شــــــــک نکنید؛
بامیان جزء افغانستان نیست؟!
باشندگان بامیان برای چندمین بار با راه اندازی راهپیمایی مسالمت آمیز سیاست های دولت را نسبت به این ولایت تبعیض آمیز خوانده و دولت را متهم به کم کاری در عرضه احداث منابع تولید انرژی برق در این ولایت کردند اما گویا فریادشان به گوش کسی نمی رسد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۰/۲/۱۲ کد خبر: 21579 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شهروندان ولایت بامیان روز یکشنبه در یک راهپیمایی مسالمت آمیزدولت مرکزی را متهم به کم کاری در عرضه احداث منابع تولید انرژی برق در این ولایت کردند.

مظاهره کنندگان سیاست مسئولان دولتی را در قبال ساکنان این ولایت تبعیض آمیز خوانده و خواستار برقراری انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی در بین تمام ساکنان کشور شده اند.

چند سالی هست که باشندگان این ولایت می گویند که بامیان جزء افغانستان نیست کسی قبول نمیکند؟!

هر چه بامیانی ها بیشتر فریاد می زنند کمترکه چه اصلا کسی نمیشنود و به گوشه کسی نمی رود!

آنان برای چندمین بار به صورت مصالحه آمیز مظاهره کردند و خواسته هایشان هم همان خواسته های همیشگی است؛ برق، آب و کار همین...
نمی دانیم در نقش جغرافیایی دفتر آقای اسماعیل خان، سرپرست وزارت آب و برق جای البته اگر باشد جایی به اسم بامیان هست یا یا ...؟!

مردم بامیان سیاست های دولت را نیز نسبت به این ولایت تبعیض خوانده وخواستار انکشاف متوازن در سراسر کشور شدند.

این در حالی است که چندی پیش مسئولان ولایت هرات گفته اند که جاده های شهر هرات به زودی از برق آفتابی تنویر خواهد شد!

در زمینه های دیگر هم نیز دیگر وزرا و سرپرست ها پا جا پای جای آقای اسماعیل خان گذاشته اند.

راهپیمایان در پایان با صدور یک قطع نامه 6 ماده ای از نهاد های ملی و بین المللی خواستند که برای رفع عاجل مشکلات مردم بامیان اقدام نمایند.. آنانهمچنین در این قطع نامه خواستار رفع بیکاری ،ایجاد کارگاههای تولیدی ،فراهم نمودن آب صحی و باز خواست از وزارت انرژی و آب در رابطه به پروژه های منظوری در بامیان شدند:

1-برای حل دوامدارمعضل تاریکی و بی برقی در بامیان اقدامات لازم صورت گیرد .
2-برای رفع بیکاری کارگاههای عمومی و تولیدی ایجاد گردیده و اشتغال یابی زمینه سازی گردد.
3-برای دسترسی به آب صحی شهروندان بامیان توجهات بیشتری مبذول داشته شود .
4-از پالیسی وزیر محترم آب و انرژی در رابطه به بامیان بازپرسی صورت بگیرد.

راهپیمایان بامیانی همچنان از مسئولین این ولایت خواستند که برای یادبود از حرکت های نمادین مدنی مردم بامیان چوک سر بازار مرکزاین ولایت را به عنوان چوک ارکین نامگذاری شود.شهروندان بامیان چندید بار با راه اندازی حرکت های نمادی مدنی مانند کاه گل کردن سرک ،دادن تقدیر نامه به الاغ های آب رسان در مورد آنچه بی توجهی دولت مرکزی می دانند مشکلات خویش را ابراز نمودند اما گویا فریادشان به گوش کسی نمی رسد ...


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی دوستان یکی ازمشکل عمده که مردم بامیان دارد همین صلح دوستی ایشان است اگرمردم بامیان مانند مردم جنوب به پاخیزند چندین نفرازکارمندان که درریاست های که دربامیان توجه نشده لت وکوب نماید ویابکلی ریاست واب وبرق بامیان ودگرریاست های که هیچ کارنکرده بوبندد فکرمی کنم شاید کدام توجه صورت گیرد چه کنیم نام ان اداره وریاست راکه دربامیان است هیچ کارنمی کند
محمد بامیانی

>>>   مناطق هزاذه جات محروم ترین مناطق اقغانستان است که دولت هیچ توجهی به زیر ساخت های ان نمیکند.اگرپشتون ها جای ما بودند هر روز حنگ و در گیری در این شهر بود این از فرهنگهای صلح طلبی و انسان دوستی این منطقه از افغانستان است.

