اهمیت سفر رییس جمهور تا جیکستان به فرانسه
کشور های همسایه تخم های شان را در سبد تروریزم طالبانی در تحت مدیریت پاکستان گذاشته اند و در تلاش هستند که ماشین ترور و وحشت طالبان را از طریق باج گیری از غرب به نفع خود بچرخانند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۹    ۱۴۰۰/۷/۲۴ کد خبر: 168671 منبع: پرینت

اخیرا امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان به دعوت رییس جمهور فرانسه، امانویل مکرون عازم فرانسه شد. رییس جمهور فرانسه اعلام نمود که هدف این ملاقات" افغانستان به عنوان دغدغه مشترک" میان دو کشور است. پرسش اساسی اینست که این "دغدغه مشترک" چه است؟

واقعیت این است که تاجیکستان یگانه کشوری در همسایگی افغانستان است که نه تنها از مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود حمایت می کند، بلکه حضور تروریستان در مرزهایش را یک تهدید جدی به ثبات و امنیت کشورش می شمارد. این در حالیست که تمام کشور های همسایه قدرتمند افغانستان بشمول ایران، ازبیکستان، ترکمنستان، چین و روسیه همه تخم های شان را در سبد تروریزم طالبانی در تحت مدیریت پاکستان گذاشته اند و در تلاش هستند که ماشین ترور و وحشت طالبان را از طریق باج گیری از غرب به نفع خود بچرخانند، بدون اینکه هزینه مالی آنرا بدوش بگیرند.

اما موضعگیری قاطع رییس جمهور رحمان علیه تروریستان نه تنها کشور های همسایه افغانستان، بلکه روسیه که پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد را نیز متعجب ساخته است. جسارت و ایستادگی تاجیکستان "دغدغه مشترک" این کشور با فرانسه شده است. زیرا دولت فرانسه در میان کشور های اتحادیه اروپا حاضر نیست که به تروریستان حاکم در افغانستان باج بپردازد. این در حالیست خانم انگلا مرکل نخست وزیر جرمنی برای جلوگیری از ورود موج عظیم مهاجران از افغانستان حاضر است که به تروریستان حاکم در افغانستان باج بدهد.

در عین حال به نظر می رسد که یک جبهه جدید در حال باز شدن با وساطت قطر در جریان است. چنانچه گفته میشود که امریکایی ها با وساطت قطر در جستجوی معامله جدید مثل توافقنامه دوحه است تا پای امریکا دوباره به افغانستان تحت نام جنگ با داعش باز شده و افغانستان به جهنم علیه ایران، چین و روسیه تبدیل شود. تصادفی نیست که رئیس جمهور پوتین حرف از انتقال جنگجویان داعش از سوریه و عراق به افغانستان می زند.

به نظر می رسد که تاجیکستان یگانه کشوریست که در میان آتش تروریزم تحت حمایت بازیگران قدرتمند منطقوی و جهانی قرار داشته و شجاعانه پرچم ایستادگی و مقابله علیه تروریزم را برافراشته است. آینده نشان خواهد داد که "دغدغه مشترک" تاجکستان و فرانسه در جنگ با تروریزم و حمایت از مقاومت ملی افغانستان می تواند باعث شکل گیری جبهه جهانی ضد تروریزم شود و یا اینکه آتش خانمانسوز تروریزم تمام منطقه بشمول حامیان خارجی آنرا نیز خواهند سوختاند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تا جیکستان
فرانسه
نظرات بینندگان:

>>>   هر وقت خواستيد به كشورهاي ديگه حمله كنيد اول به اين فكر كنيد كه ارتش تا دندان مسلح افغانستان بدون جنگ خودرا تسليم پاپتي هاي طالبان كرد مردان افغانستان بجاي دفاع از احمد مسعود راه فرار به ايران و پاكستان را در پيش گرفتند ابر قدرت دنيا تصميم گرفت طالبان همه كاره افغانستان باشد بيش از هفتاد درصد مردم افغانستان طرفدار طالبان هستند پس بجاي طلبكاري از كشورهاي ديگر در آينه به خود نگاه كنيد

>>>   این سبد تخم دیر یا زود زمین خواهد خورد و سرمایه گذارانش آب و آبروی خود را در جهان از دست خواهند داد.
ملت ما در درازنای تاریخ بار ها نشان داده اند که از آزمون های بزرگ پیروز به در شده اند اما در اکثر موارد رهبران سست عنصر همه رشته ها را پنبه کرده اند.

