خلیلزاد: اعتمادی به طالبان در مورد القاعده وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۱    ۱۴۰۰/۸/۲ کد خبر: 168736 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد در اولین مصاحبه پس از کناره گیری از نمایندگی ویژه آمریکا در صلح افغانستان در پاسخ به سوالی که آیا به حرف‌های طالبان در مورد شبکه القاعده باور دارد به شبکه خبری سی‌ بی‌ اس آمریکا گفت "چنان که قبلا گفته ام، عدم ‌اعتماد بین آمریکا و طالبان وجود دارد، برای همین مهم است که نباید فقط گفته‌های طالبان در این مورد را بگیریم که چه می‌گویند و به چه متعهد هستند."
زلمی خلیلزاد چند روز پیش از سمت خود کناره گیری کرد. او گفته بود که در روزهای آینده در مورد تحولات افغانستان بیشتر صحبت خواهد کرد.

آقای خلیلزاد در این مصاحبه در مورد مخفیگاه ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده که گفته شده ممکن است در افغانستان باشد گفت نمی‌داند که آیا طالبان در این مورد می‌داند یا نه، طالبان به او گفته بود که نمی‌دانند او (الظواهری) کجاست.
به گزارش بی بی سی، آقای خلیلزاد در این مصاحبه مدعی شد "ما، متقاعد شده ایم که طالبان به شبکه القاعده اجازه طرح و عملیات از خاک افغانستان را نمی‌دهد." آقای خلیلزاد توضیح بیشتری نداده است.
"ما همواره دوست داریم چیزهای بیشتری از طالبان، و هر کشور دیگری ببینیم، که اعضای شبکه القاعده را از افغانستان اخراج کنند. اگرچه آنها با برخی از این تعهدات توافق کرده اند اما برخی از اعضای شبکه القاعده از ده‌ها سال قبل، در دوران جنگ با شوروی (سابق) به افغانستان آمدند، ازدواج کرده اند و بچه و نواسه (نوه) در آنجا دارند.

او گفت "موفقیت بزرگی" بود که طالبان دوبار نام القاعده را در توافقنامه صلح در ۲۰۲۰ آورد.
او افزود در صورتی که آمریکا "برنامه‌ریزی تروریستی" را در افغانستان ببیند، حمله می‌کند.
در حالی که حکومت افغانستان دو هفته پیش‌تر از مهلت خروج سربازان آمریکایی سقوط کرد، نگرانی‌ها از بازگشت جنگجویان شبکه‌های مختلف به افغانستان از جمله القاعده شدت گرفته است.
مقام‌های آمریکایی از جمله مایک میلی، رییس ستاد ارتش آمریکا نیز گفته‌اند طالبان به تعهدات خود در رابطه با قطع ارتباط با شبکه القاعده پایبند نمانده است.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز اخیرا گفته است که بنا به تخمین‌های اطلاعاتی روسیه، حدود ۲۰۰۰ جنگجوی داعش در شمال افغانستان حضور دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
القاعده
نظرات بینندگان:

>>>   این بیشرم 'کمزاد' یا 'ذلیلزاد' یکبار هم بخاطر جنایتی که بر علیه مردم دربدر ما انجام داده است، حتی روی زمانه، هم عذر نخواسته است.
" تو که از محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی"
آتش خاوری

>>>   امریکا در افغانستان گروپ داعش را دارد و روس ها و چینایی ها گروپ القاعده را و پاکستان گروپ طالبان را.
حالا افغانستان شده است مرکز گروپ های تروریستی جهان.
هرکدام این کشور ها برضد یکدیگر ازین گروپ ها استفاده میکنند و قیمت آن را مردم بیچاره افغانستان بپردازند که مورد حملات کشور های مختلف جهان قرار میگیرند و علاوه بر مصیبت های جنگ،مصیبت های تعزیرات اقتصادی را نیز بدوش بکشند و نیم مردم از جنگ و خونریزی کشته شوند و نیم دیگر از گرسنگی و سردی و بی دوایی و داکتر و ده ها مصیبت دیگر.

>>>   خلیل زاد چرا این مسله را در نشست دوحه مطرح نکرد ، یا کرد و امریکا گوش خود را به کری زد ؟

>>>   به احترام به بخشی از مردم پشتون که محترم هستند و اندیشه های بیهوده طالبانیسم و قوم پرستی ندارند؛ از بخش دیگر از این زی ها بجز شر به افغانستان و منطقه نرسیده و نخواهد رسید. امیدوارم روزگاری زی ها در تربیت فرزندان خود و افزایش فرهنگ هم تباران خود بهتر عمل کنند. این کارنامه مایه ننگ این قوم است.

>>>   هر فامیلی که یک عضو فامیل شان طالب یا داعش است همه فامیل در پیشگاه خدا مسوول است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است