آمریکا؛ راز رهایی از عراق و ماندگاری در افغانستان
آمریکا برآنست که سلطه خودش را بر دنیا تثبیت کند. هزینه نگهداری پایگاه های نظامی در 163کشور به همین معناست. تنها جای خالی آمریکا حوزه شانگهای بود که با اشغال افغانستان آن را هم پر کرد و کمربندش را دور کمر دنیا محکم بست. ازین رو ترک افغانستان به معنای گسستن این کمر بند استراتژیک است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ کد خبر: 31177 منبع: پرینت

تداوم بحران در افغانستان، این سوال اساسی را به وجود می آورد که، آیا واقعا آمریکا در افغانستان شکست خورده است؟
نظر غالب تحلیلگران این است که آمریکا در افغانستان شکست خورده است و بر این عقیده اند که آمریکا برای شکست طالبان به افغانستان آمده بود ولی در نهایت خودش شکست خورد. به علاوه یک تریلیون دلار هزینه کرد وصدها کشته داد.
ده سال جنگید ولی اکنون در باتلاق افغانستان و در تله طالبان گیرمانده است و این در حالی است که مشروعیت بین المللی خود را در اشغال افغانستان از دست داده است و رضایت عمومی مردم افغانستان از آمریکا سلب شده است.

اینگونه تحلیل اما؛ به شدت سطحی و غیر کارشناسانه است. مگر با کدام برهان یقینی ثابت شده است که مقصود آمریکا از حمله به افغانستان همانا از بین بردن طالبان بوده است و هدف غائی شان تحصیل رضایت مردم افغانستان از وضعیت پسا طالبان؟
این تحلیلگران موجودیت طالبان و نارضایتی مردم را با شکست آمریکا مساوی می دانند. حال اینکه این دو گزینه را باید با استراتژی آمریکا در افغانستان مساوی دانست نه با شکست آمریکا. چه آنکه عدم موجودیت طالبان و رضایت مردم از وضع موجود مساوی می شود با عدم حضور و ماندگاری آمریکا در افغانستان.
همانگونه که حمله آمریکا در افغانستان نه بر اساس یک پیش آمد و یک حادثه بلکه بر اساس یک استراتژی دقیق طرح شده بود. نگهداشتن طالبان در افغانستان و حضور آمریکا در این کشور نیز در امتداد همان استراتژی است. مگرآمریکا قبل از حمله به افغانستان؛ تجربه ویتنام و تجربه شوروی در افغانستان را نداشت؟ فلذا آمریکا اندیشیده و با یک چشم انداز بلند به افغانستان آمده است.

