ایجاد ائتلاف سیاسی جدید در کشور!!
احمد ضیا مسعود، جنرال عبدالرشید دوستم، حاجی محمد محقق و جمعی دیگر از شخصیتهای سیاسی اخیراً توافق کردند تا يک ائتلاف بزرگ سياسى درکشور بوجود آورند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۰/۴/۴ کد خبر: 23733 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بزودی یک ائتلاف سیاسی جدید در کشور شکل خواهد گرفت.

در جلسه مشورتی پیرامون اوضاع جاری افغانستان در نشست روز پنجشنبه، 2 سرطان میان شخصیتهای سیاسی مهم و کلیدی کشور شامل آقایان احمد ضیا مسعود، جنرال عبدالرشید دوستم، حاجی محمد محقق و جمعی دیگر از شخصیتهای سیاسی توافق به عمل آمد تا يک ائتلاف بزرگ سياسى به وجود آيد.

روزنامه افغانستان در گزارشی آورده است که در این جلسه قرار شد ابعاد مختلف بحران افغانستان و راههای بیرون رفت از آن مورد گفتگوی همه جانبه قرار داده شود و این ائتلاف طرح ها و برنامه های وسیع ملی خود را برای مردم افغانستان و جامعه جهانی ارائه نمایند.

در شرایط حاضر عمده ترین بحث های کشور، نوع ساختارهای سیاسی از قبیل نظام غیر متمرکز و سیستم پارلمانی، صلح و مذاکره با طالبان موضوع بحران پارلمان و حکومت، مجلس بزرگان و اجلاس بن دوم در پنجم دسامبر سال جاری و دیگر موضوعات اساسی از سوی این ائتلاف تشخیص گردید.

ائتلاف سیاسی نظریات و موقف گیری های خود را در آینده ی نزدیک راجع به موضوعات متذکره اعلام می دارد.

گزارشات همچنان حاکی از ان است که در جلسات آینده این ائتلاف از شخصيت هاى چون داکترعبدالله رهبر ائتلاف ملى تغيير و اميد، استاد عطامحمد نور والى ولايت بلخ، اسماعيل خان، محمد يونس قانونى و ديگر شخصيت هاى مربوط اقوام ديگر افغانستان دعوت مى شود تا روى تشکيل و چگونگى فعاليت اين ائتلاف بحث هاى همه جانبه نمايند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آزموده را آزمودن خطاست
هر سه شان یکی شان حتی به قبیله خود خدمت نتوانسته اند چه رسد به ملت افغانستان.

>>>   باشه بیبینم چه میشود همش به انتظار به سر میبرم مامردم افغانستان
ناصریان

>>>   قبلا چه کرده که بعد ازین شاید کند

>>>   خوب است خدا کنه که باهم توافق کنند و روی یک تصمیم مشترک صادقانه کار کنند .

>>>   واقعا یک اتلاف نامقدس که یاد اتلاف نامقدس جبل سراج راکه به ابتکار مسعود باجنرال دوستم ودیگربقایای خزب پرچم صورت ګرفته بود می اورد وعامل تمام بدبختی های جنګ های داخلی همین اتلاف نامقدس بود واین اتلاف تشکیل شده مشابه همان اتلاف نامقدس جبل سراج است که جنایات که این اتلاف درجنګ های داخلی علیه مردم بیګناه کشور به خصوص مردم شریف کابل مرتکب شدند هرګزفراموش شدنی نیست بناء ګفته میتوانیم که این اتلاف به جزازاینکه به بدبختی های مردم افغانستان بیفزاید کاری دیګری رابه مردم افغانستان انجام نخواهد داد ومردم افغانستان ازرهبران اتلاف تازه تشکیل شده نفرت دارند وهرګز انهاراحمایت نخواهند کرد

>>>   به فکربنده ایشان تازه از روند پشتونگرایی کرزی و وردک خبر شده اند و از ترس جان چنین ابتکاری را براه انداخته اند. ایشان شاید در قصه ملت مسکین چندان نیست. ولی به هر صورت کار نیک است اگر نتیجه دهد. به امید موفقیت های بیشتر شان در راه ابادی و صلح کشور. و در صورت امکان تجزیه افغانستان تا از قوم ناهل دور شویم

>>>   دادی لا بله خوشحالی
برو بچیم دیگر بگیلان کدام برد داشتند که شما ... داشته با شید می گویند که اتحاد ... برای بیچاره فقیر است وحال هم فهمیدید که امریکا که بالای شما سرمایه گذلری کرده بود غلط بود امریکا پهره دار گوشت پش ک را تعین نموده بود بروید مقابل سیلاب را خس و خاشاک گرفته نمیتواند باز هم فکر کنید این هم همان شورای جبل السراج دوران سال 71 است دوستم بچیم بازی برادر مسعود را نخوری و تو هم محقق هزاره که به شانه های خود مسعود را مزاری هزاره شما سوار تا دروازه های ارگه داخل کرد دیدید که جی افت وبلا را بالای تان آورد و در اخیر باز احتیاج حکمتیار نشوید من برای شما میگویم انسان با عقل یکدفعه خطا می کند و تکرار اشتباه بی ...تان را به تمام اقوام تان بر ملا میسازد و اینبار همین اقوام تان هم به جز 5 % انهم شریک دستر خوانتان . کی بالای تان حساب و در پهلوی تان ایستاده میشوند بس این دام شاندن شما به تعدادی از بیگناهان احساساتی اقوام تان
مسیح الله " حبیب" متعلم صنف 12 لیسه حبیبه

>>>   ما به یک ائتلاف ضد اوغان و ضد طالب ضرورت داریم. امید است که ثمره نیک داشته باشد.

>>>   قبلا مردم شهر کابل راکشتند وفعلا برای چوروچپاول وغارت اموال شان به این اتلاف نامقدس روی اوردند

>>>   باز به پول کدام کشور به هم وصل شدید

>>>   ازاینکه جریانات بزرگ که قبلاً تشکیل، کارکرد شان ناکام و شکست خورده و بی ثمر بوده اند و بعداً هم تجزیه و از بین رفته اند، بناءً دیگر نمی توان به اینگونه ائتلاف ها امید بست
عبدالله عطا

>>>   این چند نفری که اسم شان درج شده است با تمام اشتباهاتی که داشته اند واقعیت های امروز جامعه افغانستان هستند و اگر این ائتلاف را هر چه زودتر عملی نکنند بار دیگر افغانستان به کام پشتونیزم خواهد رفت و تا بیرون آمدن دوباره سالها زمان نیاز دارد چون امروز پشتونها چه در تیم فاشیت کرزی چه به عنوان طالب چه به عنوان حزب اسلامی همه و چه به عنوان تکنوکرات همه کی هدف را دنبال می کنند و آن هم بازگرداندن دوباره قدرت به پشتونها است پس بهتر است که تا زمان دیرنشده است رهبران سه قوم دیگر افغانستان حال از روی مصلحت هم که شده با هم متحد شوند و این نقشه شوم را که همان تسلط پشتون های فاشیزم است را ای بین ببرند . هر چه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند مخصوصاً شا کریم خلیلی و قومندان فهیم باید هرچه زودتر عطای معاونت کرزی خان را به لقایش ببخشند و به دامان ملت خود باز گرند چون اگر بیشتر از این ادامه دهند برای همیشه در تاریخ به عنوان معامله گران قومی نامشان ثبت خواهد شد.
شريف ازبامیان

>>>   باز هم تمام خائینین ملت یکجا شده اند تا مملکت را به بهران سال های 1371 برسانند. شما هستید که هیچ ظلمی را بالای مردم دریغ نکردید. خدمتگار

>>>   باز هم تمام خائینین ملت یکجا شده اند تا مملکت را به بهران سال های 1371 برسانند. شما هستید که هیچ ظلمی را بالای مردم دریغ نکردید. خدمتگار

>>>   ازاین ائتلافها چیزی حصول نمیشود. خلاصه :افغانستان ویرانه وابتر! جورشدنی نیستی.

