نمایشگاه عکسهای تاریخ افغانستان در وزارت خارجه آلمان
عکس هایی از تاریخ 200 ساله افغانستان درسالون وزارت امور خارجه آلمان در برلین ذریعه آقای میشایل اشتینر نماینده ویژه آلمان در امورافغانستان و پاکستان و آقای پاویل بوخهرر از بنیاد کتابحانه افغانستان در سوئیس افتتاح گردید 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۹    ۱۳۸۹/۱۱/۲۱ کد خبر: 19102 منبع: پرینت
عکس هایی از تاریخ 200 ساله افغانستان درسالون وزارت امور خارجه آلمان در برلین ذریعه آقای میشایل اشتینر نماینده ویژه آلمان در امورافغانستان و پاکستان و آقای پاویل بوخهرر از بنیاد کتابحانه افغانستان در سوئیس افتتاح گردید.

بخشی از این عکس ها از جنکهای اول و دوم افغان و انگلیس و دوران شاه امان الله خان می باشد. طراحی این عکس ها توسط دانش آموزان و دانشجویان 34 ولایت افغانستان صورت گرفته است که نه تنها در زمان جنگ بلکه گوشه ای از تاریخ و هویت ملی افغانستان را برای نسل های جدید معرفی می کند.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815342358.jpg

آقای پاویل بوخرر انگیزه نمایش این عکس ها را چنین می گوید : متاسفانه افغانستان به علت جنگهای سه دهه اخیر در جهان از نام خوبی برخوردار نبوده است، ما می خواهیم توسط این نمایشگاه عکس نشان بدهیم ، که افغانستان یک کشور زیبا و با تاریخ و فرهنگ باشکوهی می باشد.

او گفت ما می توانیم از این طریق ، گذشته افغانستان را معرفی کنیم که افغانستان در دهه 60 و 70 نطر به شرایط همان وقت کشوری مدرن و یک جامعه باز بوده که با قوت خود نسبتآ توسعه یافته است و توانسته فرهنگ و هویت خود را حفظ کند.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815341239.jpg

این نمایشگاه بطور مشترک و با همکاری اقتصادی وزارت خارجه آلمان و وزارت آموزش و پرورش افغانستان و چند نهاد دیگر تآمین شده است.

این عکس ها و محتوای تاریخی آن در اختیار دانش اموزان مکاتب قرار داده شده که در حال حاضر در مکاتب از آن به عنوان گوشه ای از تاریخ افغانستان استفاده می شود.

بخشی ازعکس های قدیمی به صورت نقاشی و عکس هایی از دوران امیر شیرعلی خان و امیرحبیب الله خان و پادشاهی

آمان الله خان ، دوران صدارت داوود خان ، نادر و ظاهر خان ، امیرحبیب الله خان کلکانی و اعضای کابینه اش و دوران صدارت آقایان میوند وال ، نوراحمد اعتادی ، داکتر عبدالظاهر و موسی شفیق به صورت عکس های سیاه و سفید به نمایش گداشته شده است.

بیشتر این عکس ها به دوران داوؤد خان با کنراد آدناور صدراعظم المان و ظاهر خان با جان اف کندی ، ظاهرخان با خرسچف ، بلگانین وعکس های دیگری که به اوایل سال های 1800 میلادی تا اوایل سال های 1900 میلادی می باشد ارتباط دارد.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815343410.jpg

تاریخ 250 ساله افغانستان با فراز و نشیب ها و ساخت و باخت های فراوانی با خارجی ها روبرو بوده و گاهی شاهان مستبد و ظالمی بر مردم حکومت کرده اند که این هم جز تاریخ کشور ما می باشد.

چندین عکس از دوران حبیب الله خان کلکانی نیز به چشم می خورد.

