خود ستایی های سران ترکمن در فیس بوک
چندی پیش دیدم که صفحاتی به نام های مخدوم قلی فراغی، ترکمن یگیتلری، دنیا ترکمن یگیتلری، فراغی توپاری و . . . غیره در فیس بوک ساخته شده است. کنجکاو شدم و در این صفحات شرکت کردم. بعد از جستجو دریافتم که ... 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۰    ۱۳۹۰/۵/۲۲ کد خبر: 25642 منبع: پرینت

در جهان فعلی تکنالوژی با سرعتی خارق العاده در حال گسترش است. یکی از این تکنالوژی های پیشرفته نیز اینترنت میباشد. اینترنت چنان تغییری در بنیه انسان آورد که می توان گفت انسان به یک عصر جدیدی پا نهاده است. چنانچه ، روزی نیست که انسان ها در کارهای روزمره خود از اینترنت کار نگیرند. چون در زمان بسیار اندک می توانند به آسانی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. یکی از پدیده های اطلاعاتی و اجتماعی اینترنت نیز فیس بوک است که در اندک زمانی در تمام نقاط جهان آبی گسترش یافت و مانند ویروسی میلیون ها انسان را در برگرفت و هر روز هزارها انسان را به عمق خود می کشاند. این پدیده اینترنتی درین اواخر در داخل افغانستان نیز محبوبیت زیادی کسب کرد. خصوصا از یک سال بدینسو گسترش عجیبی داشته است. همانطوری که این پدیده در تحولات سیاسی و اجتماعی جهان نقش خطیری داشت، چنانچه که دیدیم در انقلاب سرزمین های عربی موثر ترین مرکز خیزش بود، در افغانستان نیز چشم سیاسیون را ترساند.
از مدتی بدین سو بنده نیز با فیس بوک آشنا شدم و این پدیده اینترتی چنان مرا به خود کشاند که هر روز صفحه آن را باز کرده و نگاهی نیاندازم نمی توانم آرام بگیرم.

خوب بیاییم بر سر اصل موضوع.
باز می خواهم از کار های مضحک سیاسی بعضی سران ترکمن سخن گویم. نخست باید از اصل ماجرا آغاز کنم. چند محصل ترکمن به هندوستان می روند و در آن جا با تکنالوژی اینترنتی بیشتر آشنا شده و فیس بوک را می یابند. به زودی همه آن محصلین فیس بوک دار می شوند و به سرعت بین جوانان و محصلین ترکمن مشهور می شود. وقتی در تعطیلات تابستانی و یا زمستانی به افغانستان بر می گردند فیس بوک را به چند جوان ترکمن دیگر در افغانستان نیز معرفی می کنند.
بدینشکل چند صفحه به نام های مختلف دانشمندان ترکمن و غیره صفحه هایی می گشایند. تا چند ماه پیش از سران ترکمن کسی خبر نداشت که چنین چیزی در اینترنت است و چه استفاده ای را می توان از آن کرد. شاید بعد از انقلاب های جهان عرب و سخنان ترس آلود برهان الدین ربانی از اثرات موفق فیس بوک، آگاه شده باشند. اما باید گفت که سران ترکمن همانطوری که در همه چیز عقب مانده اند در آشنایی با فیس بوک نیز خیلی ها پس ماندند. در حالیکه تقریبا دو و یا سه سال می شود که سران اقوام دیگر از فیس بوک استفاده اعظمی می کنند. چندی پیش دیدم که صفحاتی به نام های مخدوم قلی فراغی، ترکمن یگیتلری، دنیا ترکمن یگیتلری، فراغی توپاری و . . . غیره در فیس بوک ساخته شده است. کنجکاو شدم و در این صفحات شرکت کردم. بعد از جستجو دریافتم که فراغی توپاری را دوستم محمد عالم گونش ساخته و مخدوم قلی فراغی را نیز عبدالرحیم اوراز. اصلا در نخست نمی فهمیدم که این صفحه ها را کی اداره می کند. از طریق فیس بوک که پرسیدم آقای گونش و اوراز جواب دادند و فهمیدم که این دو شخص همان دو صفحه را ساخته اند.
بعضی اشعاری را در اینجا می خواندم که خیلی شیرین و خوب نوشته شده بودند و من تعجب می کردم که چطور می شود و این اشخاص چنین شعرهای سنگین و لذتبخش می سرایند. اما سرانجام موضوع معلوم گردید. مثلا شعر هایی که در صفحه مخدوم قلی فراغی نوشته شده خیلی ها متنوع هستند. بعضی ها خیلی با نظم و محکم نوشته شده اند اما بعضی ها نیز خیلی ها ضعیف ، چنان که نمی توان نام آن را شعر نامید. آن نوشته های با نظم و محکم نوشته های شاعران کلاسیک ترکمن مانند مخدوم قلی فراغی ، ملا نفس ، دولت گلدی فدایی و . . . غیره بود. در حالیکه نوشته های ... از آقایون اوراز و چند جوان دیگر.
البته نوشته های اشعار گونه جوانان را نمی خواهم نقد کنم، بلکه تشویق نیز می کنم. اما این که آقای اوراز که عمرش از پنجاه گذشته و در آخرین سال های عمرش می خواهد که شاعر بشود خیلی ها تعجب آور و حتی خنده آور است. کاش کمی از شعر می فهمید و چیزی نزدیک به شعر می نوشت. اما این شخص هیچ چیزی از شعر نمی فهمد و حتی نمی داند که وزن چیست و در بعضی جا ها قافیه را نیز اشتباه نوشته بود. چیزی که خیلی اعصابم را خورد کرد ، کوشش این شخص در راهنمایی یک نوشته از یک جوان بود. فکر می کنم در صفحه فراغی توپاری جوانی شعری نوشته و گذاشته بود. این شخص با حرکتی مضحک نوشته که این جا و آن جا باید چنین نوشته شود. آقا نخست باید خودت را اصلاح کن و بعد نظر بده .
از سویی دیگر خود نمایی این شخص غیر قابل تحمل است. در صفحه مخدومقلی فراغی چنان خود را تعریف کرده که انسان می خواهد شاخ بکشد و با شاخ خود به دیوار بکوبد و بعد نیز دیوانه وار به پرواز در آید. نمی دانم هدف اصلی آقای اوراز از این خود ستایی ها و خود بزرگی چیست.
شاید در عقب این خود بزرگی بعضی نتایج سیاسی را می خواهد کسب کند. اما باید برایمان جواب بدهد ، همان طوری که به گفته خودش چهل و یک سال است که در گسترش فرهنگ و ادبیات خلق ترکمن نقش بزرگی را ایفا نموده ، چه کاری انجام داده است؟
آیا درین چهل و یک سال به گفته خودش کدام اثری موفق در گسترش فرهنگ ترکمن نوشته ؟
آیا کدام کاری کرده که خلق عقب مانده و رنجدیده ترکمن سودی از آن برده باشند ؟
آیا هیچ به فکر اطفالی شده که در اطراف و دهات از نعمت سواد محروم می مانند ؟
آقای اوراز توصیه ام برایت این است که در گوشه ای بنشین و کمی فکر کن و از خود انتقاد بگیر!