>>>   این وقتی یکدیگر را می شناسند منافع شان درخطر افتاده باشد ودرک نمی کنند که تاحا ل باسرنوشت ملت بازی می کردند وحال سرنوشت خود شان روزافزون خراب شده می رود شما چندی پیش شاهید بودید که جنرال دود کشته شد وامروز بجان عبدالبصیر سالنگی قصد کردند این تاثر حادثات فوق است .
اگر جنابان ده سال پیش به همین فکر می بودند چنین بخاک خون نمی افتیدن مثال احمد شاه مسعود فعلاً نیست چه فایده دارد که ما همه روزه اورا قهرمان یاد کنیم هیچ!!!
قهرمان اوکسی است که یکه تازی نکند تحت یک نام اسلام متحده شده ازوطن ومردم عادلانه دفاع کند اورا می گویند قهرمان ابدی اینها بخاطرتقسیمات ویکه تازی وکسب دارائی همه فرارموش کردند (وطن -ناموس -اسلام -برادر وسالها محروم بودن مردم شانرا ) صرف بخاطر کسب مقدار پول کثیف از باداران شان که منافع خود نسبت به منافع مردم بهتردانستند وعاقبت اش راهم دیدن ازخوب بیدارشوید اعتماد عمل را دربین مردم تحکیم بخشید ازحرف چیزی درست نمی شود کوشش کنید اولاً وحدت را بین هم حفظ کنید وبعد صادقانه باهم گام بردارید تا اینقدرت را مساویانه باهم به طور داومدار حفظ کنید هم شما وهم مردم آسوده خواهد درغیرآن یکه یکه شما به گورستان ابد می فرستند آنگاه نه پول ونه دارائی بدرد تان نمی خورد وبرعلاوه جوابش را نیز خواهید داد
ومن الله توفیق

>>>   خوب است گذشته ها مایه عبرت آینده شودواین محترمین کمی به خود آیند. غزنوی

>>>   به هر حال کرزی صاحب با سیاست های مشورهی خود با افراد ناخرد و استخبارات پاکستانی که در آستین خود انرا جاه داده و با وصف اینکه خودم یکی از اشخاصی بودم که سخت از ایشان دفاع میکردم ولی بدبختانه زمینه را مساعد ساخت تا بار دیگر ایتلاف های سایقه بروزنماید و وطن این مرتبه به تجزیه ویک بحران حل ناشدنی برود .
جای تاسف است که ما از دیموکراسی مدرن صحبت می نمایم ولی بازهم از رسم ورسوم استبدادی جرگه ها وغیره افزار کهنه و فرسوده استعماری میخواهیم سرنوشت کشور ومردم را عیار نمایم .
تاسف فراوان به حال مردمکشورم که گوسفندوار زبان زیردندان گرفته هرچه امد تحمل میکند .
بااحترام خالد

>>>   سه نفر رانده شدگانی که در صحرا تنها مانده و به زنده ماندن تلاش دارند دیگر چیزی از دست اینها نمی آید. مردم دیگر آنقدر ساده لوح نیستند که دنبال بازماندگان بروند.

>>>   یک نفر از دزدان قبیله .... ها هم دعوت کنید که حساب برابر شود زیرا در افغانستان مثل شما افراد مسلکی ،متخصص ،باتجربه در امورات بی نظمی ، چپاول گری ، آدمکشی وغیره فجایع که مردم تجربه آنرا دارند بی نظیر وکم پیداست ای مردم ! هوشیار خبر دار این ها اعضای یک دیگرند # که شکم مردم بیچاره را میدرند

>>>   آب وآتش هیچگاه یکحا حمع نمیشود!

>>>   این کار باید ده سال پیش صورت می گرفت،اما خود خواهی ها و غرورهای نا بجا اقوام صلح دوست کشور را به حاشیه راند.
این دفعه از این سران می خواهیم که به همدیگر به عنوان شریک استراتژیک بنگرند و کار نکنند که برخی از آنها احساس عدم مؤثریت کنند و در نتیجه به بیرو شماخواسته های خود را برآورده سازند که هزکز در آنجا هیچ خواسته مهمی برآورده نخواهد شد. .
همه شما مهم هستید والبته برادران تاجیک ما بدلائلی باید بیشتراز بقیه اقوام غیر پشتون از خود ایثار نشان دهند و در یک برنامه ریزی کلان برای بلند مدت کشور را از بحرانهای پپاپیی که ایجاد شده است برای همیشه نجاد دهند.
دیگر نباید به این ائتلاف به صورت مقطعی وزود گذر نگریسته شود، یقینا تجربه به همه شما ثابت کرد که اگر دیر تر حرکت کنید یکی یکی ترور می شوید .
خدارا در نظر بگیرید سرهمدیگر چال نروید اعتماد سازی کنید، طرح های عملی بدهید ، زمینه های اجرائی آن را بسنجید
به کشورهای کلان مانند آمریکا به عنوان یک شریکی که می توانید از آن طریق بر بحران های کشور پیروز شویدنگاه کنید.
کشورهای همسایه مهم اند؛ امابرادران اینها نمی توانند شرایط کشوربا تغییر دهند .
جلب اعتماد خود تان و سپس جلب اعتماد متحدان قوی مانند آمریکا رمز غالب شدن بر بحرانی است که برادران جنوب سلسله وار در کشور ایجاد کرده ومی کنند .
خداوند توبه همه شما را بپذیریدوموفق باشیدو متحد و یکدست .
جواد از غزنی

>>>   ائتلاف سیاسی جدیدوکهن ازراه مقامات وچوکی های دولتی اندوخته مالی شان اکمال نگردی. حال بصورت دسته جمعی راه دیگری را جستجو نمودند. اگر شاگردی عبداله را نمایند پولهای شان از دوپی در بانکهای سویس سرازیر خوا هد شد. پولها احمد ضیا مسعود در اسر بدنا می در دوبی جایگا هی ندارد .با ید راه نو را جستجو کند.مرگ بر خائنین و جنایت کاران.
حق گو از کابل

>>>   جمعیتی ها (ضیامسعود، عبدالله، قومندان عطا و ...) به قول شان وفا نخواهند کرد و باز هم جواب مردانگی ها و کاگی های جنرال اوزبک دوستم را مانند قبل فراموش کرده به وی از پشت خنجر خواهند زد چون به تجربه ثابت شده که اینها نامرد و نژاد پرست هستند و دوستمی را که صادقانه با اینها می ایستد نامردانه رها می کنند

>>>   ائتلاف جدید یعنی به یاس مبدل کردن پلان قبیله سالاران!!! کسانی که خواب پادشاهی را در سر می پروراندند!!! عبدالرشید دوستم، احمد ضیاء مسعود، حاجی محمدمحقق، عطامحمد نور، امیر اسماعیل خان، محمدیونس قانونی از افتخارات مردم است که سالها رنج کشیده اند، آرزو موفقیت و همبستگی برای همه شان از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم!!! اینها البته خیلی قبل ها باید این کار را می کردند ولی هنوز هم دیر نیست!!! ماهی هر وقت از آب بگیری تازه است.!!!
بشار شیر افگن

>>>   سلام:

از سال 1992 یعنی و حتی پیش ازان همین چهره ها بودند که عامل اصلی مصیبت های افغانستان شدند.دوستم که از زمان روس ها تاکنون در قتل و کشتار وطن فروشی و تجاوز به نتموس مردم دست داشت و دیگران هم شاید در همان اوقات ولی به صورت خاص بعد از سقوط مزدوران روس کار نامه های ننگینی از خود به یادگار ماندند که رو های هیتلر، هلاکو، چنگیز...را در تاریخ سفید کردند.از گذشته های بسیار ننگین گذشته شان که بگزریم در همین مدت اشغال کشور توسط امریکایی ها، هرکدام این ها یکی از مهره های اساسی استعمار بودند و جاه و مقامی داشتندو همی اکنون هم دارند، هزار و یک بار اتلافات گوناگون بوجود اوردند وبه زودی با گرفتن پول و مقام مضمحل شدند و یک کار انسانی و وطن پرستانه شان راکسی ندید. اگر صد اتلاف دیگر از همین مهره بوجود بیاید فقط وفقط بر مصیبت های مردم ما افزوده خواهد شد و بس

ولی از جرمنی

>>>   سلام به همه هموطنان :
اگر این آقایان هریک الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم احمد ضیأ مسعود آقای حاجی محمد محقق فکر بکنند به آبادی وطن این کار بسیار خوب است اما به خاطر بدست آوردن قدرت سیاسی این ایتلاف را بسازند به نظر بنده این یک کار نا شدنی و یک کار بی معنی است میتوانیم بگوییم که آقای احمدضید مسعود ماون اول رییس جمهور بودند چه کردند به ملت افغانستان و برای آقای دوستم و آقای محقق این طور ثدرت فوق العاده ماون ریاست جمهوری هیچ وقت نبودند و اگر باشند خدمت میکنند .
اگر به آبادی افغانستان فکر کردید و با دشمنان وطن مقابله میکنید الل ج پاک شما را به کار های تان کامیاب و به شما عمر دراز بدهد.اما نا گفته نماند که ایتلاف به فایده داگتر عبدالله ( تعغیر و امید ) واری نشود که محترم در دوره وزارت خارجه اش هیچ خدمتی به مردم افغانستان نکرد و حالا گلو خود را در سرک های شهذ کابل پاره میکند که ما به شما اینطور میکنیم ویا آنطور میکنیم همراه امرالله صالح و اگر بنگریم به جناب صالح خوب همونان شما خود تان قضاوت بکنید در وقت ریاست امنیت ملی جناب صالح چه کرد ؟ هیچ به نظر بنده .همراه پاکستان و آی اس آی پاکستان به توافق نرسید و بعدا به یک بهانه استعفای خود را به ریاست جمهوری پیش کرد و به قصه مردم افغانستان نشد و ترک وظیفه کرد.مردم عزیز بسیار با دقت فکر باید کرد در این مسله های سیاسی جناب صالح و جناب عبدالله به پشتیبانی امریکا میخواهند که ریاست جمهوری را به دست بیآورند اما این کار نشدنی است انشالله.
و در آخر من میخواهم از خدای خود یک افغانستان آرام و افغانستان اسلامی.....
محصل غمخوار از روسیه 2020

>>>   هر سه اش شیر کاغذی است، وقتیکه غریب شوند بعض یکجا میشوند، دولت نترسد هیچ مشکلی را دوا نمیکند
علی - مزارشریف

>>>   جای شرم است. با این ائتلاف های ... وطن را دوباره به طرف تباهی می کشانید.

