جزییات توافق جدید کوچی‌ها و مردم محلی در «بهسود»
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۱    ۱۴۰۱/۲/۲۶ کد خبر: 170323 منبع: پرینت

در نشست میان کوچی‌ها و مردم محلی «بهسود» توافق شد تا حضور کوچی‌ها در سرزمین‌های مردم محلی بدون سند و قباله شرعی ممنوع شده و تاکید گردیده که آن‌ها اجازه حمل سلاح ندارند.
نشست بزرگان «بهسود» و نمایندگان کوچی‌ها با حضور «سید تقی فروتن» فرماندار طالبان برای شهرستان «بهسود» برای حل منازعات و جلوگیری از احتمال وقوع جنگ بین دوطرف برگزار شد.
در این جلسه روی موضوعات مختلف که قبلاً در کمیسیون حل منازعات کوچی‌ها و مردم محلی بحث شده بود، توافق صورت گرفت.

به گزارش «آوا»، براساس این توافق، کوچی‌ها به هیچ وجه حق تصرف زمین و ملک شخصی مردم محلی را ندارند و در صورتیکه کوچی‌ها سند و قباله شرعی زمین در دست نداشته باشند، حق رفتن به سرزمین‌های مردم محلی را نیز ندارند.
گزارش می‌افزاید که طبق این توافق حمل سلاح و پوشیدن لباس نظامی نیز برای کوچی‌ها ممنوع شده است.
در ادامه این توافق آمده است که منطقه «دیمه زار» که از طرف مردم محلی، زیر کشت قرار دارد، متعلق به مردم محلی است و کوچی‌ها حق تصرف آن را ندارند؛ با این حال، آن‌ها می‌توانند به زمین و ملکی که قباله شرعی دارند توانند بروند، اما بدون حمل سلاح و پوشیدن لباس نظامی.

در نشست همچنین تاکید شد که با متخلفین برخورد قانونی و جدی صورت خواهد گرفت و موارد یادشده توسط مسئولین شهرستان بهسود اجرایی می‌شود.
در پایان این نشست نیز فرماندار طالبان برای بهسود از تامین امنیت، عدالت، توجه به حقوق مردم، مشوره با مردم بهسود، مشوره با علما، بزرگان و جوانان برای بهتر شدن وضعیت زندگی مردم در بخش‌های مختلف اطمینان داد و مردم افغانستان را به دوستی، برادری و انسجام دعوت کرد.

این در حالی است که اخیرا گزارش‌هایی از تهاجم کوچی‌های مسلح بر شهرستان «ناهور» ولایت «غزنی» و شلیک مستقیم آن‌ها بر غیرنظامیان محلی منتشر شده بود.
براساس گزارش‌ها، کوچی‌ها در برخی مناطق ناهور مردم محلی را مجبور به کوچ اجباری کردند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی ها
بهسود
نظرات بینندگان:

>>>   باید اسناد و قباله های هردوطرف مورد بررسی قرار گیرد که آیا این اسناد و قباله ها در زمان حکومت اول طالبان برای من صادر شده است و یا از طرف دولت های تحت اشغال برای من توزیع شده است؟
در زمان حکومت طالبان اکثر مناطق بهسود و دایکوندی و غزنی و بامیان،چراکاه های کوجی ها بودند که کوجی ها اسناد آن را در دست داشتند.
بعد از اشغال افغانستان،هزاره ها از کشور ایران به این سرزمین ها سرازیر شدند و توسط محقق و خلیلی و دانش و دیگران،این چراگاه ها به آنان قباله داده شده است و به زمین های زراعتی تبدیل گردیده است.
حالا صاحبان اصلی این چراگاه ها دوباره اًمدند و میخواهند با اسناد دست داشته شان،این چراگاه های خود را دوباره بدست بیاورند.
این وظیفه محاکم است که اسناد و قباله های توزیع شده کدام دولت را قبول میکنند؟
دولت اشغال و یا دولت طالبان؟

>>>   گربه موش را دانه دانه میخورد
توافق

>>>   بلی هم وطن اکر راست باشد این گپ
ولی باور نداریم این قوم بسیار مکار است

>>>   هزاره ها از ایران امده اند یا شما کوچی های بی جا و مکان از پاکستان به هزارهستان امدید مگر کوچی زمین هم دارد که قباله داشته باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است