واکنش مقامات افغان به مرگ قذافی!
کاری از گروه ادب و هنر شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۰    ۱۳۹۰/۷/۲۹ کد خبر: 28348 منبع: پرینت

همزمان با سفر هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به شهر شهید پرور کابل، بالاخره بعد از 42 سال سرهنگ معمر قذافی توسط انقلابیون لیبی از تاج و تخت پادشاهی خود کناره گیری کرد و به شلیک یکی از مخالفانشان به دیار باقی شتافت.

محترمه کلینتون که همزمان با انتشار این خبر در حال گفتگو با همتای افغان خود بود، در این رابطه اظهار داشت: به یقین سفر من به افغانستان برای مردم لیبی پی قدم خوبی داشته است زیرا همین سفر سبب شد تا انقلاب آنها بعد از چندین ماه به ثمر بنشیند.

بعد از کشته شدن معمر قذافی بسیاری از مقامات کشورهای مختلف در این رابطه اظهار نظر کرده اند که در این میان نظرات مقامات کشور ما افغانستان نیز حائز اهمیت و قابل توجه است. در ذیل نمونه ای چند از این نظرات آمده است:

محترم حامد کرزی: بنده به نوبه خود شهادت جناب معمر قذافی را که مدت42 سال به کشورش لیبی خدمت کرد، به عموم صلح طلبان و مخالفان صلح تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از خداوند منان برای ایشان و تمام برادران لیبایی خود علو درجات را خواسته و خواهانم.

وزیر خارجه : ما نباید جنایات سال آخر حکومت قذافی را در برابر تمام سالهای خدمتش مقایسه نماییم. هرچه نباشد او توانسته بود با زر اندوزی مقام سومی جهان را از لحاظ ثروت به خود اختصاص دهد. اگر افغانستان چنین شخصیتی داشت مطمئنا لقب مامای پولدار ملی را به او اهدا می کردیم.

وزیر دفاع: معمر قذافی نمونه بارز یک مدافع قهرمان بود. او یک تنه در برابر شش میلیون مخالف خود چندین ماه مبارزه کرد تا در این راه جان به جان آفرین تسلیم کرد. اما ای کاش جامعه جهانی قدر این مدافعین را در اقصاء نقاط جهان بخصوص لیبی و افغانستان می دانست!

وزیر امور زنان: ما به خوب و بد بودن قذافی کاری نداریم ولی وظیفه خود می دانیم تا از چهارصد همسر وی که هم اکنون بیوه شده اند، حمایت کنیم و در صورت نیاز آنها را به خانه های امن درکابل منتقل نماییم.

وزیر داخله: قذافی یک دیکتاتور موفق بود، اما نمی دانم چرا در آخرین لحظات عمرش اشتباه کرد. وی می توانست به پرداخت مقداری رشوت از انقلابیونی که وی را دستگیر کرده بودند، بخواهد تا او را آزاد نمایند. اینگونه می توانست چند وقت دیگر هم به مبارزه اش بر علیه ناتو ادامه دهد.

وزیر انکشاف شهری: معمر قذافی یک چهره جنایتکار ملی بود که کشورش را به ویرانی کشید. اما ما از همین جا خطاب به براداران لیبیایی خود می گوییم از هم اکنون برای بازسازی کشورشان، افغانستان را در کنار خود ببینند و بر روی کمکهای بشر دوستانه افغانستان حساب جداگانه ای باز نمایند.

وزیر معارف: دیکتاتور لیبی مانند مابقی دیکتاتور ها آمد و رفت. ولی آنچه مهم است اینکه انقلابیون نگذارند انقلابشان به بیراهه منحرف شود. آنها می تواند با استفاده از تجارب افغانستان در برگزاری لویه جرگه های قومی، از همه اقوام و احزاب کشورشان بخواهند تا در تصامیم مربوط به آینده لیبی سهیم شوند.

وزیر مالیه: قذافی کسی بود که مانند بعضی ها ( .......) بخاطر حفظ مقام و کرسی خود حاضر شد جان بسیاری از هموطنانش به آغوش مرگ بسپارد. بنده شخصا از روی دلسوزی مبلغ قابل توجهی از معاش خود را به بازماندگان جان باختگان این حادثه تقدیم می کنم تا مرحمی باشد بر زخم های التیام نیافتنی شان.