>>>   اختار است به کرزی و حکومت به نام مردمی وی

>>>   این آقایون درس خوبی از تاریخ آموخته اند پیش قراول های ملت های مظلوم وفرزندان کوه پایه های هندو کش بیدار خدا کند که بخود آمده باشیدو به گذشته هاپشت پا زده مشکلات مردم وملیت های خویش را عمیقآ درین مقطع خاص سیاسی درک وصادقانه درین راستا با شناختی از دشمن دیرینه ومکار گامهای عملی بردارید نقش, رسالت تاریخی ودین وطنی را سربلند وموفقانه ادا نمائید .
ع-ب -کابل

>>>   اینها دیگر اعتماد مردمی ندارند. اگر ائتلاف سیاسی از طرف روشن فکران افغانستان و دانشجویان افغانستان و جوانان افغانستان شکل بگیرد جای گاه خاص خود را پیدا خواهد کرد.

دانشجو از دانشگاه فردوسی مشهد

>>>   این همه تلاشها صرف بخاطر بقیه خود است نه بخاطر خوشبختی مردم که، در اتش جنگ جنایتکاران جنگی سوختند و هنوز میسوزند .
ضیا مسعود دزد و مجرم جنگی، دوستم مجرم جنگی و دزد، محقق دزد و مجرم جنگی .
تاکه این مجرمین ،غارت گران ..... تحت همایت امریکا، اروپای غربی و عربها قرار دارند ، در افغانستان امدن صلح محض یک خیال است .
عاملین بدبختیها از کرزی گرفته تا پاین ترین قوماندان جهادی هستند .

>>>   چرادیدگاهی این بزرگان مبتنی بر یک قاعده که بتواند پاسخ گوی نیازمندیهای امروز وفردای جامعه باشدنیست.موضیع گیریهای موقتی وزود گزرهرگزدررفع نیازمندیهای اجتماعی مردم ما ساز گار نیست.زمان ازهمه تعهدی مبتنی بر الزام میخواهد بادرنظرداشت واقعیت های ملموس اجتماعی وفرهنگی واوضاع اشفته منطقه وی بایدسیاست گذاریهای نامعقول وموضیعی را کنارگذاشت وبا یک دید استراتزیک وواقعبینانه برقلمرو سیاست گام گذاشت دیگر فریب دادن مردم به عنوان مختلف وتکیه برمنافع تکمحوری ویا فرد محوری رنگ پریده وبی هویت معلوم میشود.

>>>   اخبار مربوط به اتلاف برادران را مطالعه کردم که در پروثه صلح وختم جنگ سهم ارزنده را میتوا نند داشته باشند اما ترح ایجاد دولت با نظام پارلمانی نا کارامد ودر شرایط فعلی به درد بخور مردم افغانستان نمیبا شد به دلیل اینکه مردم افغانستان بیسواد نگاه داشته شده درقدم اول ایجاب مینوماید دولت متمرکز با نظام ریا ستیی که همین اکنون موجود اسذت تقویه گردد کار به اهل کار و مستحقین ان سپرده شود این است دوای درد مردوم نه دولت که در ان قدرت تقسیم گردد یکتعداد در اطراف صدر اعظم حلقه بزنند ویک عده هم در اطراف ریس جمهورمردوم در بین دوسنگ اسیا ...
عبد الرحیم کوهسار

>>>   با عرض سلام خدمت تمامی دوستان
یگانه راه مقامت ومبارزه برعلیه طالبان پاکستانی ،افغانی وطالبانی ارگ نشین ایجاد یک جبهه سیاسی ومتحد شدن اقوام افغانستان می باشد وتاریخ گوا است هرزمانیکه جنرال دوستم با گروهی متحد شود حکومت را سرچپه می سازد .

>>>   این چهره های منفور در همین سه ده امتحان خود را سپری کرد, و همچنان در این دور دیموکراسی بجر فروش , غصب, ملت فروشی و ملت جنگی چیزی دبگری از این رهبران کاذب ندیدیم که باز توقع نماییم. میدانیم که باز فند خود را از بیگاناگان گرفته و پلان جدیدی برای کشتار مردم بیگناه گرفته اند, امید است که مردم حقیر و فقیر ما فریب این گرگهای گرسنه سیر ناشدنی را نخورند.
تشکر!

>>>   ای دوستم قهرمان!
هر وقت که کار شان بند شود ودر سیاست داری بازی بخورند شما را پیدا میکنند به گپهای اینها بازی نخورید چرا که شما نه تنها دربین ترک تبارها از اهمیت وارزش خوبی برخوردار هستید بلکه در سطح بین المللی شناخته شده هستید تاکید است.

>>>   آرزو دارم که این ائیتلاف بتواند کشور را ازبهران فعلی کشور نجات وبراین مردم خویش مصدر خدمت شود.
سیدعصمت الله نقوی

>>>   باسلام.درداخل باغ باغچه؟ چه را میخاهند ثابت کنند؟به کدام پست جدید چشم دوخته اید؟ جناب دوستم با توجه به مشکلات فراوان خوانشی نوشتاری و گفتاری که دارند کدام موقعیتی بهتری را درین ائتلاف جدید جستجو میکند؟فکر نمیکنم هیچ جای کره خاکی ودر چار وب هیچ نهادی موقفی را نصیب شود که بهتر از منصب فعلی اش باشد. که بمراتب بالا تر از ظرفیت شان است.اقای محمد محقق :ایا عضویت پارلمان را واقعا درک وهضم کرده میتوانید؟ایا واقعا به عنوان معتمد ملت و بالاخص ملیت شریف هزاره رسالت تان را در مجلس انطوری که لازم بوده و توقع میرفته است انجام داده اید؟نکند یکشبه ره صد ساله رفته اید و چنان بردانش و فهم تان افزوده اید که دیگر عضویت تان در پارلمان را با توجه به ایده های مفید با دور نمای درخشان و فکر های بکر تان مکفی ندانسته وخود را در خور شأنی والا تر خواب میبینید؟و شما جناب مسعود:شما چه دارید پنهان در چانته که در بازی های رده بالای سیاسی کشوری چون افغانستان نقش موثری بتوانید ایفأ کنید بجز اینکه شما برادر فرمانده مرحوم احمد شاه مسعود هستید؟و همچنین شما سایر اعضای محترم معزز و متشخص این حزب مصلحت جوی فانتزی. حزبی که نقش دایه ی دلسوز تراز مادر را میخواهد ایفأ کند حالانکه همین دایه ی مهربان بود که این طفل تازه پای رو شده ی معصوم« افغانستان در اواخر دهه ۵۰ الی الحال بویژه دهه ۶۰ و از همه مهمتر اغاز دهه ۷۰ » را چنان زمین گیر کرد که حالا حالا درست راه رفتن نتوان شاید. از هیچ جنایت انسانی دریغ نکردید : تجاوز به عنف قطع عضو انسان این اشرف مخلوقات اعدام وکشتار های دسته جمعی ملت مظلومی که به دلیل فقرفرهنگی ویا فقر مالی هم میثاق با شما شدند ولی به نامهای هزاره ازبک پشتون وتاجک جانهای شیرین شانرا به کام شما محترم ها از دست دادند.نکند مدعی شوید که شما مسئول نیستید؟از شما بعید نیست.اگر واقعا میخواهید کاری مثبت انجام داده باشید«که ازتوان شما بعید است»از نفاق بیشتر بپرهیزید.جناب محمد محقق : به عظمت و قدسیت حرمین شریفین «که صرفآ رفتی» قسمت میدهیم با اصلاح و تزکیه ی نفس سرکش بپرداز از معاله پردازی و زمین خواری «مزار شریف»بپرهیز.جناب رشید نا رشید از دایم الخمر بودن به جایی نمیرسی مشکل افغانستان را نمیشود چون قضیه اکبر بای حل کرد.خداوندا !!! فرزندان نا خلف و نارشید و نا مسعود و بی تحقیق افغانستان را اصلاح نموده هدایت بفرما خداوندا ملت افغان را فهم ان ده تا گول خایئنین ملی رانخورند.
امین. ک ق احمدی .جرمنی.

