طالبان در انتظار سال 2014...!!
شماری از آگاهان بر این باورند که طالبان در انتظار سال 2014 هستند تا افغانستان را بار دیگر به پاکستان بسپارند اما مقامات می گویند موفقیت پروسه انتقال وابسته به تصمیمات جهانی می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۰/۵/۹ کد خبر: 25120 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شماری از تحلیلگران، مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان روز شنبه در یک گردهمایی در کابل در رابطه با آغاز پروسه انتقال مسئولیتهای امنیتی، افغانستان پس از 2014 و راههای حاکمیت قانون بحث کردند.

این نشست تحت عنوان «در جستجوی راه حل» برگزار شد و قرار است این نشست پس از این نیز برای حل قضیه افغانستان برگزار گردد.

با تکمیل نخستین مرحله پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی، شماری از آگاهان مسایل سیاسی بر این باورند که طالبان در انتظار سال 2014 هستند تا افغانستان را یک بار دیگر به پاکستان بسپارند. اما مقامات در حکومت افغانستان می گویند که پروسه انتقال برگشت ناپذیر است و موفقیت آن نیز وابسته به تصمیم های جهانی می باشد.

احمد ضیا رفعت، استاد دانشگاه کابل و آگاه مسایل سیاسی در این گردهمایی گفت با توجه به اسناد قطعی که در اختیار مردم افغانستان و نهادهای بین المللی قرار دارد، پاکستان با مداخله گسترده نمی گذارد امنیت و ثبات در افغانستان تامین شود.

در همین حال، اشرف غنی احمدزی، رییس کمیسیون انتقال در این گردهمایی اظهار داشت که پروسه انتقال وابسته به شرایط افغانستان است و در صورتی که زمینه انتقال موجود نباشد ممکن است این پروسه سال ها طول بکشد.

قرار است تا سال 2014 مسئولیت امنیت تمام ولایات افغانستان به نیروهای افغان سپرده شود و نیروهای خارجی کشور را ترک کنند.

آقای احمدزی گفت آیا این انتقال با انتقال دوره داکتر نجیب همسان است؟ این سوال در ذهن اکثریت وجود دارد.

به گفته رئیس این کمیسیون، نکته اساسی این است که منافع ما در افغانستان چیست و منافع دیگران چیست. در حال حاضر این پروسه فرق دارد چون هدف سه سال آینده یک هدف تدریجی است و به دست آوردنی... اما این که بگوییم مطلقا هیچ نوع خطری وجود ندارد، خود را بازی داده ایم.

وی همچنان خاطرنشان ساخت که شرایط جهانی همیشه می تواند تغییر کند و این تغییر، تحولاتی را در افغانستان نیز به دنبال خواهد داشت.

یکی از بحث های اشتراک کنندگان این گردهمایی، آینده صلح در افغانستان بود.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی گفت که دولت افغانستان برنامه مشخصی برای مصالحه با طالبان ندارد. طالبان یک گروه مذهبی است که هرگز دیگران را در کنارشان نمی پذیرند.

آقای مژده گفت طالبان خواهان حاکمیت شریعت اسلامی تحت فرمان یک امیرالمومنین هستند و دموکراسی و انتخابات را قبول ندارند.

این در حالی است که دولت افغانستان اخیرا با ایجاد شورای عالی صلح بیشترین تلاش‌ خود را برای مصالحه با طالبان انجام می دهد.

احمدولی مسعود، از برگزارکنندگان این گردهمایی گفت مردم افغانستان شاهد ناتوانی دولت می باشند. حامیان بین المللی افغانستان نیز در رابطه با وضعیت کشور به بن بست رسیده اند، در حالی که دولت نیز ناتوان شده است...

او گفت چطور می توانیم به مردم افغانستان یک خانه فکر، یک خانه اعتماد و اطمینان و یک خانه دلگرمی ایجاد کنیم تا مردم بر نخبگانشان اعتماد کنند و نخبگان نیز در وضعیت حساس کنونی مسئولیت تاریخی شان را انجام دهند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان را شهر هرت ساخته اند، هرکسی در افغانستان برای خودش یک پا دانشمند و سیاستمدار است! هرکسی چند حرف قلمبه ملبه ای را گفت به او کارشناس سیاسی لقب میدهند! از آنجمله است وحید مژده که اگر آگاه سیاسی میبود آنگونه خبط سیاسی نمیکرد که برود در کنار طالبان در وزارت امور خارجه سخنگوی چند تا تروریست آی اس آی گردد- امروز هم سعی وافر میورزد تا از طالبان یک گروه مذهبی بسازد و در درون جامعه به آنها هویت کاذب بدهد- طالبان یک گروه مذهبی نه بل یک گروه مدهش تروریستی هستند و جهان بینی شان بر محور جهالت میچرخد، در نزد آنها هیچ چیزی تقدس ندارد ! آنها نه ناموس میشناسند و نه قرآن و نه انسان و نه تاریخ ! ولی دردا و دریغا که این کارشناسان و آگاهان نامنهاد میخواهند آفتاب را با دو انگشت بپوشانند.
شکیبا

