منار تاریخی غور در حال فروپاشی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۴۰۳/۲/۳۰ کد خبر: 175385 منبع: پرینت

سیلاب در ولایت غور منار تاریخی جام را که از آن به عنوان کهن‌ترین منار خشتی جهاد یاد می‌شود و بیش از هشتصد سال قدمت دارد، با خطر فروپاشی روبرو کرده است.
منابع محلی ولایت غور در مرکز افغانستان گفته‌اند که جاری شدن سیلاب در روزهای اخیر باعث تخریب دیوارهای محافظتی اطراف منار جام شده و اکنون سیل به دیوارهای این منار برخورد می‌کند.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که سیل این منار تاریخی را احاطه و آب با دیوارهای آن در تماس است.
این روند نگرانی زیادی را درباره خطر فروریزی این بنای تاریخی ایجاد کرده است. به گفته مردم دو سه شبانه روز است که سیل به تنه منار برخورد و منار در آب شناور است.
راه منتهی به منار جام از دره‌های عمیق و کوه‌های بلند عبور می‌کند که رسیدن به این محل اکنون دشوار است و تلاش برای حفاظت از آن به دلیل بسته بودن مسیرهای ارتباطی ناممکن است.

در سال ۱۳۹۸ وقتی این منار تاریخی را سیل تهدید کرد، دولت وقت افغانستان اعلام کرد که کار جدی برای نجات اثر باستانی منار جام جریان دارد ولی توضیح نداد که دقیقا چه اقداماتی برای جلوگیری از تخریب آن روی دست گرفته شده است.
طالبان هم بعد از به قدرت رسیدن در اوت سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که برای محافظت و بازسازی منار جام تلاش خواهد کرد ولی اقدامی در این زمینه نشد.
منار جام که کهن‌ترین منار خشتی جهان خوانده می‌شود از شاهکارهای معماری غوری‌ها است.

این بنا در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان ثبت شده اما همواره شکایت از عدم توجه کافی دولت برای محافظت از آن ابراز شده است.
این منار ۶۴ متر ارتفاع دارد که هشتصد سال پیش ساخته شده و مهمترین اثر معماری دوره غوریان به حساب می‌آید.
یونسکو چندین سال است از دولت افغانستان می‌خواهد برای جلوگیری از تخریب منار دیوار استحفاظی محکمی دور آن بسازد.
منار جام در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین، (۵۵۸-۵۹۹ هجری) از بزرگترین پادشاهان سلسله غوری، ساخته شده که گفته می‌شود قطب منار در دهلی از آن الگوبرداری شده است.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منار غور
سیلاب
نظرات بینندگان:

>>>   اين مناره ارزشمند وبزرك ساخته از خاك هم سرنوشتي بهتر از مجسمه هاي باشكوه باميان نخاهدداشت تالبان حرامي ميهن ما را بسوي ويراني مي برد.از اين غلامان پنجابي چي انتظار داريم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است