>>>   این شخصیت ها ازسال 1371 تاحال چندین شورا،ایتلاف وهماهنگی وغیره ساختند ودرنهایت ویرانی بیشتروطن رابهمراه داشته است حرف برادررا تکرارمیکنم که ازموده راازمودن خطا ست.
ش. مزارشریف

>>>   سلام روز همه بخیر و وقت شما عزیزان خوش باد
بله اما بازهم باید هرسه قوم باید یک جا شوند و برای قوم خود یک فکر نو کننده چون کرزی قوم خود را داره اکمال میکنند
تازه عملیات شبانه ام ممنوع شده و اوضاع امنیتی کشور
به نفع آقای کرزی و قوم او است
هزاره ،تاجک، ازبک ،سادات،ترکمن ،عرب،قزلباش،بلوچ و غیرها اقوام ساکن در کشور مواظب باشید
کشور عزیزمان افغانستان را از دست وطن فورشان نجات دهیم
آقای کرزی تازه تذکره ساخته همه به زبان پشتو هست اما آقای فهیم و خلیلی مخالفت کرده اند
ای مردم باز بگوئید که خلیلی وفهیم کاری نکرده اند
زنده باد کسانی که برای مذهب ،زبان، و کشور خود خدمت میکنند.
سیدمحمدحسن بلخابی

>>>   اکنون زمان ان فرا رسیده تا مردم خود تصمیم شان را بگیرند واز بین خود شان رهبران قابل قبول به مردم افغانستانستانرا تعین نومایند نه رهبرانیکه در گوزشته عمل کرد انها جواب گوی نیاز مندی های مردم وه کشور نبوده است اینها میتوا نند در پروسه صلح کومک کونند اما طرح انها کارر ای درشرایط فعلی ندارد --
عبد الرحم کوهسار

>>>   اینها کسانی استند که پلان چند ساله سازمان ملل متحد را که یگانه امید رسیدن به صلح بود درسال 1371تخریب وافغانستان رابه ویرانه بیشترمبدل ساختند.
علی کابل

>>>   افرین بر شما نا کاره ها به گروپ گروپ تقسیم شوید بخیر هر چه زود تر فاروق وردک تاقه تاقه غم تمامی شما ها ره میخورد همه تانرا مانند یک سکه نا چل به دادگاه حزب اسلامی اگر محکمه نکرد باز نامش وردک نیست یک گروپ شما و یک گروپ عبدالله تمامی تان سر نوشت مزاری و مسعود در پیش دارید فقط همین امروز تانرا در نظر داشته باشید که یک موتر و چند بادیگارد دارید که اگر یک کمی هم عقل داشته باشید وردک بخواهد انراهم همین لحظه از شما میگیرد ولی او از شما کرده بسیار هوشیار است میگیرد اما به وقتش با وجود اینکه وردک است ولی به فایده پشتونها میداند نه مانند شما کم ظرف مردم که چند ملت بیچاره اما با غرور را به گروگان گرفته اید. همه تان با این غرور تان بر زمین خورده پاهای وردک را خواهید بوسید که به لحاظ خدا من را حد اقل بگذار که زنده بمانم ولی او شما را ان قدر ذلیل میکند که به شما روی هم نخواهد ماند و با خوردن یک دانه شرینی از دست وردک از بین برو.
نور از کابل

>>>   بخاطر رسیدن به اهداف شخصی خود نه کل ملت اینها چه چیزی که بوده ونکردند. مردم ازین چهره بیزارند. امید که این باربازی نخورند.
کابلی

>>>   وحدت وهمکاری برادرن به خاطر وحدت ملی ختم جنگ چشم گیر وغیر قابل انکار است اما طرح انها به خاطر بوجود امدن نظام پار لمانی درشرایط فعلی نا سازگار به حال مردم وه ملث میباشد به خا طر اینک قودرت به دو حصه تقسیم وتضاد ها هنوز هم چاغ تر میگردد مردم در بین دوسنگ اسیاب سر گردان --
عبدالرحیم کو هسار

>>>   زنده خو باشی جنرال صاحب دوستم یک قهرمانی بکن باز بخیر

>>>   سلام به همه هموطنان :
اگر این آقایان هریک الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم احمد ضیأ مسعود آقای حاجی محمد محقق فکر بکنند به آبادی وطن این کار بسیار خوب است اما به خاطر بدست آوردن قدرت سیاسی این ایتلاف را بسازند به نظر بنده این یک کار نا شدنی و یک کار بی معنی است میتوانیم بگوییم که آقای احمدضیأ مسعود معاون اول رییس جمهور بودند چه کردند به ملت افغانستان .....و برای آقای دوستم و آقای محقق این طور قدرت فوق العاده معاون ریاست جمهوری هیچ وقت نبودند و اگر باشند خدمت میکنند .
اگر به آبادی افغانستان فکر کردید و با دشمنان وطن مقابله میکنید الله پاک شما را به کار های تان کامیاب و به شما عمر دراز بدهد.اما نا گفته نماند که این ایتلاف هم مثل ایتلاف داگتر عبدالله ( تعغیر و امید ) واری نشود. که عبدالله در دوره وزارت خارجه اش هیچ خدمتی به مردم افغانستان نکرد و حالا گلو خود را در سرک های شهر کابل پاره میکند همراه امرالله صالح که ما به شما اینطور خدمت میکنیم ویا آنطور میکنیم و اگر بنگریم به جناب صالح خوب هموطنان شما خود تان قضاوت بکنید در وقت ریاست امنیت ملی جناب صالح چه کرد ؟ هیچ به نظر بنده .همراه دولت پاکستان و آی اس آی پاکستان به توافق نرسید و بعدا به یک بهانه استعفای خود را به ریاست جمهوری پیش کرد و به قصه مردم افغانستان نشد و ترک وظیفه کرد.مردم عزیز بسیار با دقت فکر باید کرد در این مسله های سیاسی جناب صالح و جناب عبدالله به پشتیبانی امریکا میخواهند که ریاست جمهوری را به دست بیآورند اما این کار نشدنی است انشالله.
و در آخر من میخواهم از خدای خود یک افغانستان آرام و افغانستان اسلامی.....
محصل غمخوار از روسیه و از قلب افغانستان 2020

>>>   من بسیار خوشحال شدم که این آقایان باهم یکجاجمع شدند که خداوند عاقبتشه بخیر کند

>>>   اقدام نیک است مبارک باشد قدمش نیک و راهش بی خطر، امید به خداوند متعال که برای آوردن صلح دایمی تلاش شود و جلو هر روز قربانی مردم بیگناه وطن گرفته شود و دست بیگانه گان از ملک ما قطع گردد. ازین آقایان تمنا داریم تا اگر یک مرتبه هم شده با ایمان متحد شوید و تهداب یک نظام ملی را در کشور بگذارید که دیگر هیچ قوم دشمن قوم دیگر نباشد و در نفی دیگران تلاش نکنند و آله دست دست دیگران نگردند.یعنی یک فضای برادری و برابری در همه عرصه های و همچنان این بزرگان با قناعت و صبر و حوصله مندی عالی انسانی عمل کنند تا کدورت ها از بین برود و ملک به خون و آتش کشانده ما به سوی تعالی و ترقی دایمی حرکت کند و یک فضای صلح منطقه یی هم به وجود بیاید، ملت ما نمیخواهند با کسی دشمنی داشته باشند. این بستگی به از خود گذشتگی همه رهبران و مردم دارد که یک صفحه جدید را در تاریخ وطن مشترک شان رقم بزنند و کار خود را به خط زرین ثبت تاریخ نمایند. تفاهم بهترین روش است تا جهالت را ریشه کن کند. با عقل سلیم عمل کنید و وطن تان را از سقوط دایمی نجات دهید انشا الله.از برادرانی که نظر میدهند آرزو مندم برای بیرون رفت از سقوط کشور باندیشند و از منفی بافی و طعنه زدن خوداری کنند، همه میدانیم تا رسیدن به هدف مقدس راه طولانیست اما ملت است که میتواند با نظریات خوب خود و فشار های بدون وقفه ، راه را هموار سازد. ( خدایا تو آن کن که انجام کار- تو خوشنود باشی و ما رستگار) پوزش میخواهم اگر نصیحت کرده ام . خدا یار تان باد .
خراسان زاده

>>>   به جواب "محصل غمخوار از روسيه"
اگر واقعأ محصل باشيد، فكر ميكنم از سواد بسيار دور بوده ايد! حيف به اين همه مصارف كه فاميل تان بخاطر شما متأمل ميشوند. برادر عزيز اولأ بايد نوشتن و خواندن را ياد بگيريد و بعدأ انتقاد بگيريد. شما بايد اولأ به سواد آموزي ميرفتيد و بعدأ به روسيه به تحصيل ميرفتيد خوب ميشد.
برادر غمخوارتان از مزارشريف

>>>   خوب است چون همه ی انها طرحهای وپلان های دارند که به نفع کشور خواهد بود مردم فهمیده اند وهمه وقت در خدمت وطن - منافع کشور هستند از سابقه اش معلوم است

>>>   اگر به ما مردم وزارت دفا نه دهد ما در غم اوغانستان نیستیم با داکتر نجیب چه وفا کردیم که با مواقق صاحب و یا مسود صاحب بکنیم
او مردم لوده اوغانستان شما مار نمی شناسید ما جنرال دوستم استم
تشکر

>>>   خدا طالبان و پشتونها را سرنگون کند تا کشور آباد شود.