وزیر مبارزه با مواد مخدر: همه می گویند ناتو بد است. ناتو صدام را کشت، بن لادن را شهید کرد، معمر قذافی را به کام مرگ کشاند و خدماتش به مردم مستضعف جهان همچنان ادامه دارد. حال اگر با حضور ناتو کشت خشخاش در افغانستان 40 برابر شده است که نباید این همه خدماتش را نادیده بگیریم.

وزیر عدلیه: ملت افغانستان ده ها شخصیت مانند معمر قذافی را در کشور خود کشتند، اما مثل مردم لیبی اینقدر با خوشحالی و خنده، جهاد فی سبیل الله خود را به ریا آلوده نکردند.

بازماندگان شورای صلح: با اینکه افغانستان سی سال است که روی صلح و آرامش را ندیده و احتمالا دو صد سال دیگر هم نمی بیند، اما ما توقع داریم تا صلح و آشتی دوباره با لیبی بازگردد تا روح شهدای صلح شاد  شود.

رهبر اپوزیسیون دولت: خبر كشته شدن معمر قذافي نشان‌دهنده پايان دوران خودكامگي و فشار است. قابل توجه بعضی ها که قصد دارند 13 سال ریاست جمهوری خود را به 39 سال افزایش دهند.

رئیس حزب اسلامی: معمر جان تو رفتی آسوده شدی لالا، ولی ببین گلبدین غریب و تنها مانده.

مدیر شبکه اطلاع رسانی افغانستان: از  همه همکاران خود که طی این مدت اخبار مربوط به انقلابهای منطقه بخصوص لیبی را به سمع و نظر خوانندگان عزیز سایت رسانند، کمال تشکر و قدردانی را دارم!!!

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عالی بود افغان پیپر
جعفر

>>>   من هم اظهار خوشحالي مي كنم از اينكه مردم ليبي پيروز شدند و خوانواده ظالم را از ريشه كندند. و اين پيروزي را به مردم ليبي تبريك مي گويم كه گوارايتان باشد.
در ضمن ظالمان داخلي و خارجي بداند كه اگر ظرف مردم از ظلم و ستم پر شد ظالمان را همچون قذافي به جهنم خواهد فرستاد.
فولادي ارزگان خاص

>>>   قزافی چقدر خدمت کرد به کشورش.
قزافی مکتب ساخت.
هر کسی که 17 الی 22 باشد در مکتبی قزافی شاید درس خوانده باشد.
لیبی آواره خواهد شد.

>>>   سلام!
قیام برحق مردم مبارز لیبیا درس خوب برای دستیابی به اهداف انسانی است . اما کاش قذافی و مانند او..... بدانند که دنیا فانی است و بایست به وطن و مردم کاری کرد تا نسل های بعدی به فخر یاد کنند.

>>>   مردم لیبی مثل افغانها پشیمان خواهند شد چرا که خانه جنگی جنگ های داخلی در خواهد گرفت و مزه امریکا را خواهند چشید وای به حال تان مردم لیبی مثل مه پشت داکتر نجیب احتیاج شدیم

>>>   بازماندګانی شورای صلح بسیار جالب بود بخدا زیات خنده کردم وله

>>>   خدا وند (ج) عا لم ا لغیب است:
من شها دت قذا فی را به تما م ملت مسلما ن جها ن تسلیت عرض میکنم . زیرا قذا فی یک مسلما ن بو د و به گلو له نا تو و متحد ین ا ن به شها دت رسید . نا تو هر گز به مسلما نا ن روی جها ن رحم نکرده است و هر روز از دست تفنگ و گلو له نا تو صد ها مسلما ن بیگنا ه ا فغا ن به شها دت میرسد.
گر چه ا ین را میپزیم که قذافی اخلا ق یک مسلما ن واقعی را نداشت ولی کسی بو د که د رمقا بل ا هداف شوم یهودیان ا یستا دگی میگرد.