خوب از این شخص بگذریم و شخص دیگری را بشناسانیم. این شخص را همگی می شناسند و از عملکرد های ... اش همگی مطلع اند. بلی درست فکر کرده اید، آقای قرقین. این یگانه دانشمند اسطوره ای تاریخ ترکمن. این شخص نیز چون اعجوبه ای از آقای اوراز پس نماند. بعد از این که چهار وکیل از عبدالله عبدالله با دریافت هشتاد هزار دلار و موتر های لوکس او را از چوکی وزارت چپه کردند و دواندنش به طرف قرغیزستان ، بیچاره در یاس نشسته و فعلا خود را به هر سویی می زند و در کمینگه چوکی نشسته است. چون می داند که بعد از تقریبا دو سال به جای کرزی شخص دیگری تعیین خواهد شد و مسابقه بزکشی برای تصاحب چوکی وزارت آغاز خواهد گشت. این شخص هوشیارتر و فریبنده تر از آقای اوراز است. اما فکر می کنم در فیس بوک با بعضی مشکلات مواجه خواهد شد. این شخص در شیطنت و فریبکاری خیلی ماهر و چیره دست است اما خاطر نشان باید ساخت که یک جمله صحیح را نیز بدون اشتباه نمی تواند به درستی بنویسد.
بنابر آن فعلا خود را به صفحات می چسپاندو بعضی حرف های مفت می زند. به اصطلاح دیگر خود نمایی می کند و خاطرنشان می سازد که او نیز در این میان است و تاکنون نیز رهبری خلق ترکمن را داراست.
همانطوری که سال گذشته در روزنامه ... اعلامیه ای را نوشته بود. اما برایتان وعده می دهم که این شخص نیز در زمان بسیار نزدیک شاعر و فیلسوفی ببار خواهد آمد و در صفحات خود به شعر پرانی و نوشته های فلسفی و دانشمندانه خواهد پرداخت. اگر چنین شد هیچ تعجبی نکنید. برای فریب ما هزار ها چال دارد این قرقین دانشمند محترم و اسطوره تاریخ و ادبیات خلق ترکمن !

باید بگویم که دیگر سران ترکمن هنوز از نعمت فیس بوک خبر ندارند و الی چنان به سوی این پدیده بتازند که میمون از حیرت به سخن خواهد آمد و خر با عقل خواهد شد. کسانیکه در این مسابقه دیر مانده اند عبارت اند از: داکتر جماهیر انوری ، محمد نظری، الله یاری، شاخ مردانقل، اسماعیل منشی، صالح راسخ، نظری ترکمن، معلم چهاری، داکتر ستار، انور باشلیق و دیگران. اما خاطرنشان باید بسازم که این افراد نیز در نزدیک به فیس بوک راه پیدا خواهند کرد و چنان بلوایی براه خواهند انداخت که جوانان و محصلین پاکدل خلق ترکمن از سردرگمی به بیراهه کشانیده خواهند شد و با افکار شوم خصوصا چند خاین و عوامفریب مانند قرقین، جماهیر انوری و اوراز به پرتگاه خواهند رفت.
امیدوارم جوانان و محصلین ترکمن دیگر فریب این افراد را نخورند و خودشان با یک دلی و اتفاق این خدایان پیر را با تبر بشکنند و ابتکار را بدست خویشتن گیرند.
زنده باد جوانان پاک و خلق رنجدیده ترکمن !

کارمندی از کابل


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مدير عمومي اجرائيه ولسوالي قرمقول ولايت فارياب ١٧ اسد سال روان استعفأ داد.

