آمریکا پشت پرده صلح...
آمریکا با راه اندازی صلح با طالبان میخواهد جنگ را درست مانند عراق به جنگ نرم تبدیل کند که نیاز به حضور وسیع نظامی نبوده و هزینه آن نیز در این حالت بحرانی کمتر گردیده و تلفات سربازان خود را نیز کاهش دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۵    ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ کد خبر: 31180 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روند گفتگوها و مذاکرات آمریکا با مخالفان مسلح در این اواخر شکل جدی تری به خود گرفته است.

پیش از این حکومت افغانستان بارها و بارها سعی کرد مخالفان را به پای میز مذاکره بکشاند و امتیازات زیادی به این گروه داد اما موفق نشد.

از سوی دیگرایالات متحده امریکا پیش از نشست بن دوم ، گفتگوها را با طالبان آغاز کرده بود و اکنون با حضور رهبران ارشد طالبان در قطر، به پیشرفت‌هایی دست یافته است... حکومت افغانستان در این میان به حاشیه رانده شد.

طالبان نیز روز گذشته طی اعلامیه ای موافقت خود را با ایجاد دفتر سیاسی در قطر اعلام کرده و خواهان گفتگو با ایالات متحده شده اند.طالبان، در این مذاکرات خواستار رهایی افراد بلند پایه و مهم گروهشان هستند.

هر چند دیدگاهها پیرامون روند مصالحه متفاوت است اما بسیاری بر این باورند که آمریکا به دنبال یکسری اهدافی در این روند است.

برخی از آگاهان بر این باورند که آمریکا به خاطر فشارهای گوناگون داخلی و خارجی و خصوصا تغییرات و تحولات سه سال گذشته در پاکستان و خاور میانه ، مسیر اولویت های خود را تغییر داده است به طوری که دیگر طالبان و القاعده تهدیدی به شمار نمی روند و حتی دیگر آمریکا آنان را دشمن نمی خواند.

تهدید جدی از سوی عناصر اسلام گرا در اردوی پاکستان ، مخصوصا پس از حمله آمریکا به پست های امنیتی این کشور که در آن 25 سرباز پاکستانی رابه کام مرگ کشاند و افکار عامه و اردوی پاکستان را به شدت تکان داد ، متوجه آمریکا گردیده است و آمریکا با راه انداز ی صلح با طالبان می خواهد جنگ را درست مانند عراق ، به جنگ نرم تبدیل کند که نیاز به حضور وسیع نظامی نبوده و هزینه آن نیز در این حالت بحرانی کمتر گردیده و تلفات سربازان خود را نیز کاهش دهند تا اینکه جنگ را به سوی پاکستان انتقال دهد.

هزینه های مالی حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان طبق آخرین آمارها و برآوردها بالغ بر110 میلیارد دالر در سال می باشد. طبیعی است که این هزینه سنگین در شرایط بد اقتصادی آمریکا برای این کشور قابل پذیرش نیست. این درحالی است که افکار عمومی آمریکا به همین دلیل به مخالفان اصلی جنگ تبدیل شده و اکنون بالای 60 فیصد از شهروندان آمریکا مخالف جنگ افغانستان هستند.

به این ترتیب هم تلاشهای صلح و هم برنامۀ خروج نیروهای نظامی از افغانستان تا سال2014 بیشتر به دلیل نیازها و ضرورت های داخلی ایالات متحده آمریکا است تا دولت افغانستان.

اما اکنون این سؤال اساسی مطرح می شود که آمریکا به چه قیمتی می خواهد به اهدافش در افغانستان برسد؟!

آمریکا چند شرط برای طالبان گذاشته یکی اینکه کاملا رابطه خود را با القاعده قطع کنند و دیگری پذیرش قانون اساسی افغانستان است.با نگاهی به کارنامه طالبان این که این گروه از خواسته خود که همانا براندازی نظام کنونی افغانستان است کوتاه بیایند جای شک است گروهی که سالیان سال دست به کشتار و جنایت زده اند چگونه می توانند سلاح را کنار بگذارند و صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورند؟!

این ‌همه نشان می‌دهد که تحولاتی پیچیده و مبهم در حال شکل گیری است و متأسفانه دولت افغانستان بدون هیچ اعتراضی به دنبال اهداف آمریکا در حرکت است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چی پشت پرده چی پیش پرده مذاکره میکنند آنچه به نفع ملت افغان باشد ما به فال نیک گرفته استقبال میکنیم چون رهبران شمال و جبهه متحید از نیت پاک افغان ها سوی استفاده نمودند به غم دارایی سرمایگذاری به خارج شدند بگذارید که بازهم همان پشتونها بیایند تا صلح بیاید چون نتوانستیم که حکومت و دولتداری بکنیم و ده سال دیگرهم همین ها که هستند رهبران ما باشند بازهم همان احمد پوده خواهیم بود چندین فرصت مساعد شد لیکن این خاینین به غم جیب و قدرت شدند
اویغورتاش

>>>   وقتیکه امریکا بخاطر نابودی حکومت طالبان به افغانستان حمله کرد با هیچکس مشوره نکرد وحالا که آشتی میکند نیازی نمی بیند با کسی مشوره کند.
واگر طالبان حالا ر

>>>   سوال دریین است که وظیفه و مسؤلیت این همه اوپوزیسیون با به عباره دگر احزاب و ائتلاف ها با نام ها و عناوین بلند بالای شان چیست؟ چرا در رابطه به پیمان های سترادیژیک با کشور های مختلف یا در رابطه با موضوع صلح با طالبان مداخلت نمیکنند. فقط هر گاهی انتقاد میکنند و بس. در حالیکه نماینده های شان در پارلمان و سنا نشسته اند. این نمایندگان لاعقل از دولت طلب کنند، تا متن این قرارداد ها را در اختیار شان قرار دهد.
نادر

>>>   طالبان ... فقط بدنبال آزاد كردن سران شان از زندان گوانتانامو است . از طرف ديگر بودجه نظامي شان كم شده و ميخواهد از صد ميليون دالري كه امريكا اختصاص داده براي چند ماه ديگر جهت به خاك و خون كشاندن مردم بي دفاع استفاده كند.اگر هدف مذاكرات طالبان جلوگيري از آدمكشي درافغانستان است چرا با دولت افغانستان مذاكره نمي كند.اين ها افراد بي سواد و فرصت طلب است كه براي شهرت ، نان و مقام به كشتن مردم بي دفاع ميزند و هيچ معياري براي مبارزات شان وجود ندارد . تا همين چند روز پيش ميگفتند كه ماه هيچ مذاكره با امريكاي ها ندارم تا كشور را ترك نكند. ها كه گوشه دلار را نشان داده ميگويد ما هستم كه گفته مانيستم .
علي از مشهد

>>>   اکر راست بکویم برادران بشتون ها هم بادشاهد کرده می توانند وهم کدایی اما دیکر ساکنین خراسان دیروز وافغانستان امروز به جز جابولیسی و تفرقه اندازی هیج جیز از أنها ساخته نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است