>>>   ســــــلام به شمـــــــا ..... مســــــتحـــکم بــــاد اتحـــــاد وهمبســــتــگی آئــتــلاف بـــــرادران شمـــــال كشـــــور مـــا يقــين كامل دارم بـــــا ايجــاد جبهـــــــه متحـــــد سيــــــاسي در كشــــور در امنيت كشـــور مؤثر خـــواهــــــد شـــد .
اســـلام اوغلو

>>>   فال نیک میگریم

>>>   درشرایط فعلی مردم افغا نستان به وحدت ملی نیاز دارند درصورت که وحدت ملی تامین نگردد به رنجش ها پایان داده نشود اسباب تفرقه ونفاق شناسا ای و کنار گزاشته نشود اتش جنگ با این اتلاف ها خاموش نخواهد گردید صرف وقت تلفی خواهد بود و قدرت گیری بهتر ان است مردم خود شان تصمیم بگیرند واز بین خود شان رهبران خود را انتخاب نمایند تا باشد مردم از این حا لت برای همیش نجات یابند وبه فکر باز سازی کشور خود به دور از رقابت های کیشورهای دیگر در هم ذیستی مسا لمت امیز درقطار سا یر کیشور های جهان به زندگی ابرومندانه ای خود ادامه بدهند این است دوای درد مردوم رنجدیده ما و کشورجنگ دیده ما. عبدالرحیم کوهسار

>>>   مطمین نیسنم که این جبهه بتواند خد اقل وضعیت گنونی را درک کرده باشند . به دلیل این که اشحاص متذ کره در طول زندگی رقتبار شان موادات چنین جبهه ها را پایمال کرده اند. من معتقدم که در ساختن جبهه "معامله گری وچور" ویا هم جبههً منافع شخصی وگروپی مصروف هستند.
صفوی

>>>   درخبر مطالعه نمودم که اتلاف بزرگی به خاطر حمایت از قا نون توسط نمایندگان ملت ایجاد گردیده است به پا خواستن نما یندگان مردم در صورتیکه نفاق افگنان قدرت طلبان وانهای که منافع خویش را در ادامه جنگ وبی قانونی می بیننددربین انها رخنه ایجاد نکندو همه با یکدل یک زبان صدای خود را به گوش جهان یان برسانند تا ثیر مثبت وفرا موش ناشدنی به تغیردر زندگی مردم افغا نستان خواهد داشت ومردم افغا نستان خدمات انها را هر گز فراموش نخواهد کردبه امید موفقیت ها ی نمایندگان مردم افغا نستان --
عبدالرحیم کوهسار

>>>   سللام و احترام
به عقید من این افراد با ید محاکمه شود چراکه انها کسانی اند که هزاران مردم افغانستان را به شهادت رسانده است وشهر زیبا کابل رابه خرابه تبدیل نموده است ومرتکبین جنایات جنگی هستند.

>>>   باسلام
می توانند کاری انجام دهند، اما صد حیف که تاریخ این ها گذشته است.
پس باید منتظرماند تاببینم که از کدام کشور پول در یافته کرده اند و کدام پروژه ای خرابکاری را روی دست دارند، زیرا در افغانستان رسم بر خدمت نیست، بان که چه خیانتی در سر دارند.
ایران_ مهاجر

>>>   اگر عبرت از گذشته داشته باشد خوب است چون جلو ضرر را هرچه زود تر بگیرد نفع است

>>>   هم وتن نمایندگان مردم وملت این را به خاتر داشته باشیدکه ثمره زحمات شما قر بانی خواسته های همین اتلاف تازه تشکیل یافته نگردد واین احتمال موجود است در صورت که پلان ها وخواسته های مشخص خود را داشته باشید خوب در غیر ان ا گر به نفع این ویا ان حرکت وزحمت شما خدای ناخواسته قرار بگیرد در ان صورت مردمافغانستان از ثمره زحمت شما مستفید نخوا هند گردید به امید موفقیت های نمایندگان ملت افغا نستان عبدالرحیم کوهسار

>>>   تازمانيکه ازکرزی هم دعوت نشودهمه ائتلاف هارابرهم ميزندوهيچ کاری سرنخواهدگرفت بايدرئيس اين ائتلاف نيزکرزی باشدتا ازشرش نجات يابند

>>>   سلام به هموطنان عزیز
این ائتلاف ها جایی را نمیگیرد کسانی اسمای شان ذکر شده است و امثال آنها برای بقدرت رسیدن و منافع شان حتی از ناموس شان تیر هستند
بعضی برادران ما در بالا یک قوم را فاشیست نامیده است اگر لطف نموده فاشیست را تعریف نموده ممنون تان خواهم بود.
جسور از کابل

>>>   هنوز هم وقت است و تا که دیر نشده چه خوبست که این مثلث با درس عبرت از اعمال اشتباه آمیز گذشته شان یکبار دیگر ائتلاف کنند و مشت کوبنده و فولادین باشند بر دهان فاشیستان و جنایتکاران.
س. خراسانی

>>>   بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان يک فرد دانشگاهی این کشور که فعلاً در امارات متحده عربی ( دبی ) ايفای وظیفه مینمایم در تشکیل این ائتلاف جديد سياسي در کشور به دلائيل ذيل موافق هستم:
1) اول رهبران سیاسی کشور ازقبیل دکتور عبدالله " عبدالله " محمد یونس قانونی ، احمد ضیا مسعور ، عطامحمد" نور " حاجی محمد محقق ، جنرال عبدالرشید دوستم ، وغیره کسانی که در این ائيتلاف جديد سهم ميگرند در جبهه مقاومت باهم در مقابل هم مي جنگيدند وبجز از برادر کشی ، مقام پرستی ومنفعت طلبی خویش کدام هدف ديگري نداشتند اما حالا بيدار شدند به عقب نگريدن اين پلان هاي مليت پرستي ، نژاد پرستي که به فکر هاي آنها خطور دادند وچه هدفي داشتند وحالا با هم متحد ميشوند که در جستجوی راه حل و برآمدند از بحران هاي که درکشور در دولت بي اساس وبي بنياد جناب رئیس جمهور کرزي بوجود آمده بيرون آيند .
2 ) اگر اينها باهم متحد نشوند آهسته آهسته دولت زيربناي کرزي فردي رهبران سياسي را از بين خواهد برد چون شاهد اين ادعاي بنده به شهادت رسيدن جوانان پر نيرو اين کشور از قبيل جنرال داود داود فرمانده زون ساحوي 303 پامير ، به شهادت رسيدن سيدمصطفي کاظمي وامثال آن ده ها کساني ديگري که ميتوانستند رول اساسي را درتشکيل يک دولت با نظام بازي کنند .
3 ) مگر اين را هم ياد آور ميشوم اگر اينها باهم صادقانه متحد نشوند دولت کرزي به همکاري کشور تروريستي پاکشتان ، ايالات متحده امريکا آنها را ازبين خواهد برد و بخاطر عدم تشکيل چنين ائتلاف سخت مبارزه خواهد کرد .
4 ) اگر اين ائتلاف که جديداً تأسيس ميشود بايد طرزالعمل هاي خود را طوري عيار بسازد که بتواند حمايت جهاني را بخود حاصل نمايد .
وديگر گفتني هاي ديگري نيز دارم ولي فرصت مهيا نميشود انشأالله بعداً خواهم نوشت .
بااحترام
استاد عبدالبشير " عصمتي "
جوان 20 ساله افغاني
زنده باد مردم افغانستان زنده باد رهبران سیاسي مردم افغانستان

>>>   هم وطن زمانی مردم افغانستان از این حالت نجات پیدا خوا هند کردکه نمایندگان قابل قبول به مردم به دور از تعصبات کینه توزی وحسادت رقابت برادر وار جمع شوندودربین تاجک ها پشتون هاهزارها اذبک ها وسایر ملیت های باهم برادر افراد فهمیده وطن پرست مستحق بیشماری است در کانفرانس بین المللی به اشتراک کشور های منطقه به خاطر ختم جنگ وعدم مداخله چاره اندیشی جمع شوند وتضمین بین الملی گرفته شود تا از این حالت مردم نجات یبند در غیر ان اتلاف های مقطعی وشکننده هیچ دردی را دوا نخواهد کرد جز ضایع وقت وتلفات مردم
عبدالرحیم کوهسار

>>>   افغانستان در بحران سیاسی قرار گرفته من حس می کنم یک تحولات بزرگ در افغانستان ومنطقه رخ خواهد داد گذر زمان انرا مشخص خواهد کرد که این تغیر وتحولات به نفع کی می انجامد وکی بصورت صحیح وزیرکانه ازان استفاده می کنند . ضرب المثلی است که می گویند شری خیزد که خیری غریب دران باشد حال ما این تحولات را به فال نیک می گیریم که شاید خیری به حال تمام ملت مظلوم ستمدیده این سرزمین باشند.
جویا از تهران

