آیا عمران خان، احمدی نژاد پاکستان است؟
ارتش به جای کودتا و اعلان حکومت نظامی، حکومت فعلی شهباز شریف را به حال خود بگذارد و از آن به عنوان ابزار مشروعیت برای تصفیه حساب با عمران خان استفاده کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۴۰۲/۲/۲۱ کد خبر: 173038 منبع: پرینت

محمود احمدی‌نژاد را که فرد چندان شناخته شده در جمهوری اسلامی ایران نبود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد اصلی و مقتدر نظامی امنیتی جمهوری اسلامی با ایما و حمایت رهبر بریاست جمهوری رساند. هاشمی رفسنجانی از یاران نزدیک آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه را توسط او در انتخابات ریاست جمهوری تحقیر کرد.
اما محمود احمدی نژاد در سال‌های پایانی دور دوم ریاست جمهوری اش سر ناسازگاری و سرکشی در برابر ولی نعمتان خود سپاه و رهبر در پیش گرفت. سپاه پاسداران را برادران قاچاقچی خواند و برای رهبر بارها نیش و کنایه زد.
محموداحمد نژاد پس از پایان ریاست جمهوری اش مطرود و مغضوب سپاه و رهبری شد. وقتی در انتخابات جوزای سال ۱۴۰۰/ می ۲۰۲۱ خود را نامزد ریاست جمهوری اعلان کرد، شورای نگهبان صلاحیت او را برای نامزد شدن رد کرد، احمدی نژاد گفت کشور در مسیر فروپاشی است. اما دیگر احمدی نژاد یک مهره ی سوخته بود نه حرفش خریدار داشت و نه صدایش شنیده شد.

ارتش پاکستان و سازمان استخبارات نظامی آن آی اس، عمران خان کرکت باز و کفتان تیم قبلی کرکت پاکستان را همچون احمدی نژاد یک شبه به عنوان سیاست مدار و رهبر یک حزب سیاسی مقتدر در سیاست پاکستان بالا آورد و توسط او احزاب اصلی مانند مسلم لیک و حزب مردم و رهبران سنتی و معروف این احزاب را از میدان قدرت بیرون کرد.
تا زمانی که عمران خان با ارتش و آی اس آی، ولی نعمتان خود رابط ی خوب داشت و مجری تمایلات و سیاست آنها بود، جای پای او در فرش سیاست و قدرت محکم بود. اما زمانی که این رابطه برهم خورد و ماه عسل عمران خان و ارتش و آی اس آی به پایان رسید، فرش را از زیر پای عمران کشیدند و او را به زمین زدند. عمران خان را از قدرت برانداختند و دو باره میدان را در اختیار خانواده های شریف و بوتو گذاشتند.

هرچند گفته می شود که در براندازی عمران خان از قدرت، امریکا دست داشت و عمران خان نیز این ادعا را مطرح کرد، اما هنوز نقش امریکا در این مورد مشخص نیست. علیرغم این، عمران خان به سرکشی و مخالفتش ادامه داد و مستقیما ارتش و آی اس آی را نشانه گرفت.
عمران خان اخیرا وارد زور آزمایی و منازعه ی برگشت ناپذیر بر سر قدرت با ارتش و آی اس آی شد. هیچ فشار و شاید تماس ها و تقاضاهای پنهانی این دو‌نهاد مقتدر او را از این زور آزمایی بازنداشت و موجب سکوت او نشد. حتی پس از حمله ی مسلحانه که پایش تیر خورد سکوت نکرد و‌عزمش را برای مقابله با ارتش و آی اس آی جزم کرد.
سر انجام ارتش دیروز عمران خان را دستگیر و به زندان برد. گفته می شود برای عمران خان دو صد دوسیه ساخته اند که باید در مورد هر کدام به دادگاه پاسخ بدهد و محاکمه شود.