وسلام
امین - کا بلی

>>>   قزافی خو رفت اما ای کاش روزی جنایتکاران چون قزافی در افغانستان هم رخت زندگی بسته کند، تا ما آن روز را برای مردم خود تبریک می گفتیم. ولی آفرین به جوانمردی وزیر امور زنان که به فکر چهارصد زن بیوه معمر قزافی است، غافل از اینکه هزاران زن بیوه و بدبخت در افغانستان شبها گرسنه می خوابد. اول برو به داد انها برس ظالم!!!!!
"فروتن" هند.

>>>   معمر قذافی يك نمونه بارزو یک مدافع قهرمان ملي بود،و او يك تن در برابر شش ملیون مخالف خود چندین ماه مبارزه کرد تا در این راه جان خودرا به جان آفرین تسلیم کرد،وازوطن،وغيرت خودتاآخرين رمق حيات دفاع كرد،و اما ای کاش كه جامعه جهانی قدر این مدافعین را در اقصاء نقاط جهان
بخصوص درلیبی می دانست.
دانشي

>>>   مردم لیبی خوش نباشید که قضافی کشته شد روزگارشماهم به مثل عراق وافغانستان میشود هرجای که پای کفارداخل شود روزخوب نخواهد دید مردم مسلمان
جمشیدی ازکابل

>>>   هرکس که به مرگ قذافی خوش میشود او به فکر من هیچ مغز ندارد هر کس که توسط امریکایی ها و مزدوران آن کشته شود بدان که او شخص قهرمان است نی خاین .
شهادت قذافی را به تمام مردم مسلمان جهان وبه کسان که بر ضد امریکا است تهنیت میگویم روحش شاد.
سادات از کابل

>>>   در سال ۱۳۵۴ آقای قذافی باد به غبغب انداخت و بی پروا اعلام کرد که برای ارتش جمهوریخواه ایرلند که آن زمان در ایرلند شمالی و مناطق دیگر بریتانیا بمب گذاری می کرد، بمب فرستاده.
۳۶ سال بعد همین آقای قذافی مجبور شد دو میلیارد و دویست میلیون پوند به خانواده های قربانیان این بمب گذاری ها غرامت بپردازد.
در سال ۱۳۶۷ در یک هواپیمای شرکت پان امریکن که بر فراز شهر لاکربی در اسکاتلند در حال پرواز بود بمبی منفجر شد و به واسطۀ آن ۲۷۰ نفر کشته شدند.
یازده سال بعد آقای قذافی ناچار شد دو مظنون آن بمب گذاری را تحویل دادگاهی در اسکاتلند بدهد و چهار سال بعد از آن هم یک میلیارد و هفتصد میلیون پوند به خانواده های قربانیان آن بپردازد.
در یک کشور معمولی یک همچون اعتراف عملی به گناه می توانست رژیم را از اساس بهم بریزد ولی البته لیبی یک کشور معمولی نبود و آقای قذافی ضرورتی نمی دید به احدی جواب پس بدهد.
شاهد
نقل از بی بی سی فارسی

>>>   جهان کفر هر انچه می خواهد روا است ولی جهان مسلم همیشه ملامت است امریکا و متحدین ان ها مثل گورگ ها گوشته و تشنه نفت است هر جای که ثروت باشد حرامگری باشد این کفار در ان جای دل چسپی دارد به هر صورت خدا رحم بکوند که تا اخیر چی می شود

>>>   تراژدی غمناک انقلاب و تبدیل حکومت ها و دولت ها و تکرار اشتباهات جوامع تمامی ندارد- درسته که قذافی رفت ولی به جای یک دیکتاتور ، یک گروه دیکتاتور سر کار می آیند ( البته اگر مردم بخواهند )
حبیب - تهران

