بحران غذا در افغانستان؛ کودکان از گرسنگی می‌میرند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۴۰۰/۸/۳ کد خبر: 168760 منبع: پرینت

برنامه جهانی غذایی سازمان ملل (WFP) هشدار داده است که در صورت عدم اقدام فوری، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان پیشرو با گرسنگی روبرو خواهند شد. همزمان، نهاد حمایت از کودکان نیز می‌گوید کودکان از گرسنگی در کابل می‌میرند، به دلیل بحران غذایی "بی‌سابقه" تقریبا ۱۴ میلیون کودک افغانستانی گرسنگی می‌کشند.

به گزارش بی بی سی، نهاد بین المللی حفاظت از کودکان در گزارشی گفته که بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد که توسط این نهاد تجزیه و تحلیل شده است، کودکان افغانستان بیش از هر زمانی در معرض گرسنگی قرار گرفته اند، ۲۲.۸ میلیون نفر - از جمله تقریبا ۱۴ میلیون کودک - در زمستان امسال با بحران یا سطح اضطراری ناامنی غذایی روبرو هستند.
این نهاد خبر روز گذشته برخی رسانه‌های محلی را بازتاب داده که به نقل از یک امام مسجد گزارش داده بودند که هشت کودک بی‌سرپرست در غرب کابل از گرسنگی جان باخته اند. این شاهد به رسانه‌ها گفته که این کودکان، چهار پسر و چهار دختر - بین ۱۸ ماهه تا هشت سال سن داشتند.
به گفته این نهاد، بیش از ۵ میلیون کودک در حال حاضر تنها یک قدم با سوء‌تغذیه فاصله دارند و میلیون‌ها خردسال در معرض خطر قرار دارند. این داده ها نشان می‌دهد تعداد افرادی که با گرسنگی بحرانی یا اضطراری روبرو هستند در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

برنامه جهانی غذایی می‌گوید بیش از نیمی از جمعیت این کشور (حدود ۲۲.۸ میلیون نفر) ممکن است امنیت غذایی نداشته باشند. از سویی هم ممکن است حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج به سوء‌تغذیه حاد دچار شوند.
دیوید بیسلی، مدیر اجرایی این نهاد گفته است "افغانستان اکنون، اگر بدترین نباشد، یکی از کشورهایی است که با بدترین بحران بشری روبرو هستند...ما در حال شمارش معکوس برای رخ دادن یک فاجعه هستیم."

افغانستان در ماه اوت/آگوست پس از خروج آخرین سربازان باقیمانده آمریکایی به دست طالبان سقوط کرد و این گروه شبه‌نظامی بر تمام افغانستان تسلط یافتند.
تسلط طالبان بر کابل و سراسر افغانستان باعث شد اقتصاد شکننده این کشور که وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی داشت، بیشتر تضعیف شود. چرا که کشور‌های غربی کمک‌ها را و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز پرداخت‌ها به این کشور را متوقف کردند.

یک کشور زمانی وابسته به کمک‌های خارجی تلقی می‌شود که بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص داخلی آن توسط کمک‌های خارجی تامین شود. به گفته بانک جهانی، تامین‌کننده حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان کمک‌های بین المللی بوده است.
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود.

بسیاری از افغان‌ها این روزها دارایی منازل خود را برای خرید غذا می‌فروشند. کشورهای خارجی به خصوص آمریکا از دسترسی دولت طالبان به پول ذخیره افغانستان در خارج جلوگیری کرده است زیرا که این کشورها در حال بررسی چگونگی تعامل با این گروه تندرو هستند. این باعث شده که معاش/حقوق کارمندان دولت هم پرداخته نشود.

سازمان ملل هشدار داده که فرارسیدن زمستان افغان‌های وابسته به کمک‌های بشردوستانه برای زنده ماندن را با تهدید بیشتری مواجه کرده است. این سازمان می گوید و برای اولین بار در افغانستان، ساکنان شهری با نرخ مشابهی با جوامع روستایی از عدم امنیت غذایی رنج می‌برند.
در ماه سپتامبر، بیش از ۱ میلیارد دلار کمک از سوی جامعه بین المللی به افغانستان تعهد شد که حدود یک سوم آن به سازمان جهانی غذای سازمان ملل اختصاص داده شده است.
اما این نهاد می‌گوید که تاکنون تنها یک سوم بودجه برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به این کشور تامین شده است.
بحران غذایی در افغانستان با کمبود آب و خشکسالی شدید همراه شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بحران غذا
کودکان گرسنگی
نظرات بینندگان:

>>>   آیا مطلب از روزی رسان ملا ها همین دست دراز گدای بطرف بیگانه ها بوده است؟؟؟
آتش خاوری

>>>   میثم صحرا
گرسنگی
با قطع نظر از صدق و کذبِ مرگ ۸ کودک به علتِ گرسنگی در شهرک اتفاق، در برخوردِ زشت حاجی جواد، فرزندِ آیت الله صالحی مدرس با متقاضیان کمک، هیچ تردیدی وجود ندارد. من بارها در مدرسه‌ی رسالت شاهد بودم که حاجی جواد با مردم بیچاره به زشتی برخورد می کرد. به زنان گدا فحش می داد و به بیچارگان اهانت می ورزید. بر اساسِ روایت حاجی محمدعلی رحیمی، این شیخ دفاترِ مراجع تقلید را در جریان گذاشته بوده است و اما هیچ توجهی صورت نگرفته است. این مورد واقعیت است که دفاتر مراجع تقلید، پدیده ای جدا از محرومان است. آنان فقط پول جمع می کنند و هیچ گاه پول توزیع نمی کنند. عصرِ آخر الزمان و هر گونه فساد در آدرس های دینی وجود دارد. روزی اگر پرده ها بالا رود، مدعیان تقدس بیشتر از هر کسی نا مقدس خواهند بود و قصه های پر غصه‌ی به بیرون درز خواهد کرد. افزون بر این گرسنگی امر تازه ای نیست، غرب کابل بیشتر از هر جایی، در معرض تهدید است و آمار گرسنگان بالاست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است