تحلیل سیاست آمریکا در افغانستان و بررسی وضعیت افغانستان در معادله و پارادایم عراق، به شدت یک تحلیلگر را دچار اشتباه می سازد. چه آنکه موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک عراق با افغانستان کاملا متفاوت است. خلیج فارس قلب خاورمیانه است و این قلب فعلا در دست آمریکاست و با نظم آمریکا می تپد. آمریکا اگر یک پایش را از بغداد بردارد بازهم جای دور نرفته است، در خلیج فارس دارد پوتینش را می شورد. زیرا آمریکا نمی خواهد با موازی کاری سیاسی در یک منطقه، خودش را گرفتار هزینه مضاعف کند. فلذا پس از سرنگونی صدام، او اینک خودش را از عراق رهایی می بخشد. ولی آمریکا افغانستان را به هیچ صورتی دیگر، رها نخواهد کرد. برای اینکه او در گذشته یکبار این اشتباه تاریخی و استراتژیک را مرتکب شد و الان مجبور است که هزینه این اشتباهش را چند برابر بپردازد.
چه آنکه سیاست مداران آمریکا نیک می دانند که افغانستان بامی است مشرف بر تمام آسیای مرکزی. بدینسان که، هند و چین و روسیه را زیر چشم دارد و کشور های ماورای ساحل آمو را با تمام دارای هایش رصد می کند.
بیرون رفتن آمریکا از افغانستان، بیرون رفتن از کل این منطقه است. آمریکا بعد از شکست شوروی از افغانستان چشم پوشید و از تمام این منطقه محروم شد و دیگر این کار را نخواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا بخاطر سلطه بر جهان 737 پایگاه نظامی در 163 کشور دنیا دارد. این پایگاه ها هریک از منظر خاصی برای آمریکا اهمیت دارد. افغانستان اما؛ نسبت به اکثر این پایگاه ها برای آمریکا و متحدانش با اهمیت تر می باشد.
حال چرا آمریکا این همه پایگاه را با چنگ و دندان در تمام کره زمین نگه می دارد و در برابر هزینه این همه پایگاه چه سودی برای آمریکا و کمپنی های حمایت کننده آن دارد؟
کسی که به جواب این سوال پی ببرد به حقیقت اشغال افغانستان و سودهای حاصله از آن برای آمریکا به آسانی پی خواهد برد.
آمریکا به دلخواه خودش وارد سرزمین بلاخیز افغانستان شده است ولی به دلخواه خودش بیرون نخواهد رفت. زیرا آمریکا به خوبی می داند که موفقیت در آن طرف این سرزمین پربلاست. تجارب تاریخی اشغال و ماهیت استعماری نیز ثابت می کند که تا حال هیچ اشغالگری به دلخواه خود از منطقه ی اشغالی بیرون نرفته است که آمریکا دومش باشد.

روسیه، چین، هند و پاکستان انبار های اتمی سرزمین آسیاست و افغانستان یگانه نقطه خالی در این منطقه است. آمریکا دقیقا در همین منطقه خالی فرود آمده و از همین بلندا اطرافش را زیر نظر گرفته است. افغانستان نقطه وصل جنوب آسیا با خاورمیانه است. شریان های انرژی بین این دوحوزه از همین سرزمین خواهد گذشت. افغانستان نقطه وصل این دو حوزه بزرگ نفتی است. آمریکا که به این دو حوزه مهم چشم دوخته است اگرجایگاه اش را در افغانستان محکم واستوارسازد دستش به راحتی به این دو حوزه نفت خواهد رسید.

آمریکا از تبارز دوباره روسیه و فربه شدن چین به شدت نگران است و شانگهای، پیمان ورشو را در ذهن آمریکا تداعی می کند. بدین سبب آمریکا در افغانستان پای می فشارد تا اگر بتواند برشانگهای سایه افکند و از رشد آن جلوگیری کند و این کار، سخت برای آمریکا و منافع آن در آسیا حیاتی می باشد. آمریکا در حوزه کشورهای مشترک المنافع اصلا جای پای نداشت، ولی با اشغال افغانستان پایش را در این حوزه گشود. بدین جهت میدان هوایی مناس را با هزینه دوبرابر حفظ کرده است.
روی همرفته آمریکا برآنست که سلطه خودش را بر دنیا تثبیت کند. هزینه نگهداری پایگاه های نظامی در 163کشور به همین معناست. تنها جای خالی آمریکا حوزه شانگهای بود که با اشغال افغانستان آن را هم پر کرد و کمربندش را دور کمر دنیا محکم بست. ازین رو ترک افغانستان به معنای گسستن این کمر بند استراتژیک است.
حال بر سیاستمداران افغانستان است که؛ یا با فیلبانان نکند دوستی، یا بسازد خانه ی در خور فیل!