>>>   دولت فرانسه درین اواخر از شیطان بزرگ آزرده شده است و شاید میخواهد به نوعی از این خبیث انتقام بگیرد.
آتش‌خاوری

>>>   خسته نباشید با این شناختی که از فرانسه و بلوک غرب بدست اورده اید. همچنین خسته نباشید با این شناختی که از همسایه ها بدست آورده اید.

>>>   مقاومت درکجاست ؟ درمریخ است یا زیر زمین ؟
تداد اتنگشت شمار از افراد شـــــــروفســــــــاد در غار پنهان شده ودعوای مقاومت دارد !!! درمقابل کی مقاومت میکنند؟ در بین خود مقاومت میکنند ؟؟

>>>   باز هم نویسنده نوکر انگلیس و غرب
نویسنده سعی دارد تا دیدار نمایندگان انگلبس با طالبان در داخل خاک افغانستان را ماستمالی کرده و غربیها به خصوص انگلیس را تطهیر کند و اذهان مردم افغانستان را از دیدار انگلیسی ها با طالبان منحرف کند.می خواهد غربیها را مظلوم نشان دهد و کشورهای همسایه افغانستان را مقصر نشان دهد
راستی نمایندگان آمریکا در دیدارشان با طالبان و انگلیسی ها در دیدارشان با طالبان در کابل چه می گفتند؟خودشان که مستقیما با طالبان در ارتباط هستند چه احتیای به باج دادن به بقیه دارند؟
تحلیلهای آبکی آماتورگونه قبیله ای

>>>   نظر دهنده دوم
بزرگتر از تو آرزوی نابودی ایران را داشتند یا زیر خاک هستند یا مثل تو کشورشان با خاک یکسان شده
آن کسی که آبرویشان رفت ارتش شما بود

>>>   هارون امیرزاده در سابق هم همینطور با لدف و پتاق مینوشتی وظیفه اشخاص و افراد مانند. شما فقط لفاظی است وبس، کوشش مکنید اقوام نجیب افغانستان را بربادوفنا کنید وبا لفاظی های پر طمطراق تان ذهنیت اشخاص فاقد علم ودانش را خراب سازید ،چه شد اینهمه لافوک هاکه بعضی کابل را در دو روز میگرفت وبعضی حکومت به خواست و طبع دل خود جور میکرد همه لدف و پتاق بود حالا هم بعضی مصروفیت پیدا کرده که گاه به میخ بزنند. وگاهی نعل ،زیاد کوشش نکنید. که مردم بیگناه افغانستان را آله دست اجنبی ها سازید ،اوقات تان خوش .
عبدالله ریحان

>>>   ما مردم کی قرار است از خواب خرگوشی بیدارشویم؟ مسلمانان هیچ کشوری قرار نیست مفت ومسلم به ما کمک کند. همین امام علی رحمان به جز لاف وگزاف برای جبهه مقاومت چی کرده است؟ خود این بنده خدا از جایی دیگر دستور میگیرد ازروسیه به این می گویند بالانس سیاسی! از یکسو ازبیکستان از دردوستی با طالب در میاید از سویی دیگر تاجیکستان هر روز به طالبان اخطار میدهد اما کار خدا حتی یک مرمی به سویشان زده نمی شود.
روسیه خود را در گرداب افغانستان نمی اندازد یک بار این کار را کرد وتوبه کار شد در عوض بازیگران منطقه ای خود را در دوسو نگه داشته است اگر طالبان به پیروزی کامل رسید کشور ازبیکستان را به سوی منافع مشترک روان میسازد واگر جبهه مقاومت پیروز شد از راه تاجیکستان نفوذ خود را بالای افغانستان ادامه میدهد.
شما را به خدا برای یک بار هم که شده بیگانگان را یله کنید وبیاییم کشور خود را با عزم و وحدت وهمدلی بسازیم.به دست آوردن پیروزی با کمک کشورهای بیگانه کشور مارا همچنان در جنگ وآشوب نگه میدارد

>>>   رحمانوف بدون تاكيد روس اب خورده هم نميتواند! از نامش معلوم هست! فرانسه و تاجكيستان هردو منظوى شدند در سياست افغانستان اين ديد و واديد ها حفظ حيثيت هست ديگر هيچ كارى هم نمى توانند!!

