رهبری مذاکرات صلح را بدست می گیریم؟!
حکومت افغانستان با ابراز ناخرسندی از گفتگوهای آمریکا با طالبان می گوید که موافقتش با این مذاکرات به این معنی نیست که از این گفتگوها حمایت می کند بلکه بزودی رهبری مذاکرات را بدست خواهد گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۰/۱۰/۱۸ کد خبر: 31311 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت افغانستان با ابراز ناخرسندی از گفتگوهای آمریکا با طالبان می گوید که موافقتش با این مذاکرات به این معنی نیست که از این گفتگوها حمایت می کند.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری در گفتگو با رسانه ها گفت مذاکرات جاری میان ایالات متحده و طالبان در مراحل ابتدایی قرار دارد و رهبری گفتگوهای اصلی به افغانستان سپرده خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که هر مذاکره ای که دولت افغانستان در آن حضور نداشته باشد بی نتیجه خواهد ماند.

آقای فیضی د رمورد موقف حکومت افغانستان چنین گفت: برخی طرف ها می گویند که تا هنوز این مذاکرات در حالت ابتدایی اند که در نتیجه آن یک دفتر برای مخالفان مسلح افغانستان ایجاد خواهد شد. مذاکرات واقعی بعداً آغاز می گردد که رهبری آن به دست افغانها خواهد بود. بهتر خواهد بود تا این مسأله را بگذاریم به انکشافات بعدی و پس از این انکشافات ما موقف رسمی خود را اعلان خواهیم کرد.

سخنگوی رییس جمهور همچنین در حالیکه آمادگی آمریکا برای انتقال شماری از زندانیان طالب از گوانتانامو به قطر را تایید می کند هشدار می دهد که دولت افغانستان با این کار مخالف است و این زندانیان باید به افغانستان برگردانده شوند.

فیضی همچنین افزود دولت افغانستان از شش سال به این سو همواره خواهان مشخص شدن سرنوشت زندانیان افغانستانی در گوانتانامو بوده است اما با انتقال آنان به شکل گروگان به قطر به شدت مخالف است.

انتقال اعضای طالبان از گوانتانامو یکی از خواسته های طالبان در مذاکره با آمریکایی ها بوده است. گفتنی است که در میان این زندانیان ملا محمد فضل فرمانده سابق طالبان به چشم می‌خورد که او متهم است مسؤلیت قتل هزاران نفر را بر عهده دارد.

برخی از نمایندگان کانگرس امریکا پیش‌تر نامه‌هایی محرمانه فرستاده و از این طرح انتقاد کرده‌اند. یک مقام کانگرس امریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: بسیار دشوار است که تصور کنیم اگر دولت افراد واقعا خطرناک را به یک منطقه واقعا خطرناک منتقل کنند، آن وقت جنگ نخواهد بود.


روند گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در حالی ادامه دارد که مردم افغانستان به شدت از به حاشیه راندن حکومت افغانستان در این پروسه انتقاد کرده و نگرانند.

مقامات در شورای عالی صلح نیز هشدار داده اند که بدون حضور حکومت افغانستان این تلاشها به نتیجه نخواهد رسید.

در شرایط فعلی و به گفته مقامات ریاست جمهوری این گونه به نظر می رسد که آمریکا می‌خواهند روند گفتگو با طالبان به یک نقطه اساسی برسد و سپس امور آن به دست حکومت افغانستان داده شود. اما آگاهان بر این باورند که کنار گذاشته شدن حکومت در برخی از مراحل گفتگو با طالبان، گویای این حقیقت است که موثریت حکومت کرزی برای به ثمر رساندن گفتگوهای صلح با طالبان به شدت مورد تردید قرار داد.

اعلامیه‌ طالبان هم واضح می‌دارد که این گروه نمی‌خواهد به صورت روشن حکومت آقای کرزی را طرف معامله‌ خود قرار بدهد. بدون شک، این برخورد طالبان برای حکومت کرزی تحقیرآمیز است؛ ولی رییس جمهور باید بداند که این موضع گیری طالبان در راستای همان خط سیاسی قبلی شان است که در گفتگوهای صلح؛ امریکایی‌ها نقش اصلی و تعیین کننده را دارند نه حکومت افغانستان.

هر چند مقامات ریاست جمهوری از بدست گرفتن مذاکرات صلح در آینده ای نزدیک سخن می زنند اما اینکه آیا رهبری گفتگوهای صلح به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد یا خیر با گذشت زمان روشن می گردد...!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جرت. کرزی کتی کلای پوست خود میتواند رهبری را بدست بیگیرد. بلی اگر مسله مداری گری باشد درست. خوب مداری و مار گیر است

>>>   اگر رهبری مذاکرات بدست افغانها بی افتید به این معنی است که ازهمین حالا باید انتظار کامیابی این مذاکرات را از سرخود دورکنیم زیرا این مذاکرات اگر توسط دولت و شورای صلح ان پیش برده شود صد فیصد ناکام است و ناکام خواهد شد زیرا کسانیکه دردولت هستند هرگز حاضر به از دست دادن مقام ها وچوکی های خود نیستند و هرگز خواست های طرف مقابل را نمیپزیرند
فرهادکابلی

>>>   وطنذاران عزیز سلام
دیروز می دیدیم که امریکا وغرب چه هیاهوئی را براه انداخته بودند که های بیگرید وییندید که تروریست است و آدمکش است و ما آمده ایم که ازامنیت خاک خود دفاع کنیم و گرنه القاعده ومل قاعده و طالبان ومالیبان بازهم برج و باروی مار منفجر میسازندوغیره. ما هم فکر میکردیم که راست استو این اسامه بن لادن بوده که برج های امریکارا چپه کرده و امریکا حق دارد که از امنیت خود دفاع کند. اما امروز می بینیم که نه. اینها فقط بهانه ودست آویز بوده اند. نه القاعده ومل قاعده ای ردکار بوده ونه غیره. مس، طلا، لیتیم، یورانیوم، نفت وگاز افغانستان وکنترول کشورهای منطقه آنهارا به این سرزمین آورده اند. امروز آن دشمنی محو شده و امریکا میکوشد بازهم مردم افغانستان را زیر دست گلبدین و ملاعمر بیاندازد.
به تمام شما سلام میرسانم.
ح. ممدوزی

>>>   اگر افغانها رهبری مذاکرات رابدست بگیرند این مذاکرات ناکام میشود ونتیجه نمیدهد
باشنده کارته سه

>>>   افغانها صد فیصد این مذاکرات را ناکام میکنند زیرا کسانیکه دردولت و شورای صلح هستند این درایت را ندارند که منافع شخصی خودرا قربان منافع ملی کنند
ابوذر

>>>   گپ های مقت و کلان نزن - آقای سحنگو. دو سال است که هفت تا وزیر را تعیین کرده نمیتوانید و اگر سرنوشت صلح را به شما بدهند تا قیامت صلح نخواهد آمد. زیرا که فایده شما در صلح و امنیت نیست.
نیکبین

>>>   اگر این سخنگو است و آن هم ریس جمهور فکر نکنم که اینها تا آخر دوره شان حتی وزیران شان را پوره بتوانند چه رسد به خدمت کردن به ملت که از این کلاه بازان به هر حال بعید است۰
کابورا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است