کاهش ۶۰ درصدی بهای زعفران در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۰/۳/۲۸ کد خبر: 23469 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شماری از تجار و مسئولان برخی از شرکت های تولید زعفران در غرب کشور می گویند قیمت زعفران نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

زعفران یکی از قیمتی ترین محصولات زراعتی در جهان است و دولت در چند سال گذشته تلاش کرده آن را جایگزین تریاک کنند.

قیمت زعفران در چند سال گذشته نیز تحت تاثیر بازارهای جهانی و منطقه ای نوسان داشته است اما کاهش ۶۰ درصدی قیمت آن، قبلا سابقه نداشته است.

در دو سال گذشته یک کیلوگرام زعفران خالص به 3000 تا ۴۵۰۰ دالر به فروش می رسید اما امسال قیمت یک کیلوگرام زعفران از ۱۵۰۰ دالر بالاتر نرفته است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع در هرات به بی بی سی گفته اند علت اصلی این کاهش قیمت، افزایش میزان تولید زعفران است.

غلام جیلانی حمیدی، مسئول بخش صنایع و صادارت اتاق تجارت و صنایع هرات می گوید با گذشت هر سال بر میزان تولید زعفران افزوده می شود و این باعث کاهش قیمت ها شده است.

در سالهای گذشته تناسب بین میزان تولید و تقاضا وجود داشت، اما امسال تولید بیشتر از تقاضا بوده است و به همین علت قیمت زعفران کاهش یافته است.

به گفته مسئولان بخش زراعت در هرات، سال گذشته بیش از دو تن زعفران در هرات تولید شده و پیش بینی می شود که امسال این رقم به بیش از سه تن افزایش یابد.

هرات به عنوان مرکز تولید زعفران در افغانستان شناخته می شود اما در چند سال گذشته دولت و شماری از نهاد های بین المللی کمک کننده به کشور تلاش کرده اند تا کشت این نبات در دیگر ولایات نیز رایج شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ببخشید اقایی حمیدی صاحب !
طوریکه دیده میشود تولید مواد مخدره هم به اندازه زیاد رسیده مگر قیمت فی کیلو ان در خارج بلند میرود...
علت کاهیش قیمت زعفران را بر اساس بدست گرفتن تجارت این بازار توسط سیاستمداران داخلی و کمی تجاران خاریجی میبینم.
انها بیسار خوب میدانند که دهقان عادی و بیچار افغان بدون چون وچرا بخاطر قراداد رفته نمیتواند و این وظیفه را کسی بدوش خود میگرد که هم قدرت و هم پول دارد.
شما برادران بنوبه خود میتوانید تحلیل درست کنید اما اینکه تجاران و سیاستمداران بزرگ علیه دهانان دست خود را یکی کرده به ثابت کردن ضرورت ندارد.
همه مردم شریف مهینم خوشبخت باشید
احمد احمدزی

>>>   به وزارت مبارزه با مواد مخدر
: بهتر نیست از بودجۀ تخریب مزارع کوکنار ، مقداری را صرف خرید تضمین شدۀ زعفران زارعین کنید تا از روی ورشکستگی به کشت کوکنار روی نیاورند؟؟
(غ/م)

>>>   برادر عزیز ما راست میگوید تمام تجارت را تجاران افغانی که با کلانهای حزبی راه دارند میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است