ترکیه و چالش موج جدید آوارگان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۴۰۰/۵/۷ کد خبر: 167810 منبع: پرینت

منتقدین دولت اردوغان بر این باورند که اتحادیه اروپا، با تدابیر موذیانه به دنبال تحمیل صدها هزار مهاجر افغانستانی بر ترکیه است و دولت باید در این مورد، موضع شفاف اتخاذ کند.
به گزاش تسنیم، موضوع مهاجرین و حضور میلیون ها آواره از ملیت های مختلف در خاک ترکیه، به یک چالش سیاسی – اقتصادی و اجتماعی جدی تبدیل شده است.

به باور آگاهان اقتصادی و منتقدین سیاسی، حضور بیش از سه و نیم میلیون آواره و مهاجر سوری و بیش از یک میلیون آواره از ملیت های دیگر، تاثیر سلبی ناگواری بر بازار کار ترکیه گذاشت و از آنجایی که آوارگان حاضرند با دستمزد اندک کار کنند، کارگران ترک بیکار می شوند.

به موازات آن، بازار مسکن نیز با تقاضای فراوان روبرو شده و اجاره خانه ها بالاتر رفته است. حالا به موازات همه این مسائل، مشکلی دیگر بر مشکلات ترکیه افزوده شده و تحولات اخیر افغانستان، موجب شده که ده ها هزار آواره افغان، راه ترکیه را در پیش بگیرند.

خطر ورود صدها هزار آواره افغانستانی به ترکیه، اروپایی ها را سر خط آورد و اتحادیه اروپا برای مقابله با خطر، نقشه هایی دارد که کانون اصلی آن، دور نگه داشتن آوارگان افغان از مرزهای اتحادیه اروپا است.

منتقدین دولت اردوغان بر این باورند که اتحادیه اروپا، با تدابیر موذیانه به دنبال تحمیل صدها هزار مهاجر افغانی بر ترکیه است و دولت باید در این مورد، موضع شفاف اتخاذ کند.
روزنامه قرار که به عنوان یک رسانه محافظه کار نزدیک به گل، داود اوغلو و باباجان شناخته می شود، در تیتر و عکس صفحه نخست امروز، به اظهارات نخست وزیر اتریش، واکنش نشان داده است.

سباستیان کورتس نخست وزیر اتریش اعلام کرده که بهتر است آوارگان و مهاجرین افغانی که مجبور به فرار شده اند، پایشان به آلمان، اتریش و سوئد نرسد و همانجا در ترکیه بمانند.
اظهارات نخست وزیر اتریش، بازتاب فراوانی در رسانه های ترکیه پیدا کرد و دستگاه دیپلماسی ترکیه ناچار شد به او پاسخ دهد.

تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در این مورد گفت:«این سخنان، خودخواهانه است و فایده ای برای هیچ طرفی ندارد. حقیقتاً چنین اظهاراتی مورد تعجب ما شد. چرا که مشکل مهاجرت آوارگان، کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و یک معضل مشترک برای همه است. ترکیه از عواقب بحران مهاجرت گسترده ناشی از منطقه رنج می برد و حاضر نیست موج جدیدی را بپذیرد. ترکیه نه مرزبان اروپا است و نه میزبان کمپ های آوارگان».

کلیچدار اوغلو: با رشوه و توافق مشکوک مخالفیم؛
کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق (ج.ه.پ) که در کنار خانم مرال آکشنر، بزرگترین ائتلاف و جبهه ضد اردوغان را به نام ائتلاف ملت تشکیل داده، روی مساله آوارگان تمرکز کرده است.
رهبر ج.ه.پ چندی پیش اعلام کرد که به محض رسیدن به قدرت، با کمک خود اروپایی ها، زیرساخت های سوریه را ترمیم کرده و همه 4 میلیون آوراه سوری مقیم ترکیه را با دهل و سرنا به کشور خودشان باز می گرداند.