>>>   معلوم است كه باميان جزء‌ افغانستان نيست چون مردم آنجا افغان نيستند. امروز حوادث و عملكرد دولتيان نشان داد كه افغانستان كجاست و غير افغانستان كجاست. افغانستان آن مناطق كشور را شامل مي مي شود كه نجيب زادگان در آنجا زندگي مي كنند و تار و پود بدن شان و گوشت و خون شان با ديگران فرق دارد و احتمالا از مواد بسيار با ارزش ساخته شده و خاكي نمي باشند.

>>>   من فكر نمي كنم كه در كشور مثل افغانستان كسي از طريق اعتراض هاي مدني شان صاحب احقاق حقوق خود شوند، در كشور مثل افغانستان بايد از قوم انتحار، طالب، تروريزم، كوچي، دشمن زن، مخالف علم، وانسانيت بايد بود تاكه دولت به پا بوسي شان شتافته و به خاستهاي هاي شان توجه كنند.
ضيا عسكريار  

>>>   من که به یادم می اید مردمان این ولایت از خیلی وقت پیش تا به حال اظهار مظلوم نمایی می کردند حتی پدرم میگه اینها حتی زمان ظاهر شاه هم همین طور مظلوم نمایی می کردند.

>>>   برادران ملامت درجه اول در ولایت بامیان خود والی و تیم ان است هیچ کاری را یاد ندارند به جز دزدی و زر اندوزی وهیچ خدمت را نخواهند کرد و نمی کنند ونکردند برویند ببنید اگر چه من باشنده اصلی بامیان هم نیستمتمام صلا خیت بامیان به دست جند تا قدرتمندان غزنی که با جند تا جنگ سالار جنگی ارتباط مستقیم دارند و در خدمت همین جنگ سالاران و اینها در غم جا بجای کردن اقارب و دوستان خود در ادارات که منابع پو لی داشته باشند هستند واین تیم والی به حدی بی کفایت و بیکاره است که اصلا" در غم مردم بیچاره بامیان نیستند
ایا یک والی همین قدر قدرت و صلا حیت پولی ندارد که 5حلقه چاه عمیق را در ساحات که واقیعا" مردم این ولایت از نبودن اب مشکل دارند حفر کنند و نل کشی کنند ایا قدرت اعمار کردن یک سر بند را هم ندارند که مردم بامیان از مشکل بی ابی بازتمام مناطق با میان را خداوند مهربان به حدی سیر اب سا خته که هیچ مناطق دیگر ولایت نسیت انهم از اب شفاف و معدنی حیف که این تیم بی کفایت تمام چشم خودرا به خیرات و کار کرد های موسسات خارجی گرفته است اگر همین موسسات خارجی کدام خیرات را برای مردم کمک کردند خوب اما والی صاحب بازهمان پول خیرات را زدو بند تیمش میکنداما مردم بیچاره سرگردان اند نمی دانم که این تیم چه وقت از سرشانه های مردم بیجاره بامیان پائین میایند تمام مردم را خیرات خور امو خته کرده است باز کاشکی همین خیرات هم خیرات خوب و سراسری تمام بامیان باشند یک بی اتفاقی کی در بین مردم همین تیم جنگ سالاران انداخته است با مردم تاجک تبیعض قومی به حدی جریان دارد که اصلا"مردم تاجک را از بامیان نمیدانند فکر می کنی که مردم تاجک اصلا" از بامیان نیستند و مها جر امده اند و به قسم سیا ه پوستا ن دوره اپارتاید هستند هیچ یک از مناطق تاجک نشین حتی یک پیاده هم در دولت سهرابی جان ندارند و تمام اطفال پسر تاجک از نعمت سواد محروم و دخترتاجک بیچاره را از دروازه هم بیرون نمی مانند یک تا جک بالای زمین خود یک خانه برای خود اباد کرده نمیتواند بنام اینکه این ساحه مربوط ملل متحد است این است وان است باز همین زمین راکه یک جنگ سالار هزاره خرید با در بین ان خانه وحتی هوتل نیز اباد کرده میتواند اما تا جکان هیچ قدرت و صلا حیت نان خوردن هم را ندارند کسی نیست که صدای مردم تاجک را بشنوند که چقدر ظلم و حق تلفی همرایش می کنند باور کنیدمردم منطقه سیغان و کهمرد را به حدی بیغیرت امو خته کرده اند که در زمان رایگیری وکیلان جرئت رای دادن به هم قوم خود را نداشتند می دیدی که رای به یک نماینده هزاره میدادند همین جنگ سالار برایش سخن بندی گیری را به نام اینکه تو جمیعتی و یا طالب هستی می تر سا ندند زمین های مردم بیچاره تا جک ها ره همین هزاره های دیگر ولایت به زور جنگ سالاران خود غضب و چور می کنند برویند ببنید تمام پو هنتون بامیان را مردم هزاره جاغوری ها و جوانان مناطق دیگز هزاره نشین غزنی پر کرده من اگر جه بخیل با جوانان دیگر مناطق نمیباشم اما قدر اجازه تحصیل رابرای جوانان خود بامیان هم بدهند تمام دوایر دولتی را همین مردم گروگان گرفته اند پلوچلو است اما کار هیچ ایا شما دیده اید که کدام ولایت بی برق باشد چرا همین والی همرای وزیر اب برق مشکل بی برقی را مطرح نمیکند برادر حق داده نمیشود بلکه خواسته میشود
امید نشر کنید