بازداشت عمران خان به اعتراض و آشوب گسترده ی اعضای حزب تحریک انصاف به رهبری وی و هواداران او در سراسر پاکستان انجامید.
حالا سوال این است که ادامه ی اعتراضات و عدم آزادی عمران خان اوضاع را در پاکستان در کدام مسیر قرار می دهد؟
ارتش، حکومت نظامی اعلان می کند؟
انتخابات برگزار می شود؟
سرنوشت عمران خان و حزب تحت رهبری او به کجا میرسد؟

شهباز شریف صدراعظم پاکستان عمران خان را دشمن پاکستان خواند و از ارتش خواست با آشوب گری او و حزبش مقابله کند و آنرا پایان دهد.
به نظر میرسد که ارتش به جای کودتا و تصاحب قدرت و اعلان حکومت نظامی، حکومت فعلی شهباز شریف را به حال خود بگذارد و از آن به عنوان ابزار مشروعیت برای تصفیه حساب با عمران خان استفاده کند و پدیده ای به نام عمران خان را در سیاست پاکستان برای همیشه دفن خاک کند.
آیا چنین خواهد شد؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عمران خان
احمدی نژاد
نظرات بینندگان:

>>>   عزیزالله آریافر
نه پاکستان آن پاکستان گذشته است نه ارتش آن کشور. پادشاه‌سازی‌ها و جابجایی حکومت‌ها برای ارتش هنوز هم ترجیحن نه از طریق کودتا، بلکه از راه های نامستقیم کار ساده‌یی‌ست، اما خطر اصلی فربه‌شدن یک نیروی شبه نظامی اسلامی با ادعای برپایی نظام شرعی در آن کشور است که مهار آن به آسانی مقدور نیست. این امر دو امتیاز را به تدریج از ارتش می‌ستاند؛ یک، پوشش اسلامیت و تقدس؛ دو، انحصار جنگ‌ابزار و قدرت سخت. عمران‌خان ممکن است مهره‌ی سوخته‌یی باشد اما طرفداران او در ادامه این تحقیرها ممکن است مضاف بر تابو شکنی‌ها در برابر ارتش و ساختارهای رسمی، جبهه‌ی نیروهای تندرو و مسلح را به تدریج تقویت کنند.
آینده هرچه باشد، درزهای سیاسی،اقتصادی، ایدیولوژیک و قومی پاکستان روی‌هم‌رفتنه بازتر و بزرگ‌تر می‌شود که هیچ نیروی متعارفی به تنهایی قادر به نزدیک‌سازی آن نیست.

>>>   Haji M Shafiq Sediqi
پاکستان درحال پرو پاشی و تجزیه
تجزیه پاکستان به وساتط اسرایل نسبت روابط،گرم صدراعظم گاو پرست هند با نتانیاهو روی میز سران انگلیس وامریکا قرار دارد ممکن تاسال ۲۰۳۰ طول بکشد یا قبل از آن !

>>>   مولوی حسنک رح
من در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در ایران بودم. احمدی نژاد از جوانان انقلابی بود که نیروهای سپاه عکس های او را که از روی سیم خار دار درحال پریدن از دیوار یکی از سفارت هاست را به عنوان فاتح لانه ی جاسوسی بازتاب گسترده می داد. درآن زمان جامعه ی ایران به دو بخش اجتماعی کلان (جامعه ی شهری و جامعه ی روستایی) با دو نوع خواست و نگاه متفاوت سیاسی تقسیم شده بود. احمد نژاد تنها رئیس جمهوری بود که گفته می شد به تمام روستاهای ایران سفر کرده است و انکشاف روستایی را در برنامه ی عمل دارد و.... روی همرفته او مورد حمایت مردم روستایی وهم چنان مورد حمایت بیت رهبری و سپاه بود. پس از ریاست جمهوری بر سر تعیین وزرا با خمینی اختلاف پیدا کرد و کما کان به مخالفتش در حصر خانه گی ادامه می دهد.
بحث عمران خان واحمدی نژاد بیشتر از حمایت نیروهای شاه ساز وشاه برانداز به لحاظ تقسیم جامعه ومردم دوکشور به گروه های مختلف وتقابل گروه های اجتماعی شبیه هم است. احتمالن عمران خان از سیاست حذف شود ؛ اما رادیکالیسم اسلامی و سیاست ورزی و موقف گیری قومی رشد بی سابقه پیدا می کند. پاکستان آبستن تحولات عمیق و بنیادین است. ممکن است کرکت باز از صحنه حذف شود؛ اماحذف عمران خان باعث ختم غائله کنونی نخواهد شدتنها فرآیند براندازی و تقابل را کمی طولانی تر و زمان بر می سازد.

