هرات پایتخت سه کشور ایران ، تاجیکستان و افغانستان
این کار شاید در کوتاه مدت به آسانی میسر نباشد اما قطعا در بلند مدت و با برنامه ریزی دقیق و همت مضاعف این آرزوی بزرگ مثل همه آرزوهای بزرگ دیگر تحقق یافتنی است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۰/۵/۲۳ کد خبر: 25674 منبع: پرینت

(نوشتار زیر موضع این شبکه نیست و صرفا جهت احترام به نویسنده نشر گردیده است)

قرن هجدهم و نوزدهم، قرن ظهور ملت ها و ملیت های جدید در چهار گوشه جهان بود و اواخر قرن بیستم و قرن بیست و یکم قرن تشکیل اتحادیه ها و از بین رفتن مرزهاست ، نمود این امر را در تشکیل اتحادیه اروپا و اتحادیه جنوب شرق آسیا و نیز اتحادیه آفریقا مشاهده می نماییم.
این اتحادیه ها بدین دلیل شکل گرفته اند که دولت ها متوجه شده اند با برقراری اتحاد با یکدیگر نقش موثرتری می توانند در جهان امروز بازی کنند.

این ضرورت امروز در فرا روی ما نیز وجود دارد. ایران امروز برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی احتیاج دارد وسعت و جمعیت بیشتری داشته باشد ( وسعت امروز ایران اگر چه زیاد است ولی ایران اگر بخواهد ابرقدرت جهانی شود باید قدرت مانور بیشتری در خاک خود و نیز همچنین جمعیت و استعداد انسانی بیشتری داشته باشد ) افغانستان و تاجیکستان نیز برای اینکه بتوانند از وضعیت فعلی که چندان مطلوب نیست ( متاسفانه این دو کشور از عقب مانده ترین کشورهای جهانند ) بدر آیند راهی جز اتحاد با ایران ندارند.

بدین ترتیب اتحاد و تشکیل کشور واحد قطعا قدرت تاثیرگزاری این سه کشور را به شدت افزایش خواهد داد. البته در این خصوص باید به نکاتی نیز توجه داشت و از آن جمله اینکه اگر چه مذهب ایران شیعه است و مذهب این دو کشور تسنن اما باید بدانیم که وضعیت امروز مذهبی این کشورها شبیه وضعیت مذهبی ایران پیش از صفویان است که می توان آن را تسنن دوازده امامی دانست و لذا نباید آنها را با اهل سنت عربستان و یا دیگر کشورهای عربی مقایسه کرد.

به هر تقدیر قطعا با کمی تسامح از سوی طرفین چالش چندانی به وجود نخواهد آمد. البته چالش دیگر پشتو زبان ها و ترک زبان ها در این دو کشور و به ویژه افغانستان است که البته آنها نیز می توانند مانند دیگر اقلیت های زبانی در ایران به زبان خود پایبند باشند اما زبان رسمی و اداری مثل همین اکنون در آن دو کشور و ایران فارسی دری باشد.

البته باید برای اینکار باید امتیازی نیز داد و آن امتیاز می تواند این باشد که هرات به عنوان پایتخت ایران بزرگ برگزیده شود. قطعا این کار شاید در کوتاه مدت به آسانی میسر نباشد اما قطعا در بلند مدت و با برنامه ریزی دقیق و همت مضاعف این آرزوی بزرگ مثل همه آرزوهای بزرگ دیگر تحقق یافتنی است.

رضا مهریزی ( کارشناس ارشد ایرانشناسی )


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گیرم پدر تو بوده فاضل === از فضل پدر ترا چه حاصل ؟
تنها اعتقاد و التزام عملی به دموکراسی و احترام به قوانین حقوق بشر جهان ملل و کشورها و قاره ها را به هم وصل کرده و خواهد کرد. غیر از آن هر اتحادی شکننده بوده و پایدار نیست. دولت عثمانی 100 سال پیش تا اروپا رفت ولی نداشتن پرنسیبهای حقوق بشری آن را شکست داده و مفتضح نمود.

>>>   نظر خلیی خوب است که اګر این سه کشور باهم یکجا شوند.
میر افغان

>>>   جالب اما ازديدشخصي نه اجتماعي وجهاني!
مااميدواريم براينكه عنقريب بخير شاهدبنيانگذاري خلافت اسلامي درسراسر جهان باشيم،درآنصورت اگر افغانستان،پاكستان،ايران وتاجكستان وكشورهاي ديگر مجبورندكه ازدستورات خلافت اسلامي پيروي نماينددرغير آن بالشكري عظيم دولت واقعي اسلامي روبروخواهندشد.

>>>   حقوق بشر سیر چند ؟ مگر آمریکا که بر تمام دنیا زور می گوید وزالوی اقتصاد جهان است التزام عملی به حقوق بشر دارد؟ گوانتانامو،ابوغریب،بگرام؟و...؟
محمد.