>>>   ســـــلام به همـــــوطنــان ... نخست حلول رمضان المبــــــارک را به تمــــــام همــوطنـــان مســـــلمان چه در داخل وچه در خارج کشــــور از صمیم قلب تبریک نمـــوده از بارگاه رب العزت أستــدعا مینمــــاییم دراین ماه مبارک دعا های همه مارا قبول نموده به وطن مشترک همه ما امنیت سرتاسری صلح وآرامی نصیب نماید الله ج در قلب های همه هموطنان چه طالب چه غیر طالب أخوٌت وبرادری رحم ومهربانی را أعطا، نماید وطن و ملت بیچـــاره مارا از این بد بختی ها نجـــات بدهد .
آمین یارب العالمین ... بنظر ما پــروســــه انتقال مســؤليت هاي امنيتي خروج قوت هاي ناتو از افغانستان همه فريب وبازي هاي امريكا است ... امريكا قصد دارد پایگاه دایمی قواي شان درافغانستان باشد . اما حکومت وملت افغانستان این درخواست امریکا را قبول نخواهند کرد . اگر در خواست امریکا توسط حکومت پارلمان وملت افغانستان قابل قبول نباشد امریکاییهــــا راه دیگر راتعقیب مینمایند . به قدرت آوردن مجدد طالبان ..... طالبان امروز همه اجیران تعلیم یافته امریکاییها است از هر نوع خشونت خرابکاریها در افغانستان دریغ نمی ورزند ازطرف امریکا به طالب ها نیز وعده ها داده شده ازاین سبب طالب ها در انتظار سال 2014 را دارند. گفته های آقای مژده غیر صحیح است . طالب ها خواهان حاکمیت شریعت اسلامی نبــوده بلکه خــــواهان یک حکومت مستبد جهالت ضد فرهنگ ضد بشریت ....... بنام طالب به تمام جهانیان میرسانند اسلام یک دین جهالت خشونت دیکتاتوری ضد دموکراسی است . اصلاً طالب ها همه از اشخاص بی فرهنگ وجاهل جهت بد نامی اسلام توسط امریکایها تشکیل یافته است توسط امریکا تمویل میشود ..... امریکاییها قصد دارند در رأس حکومت ودر پارلمان و امنیت ملی کشور کسانی باشند به سیستم اروپا وامریکا برابر باشد به هر ساز آنان برقصند نام از جهادی ها نباشد از هر فرمان ودستورامریکا حمایت وپشتیبانی نمایند . 100 % به آنان اطمینان حاصل شود در آن صورت طالب هارا بکلی درافغانستان نابود خواهد کرد .
احمـــــــد جـــان

>>>   چرا دولت افغانستان و ایالات متحده در قبال رژیم طالبان سیاست روشن و شفافی را بیان نمی کنند از یک طرف حضور نیروهای خارجی در افغانستان به بهانه سرنگونی طالبان و از طرف دیگر نیروهای طالبان راتقویت و تجهیز می کنند . آیا نیروهای آیساف و ناتوی حاضر در افغانستان قادر به سرنگونی یک گروهک ( طالبان ) نیستند. اگر واقعا قادر نیستند پس در افغانستان چه می خواهند.
محمد فاضل صمدی از ولایت قندهار

>>>   وای
بحال
ربانی

>>>   قصه چهل سال پیش است یکی از وزیران سابق افغانستان از یک سناتور امریکای پرسیده بود که ایا isiرا میشناسید درجواب سناتور گفت ایا کسی فرزند خودرا نمیشناسدانها فرزند مااست ولی یگان وقت میان پدر وپسرهم یگان نزاکت ها پیدا میشود شاید شنیده باشیدبخاطر مال ومتاع وبخاطر مقام منصب میان پدر وفرزند هم اختلاف پیدا میشود روح مطلب اینجا است که کشور ها همیشه یک مهره ندارند تا منتظر فرصت بنیشیتتد به نظر ما انها چیزی را از دست نداده اندکه بخاطر بدست اوردن ان منتظر بماند همین الان همه چیز را دارند

>>>   با سلام خدمت خوانندگان گرامی.
با نظر شکیبا موافقم

>>>   بابا سگ زرد برادر شغال است این افراد که هر کدام خود را قمندان یا کارشناس سیاسی می خوانند .همگی خوب می دانند که در افغانستان چه می گزرد . طالب کیست و از کجا ساپورت یا کمک می شود . این ها خودشان خواهان اربابها یشان امریکا و غیره هستند. در هال هاضر اگر از کودک سوال کنید می فهمد که امریکا برای چه در افغانستان است و اهدافش چیست و هامیانش کیست. این افراد بی سواد که هر کدام خود را متخصص سیاسی می نامند خود به امریکا و طالبان کمک می کنند . نشانه بزرگش امضاء پیمان استراتژیک است که به زودی امضاء خواهد شد.
سید عباس از هلند