>>>   سهیل سامانی
یک روی قضیه نسبی همین طور است اما، هیچ در تعین مهره های سیاسی نقش تعین کننده را خود پاکستانی ها نداشته اند.
ماکستان از دوران زلفقار علی بوتو الی اکنون از طرف اکگلیس وامریکا حمایت می شود وهیچ زمانی دست این دو قدرت غربی از این حوزه جنوب اسیا دور نبوده‌
گرایش عمران خان به چین وروسیه وبرهم زدن پروسه دوحه که منجر به شکست وبد نامی امریکا در سطح بین المللی گردید عمران خان از قدرت بزیر انداخت که هیچ گاه روی کرسی را نخواهد دید.
روی هم رفته عمران خان دراین پروژه تنها نبوده تعدادی از جنرالان نظامی هم او را دراین کار همکاری کرده که تاوانش را پاکستان باید بپردازد.
مطمئن باشد که این روند تا سرحد تجزیه پیش خواهد رفت.

>>>   Wali Ahmadi
خدا کند که عمران خان به زندان محکوم وحزبش ممنوع اعلان گردد چونکه پدر طالبان وسر سخت طرفدار طالبان بود واست.

>>>   Obidullah Zaheer
بدون شک انچه شما تبصره کردین دقیق است علاوه برآن تمام جریان های مذهبی دینی درین روزها با وجود اختلافات شدید درون حزبی شان رابطه خوب با رهبر جمعیت علما پاکستان پیدا کردند که نقش سازنده درکنار زدن عمران خان ازقدرت ورهبری اتحاد احزاب ائتلاف ر در حکومت مشارکتی فعلی دارد همچنان بخاطر ایجاد رابطه حسنه با کابل درموجودیت مولانا فضل الرحمان حکومت فعلی اسلام اباد بهترین ابزار وسیله است بنا عمران خان دیگر از زمین سیاست رانده شد

>>>   محمد افضل انوری
برای فعلا سرنویشت عمران خان انچه شما فرمودید است یک مهره سوخته باقی ماند اما دردرازمدت اوضاغ درپاکستان به نخواهد شد حواداران عمران خان چوب درگران اش خواهد بود

>>>   Hakim Hakimi
هر چند که تحلیل شما خیلی قرین به واقعیت می‌نماید، اما، آقای خان، گستره‌ی نفوذش آن‌چه که تصور می‌شود بیشتر است از این جهت، کمی بعید به نظر می‌رسد که اضلاع که دشمن عمران خان هستند بتوانند پالیسی های خود را تحقق بخشند‌. از طرفی هم، عمران‌خان قربانی جنگ میان اکرایین و روسیه نیز است و احتمال می‌رود که روسیه اجازه ندهد تا عمران‌خان را به صورت کلی از سیاست پاکستان حذف کنند.

>>>   Sayeed Iqbal Shah
عمران سابقه ء سی سال مبارزه دارد.
اودرزمان ساخت شفاخانه ء شوکت خانم به خانه خانه پاکستان سرزدوپول جمع کرد.
اوقهرمان جهانی کریکت شدوبرای پاکستان افتخارکمایی کرد.
اورابااحمدی نژادمقایسه نکنیدزیرا اوحمایت مردمی دارد.
سرنوشت عمران رانمیدانیم ولی اوطلسم اردوراشکست. مردم پاکستان حالابه این نتیجه رسیده اندکه دشمن شان اردواست.

>>>   Adwin Kainat
چیز ی را که کشت کردی همان را میدروی خداوند عادل است

>>>   رجاء عمری
پیشبینی شما دقیق است در نهایت امر عمران خان و حزبش از صفحه روزگار کنار می رود و اوضاع بعد از چند روز به حالت عادی بر میگردد چون اقتصاد حکومت و مردم ایجاب نمیکند که ماه ها اعتصاب ادامه پیدا کند مردم خسته میشوند و کنار می کشند!

>>>   Ali Ibrahimi
هر کس با ارباب خود امریکا مخالفت کند روزگارش همین است

>>>   Naqebrahman Ahmadi
تحلیل بجا و پرسش های دقیق جناب اندیشمند صاحب
اما سیاست پاکستان از زاویه های داخلی و خارجی مهندسی میشود
مهندسین خارجی نظام در پاکستان همواره فرد گوش به فرمان و مطیع سیاست های بین المللی خویش در قبال منطقه به قدرت می‌نشاند
اگر عمران خان موقعیت تصاحب این سیاست را بدست آورده بتواند و از طریق مذاکره های بیرونی و پشت پرده دست به نگهداشتن خودش در قدرت سیاسی از آدرس قدرت های ز دخل در زمینه بزند امکان بقا و دوباره روی صحنه آمدنش مساعد میشود
در غیر این صورت منافع قدرت های بزرگ که پاکستان را به قدرت اتمی رسانیدن مطرح است و به دنبال فرد گوش به فرمان میگردن تا عمران خان گردن کش و نا فرمان

>>>   تقوی تقوی
سفر عمران خان به مسکو درشرایط که آمریکا وناتو تمام ابعاد جنگ اوکراین وتحریم وانزوای جهانی ومنطقوی روسیه را سنجیده بودند ، سبب عزل عمران خان از قدرت شد . یعنی بحران امروزه ای پاکستان برعلاوه عوامل داخلی چند عامل مهم خارجی دارد .

