آن خاکِ هزاره خور هیچ گاه وطن نخواهد شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۴۰۰/۷/۲۱ کد خبر: 168654 منبع: پرینت

دوستی دارم از تخار، او در عرصه‌ی ورزش استاد است. ولی برای من هم در خیلی از مسایل استاد است. رفیق گرمابه و گلستان است و از او خیلی چیزها آموخته ام.(مصلحت نیست نام اش را بنویسم).
او باری گفت:"یک افغانِ کوچی را اگر با یک پبراهن و تنبان در دشت خشک رها کنی، بعدها از آن دشت برای خودش مزرعه‌ی گاو، گوسفند و شتر می سازد؛ اما هزاره و تاجیک، بدون شک از آنجا فرار می کند"؛ این روزها روزگار وطن خراب است و حالتِ روحی ام، به شکلِ فاجعه آمیزی دگرگون.
با پرسش های زیادی مواجه می شوم، از جمله همین پرسش:"ما چرا این قدر مظلومیم؟!" من در پاسخِ این پرسش مانده ام. اگر چه جواب معمول، روضه های جانسوز عاشورایی ست. همه چیز را تک عاملی تحلیل می کنیم و به زمین و زمان فحش نثار می نماییم.
این بار من این پرسش را از خود می پرسم؟!
از خودِ هزاره. از فراریان‌کوچ اجباری، از کودکِ سرِ مرز. از بچه های خسته و خاک آلود هراسان از طالبان. حتی از همان دوستان خارج رسیده. عنوانِ فوق از نوشته‌ی یک دختر جسور فعال مدنی در بامیان گرفته شده است. او که خود اش را بازوی مقاومت می خواند و در سنگرها با لباس رزم، عکس یادگاری می انداخت.
همین روزها از خارج این گونه می نویسد. او نماینده‌ی نوعی یک جریان فکری است. هزاره حتی در خارج خلیلزاد نمی شود. هزاره حتی در آمریکا اکرم گیزابی می شود! از رک گویی ام معذورم، واقعا این قوم چرا این قدر به چاهِ متعفنِ تقلید و ابتذال غرق شده است.
ما جماعت هیچ گاه هزاره نیستیم، گاهی کمونیستیم، گاهی مجاهدیم، گاهی لیبرال دموکرات ایم و از جمله در غرب نیز یکسره تلاش می کنیم تا غربی شویم. ولی افغان در هر کجای از جهان یک افغان است و دیگر هیچ.
میثم صحرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خاکِ هزاره
وطن
نظرات بینندگان:

>>>   تنها کاری که یاد گرفته ایم، فرار است فرار است وفرار فرار از طالبان فرار از حکومت خلقی دوران حاکمیت روسها فرار از حکومت اشرف غنی فرار از دست آمریکایی فرار از دست پاکستانی فرار از دست ایرانی فرار از دست خودمان فرار از این دنیا به آن دنیا
با برخی سخنان این نویسنده گرامی موافقت ندارم اما واقعا چرا ما هزاره ها هیچ وقت یک جا نایستادیم وازحق خود دفاع نکردیم؟ در ملک بیگانه کدام سبزه وگلزاری برایمان درست کرده اند؟ کدام فرش قرمز کدام مهرومحبتی؟ چرا در خاک خود ریشه نمی دوانیم چرا مانند علف های هرز از این باغچه به آن باغچه میرویم؟ به دنبال چی هستیم؟ به خدا اگر کلگی هزاره ها به کشور خود برگردند نزدیک به پنجاه فیصد از مردم افغانستان را تشکیل میدهیم ان وقت دیگر در اقلیت نیستیم. میتوانیم یکی از بازیگران اصلی سیاست وحکومت باشیم بزرگان قوم به این خوب فکر کنید

>>>   نام ارمنی ها اکثراً با کلمه (یان)ختم میشود.مثلاً کارداشیان،گروگریان،نیکول یان و غیره.
یک نفر که از ارمنی ها خوشش نمی آمد،به هر شهر دنیا که میرفت و ازیگان نفر نام اش را میپرسید،ارمنی می برآمد.
آخر تصمیم گرفت که یک جایی میروم که هیچ ارمنی نباشد.
او به یک جنگل رفت و تصادف یک موجود را در سر یک درخت دید و پرسید که نام ات چیست؟
او در جواب گفت:ابیزیان.(ابیزیان در روسی شادی را میگویند).
مردکه از جنگل پا به فرار گذاشت و گفت که در همین جنگل نیز ارمنی پیدا شد.

