فاصله بین هرات و کابل 34 درصد کم می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۰    ۱۳۹۰/۶/۵ کد خبر: 26239 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مقام ها در وزارت فواید عامه می گویند که با تکمیل شدن سرک کابل ـ بامیان و بامیان ـ هرات 34 درصد مسافت نسبت به مسیر کنونی آن کوتاه می شود.

احمد شاه وحید، معین مسلکی وزارت فواید عامه هنگام امضای قرارداد سرک گردندیوال- چغچران با شرکت سرک سازی افغان کوریا به رسانه ها گفت امروز ما شاهد عقد قرارداد کار ساختمان پروژه سرک چغچران – گردندیوال به طول 40 کیلومتر با شرکت ساختمانی افغان کوریا می باشیم.

احمد شاه وحید افزود که هزینه این پروژه از بودجه خود وزارت فواید عامه تمویل می شود که ارزش آن به یک میلیارد و 642 میلیون 3۰۰ هزار افغانی می رسد.

معین مسلکی وزارت فواید عامه گفت که طول مجموعی سرک چغچران- گردندیوال 335 کیلومتر بوده از طرف کمپنی سیمک سروی و دیزاین گردیده که به طول 40 کیلومتر و عرض 10 میتر، عرض اسفلتی 7 متر و شانه های سرک در هر دو طرف به عرض 1.5 متر میباشد.

وی در ادامه گفت که در مسیر این سرک پل ها، پلچک ها و دیوارهای استنادی شامل بوده و این یک سرک کاملا جدید الاحداث می باشد که به شکل پخته و اساسی اعمار می شود.

احمد شاه وحید، معین مسلکی وزارت فواید عامه خاطرنشان ساخت که معیاد اکمال ساختمان این پروژه دو سال را در بر خواهد گرفت.

به گفته آقای وحید و اطلاعات وخت، با تکمیل سرک مذکور مصافت راه از کابل به هرات 34 درصد کاهش خواهد یافت.

محمد اکبری، نماینده مردم بامیان در پارلمان که حین امضای پروژه حضور داشت گفت که کار این سرک باید پنج سال پیش آغاز می شد اما دولت در این قسمت کمی توجه نشان داد.

محمد اکبری افزود که این سرک شرق و غرب را با شمال وصل می کند و از از ولایات میدان وردک، بامیان، دایکندی غور گذشته و به هرات خاتمه می یابد.

نماینده مردم بامیان در پارلمان اضافه کرد که طول اصلی این سرک به هفتصد کیلومتر می رسد که با تکمیل آن 34 درصد مسافت راه کوتاه می شود. همچنین این سرک از 13 ولایت می گذرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این بار کرزی نتوانست بهانه ای برای تأخیر این سرک بسیار مهم و حیاتی کشور بیاورد، وای از چنین رئیس جمهوری؟

>>>   خدا کند که وزارت داخله توانایی برقراری امنیت در این سرک را داشته باشد. که مبادا این سرک مانند سرک هرات - قندهار و قندهار کابل شود, که هم سرک ویران شود و هم مسافران بیگناه مورد تجاوز و ستم قرار بگیرند.
محمد فاضل صمدی

>>>   آقای معین صاحب خجالت هم خوب چیزاست باساخته شدن فقط ۴۰کیلومترسرک چطورامکان داردراه کابل هرات ۳۴درصدنزدیک شوددرحالیکه بگفته خودت بیش از۷۰۰کیلومترازکابل تاهرات فاصله داردهمان قصه بیادم آمد که روزی اسپی درزمستان ازلاغری جان میدادصاحب اسپ برایش گفت هله نمری که برایت جومیتیم درماه جوزا
سیدامین هاشمی ازفاریاب

>>>   گردندیوال کجاست؟ من اولین بار است این نام را میشناوم!

>>>   اگراین کارشود بسیار کارخوب میشود چون دیگرمردم ازچنگ تروریستان جنوب نجات پیدامیکنند.
نقوی

>>>   این خبر بسیار خوش حال کننده است در جواب سید امین ومحمد فاضل اول این سرک ازولایات ارام می گذرد نیروهایی کمی برای امنیت این سرک لازم است وسرکی که ازولایات می گذرذ انسان های درد دیده ورنج دیده است هیچ گاه سهولت وامکانات که برای شان داده می شود ومهیا می شود مخالفت نمی کنند واز جمله ولایات مخالف دولت نیست ضمنا کیلو متریکه که ازسرگ حلقوی اماره داده شده نسبت به کیلو متر یکه ازین سرگ بصورت امار ارایه شده 34درصد بیشتر است به همان خاطر است که اگر این سرک تکمیل شود 34 درصد فاصله بین کابل وهرات کوتا می شود وتازه از 13ولایت می گذرد سهولت وامکانات را به 13ولایت می بردباید تمامی این 13 ولایت در تحقق وتکمیل این سرک همکاری کنند وکسانیکه به علت های نامعلوم مخالفت می کنند دست شان را قطع کنند و بیشتر ازین مداخله نکنند .
جویا

