اینجا برچی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۰    ۱۴۰۰/۷/۲۲ کد خبر: 168665 منبع: پرینت

گزارشی از کمپ فورت مککوی؛
در این کمپ حدود ۱۳ هزار پناهجوی افغانستانی زندگی می کنند. بیشتر آنها افسران قطعه ۰۱، اعضای فامیل و وابستگان شان هستند. تعدادی اندکی آنها دانشجویان دانشگاه های آمریکایی، فعالان مدنی و خانواده های هستند که SIV داشتند.

متأسفانه تعصب و رفتار ناشی از عقده و کینه شتری در بین پناهجویان این کمپ نگران کننده است.
اندک ترین حرف شان این است که شما زودتر از ما کافر می شوید. اینجا برچی نیست. چرا حجاب را رعایت نمی کنی. اولاد چنگیز. پیرو خمینی. خارجی گگ... و صدها حرف و متلک های زننده دیگر!

دانشجویان پناهجو در این کمپ با آنکه خودشان نیز پناهنده اند اما رضاکارانه و بدون معاش و امتیاز اضافی در داخل کمپ کلاسهای درسی ایجاد کرده اند و روزانه حد اقل ۶ ساعت اطفال، زنان و مردان هموطن خویش را تدریس می کنند. اما باز هم از لطف و مهربانی های تحقیر آمیز هموطنان خویش در امان نیستند.

گذشته از این بخشی از مشکلات جدی تر در این کمپ شاید در اکثریت کمپ ها ترجمان های هستند که هنگام ایفای وظیفه بین مراجعین خویش تفاوت قایل می شوند.
این ترجمان ها که از طرف دولت آمریکا استخدام شده اند و وظیفه شان ترجمانی و راهنمایی پناهجویان و رساندن خواست آنها به مسوولین آمریکایی است، با بر خورد دوگانه و رفتار توهین آمیز، باعث آزار و اذیت بخشی از پناهندگان می شوند‌‌.

پناهندگان وقتی می بینند ترجمان ها با آنها رفتار درست ندارند، به ویژه هنگام انترفیو از اینکه نمی دانند حرفهای شان چطوری ترجمه می شود و جناب ترجمان متعصب به جای ترجمه و رساندن حرفهایش چه چیزی را به خورد آمریکایی ها می دهند دچار تشویش و اضطراب می شوند و از آینده پناهندگی خویش نگران.

دوستانی که قصه های ترجمانان استرالیا را شنیده اند یا از نزدیک دیده اند بیشتر متوجه این حرف ها می شوند.
پناهجویان هزاره در استرالیا بالاخره از مجبوری گفتند ما فارسی دری نمی دانیم. زبان ما هزارگی است. ما به ترجمان هزارگی نیاز داریم.
بحث زبان/ لهجه هزارگی به کنار.
خوب است که از تجربه پناهجویان هزاره در استرالیا در سایر کشورها نیز استفاده شود.

رضایی رستگار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمپ فورت مککوی
پناهجویان
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل پشتون و غیر پشتون باید رسما" پذیرفته شود و به جای تلاش برای وحدت ملی دروغیت بهتر است تا موجودیت اصل مشکل قبول شود و راه های حل پیدا شود.
در هر کجای دنیا که برویم مشکل به سر جای خودش است.
ما ۳۵ سال است که در خارج از کشور با این مشکل به سر پیبریم.
همه پشتون ها کم یا زیاد از طالب پشتیبانی میکنند عرق نمیکند که سابقه شان چیست فقط عنصر قومیت و زبان محور عمل شان است.

>>>   بهترین راه حل اینست که این مشکل را به گوش‌ کمونیتی هایی هزاره در کشور هایی مربوطه برسانید، آنها این صلاحیت را دارند تا این مشکل را بگوش‌ حکومتی ها برسانند.
من مطمین ام که مسئولان این سایت آنها را می شناسند و یا برای یافتن آنها طالب کمک شوند.
فاشیسم همانست که بود و حال با چهره یی خشمناکتر.
آتش خاوری

>>>   رضایی رستگار راست میگوید.
در هنگام انترفیو یک هزاره که ترجمان آن یک افغان پشتو زبان بود،به قاضی به زبان انگلیسی گفت که این پناهنده هزاره است و دیوانه است و سال یک مرتبه خود را به زنجیر میزند.
قاضی نیز وارخطا شد و درخواست پناهندگی هزاره را رد کرد.

>>>   درسته، در استرالیا، هزاره ها مترجم هزارگی دارند و گپ شان هیچوقت نادرست ترجمه نمی شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است