>>>   به امید روزیکه قذافیهای وطن ما هم به چنین سرنوشتی دچار شوند
مهاجر دلخسته

>>>   اقای قدافی مانند همه پول دار های جهانقربانی یکصد وچهل ملیارد دالری شد که امریکا واروپا بدیکار لیبی بودند معمر از هیچ نوع کرنش وگذشت در مقابل غربی ها دریغ نکرد ملف ویا فایل برنامه هسته ای اش را بعد ازان همه مصارف هنگف به غربی ها تسلیم نمود دربرابر خون بهای هر خارجی ملیون ها دالر پرداخت نمود و... واروپا وامریکا را140000000000 دالر بدیهکارنموداگر این همه پول ها را به ملت بیچاره لیبی به مصرف میرساند امروزه مردم لیبی در برابر تجاوز غربی ها در پهلوی او استاد می شدند این نه انقلاب مردم لیبی بود بلکه تطبیق پلان غربی ها توسط توسط مزدوران وعده از گپ بی خبران بود که هم پولشان به سوخت رسید وهم باید قیمت مرمی ها ومصارف حمله اوران راصد چندان بدهند اگر در گذشته ها سلاح میفروختند الان موضوع به بی اعتمادی کشیده ان سلاح را خود استعمال مینمایند ودری صورت بهای گزاف وقابل ملاحظه را به دست می اورند

>>>   سلام
محترم رئس جمهور کشور لبی شهید معمرالقذافی روح شان شادباد. یک سخصیت مسلمان وقهرمان ملی و واقعی بود. و ازدر بار خداوند(ج) برای بازمانده گان شان آجرجمیل تمنادارم، و واقعاً به ملت خود خدمت زیادکرد،
قاضی زاده

>>>   خداوند روز قضافی را به افغانستان سی سال پیش آورده هیچ غم نخور مهاجر جان انوزهم دلت یخ نکرده
حسینی

>>>   درکشور ما اصلا اپوزیسیون وجود ندارد اتلاف چند اوباش وپنچرمن بنام تغیروامید که خودرا به نام اپوزیسیون مسما میکنند مجموعه ازچند نفر چپاولگر مزدور وجواسیس کشور های بیگانگان بوده وهیچگونه تعهد به منافع علیای کشور ندارند وقاتلین 60000 شهریان بیگناه شهر کابل میباشند وهمیشه درخدمت شبکه های جاسوسی کشورهای همسایه ومنطقه قراردارند
امیدوارم نشرشود

>>>   بیسیارخوب بود
عاقبت سران طالبان ورشورت خورای حکومت هم مثل قذافی میشود خوب بود
نصرالله جاوید
مهاجر؛ایران

>>>   به نام خدا
به جناب کرزی و آن دسته ازهم فکرانش که به درک واصل شدن دیکتاتور لیبی را شهادت خطاب کرده و اورا خدمت گذار ملت لیبی قلمداد کرده، عرض می کنم که یک مقدار عاقل باشند و این قدر خریت نکنند که کشته شدن یک خائن به ملت لیبی را به خود ملت لیبی تسلیت بگویند یک ذره به فکر خود شان باشند که اگر دست خطا کنند وبه ملت افغانستان خیانت کنند مردم پوست از سرش خواهد کند همان طور که مردم لیبی پوست از کله ی قذافی و امثال او کند
وازآنهایی که او را به عنوان جانی و دیکتاتور به مردم معرفی کرده تشکر می کنم.
امیری از قم

>>>   بنده فکر می کنم که قزافی آدم بهشتی بود .البته این نظر بنده است.امیدوارام که کسی ناراحت از نظر من نشود .
دلیل ها
۱.پوشش لباسهایش سنتی بود ۲.بر ضد غربی ها بود بلخصوص آمریکا یعنی میانه خوشی با غربیها نداشت۳.به سیاه پوستان لیبی توجه ویژه ای داشت.۴.هر کس که ترور می شود یا به دست غربی های تروریست یا هر کس دیگر فردی است آزادی خواه که زیر سلطه هیچ استعماری را قبول نمی کند۵.شب جمعه شهید شد۷.با وجود اینکه می توانست مسل (مبارک پادشاه مصر) فرار کند استقامت کرد و تا آخرین نفس مبارزه کرد و تسلیم نشد
سیدعباس هلند

>>>   همین سایت افغانپیپر میان ما و شما شاهد!!! باشد که بزودی وقتی این باصطلا ح "شور و شوق انقلابی"!!؟؟ فروکش کند! مردم لیبیا درک خواهند که چه .... خورده اند، زیرا این ابر قدرت یکه تاز جهان است که نمیخواهد رهبران محکم وقوی درکشورهای روبانکشاف و بخصوص کشورهای اسلامی وجود داشته باشد!!! وبهمین خاطر باصطلاح " بهار عرب"!!! را بدست خود اعراب براه انداخت!!! . مطمئن باشید که این "بهار" بزودی "خزان" خواهد شد و آنوقت پشیمانی سودی نخواهد داشت!!!!
با احترام
پیشبین از لغمان شریف

ناگفته نماند که چالبازی امریکا را ما لغمانیها بسیار خوب میفهمیم!!