سیدآصف حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای سید اصف حسینی تشکر واقعا یک تحلیل بسیار عالی کردید.
مردم افغانستان باید یک بار دیگر در مقابل اشغال گران جهاد کنند تا این دزدهای وحشتناک را از افغانستان گم کنند . مشل که روسهارا بیرون انداختن.
مردم افغانستان باید جلو امضای پیمان استراتزیک با امریکا را بیگیرد . و اگر کرزی این سند را امضا کند . باید نام کرزی در لیست خاینان اضافه شود. . کرزی تا ابد باید جوابگوی این خیانت بزرگ ملی باشد.
احمد

>>>   اقای سیدآصف حسینی: این رهی که تو میروی به ترکستان است روسها درقدرت نظامی خود به مراتب ازامریکا قویتر بودند ولی بعداز 10 تجاوز به کشور ما چنان شکست فاحش خوردند که نه تنها افغانستان ازشرانها خلاص شدند بلکه کشور های اسیای میانه که به 10 ویاهم نزدیک به صدها سال تحت استسمار اتحاد جماهیرشوروی وقت قرارداشتند ازبرکت جهاد مقدس مردم مسلمان افغانستان ازشرانها رهایی پیداکردند واستقلال خودراگرفتند که انشاءالله مردم مسلمان جهان به ویژه مردم مسلمان افغانستان دراینده نه چندان دور ازشراین شیطانان رهایی پیداخواهد کرد ویک نظام واقعآ اسلامی درکشور مابه وجود خواهد امد
به امید همین روز
مصطفی ازناروی

>>>   اولا" خدمت عزیزان و هموطنان سلام ، ثانیا" به برادر عزیزم سید آصف حسینی سلام و اخر به برادر مصطفی سلام: تحلیل و تفسیر سیاسی برادر بزرگوار حسینی کاملا" درست و منطقی میباشد. اما کسیکه به ترکستان میرود برادرم مصطفی است.
شما از قدرت نظامی روسها یادی کرده اید ، بلی روسها تا زمانیکه برژنف زنده بود ابر قدرت جهان بود و آمریکا ، حتی بلوک غرب خواب راحت نداشتند در جنگ ویتنام امریکا شکست مفتضحانه خورد که کینه ی دیرینه ی نسبت به شوروی داشت و در جنگ افغانستان با شوروی حتی بلوک کمونیستی این موقعیت برای امریکا مساعد شد تا انتقام خود را از روسها بیگیرد.
شما اگر خوب دقت کرده باشید در جنگ افغانستان کدام کشور ها تامین کننده سلاح و مهمات برای مجاهدین بود. انواع مختلف تجهیزات نظامی از تفنگچه های تا ستینگر های ضد هوایی را که تامین میکرد.گلبدین حکمتیار تا امروز علیه مردم خود میجنگد از کجا سلاح و مهمات تامین میکند؟؟
شاید بگویید که از پاکستان و آ.اس.آی. بلی ولی در زمانیکه آی.اس.آی افکارش دنبال این بر نامه ها نبود از لباس های نظامی ؛ پولهای دالر گرفته تا تجهیزات نظامی توسط بلوک غرب و تحت امر آمریکا تامین میشد.
احزاب سیاسی مانند حزب اسلامی ؛ جمعیت ؛ اتحاد ، محاذ و.... که هر کدام برای خودشان در پاکستان و کشور های دیگر تشکیلات آنچنانی راه انداخته بودند و از ماشین های آنچنانی استفاده میکردند کدام کار خانه این همه هزینه ها را تامین میکردند؟ اگر در جنگهای خانمان سوز داخلی افغانستان امریکا و بلوک غرب مردم افغانستان را تحریک و وسوسه نمیکردند هرگز روسیه شکست نمیخورد.
آیا تا حال با خودت اندیشیده اید که هزینه جنگ با روس ها برای بلوک غرب چقدر هزینه داشته است؟؟ مخصوصا" برای امریکا ؟؟
ولی امریکا با این هزینه از قبل حساب شده بزرگترین دشمن خود را که شبها از بیم آن خواب نداشتند از میدان خارج نموده و یکه تاز دنیا گردیدندو بطور غیر مستقیم دشمن تا دندان مسلح خود را وا دار به شکست نموده و انتقام شکست در ویتنام را از روسها گرفت و ماشین کمونیست را از بیخ نا بود کرد و کشور های اقماری که سالها در اسارت روسها بودند ازاد کرده عرصه را برای یکه تازی خود فراهم نمود.
ما مردمان کشور های جهان سومی فقط برای فردای خود می اندیشیم ولی آمریکا و بلوک غرب به فکر 100 سال آینده خود میباشند بذری که میپاشند میخواهند 100 تا 200 سال بعد حاصلش را بر دارند.
انگلیس ها میگویند ( ما آنقدر پول مفت نداریم که برای فر دای خود سرمایه گذاری کنیم. سر مایه گذاری ما باید برای 50 سال بعد باشد ). افغانستان در شرایطی قرار گرفته اگر آمریکا و یا کشور های خارجی برای 2 ماه کمک های خود را قطع کنند مامورین دولتی معاش ندارند، وزارت خانه های ما خرج هزینه های روزانه خود را ندارند.
یک روز مرز های افغانستان بسته شوند تیل و مواد غذایی و کلیه اجناس مورد نیاز روزانه مردم خودرا را نمیتوانند تامین کنند؛ پس شما میخواهید یک جهاد دیگری را در برابر آمریکا طراحی کنید؟؟ و کشور هایکه 20 سال کلیه هزینه های جنگ شما را تامین کرد میتوانید در برابر همچو قدرت ایستادگی کنید؟؟
آیا شما فکر میکنید که آمریکا واقعا" توانایی از بین بردن طالبان را ندارند؟ که در ظرف 10 سال تخم این فتنه را جمع کنند؟؟
اگر این طوری فکر میکنید به بیراهه رفته اید. وزیر خارجه امریکا چند شب پیش در تلویزیون اعلان کرد که ما خود ما القاعده و طالبان را درست کردیم.
هرگز آمریکا نمیخواهد که این شرایط جنگ و آدمکشی در افغانستان از بین برود چون سنار یوی جنگ اینطوری نوشته نشده است، سنار یوی ادامه جنگ و امضای پیمان استراتژیک و داشتن پایگاه دایمی آمریکا در کل منطقه آسیای مرکزی، خاور میانه و مناطق روس میباشد.
اگر آمریکا بخواهد از صمیم قلب جنگ و برادر کشی در این سر زمین فلاکت زده تمام شود ظرف 6 ماه گلیم طالبان را جمع خواهند کرد مثلیکه بن لادن را از بیخ گوش آی.ای.آی شناسایی و نا بود کرد. پس ما و شما باید عاقل باشیم و بر اساس احساسات فکر و داوری نکنیمو و تصمیم نگیریم. موفق باشید.
علی