>>>   آبرو که شما ندارید
با مواد مخدر و بچه بازی و زن ستیزی و سنتهای قبیله ای قومی و تجاوز دسته جمعی در کشورهای دیگر به ناموس کسانیکه به شما پناه دادند

>>>   دلخوش باش به بازی پلیس خوب پلیس بد
حالا پلیس خوب فعلا فرانسه است

>>>   هارون به رحمانوف دست نیانداز او خود تباه است

>>>   آقای امام علی رحمانوف از کمونیستهای سرسخت استالینی است ، او علیه سیاست ریویزیونیستی میخاییل گرباچف و همکاران وی بود که از زمان خروشچف پایه ریزی گردید و بدین ترتیب بعد از سی سال این قشر ریویزیونیست که در بیروی سیاسی حزب کمونیست جا گرفته بودند شوروی را دو دسته به امپریالیزم بنام بازسازی تقدیم کردند ... همچنان آقای رحمانوف سوگند خورده است تا زمانیکه او رهبر تاجیکستان باشد ایجاد حکومت اسلامی در تاجیکستان نا ممکن خواهد بود. این است دغدغه... هدف از دغدغه مشترک فرانسه و تاجیکستان. البته این مقاومت وی در برابر دسایس امریکا از لحاظ زمانی تا چه حد دوام خواهد یافت بستگی به قابلیت رهبری موصوف دارد. او از وقایع سال‌های هشتاد افغانستان نیز تجربه کافی دارد. تغییراتی که در قبال سیاست باز سازی در شوروی در افغانستان نیز سر بلند کرد. ببرک کارمل که مخالف سر سخت اسلام افراطی بود و سر آشتی با مخالفین ایدیالوژی خود نداشت و او صلح را به قیمت از دست دادن حاکمیت افغانستان نمیخواست و از توطیه های امریکا به خوبی واقف بود و هم از عملکرد های گرباچف راضی نبود و تطبیق هر نوع پلان صلح را در افغانستان مربوط به حفظ ارزش‌های دموکراتیک میدانست ، و هم حاضر نبود هیچ امتیاز بدون موجه به طرف مقابل بدهد به بناء کارمل در چوکات پلانهای گرباچف در قبال افغانستان کرکتر کار آمد نبود و قربانی گردید ،از سمتهایش با یک کودتای سفید درون حزبی از صحنه خارج گردید ، ، این همان نقطه عطف و آغاز بازی های خطر ناک بود که گرباچف و تیم وی آغاز کردند و عواقب انرا دکتور نجیب الله جوان و همکاران نزدیک وی چون فرید مزدک ، ظهور رزمجو وغیره نمیدانیستند آقای رحمانوف این همه را میداند و از تجارب کافی رهبری برخوردار است خطر نضج دوباره احزاب اسلامی در تاجیکستان را با رویکار آمدن طالبان احساس می‌کند و نظر به تجارب جنگ‌های داخلی کشورش در گذشته به هراس است. البته موصوف حمایت صد فیصد روس‌ها را دارد ولی برای تامین بهتر امنیت منطقه اش پای فرانسه را نیز ذیدخل میسازد فرانسه در بین کشور های اروپایی بیش‌تر مورد حملات تروریستی قرار گرفته است و در جنگ علیه تروریزم اسلام افراطی قاطع تر است به همین خاطر برای آقای رحمانوف فرانسه بهترین گزینش است.. تشویش رییس جمهور تنها این نیست که موقف سیاسی اش به خطر میافتد بلکه تضاد عمیق ایدیالوژیکی رحمانوف در برابر ایدیالوژی اسلام سیاسی توام با افراطیت نیز یکی از انگیزه های ایستاد گی وی میباشد..
بر خلاف ادعای یک عده دوستان و رهبران جبهه مقاومت که مدعی اند رحمانوف از آنها تنها بخاطر تاجیک بودن حمایت می‌کند در اشتباه اند .. رحمانوف سعی می‌کند خود را از بیماری های قوم پرستی و زبان پرستی دور نگهدارد، هدف او نجات افغانستان از خطر تبدیل شدن به مرکز تروریزم بین المللی میباشد نه حمایت از تاجیک‌های افغانستان،او این هدف را یک بازی سیاسی نه بلکه یک یک حقیقت در برابر خود میبینید.
جبهه مقاومت تنها به تاجیک‌ها ارتباط ندارد بلکه جایگاه تمام وطنپرستان است تا این وطنپرستان افراد مفسد رژیم گذشته را که بنام تاجیک خود را در جبهه مقاومت جا زده اند از جبهه بیرون افگنند. شرایط تغییر کرده است . احمد مسعود دگر نه بنام جهاد و اسلام بلکه به نام انسان و انسانیت و حفظ افغانستان واحد با جغرافیای کنونی ، فرهنگ مختلف آن و دوستی و تساوی حقوق بین ملیتها را خواهان است، جبهه خلاف هیچ نوع صلح ابرو مندانه نیست ،
شرایط و گذشت زمان برای آقای احمد مسعود روشن ساخت که یک جبهه
زمانی می‌تواند همه شمول و قابل پذیرش برای همه باشد که از شعار های تک فردی و تک قومی پر هیز گردد ، جبهه مقاومت اگر ملی خوانده می‌شود باید از انحصار Brand احمد شاه مسعود خارج ساخته شود و یا با آن نام قهرمانان و شخصیتهای ملی که در جنگ‌های افغان و انگلیس در تاریخ مبارزات آزادی خواهی بخصوص جنگ جلال آباد 1989 علیه پاکستان ، از عبدالرزاق شهید والی قندهار وغیره که شهرت نیک دارند مضاعف گردد،در غیر آن اعتماد عمومی را جلب نخواهد کرد...
به امید یک افغانستان واحد ، یک پارچه ، متحد و مترقی
حنظله

