نهادهای جامعه مدنی:
تری جونز باید محاکمه شود...
نهادهای جامعه مدنی در ولایت بلخ ضمن محکوم کردن جنایات اخیر در مزار؛ خواستار به دادگاه کشانیدن عاملان خشونت های اخیر در مزارشریف به ویژه تری جونز، کشیش آمریکایی شدند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۰/۱/۱۷ کد خبر: 20645 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نهادهای جامعه مدنی در ولایت بلخ خواستار محاکمه تری جونز، کشیش آمریکایی که اقدام به سوزاندن یک نشخه از قرآن کریم نموده بود؛ شدند.

به دنبال تظاهرات خشونت بار در مزارشریف و کشته شدن 7 کارمند خارجی دراین تظاهرات نهادهای جامعه مدنی در ولایت بلخ با صدور قطعنامه 6 ماده ای خواستار به دادگاه کشانیدن تری جونز شدند.

آنان همچنین خواستار به دادگاه کشانیدن عاملان خشونت در مظاهره روز جمعه در مزارشریف شدند.

عبدالحمیدصفوت،رییس اتحادیه نهادهای جامعه مدنی ولایت بلخ طی یک نشست خبری ضمن اعلام همدردی با قربانیان حادثه اخیر در مزار و سایر نقاط کشور گفت که ما خواهان به دادگاه کشانیدن رویداد مرگ بار اخیر هستیم و از جامعه بین المللی می خواهیم تاعاملان این قضایا به ویژه کشیش آمریکایی را که یکی از عاملان اصلی این بی نظمی ها می باشد؛ مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

در همین حال قاضی سید محمد سامع، رییس کمیسیون حقوق بشر زون شمال کشور خواستار به دادگاه کشانیدن تری جونز از سوی دولت آمریکا شد.به باور وی تری جونز به مقدسات دینی میلیونها مسلمان توهین کرده است.

وی تأکید کرد که هر چند مظاهره حق مسلم مردم است اما کشتار غیرنظامیان در این راستا به هیچ وجه قابل قبول برای نهادهای بین المللی و مردم افغانستان نیست.

گفتنی است که در تظاهراتی که پس از ادای نماز جمعه گذشته از سوی هزاران تن از شهروندان مزارشریف در اعتراض به سوزاندن قران کریم صورت گرفت این تظاهرات از سوی شماری از افراد به خشونت کشانیده شد که در نتیجه 11 تن بشمول کارمندان دفتر سازمان ملل کشته و بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند.
در پی وقوع این حادثه شماری از سران ملی و بین المللی این رویداد را محکوم کردند و عمل تری جونز را نفرت انگیر خواندند.

در همین حال برخی از آگاهان بر این باورند که تظاهرات مزار تنها واکنش علیه کشیش امریکایی نبود بلکه ابراز خشم کور علیه حکومت و متحدان غربی‌اش نیز بود.هر چند این تردید وجود دارد که شاید گروهی از عصبیت مردم استفاده کرده و آن حادثه خونین را رقم زده است اما واقعیت این است که نظم کشور از دست حکومت بیرون شده است.

این در حالی است که رییس جمهور نیز هفته پیش در جلسه شورای وزیران با اعتماد به نفس خاص خود گفت که حکومت او توانایی گرفتن مسئولیت‌ها را داشته و کسانی که در مورد این ظرفیت تردید دارند، به لحاظ ذهنی وابسته به خارجی‌ها باقی مانده‌اند اما حادثه مزار نشان داد که حکومت در برابر بی‌ثباتی‌های سیاسی ناتوان است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت افغانستان به تنهایی توانایی غارت . چور و چپاول مردم را دارد . غریزه دولتمردان در این لایتنهایی و جنون آمیز است این غریزه در وجود همه کارمندان دولتی اعم از ریاست جمهوری و کارمندان عادی بطور میراثی موجود است و به هر اندازه که سطح دارایی آنها از غارت مردم بالا میرود به همان ادازه غرایز آنها هم بالا میرود مثال زنده آنرا در انتخابات پارلمانی میتوان دید.98% اعضای پارلمان همان غارتگران هستنند که برای وکیل شدن چه کار های که نکردند هیچگاه یک روشنفکر عادی آرزوی وکیل شدن را ندارد و اگر هم داشته باشد هرگز به آرزوی خود نخواهد رسید.اگر 2-3% از افراد در پارلمان راه پیدا کردند از عجایبات است. حال سرنوشت مملکت در بحرانی ترین شرایط یه دست این افراد است که نه تنها زورمند و غارتگر بلکه غیر مسلکی هم هستنند به طور مثال میتوان از تقرر یک معلم "مامور و یا چهادی عادی که رابطه با ریاست چمهوری و یا کدام زورمند بیگر دارد در پست وزیر داخله'عدلیه' تچارت و دیگر وزارتخانه ها.
با تصور این حالات میتوان آینده و سرنوشت مملکت را ترسیم کرد.