کلیچدار اوغلو دیروز هم اعلام کرد:«لازم است به هموطنانم اطلاع دهم. اتحادیه اروپا، تصمیماتی در مورد ترکیه اتخاذ کرده که ماهیت آن، مانند رشوه دادن است. اروپا می خواهد 3 میلیارد یورو به ترکیه بدهد تا یک توافق 5 ساله برای پناهندگان امضا کنیم. چرا اردوغان سکوت کرده؟ چون تاجر تمام این معاملات مشکوک، خود شخص اردوغان است. علاوه بر این، ادعای دوم این است که بروکسل در حال آماده سازی برای ارائه بسته رشوه جدید به ترکیه برای دور نگه داشتن پناهندگان افغانستانی از کشورهای اروپایی است. ممکن است بین پانصد هزار نفر تا یک میلیون نفر، وارد شهرهای ما شوند و چنین چیزی، آرامش زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد».

کلیچدار اوغلو در ادامه گفته است:«قبول کردن آوارگان جدید، دو قربانی دارد. اول شما مردم عزیز و دوم، برادران آواره و پناهنده ما. بنابراین، این مسئله را به بحث انحرافی درباره نژادپرستی تقلیل ندهید. چنین چیزی غیر قابل قبول است. چرا کاری کرده اید که غربی ها فکر کنند می توانند ما را با پول کنترل کنند؟»

پروفسور یاسین آکتای مشاور عرب تبار اردوغان و از اعضای بلندپایه حزب حاکم ترکیه گفته است: «آوارگان سوری که به کشور ما پناهنده شده اند، از نظر حقوقی، از شرایط و حقوق خاصی برخوردار شده اند. طبق قوانین بین المللی مهاجرت، شما نمی توانید این افراد را بیرون بفرستید مگر اینکه آنها بدون توجیه، مرتکب جرمی شده باشند».

آکتای همچنین گفته است:«ترکیه مجبور است با پناهندگان سوری زندگی کند. بخشی از این موضوع، مرتبط با بحث تقدیر و سرنوشت است، بخش دیگر هم این است که ما گریزی نداریم و نمی توانیم از آن فرار کنیم. اصلاً، این نوعی آزمون و آزمایش است. مهاجرت چیزی است که یک جامعه را زنده می کند. همچنین یک اثر نیروبخش دارد. همین الان بروید بررسی کنید و ببینید که سهم ترکها در اقتصاد آلمان چه اندازه بالاست. مطالعات مهمی در این راستا انجام شده است. ترکهایی با توان مغزی بسیار بالا در آلمان زندگی می کنند و به آن کشور سود می رسانند. در کشور ما هم، سوری ها کار اقتصادی کرده اند و اصلاً بعید نیست که با رفتن آنها، اقتصاد ما از رونق بیفتد».

نمی گذاریم ترکیه زندان آوارگان شود؛
اوزگور اوزل از نمایندگان پارلمان ترکیه، رویکرد سیاسی دولت اردوغان در مورد مهاجرین و آوارگان را به چالش کشیده و گفته است:«اتحادیه اروپا به دنبال منافع خودش است. این دولت ماست که باید هوشیار باشد و گول حرف های آنها را نخورد. آنها می خواهند با اندکی پول، ترکیه را به یک خط حائل تبدیل کنند و تمام مهاجرین و آوارگان منطقه پشت این خط بمانند و باری بر دوش اروپا گذاشته نشود. نتیجه چیست؟ نتیجه این خواهد شد که با دادن پول، ترکیه را به بزرگترین زندان آوارگان تبدیل می کنند تا خودشان در امان باشند. نباید اجازه چنین چیزی را بدهیم».
انگین اوزگوچ از دیگر نمایندگان پارلمان ترکیه نیز گفته است:«مگر ترکیه انبار آوارگان اروپا است؟ ما باید مرزهایمان را حفظ و با صدای بلند اعلام کنیم که حتی یک آوراه جدید نخواهیم پذیرفت».

لطفی ساواش شهردار کلانشهر خاتای در مرز سوریه و ترکیه نیز هشدار داده و گفت:«رشد سریع جمعیت سوری در استان ما، بسیار مساله مهمی است. اگر اینطور پیش برود، در صورتی که آوارگان، در مناطق خاصی کاندیدای انتخابات شهرداری شوند، به راحتی پیروز می شوند! مردم خاتای 9 سال است که به خاطر حضور آوارگان سوری، از مشکلات جامعه شناختی، روانی و اقتصادی رنج می برند. با طولانی شدن روند، این مسئله از نظر بافت جمعیتی به خاتای و ترکیه آسیب خواهد رساند. طبق آمار رسمی، بیش از 500 هزار سوری در خاتای زندگی می کنند. مثلاً در شهرستان ریحانلی در استان ما، جمعیت رسمی، 80 هزار نفر است اما جمعیت فعلی آن با احتساب آوارگان سوری به 230 هزار نفر رسیده است».

