طالبان بودجه سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۴    ۱۴۰۱/۲/۲۵ کد خبر: 170312 منبع: پرینت

وزارت مالیه طالبان با اعلام بودجه سال ۲۳۱ میلیارد افغانی برای سال ۱۴۰۱ تاکید کرد که همه این مبلغ از عواید داخلی تامین خواهد شد.
وزارت مالیه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بودجه سال 1401 افغانستان براساس مصوبه شورای وزیران هیات حاکمه افغانستان و تایید «هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان ایجاد شده است.

بیانیه می‌افزاید که مجموع بودجه این سال 231 میلیارد افغانی است که از این مقدار حدود 203 میلیارد افغانی بودجه عادی و 27.9 میلیارد دلار بودجه توسعه‌ای است.
وزارت مالیه طالبان در ادامه تاکید می‌کند که بودجه امسال «کاملاً از عواید داخلی فارغ از هرگونه حمایت مالی خارجی» تهیه گردیده است.

بیانیه با اظهار اینکه در بودجه تعیین شده 44 میلیارد افغانی کسری وجود دارد، از جزییات بیشتر درباره چگونگی فراهم کردن بودجه خودداری کرد.
گفتنی است که آخرین بودجه دولت سابق افغانستان برای سال 1400 بیش از 473 میلیارد افغانی بود که 216 میلیارد افغانی آن از منابع داخلی تامین شده بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   Ferdaws Kawish
بودجه ۳۰۰ میلیون‌ دالری
افغانستان فقیرترین کشور آسیایی است. میزان گرسنگی و فقر در هیچ کشور آسیایی برابر با افغانستان نیست. آمار گرسنگی و فقر در برخی کشورهای افریقایی کمتر از افغانستان است. حتا کشور امریکایی هایتی که مصداق فقر شناخته می‌شود، بیشتر از افغانستان گرسنه ندارد. سطح سواد مردان در افغانستان زیر ۵۰درصد است و میزان سواد زنان بسیار کمتر از آن. در هیچ کشور آسیایی از جمله کشورهای همسایه، میزان بی‌سوادی این قدر بلند نیست. اوسط عمر هم در افغانستان کمتر از دیگر کشورهای قاره‌ی آسیا است. نرخ مرگ و میر کودکان و مادران هم در افغانستان چنان بالا است که با هیچ کشور آسیایی برابری نمی‌کند. از آن جایی که افغانستان محاط به خشکه است، در اقتصاد جهانی وصل شده نمی‌تواند. ملل متحد بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت کشور را در معرض تهدید جدی گرسنگی معرفی کرده است. بر هم خوردن امنیت غذایی در کشورهای همسایه هم مزید بر علت شده است. پاکستان صادرات شکر را به افغانستان ممنوع کرد. محدودیت دست‌رسی‌ به برق و خدمات درمانی هم حتا با فقیرترین کشورها قابل مقایسه نیست. در چنین وضعیتی بودجه‌ی عمرانی و آبادانی، ۳۰۰ میلیون دالر اعلام شده است. در سال‌های قبل این بودجه، چیزی حدود ۲ میلیارد دالر بود، علاوه بر این که ان‌جی‌او‌ها و سفارت‌خانه‌ها، پروژه‌‌های مختلف را مستقیم تمویل می‌کردند. حال به دلیل حاکمیت "نظام اسلامی" تمام پروژه‌ها و پول کمکی برای بودجه‌ی ملی قطع شده است. از آن‌جایی که ایدیولوژیک اند می‌گویند که حاضر نیستند از تحمیل باورهای ایدیولوژیک خود در بدل کمک‌های مالی جهانی بگذرند. این یعنی افزایش ضریب گرسنگی و فقر. یک کشور چهل‌وچند میلیونی قربانی اعتقادات دینی یک گروه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است