صبور مزارشربف

>>>   سلام خوانندگان عزيز!
تيري جان لئين وكثيف بايد هرچه عاجل محاكه ومجازات شود چون وي احساسات مسلمانان را خشمگين ساخته است وازسوزاندن قران هيچ ضرري به الله متعال رسانده نميتواند چون خداوند خودمي فرمايد: "انا نحن نزلناالذكر واناله حافظون"

>>>   عجب!!! حیران به این مسلمانان ساده استم!!! میخواهم منحیث یک مسلمان از سایر مسلمانان، خصوصاً از آن قماش مسلمانانیکه دایماً در جستجوی بهانه برای برهم زدن نظم جامعه استند، پرسشی نمایم و آن پرسش اینکه:
آیا خداوند(ج) دارای مقام عالیتر است یا قرآن؟؟؟ آیا پیغمبر خدا محمد مصطفی(ص) دارای مقام بالاتر است یا قرآن؟؟؟
در نزد من جواب این است که مرتبه خدا(ج) و محمد(ص) بالاتر از قرآن است زیرا:
اگر خدا(ج) نمیبود، قرآن را کی میفرستاد؟؟؟ و اگر محمد(ص) نمیبود، خدا این قرآن را بوسیله کی به بشریت میرساند؟؟؟
حالا که چنین است، استند مردمان بیشماری که خدا(ج) را قبول ندارند (العیاذباالله) و پیغمبری حضرت رسول خدا را نمیپذیرند، پس با آنها چه باید کرد؟؟؟
کشیش امریکائی کاری را کرده که نمیتوان انتظاری بیشتر از این از وی داشت، آخر او مسلمان نیست، او کاری را کرده که عقیده اش بوده ولی ما اکنون کار او را با کاریکه در مزار شریف توسط مسلمانان انجام شده، چگونه به مقایسه بگیریم؟؟ بریدن سر یک انسان بیگناه در مزار با سوزاندن قرآن در امریکا چه روابطی میتوانند داشته باشند، او (کشیش) با انجام دادن این کار به بسیار راحتی توانست اسلام را توسط خود مسلمانان بدنام کند و به جهانیان نشان بدهد که این است چهره اصلی اسلام!!!!
نهاد های جامعه مدنی در ولایت بلخ خواهان محاکمه تریجونز (کشیش) میشوند خبر ندارند که او مسلمان نیست که حکم شرع بالایش قابل تطبیق باشد، چرا عناصر بیکفایت نزدیک تانرا که نتوانستند امنیت مظاهرات را بگیرند، به محاکمه نمیکشانید؟؟؟ چرا استاذ عطا، جنرال دبل داوود مورد پرسش قرار نمیگیرند؟؟؟ من یقین دارم که در سازماندهی این تظاهرات، استاذ عطامحمد خان نور و جنرال صاحب داوود دست اول دارند، اینکه کنترول از دست شان رفت، خود را بکوچه حسن چپ میزنند، اگر کسی قابل پرسش و محاکمه است، پس او اول استاذ عطا است، ثانیاً جنرال داوود است و بدنبال شان سایر مسئولین دیگر امنیتی، نه تریجونز را کسی محاکمه خواهد کرد و نه قرآن سوزان طالبی و جهادی را، اگر محاکمه خواهند شد، شاید چند بیگناهی که بدون واسطه باشند.