>>>   Panah WH
هیچ گپی نیست... امریکا کمی از پاکستان و رفاقتش کتی چین قهر است... پاکستان بر میگردد به غرب، اگر نه، یک اوغانستان دیگر از پاکستان می‌سازند، آن وقت سرنوشت چلی افغان های پاکستان چی میشود؟

>>>   S N Nassery
دربند و قلعه بند ش کردند البته چندتا ماجراجوی هم پارتی ش نیز شامل این دربند و قلعه بند است و غایله ش ختم شد و همین امروز روال عادی کذشته درجریان است

>>>   Tawassoli Gharjistani
عمران ظاهرا به کتله پشتون‌ها مربوط است آیا سیاست و حکومت در پاکستان نیز به سمت قومی شدن پیش خواهد رفت؟؟

>>>   وحید الله رحیمی
به احتمال زیاد گزینه دوم امانا مهار تظاهرات و محروم کردند عمران خان از سیاست توسط ارتش و آی اس ای

>>>   مولوی عبدالرشید مظهری
غالبا حزب تحریک انصاف پاکستان.مانند حزب اخوان المسلمین مصر خواهد شد......

>>>   Aman Khalili
نظامی اورد،نظام سقوت داد و نظامی بندیش کرد بلاخره همه کاره نظامی اند.

>>>   Shoaib Karimi
اجندای تحریک انصاف گویا افشای دست پنهان پشت اداره ارتش پاکستان است و اجندا در غیاب عمران خان هم پی گیری شده می تواند!
تازه نیاز به سند و نیز هیچگاه هم سندی بزودی بدست نخواهد آمد که امریکا را در براندازی او افشا کند!

>>>   Khalilullah Khalil
امکان تحقق تحلیل شما بیشتر به نظر می‌رسد، گلیم عمران‌خان جمع شده پنداشته می‌شود.

>>>   Mohammad Ashraf Sharif
از همین دو گزینه یکی ان شاید عملی شود تحت نظر یک حکومت موقت انتخابات براه انداخته شده و عمران خان را در تصفیه دوسیه و حساباتش محکمه و فوج مصر وف خواهند کرد که مجال کاندید شدن در اینده را نداشته باشد.

>>>   سیدعالم هاشمی
آشیان من بیچاره اگر سوخت چه باک
فــــکر ویران شـدنی خانهٔ صیاد کنید

>>>   Noorulhaq Noor
پاکستانی که من میشناسم، درین بحران همان خواهد شد که در آخرین تحلیل فرمودید،
یعنی ارتش شورش‌ها را مهار نموده، عمران خان را از صحنه سیاست بیرون می‌کنند،
کما اینکه آصف علی زرداری را بعنوان "آقای 10%" ده‌ها پرونده‌ برایش درست کردند و از صحنه کشیدند،

>>>   میر برکی
حتمن سعودی ها پا در میانی می کنند و عمران خان را به سعودی می برند بعد از چند سال دو باره مانند شریف بر گردانند
به کفته سیاسیون پاکستان ارتش مجبور بود که یا در کنار خان باشد یا یهمیه پولی امریکا ،

>>>   پیام آزادی
دقیق گفتید استاد غیر این دیگر راهکاری برای ای اس ای آبرومندانه نخواهد بود.

>>>   Gharib Mohammad Dadras
ارتش در پاکستان همیشه حرف اول را میزند،هر حزب وهر گروه که با ارتش میانه خوب نداشته باشد به جنجالها گرفتار میشود وهم سفر اخیرش به مسکو بی تاثیر نبوده است.

>>>   WK Ebadi
اصل بندش درمسیر برنامه های اقتصادی چین است ( یک کمربند ویک راه )وهم مزاحمت های پیش گیرنده درتقابل های آینده با تایوان ناکامی بندر گوادر ازسمت زمین وآب برای چین حیثیتی است . پس چرا منطقه در آشوب نباشد؛ باید مفت ومجانی به هدف رسید.
>>>   🧟‍♂️🧟‍♀️ نه نه، بلکه عمران خان میخواست اشرفک غنی جور شود یعنی کاپی برنامه قومی-پشتونی غنی را در کشور پاکستان عملی بسازد و بس.

