آمار طلاق در هرات دو برابر شده است
در حالی که میزان خودسوزی و خودکشی زنان در کشور به نصف کاهش یافته است ، اما متاسفانه میزان طلاق در بین زوجهای جوان بسیار زیاد شده است. 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۲    ۱۳۸۸/۴/۳۱ کد خبر: 2229 منبع: پرینت

به گزارش بخش اجتماعی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper) : طی دو سال گذشته آمار طلاق در ولایت هرات دو برابر افزایش یافته است.

براساس این گزارش در حالی که میزان خودسوزی و خودکشی زنان در کشور به نصف کاهش یافته است ، اما متاسفانه میزان طلاق بسیار زیاد شد.

اکثر زنانی که در دادگاه از شوهران خود شکایت می کنند و ادعای طلاق مینمایند از رفتارهای بد مردان خود ناراضی بوده و علت اصلی این جدایی ها را حاکم بودن قانون مرد سالاری درجامعه می دانند.

در گذشته میزان طلاق در کشور بسیار بسیار پایین بوده است ، حتی آنقدر ها نیز آمار خودکشی و خودسوزی در جامعه نداشتیم، اما متاسفانه از روزی که تلویزیون های کابلی و سریالهای ایرانی و هندی و غربی پا به عرصه خانواده ها گذاشته است، سطح توقعات مردم تغییر یافته است و به جرات می توان گفت که یکی از علتهای اصلی این گونه طلاق ها ، مساوی نبودن وضعیت کنونی کشور با وضعیت مجازی در فیلمها و سریال هاست. که جا دارد مسئولین محترم رسانه ها در انتخابات برنامه هایشان بیشتر دقت نمایند.

یک مورد از خودسوزی زنان که در بیمارستان هرات بستری می باشد

http://www.afghanpaper.com/pics2/200907221118234061.jpg

http://www.afghanpaper.com/pics2/200907221118233195.jpg

این خانم نیز برای شکایت از همسرخود به دادگاه مراجعه کرده است

http://www.afghanpaper.com/pics2/200907221118233064.jpg

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردها به این نظر هستند که وقتی با خانمی ازدواج میکنند به این فکر هستند که برای خود غلام و کنیز آورده اند و با وی به صورت درست و انسانی برخورد نمیکنند و همین است که شیرازه خانوده برهم میخورد و زوج ها از هم جدا میشوند، من فکر نکنم که این مسئله خیلی ارتباطی به سریال ها و فلم ها داشته باشد؛ از روزیکه حقوق بشر شده و نهاد های دفاع از حقوق زن ها در افغانستان به وجود آمده حالا زن ها با جرئت از حق و حقوق خود دفاع میکنند.

>>>   در جامعه ای که مرد ها برای ازدواج شان باید چندین هزار دالر بدهند یعنی دختران را از پدرانشان میخرند مردها ان را به عنوان یک کالا مینګرند بدین ترتیب تنها راه چاره به دست پدران دختران است که این همه پول از ما مرد ها درخواست نکنند تا مرد ها احساس مالکیت بر زنها نکنند و دیګر مرد ها به زنها به چشم کنیز ننګرند
غلام سخی
هرات

>>>   در یک جامعه وقتی که تبعیض بین پسر و دختر زیاد باشد امکانات خشونت و بی عدالتی در ان جامعه هم یک تاثیر منفی را بالای خانواده ها می اندازد بدین لحاظ ګفته میتوانیم که این همه خشونت و جانسوزی بالای زنان به همین تبعیضات برمیګردد و همچنین وقتی دختران خرد سن را به پول می فروشند چون کشوریک کشور فقیر است در این جا پسران یک حالت عقده و کینه از خانواده دختر به دل میګیرند که در اینده بالای دختر خشونت مینماید
مزمل ننګرهار

>>>   به نظر من علت احساسی نبود سواد کامل در جامعه ما است
همین که مرد ها فکر میکنند (زن یعنی غلام ) از کم سوادی افراد است