>>>   اول اولاد وطن کلا با سواد بشود وبعد استقلال کشور با توانایی علمی بدست میاید والا تکرار مکررات صورت میگیرد
برادران هر چه میتوانید عدالت واحتیا ط را در میان اقوام بوجود بیاورید وضمنا آنهایکه سواد شان پاین وقدرت تحلیل شان کم است با افراد با سواد که دروس تخصصی خوانده احترام بگدارند ابن زیباست
با احترام

>>>   نوسینده محترم تشکراز ابراز نظرتان!
افغانها برای جهانیان ثابت ساخته اند که درمقابل اشغالگران چطوربرخورد نمایند ، نطرسیاست مداران امریکای و طرفداران شان خواب است و خیال است و جنون بااحترام
تخاری

>>>   مدیران محترم سایت افغان پپر سلام.
1ـ آگاهی بخشی به خلق خدا کار پیامبرگونه است. مشی و مشیت افغان پپر نیز برهمین قاعده است.
2ـ برادر بزرگوار جناب حسینی واقعا دارای قلم زیبا و توانمند به نگارش معیار است. اما نگرش خاص ایشان بر جهان سیاست متأسفانه برنگارش ایشان آسیب می رساند. واز ایشان یک شخصیت کاملا منحصر به خودش تبارز می دهد.
3ـ بنده شخصیت ودیدگاه هرکس را برای خودش محترم می شمارم.
لذا از مدیران محترم افغان پپرخواهشمندیم که مقالات این بزرگوار اگر منتشر می کنید با عکس شان منتشر کنید، تا جهت گیری ها ونوع نگاه شان(با کمال احترام به نویسنده) به بنده و دیگر کسانی که با ما تشابه اسمی دارند،نسبت داده نشود.
4ـ برادر عالیقدر آقای حسینی ناراحت نشوید. چون ما چندین بار توسط ایمیل این خواهش را از شما کردیم که با عکس مقالات تان را منتشر نکنید تا بین ما مشترکین این نام (سیداصف حسینی) در نزد خوانندگان محترم اشتباه صورت نگیرد. متأسفانه شما اصلا جواب ایمیمل بنده را ندادید.
تشکر

