سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
آماده حمایت از روند صلح هستیم!
در صورتی که ایجاد دفتر سیاسی طالبان بخشی از تلاش های صلح مورد حمایت حکومت افغانستان باشد امریکا نیز از آن حمایت کرده و میتواند در آن نقش مهمی داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ کد خبر: 31213 منبع: پرینت

در صورتی که ایجاد دفتر سیاسی طالبان بخشی از تلاش های صلح مورد حمایت حکومت افغانستان باشد امریکا نیز از ان حمایت کرده و میتواند در ان نقش داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با ابراز این مطلب هشدار می دهد واشنگتن در برابر کسانی که حاضر به گفتگو نیستند به نبرد ادامه خواهد داد.

همزمان با این سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید دارد مصالحه با طالبان زمانی ممکن است که با القاعده قطع رابطه کرده از خشونت دست بکشند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.

گروه طالبان در یک اقدام بی سابقه پس از نبرد ۱۰ ساله در افغانستان، با پخش اعلامیه گفتگو های صلح با امریکا و دولت قطر را تأیید کرده از توافق برای ایجاد دفتر سیاسی این گروه در شهر دوحه قطر نیز خبردادند.

با این همه وزارت خارجه امریکا در واکنش به این تصمیم طالبان گفت در صورتی که ایجاد این دفتر بخشی از تلاش های صلح مورد حمایت حکومت افغانستان باشد امریکا از ان حمایت میکند.

ویکتوریا نیولند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این راستا چنین گفت: ما آماده هستیم از روند صلح که مورد حمایت افغانستانی ها باشد حمایت کنیم اما در مورد سؤال ایجاد آدرس طالبان، کشور میزبان، حکومت افغانستان و طالبان باید توافق کنند.اگر دولت افغانستان باورمند باشد که میتواند نقش موثر با ایجاد این دفتر ایفا کند و از سوی کشور میزبان نیز حمایت شود ما هم میتوانیم نقش ایفا کنیم.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا تاکید کرد ما پیش از این گفتیم سیاست ما در مورد افغانستان بر ۳ اصل استوار است، جنگ،گفتگو و ساختن. ما در کنار افغانستانی ها به جنگ خود بر علیه کسانی که ضد مردم و دولت افغانستان سلاح گرفتند و حاضر به صلح نیستند ادامه میدهیم.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرد ما همیشه گفتیم مصالحه با طالبان زمانی امکان پذیر است که بر اساس شرایط تعیین شده با القاعده قطع رابطه کرده از خشونت دست بکشند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و این چیزی است که امریکا از روند صلح تحت رهبری افغانستانی ها حمایت میکند.

این اظهارات در حالی بیان می گردد که طالبان طی اعلامیه ای تأیید کردند که در مورد گشایش دفتر سیاسی شان در قطر، با ایالات متحده به توافق ابتدایی رسیده اند. طالبان در اعلامیه خود از گفتگو با دولت افغانستان سخنی به میان نیاورده! اما به صورت واضحی گفته که در مذاکرات تنها دو طرف دخیل هستند و یکی از این طرفها طالبان و طرف دیگر آمریکا است!!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مزاکره و گفت گو با طالبان هیچ فایده ندارد چون طالبان گروه منظم دارای یک رهبری منظم نستند طالبان نظر به شناختیکه ما از ایشان داریم یک گروه جانی وخوناشامی اند که کاملاً از طرف مشاورین و باداران شان از بیرون مرز های افغانستان رهبری میشوند.
و فعلاً طالبان به چند بخش تقسم شده اند.
1- طالبانی که توسط دستگاه استخبارات آمریکاه وانگلیس به واسطه آی اس آی هستند وفرمان از باداران میگیرند اکثراً نماینده گی این ها را پاکستانی ها درافغانستان دارند.
2- فراری های کشورهای عربی،آسیای میانه و فراری های پاکستان که درکشورهای شان جای به زنده گی ندارند.
3- قاچاق بران مواد مخدر که منطقه را ناامن میسازند بخاطرتجارت خود که اکثر درشمال کشور از این قبیل مردم ها است.
4- افغانهای بیکار کارندارند مجبورهستند بخاطرامرارزنده به گروه طالب رو آورنده اند.
5- بعضی مردم های ساده لو و بیخبر از دینیا که فریب جنایت کاران طالبان نما را خوده و خاص برضای خداوند(ج) جنگ میکنند.
6- ناراضی های حکومت بناً بردلایل با بعضی از ولسوال های قومندان های امنیه و والی صاحب ها مشکل دارند مجبور گردیده به ضد حکومت سلاح برداشته اند که تعداد اینها هم درشمال زیاد است.
بناً هیچ وقت نه امریکا ونه هم هیچ دولت بیگانه دیگر کامیاب نخواهد شد که جنگ را در افغانستان ریشه کن کند فقط تا زمانیکه خود ما افغانها بواسطه علمای دین و متنفذین قوم این مشکل را حل نکنیم.
درغیرآن مزاکره و گفتگو معنی ندارد جز عوام فریبی آمریکاه چیزی بیش نیست.
احمد از پنجشیر

>>>   طوری که تاریخ باز میکند طالبان همان نوکرهای انگلیس پلید استعمار گر و و امریکا که بقول ایرانیها شیطان بزرگ می باشد. مزاکره و گفت گو با طالبان در حقیقت مزاکره با جهل است و تطبیق برنامه شش ماده انگلیس که یکی آن اختلاف کن حکومت کن،و ده ها موارد دیگر ،ما در کشور شاهدیم که از جمله فسادی اداری، فقر اقتصادی، اوج گیری اختلافات سمتی، مذهبی، نژادی وغیره ازهمان اهداف پلید وخون آشام انگلیس و امریکا می باشند. تازمانیکه ما خودمان تصمیم نگریم و خود را نپذیریم . دیگران و بیگانگان دیوانه است که ما را کمک و حمایت کنند. مذاکره با با طالبان بی فایده و به ضرر مردم رنجدیده افعانستان است. ما امروز باید فریب این آن را نخوریم بلکه یکدیگر در آغاغوش بیگریم که کشور روبه سیر قهقرای های اقتصادی و فرهنگی در حرکت است. چرا دولت مردان ما فریب این و آن را میخورد. چرا از این بیش به سرنوشت مردم بازی میکنند.....
ش ج. ن. از هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است