حریق بانک نوت های فرسوده در بلخ
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۰/۸/۴ کد خبر: 28555 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،بانک نوت های فرسوده در ولایت بلخ به آتش کشیده شد.

مقامات بانک مرکزی علت فرسوده شدن بانک نوت های افغانی را استفاده نادرست از آن می خوانند.

محمد عیسی تراب، معاون بانک مرکزی که در راس یک هئیت جهت حریف بیش از یک میلیارد و 230 میلیون افغانی به ولایت بلخ سفر کرده، به رسانه ها اظهار داشت، استفاده بیش از حد پول در کشور و استفاده نادرست از پول باعث می گردد تا پول زود فرسوده شده و مردم با مشکلات مواجه شوند.

وی گفت بانک نوت ها از بودجه دولت به چاپ می رسد و فرسوده شدن زود هنگام پول به زیان دولت می باشد.

باشندگان و صرافان بلخ با تائید استفاده نا درست از پول می گویند، موجودیت پول های فرسوده و کهنه در بازار آنها را با مشکلاتی مواجه ساخته اند.آنان همچنین می گویند، در بدل پول حریق شده پول جدید به بازار عرضه نمی گردد.

اما معاون بانک مرکزی می گوید، زمانی که پول های کهنه و فرسوده از بازار جمع آوری می گردد، در عوض آن پول جدید عرضه می گردد.

این نخستین مورد حریق پول در سال جاری در ولایت بلخ می باشد که در جریان سه روز حریق گردید.

این در حالی است که به گزارش رادیو کلید، با وجود سپری شدن وقت کم از چاپ پولهای جدید افغانی، دیده می شود که بسیاری از انها کیفیت خود را از دست داده اند.

شماری از آگاهان می گویند، دولت باید برنامه های مناسبی را جهت ترویج فرهنگ نگهداری پول و ارزش دادن به آن را روی دست گیرد تا از فرسوده شدن زود هنگام و همچنان از ضربه اقتصادی نیز جلوگیری به عمل آید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شاید برای تان ارزش نداشته باشد، ولی میخواهم به خدمت عرض نمایم که متآسفانه در افغانستان هیچ اصلی برای نگهداری و یا مواظبت پول در نزد عام مردم وجود ندارد. هرکس پول را به بسیار بی اعتنایی در جیب میگذارد و بدتر از همه اینکه بعضی اوقات در مراسم خوشی ، وقتی کسی پای کوبی نماید، دیگری به حسن نیت یک مقدار بانک نوت هارا از وسط پاره نموده و بر سر دوست میریزد که البته کار نادرستی است .
لازم است تا برای نگهداری از پول ازیک بکسک جیبی استفاده شود.
پول علاوه بر اینکه برای رفع نیازمندی انسانها یک اصل مهم اقتصادی است، در انتقال میکروبها نیز خیلی رول دارد، زیرا پول در دست های کسانی هم می افتد که مریضی های خطرناک دارند بنابرین چنانچه شما هم شاهد هستید، بعضی اشخاص پول را در زیر دندانهایشان میگیرند و باید اینکار صورت نگیرد . تا خداینخواسته به مریضی ای دچار نگردند.
اکبری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است