سیدآصف حسینی ـ دانشجوی علوم اجتماعی

>>>   استراتیژی همین است که یکی پی دیگر تطبیق می شود. وقتیکه با ریسک های پیشبینی شده و تله ها ی گذاشته شده مواجه می شود، آگاهان امور بدون درک موضوع شعار امریکا شکست خورده است را می دهد. ازجمله اهداف مهم امریکا تسلط بر آسیای میانه وکشورهای منطقه است، خیلی هم واضح. این مسیر را که فعلا طی می کند هما نا مسیر رسیدن به هما اهداف است. هیچ شکست نخورده است بلکه دارد بارسیدن به این اهداف خودرا ازتنگنای اقتصادی نجات دهد.
برادر عزیز سیدآصف حسینی تحلیل زیبای ازین موضوع کرده است
صبغت الله کریمی
لندن

>>>   سلام وسپاس از همه دوستان گرامی!
اما بعد:
جناب آقای سیدآصف حسینی(دانشجوی علوم اجتماعی) انتقاد شما را خیلی به جا وصحیح می دانم. قلم زبان یک نویسنده است و گویای شخصیت واندیشه نویسنده. اندیشه هرکس برای خودش قابل قدر وبرای دیگران قابل احترام است نه قابل تحمیل وانتساب. من هم از مدیران محترم افغان پپر این خواهش را دارم که بنده را شرمنده شما دوستان نکند. ولی متوجه هستید که هرسایت پالیسی خاص خودش را دارد. فلذا این اعتراض شما بیشتر متوجه مدیران سایت هست نه این دوست خلیلی عزیزشما!
تشکر.
سید آصف حسینی

>>>   دوستان عزیز سلام وسلامتی زندگی از آن شماباد.
اما بعد.
جناب آقای علی خیلی تحلیل زیبا کرده اید. دوست دارم که همین نوشته را بیشتر غنی سازی کنید. در همین سایت ویاسایت های دیگر بازنشر نمایید.تا بهتر بهره ببریم.علی جان عالی بود.
صبغت الله کریمی عزیز! کم گفتی ولی خوب گفتی. سخنت حکایت از عمق دید وظرافت نگاه تو دارد.
عزیز، سیاست چندلایه دارد و هدف های سیاسی همیشه در لایه ی پنهان آنست.اگر با همین دید عمیق شما به قضیه افغانستان نگاه کنیم بلی درست فرموده اید که آمریکا به این سادگی ها نیست. وشکست آن برفرض هم که درست باشد یک ابهام سطحی وظاهری است.
تشکر
سیدآصف حسینی(نویسنده مقاله)

>>>   مدیران محترم سایت سلام.
خوهش می کنم که توجه فرمایید:
شمانیک واقفید که هرنویسنده از خودش دوستان ومخاطبین خاصی دارند.که هرگاه مطلبی از او منتشر شود همه به سایت شما هجوم می آورد.وباعث ازدیاد مخاطبین سایت می شود.
سیدآصف حسینی نیز اهل قلم وتحلیل زیباست وبسیاری از دانشجویان وطلاب شیفته نوع نوشته ونگارش ایشان هستند. ولی چون شما مقالات این استاد عزیز را بدون عکس منتشر می کنید ما متوجه نمی شویم.
ولذا شما بسیاری از مخاطبین خود را به همین راحتی از دست می دهید. سایت های چون جمهوری سکوت وغیره برای جذب مخاطب از همین هنر بهره می گیرد.
بنا براین؛ تمنا داریم وخواهش هم می کنیم که ازین به بعد مقالات ایشان را با عکس ایشان منتشر کنید.تا ما متوجه شویم.
تشکر تشکر تشکر
جمعی از دوستان ومخاطبین همیشگی شما در دانشگاه کابل