>>>   اقای کارمند از کابل !
چرا توهین ؟؟؟؟؟؟
هروقت و زمانی باشد، استفاده از فن اوری های بشری برای کس محدودیت ندارد.
مگر استفاده از فیس بوک ویا استفاده از اینترنت عیب است ؟؟؟ فرق نمی کند که در هر سن وسال باشی
کابلی

>>>   خیلی... و متعصب بودی، که همچنین چیزهای را نوشته کردی!
کمی از جهالت بیا بیرون، برای تو چه فرق میکنه که کی، چکار میکنه؟
پنچشیری

>>>   ماشاء الله تبريك بر همة تركمنها تركمن زندة آباد

>>>   سلام به همه دوستان عزیز! من منحیث یک فرد جوان میخواهم در مقابل این شخص, مقصدم این نویسنده محترم که در نقط و برسی ترکمن ها کوشش کرد حرف بزند در حالیکه یک گفته داریم در زبان ترکمنی "ایت اویرانی بیلان کران یول دان غالماز", .....چند کلمه حرفی بزنم محترم ذکر کرده اند که جوانان ترکمن اشعار بدون قافیه و وزن نوشته میکنند و من در مقابل میگویم که ما جوانان متحرک هستیم و نوشته های بسیار عالی داریم و کسانیکه انتقاد دارند در صفحه ما سر بزنند در ما برای شان باز است و استقبال شان نیز میکنیم که چنین مرد با احساس و برتر از هر کس در بین ما وجود دارد و ما واقآ ضرورت شان داریم.
و محترم نویسنده علاوه کرد که "محصلینیکه هند میروند به فسبک دسترسی پیدا میکنند" در مقابل میخواهم بگویم که ما الحمدولله در هر نقطه جهان محصل داریم نه تنها در هند. و جوانان فعال نیز هستند اصلآ خود شبکه خدامات اجتماعی فسبک هم از 2004 بدینسو فعالیت دارد و با تآسف میگویم که انترنیت در افغانستان بسیار کم در دسترس مردم است و چندی پیش در مرکز وچند شهری دیگر به فعالیت آغاز کرد و آنهم بسیار کند از نگاه سپد و غیره... این عقب ماندگی قصور جوانان ما نیست. و من نمی دانم که نویسنده محترم خودش در کجا زندگی دارند و از چقدر وقت فسبک استفاده میکنند.
و ها در باره سران قوم که نویسنده بسیار زیاد انتقاد کرده نمی خواهم گپ بزنم انها هم در مقابل وجدان خود جواب گو هستند.
مگر ما جوانان راه خود و جدا داریم , راه ما پیشرفت و ترقی است و هیچ کس ما را با چنین حرف های بی مفهوم و مزخرف مانع شده نمی تواند. و این شعار جوانان ما است.
و من نیمی خواهم اضافه حرفی کرده وقت بسیار با قیمت تانرا بگیرم و در آخیر میخواهم بگویم که از طریق چنین شبکه توهین کردن یک ملت صلح دوست کار احسن نیست. لطفآ و لطفآ با توهین کردن ازرش ها و کرامات یک ملت دست بکشیند..
تشکر....
عبادالله احمدی محصل در هند

>>>   پاسخ آقای کارمندی از کابل !
باید گفت که جوانان تورکمن سالهاست که بافیس آشنایی کامل داشته وصفحه آرایی های نمودند، بدون دلیل یک قوم بزرگ افغانستان را تحقیر کردند کار خوب نیست به گفته معروف: چرا عاقل کند کاری که بار آرد پشیمانی ؟ استاد محمد صالح راسخ یلدرم حدوداً 8 سال قبل نوشته های خودرا از طریق وبلاگها وصفحات فیس بوک را اندازی نموده بود، راجع به استاد عبدالرحیم " اوراز " بایدگفت اوشخص دانا ومتفکر است ، او هیچگاه مثل دیگران قوم خودرا در مقابل پست ، مقام ویا دالرآمریکایی نفروخته است ، استاد اوراز بیشتراز 41 سال عمر گرانبهای خودرا برای رشد فرهنگ تورکتباران افغانستان مصرف نموده اکنون نوشته های شاعران ونویسنده گان تورکمن های افغانستان اثر خودرا جهت تصحیح به استاد اوراز مراجعه میکنند .
امین محمدی