>>>   با تاسف که ماهیت امپریالیزم امریکا را خیلی ها دیر شناختید. احمد شاه مسعود شخصا کمک های داده شده از امریکا و اسراییل به پاکستان و از طریق ای اس ای که به تنظیم‌ها داده میشد از طریق جمعیت اسلامی که مرکزش در اسلام آباد بود دریافت می‌کرد، و این کمک ها شامل پول نقد و سلاح های مختلف النوع بود ، پول ها به مصرف میرسید و سلاح و مهمات برفرق مردم مظلوم کابل به نام جهاد با سر دادن نعره تکبیر کوبیده میشد و نام این حرکت را جهاد گذاشتند.
حالا پسر احمد شاه مسعود میداند که دگر تاکتیک پدرش به درد نمیخورد و هم رخ باد به سوی دگر است.یعنی پاکستان نه بلکه تاجیکستان ، با یک رهبر پولادین ضد اسلام گرایی و دشمن سرسخت احزاب اسلامی که سال‌های قبل زندگی تاجیک‌ها را به چالش کشیده بود.انهاییکه لاف زیاد میزنند به خوبی درک کرده اند که بدون حمایت مالی ونطامی پیشبرد یک جنگ کار سهل نیست.
طالبان هم سلاح و کمک های لوژیستیکی از پاکستانی ها میگرفتند و هم دارای شبکه بزرگ فروش مواد مخدره بودند و از این طریق پول بدست میاوردند
رمانی احمد شاه مسعود پیشنهادات مکرر حزب و دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان را پشت پا زد و بار ها میگفت که بنام الله جهاد می‌کنم با کفار همدست نمی‌شوم ولی امروز پسرش احمد مسعود در اروزی آن است تا امام علی رحمان که سالها رهبر حزب کمونیست تاجیکیستان بود با او سر لطف و همکاری را داشته باشد همین جمعیتی ها از علی رحمان به مثابه یک شخص دلیر و قاطع یاد کرده اند و شاید هم عنقریب او را لقب خالد بن ولید را بدهند .
آقای هارون امیر زاده !!!
از شما و از دوستان جمعیتی تان خواهش می‌کنم که دگر لاف انرا نزنید که شوروی را شکست داده اید ، اکنون به چشم سر می بینید که جنگ بدون حمایت مالی نبروی خارجی به شکست مواجه می‌شود ، آلیته پیروزی زمانی نصیب میگردد که واقعا مردم در کنار تان باشد ، فی الحال حمایت از شما تنها در کوهپایه های هندوکش خلاصه میگردد.
راستی نا گفته نباید گذاشت که حالا همان بقایای شوروی سابق یعنی جمهوری سوسیالیستی تاجیکستان که تا دیروز دشمن شان بودید امروز بر سر تان دست پدرانه میکشد....
نگاه

>>>   به اولی
نیروهای ما در لبنان و سوریه و عراق نیستند اشتباه میزنی داداچ
حرف حق سوختن هم داره همیشه میگن در روزهای سخت هست که دوست و دشمن معلوم میشه تاجیکستان درحال حاضر یگانه کشور منطقه است که مردم افغانستان را به منافع ملی و شخصی ترجیح داد
ایران مردمش نشان دادند واقعا دوست هستند و این به ما ثابت شد نظامش منفعل و تماشاگر و دولتش حامی سرسخت طالبان هست
پیشتر هم گفتیم هیچ اهمیتی ندارد تمام دنیا پشت طالب بایستد ما در اینده تصمیم خواهیم گرفت

>>>   کدام مقاومت در فرانسه خوشگذرانی می کرد الان فکر کرد می تواند از این پشم کلاهی برای خود درست کند اگر دوستدار کشورش بود پرچم افغانستان بر در خانه اش میزد نه پرچم جمییعت

>>>   حرف حق که هیچ تصویر حق سوختن دارد
اونهم فرار افغانها از چندتا موتور سوار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است