>>>   تا زمانیکه عدالت اجتماعی تامین گردد وقانون بر جامعه حکم روا ای نماید ومردم از نعمت سواد مستفید گردند واز حق وحقوق خود اگا هی حاصل نما یند داثتن دولت ریاستی متمر کز که در راس ان افراد دلسوز صادق وطن پرست با نظم وبا دسپلین تحصیل کرده ومستحق ازطرف مردم تعین و انتخاب گرددلازمی پنداشته می شود در غیر ان افراد زیادی غیر مستحق یک تعدا در اطراف صدر اعظم ویک تعدادی هم در اطراف ریس جمهور کشور جمع گردیده حق به حق دار اش نمی رسد وحیچ کس هم نمیتواند در شرایط فعلی جلو ورود این چنین اشخاس را در غضب کرسی های دولتی بگیردوقدرت دولتی به د وبخش تقسیم گر دیده تضاد ها هنوز هم فربه تر میگرد د عبدالرحیم کوهسار لطفا این مطلب را نشرنوما اید

>>>   ازموده ره ازمودن خطاست
مهدی

>>>   از این ایتلاف پشتونها بسیار در هراس و رنچ هستند و انگشتان خود را دندان میکنند.
به امید خراسان بزرگ
انور کابلی

>>>   اگردراین ائتلاف آقای داکتر عبدالله ودیگر شخصیت های بانفوس از هر قوم اشتراک نموده باهم متحد شوند امیدواری تازه پیدامیشود بشرط اینکه به اشکال مختلف دشمن دربین ایشان تفرقه ایجاد ننمایند باید معتادانه عمل نمایند به امید اینکه با هم توافق نمایند .
قاری ذبیح الله حاجیزاده از سمنگان

>>>   اگر قرار است فردا این ائتلاف تشکیل شود، لازم است تا امروز آنرا تشکیل نمائید تا مانع لگام گسیختگی های کرزی شوید، زیرا کرزی میخواهد با بی اعتبار ساختن نهاد های قانونی کشور و زیر پا کردن قانون اساسی با دایر نمودن لویه جرگه برای یک دوره پنج ساله دیگر بر سلطنتش ادامه دهد.

>>>   خداراسپاس گزارم که دولت مردان مابه تازگی به اتحاد و اتفاق پی برده اند ای کاش وقت ترپی میبرد
امیدوارم از این اتحاد سواستفاده نگردد وبرای همیشه پایدار باقی بماند
و یکباردیگر تشکر میکنم از اینکه دولت مردان ما باهم اتحاد نمودند وهمچنان امید وارم از این اتفاق برایی زور گویی استفاده نشود
تشکر
انور افضلی

>>>   از فـــســـیــــلهای سیاسی کشور نباید انتظار مثبت برای کشور داشت.

>>>   تاکه یک پشتون درافغانستان زنده باشد فارسی زبان ها هیچ کاری کرد ه نمیتواند آزموده را آزمو ده همه تان امتحان خودرا داده اید شما هیچوقت به کارتان کامیاب نخواهد شدید ههه ههههههه
ازکابل

>>>   اعضای این ائتلاف امتحان خود را در دهۀ 90 و ویرانی کابل پس داده اند.
مردم آنها را خوب میشناسند!!
ورشکستگان سیاسی و تشنۀ قدرت!!!!

>>>   بنظر من بهتر خواهد بود که ائتلاف های دیگری که وجود دارد همان تقویه شود بهتر خواهد بود چون با ایجاد ائتلاف دیگر و تا اینکه مردم با آن آشنا شود وقت گیر خواهد بود پس بهتر است ائتلاف ملی و مطرح کشور را (ائتلاف تغیر وامید ) تقویه کرده ودست این خون آشامان حکومت کرزی را از صحنه قدرت کوتاه کرده و سرنوشت کشور را بدست خود رقم بزنیم که بدست خود فروشان
ح .س غ

>>>   بیچاره فارسی زبانها هرقدرکه میکند نمیتواند به آرزوهای شان برسد
فارسی زبان از کابل تایک نفر اوغان است خراب افغانستان است

>>>   یک مثال است که میگن یک نفر را قتل کرد ی قاتل هستی اگر 100نفر را قتل کردی قهرمان هستی این دونفر خو قهرمان است برادرتوهم قهرمان بود تو چند نفررا قتل کردی که همرا با اینها آمدی هههههههههه ازکابل

>>>   امید است که این ائتلاف در رفع مشکلات افغانستان کمک کند.
و یک امید واری دیگر باشه برای مردم رنج دیده ما.
هر اقدام که به خاطر رفع مشکلات اقتصادی صورت بگیرد اقدام نیک است.

>>>   تا زمانیکه ائتلاف ها سیاسی و در چوکات قانون باشد و حرکت مسلحانه ای را بدنبال نداشته باشند هیچ ممانعتی نیست که بگوییم کی با کی ائتلاف میکند. مردم افغانستان در انتخابات خود فیصله کنند که کی را میخواهند و کی را نه!
جمال

>>>   هم وطن به خاطر نجات مردم افغانستان از این حالت وگام گزاشتن در مسیرصلح سازش پیشرفت ترقی به دور از هر نوع مداخله دیگران من نظر خود را منحیث یک فرد این وطن نوشتم که اگر قرار باشد برای همیش به جنگ ها و ویرانگری ها خاطمه داده شود بهتر ان است از بین ملیت های با هم برادر افغا نستان چهره های نو خدمت گوزار صادق ومستحق بر گوزیده شود درتفا هم با کشور های همسایه وجامعه بین المللی دولتی را تشکیل دهند که کشور ما از اینحالت نجات یابد زیرا در گزشته ها به اثر بوجود امدن شرایط همان زمان مشکلات های بوجود امد ازردگی های دربین است که رفع این کدورت ها ز زمان می خواهد د رغیر ان هر ۳ شخصیت قابل احترام است هر کودام خد مت انجام داده اند اگر از نظر اشخاصی نقد میشوند اما خد مات شان در دوران جهاد و مقاومت فرا موش ناشدنی است این حقیقت را با ید پزیرفت جنرال صاحب دوستم ملیتی را دستگیری کرد واز زمین بلند ساخت ک به دیده تحقیردر اجتماع دیده می شودند این یک حقیقت است اینکه در جنگ ها اشتراک داشته وظیفه خود را انجام داده ویا برادر محترم احمد ضیا مسعود ومحترم محقق صاحب خدمات ارزنده انجام داده اند در وقت زمان اش اما درایندها چهره ها به چهره های جوان تحصیل کرده مستحق زرورت است که دست بدست هم بدهند دور از کینه وکدورت وطن خود را اباد نمایند---
عبد الرحیم کوهسار

>>>   به جواب برادر غمخوارتان از مزارشريف
شما خود را اصلاح بکنید و بعدا بگو که من غلطی دارم و من از طریق امتحان وزارت حترم تحصیلات عالی آمدم و تو خودت چه میدانی از روی کلامت ما فهمیدم و تو حق نداری بالای من چیزی وارد بکنی خود را اصلاح کن و دهر راهت باش .فهمیدی ؟؟؟؟
"محصل غمخوار از روسيه"

>>>   قهرامانان ملت باهم يكجا پلان تباهي ونفاق وجنك قومي وبرادر كشي را براه مياندازند, مبارك همه ما باشد باز هم آماده كشت وخون برادران خود باشيد، بخاطريكه ما سخن خدا را نمي شنويم مكر سخن ظالمها وجابرين سياسي را بخاطر كه از قوم وسمت دفاع نموده باشيم دفاع ميكنيم برادران عزيز هر انسان نزد خدا مسؤول است از هر عمل قول وفعل انسان در روز محشر سوال ميشويم لذا نبايد آله دست اين جنايتكاران شويم همه ملت بايد با مشت آهنين جواب اين جنايتكاران را داد اينهما مارا خر وبي عقل وجاهل فكر ميكنند، نه خير ما ازينها كرده داناتر وفهميده تر هستيم ما صلح وازادي ويك افغانستان سربلند ميخواهيم
والسلام
هاتف

>>>   بله . این هم یک سرگرمی دیگر. یکی نیست بپرسد شما بزرگواران در ائتلاف های قبلی کدام حرکت مثبت را برای مردم به سرانجام رساندید که به دنبال ائتلاف جدید هستید؟
محمد عالم - کابل

>>>   این رهبران امتحان خویش را داده اند، دیگر به سود ما تمام نمیشوند، همه باید دولت منتخب را حمایت بکنند، با وجودی کاستی های که دارد.
وطندوست

>>>   خداوند کند که این اتحاد باعث آوردن خوشبختی به تمام مردم افغانستان شود. نه به یک قوم و قبیله خواهشمندم از مردم ما که از اشتباهات گذشته عبرت گرفته مصدر خدمت و تحکیم عدالت و صلح باشند نه منحیث آشوبگران و منافقین.
بغلانی