>>>   برادر گرامی !
به این همه احساس ات هزاران تقدیر نثار مینمایم!
نوشته ات را خواندم بسیار عالی بود و واقعاً مشکلات لیدر نما های ما ترکمن ها را درک نموده ای کاش همه جوانان ترکمن این دیار این معامله گران قدرت و چوکی را بشنا سند . جناب قرقین صاحب که در زمان سمت وزارت خود چی جفا های را به حق این ملیت نبود که نکرد بخاطر بقای چوکی خود نمیخواهم در باره این همه اعمال بیخردانه و معامله گرانه اش بنویسم که مانند آفتاب به همه گان روشن است . ودیگران هم مانند جناب اوراز صاحب ، جناب قربانظر صاحب ، انور باشلق ، داکتر ستار وداکتر نام نهاد داکتر جماهر که امروز با این معامله گری هایشان بی شرمانه ادامه میدهند. این ها نتنها به فکر خدمت به این مردم نیستند بلکه به فکر اندوختن سرمایه های نا مشروع و بقای چوکی و مقام خود هستند مردمان ملیت بیچاره ترکمن را وسیله قرار داده به اریکه های قدرت تکیه زده اند.
میخواهم مکثی کنم به روند انتخابات اخیر شورای های ولایتی و پارلمانی کشور که با مداخله های غرض آلود و سازمان داده شده جناب قرقین ، شخصیت بزرگ جناب قربانظر ، جناب جماهر انوری ، داکتر ستار ، انور باشلق جفای نا بخشودنی به حق این ملیت در شمال افغانستان صورت گرفت که باعث چند پارچه شدن مردم و به عدم موفق شدن کاندید های این ملیت در ولایت های فاریاب جوزجان و بلخ گردید و جای بسا شرم است که در ولایت فاریاب هیچ کسی هم نتوانست از این ملیت به شورای ولایتی و پارلمان راه یابد که همه و همه مداخله و حمایت و تشویق به کاندید شدن افراد بی فهم و بدون دانش سیاسی و حتی دانش ابتدایی این افراد بود که باعث کثرت کانید و رای نبردن شان شدن وبدین گونه آب به اسیاب دیگران ریختند . بدین گونه جوانان تحصیل کرده و پر تلاش این ملیت را به یاس و نا امیدی کشیدن. و حتی در شورای صلح وهم بستگی ترکمنان افغانستان که در کابل دایر گردید جناب داکتر صاحب نام نهاد جماهر انوری و قربانظرتلاش های مذبوحانی انجام دادند که خواست هایشان را تحمیل نمایند تا این شورا هم مطابق به میل این معامله گران قدرت و پول بچرخد وبلاخره دیدن که موقف شان در بین مردم ترکمن به مخاطر ه می افتد سر افگنده تسلیم این روند شدند . امروز که جناب داکتر صاحب جماهر انوری به کرسی وزارت خانه تکیه زده و فامیل خود را به هند انتقال داده با قربانظر خان که مشاور یک وزارت خانه است یک بار دیگر مانند سابق به چور وچپاول و معامله گری های قدرت و پول بی باکانه و بدون ترس وحراس که وزیر صاحب است انجام میدهد و قشر تحصیل کرده و چیز فهم ترکمن را بیرحمانه سرکوب می نمایند که مبادا موقف و مقام شان را تصاحب نمایند اگر تاریخچه جناب انوری را که خود را داکتر معرفی میکند به بر سی بگیریم به جز تقلب و جعل کاری دیگر ی چیزی در شان مبارک شان پیدا نمیشود نمیدانم از تورید ادویه های بی کیفیت و فرمایشی شان حرف بزنم و یا اینکه از وارد کردن ادویه های تاریخ تیر با لیبل جدید به فرمایش جناب محترم شان که خود متصدی کرسی ریاست امور فرماسی بودند. و یا اینکه اخذ رشوت های گذاف به خاطر تعین شدن جوانان علاقمند کار با واسطه شدن های شان . پس این ها میخواهند ملیت ترکمن را رهبری نمایند و خواست های مغرضانه و خصامانه شان را جامه عمل بپوشانند. حرف ها زیاد است که در باره جفا های این معامله گران بزنیم .
جوانان با احساس و درمند ترکمن!
هم زبانان رنج دید ه ام باید با تاید گفته های برادر خود که در بالا نوشته دارند هم صدا شویم این فاسدین بد کار را با اتحاد و منسجم شدن خود چنان به ا نزوا بکشانیم که دولت مدارن افغانستان هم بدانند که این ها در بین مردم جایگاه ندارند . پس چرا؟ با دانستند همه خیانت های اینها جفا های اینها این ها را لیدر و رهبر خود قبول نمایم و این هارا با احساسات این ملیت پاک بازی میکنند و جوانان این ملیت را به قهقرا میکشانند از این خواب و خیال شان بیدار سازیم تا بدانند که ترکمن ها هم جوانان چیز فهمی دارند که میتوانند منیجر خوب ولیدر خوب و در ضمن خادم خوب برای مردم و طن خود باشند .
برای من سوال اینجا است که چرا دولت مدار های کشور ما سوابق این خاینن ملی را به تجسس نمیگیرند ؟ اینها یکه به ملیت خود خیانت کرده اند چگونه میتوانند به وطن و مردم این کشور رنج دیده مفید واقع شوند ؟ ویا اینکه این ها همچو افراد را میخواهند که همیشه کوش به فرمان شان باشند ؟ تا با استفاده از این ها مقاصد شوم خود را پیاده نمایند. و این ها روسیا های تاریخ ملیت ترکمن بمانند.
جوانان عزیز! فریب هیچ یک از این ها را نخورید با اتحاد و تفاهم نظر با در نطر داشت منافع عالی وطن و مردم منسجم شوید و این خفشان و زالو های خون خار را که خون ما را میمکند تجرید نماید و ببه دور اتحاد و همبستگی خود منسجم شوید .
بااحترام درد مند بینوا