>>>   آغای سیدآصف حسینی دانشجوی علوم اجتماعی (نه نویشنده مقاله)!
شما واقعا حق اعتراض دارید. هم به لحاظ حقوقی وهم سیاسی وهم عرفی وهم شاید شرعی وهم وجدانی وهم انصاف.
شما شاید در شرایطی مثل من باشید که هر مارک وعلامتی برای شما خدشه دار باشد. لذا حق دارید که از این آقایان مدیر سایت وآقای حسینی نویسنده پرانرژی که روز ده تا مقاله می نویسد، اعتراض کنید.
لعلی

>>>   تخاری، احمد ومصطفی عزیز سلام.
دوستان دوست دارم که فضای بحث را عوض کنید. بیشتر تحلیل فرمایید و نقد وراه حل را شفافیت وتوسعه ببخشید.
متشکر
سیدآصف حسینی

>>>   سلام.
از تحلیل زیبای شما متشکریم.

>>>   خیلی زیبا می نویسید.
تشکر

>>>   سلام. نمیدونم با نظرم چه کسائی موافق هستند ، آخه مردمی که با خودشون توی یک کشور مشکل دارن ، یکی میگه من پشتونم ویکی میگه من تاجیک وهزاره یا هر قوم دیگه که هست ،چطور میخوان از کشور جنگ زدشون حفاظت کنن ،بازمیان ازکشور های دیگه بدگوئی میکنند ، الان هم اگه آمریکا بامتحداش از افغانستان برن بیرون باز مثل سابق هرقومی جدا میشه وادعای قدرت میکنه ،

>>>   سلام
آفرین حسینی جان باتحلیل زیبای تان همیشه موفق وپیروزباشید.
رضایی

>>>   سلام
باتشکر ازمقاله برادری عزیزما سید آصف حسینی.
برادر علی دربار ه جهاد علیه اتاد جماهیر شوروی کم لطفی کردین اتحادجماهیر شوروی را اتحاد وهمبستگی ومقاومت تمام اقوام افغستان منجر به شکست کرد نه کمک غرب کمک غرب 70فی صد آن درجیب پاکستان میر فت و30 درصدش هم برای خوشگزارانی رهبران.
اما تجهیزات جنگی که شما یاد آورشدید چیها بود تنها چندانه موشک زمین به هوابود که چندانه آن هم به کشوری دیگر به فروش رسیده بودبقیه تجهیزات جنگی مجاهدین عبارت است از کلاشنکوف آرپیجی که ازکمک خود مردم تهیه میشد.
واما امریکا شکست خورده وخواهد خورد به شرط اتحاد تمام مردم افغانستان چون تجربه سابت کرده ملیتی اگرتصمم بگرد بادستی خالی دکتاتور چون حسنی مبارک وبن علی را ساقط میکند.
ج و

>>>   حسيني عزيز جان بطلب تاآن به توبخشم
امانكندبه بهانه اي دعوت دامنم به مسايل سياسي ترنمايي!
روشن است كه هزينه هاي كلان غرب بايدتوجيه مناسب شودكه يامنافع است ياپيش گيري ازخطرياهردو
امااين كه مساله ريزشودكه آنهادنبال كدام منفعت است وياچه خطراتي راباحضوردفع ميكند به اين آساني نيست وابرازنظرنسبت به ماهيت طالبان وفلسفه اي حضور آنهاتقريبارهاكردن تير به تاريكي ميماند
البته ازقراين وشواهد ميتوان تاحدي فلسفه اي حضورآنهاراپيش بيني نمودوتوجيه شماميتونديكي ازآنهاباشدنه منحصربه آن
پرهيزگار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است