>>>   كسانيكه چنین آزادی را میخواهند وهمیشه سر زبان ها است که الحمدالله در هرات ومزار آزادی است --- پس ازاین گونه عواقبش هم باید پزیراباشند چون که آولا مساله آتش زدن بود در میان دخترها وحالاطلاق به اوج خود رسیده چون که شوهر با اندک ترین خلاف با خانمش خانم خود را طلاق میدهد وخانم هم قبول کرده وفردای همان روز بامرد دیگری ازدواج میکنم چراکه این کارها برایشان چیزی عادی است ومیگویند که این است آزادی افسوس به حال مان >>>

>>>   یکی از مشکلات اصلی در این مورد این است که اکثر این ازدواج ها از روی شناخت و آگاهی صورت نمی گیرد. لذا وجود مراکز مشاوره و راهنمایی در زمینه ازدواج و انتخاب همسر ضروری به نظر می رسد. قبل از ازدواج این مراکز می توانند دختر و پسری را که قصد ازدواج باهم را دارند از نظر ویژگی های شخصیتی و خانوادگی چک و بررسی کنند که آیا این دو نفر از نظر ویژگی ها، خانواده، سطح سواد، اقتصاد، سن، فرهنگ و... با همدیگر تناسب و همخوانی دارند یا نه؟ اگر این مسایل رعایت شود، اختلاف خانوادگی به حد اقل ممکن می رسد.
محمد از هرات

>>>   غلام سخی جان کامل راست فرمودید
من 7 سال شد که نامزد هستم و مقدار پول و محفل عروسی که از من میخواهند به هیچ وجه تهیه کرده نمیتوانم
بارها خواستم که پدر مادر نامزدم را قانع بسازم اما به هیچ وجه راضی نشدند
برای این عروسی که آنها می خواهند حداقل 15000 دالر ضروروت هست و من حیران و پریشان هستم که آخر چه خواهد شد

>>>   خوب من از هرات هستم ميخواهم كه براي برادران و خواهران بگويم كه اگر پدران دختر هاي خود را نفروشن خوب خواهد بود مرد كه سالها كار ميكند و بعد از سالها كار ميرود كه زن بگيرد فاميل عروس ميگن كه بيا 5000$ بدي كه من دختر خود را براي تو بدهم اما اين درست نيست .
او سالها كار كرده كه 6000$ پيدا كرده كه زن بگيره از اين پول كه 5000$ رفت و او بايد كه قرض كند و عروسي خود را بكند و بعد از عروسي زن ميگه كه براي من لباس 2000 افغاني بخر خوب شما فكر كنيد اگر لباس را براي زن نخرد زن با او جنگ خواهد كرد يا به عروسي نميرود خوب اين زنها فكر نميكنند كه شوهر من تا به شام كار ميكند و 300 افغاني مياورد آن 300 افغاني را نان بخرد لباس بخرد يا پول برق را بدهد هزاران چيزي ديگر خوب اگر شما دختر ان تان را نفروشيد آن 6000$ براي دختر تان آرامي مياود و براي داماد شما هم خوب است تشكر از شما ((( و ))) من نميتواتم كه نام خود را نوشته كنتم تشكر از شما

>>>   من به کلی با دیدگاه این دوستم موافق نیستم که میفرمایند آمار بالا رفتن طلاق هیچ ارتباطی با سریالها وفیلم هائ که از طرف بعضی از شبکه هائ خصوصی پخش میشود ندارد.والسلام
رحمت یوسفی از پاکستان.

>>>   خشونت یعنی برباد نمودن یک جامعه و علت که این همه خشونت ها را به میان مواور مواد مخدر است و فقر چو ن سطح تعلیم بسار کم است و مضریت مواد مخدر را نمیداند که عوامل بد این چی خواهد بو بدین لحاظ کفته میتوانم که خشونت بربادی جامعه و خانواده اګر به این موضوع توخه نشود خشونت در بین خانواده ها افزایش مینماید و بالای خانم ها و اولاد ها خود ظلم منیماید و جانسوزی در خانواده ها زیادمشود که این واقعات دلخراش در ولایت هرات افزایش یافته است امیدوارم که مقامات مسول توجه نماید
مزمل ننګرهار