>>>   این واقعا خبر خیلی خوش حال کننده است . امید این قرارداد جامعه عمل بپوشد .
اصلا پلان این سرک در اوایل حکومت قبلی کرزی توسط تلاشهای خسته ناپذیر جناب استاد محقق و اطرافیان پیشنهاد شده و دونرها هم پیدا شده اما بخاطر بعضی موضوعات تبعیضی سردمداران افغانستان نخواستند کار این سرک اغار گردد. حالا به کمک الهی انشاالله کارش اغاز خواهد شد.
کفتنی است منطقه گردن دیوال مقر والسوالی حصه اول بهسود ولایت وردک است که کار از اینجا شروع خواهد .
میتوان به اطمنان کفت مردم شریف بهسود همیشه خواهان صلح و برقراری امنیت بوده و مسولین سرکسازی دچار هیچ نوع مشکلی امنیت در ساحه نخواهد شد.
به امید روزیکه شاهد تکمیل و بهره برداری این سرک باشیم انشاالله.

صمد دلجو - مسکو

>>>   صمدجان دلجو این تصویب این سرک و سروی آن به دوره محمدداودخان رئیس جمهور اسبق افغانستان بازمی گردد و ارتباطی با استاد محقق و دیگران ندارد. اما استاد محقق و دیگر استادان از آن برای رأی جمع کردن استفاده کرده اند.

>>>   گردن دیوال یعنی دوراهی سرک بامیان - پنجاب است.
چون تا منطقه گردن دیوال سرک کابل بامیان امتداد دارد و بقیه بطرف غرب بسوی بهسود - پنجاب - دایکندی- غور و هرات امتداد می یابد.

>>>   امیدواریم هر چه زودتر به سرانجام برسد تا مجبور نباشم از جنوب کشور غبور کنم

>>>   اصلا محقق هیچ تلاشی برای اجرای این پروژه نداشته و توانایی انجام چنین امور مهم را ندارد .
جمال انصاری بلوچ - تهران

>>>   برادران عزیز ، کار سرک حلقوی که شمال کشور را به غرب آن وصل می کند از مدت دوسال بدین طرف در باد غیس متوقف شده و دولت هیچ توجهی به آن نمیکند. شما دلیل آن را در چه میبینید؟

>>>   اگر اين درست باشد 34درصد صرفه جوي در سوخت هم خواهد شد.
محمد

>>>   کار این سرک اگر تکمیل شود مشکلات مردم مناطق مرکزی تاجای کم تر می شود چون فعلاَ عبورازاین مسیر خیلی دشوار است وراهی دوروزه ره شاید بتوانیم به نصف روز خلاصه نمایم

زهراازمشهد

>>>   مردم هرات وضع زندگی نسبتاً خوبتری دارند که میتوانند بهر قیمتی شده در ضرورت به کابل سفر نمایند ولی اعمار و بهره برداری این سرک برای مردم غور که واقعآ ولایت فراموش شده و مردمی بسیار محروم هستند حیاتی خواهد بود. شاید خداوند ج بلاخره بداد مردمی محروم و فراموش شده ای که به جرم فارسی زبان بودن در رنج و مشقت زندگی داشته اند رسیده و کفار را بالای منافقان و قدرت طلبان قبیله ها مستقر نموده است! الله ج بزرگ خودش میداند که در هر کار حکمتی نهفته است. هر وقتی که من به غور سفر میکردم تا یک هفته عذاب میکشیدم که ببین این مردم بیچاره ای که حق خودرا در طول سالها گرفته نتوانسته اند! حق داشتند ضروریات اولیه ای زندگی مثل آب، امکانات صحی، معارف، غذا و حتی راه های مواصلاتی که بتوانند در جریان زمستان های سخت خودرا نجات بدهند! کمنج یک قریه بسیار زیباست که قرارگفته ای مردم محل همه ساله ظاهر غدار برای تفریح در موسم تابستان آنجا سفر کرده و با یک شان و شوکت و خودسازیهای فراوان فرعونی از هوای سرد و پاک آنجا لذت میبرده ولی با وجود درخواست مکرر اهالی همان منطقه یک پل که اهمیت حیاتی برای مردم محل داشته و شاید مصرف یکماه عیاشی شاه هم نمیشد اعمار نکرده است. این چشم دید من است از منطقه و صحبت با مردم محل.

>>>   باور نمیکنم این پروژه سربرسد چون از ولایات دری زبانها میگذرد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است