>>>   به جواب برادر غمخوارتان از مزارشريف
شما خود را اصلاح بکن و بعدا بگو که من غلطی دارم و من از طریق امتحان وزارت محترم تحصیلات عالی آمدم و تو خودت چه میدانی از روی کلامت من فهمیدم و تو حق نداری بالای من چیزی وارد بکنی خود را اصلاح کن و در راهت باش .فهمیدی ؟؟؟؟
"محصل غمخوار از روسيه"

>>>   سلام دوستان!!!!!!!
این یک اقدام خوب است که جناب استاد حاجی محمد محقق و جنرال صاحب دوستم و احمد ضیا مسعود کردن ما این اقدام را به فال نیک میگیریم و امیدوار هستیم که جلوی قوم پرستی را این تشکیل بیگیرد و امیدوار هستبم که دیگر دوستان هم به این همبستگی بیپیوندد و از شما دوستان عزیز خایش میکنم که زود قضاوت نکنید
علی لندن

>>>   به نظر من که فردی از اجتماع خود هستم وهیچ گونه تمایل جز به گفتن هقا یق بخاطر سر بلندی اذادگی ختم جنگ اتحاد واتفاق مردم سر زمین ام ندارم وازنوشتن وگفتن این حرف های خود تمع وتوقع هم از مردم خود ندارم وباوجود توهین تحقیر رهبران- موبلغین نویسندهای شان صادقانه خدا را در نظرگرفته از مد ت چند ما میشود به همکاری یکتعداد از فرزندان دلسوز هم وطن ام حرف ها ودرد دل خود را با همه کمی وکاستی که داشت به مردوم خودگفتیم چرا مردم ما در جنگ وبرادر کشی به سر میبرند چرا درجامعه ما بی عدالتی و بی قا نونی است چرا ما ازدیگران عقب ماندایم چرا در یک خانه زندگی میکونیم اما اعتماد با لای یک دیگر نداریم چرا یکی خورد ودیگری بزرگ محسوب میشود چرا انسان ها ی جامعه به لسان منتقه وسمت تقسیم ساخته شده اند درحا لیکه همه انسان ودر یک کشور زندگی میکنیم درگزشته ها اگرچنین بوده مردم اگا هی نداشتند اکنون جها ن به یک دهکد ایی کوچک تبدیل گر دیده شرم اور نیست باداشتن هزار ها مغز متفکر د ر جامعه ما باز هم دنباله رو اشخا ص باشیم که عملا به تحریک دیگران ازکشتن برادر خود دریغ نمیورزد ویا هم از دشتن روابط خود با کشور های بیرونی افتخار می نومایدزین به اسپ به فکر گرفتن قدرت هستند در حلیکه منافع کشور هاا یجاب مینماید با همه کشور ها روابط دیپوماتیک داشته باشند ----ذره هستی--- ادامدارد

>>>   ما از این اییتلاف ها زیاد دیده ایم.احمد ضیا مسعود ،مسعود نمی شود .اینکه او یک سیاست مدار نیست در دوران معاونتش ثابت ساخت.
رهبران محترم از دست شما هیچ بر نمی اید به ما به نصل سوم مقاومت باور کنید و انگشت حیرت به دندان بگزید.
پیرو مسعود

>>>   ا ما در مورد طا لبان هواداران ودیگر افراطیون وشرکای شان باید گفته شود به هیچ وجهه اعمال رفتار کردار رهبران شما به مردم افغانستان قابل بول نبوده حیف است که انسان به شما هموطن بگوید ملیون ها انسان هم وطن خود را درحا لیکه از امارت ا سلامی واز اسلام حرف میزنید باعمل کرد های قرون اوستا ای تان به خاک خون کشید یت از حلال کردن انسان ها گرفته تا سنگ سار وتیر باران سوختن بستن اخر این مخلوق هست کرده خدا هستند بخاطر زندگی کردن افریده شده اند به تحریک دیگران جان انسان ها را میگیرید پیش خدا چه جواب داری اگر واقعا مسلمان هستی در قر ان شدیدترین وبزرگ ترین گناه کبیره همان قتل اانسان بیگنا است اخر تو وامسال شما پیرو کدام قران هستیدکشور به ویرانه تبدیل گشته نه خودت توان جور کردن انرا داری ونه همسایه های تماع میگزارند این گشور جورشود وبا استفاده از موقع دیگر ان هم که خود را صاحب صلا حیت واختیار دار کشور میدانند جز به تفرقه ونفاق به کار دیگری علاقه وتمایل ندارند مردم ماند دست به در گاه خدابه دوعا که چه وقت از شرشما خلاص شوند ونفس راحت بکشند شرم تان باد با این عمل کردتان----ذره هستی

>>>   سلام به همه امید که از گذشته ها عبرت گرفته باشند و حال باهم توافق کنند و مردم را از مشکلات فارغ سازند.

>>>   اسلام وعلیکم ورحمت اله..
این همان جنگ جویان وآدم کشان سال 1371 استنند این مطلب را همه مردم وطن میداند که این ها کیها استنند هدف شان معلوم است میخواهند اقوام مظلوم وطن را یک بار دیگر باهم بجنگانند در گذشته دل شان یخ نکرده این فتنه گری معلوم است این آرمان را بگور خواهند برد با احترام
فیصل شاهاز مکرویان سوم

>>>   اقلیت های یک جامعه بایدهمواره استراتژی اتحادوائتلاف رابه عنوان یک ابزارتعدیل قدرت علیه اکثریت فاشیست بکارگیرد.

>>>   اینها میخواهند با ایجاد یک ائتلاف جدید، جبهه داکتر عبدالله را تضعیف نمایند، و در مقابل دولت نگذارند که یک جبهه قوی رشد نماید، و اپوزیسیون دولت را گروپ های متعدد و کوچک جلوه دهند

>>>   امید وار هستم که این اشخاص با ائیتلاف تغیر و امید و گروپ عدالت خواهی افغانستان یکجا شده و یک طرح جامعه برای بیرون رفت از بحران کنونی افغانستان مطرح کنند تا باشد این آقایان حکومتی نیز به حرکت آمد دیگر بحران نیافرینند .
مجیب (گلبهاری )

>>>   هم وطن مشکل اصلی مردم ما ورنج دیرینه که به ان خو گرفته اند این است که افراد واشخاص به ذوق وسلیقه خاص خود شان بدون این که منافع کشور خودرا در نظر بگیرند وپلانی برای پیشرفت سعادت ملت ومردم خود متا بق خواست جامعه خود داشته باشند دنباله رو کیشورهای پیشرفته جهان گردیدند واز رفتار انها تقلید نمودند درمسیر راه شان اگر به مخا لف عقیده خود روبرو گردیدند انرا به شکل بی رحمانه از بین بردند وبعدا توسط موبلغین خود انرا سرپوش گزاشتندکه تا ایمروز از صد ها قتل مرموز افراد نام دار کشور کسی اگاهی پیدا نکرداکنون هم بعد ازگزشت سال ها وروی کار امدن دولت ها در پشت صحنه موجود هستند دایرکتری حرکات مسولین را به عهده دارند هرقسم که خواسته باشند همان طور میشود رهبر تعین میکونند شخصیت میسا زند وشخصیت میکشند این ها خود کش بی گانه پر ور هستندنویسنده .هنرمند شاعر پای دو رهبر وشخصیت های موهم را در احزاب موختلف به اشکال مختلف تحت تا ثیر خود دارند با مکانات که دارند میتوانند زشت را زیبا در نظر ها جلوه دهندهمین تایفه وهم کاران انها سبب ضعف اصلی عمل کرد رهبران وسازش انها در برا بر همسایه های بی انصاف وبی مروت ما میباشد که مردم ما را به خاک خون کشیده اند سوال پیدا میشود این ها که ها هستند صادقانه میگویم اینها همکاران همان های هستند که در ترور و نا بودی هزار ها هم وطن ما از جمله روسای جمهور واشخاص نامدارکشور دست داشتند مخصوصا در همین مودت سی سال تا زمانیکه این اشخاص به محکمه بین المللی کشانده نشوند افغانستان هر گزروی ارامی را نخواهد دید من شخصا به حبس انها وافق نستم اما با این کار مردم وکشور از شر ان ترو رستان ومکاران انها نجات پیدا میکند راه خود را پیدا خواهد کرد وهم را با کار وان بشریت به طرف صلح وسعادت گام خواهد گزاشت درغیر ان مردم روی خوشبختی رانخوهد دید وکشور های بین مللی هم ازکمک خود پشیمان --
با احترام-عبدالرحیم کوهسار ---لطفا این موضوع را درصفحه بگنجانید