>>>   سلام به همه دوستان عزیز! من منحیث یک فرد جوان میخواهم در مقابل این شخص, مقصدم این نویسنده محترم که در نقط و برسی ترکمن ها کوشش کرد حرف بزند در حالیکه یک گفته داریم در زبان ترکمنی ".چند کلمه حرفی بزنم محترم ذکر کرده اند که جوانان ترکمن اشعار بدون قافیه و وزن نوشته میکنند و من در مقابل میگویم که ما جوانان متحرک هستیم و نوشته های بسیار عالی داریم و کسانیکه انتقاد دارند در صفحه ما سر بزنند در ما برای شان باز است و استقبال شان نیز میکنیم که چنین مرد با احساس و برتر از هر کس در بین ما وجود دارد و ما واقآ ضرورت شان داریم.
و محترم نویسنده علاوه کرد که "محصلینیکه هند میروند به فسبک دسترسی پیدا میکنند" در مقابل میخواهم بگویم که ما الحمدولله در هر نقطه جهان محصل داریم نه تنها در هند. و جوانان فعال نیز هستند اصلآ خود شبکه خدامات اجتماعی فسبک هم از 2004 بدینسو فعالیت دارد و با تآسف میگویم که انترنیت در افغانستان بسیار کم در دسترس مردم است و چندی پیش در مرکز وچند شهری دیگر به فعالیت آغاز کرد و آنهم بسیار کند از نگاه و غیره... این عقب ماندگی قصور جوانان ما نیست. و من نمی دانم که نویسنده محترم خودش در کجا زندگی دارند و از چقدر وقت فسبک استفاده میکنند.
و ها در باره سران قوم که نویسنده بسیار زیاد انتقاد کرده نمی خواهم گپ بزنم انها هم در مقابل وجدان خود جواب گو هستند.
مگر ما جوانان راه خود و جدا داریم , راه ما پیشرفت و ترقی است و هیچ کس ما را با چنین حرف های بی مفهوم و ...مانع شده نمی تواند. و این شعار جوانان ما است.
و من نیمی خواهم اضافه حرفی کرده وقت بسیار با قیمت تانرا بگیرم و ...
تشکر
عبادالله احمدی محصل در هند

>>>   روشن فکر ها وچیز فهم های تر کمن واوزبک یک چیز را غلط فهمیده اند وچنان تلقین شده اند که دین مبین اسلام خدای نخواسته مانع رسیدن انها به حقوق حقه شان شده است فلهذا اکثرشان مبارزه اصلی خویش را در خفا ویا علنی با دیانت ودین داری انجام میدهند درحالیکه اسلام عزیز هیچ کسی را مانع نمیشود که برای حصول حقش ویا مبارزه عادلانه اش برای تامین عدالت اجتما عی اقدام کند بلکه انه را درین راستا تشویق هم میکند ومیفرماید {به مظلومین اجازه داده شده است تا جهاد نمایند وخداوند {ج}به نصرت وپیروز گردانبدن انها قادر است} ومیگوید{لا تظلمون ولا تظلمون}تای اول زبر ویا فتحه دارد وتای دوم ضمه ویا پیش دارد یعنی ای مومنان نه ظلم بکنید ونه ظلم را قبول نمائید امید وارم که جوانان اوزبک وتر کمن ما اگر این نقص بزرگ در بین تعدادشان باشد در اصلاح ان بپر دازند از بارگاه ایزید منان برای خود وبرای همه هدایت را استد عا میکنم

>>>   برادران گرامی !
کسانیکه امروز به صفت نماینده مردم ترکمن در کابینه و وزارت خانه ها هستند کسانی نیستند که به خاطر آنها وقت خود را ضایع نماید و به دفاع و یا مضمت شان چیزی بنوسید حیف همان وقت تان که ضایع میشود همه فاسدین هستند که برای این حکومت غرق در فساد اداری لازم و ملزوم یک دیگر هستند و کسانی هستند که مردم شریف و با دیانت ترکمن را که راستی وصداقت، بلند همتی و متانت خاصه شان است حقیر و نا کارا جلوه میدهند ما ترکمن ها از بودن آنها ننگ دارم که این ها نماینده ما باشند.
تموچین

>>>   سلام جوانان عزیز من به جواب نویسنده این چیزهارا بگویم توخو توانایی خط نوشتن را هم نداری شاخ مردانقل نوشته کرده اید اما در اصل شاه مردانقل هست دیگرهم بایدگفت این نویسنده دشمن سرسخت ملیت قهرمان ترکمن میباشد خداوندتوواری بی عقل هارا توفیق بدهد وازاین سایت هم گلامند هستم چرایک مطلب توهین آمیزنشرکردند

>>>   نوشته بدون تعصب و غرض شخصی بنویسید. من یک هزاره استم و به قوم ترکمن که قوم زحمت کشی است احترام دارم و افتخار میکنم همینطور به اقوام تاجک ازبک و پشتون های که وهابی و طالبی نیستند.
هزاره بوی

>>>   سلام بر همه!
به گفته دوستم،محصلین ترکمنها نه تنها در هند بلکه در تمام نقاط دنیا در حال تحصیل اند.ومیخواهند به کشورشان خدمات شان را عرض بدارند.نام قبیله فقط بزبان میتوان آنرا تغیر داد،یعنی غیر از جنس طبیعی هر جنسی قابل تغیر است.مثلا،انگلیس ها را ترکمن میگویم چه فرق؟!!
چند روز پیش تصاویری در صفحه تان نمایان شد که پلی را در کشور چین ساخته بودند،وبعضی دوستان در باره نظریات داشتند،که"شیر مادر حلال باد!" اما به این همه که کاریست از شاخه های تکنالوژی
با اندکی تشویق آنها بلکه کار های زیادی را انجام خواهند داد،تشویق نمایید،هر قدر که توانید!
وجنگی که فعلا در نقاط دنیا در حال ادامه هست،جنگ تکنالوژِی هست،هر قدرتوانست تکنالوژی را ارتقا کرد.
در تاریخ عیان است که،ترکمن ها جایگاه خاصی در جهاد علیه کفار داشته اند.
بیگانه مگیرید مارا زاین کوییم
درکوی شما خانه ای خود میجوییم
دشمن نییم هرچندکه دشمن روییم
اصلمان "ترک"است اگر چه دری گوییم
شادان از ترکیه