>>>   در دین اسلام این هم حرام است که زنان خود را اتش بازاند چون این را حال نسیت اول بعید همسره خود را بفهیند که من چه کناه کردام که من را لته و کوب مکوند .اگر با ان هم نشود باید همره به فامیل این کپ را در جریان بگزارد .اگر این هم نشود
پس بعید به دولت مراجعه کند و حقوق خود را از دولت بعید به دست بایورد نا از رای جانسوزی .اگر همسراش
احمد طارق .اورنگ زیب .از مکوریان سوم

>>>   یکی از مهترین مشکلات که فعلا در افغانستان وجود دارد این است که دخترهای خود را در سنین کوچک ازدواج مینمایند د ر حالکه پسر توانایی این راندارد که فامیل خود را حمایه نماید و به عمال بد دست میزند مثلا ادم کوشی و دوزدی و جانسوزی و امثال دیگر ، وقتی دختر و بجه از ازدواج خود راضی باشد این حادثات هیچ وقت راخ نخواهد داد چو ن اینها از زنده گی خو در اضی است بس از فامیل ها محتر م خواهش من اینست که به این موضوع اساسی به دقت توجه نماید که در اینده خاطرات خوب داشته باشد نه خاطرات بد چو ن افغانستان یک مملکت اسلامی است و مطابق قانون اسلام عمل نمایم .
مزمل ننگرهار .z.M

>>>   اورنگ زیب جان چه نظر جانانه دادی
گوشکو اگر این پیام را خواندی جواب بده که تو اورنگ زیب برادر هوشنگ هستی؟
چندین سال قبل با دو برادران در مکتب هم کلاس بودم که اسم هایشان اورنگ زیب و هوشنگ بود که در مکرویان سه بودند
تمیم از لندن

>>>   با انکه همیشه با این موارد مخالف هستم که مرد نباید بالای خانم های شان از خشونت کار بگیرند و اینکار از نگاه شرعی نیز جواز ندارد ، اما زندگی کردن در یک جامعه سنتی و اسلامی بعضی نزاکت های دارد که باید همیشه به ان توجه کرد . امید که خانم ها بالای من قهر نشوند میپردازیم به یکی دو مورد از عاملین این موضوعات:
1 - چون افغانستان در طول تاریخ خود از داشتن یک زمامدار خدمتگار که در قسمت تعلیم و تربیه توجه میداشت محروم بوده است و همین عوامل باعث شده تا مردم نتوانند بعضی مشترکات زندگی زن و شوهری را درست درک نمایند.
2 - ورود یکتعداد فرهنگ های بیگانه ( انتقال شده از خارج ) متاسفانه توسط یکتعداد خانم های افغانی خود ما که انها خود درخارج با روحیه و کلتور خارجی پرورش یافته اند و با امدن در افغانستان میخواهند انرا منحیث دفاع از حقوق زن در اینجا عملی نمایند .درحالیکه خود همین خانم اصلا به روش های زندگی خانواده گی چنان پابند نیستند.
3 - عدم رعایت و کنترول نشرات یک تعداد رسانه های تصویری کشور بخصوص سریال های هندی که سراپا مزخرفات است نیز تاثیرات خود را بالای زندگی خانواده گی در کشور ما دارد .
4 - چون ما در یک کشور اسلامی سنتی زندگی میکنیم یک تعداد خانم های محترم همان مکلفیت ها و مسوولیت های که درمقابل فامیل های خود دارند فراموش میکنند.
همه اینها موارد اند که امار همچو واقعات غم انگیز را در قبال داشته باشد .
حسن غمکش

>>>   سلام به همه شما چرا زندهگی خوش تان را به خطر طلاق مواجه میسازید در آغاز که پیوند دو نفر بسته میشود باید والدین رضایت جانبین را در نظر داشته باشند هیچ گاه به خواست خود شان فرزندان شان را ازدواج ننمایند، چنین از دواج ها پیامد های مانند خود سوزی ، خشونت خانواده گی، حتا طلاق در قبال میداشت باشد ودر جایی دیگر خود ازواج های زود به هنگام. بیاید تا از قران کتاب مقدس ما مشعل اسلام کمک گرفته تا در چاه تاریک زنده گی با چشم کور پرتاب نکنیم ونشویم با تشکر از شما کهمرا هم وقت دادید تا چند کلمه گپ های دلم را شریک شما سازم. زنده باشید.
مرسل فرهاد مسکونه شهر کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است