>>>   در این پیامهای تسلیت نیز می شود، استعدادهای مقامات را محک زد و امتحان نمود.
محمود از بدخشان

>>>   آدم بد نبود

>>>   بنده نظر خود را چنین تحریر میدارد:
به همگان معلوم است کشور های غربی یکی را بنام طالب,یکی را بنام دیکتاتور واین آن کشته روان است اگر رهبران اسلام بدانند تمامی رهبران مسلمانان کشته وازبین برده میشوند این را نگویند صدام حسین ,قذافی و بن لادن یک کی برای شان خواهد رسید چرا از خواب وغفلت رهبران اسلام سر شان را بالا نمی کنند وهمچنان رهبر چندین ساله ما محترم مرحوم استاد برهان الدین کشته شد توسط یک انتحار کننده اینها بیانگر آن است هیچ رهبر را نخواهند ماند این نظر بنده بود.

>>>   برادران واکنش وزیر داخله را بخوانید
بازهم از رشوت صحبت نموده است خودش رشوت خور است
وزارت داخله سرتا پا به رشوت اغوشته است

>>>   نظرسيدعباس ازهلند بسيار نظر کارشناسانه است حتمااين سيدمحترم به مسلماني وحقايق دين پي برده است که ديکتاتور به درک واصل شده اي ليبي راشهيدتلقي ميکند /وقتي به مردم ظلم کني بعد ازفرار به بن بست برسي سه راه بشتر نداري 1 آب بشي بري زمين 2دود بشي بري هوا 3بخاطر احترام به آدمهاي روشن فکردارم ازنوشتن خودداري ميکنم قذافي مرگت رابه عموم مسلمانان جهان تهنيت ميگويم (مهاجر ازتهران)

>>>   ازشما گله دارم زيرا نظر ملا عمر را ننوشتيد اگر قدافي مخالفان خود را كشت ملاعمر اطفال مذدور كار ها زنان ومردم عوام وبيغرض افغانستان را ميكشد لطف نموده نظر ملاعمر را نيز درين مورد اخذ كنيد كه شما در آينده ميخواهيد چگونه كشته شويد
فريد

>>>   سلام وحید هستم از افغانستان.نظر من در باره به شهادت رسیدن جناب فذافی این است که باید به قسم که به شهادت ریسد.نمیرسید اگر گناه کار بود باید محکمه میشد بخاطر که دوای یک شخص و یا یک گوروی نبود.

>>>   آیا کشتن هم وطنان خود خدمت به مردم است؟ شمار با شهید خواندن قضافی مقام شهید را پایین می آورید.
عارفی ارهرات

>>>   کاش همه و خصوصآ هریک مسلمان اندیشه به طرف خدا رفتن را داشته باشند و همه ایمان و اندیشۀ شان به دنیا نباشد.ایکاش کسانی نیز در افغانستان باشند که تا بمیرند در مقابل یهود و نصارا صرف اسلام و افغانستان بگویند.و مانند وزیر صاحب ایمان ضعیف (تجارت مواد مخدر افغانستان ) ناتو گفته جان ندهد.

یک افغان مسلمان آکا

>>>   به نظر من ای کاش اورا نمیکشتند تادر دادگاه مجازات میشدو اعمال ننگین دیگرش هم رو میشد وبه سزای اعمالش میرسید
م.مشهد

>>>   شهادت معمرالقضافی را خداوند قبول بگرداند معمرالقضافی یک ادم خوب و وطن پرست بود وبلاخره به دسیسه آمریکایها ویهودیها به شهادت رسید این همه یک دسیسه است برای مسلمانها وکشور های اسلامی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است