>>>   سلام خدمات خواننده گان این سایت، به نظر م راه حل مشکلات مردم بامیان از طریق حرکات مدنی امکان پذیر نیست چون دراین کشور منطق انتحار وتفنگ وخشونت است وهم خارجی ها به این منطق بها میدهند کسانی که انتحاری می کنند و مکتب سوزی وسرگ ها را انفجار میدهند به آنها امتیاز میدهند لذا اگر مردم بامیان بدنبال سرگ وبرق ومکتب هستند باید انتحاری وبمب وانفجار را تجربه کنند.
رهگذر

>>>   عزیزان بامیانی ! شما و موتر شما چند عوارض تخنیکی دارد که کسی بفریاد شما نرسیده موتر تانرا به ورکشاپ نمیبرند :
1- شما مردم انتحار نمی کنید که کسی غم شما را خورده پیش تان عذر و زاری نمایند ،
2- مالچر های سرسبز دارید که اگر داد و فغان شما را بشنوند ، از کوچی های ناقل سلیمان کوهی را کی بشنود ؟
3- ما که در همواری هستیم برق ما شب در میان است ، شما که در کوه ها زنده گی میکنید و هر شبه روشنی مهتابی دارید ، شما را به برق شب در میان چی حاجت است ؟
4- اصل گپ را موتری خراب کرده که مذهب تانرا کشاله کرده در چره یی کوتل یک لینگه اکسل شکستانده ، چند شب جمعه سر قبر بنز 1620 بودا حلوا تقسیم نموده ، زیم زیم بودایی بخوانید تا اگر غم شما را جرمنی ، جاپان و چین بخورند ، از خرسواران شاش شتر خورکه خیری نیست !