>>>   نویسنده محترم!
من منحیث یک جوان این کشور بخود حق میدهم تا تمام گفته های شما را رد کنم که آنرا تعبیض آمیز و مغرز آمیز به همگان معرفی نمایم.
من میخواهم چند کلمه عامیانه که برای شما قابل فهم باشد برای در رابطه به نظر شما برایتان نوشته کنم.
برادر و یا خواهر و یا هر ایزک که هستید!
تمام اقوام افغانستان محترم اند از خود اقتخارات دارند و حق دارند که در رابطه به قوم و زبان خود نشریه های صوتی و چاپی داشته باشند. برادر گلم نمیدانم که چرا اینقدر دل تان کوفت داشت و چنین مطلبی را با بسیار زشتی نوشته اید از نوشته های شما معلوم میشود که شما کی از آن افراد هستید که میخواهید میان اقوام افغانستان تفرقه اندازی نمائید و یک قوم را به قوم دیگر حقیر و پسمانده معرفی نمائید.
دیگر نمیخواهم با مانند شما افراد وقت گرابهای خود را ضایع بسازم.
صرف همین قدر برایت میگویم، در رابطه به کسانی که شما در بالا ذکر کردید و بالای ایشان انتقاد گرفته اید، ایشان اگر درست و یا غلط چیزی های را در مورد خود نوشته اند، از اشخاصی که خود را نماینده های اقوام افغانستان معرفی نموده است و امروز افغانستان را بطرف بحران سوق میدهند هزار برابر بهتر و با عزت تر اند. ولی وای بحال شما که نه از دین شدید و نه از غین
ایمن است که افغان پیپر نشد کنید لطفا
یکی از جوانان پشتون از ولایت لوگر

>>>   جوان پشتون از لوگر، وقتی گفتی عامیانه بنویسی که قابل فهم من باشد ، اول برایت بگویم که نوشته ات پر از غلطی های املایی و دستوری بود. دوم این که درین بحث ترا چی ؟ در حالی که از حادثات چیزی نمی دانی اما دمبک می زنی !!! سوم این که نوشته های من معرفی چند خاین بود نه تفرقه میان ترکمنان و یا هر قوم دگر. چهارم این که اگر نمی خواهید با اشخاص مثل من وقت گرانبهای خود را صرف کنید ، چرا درین جا نوشتید ؟ همان بهتر نیست که با چپن ، لنگی و ریش دراز چرکت به مسجد رفته و وعض حمله انتحاری می کردی ؟ دینت را نیز خودت می دانی و غینت را نیز، با من کاری با مزخرفات نیست. برو ... خود را با بم بترکان که کمی راحت شوی !!

>>>   شادان از ترکیه !!! بگو که ترکمن ها کدام نوع جهاد را در مقابل کفار کردند ؟ همان جهادی که از طرف امریکا و متحدانش تمویل می شد؟ تو یا از ملا های امریکایی و یا هم از طالبان انگلیسی هستی! اول کمی افکارت را پخته کن و بعد بیا در میان کشمکش ها! در هر جا نمی توانی از طریق ...نفس بکش.

>>>   آقای امین محمدی ، برایم بگویید که آقای اوراز چه کار هایی را برای رشد فرهنگ ترکمن های افغانستان کرده اند. فقط نام بگیرید. از کتاب هایی که نوشته و یا از کار های خیلی مفیدی که برای رشد فرهنگ ترکمن مفاد آور بوده باشد. تشکر
کارمندی از کابل.

>>>   پاسخ به کسی که نوشته ( شاخ مردانقل نوشته ام نه شاه مردانقل) ... محترم ، پیش از این که به اصل مطلب نرسیده ای اظهار نظر مکن !!! اول سخن را بدان و بعد بیا ... کن !

>>>   خیلی ها معذرت آقای امین محمدی که فیس هفت سال قبل تاسیس شد نه هشت سال و تا وقتیکه این شبکه جهانی بشود و به افغانستان بیاید دو سه سال دیگر را گرفت، در سخن پرانی های تان کمی دقت کنید که بعد مسخره شده و مورد تحقیر قرار نگیرید.
کارمندی از کابل