>>>   واژه ها بار دارند. شما میگویید سرکشی عمران خان. یا ولی نعمتان خود. مثل این است که شما ولی نعمت ( ارتش پاکستان) را بحق میدانید و عمران خانی که مخالف فساد سران ارتش است را سرکش میدانید؟ ارتش پاکستان یکی از فاسدترین ارتشهای جهان است و شما جوری واژه ها را انتخاب میکنید انگار عمران خان یک یاغی بود و نباید در برابر ولی نعمتان خود قد علم میکرد. از این قضاوت پنهان در متن خود چه چیزی را به خواننده القا میکنید؟ اگر انقلابی در پاکستان شود و جنگ داخلی به زیان ارتش است. ممکن است مشابه آن در افغانستان روی دهد و تفنگ بدستان از قدرت خلع شوند؟

>>>   تحولات ، آشوب‌ها ، زندانی کردن ها ، پدیده ای تازه در حیات سیاسی پاکستان نیست. پاکستان از بدو تاسیس بی ثبات و جیب خالی بود، برای بقای تصنعی خویش دست بدامن امریکا برد و توانست امریکا را متقاعد کند که پاکستان ظرفیت مبارز.ه و سرکوب جنبش‌های مترقی و آزادی بخش را در مجموع آسیا دارد. پاکستان عضویت پیمانکاری منطقوی را که به ابتکار امریکا ساخته شده بود بدست آورد پاکستان برای امریکا حیثیت ««دم سگ»» dog tail را تا امروز داشت و در آینده هم خواهد داشت.
به گفته ای طارق علی مورخ چپگرا ، در پاکستان حرف آخر را سفیر امریکا میزند.
دستگیری عمران خان هم یک پروسه و پلان ترتیب شده ای سی ای ای و ای اس ای میباشد.کودتای درون پارلمانی علیه عمران آغاز پروژه بر ضد وی بود ...
کنترول بر اوضاع توسط نیروهای مخصوص امنیتی و تطمیح افراد سرشناس از طرق مختلف صورت خواهد گرفت ،هدف اصلی دستگیری عمران خان ، پیچید ن او در لابلای دوسیه های چون اختلاس و تقلب جلو گیری از ، شانس شرکت او در انتخابات میباشد. و این همان چیزی است که شهباز شریف و تیم ایتلافی او در حکومت میخواهند، عدم حضور عمران به حیث رهبر کرسماتبک و سخنران ورزیده ، می‌تواند حزب وی را از صحنه ای رقابت های انتخاباتی خارج سازد.. گرچه حزب کادر ها رهبری غیر عمران را دارد ولی حزب بدون عمران بد شورای های جدی در انتخابات بعدی مواجه خواهد شد،..
یک نکته ای آخر:
دستگیری عمران ، به محبوبیت او در میان طرفدارانش میافزاید و اگر او زنده بماند و ترور نه شود ، دوباره با نیروی بیش‌تر و محبوبیت بیش‌تر میان طرفدارانش ظهور خواهد کرد.اگر حزب او حاکم نه شود ، یک اپوزیسیون قوی خواهد .بود خانواده بوتو نیز تقریبا همین مسیر را در زمان جنرال ضیا سپری کردند حتی بانی حزب ذوالفقار اعدام شد ولی ، دخترش توانست کشتی ورشکسته ای حزب پدرش را به ساحل برساند و دوباره به کرسی پدر تکیه زند.
فرق بین احمدی نژاد تا عمران زیاد است. عمران رهبر یک حزب سیاسی است که حدود چهار سال در قدرت بود و سالهاست که به حیث ورزشکار محبوب قلبهای مردم پاکستان است.... پول فراوان هم در اختیار دارد که می‌تواند خود را از منجلاب سیاسی برون سازد‌ ....
به هر حال هر تغییری سیاسی که در پاکستان رخ دهد به هیچوجه به نفع افغانستان نبوده و نه خواهد بود زیرا در عقب پرده ای آشوب‌ها و تحولات در پاکستان شیطان بزرگ قرار دارد.
حنظله

>>>   آشیان من بیچاره اگر سوخت چه باک
فــــکر ویران شـدنی خانهٔ صیاد کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است