ذخایر گاز افغانستان بیش از 3 تریلیون متر مکعب!!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۵    ۱۳۹۰/۹/۲۲ کد خبر: 30292 منبع: پرینت

اگر به معادن گاز در شمال افغانستان توجه جدی شود، نیاز افغانستان به گاز از این معادن تأمین خواهد شد.

صالح محمد فضلی، رییس تصدی افغان گاز در جوزجان در گزارشی به بی بی سی گفت که تحقیقات و عکس‌برداری‌های زمین‌شناسان آمریکایی نشان می دهد که حدود سه تریلیون متر مکعب گاز در شمال افغانستان وجود دارد.

وی افزود تلاشهایی برای استخراج بیشتر گاز از معادن جوزجان آغاز شده است اما به گفته او این تلاشها کافی نیست و افغانستان در زمینه افزایش استخراج گاز از معادن این کشور، به سرمایه گذاری های کلان نیاز دارد.

در حال حاضر سه معدن گاز در جوزجان فعال است معدن خواجه گوگردک، معدن جرقدوق و معدن یتیم تاق اما گاز حاصل از این معادن تنها قسمت‌هایی از جوزجان و همچنین فابریکه تولید کود در شهرک کود و برق در ولایت بلخ، استفاده می شود.

مسئولان اداره افغان گاز در شمال کشور می گویند آنها سعی دارند با امکاناتی که در اختیار دارند میزان استخراج گاز در شمال افغانستان را افزایش دهند اما امکانات و دستگاهای آنها قدیمی و کهنه است و افزایش میزان استخراج با چنین امکاناتی کار ساده ای نیست.

درحالی که زمین شناسان آمریکایی تخمین زده اند که معادن گاز در شمال افغانستان، سه تریلیون مترمکعب گاز دارد، اما محمد جان اختری، یکی از کارشناسان معدن، ذخایر گاز افغانستان را بیشتر از این می داند.

این در حالی است که در شهر شبرغان تقریبا تمامی خانه ها لوله‌‌کشی شده اند، اما تنها ۱۷۰۰ خانواده در این شهر به صورت منظم گاز دارند.اهالی شبرغان و دیگر مناطق جوزجان می گویند، آنها با آنکه ذخایر گاز فراوان دارند اما آنها سالها است که در حسرت استفاده از این منابع هستند.

مسئولان اداره افغان گاز این نارسایی را می پذیرند و می گویند مشکل اصلی آنها در رساندن گاز به تمامی خانه ها در شبرغان، در نبود سیستم معیاری گازرسانی در این شهر است و آنها سعی می کنند این مشکل را زودی حل کنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عدم دسترسی مردم به گاز یک موضوع سیاسی است تا یک مشکل فنی!
اگر مشکل فنی میبود، چرا در زمان حاکمیت نیروی های جنرال دوستم در شمال در تمامی خانه ها نیروی گاز وجود داشت که حالا وجود ندارد؟
حتا بعضی فابریکه ها از برکت گاز جوزجان در شمال فعال بود که امروز بعداز 15 سال وجود ندارد...

>>>   بایدکوشش شودتابزودی پلانی درسطح کل زون شمال گرفته شودوبه یک یاچندشهرمحدودگازرسانی نشودچراکه عواقب منفی جدی ازجمله گسترش شهرهاوتخلیه روستاهاوضربه به بخش زراعت خواهدداشت همچنین سوخت ارزان باعث رشدصنعت میباشد.
نهادنواندیشان

>>>   این کار درست نیست باید افغانستان سعی کنند وسایل و امکانات استخراج گاز را بخرند و گاز را برای تمام افغانستان برسانند.
میرزایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است