آقای پاویل بوخهرر در مقابل این سوال که چرا از حبیب الله خان کلکانی به عنوان شاه و یا امیر تذکر نرفته است ، می گوید: نظر به شواهد اسناد تاریخی که موجود است حبیب الله خان کلکانی خودش نخواسته است ، که از او به عنوان پادشاه و یا امیر یاد شود او بیشتر خود را خادم و یا خدمتگار مردم افغانستان می دانسته است.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815341066.jpg

آقای میشایل راینر نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان در رابطه با ویژه گی های این نمایشگاه در برلین چنین می گوید : من واقعا بسیار خوشحالم که ، توانستیم در وزارت خارجه آلمان عکس هایی را نشان بدهیم که در افغانستان دانش آموزان و داشجویان آنرا می بینند و به آن فکر می کنند.

آقای راینیر اضافه می کند: شرایط سیاسی مصر ما را در افغانستان وادار می سازد برای حفظ امنیت در افغانستان بیشتر جدی باشیم و زمینه را فراهم کنیم تا خود افغانها بتواند در آینده نزدیک مسؤولیت امنیت را به عهده بگیرند.

وی افزود : یکی از اشتباهات ما این بود که پس از خروج نیروهای شوروی سابق ، افغانستان را فراموش نموده به حال خود گذاشتیم.

گرچه این عکس ها تاریخ و تمدن افغانستان را ازسال های 1747 میلادی به تصویر می کشد ولی تاریخ پر افتخار، فرهنگ و هویت مردم این خطه باستانی برمی گردد به زمانی که این خطه بزرگ تمدن بشری آریانا و خراسان بزرگ نام داشته ، که بیش از سه هزارسال تاریخ پر افتخاری داشته ، که باید بخشی از برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش افغانستان و تدریس دانش آموزان باشد.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815344781.jpg

تفکرات و گرایش هایی در افغانستان وجود دارد که تاریخ افغانستان را فقط تا دوران احمد شاه می شناسند و خود را شامل افتخارات تاریخ با شکوه دوران تیموریان ، سلجوقیان و... نمی دانند و از همین جهت نابودی تاریخ و تمدن این سر زمین توسط فرهگ ستیزانی چون طالبان که با نابودی آثار تمدن بودائیان در بامیان آغاز نموده و در نابودی آثار دیگری چون شادروان محمد سعید مشعل در هرات و سایر نقاط افغانستان همچنان ادامه دارد.

حمله طالبان به زبان و فرهنگ ستیزی و نابودی تاریخ و تمدن این حطه باستانی چیز جدیدی از تاریخ ما نیست. بلکه این تفکر ستیزه جویی علیه فرهنگ و تاریخ شکوهمند این سر زمین برمی گردد به سال های 1750 میلادی و دوران بعد از آن تفکرطالبانی برای نابودی فرهنگ و تمدن این خطه تاریخی در بخشی از مردم افغانستان که بیشتر خود را حافظ منافع قبیلوی می دانند روز بروز افزایش می یابد که اثرات منفی آنرا ما در طرز حکومتداری در افغانستان و حتی در پارلمان این کشور به خوبی مشاهده می نماییم.

در کشوری که شهروندان آن نتوانند با استقلال کامل به زبان مادری خود تکلم کنند و از واژه های ناب فارسی استفاده نمایند، مگر اینکه بنام های بیگانه و یا جاسوس یاد شوند ، مگر می توان چیز دیگری غیر از فرهنگ و زبان ستیزی باشد.

مشتی عناصر نادان و بی سواد که هیچ افتخارتی از زبان و تاریخ خود ندارند ، از روی حسادت با دیگران به خود اجازه می دهند در شماری از روزنامه ها و سایت ها  به زبان فارسی بتازند و بگویند فارسی زبانان باید از کدام واژه ها استفاده کنند و یا نکنند.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201102/201102100815344548.jpg

روز دوم نمایشکاه فردی را دیدم که با دیدن عکس ها مرتب سرش را تکان می دهد. از او راجع به نمایشگاه عکس پرسیدم. اوگفت نام من حاجی میرویس است. او که تقریبآ فرد کهن سالی بود گفت : درمیان این عکس ها شاهان مستبد وعیاشی دیده می شوند که دست شان به خون مردم افغانستان آغشته است و او به صراحت از عبدالرحمان به عنوان پادشاه سفاک و مستبد نام برد. ولی او درنهایت ایجاد نمایشگاه را در المان عملی مثبت دانست که می تواند تصویر دیگری را از افغانستان به جهانیان معرفی کند.

