سیاست گاهی سربازان خود را قربانی خود می‌کند
خلیلزاد در پست‌های کلیدی سیاست خارجی امریکا نقش بازی کرد. امریکا را در عالی‌ترین سمت‌های شورای امنیت سازمان ملل، عراق و افغانستان نمایندگی کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۹    ۱۴۰۰/۷/۲۷ کد خبر: 168702 منبع: پرینت

رفتن خلیلزاد را از سه کناره باید به بررسی گرفت:
نخست امریکا؛
او یک سیاست‌مدار ماهر برای امریکا بود. او از یک اجیر تمام‌عیار به یک سیاست‌مدار عالی‌مقام گام گذاشت. او توانست مرز و رمز سیاست خارجی و استخباراتی امریکا در وجود خود هماهنگ سازد. برای یک مهاجر مسلمان، این کار خیلی دشوار بود.

سیاست‌مدار جهانی؛
خلیلزاد در پست‌های کلیدی سیاست خارجی امریکا نقش بازی کرد. امریکا را در عالی‌ترین سمت‌های شورای امنیت سازمان ملل، عراق و افغانستان نمایندگی کرد. او دیپلومات خوبی برای امریکا بود و چهره‌ی معروف جهانی را از آن خود کرد. خلیلزاد اقتدارگرایی امریکا را در جهان به خوبی تمثیل می‌کرد. دوران بوش پسر خلیلزاد را به یک دیپلومات با صلابت در‌آورد.

در سطح افغانستان؛
ما چهار خلیلزاد را می‌شناسیم:
۱. خلیلزاد دوران جنگ سرد که یک مشاور اثرگذار برای حمایت از جهادیزم دکترین کارتر بود.
۲. خلیلزاد قبل از ط.البان که یک تحلیل‌گر و سیاست‌مدار بود.
۳. خلیلزاد پس از ط.البان که یک سیاست‌مدار قاطع و حاکم بر افغانستان بود.
۴. خلیلزاد پس از جمهوریت که یک سیاست‌مدار مکار بود.

نحو خروج امریکا از افغانستان، فرار رییس‌جمهور و خلای دولت، سکوت قوای مسلح در برابر جنگ، تصرف برق‌‌آسای طالبانیزم، تصاویر دردناک میدان هوایی کابل، ضعف تحلیل قبل سقوط به کانگرس، خلای هم‌گرایی منطقه‌ای برای حفاظت از منابع امریکا در منطقه، ابتکار مسکو و پیکنگ برای هم‌گرایی افغانستان پس از امریکا و شکست مذاکرات صلح در دوحه، تصاویر دردناکی از این سیاست‌گر امریکایی در اذهان سیاست‌پژوهان به‌جا گذاشت. ممکن این برنامه‌ها جزی از سیاست کلانی باشند که امریکا در آن دخیل بود. اما واقعیت این‌ست که خلیلزاد را قربانی کرد.

مقوله‌ی مهمی در سیاست است. «سیاست گاهی سربازان خود را قربانی خود می‌کند.»

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
جنگ سرد
نظرات بینندگان:

>>>   وجه مشترک فاشیزم قومی اوغان همان اوغانتوب و تمامیت خواهی قدرت قومی است. لنگی دار و نکتاهی دار یا خلقی و طالب و دیموکرات ندارد، همه یکی هستند. به خلیلزاد زردخرید آمریکایی دموکرات تکنوکرات غربی ببینید که چگونه از طالبان و موقف آنها دفاع میکرد؛ و آن غنی کوچی دزد فراری فقط یک مثال دیگر خلیلزاد است.
این طایفه سالها منافع علیای کشور را فدای پشتونوالی خود کرده اند. به اعمال کرزی و کوچی احمدزی ببینید که چگونه در جهت احیای مجدد طالبان کوشیدند و چگونه چانس دموکراسی در کشور را فدای اوغانتوب خود و فدای برادران ناراضی خود کردند و با تقلب قومپرستی و خیانت همه چیز را برباد کردند؛ آنهم صرف بخاطر اهداف برتری جویی قومی اوغان، نه اهداف ملی همه.
غیر اوغان ها بیدار شوید وبا یکدیگر متحد شوید.

>>>   مگر خلیلزاد مسلمان بود؟؟؟
یک ژن در خلیلزاد وجود داشت و دارد که دلیل رسیدن اش تا این پله ها شده و آن ژن لغمانی بودن است.
پدرش با یک پتکی سرشانه از گرسنگی از لغمان عرار کرد و به مزار رفت وقتی دوباره به کابل برگشت در کارته ۳ خانه خریدو پسرش با رسیدن در امریکا سر از قصر سپید بیرون کرد و در نهایت افغانستان را تسلیم اوغان های فاشیست کرد و خود در کنار خانم یهودی اش منتظر رفتن به جهنم است.
مثلث خبیثه کرزی و غنی و خلیلزاد دیگر کار آیی ندارد.

>>>   در امریکا با تغیر روسای جمهور،خصوصاً از احزاب مختلب یعنی جمهوری خواهان و دموکرات ها،کادر های دولتی نیز تغیر میکنند.این بدان معنی نیست که کادر ها در کارهایشان موفق بودند و یا نه؟
در بعضی حالات روی ضرورت،بعضی از کادر های دولت گذشته را نیز برای یک مدت مؤقت بر سرکار نهگمیدارند و بعد از یک زمان معین،آنها را نیز تعویض میکنند.
در بعضی مسایل ،مثل امنیت ملی و سیاست خارجی،شاید نمایندگان هردو حزب عرش مصالح عالی کشور،با یکدیگر مذاکره و مفاهمه کنند.
اما در مورد کادر های عادی که به مسایل امنیت ملی و بخش های مهم سیاست خارجی ارتباط ندارند،خود دولت بر سر اقتدار در مورد نصب این کادر ها تصمیم میگیرد.

>>>   واقعا افسوس برای داکتر ملک ستیز که نوشته:
(ممکن این برنامه‌ها جزی از سیاست کلانی باشند که امریکا در آن دخیل بود)!!!
یعنی شما خلیلزاد را یک سازمان یک نهاد یا یک شخصیت مستقل میدانید؟شما حتی نمی دانید که شغل خلیلزاد چه بود.او نماینده آمریکا در امور افغانستان بود و این یعنی او دستورات آمریکا را اجرا میکرد و داکتر مملکت ما می گوید ممکن است کارهایی که خلیلزاد به عنوان کارمند دولت آمریکا انجام داده را ممکن است آمریکا در آن دخیل باشد؟یعنی در برنامه های خلیلزاد شاید آمریکا دخیل نباشد؟تاسف عمیق از تحلیل نا امید کننده شما

>>>   سیاست احمق ها را به خدمت میگیرد و با خلتص شدن گارش ، خانم رخصت است.

>>>   خلیلزاد با ثروت کلانش به بازنشستگی خواهد رفت
و معلوم نیست نویسنده متظورش از قربانی شدن چیست؟
قربانی شدن 34 میلیون نفوس بیچاره افغانستان را بیان می کردید بسیار خوبتر بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است