>>>   پله اول راه پله را هنوز طی نکرده خواهان رسیدن به پله آخری است. به این معنی در کشور خویش هنوز یکجا نیستید چه برسد به سه کشور فوق.
رضا بهروز

>>>   بعد از عرض سلام.
آنانکه میخواهند مادر وطن را به بیگانه گان بفروشند،فراموش کرده اند، این مرز و بوم صاحبان دارد که همچون عقابان بلند پروازی کوهای سر به فلک کشیده میهن، پروانه وار عشق میوزند و با بستن بم ها به کمر زیر تانکهای دشمن رفته بزرگترین شیطان دنیای را با چهل و اند شریکی تا به دندان مسلح، چنان بلرزه درآورده اند که راه بیرون رفت را نمیابند.این صاحبان اصلی میهن بزرگترین امپراتوریرهای تاریخ را به زانو درآوردند. هیچگاه نخواستند که بیگانگان بالای ناموس وطن یعنی خواهران و مادران ما حکومت کنند.عجیب است که یک کار شناس امور سیاسی کشور همسایه بخود حق میدهد که با سخنان زیر پرده میهن وناموس وطن را داوطلبانه به بیگانگان تسلیم نماید. زهی خیال باطل.الله محمد بدر- جبهات جنوپ

>>>   بعضی اوقات خیال بافی هم یک مصروفیت است.

>>>   اگر هرات پایتخت شود نظر عالی است. ما کاملا موافقیم

>>>   راستی حول چه محوری متحد شوند؟ چه چیزی بدست خواهند آورد؟ چرا تا حال نشده است؟ اروپا حول محور قوانین حقوق بشر جهان و دموکراسی با هم متحد شده اند هر چند که مردم مذهب و دین خود را دارند. زیرا انتخاب دین و مذهب از نظر قوانین حقوق بشر جهان آزاد است ولی متحجرین مسلمان و طالبان دیگر ادیان آسمانی را دشمن و کافر می دانند. یعنی کشورهای خیالاتی و خرافاتی می خواهند با تکیه به خرافات باهم متحد شوند مبارک باد. خیر پیش

>>>   برادران خبر شنیدن اتحادیه واتحاد بیسیار لزتبخش است امایککمی صبرکنید که رئسجمهورباپارلمان اتحاد بیکنه بعد
حاجی علی

>>>   نام کشور هم آریانا باشد..برادران پشتو هم بروند همان پشتونستان را با پس گرفتن خط دیورند تشکیل میشود ما را آرام بگذارند ..دوستان ترک زبان هم نور چشم ما هستند .
دوستی که گپ از کوه و عقاب و جنگ می زند ..یک مقدار واقع بین باش .متاسفانه الان نه عقابی مانده نه کسی حوصله عقاب شدن بر فراز کوه های پر از طالب افغانستان را دارد
میلان سویدن

>>>   با عرض سلام بخدمت همه دوستان.بعد از این همه خیال بافیها بیآید که خیانتهای این دولت به اسطلاح اسلامی را از یاد نبرید و برای نسل جوان خود هم بیآموزیم تا که از خیانتهای این دشمن دیرینه افغانستان با خبر شوند.
(طاهری)

>>>   آرزوییست دست نیافتنی!

>>>   نظر نیکی است ، اما دستنیافتنی !
آریائی

>>>   افغانستان کشور اریایی هاست که ... نطل اصیل اریایی اند و حق اولیت را در این کشور داشته و دارند.افغانستان را خود ... ها از ...و انگلیس ها از روسها گرفته اند و مالک اصلی این وطن نیز ... اند کسانیکه نام های دیگر میگذارند یا باکشو رها یکجا میشوند بروند همانجا به همان کشور ها وغلامی بکنند. ... ها غلامی کسی را قبول نداشته اند و ندارند.
حق پرست

>>>   این یک دسیسه است علیه یک قوم بزرک کشور یعنی قوم پشتون که ۶۵ فیصد نفوس کشور ماراتشکیل میدهد واین دسیسه ازطرف دشمنان سرسخت کشورما ودشمنان دین ما یعنی یهود ونصارا ودرراس ان اسراییل طرح شده وازطرف مزدوران انها یعنی...تطبیق میشود ولی مطمین باشید که این دسیسه دشمنان اسلام ودشمنان وطن ماهیچګاه عملی نخواهد شد وتبصره خودرابه این کلمه خاتمه میدهم که:
تایک نفر افغان است زنده افغانستان است
اګر غیرت دارید نشرکنید

