داشتند که هیچ، اگر نداشتند که باید یا کناره گیری کنند یا تعهد بدهند. اگر یک بار دیگر این کار صورت بگیرد یک رسوایی امنیتی انجام میشود! که برای دستگاه وزیر و کارش بسیار بد است و باید این کار را حتما توجیه کند.

آقای رحمانی ادامه داد : در طی کشته شدن این دو مشاور امریکایی ، امریکا بقیه مشاورانش را از وزارت خانه ها و همچنین بریتانیا کارمندان غیر نظامی اش را به پایگاه های امن انتقال داده اند و به جاهای امن برده اند. که به نظر من این کار موقتی است، چون اگر انها بخواهند با تروریزم مبارزه کنند مجبور هستند تا به این کار ادامه دهند.
شاید این کار انتقال مشاورانش را به جاهای امن، انجام داده تا به مردم کشورش ثابت کند فرزندانشان دیگر کشته نخواهند شد و یا اینکه مطمئن شود دیگر این کار صورت نمیگیرد و دلیل دیگر ممکن است این باشد که دولت و حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد تا در زمینه شناسایی و تحقیق این کار جدیت بیشتر نشان دهند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شما اگر به عدالت وخدا پرستی وخد مت به مردم فکر کنید
وازقوم وقبیله گرایی بپر هیزید وانسانهای صادق وخدمت گذار را استخدام کنید ومردم بازی خورده را جذب دستگاه نکنید
مشکل حل است.
وگرنه هروقت طالب وبادارانش اراده کند شما مقامات
باید بمیرید ومردم بیچاره که در ظلم شما میسوزد .
با احترام

>>>   برادر قند تمامی واقیعتها را در یک سطر نوشته کردی و من چیزی گفتنی ندارم

>>>   اين عبدالصبور نام براي ترور وزير داخله از سوي حزب حكمتيار جابجا شده بود ولي مرك استاد رباني اورا متوجه ساخت كه در عقب دسيسه بزرك براي قتل سران تاجك وجود دارد فلهذا از قتل بسم الله محمدي خودداري نموده و بنا بر احساسات مذهبي مشاورين امريكايي را كشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است