 

محمود منجم زاده برلین المان

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بوخرر یک آدم فرصت طلب و 420 است سالهاست که از افغانستان سو استفاده کرده ، و جندین ملیون دلار پول از بابت این نمایشگاه ها گرفته در حالیکه میشد با این پول جندین مکتب جور کرد.

>>>   خیلی ها جالب ودیدنی است کاش من هم میتوانستم در این نمایشگاه اشتراک میكردم واز نقشهای دیوارهای برلین دیدن میكردم .
نوشین از مزارشریف

>>>   واقیعتهای تاریخی افغانستان درینست که خارجیها قبول نمایند،بایکعده فرهنګ ستیز و ضد تمدن انسانی به تماس بوده و درتمامی جنایات نسبت به فرهنګ ستیزان داخلی دست بالا داشته اند.
نمونه مثال ان حمایت همین خارجیهای اروپایی و امریکایی از فرهنګ ستیزی طالبان وحمایت شان در زمان زمامداری طالبان از انها و همین اکنون حمایت بدون قید وشرط خارجیها از مافیای موادمخدر ومافیای ترورسیم تمدنی در ړدرون دولت یا به عباره همه جانبه حمایت خارجیها از دولتیکه با سراسر تقلب و سراسر طالب پرستی و القاعده دوستی زبان زد است میباشد.

>>>   آقای منجم زاده یک شخص خیلی ..... است. از خداوند برایش هدایت می خواهم.
محمد از برلین المان

>>>   خوب هست آلمان کشور دوست افغانستان هست در طول تاریخ به افغانستان خیلی کمک کرده وحالا هم می خواهد درین زمینه ها فعالیت کند .این که مردم ما خیانت می کنند این مسله جدا هست .
غیاثی کاپیسا

>>>   چرا روی این عکس ها نور فلاش خورده ....؟

>>>   من نمیدانم بودای بامیان از قلعه اختیارالدین چه کم داشته است که عکس آن را در نمایشگاه نیاورده و یا افغان پپر آن را روی سایت نگذاشته است؟
Rahgozar

>>>   آلمانی ها نشان دادند که آریای هستند و از مردم اریانا حمایت میکنند .
غیاثی از هند

>>>   زیرا عکس ها تحت شیشه است.

>>>   به به در برلین چنین نمایشگاهی
من یک دانشجوی افغانی استم که ازدانشگاه کابل جهت تحصیل به جرمنی آمده ام. چندی پیش خبر شدم که سفیر افغانستان در جرمنی رئیس اسبق دانشگاه کابل آقای اشرف شده است. در زمانیکه دعوی بر سر لوحه دانشگاه یا پوهنتون در کابل به اوج رسیده بود همین آقا رئیس دانشگاه بود که بر ضد اکثریت نام پوهنتون را بالای همه تحمیل نمود. حالا قضاوت با شما که آیا وی نماینده تمام افغانها در جرمنی شده میتواند ؟
ی.م دانش آموز در شهر مونستر

>>>   خوب می بود که یک چند قطعه عکس از حبیب الله کلکانی را هم نشر میکردند. این ......دیگر را ما دیدیم.
روح خادم دین رسول الله شاد و فردوس برین جایش!
نجیب

>>>   من هم میدانم که انعکاس نور فلاش است اما چرا ... یک عکاس این نکته را نمی داند و عکس را طوری نمی گیرید که این انعکاس نور فلاش نیافتد.........؟

>>>   برای گرفته عکس از داخل قاب که زیر شیشه میباشد لازم به یک کامره حرفوی با قیمت بسیار گداف لازم است که فلش نزند که هر کس توان خرید آنرا ندارد. تشکر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است