هشتاد درصد زمینها در کابل غصب شده است؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۵    ۱۳۹۰/۶/۱۵ کد خبر: 26575 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حدود یکصد شهرک غیرقانونی در کابل توسط غاصبین ایجاد شده است،این مطلب را محمد یونس نو اندیش، شهردار کابل امروز در کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس سنا ابراز نمود.

نو اندیش، شهردار کابل گفت که 80 درصد زمین ها در کابل توسط غاصبین غصب شده که در کابل تنها هشت شهرک (آریا، شاداب ظفر، طلایی، سلیم کاروان، میرویس، استانکزی، مسکن و حیدری) به طور قانونی وجود دارد که مطابق ماستر پلان شهر کابل و ثبت شهرداری کابل بوده و متباقی آن توسط افراد و اشخاص به گونه ای غیر قانونی اعمار شده است.

نو اندیش می افزاید که شهرداری کابل در مقابل غاصبین ناتوان بوده و این نگرانی را ما با رییس جمهور نیز در میان گذاشته ایم.

شهردار کابل علاوه می نماید که بعضی از افراد و اشخاص از مردم به نام شهرک ها پول می گیرند اما شهرکی وجود ندارد و مردم را فریب می دهند.

وی از ایجاد پولیس ساختمانی نیز خبر داده می افزاید که این پولیس به همکاری وزارت داخله برای جلو گیری غصب زمین ها و شهرک های غیر قانونی ایجاد می شود.

به گفته نو اندیش، شهردار کابل و اطلاعات وخت، بعضی از شهرک ها به امضای وزارت انکشاف شهری اکتفا نموده و شهرک های خود را ایجاد می نمایند اما این شهرک ها باید قانونی شوند و تنها در صورتی قانونی می شوند که شهرداری کابل به آنان قواله بدهد.

از سوی دیگر، انجینیر جاوید رئوف، رییس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس سنا تایید می کند که بیش از یکصد شهرک غیر قانونی و بیش از 80 درصد زمینهای شهرکها در کابل غیر قانونی بوده است.

نظر به ارقام ارایه شده وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، 4 میلیون جریب زمین های دولتی توسط زورمندان در سراسر کشور غصب شده که از این زمین ها می توان میلیون ها دالر عواید از طریق ایجاد کلینیک ها مکاتب و خدمات عامه برای دولت به دست آورد، از یک سو دولت به عواید این زمین ها نیاز دارد و از سوی دیگر سکتور خصوصی و سرمایه گذاران با آنکه شدیدا به زمین احتیاج دارند، از دسترسی به آن محروم هستند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آیا کسی میداند که شهرک های که شاروالی آنرا قانونی میداند کدامها اند؟ تشکر
ضیآ از کابل

>>>   اولا تشکر می نمایم از جناب شاروال صاحب که مردم را حد اقل بعد از یک مدت زمان طولانی در روشنایی قرار دادند. هرچند چنین معلوماتی باید مدت ها قبل از سوی شاروالی برای هموطنان ما ارایه میگردید تا پول های شان را به هدر نمی دادند. ولی هنوز هم سروقت است.
از سوی دیگر شاید هم حق با کسانی باشد که شهرک ها را غیر قانونی ایجاد نموده اند. به دلایل زیر:
1. دست رسی به زمین قانونی بسیار مشکل بوده حتی با توجه به طی مراحل و طرزالعمل های شاروالی کابل غیر ممکن می باشد. اگر با دقت به این هشت شهرک که مجوز شاروالی را هم دارند تحقیق نمایید در خواهیم یافت که برای دریافت جواز چه مقدار پول مصرف نموده و چه قدر وقت شان ضایع شده است که بدون شک بالای قیمت شهرک ها تاثیر نموده است و کار عمران شهر کابل را به تعویق انداخته است. مطمین باشید که اگر مطابق پلان های شاروالی کابل حرکت نماییم شاید در بیشتر از صد سال دیگر هم کابل ویران اعمار نخواهم شد.
2. نبود پلان های توسعه وی شهری باشنده های شهر کابل را مجبور نموده است تا پول شان را به هدر داده از این شهرک های غیر قانونی اپارتمان و زمین خریداری نمایند. زیرا سالهاست که شاروالی کابل در خواب غفلت بوده و برای مردم زمین توزیع نمی نماید در حالی که نفوس شهر کابل به شکل سرسام آور آن پنجاه برابر افزایش یافته است.
نمونه بسیار واضیح که برای شاروالی کابل تا حال قابل دیدنبوده اعمار خانه های خود سر در کوه ها و تپه های شهر کابل می باشد که با ان همه مشکلات زندگی شان را بسر برده، شاروالی کابل از عاید استملاک انها محروم بوده و مردم هم از خدمات شهری محروم می باشند.
مامورین شاروالی کابل از کمبود معاش شان فریاد نموده رشوت می ستانند که حتی زمینه سوی استفاده پولیس را نیز از این مساله مساعد نموده است.
راه حل:
شهرداری کابل با ترتیب نمودن پلان های توسعه وی شهر کابل و سایر شهر های افغانستان و در دسترس قراردادن زمین به سهل ترین وجه و با قیمت مناسب می تواند از غصب زمین ها جلوگیری نموده و از سوی دیگر عاید شاروالی را نیز افزایش دهد.
هارون وفا
باشنده شهر کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است