>>>   پاسخ کارمندی ازکابل !
اشارۀ من حدوداً 8 سال بود ،ای بینام ونشان کدام آدرس مشخص داری برایم بگویی! من چندین مطلب و نوشته های استاد محمد صالح راسخ یلدرم را برایتان بادرج تاریخ همان روز در صفحات انترنت نشر شده بود برایتان نشان بدهم ،استاد راسخ یلدرم نه تنها یک مؤرخ ترکمن بلکه قاموس بزرگ ترکمنی به دری را هم نوشت خدمات ایشان را تقدیر میکنیم ، استاد راسخ یلدرم افتخار مردم افغانستان است ، راجع به خدمات فرزند فرزانه افغانستان استاد عبدالرحیم اوراز باید گفت : بیشتر از 30 سال عمر خود را در بخش ترکمنی رادیو تلوزیون ملی افغانستان سپری نمود بیشتر کارکردهای ایشان نیز قابل تحسین بوده بزودی دیوان کامل مولانا دولت گیلدی فدایی را به چاپ خواهد رسید ، این دیوان توسط استاد اوراز تنظیم شد.
امین محمدی

>>>   ها ها ها ها ها
گپ های عجیب ترکمن ها
از مزار

>>>   نویسنده محترم که به جواب من (جوان پشتون از ولایت لوگر) نوشته اید!
من نه انتحاری هستم و نه لنگی پوش و چپن پوش و نه ملا . در بالا نظری را که نوشته کردم ام ، بفرما در آن غلطی املایی را به من نشان بدهید بجز از دو یا سه اشتباهات تیپی که این را همه میدانند که در تیب نموده حتما اشتباه صورت میگیرد که این نشان دهنده غلصی املایی نمیباشد.
جناب محترم و یا محترمه و یا...
شما مردم خوب دست پاک پیدا نموده اید هر جنایتی که صورت گیرد آنرا در دامن پشتون پاک میکنید. ولی خداوند متعال برای پشتون صبر و حوصله فراوانی نصیب کرده است که همه را تحمل میکند اما وای به آن روزی که این حوصله به سر آید.
جناب محترم! افغان واقعی هیچ وقت خود را انتحار نمیکند و هیچ وقت بفکر ترور هموطن خویش و یا بفکر ترور شخصیتها مانند شما نیست. من یک پشتون هستم و افتخار دارم که نه به کسی ضرر رسانده ام و نه به کسی مانند شما توهین کرده ام و دیگر نوشته اید که من از حادثات خبر ندارم لطفا شما واضح سازید که (حادثه) برای بیان کدام عمل استفاده میگردد. واقعاً جای تاسف است که نمیدانید و بیان میکنید.
سعی کنید در آینده در رابطه به هر مطلبی که نوشته میکنید در قدم اول توهین آمیز نباشد و دوم وحدت ملی را در نظر بگیرد و سوم در رابطه به موضوع خود را آگاه ساخته و نوشته کنید.
ناگفته نباید گذاشت اینکه لازم است تا چند مدتی نزد اشخاص با سواد و با تربیه شاگردی نمائید.
زنده باد تمام اقوام افغانستان
مرگ بر تفرقه اندازان و کسانی که به شخصیت های این کشور توهین میکنند
یکی از جوانان پشتون از ولایت لوگر

>>>   آقای محمدی !
شما در بالا گفته بودید که در فیس بوک نیز نوشته شده است، اما در متن اخیرتان می فرمایید تنها در صفحات انترنت ، آیا گفته هایتان ضد و نقیض نیست؟ خوب دیوان قدیمی ای را هر کسی ، حتی یک متعلم مکتب نیز می تواند جمع آوری کرده و به چاپ برساند. این که کار دشواری نیست. از سوی دیگر از کاسه این شکم پران چند وقت است می لیسید که این قدر با چشمان کور کورانه از آن ها حمایت می کنید ؟
کارمندی از کابل

>>>   پاسخ کارمندی ازکابل !
من هیچگاهی کور کورانه از کسی حمایت نکردم ولی آنچه که حقیقت بود برملا ساختم ، گفتم نوشته های استاد راسخ از طریق صفحات فیس بوک و وبلاگها را نیز یاد آورد شدم، بنظرم خودت کور کورانه قضاوت میکنید!
امین محمدی

>>>   دوستان عزیز، من یکی از علاقمندان صفحۀ مخدمقلی فراغی هستم و مطالب منتشره درین صفحه رابا دقت مطالعه میکنم، وقتی نوشته های محترم "کارمندی از کابل" را در افغان پیپر خواندم، از آنجاییکه با سایر مطالب آن بلدیت نداشتم ، نا دیده انگاشتم ولی چون مطالب منتشره در صفحۀ مخدمقلی فراغی را همیشه میخواندم و علاقه داشتم این سطورنوشتۀ مورد بحث نظرم را بخود جلب کرد:( مثلا" شعر هاییکه در صفحۀ مخدوم قلی فراغی نوشته شده خیلی ها متنوع هستند. بعضی ها خیلی با نظم و محکم نوشته شده اند اما بعضی ها نیز خیلی ضعیف، چنان که نمی توان نام آن را شعر نامید.آن نوشته های با نظم و محکم نوشته های شاعران کلاسیک ترکمن مانند مخدوم قلی فراغی، ملانفس، دولت گلدی فدایی و ... غیره بود. ودر حالیکه نوشته های... از آقای اوراز و چند جوان دیگر.........)
وقتی این قسمت را خواندم چون قبلا" هم اشعار این صفحه را بلد بودم باز هم برای دقیق شدن موضوع به صفحۀ مخدمقلی فراغی مراجعه و تمام اشعار منتشره در آنرا از آغازتا امروز، مرور و حساب کردم
دیدم که علاوه از نمونه های اشعارتعدادی از شخصیت های تاریخی ترکمن که بزبان فارسی - دری شعر سروده اند به تعداد هفتاد( 70 )
پارچه شعر ترکمنی درین صفحه نشر شده است و بر خلاف نوشتۀ دوست ما
" کارمندی از کابل" در جمع این 70 پارچه فقط یک پارچه شعر از اورازمحمد"فر"، یک پارچه از عبدالرحیم" غریب یار" و دو پارچه شعر
از داکتر یلقم نشر شده متباقی شصت و شش( 66 ) پارچه شعر
از سروده های عبدالرحیم" اوراز " بوده است.
من نه دوستی نزدیک با عبدالرحیم " اوراز" دارم و نه با"کارمندی از کابل" ولی زمانیکه نوشته محترم" کار مندی ازکابل " را بااشعار موجود در صفحۀ مخدمقلی فراغی مقایسه کردم ، دیدم که نوشتۀ دوست ما خلاف است و خطاست ، نزد خود گفتم : ممکن سراپا چنین باشد!!!!!!!
ترکمن از هرات باستان