در پایان باید گفت، در شرایطی که آنکارا به دنبال تامین رضایت گروه طالبان برای در دست گرفتن مدیریت امنیتی فرودگاه کابل است، ورود آوارگان افغانی، جامعه و اقتصاد ترکیه را با چالش های بزرگی روبرو می کند و ظاهراً دولت اردوغان هنوز تمایل ندارد که تصمیمات نهایی و استراتژی روشن خود را با افکار عمومی در میان بگذارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   تمام مشکلات افغانها بعد از جدایی این دو کشور از هم یعنی ایران افغانستان به وجود اومده
مشکل افغانها جامعه سنتی قبیله ای و قومپرستی که زنان بیسترین قربانی اونها هستند
اگر میخواهید بدونید چرا افعانها از ایران بر نمیگردند به افغانستان اولین دلیلش زنان افغان هستند که وقتی در جامعه ایران و با فرهنگ ایرانی مواجه شدند حاضر نیستند برگردند به جامعه عقب مانده افغانستان
مشکل دوم بیسوادی اکثریت جامعه است که اجازه رشد اجتماعی و فرهنگی رونمیده و در برخی جاها به شدت سرسختی در برابر پیشرفت اجتماعی نشون میدهند که نتیجه اون رفتن به استقبال طالبان است

>>>   اتفاقا یکی از دلایلی که در ایران به افغانها تابعیت نمیدن همین زاد و ولد زیاد آنهاست
که خطر تغییر جمعیتی و هویتی ایران میشود
دلیل دیگر میزان بالای جمعیت افغانها در ایران و قطع نشدن مهاجرت آنها در این چهل سال است
دلیل دیگر هم مرز بودن افغانستان و سابقه جدایی هرات و همچنین تجربه کردهای عراقی پناهنده به ایران که بعد از رشد جمعیت در همون اوایل انقلاب اسلحه گرفته و خواستار تجزیه ایران شدند و یکسال کشور در بحران رفت که با غاءله کردستان معروف شد که بعد از اون جریان مقامات ایران پشت دستشون رو داغ گذاشتن به کسی تابعیت ندهند والبته تجربه فلسطین کریمه اوکراین و قره باغ

>>>   این آقای شاه حسین مرتضوی نمیخواد عکس صفحه نخست این روزنامه که سخنان نخست وزیر اتریش گفته رو تو حساب کاربری خود منتشر کند؟
یا فقط کینه و عقده از ایران داره؟
مقامات ایران مواظب باشند این مرتضوی رو دوباره به ایران راه ندهند .اتریش و آلمان و ترکیه و سوءد هرچهارتا اقتصاد قوی دارند اگر جای ایران بودید چه می گفتند؟ایران تحت تحریم و بیکاری و اعتراضات گسترده کجا آلمان و اتریش و ترکیه کجا
ترکیه سه میلیارد دلار هر پنج سال میگیره به ایران سالی بیست میلیون دلار میدادند که الان چند سال به خاطر تحریم اون رو هم نمیدند
خدایا از تو میخوام ایران عزیز سرپا نگه داری

>>>   ترکیه تحریم نیست ترکیه از زمان جنگ سوریه یعنی اواخر سال ۲۰۱۱ درگیر مساله آوارگان شده ایران از چند دهه قبل درگیر مساله پناهجویان شد حتی زمان سیل پاکستان سال ۸۹ و قبل از شروع جنگ سوریه پاکستانیها وارد ایران شدند ، زمان انتفاضه شعبانیه عراقیها دوره صدام هم عراقیها وارد ایران شدند این جدای از ورود کردهای عراق دوره شاه به ایران بود ترکیه اگر خودش علیه ارتش و دولت سوریه توطئه نمیکرد و مسیر ترانزیت تروریستهای چندملیتی نمیشد چن میلیون سوری آواره وارد خاکش نمیشدند متحد ترکیه قطر هم از حامیان اصلی طالبان و القاعده و ...است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است