>>>   به جواب الله محمد بدر
این ادعای تو در انصورت درست خواهد بود که ما به یک قرن عقب رفته واز زبان ان مردان افغان صحبت نمائیم نه از زبان افغانهای کنونی این سخننان از زبان وزیر محمد اکبر خان بیبنده است نه از زبان الله محمد بدر زیرا اواز وزیر محمد اکبر خان را تمام افغانهای ان وقت شنیدند ولی اواز الله محمد بدر را به جز خودش کسی دیگری نمیشنود خوب است که تو احساس وطن پرستی داری ولی کلان ،کلان افغانها فعلآ در قصه وطن نیستند امروز بیش از چهل مملکت در افغانستان به شکل متجاوز وجود دارد بهتر است تو الله محمد بدر از مرز سخن پا فراتر گذاشته در عمل در اخراج این بیگانه گان اقدام نموده اینکار را با صداقت انجام دهی حتمآ طرف دارانی را با خود خواهب داشت

>>>   جک خوبی بود

>>>   خیال پهلو هرچه چرب باشد به چربی خون ضرر ندارد
جمشیدی

>>>   برادر مومنم الله محمد خان بدر.از مادریکه شیر نوشیدی نوش جانت.انچه فرمودی انشاالله ثابت خواهیم کرد.
ناصح

>>>   اين وطن، هرات- افغانستان،نزديك به دوقرن است كه دچار يك سرطان خونين است بنام "پشنون، پشتونگرايي" تازماني كه اين سرطان علاج نشود پيكره اين سرزمين همچنان عليل وبيمار ودچارمرض فرقه گرايي قومي خواهد ماند وهرگز ازسعادت فرهنگ، دانش وتمدن برخوردارنخواهدشد؛ اين قوم كه حيثيت يك
بيماري سرطان رابراي اين سرزمين دارد، در دوقرن گذشته بجز جنگ وخونيريزي وقتل عام ديگرهيچ دستاوردي ازدانش وانديشه ندارد (همه شجاعت وافتخارات اين قوم سرطاني در جنگ و خونريزي خلاصه ميشود وبس!)
بلال
هرات

>>>   ما افغان های اریایی همه به اتحاد ویک پارچگی وطن عزیز ما ایمان داریم و تا اخرین قطره خون خود از یکپارچگی کشور خود دفاع می کنیم.
راسخ

>>>   موافقم

>>>   از آرزوهای سید جمال الدین افغانی هم اتحاد کشورهای اسلامی بود ایران و افغانستان و تاجیکستان علاوه بر اسلامی بودن فارسی زبان هم هستند و پیش تر نیز جزو ایران بودند جدایی این دو کشور از ایران طرحی انگلیسی بود و این دو کشور از اعلام استقلال خود از ایران هیچ خیری ندیدند جز جنگ و بی خانمانی و بدبختی اما اگر با ایران متحد شوند با توجه به اینکه ایران نفت دارد می توانند کمی روی آسایش و پیشرفت را ببینند

>>>   خيال پلو هرچه چرب تر بهتر!!!
محمد

>>>   حلوا گفته دهن را شرین میکنید

>>>   من یه ایرانی هستم .. مقاله تونم خوندم . جالب بود . هیچکی هم بدش نمیاد ( منظورم خودمونه ) که کشورمون بزرگ و وسیع باشه . ولی خداییش یه نیگا به نظرات خودتون بندازین میبینید هنوز هیچی نشده افتادین به جون هم دیگه وای به حال اون روزی که بشیم یه کشور . الان ایران ما خیلی پیشرفت هارو کرده و اونم در سایه ی امنیت داخلی و خارجیشه ولی شماها تا صاحب طالبان و ملاعمرها هستین . تا درگیر قومی گرایی و قبیله ای دونستن مردم خودتون هستین محاله روی آرامش رو به خودتون ببینین .و ما دوست نداریم این مشکلات به کشور ماهم منتقل بشه . اینو هم یادتون باشه که شما کمتر از دویست ساله که از ایران جدا شدین و قبل اینکه پشتو و یا هر قوم دیگه ای باشین ایرانی و فارس هستین . الان تو کشور ایران هم نژاد های زیادی زندگی میکنن از ترک و کرد و ترکمن و عرب گرفته تا قوم و نژاد های دیگه . و اینا با داشتن لهجه ی خاص خودشون وقتی ازشون بپرسی کجایی هستن خودشونو ایرانی میدونن . و شما ها هم جدا از اینکه افغانی هستین باید بگم ایرانی هستین .
به زبان و فرهنگ خودتون پایبند باشین ...
رضا

>>>   من هم یه ایرانی هستم ولی با نظر جناب مهریزی مخالفم زیرا الآن وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود است درآمد ناخالص ملی ما نزدیک 900 میلیارد دلار است و هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان هستیم در حالیکه درآمد سرآنه افغانستان فقط 30 میلیارد دلار است و تاجیکستان هم از این بدتر است اگر ما متحد شویم باید تمام ثروت و داراییمان که به زحمت به دست آوردیم بدهیم به افغانها و تاجیکها برای همین من با این طرح مخالفم

>>>   به نظرم بهترین کار برگزاری رفراندوم در هر سه کشور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است