وغیره و غیره ... مزاری

>>>   سلام و درود بر سر زمين تاريخي و كهن باميان ، درود بر مردان و شير زنان باميان باستان .
نفرين هميشگي بر تنگ نظران و سيه دلانيكه با افكار دگم شان بت تاريخي اين سر زمين را نابود نموده و سعي داشتند كه قدمت تاريخ اين سر زمين را نابود كنند، ولي كور خوانده بودند شاعر ميگويد:
( چراغي را كه ايزد بر فروزد - هر آنكس پف كند ريشش بسوزد )
سيه دلانيكه چشم ديدن شير مردان و شير زنان باميان را نداشتند و ميخواستند از جغرافيايي افغانستان حذف كنند كه الحمدالله موفق نشدند چون خداوند پشت و پناه اين مردم مظلوم ميباشد.
حالا بياييم از اوضاع و احوال معيشتي اين ولايت بحث كنيم آقا اسماعيل خان كينه ديرينه كه با اين مردم دارد هرگز حاضر نخواهد بود ذره اي از امكانات برق و آب در اختيار اين مردم زحمت كش بگذارد ولي اگر اين مردم هم مثل مردمان جنوب يك گروه طالبان تشكيل بدهند و آب را در گلوي ... خشك كنند خود شان ميايند و دودستي برق و آب در اختيار اين مردم قرار ميدهند و هر گونه امكانات ديگر.
متاسفانه افغانستان سوته مسلمان هست تا زمانيكه زور پشت سر آنان نباشد آدم نميشوند.
پس اگر اسماعيل خان اين نوشته را ميخواند گوش كن ( اي برادر اسماعيل خان ارباب تو كه از حس وطن دوستي سر شار هستي آيا از حس وجدان هم بر خوردار هستي؟ آيا وجداني در وجود شما قدم گذاشته ؟ بيا حس انسانيت و همنوعي خود را حاكم كنيد و امكا نات كه در افغانستان هست ولو اندك بصورت مساويانه تقسيم كنيد) تو كه داد از مسلماني ميزنيد فرداي محشر و روز قيامت را ميدانيد كه چه روزي است؟ ان روز تمام اين مسائيل و سوالها را جواب خواهي داد.
ممكن است مردمان اين خطه امروز از امكانات دنيوي بر خوردار نباشد و شما بنده خدا اين امكانات را از ايشان دريغ كنيد ولي شما در نزد خدا چه جواب داريد؟ مگر شما جهاد في السبيل الله نكرديد؟ براي مكتب اسلام و حقانيت اسلام جهاد نكرديد؟ شما مگر سالها درد آوارگي سوار بر يك جيپ روسي در شهر مشهد را نكشيديد؟ شما مگر از امكانات اين كشور در اين پست و چوكي نرسيديد؟ شما مگر از خون سرخ جوانان اين مرز و بوم به اين اريكه تكيه نكرديد ؟ پس بيا خدا را حاضر و حضور بدان از قدرت كه اكنون در دستان شما قرار گرفته به صورت مساويانه و بدون هيچگونه تعصبات قومي و مليتي تقسيم كنيد تا فردا در برابر خداوند بتوانيد جواب داشته باشيد و سر بلند باشيد. مگر چند بهار ديگه شما زنده ايد ؟ و روزيكه از دنيا رفتي چه با خودت ميبريد؟ برق ؛ آب و يا ...
مكن بر زير دستان ستم كه دستيست بالاي دست تو هم
العاقل في الاشاره به برادران بامياني آرزوي توفيق دارم و اميدوارم كه با دستان پر توان و عزم راسخ به اين مشكلات فايق آيند و به برادر عزيزم اسماعيل خان آرزوي سلامتي دارم تا افكارش از چارچوب انحصاري خارج شده و تمام كشور را مثل هرات بداند.
موفق باشيد شير مردان و شيرزنان باميان اميد وار باشيد كه خداوند منان چراغهاي خانه و دل شما را هميشه روشن داشته باشد و چراغهاي خانه و زندگي بد خواهان شما هميشه خاموش و گرفتار ابدي باشد.
ع از آنطرف مرز

>>>   بلی شما مردم سا ده با میان بودند که شمارا قوماندان محقق فریب و طی سخنرانی در انتخا بات برای بد ترین وفاسد ترین ریس جمهور یعنی حامید کرزی رای دادند وهیچ یادم نمی رود که محقق میگفت شما به کرزی رای بدهند سرک بامیا ن الی غور وهرات پخته واسفالت می شود وشما مردم ساده برای دروغ های محقق دست می زدند امتیازات پولی را مححق گرفت وشما شریک جرم در برابر خدا وملت شدند حا لا مسخره بازی میکنند یک سرک هارا کاه گل ویک روز ، خر ، را مدال قهر مانی میدهند ...از ین نظام فاسد وزیران دزد هیچ تقا ضا نداشته باشند ان مدال خر را به گردن الکین ویا محقق به اندازند وهوشیار باشید دیگر کسی ازشما سو استفاده نکند

>>>   خدایا تو خودت بهتر می دانی که چه کسی صاحب حق است . پس همان کن که به صلاح تو است یا رب العالمین.
مولوی عبد الصمد.هرات ....

>>>   دایکندی هم همچنان جزو افغانستان محسوب نمی شود...

>>>   پس مرجع قضاوتتان پدرتان می باشد...

