آمادگی‌ها برای برگزاری لویه جرگه عنعنوی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۰/۷/۸ کد خبر: 27537 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی افغانستان می گوید در حال آماده کردن لیست اشتراک کنندگان این جرگه است و حدود 2300 تن از ولایات مختلف افغانستان در این جرگه اشتراک می کنند.

بر اساس اظهارات مسئولان این کمیسیون، قرار است لویه جرگه عنعنوی پیش از کنفرانس بن دوم به تاریخ پنجم دسامبر، برگزار شود. تاریخ دقیق برگزاری جرگه عنعنوی پس از نشست روسای جمهور افغانستان و آمریکا مشخص می شود.

هلال الدین هلال، عضو کمیسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی گفت لیست نمایندگان از ولایت ها خواسته شده و نمایندگان نهادهای مدنی و زنان نیز در این لویه جرگه اشتراک خواهند داشت.

هدف اصلی برگزاری لویه جرگه، تصمیم گیری نهایی در رابطه با پیمان استراتژیک با ایالات متحده امریکاست.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در بهار سال جاری وعده داد که تصمیم گیری نهایی در مورد پیمان استراتژیک با امریکا توسط مردم افغانستان و از طریق لویه جرگه گرفته می شود.

آقای هلال افزود که مسوده سند پیمان استراتژیک افغانستان با ایالات متحده تقریبا 70 درصد تکمیل شده و 30 درصد دیگر آن در نشست روسای جمهور افغانستان و امریکا تکمیل خواهد شد.

در همین حال، نگرانی هایی وجود دارد که در لویه جرگه عنعنوی مسایل دیگری به شمول تغییر قانون اساسی مطرح شود که تصویب آن نیاز به تصویب لویه جرگه قانونی دارد.

اما بر اساس اطلاعات دویچه وله، این عضو کمیسیون تدویر لویه جرگه عنعنوی می گوید این لویه جرگه فقط یک آجندا دارد و آنهم مروری بر مواد قرارداد استراتژیک است. این لویه جرگه صلاحیت تغییر قانون اساسی را ندارد.

حکومت افغانستان در حالی برای برگزاری لویه جرگه عنعنوی آمادگی می گیرد که پارلمان کشور هنوز درگیر اختلافات داخلی است. قرار است نمایندگان پارلمان بخشی از اعضای لویه جرگه باشند.

در حال حاضر، حدود نیمی از نمایندگان به دلیل عزل و نصب 9 نماینده به شکل اعتراض از شرکت در جلسات عمومی پارلمان خودداری می کنند. قبلا نمایندگان پارلمان پیش از این به اتفاق آرا فیصله کرده اند که به دلیل غیرقانونی بودن لویه جرگه در آن اشتراک نمی کنند.

اما آقای هلال می گوید من یقین دارم که در این قضیه پارلمان به هیچ وجه تحریم نمی کند، چون قضیه ای است مربوط به منافع ملی که بالاتر و والاتر از هر ارزش دیگری است.

هلال می گوید مردم افغانستان در موقعیت حساسی قرار دارند و فیصله ای نخواهند کرد که یک بار دیگر باعث از دست رفتن افغانستان شود: «برای مردم افغانستان معقول اندیشیدن مهم است، برای این که بقای افغانستان تضمین شود.

لویه جرگه قرار است در منطقه پل تخنیک در غرب کابل برگزار شود، جایی که تا حال چندین لویه جرگه برگزار شده است اما آقای هلال می گوید این لوی جرگه در خیمه نه بلکه در عمارتی که در جای این خیمه ها ساخته شده اند، برگزار می شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای هلا ل خود را ناخق خسته نکن هر چیزیکه امر یکا بگو ید همان می شود . اگر لو یه جر که فیصله نما ید که قرارداد با امریکاامضا ء نشود باز همان خوا هد شد .انچه تا اکنون شده فیصله های کا بینه افغانستان بوده واقای کرزی صا حب هم رئیس جمهوری افغانستان عزیر حیف وصد حیف(...)
ک.م از کابل

>>>   این آقای هلال هم گاهی مخالف دولت می شود و گاهی عضو چنین کمیته ها.
افغانستان از دست سیاستمداران بی اصول برباد برباد است.

>>>   درولایات هم افراد بی وطن و حریص پول را در اتاق تاریک خام کوک کرده ماندند بایک تصفیه کاری دقیق صرفا نسل امریکایی در لویه جرگه غیر قانونی گردهم میآیند این قباله روبایی را دربین خود ساخت و بافت خواهندکرد ولی درنظر مردم کاغذ سپید خواهد بود.
اولاد وطن

>>>   خود کوزه وخود کوزه گر وخود هم گل کوزه
خوب متوجه شوید کمیسیون برگذاری لویه جرگه عنعنوی را کرزی صاحب تعیین نموده اند طبعا همه افراد مورد تائید خودشان را وکمیسیون لویه جرگه عنعنوی مورد تائید کرزی صاحب اعضای لویه جرگه عنعنوی را انتخاب مینمایند حتما نفر های مورد نظر خودشان را اول اینکه درکشوری دارای پارلمان {یا قانونی ویا غیر قانونی} لویه جرگه چرا؟
لویه جرگه به خاطر تدوین قانون اساسی ویا حالات جنگ وصلح انهم درصورت کههردو مجلس سنا و ولسی جرگه برحال وفعال نباشند بنابران از اقای هلال خواهش مندیم که به عقل مردم تمسخر نکنند ومردم رابه این اندازه نا اگاه نیندیشند من برایت میگویم چرا لویه جرگه تقلبی وخود ساخته با موافقت امریکا وغرب صورت میگیرد به خاطر تمدید مدت ریاست جمهوری کرزی صاحب شما سند غلامی را امضا میکنید وانها این تمدید ساختگی را به رسمیت میشناسند زیرا انها یک بهانه نیم بند مانند انتخابات دو دوره گذشته ضرورت دارند تا مهره دلخواهشانرا که از اول تعیین کرده بودند تائید شود هلال اغا برو چرست را بکش مردم دیگر فریب ای حرف هارا نمیخورند

>>>   اصلا با نامش مخالفم قرن 20وجرگه عنعنوی؟200 سال از دنیا عقبیم وای بحال ما.یونس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است