افغانستان پسا امریکا سرزمین مفتوحه پاکستان؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۱    ۱۴۰۰/۵/۵ کد خبر: 167799 منبع: پرینت

پاکستان، افغانستان پسا امریکا را سرزمین مفتوحه خویش می‌داند که برای ایجاد نظم و ثبات در آن نیازمند یک حامی/همکار مقتدر و پولدار است. پاکستان فکر می‌کند که به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

روسیه و چین از نظر پاکستان کشورهایی هستند که جلب اعتماد و حمایت هر دو یا یکی از آنان برای مدیریت اوضاع پسا امریکا در افغانستان ضروری است.
اما امریکا و انگلیس نیز به صورت کامل پا پس نکشیده‌اند. این امر پاکستان را متردد ساخته است.

پاکستان فکر می‌کند که اگر به صورت کامل روی جلب اعتماد و حمایت روسیه و چین سرمایه‌گذاری کند، مبادا این کار باعث برانگیخته شدن امریکا و انگلیس گردد. در همین حال، برای روسیه و چین بسیار دشوار است که بالای پاکستان اعتماد کنند. چون پاکستان یک متحد قابل اعتماد به امریکا و انگلیس است.

هرچند که رابطه پاکستان و چین بسیار خوب است اما دشوار است که چین در رابطه به افغانستان طوری اقدام کند که پاکستان می‌خواهد. اما چین و پاکستان ظرفیت‌های خوبی برای تامین صلح در افغانستان دارند. هر دو کشور می‌خواهند که افغانستان به یک صلح نسبی برسد تا برنامه‌های توسعه اقتصادی این دو کشور تطبیق شود.

وزیران خارجه پاکستان و چین در یک اعلامیه مشترک، صلح در افغانستان را به توسعه اقتصاد و تجارت منطقه مهم خوانده‌اند.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   ولیزاده صایب افغانستان مثل کدو کوره آتش است هر قدرتی که مرام بلعیدن اش را داشته دهنش چنان خواهد سوخت که مجال توبه کردن برایش نخواهد ماند.
دل تان جمع باشد .

>>>   "هرچند که رابطه چرکستان و چین بسیار خوب است....." 'هرچند خوب است'؟؟؟ که نه بلکه بسیار عالی است. زمانی که شیطان (دموکراسی) هند را مجهز به سلاح اتمی ساخت تا از آن بمثابه تخته خیز علیه چین استفاده کند، چین هم در مقابل چرکستان را بر ضد هند با سلاح اتمی مجهز کرد (فکاهی قدیر خان تنها برای خودشان خنده دار است). شیطان های 'دموکراسی' از چرکستان بیزار اند مگر مجبورأ با رشوه آنرا دل آسا میکنند زیرا از دست دادن کامل آن برای 'دموکراسی' و آنهم بدامن چین یک فاجعه است.
آتش‌خاوری

>>>   گپ صاف و ساده
طالب را بکشید و ملت را نجات دهید ، ...

>>>   تعدادی از مردمان طفیلی آن طرف مرز به اجازه واشاره آی اس آی گویا تظاهرات ومیتینگ ساختند واز جمهوریت حمایت کردندوبا طالبان مخالفت !!!
همه میدانیم که این حمایت های دروغین صرف بخاطر اینست که حکومت افغانستان جیب های شانرا پر کند آنها هرگز به فکر افغانستان نیستند وبدون اجازه آی اس آی حتی به دستشوئی هم رفته نمیتوانند
ر

>>>   طالبان با کشتن خاشه قندهاری نشان دادند که نه مسلمان هستند و نه افغان و نه مرد هستند و نه غیرت دارند فقط مفعولینی هستند که برای پاکستانی ها خدمات جنسی ارایه میکنند.
طالب کشی یگانه راه نجات افغانستان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است