>>>   جواب کارمندی ازکابل !
عبدالرحیم اوراز یک شاعر توانای ترکمنان افغانستان بوده ، چندین جلد اشعار وی چاپ شده به دست رس مردم قرار گرفته است ، از آن جمله عقیق غاش،گلستانیمیز و گیله جک باتورلاری میتوان نام گرفت . لازم به ذکراست درکتاب گیله جک باتورلای چند قطعه شعر از اشرف عظیمی نیز درج شده بود و تقریبا یک صد پارچه از شعرهای عبدالرحیم اوراز را آواز خوان های ترکمنان افغانستان در رادیو تلوزیون ملی به ثبت رسانده است، همین اکنون هم در آرشیف رادیو تلوزیون ملی افغانستان موجود است .
ترکمن اوغلی امین

>>>   ای عزیز من : بحث در مورد بعضی از موضوعات درباره ملیت ترکمن را وسیله وموجب نا خوشنودی سایر ملیت های باهم برادر نگردانید . زیرا ملیت ترکمن با کمال افتخار در دهه های گذشته با قبول همه مشقت ها و قربانی دادن ها توانسته است که این موقف خودرا که علیه هیچ قوم وهیج ملیتی قرار ندارد .را حفظ نماید.
آمدیدیم روی این مطلب که شخصیت های که ازین ملیت به قدرت های چون قدرت های دولتی -قدرت های مالی قدرت های سیاسی دست یافته اند . یکباره این ملیت را فراموش نموده و حتی کوچکترین کمک ممکنه را هم برای قوم خود ننموده اند. بد تر از آن اینکه به اصطلاح این برزگان بجای کمک و ممد واقع شدن به این قوم بیچاره همیش در قصد جمع آوری سرمایه و ایجاد نفاق و سرکوبی این قوم بوده اند . در ابتدا نورمحمد قرقین این کنه بدل که گمان میرود ازسنین نو جوانی بر علیه قوم ترکمن کینه داشته باشد همیش در قصد ایجاد تفرقه دربین این قوم بوده وهکذا ارتباط این قوم را با دولت نیز تظعیف نمود. ولی خودش از هر گونه فساد گرفته تا قاچاق مواد مخدر به ترکمستان در صدد جمع آوری سرمایه کوتاهی ننمود. ...... خودش بد -عمل اش بد - اخلاق اش بد --- اما بد تر از آن اینکه یک تعداد افراد انگشت شمار دیگر که تعداد شان بالاتر از شمارش انگشتان نیست . دربین قوم ترکمن به اشاره و هدایات آقای قرقین عمل میکنند اینجا قضاوت را به شما میگذاریم این اشخاص در کدام حلقه با آقای قرقین در بند خواهند بود.
آمدیدیم به داکتر جعلی ولی فارمسست اصلی داکتر جماهیر انوری . افسوس صد افسوس با این نام و این تخلص بلی این آقای دومی کمتر از آقای اولی نیست . از عمل کرد های قبلی و شرم آور درقسمت تورید ادویه تا .... در قسمت قدامت کینه داشتن اش در باره این قوم چیزی زیاد نمیدانم اما از عملکرد هایش درین کوتاه مدت معلوم میشود که در قسمت جفا کاری هایش به قوم ترکمن از آقای قرقین هم یک درجه بالاتر خواهد رفت. مطمن باشید آقایان توصیف شده تنها نخواهد ماند . وقتی نیمچه باسودا شهر نادیده چون حاجی بایمراد در صدد دنبال نمودن راه ورسم با سودان چون قرقین وجماهیر شده خواب رهبر شدن به ترکمن ها را دیده و در آرزوی آن است روزی با معامله نمودن قوم ترکمن قصر درشیر چور و سرمایه حرام چون آقای جماهیر داشته باشد. بی گمان هوشار تران از بایمراد در کمین هستند . ( ای معامله گران قوم ترکمن با خبر باشید که ما جوانان از همه عملکرد های شما آگاه هستیم و روزی خواهد رسید که با تک تک شما محاسبه خواهیم کرد)

>>>   بروت تافتنت گربه شانی هوس است
به ریش پیر شدن بز گمانی هوس است

به محترم یا محترمه کارمندی از کابل

>>>   در میان نکته دانان خود فروشی شرط نیست
یا سخن دانسته گو ای مرد دانا یا خموش
ک ا ک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است