به بهانه 10 دسامبر؛
ناقضین حقوق بشر مجازات شوند...!
همزمان با فرا رسیدن 10 دسامبر، روز جهانی حقوق بشر برخی از گروههای دفاع از حقوق بشر در افغانستان خواهان تامین عدالت و مجازات ناقضین حقوق بشر و مجرمین جنگی شده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۶    ۱۳۹۰/۹/۱۹ کد خبر: 30166 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، همزمان با فرا رسیدن 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر؛ برخی از گروههای دفاع از حقوق بشر در افغانستان خواهان تامین عدالت و مجازات ناقضین حقوق بشر و مجرمین جنگی در کشور شده اند.

در راهپیمایی که صبح امروز شنبه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر و به خاطر جلوگیری از پایمال شدن حقوق بشر در افغانستان از سوی اعضای انجمن دادخواهان افغانستان و شماری از اعضای خانواده های قربانیان جنگ چند دهۀ اخیر در افغانستان، راه اندازی شد آنان از دولت خواستند تا ناقضین حقوق بشر و مجرمین جنگی سه دهه اخیر در افغانستان به میز محاکمه کشانیده شوند.

آنها با سردادن شعارهایی خواهان رفع خشونت ها علیه زنان و کودکان و تأمین فیصله های حقوق بشر در افغانستان شدند. اعتراض کنندگان در عین حال علیه جنايتکاران جنگى شعار داده خواستار لغو فرهنگ و قانون عفو عمومى شدند.

آنان در حالی که تصاوير قربانيان جنگ و کشته شدگان سه دهۀ اخير را باخود حمل می کردند، خواهان شناسايى عاملين قتل هاى دسته جمعى در اين سه دهه نيز شدند.

در بخشی از قطعنامه این تظاهرات چنین آمده است: ما خواهان برکنارى فورى تمامى جنايتکاران دوران حکومات خلق و پرچم، دوره هاى تنظيم هاى جهادى و طالبان و حکومت فعلى از وظايف شان هستيم.

از روز جهانی حقوق بشر در جهان در حالی تجلیل می شود که وضعیت حقوق بشر در افغانستان در طول چند سال گذشته در عرصه‌های مختلف چندان قناعت‌بخش نبوده است.

افغانستان با وجود پیشرفت‌هایی که در طول 10‌سال گذشته داشته است هنوز نتوانسته یک کارنامه روشن و جدی در این راستا ارائه دهد.

نقض حقوق بشر در کشور هنوز هم به اشکال گوناگون آن ادامه دارد. با انکه 10 سال از حضور جامعه جهانی در افغانستان می گذرد و صدها هزار سرباز داخلی و خارجی برای تامین امنیت و مبارزه با شورشیان در سراسر کشور مستقر هستند.اما عوامل متعددی چون تداوم جنگ، گسترده بودن فقر، فعالیت گروه های مسلح غیر قانونی، سنت های ناشایسته اجتماعی، ضعف و فساد دولت همچنان منجر به ادامه نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان شده است.

امنیت به عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق بشری انسان متاسفانه، به دلیل تداوم جنگ و عدم رعایت قواعد بشردوستانه بین‌المللی از سوی طرفین جنگ، هنوز یک چالش جدی برای مردم افغانستان است.

مردم افغانستان همچنان در روستاها در جریان جنگ آسیب می‌بینند و رسیدگی به حقوق قربانیان جنگ نیز در سرخط کار حکومت افغانستان قرار ندارد.

هر چند بدون تردید فعالیت هایی در راستای تامین حقوق بشر، دفاع از گروه های آسیب پذیری چون زنان و اطفال و بالا بردن سطح آگاهی مردم از حقوق شان صورت گرفته است اما به باور مردم این گامها ناچیز بوده و در بسیاری از موارد مردم از اساسی ترین و ابتدایی ترین حقوق شان نیز برخوردار نیستند و دستاوردهای حداقلی که تاکنون به دست آمده است نیز به شدت در معرض تهدید قرار دارند.

شماری از آگاهان نیز بر این باورند که تعداد اندکی از مقامات بلندپایه کشور به ارزش‌ها و باورهای حقوق بشری پایبند‌ هستند و آن را رعایت می‌کنند. به همین خاطر، فقدان باورمندی به این ارزش‌ها، چشم‌انداز روشن تطبیق و رعایت اصول و ارزش‌های حقوق بشری را تا حدی تیره کرده است.

عدالت انتقالی، عمده ترین موضوعی است که دولت افغانستان تاکنون نتوانسته و یا نخواسته است بصورت جدی آن را پیگیری نماید.

این در حالی است که با اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از کشور و تاکید برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و مصالحه با طالبان شمار زیادی از مردم افغانستان به ویژه زنان نگران از دست رفتن اندک دستاوردهایی هستند که پس از سالها بدست امده است.

در هر صورت این روز را گرامی می داریم و امیدواریم تمامی ملتهایی که برای دفاع از حقوق خود در برابر ظلم و ستم قیام کرده اند شاهد روزی باشند که خود سرنوشت کشورشان را تعیین کنند... و تمامی ناقضین حقوق بشر نیز به سزای اعمالشان برسند. ان شاءالله


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خواسته محاکمه جنایتکاران از کی ؟ خود این جنایتکاران در محاکم و ادارات بلند دولتی کار میکنند. این مظاهره یک خیال است و بس. اگر مردم محاکمه این جنایتکاران را میخواهند باید مثلی لیبیا و مصر برخیزند این جنایتکاران را مثلی قذافی جزا بدهند.
فرید ، کابل

>>>   سرنوشت را از سر باید نوشت عفو عمومی بهترین گزینه بود وما باید از حال شروع کنیم واین فرصت ها را باید از دست ندهم
امین کابل

>>>   فريدجان راست كفتي تشكر

>>>   من فکرنمیکنم چنین ګزینه درشرایط کنونی به مصلحت افغانستان باشدما بایدګزینه های دیګری را جستجوکردکه هم به مصلحت ملت ماه باشد وهم کشوریکبار دیګردچارکش مکش های فرقوی نګردد
:امیرازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است