کمـــــــــین

>>>   عجیب است والله
درکشورخود ما کسانی هستند که ازقرآن واسلام منیث ابزارسیاسی خود استفاده میکنندآنهامحاکمه نمیشوندولی این آقا ازیک کشور مثل افغانستان به یک امریکایی هوشدارمیدهد واقعآ مسخره آمیزاست. بروبرادرپشت ازین موضوعات نگردیگان کارعام المنفعانه دیگررا انجام بده.

>>>   تری جوئز سابقه دینی چندان ندارد و چند نفر نظامیان اند که تحت نام کلیسا با خشونت به اسلام عزیز بر خورد میکندږ دین اسلام به کتاب های اسمانی ایمان داشته و به آین ومقدسات دیگران بی حرمتی نکرده و نمیکند. پس اداره ملل متحد، کنفرانس اسلامی( وظیفه اش معلوم نیست و خپ چپ است)و سایر عیسویان جهان اگر به دین خود احترام دارند باید د رمحا کمه این جنایت کار جدیت نمایند . در غیر آن مردم افغانستان قسمیکه شاهد صحنه هستید عمومآ از احساسات کار میگیرند که این احساسات سبب ویرانی کشور خود شان و بد بینی در مقابل غر بی ها خواهند شد.

>>>   دولت امریکا به گپ های رئیس جمهورت برابر پوست پیاز اهمیت قایل نیست، چه رسد که به گپ آقای عبدالحمیدصفوت،رییس اتحادیه نهادهای جامعه مدنی ولایت بلخ، اهمیتی قایل شود.
باز هم خوب است، لاعقل عقده دلت باز میشود.
عبیدالله

>>>   من کاملاً به حرف های کمین موافقم. ما نمیتوانیم تمام مردم را محاکمه کنیم و یا همه غیر مسلمانان را بکشیم. حق اینرا نداریم. پس وقتی انگشت انتقاد دراز میکنیم یک انگشت بطرف دیگران و سه انگشت بطرف خودماست. رییس صاحب جامعه مدنی نباید خودرا با بیان حرفهای بی اثر و بی منطق مسخره میکرد. این ریس جامعه مدنی است نه یک آدم معمولی و بیسواد که بهوا مشت بزند. ما اول حق نداریم که به کشور دیگری هدایت بدهیم چه بکند ویا چه نکند. یک افغان دیوانه که ملحد شد دولت افغانستان نتوانست که قوانین شرعی را بالایش جاری سازد چطور شما از کشوری که آنجا آزادی بیان است و هیچ کس ولو رئیس جمهور شان نمی تواند از قانون سر پیچی نماید میخواهید یکسی را به جرم آزادی بیان محاکمه کند؟؟ دیگر اینکه جواب ما مردم "فرشته ها" در جواب قرآن سوزی چه بوده سربریدن؟؟ که صددرصد مخالف ارشادات قرآن و دین ماست پس خب خودرا گرفته از این پیش ما مردم را در جهان شرمنده نکنید. ما ازطرف خداوند ج محافظ قرآن و دین تعیین نشده ایم در حالی که خود ما از 10 نفرما یک نفر اگر قرآن را آموخته باشیم معنی آنرا نمیدانیم صرف برای ثواب آنهم در تنها در مراسم فاتحه خوانی و ختم می خوانیم و بس هیچ وقت بحثی راجع به قرآن نداشته ایم، هیج وقت از طرف همین نماینده های جوامع به اصطلاح مدنی معلوماتی و سیمینارهای در رابطه به تفسیر و تحلیل آبات کلام الله مجید نداشتیم شرم است بما که خودرا میراث دار و محافظ کلامی میدانیم که معنایش ندانسته و به ارشادات آن عمل نمی کنیم. کشیش امریکایی جوابگوی خود خواهد بود و ما بلی ما در برابر خداوند ج جوابگوی اعمال خود خواهیم بود. در بارگاه رب العزت ذرۀ از گناه و خطا و یا ثواب پوشیده نخواهد ماند. آنجا یعنی در حضور پروردگار عالمیان این دلیل احمقانه که گناه کشیش امریکایی منجر به قتل بی گناهان شد پذیرفته نخواهد شد. مثقال ذرتآ خیراً یره مثقال ذرتاً شراً یره!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است