>>>   بامیان کاش فقط به اندازه ی یک هزارم ولایتهای دیگر کمک می شد. گناه اصلی مردم بامیان آرامش و صلح طلبی آنهاست. البته گناه دیگر نیز دارد که سادگی و صداقت شان است. زیرا هنوز با شهر ها و مردمان دیگر ارتباط زیاد پیدا نکرده. در کل وطندارای ما در بامیان شدیدا محـو م اند . فقط خداوند به دادشان برسد.
نجم الدین بدخشانی

>>>   ,وقتی سرور دانش که به نمایندگی از مردم هزاره به وزارت رسیده بود می گفت افتخارم نیاوردن هزاره در وزارت است،از دیگران چه انتظاری می توان داشت

>>>   مردم هزاره به خصوص مردم بامیان از معاون دوم رئیس جمهور محبوب شان جناب خلیلی بخواهند که با کرزی صحبت کند تا دست از تبعیض بردارد و به همه مردم افغانستان رسیدگی کند. با جناب استاد خلیلی صحبت کنند؛ خلیلی ای که همیشه با حقوق قوم هزاره به نفع خود معامله کرده است. تحویل سلاح مردم هزاره به دست طالبان که یاد تان هست. توجیه حضرت ایشان در رابطه با تحویل سلاح هم که یاد تان نرفته است که گفته بود طالبان یک دولت است و حامی مثل پاکستان دارد، لذا با طالبان نمی توان جنگید.
مردم بامیان از این شخص معامله گر بخواهند که با کرزی صحبت کند.
غلام سرگردان از بامیان

>>>   مردم شریف بامیان اول این والی بیدین شعله یی را خلع کنید بعدا در رابطه به ترقی وتعالی همچنان درقسمت وکلای تان تصمیم بگیرید زیرا اکثریت انها متکی به شما نبوده وبه بیگانها زیادتر توجه دارند

>>>   کارت شناسایی را بنام افغان صادر میکند و 70 فیصد فارسی زبان همرای اوزبیک ها را به جرم افغان که مساوی است به پشتون و پشتون مساوی است به طالب شریک جرم این جانیان قرن 21 قرار میدهد . اگر باز سازی با میان به میان امد تیم این قبیله پرستان متحجر به نام هزاره باز سازی نمیکند و مدال اوری یک قهرمان هزاره بنام افغان خیلی برای این دولت فاشیست مزه دار است ولا کن از باز سازی در هزارستان حرف نز نید که تحملشان نیست .

>>>   در جامعه اي كه مسئله فرهنك نهادينه نگردد زمينه تبعيض و خشونت فراهم مي گردد و جون در جامعه افغانستان درطي چندين سال از حكومت قوم خاصي ضد ارزشها به جاي ارزشها نهادينه شده بديهي است كه قومي خاصي مورد ظلم وتبعيض واقع گردد و هيج دور از انتظارنيست.

>>>   تا تمام اقوام افغانستان از این رهبران مافیائی و جنگسالار خود نبُرند، هیچ جای افغانستان آباد نمیشود.
عبیدالله

>>>   بامیان مستعمره افغانستان است.

>>>   باميان و دايكندي خيلي هم مهم نيست. تشويش نكنيد.

>>>   بامیان شهر تاریخی وکوهن سال افغانستان است روزی شود که بامیان جای برای بهترینها شود و کسانی که چشمشان بلند نمی شود حسرت بخورند
خالیق جاغوری

>>>   مردم هزاره باید مثل مناطق جنوبی کشت خشخاش را رایج کنند. اگر این کار را انجام دهند توجه جهانیان را بخود جلب میکنند. آنها نباید تحت تاثیر تبلیغات های پوچ رهبران شان قرار بگیرند. خود شان میدانند که رهبران شان فقط دنبال پور کردن جیب خود شان است و گاهی هم نمایشی می آیند با چند دروغ و کلک مردم ساده لوح هزاره جات را بازی میدهند. و مردم بامیان و دیگر مناطق هزاره جات باید یاد بگیرند که رهبران مفت خور و مقامات دولتی که در مناطق شان برای دروغ و فریب اذهان عامه میایند پیش پای شان گوسفند و گاو نکشند. وقتی وعده های دروغی شنیدند بجای تکبیر شعار مرگ بر دروغگویان و خائنین ملت سر دهند تا این اوباشان کمی بخود بیایند.
کشت خشخاش در مناطق هزاره جات تنها راهی برای مبارزه با این دولت فاسد و ...است.

احمد از بلجیم

>>>   بامیانی ها خود تان را همیشه فدای رهبرای تان کردید . حالا هیچ کس هم به فکر تان نیست ، همیشه به حرف رهبر های تان حرکت کردید کشته شدید حالا بروید از همان اشخاص بخوا هید ویگ کم بعد ازاین عقل بگیرید .هیچ کسی بدرد تان نمی خورد فقط خود چاره را سنجش نماید
وسلام
ramazan kazimy bamyany


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است