>>>   ازاظهارات خانم شکیبا معلوم میشود که ایشان ازجانب کدام طالب اذیب شده باشد به هرصورت تمام اظهارات شان ازمنطق دوراست

>>>   شکیبا مثل اینکه توهم در قرار گاه های امریکا به رونق وصفا رسیده ای

>>>   این حکومت از طالب چی پس است برادر یک شرکت یک پروژه یک کار چشم گیر کجا انجام داده شما نشان بدهید 10 سال گذشت طالب یا کرزی یا غیره هیچ بی فایده است خدا به داد ما ملت برسد .
غ-ک

>>>   به نظر من پروسه انتقال اشتباه است چونکه بااين دولت فاسدي که افغانستان دارد نميتواند امنيت سراسري راتامين نمايند چونکه دولت مردان ما هم باطالبان دست دارند هم بادولت مانند يک بره که هردوطرف جوي رابچرد وبخاطر 1000دالر تمام افغانستان رابه اتش ميکشند ......خصوصا"پوليس ملي{ناشناس}

>>>   در حرفهای خانم شکیبا هیچگونه مبالغه موجود نیست هرچه گفته اند درست و جسابی گفته اند ولی بعضی طالب مشرب ها سخت ناراحت شده اند.
محب الله ازکابل

>>>   جنرال الن قوماندان نیروهای ایساف در افغانستان در پیام تبریکیه یی به مردم افغانستان فرمودند " ماۀ رمضان یک ماۀ تعهد دوباره به عقیده وماۀ تجلیل با دوستان و فامیل و ماۀ عبادت و تعمق است". تیم دیجیتال فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا هم به توبۀ خود بمناسبت فرا رسیدن این ماۀ مبارک آرزوهای نیک و صمیمانۀ خود را به افغان ها و تمام مسلمانان جهان در ساعت نیک تقدیم می دارد. خداوند به شما و فامیل های تان برکت داده و طاعات و عبادات شما دراین ماۀ مبارک قبول گردد.
بااحترام
حامد غفوری
دی – ای – تی - سنتکام

>>>   خوانندگان گرامی، بسیار خوشحال هستیم که روند انتقال امنیتی ازقوای ناتو به نیروهای افغان با موفقیت شروع شده است. ما می خواهیم تا معلومات و تحلیل های خود را دراختیارخوانندگان محترم قرار بدهیم، ولی بعضی ها مثل آقای احمد جان با نظرات شان مثل " پــروســــه انتقال مســؤليت هاي امنيتي خروج قوت هاي ناتو از افغانستان همه فريب وبازي هاي امريكا است " و یا " امريكا قصد دارد پایگاه دایمی قواي شان درافغانستان .." که جز یک تهمت بی اساس چیزی دیگری نیست و کوشش دارند تا افکار خوانندکان محترم را مغشوش بسازند.
آقای احمد جان تلاش نموده اند تا اعتبار ما را زیر سوال قرار بدهد و به عقیدۀ ایشان ما برای انجام انتقال امنیتی از قوای بین المللی به نیروهای افغان قادر نخواهیم بود، بدون اینکه کدام منبع قابل اثبات و شواهد معتبر در دست داشته باشند.
خوانندگان گرامی، آیا ما قبلأ انتقال مسؤلیت امنیتی چهار ولایت و سه شهر را به نیروهای افغان واگذار نکرده ایم. آیا ما با خروج موفقانۀ عساکر رزمی خود از عراق، نشان ندادیم که به تعهدات خود در رابطه با خروج قوای ما از افغانستان هم بهمان گونه موفق خواهیم بود؟
ما به تعهدات خود در ارتباط با انتقال کامل مسؤلیت های امنیتی به دولت افغانستان تا آخر سال 2014 پایبند خواهیم بود و در عین حال کوشش خواهیم کرد تا به همکاری های خود در روند تعلیم و تربیۀ اردو و پولیس افغانستان ادامه بدهیم.
قبل از خروج کامل قوای آمریکایی از افغانستان هنوز وظایف زیادی در پیش رو داریم که انجام شوند. قوای آمریکایی و بین المللی قصد ندارند که یک روز هم بیشتر از ضرورت در افغانستان باقی بمانند.
در رابطه با این مفهوم که " امريكا قصد دارد پایگاه دایمی قواي شان درافغانستان باشد " ، ما هیچ کدام پلانی برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در افغانستان نداریم مگر اینکه دولت افغانستان پیشنهاد آن را نماید.
ما به شما اطمینان می دهیم که بدون شکست طالبان و القاعده و یا بدون فراهم کردن توانایی لازم به نیرو های امنیتی، افغانستان را ترک نخواهیم داد تا مطمئن شویم که آنها به طور کامل قادر به دفاع از خاک شان در مقابل همه دشمنان داخلی و خارجی هستند.
بااحترام
حامد غفوری
دی – ای – تی - سنتکام

>>>   شکیبا درست می گوید وهرکسی که با او مخالف است با افغانهامخالف است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است