حالا در هر نقطه افغانستان که ببینی هزاره پیدا شده است.در تخار هزاره چه میکند؟
مه میترسم که در پاکستان که جای پاکستانی ها و پشتون ها و طالبان است،در همانجا نیز هزاره نباشد.
هزاره حالا جای ارمنی را در دنیا گرفته است.
طالبان باید جلو این ها را بگیرد.
و لقد احسنت امیر عبدالرحمن خان.

>>>   اشتباه شما همين است شما مظلوم نيستيد شما ملت شده نتانستيد و بدون دفاع از افغانستان فرار كرديد واژه مظلوم براي كسب ترحم ديگران است پس خودتان را فريب ندهيد افغان هم به قوم پشتون ميگويند شماها باعث بدنامي فارسي زبانان افغانستان هم شديد شما باعث دشمني فارسي زبانان باهم شديد شما مظلوم نيستيد شما پليد و مكار هستيد اگر شما پشتون ها نبوديد الان از ايران تا تاجيكستان فارسي زبانان باهم دوست بودند يا يك كشور ميشديم يا سه كشور پيشرفته فارسي زبان اما چه كنيم گير وحشي هاي غار نشين افتاديم

>>>   سلام . میثم صحرا از قرار نوشته است یک پشتون هستی که این قدر هزاره هارا محکوم کردی حال شما گوش کن که من هم برایت تعریف کنم به من هزاره کاری نداشته باش از خودت بگو
آیا محمد ضاهر شاه پشتون را من هزاره از افغانستان بیرون کردم یا توی پشتون ؟؟
دو داوود خان پشتون را من هزاره کشتم یا توی پشتون ؟؟
داکتر نجیب الله یی پشتون را من هزاره کشتم یا تویپشتون ؟؟
ودیگر . نور محمد ترکی . و عبدالقادر و حفیظ الله امین این ووو غیره که دیگر نمی گویم
شوروی را در افغانستان من هزاره راه دادم یا توی پشتون که در خیلی از شعار های تان این بو که دفغان شوروی نبود بود؟؟
خب آمریکارا که باعث شده که در افغانستان حمله کند من هزاره یا توی پشتون که با القاعده دوست بودید ؟؟
امروز افغانستان را که به خاک خون کشیده من هزاره در رئس این کار هستم یا توی پشتون ؟؟
امروز طالبا من هزاره هستم یا توی پشتون .
این اینتحاری های که در افغانستان انجام می شود کدام یک هزاره چنین کاری را انجام داده است آیا هنوز یک هزاره چنین کاری کرده است ؟؟
خب اگر یک پشتون در کبیر برایش باغ بوستان درست می کند کسی با اوکاری ندارد ولی اگر هزاره چنین کاری کند صد نفر و صدها قانون جلوی اورا می گیرد نمونه اش همین که به قول خودت کوچ اجباری است تو این همه امتیاز منفی پشتون را نا دیده می گیری و فقط فرار هزاره هارا از افغانستان محکوم می کنی خب این را خودت هم میدانی که هزاره ها به جرم هزاره بودنش حتی از خوانه ای خودش هم اخراج می شود بهر حال قبول کنید که باعث این همه کشت کشتار 99 فیصد پشتون است نه هزاره ها هزاره اگر در غرب می خواهد غربی باشد نمی خواهد که مثل شما ها تافته ای جدا بافته خودش را معرفی که و می خوهد مثل دیگر مردمان باشد شما که به قول خودت این اهمه ز خودتان تعریف می کنید هنوز چی کاری جز خون ریزی در افغانستان که دیگر نمی گویم . بهتر است خود خاننده گان قضاوت کند برادر اگر چیزی قرار هست که گفته شود ما باید از شماگله کنیم نه شما مارا محکوم کنید اگر هم فرار را بر قرار اینتخاب می کنیم میخواهیم از شما و امثال شمادور شویم . آری عزیزم کلاهت را قاضی کن و بعد از دیگران انتقاد کن ..
یک مهاجر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است