>>>   جوا نان بیدار کشورم در این روز ها از تجزیه افغا نستان درحلقات معین گپ های شنیده میشود اینکار غیر ممکن وهردویکی تجزیه افغا نستان ودیگری دامن زدن به اختلافات ملیتی وتبلیغ ان کار همکار ترورستان است کسان دیگری هم اگر به چنین تبلیغات دست می زند احتمالا قصدی نباشد من در نوشته های قبلی خود گوفته ام باز یاد اوری میکنم این گرو ادامه حیات خود را در بی اتفاقی مردم می بینندسوال به شما پیدا میشود چطور در جواب میگوم همه کار های خلاف در کشور سر نخ اش بدست همین هاست از قبیل ترور اخطتاف قانون شکنی رشوت چور چپاول وغیره باز برای شما سوال پیدا میشودبخاطرچه در جواب میگویم بخاطر اینک مسایه ها به کشور ما چشم طمع دارند هر کدام میخواهد در افغانستان منافع خود را دشته باشنداین گروه ویا چنین اشخاص امکانات ودر اصطلاح استخبارات اجنت گوفته می شود که ازچنین اشخاص به خاطرپیشبرد مقاصد خود استفاده مکنند در کشور های جنگ دیده چون افغانستان تعداد این جنابان زیاد است ودر هرحزب گرو سمت این ها جا بجا شده اند این راکت زنی ها وترورست پروری ها همسا یه ها از دل پر شان میشودوکه چنین ناز دانه های دارند تعهد سپرده وسرسپرده به تامین منافع شانهمه روزه همسایه ها بر فرق مردم میزنند باتوپ تانک کدام جراتا ست که بالا سیل کند رهبر روحانی ایران اخطار میدهد که جنگ در افغا نستان پایان نمی یابد شوروی ها جفای بزرگی به حق ملت ماکردندکه میتواند صدای خود را بکشد کمکهای بین المللی را بین خویش اقارب تقسیم کردندوغیره وغیره که متوا ند از ترس همین جنابان صدای خود را بکشد این همه تحت سایه همین رهبران شیک پوش باعزت در جامعه پنهان میگرددرهبرانیکه واقعا رهبر بودند یا کوشته شدند ویا هم کنار گزاشته شده بیصلاحیت وبه دردنخور ازطرف همین باند گروپ ها موبلغین وپای دو های شان باتبلیغ زهراگین از صف خارج ساخته شده اند
با احترام ذره هستی

>>>   انهای که طرح به سیج ملی را بدون تصمیم وخواست مردم انجام دهند وبخاطر گرفتن قدرت پیش دستی نموده دست به عمل سازش کارانه ای با تیم حاکم بزنند متوجه باشند که نه تنها به دست خودجنگ داخلی را شعله ور خواهند ساخت وملت به طرف تباهی خوا هد رفت ونام خو درا ثبت تاریخ جنایات جنگی خوا هند نمود----ذره هستی

>>>   انورجان واقعا" پشتونها چی که تمام مردم حیران اند که ایا شما دیده اید که .... جنگی متحد شوند

>>>   نظر من منحیث فردی از اجتماع خود این است احزاب سیاس نظر بنزدیکی اهداف خود بهم کنار بیا یند تا چار ماه دیگرکه به جلسه بن مانده هر حزب نما ینده به کانفراس بن به تعداد که در یک نشست مشترک بین خوداحزاب به موافقه میرسند با تعداد دیگری از هم وطنان مستحق ما که زنها ودختران جوان که بخاتر وحدت ملی مبارزه کر ده اند نیز دجمع انها شامل باشند معرفی نمایند و همچنان تعین ریس دولت موقت ومعا ونین ان برای مودت دوسال که بعداانتخابات صورت میگیرد نیز ازطرف خود افغان ها از چهره های جدید که در دولت سابق کار نکر ده باشد از داخل ویا خارج کشورباشدنیز انتخاب وبصورت مسالمت امیز قدرت انتقل گردد درغیر ان مسولیت بدوش کسانی خواهد بود که در دولت گزشته وایف موهم داشتند باز میخواهند حاکم بسرنوت مردم شوند این کار دور از انساف وحق طلفی است کارباید به اهل کار وومستحق ان سپرده شطود این است راه بیرون رفت از بحران کنونی کشور
با احترام عبد الرحیم کوهسار

>>>   این ها همان دوزدانی جنگهای داخلی در کشور ما افغانستان است.
جاوید از حرمنی.

>>>   اسلام به کسانی که به وطن دل میسوزاند و وطن خودرا دوست دارد. به کسانی خداوند هدایت کند که تا هنوز هویت خودرا را نمیشناسد. گاهی اوغان میگویند گاهی هم دیگر نام ها را میگیرند اینها هستند که وطن را برباد کردند. و راجع به این اتلاف کدام اتلاف دوام کرده اند این هم شروع ورشکستگی اعلاف بدنام دبل عبدالله است افسوس به حال وی و عبدالله گریانوک

>>>   درمورد محکمه فرمایشی باید صادقانه گفت بدون اینکه دولت مردان از اهداف چنین حرکا ت با خبر با شند توسط امکا نات که دارند کشور های همسا یه بخاطر پیشبرد مقاصد و تعقیب اهداف بعدی خود دست به چنین تحرکات میزنند که تا همین موقع مووفق هم بودند ام به مردم خود میگویم این محکمه باید لغو گردد در اینده اگر خدا بخواهد مردم ما متحد شوند بعد از جلسه بن دولت جدید تشکیل میگردد دران زمان ضرورت به یک تعداد کدرهای تعلیم دیده وبا تجربه احساس میگرددکه فعلا در داخیل پارلمان از جمله خواهران وبرادران شخصیت هایدمتقل ویک عده اشخاص فهمیده ومستحق ا ز مجاهدین سابق که خدمات شان باید پاس داری شود موجود است که در دولت بعدی باید سهم فعال داشته باشند نظر به توان مندی شان بهتر ان است مد تی برادران صبر کنند تا زما نیکه دولت جدید تشکیل کردد برادران بجای انها به پارلمان بروند ین بود پیشنهادم به خاطر رفع معزله پیش ا مده------
باحترام ذره هستی

>>>   به نظر بنده باید این بزرگان به جای یک حزب یا اتلاف جدید همه حمایت خود را از جناب داکتر صاحب عبدالله اعلان کنند و در کنار او برای ملت خدمت کنند چون در تاریخ معاصر افغانستان ایشان یگانه رهبر بودند که با دولت کرزی به هیچ عنوان داخل معامله نشدند این حرف است که همه ما شاهد هستیم ولی باقی بزرگان از جمله دوستم -محقق-مارشال فهیم وغیره همه فریب خوردند و از کرزی حمایت کردند که حالا بعد از دو سال فهمیدند پس بروید و از داکتر عبدالله پشتیبانی کنید که حد اقل از شما زیاتر میفهمد و کرزی را هم خوبتر میشناسد .و سلام مجاهد

>>>   علاقه دارم تا بدانم که جمعآ مشاورین رئیس جمهور کرزی چند نفر اندو کیها هستند، اگر معرفی شوند و بعد ازآن از گمان به یقیــــن نظر یات و ارزریابی همه منورین و مطالعه کنندگان در روشنی آن بــــه صـورت بهتر ارائه خواهد شد.
بیشتر همین همکاران دور و پیش اند که در خـــــرابی و متشنج ساختن اوضاع و خرابی روابط بین افراد و اشخاص خیلی رول دارند.
و این آقایان هم ممکن نظریات خو بتر داشته باشند ولی در عمل پیاده ساختن آن توجه جدی و انتخاب اشخاص کار آزموده و صادق برای هموطن شان متعهد باشند ضرورت جدی است.
آرامی و آسودگی شما و همه هموطنانم یگانه آرزوینم است و بس.
دوستادار کهن سال و مسافر شما عزیزان

>>>   سلام :- من با كسانيكه مخالف اين ئتلاف هستند مخالف هستم برادران عزيز كيها بايد اين كشور رنجور وبد بخت را نجات دهد من وتو كه قرار نشسته هستيم و اين همه بد بختي ها را از دور تما شا مينمايم بايد من وتو هم با كسانيكه بخاطر نجات وطن از ظلم بيگانه گان كمر همت بسته اند از هر نوع پشتيباني دريغ نورزيم وتا اخرين حد ممكن از حق و اعدالت پشتيباني نمايم يك تعداد مردميكه فريب دشمنان را خورده والت دست انها قرار گرفته اند نبايد بر كشور حاكم شوند من هيچ نوع تعصب را نمي پذيرم من ارزو دارم تا همه اقوام كنار هم يك زندگي صلح اميز را اغاز نموده تا باشد كه اين همه بد بختي از كشور ما رخت بر بندد با احترام م

>>>   اگر از گذشته عبرت گرفته باشیم که بازهم خوده هوشیار فکر کرده به دیگران حق واحترام قائیل نشویم واینبار صادقانه یکدیگر رابه هر رنگ وقیافه که هستیم منحیث هموطن ودارنده درد مشترک وحقوق انسانی مشترک ومساوی بپذیریم انشاالله امید کامیابی واستقلال وطن خواهد بود .
اما:اگر بازهم مثل ادوار گذشته دچار خود خواهی و....شدیم باز هم جزتباهی مردم وخرابی وطن چیزی دیگر حاصل نخواهدگشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است