گزارش بخشی از واقعیات ولسوالی مالستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۲    ۱۴۰۰/۵/۵ کد خبر: 167796 منبع: پرینت

بعد از تهدیدات و تهاجم طالبان در اوایل ماه جوزا بالای مرکز غزنی و ولسوالی های جاغوری، مالستان و ناهور، وکلای غزنی (شورای ملی و ولایتی) به شمول آقای ناجی و آقای اعتمادی تلاش های زیادی را جهت جلب حمایت نهادهای امنیتی برای مرکز غزنی و ولسوالیهای یاد شده انجام دادند. با وزرای دفاع، داخله، ریس عمومی امنیت ملاقات های جداگانه و بعضا مکرر انجام شد.

در جلسه مورخ ۱۷ سرطان در دفتر گروپ پارلمانی صدای مردم، ریس عمومی امنیت ملی خواستار پیشنهاد کتبی جهت ارایه کمک گردید که خوشبختانه بعد از نوشتن پیشنهاد توسط وکلا، از طرف ریاست عمومی امنیت پذیرفته شد.
بعد از وعده کمک توسط ریاست امنیت ملی و طبق فیصله وکلا و همکاران دیگر قرار شد بنده و جنرال قاسمی روز دو شنبه مورخ ۲۰ سرطان با مقداری اسلحه و مهمات به ولسوالی مالستان و ناهور برویم و در کنار نیروهای امنیتی از مردم خود دفاع کنیم.

در جاغوری و ناهور بر اثر تعرض طالبان جنگ های پراکنده جریان داشت و در مالستان بعد از ظهر شنبه مورخ ۱۹ سرطان، طالبان از سمت ارزگان از مسیر زردک و شیرداغ تعرض شان را آغاز نمودند که در منطقه توکریک و خوشحال شیرداغ با نیروی های نظامی و امنیتی مالستان مواجه شده جنگ آغاز گردید و بر طالبان تلفات نیز وارد شد.

شب دو شنبه (۲۰/۲۱ سرطان) پس از تهاجم‌ گسترده طالبان به مالستان، نیمه های شب خط مقاومت در دادی پشی و سپس سایر جبهات شکست (؟) و ساعت ۱۲:۳۰ روز دو شنبه مرکز ولسوالی به تصرف طالبان درامد. این در حالی است که ولسوالی و قومندانی چند ساعت خالی بوده و شاهدان عینی بصورت مستند گزارش های دارند که در فرصت مناسب قابل بررسی است.
طبق قرار قبلی جناب وکیل قاسمی به ناهور رفت و رفتن بنده بخاطر تصرف ولسوالی مالستان به تاخیر افتاد.

پنج شنبه مورخ. ۲۴ سرطان بنده و آقای ناجی جهت همکاری و حمایت نیروهای امنیتی، همراه با وکیل عرفانی، علیزاده و اکبری به ولایت بامیان رفته و فردا جمعه به جاغوری رسیدیم. مرکز ولسوالی مالستان در تصرف طالبان بود و در ساحات مرزی رسنه/ انگوری و تنگه الغزار جاغوری جنگ جریان داشت.
هرچند قبل از رفتن بنده و ناجی، مسولین امنیتی مالستان تصمیم عملیات پس گیری ولسوالی مالستان را گرفته بودند که این تصمیم شنبه شب مورخ ۲۷ سرطان انجام شد.

نیروهای نظامی و امنیتی مالستان همراه با چند گروپ نظامی از ولسوالی جاغوری... نیمه های شب بطرف مرکز ولسوالی مالستان حرکت کردند و حدود ساعت ۱۰ روز یک شنبه (۱۴۰۰/۴/۲۸) خود را به نزدیک ولسوالی مالستان و کوه های مشرف بر ولسوالی رساندند.
گذشته از ساعت ۱۲ ظهر جنگ آغاز شد و حدود ساعت ۳ بازار و مرکز ولسوالی از وجود طالبان با وارد شدن تلفات سنگین بر آنها (۴۵ الی ۷۰) پاکسازی گردید به استثنای چند طالب که در قومندانی امنیه باقیمانده بود.
رسیدن نیروهای کمکی دشمن از طرف ارزگان از یک طرف، بی نظمی و عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی و نظامی از جانب دیگر (؟) باعث‌ شد بعد از چند ساعت درگیری بازار و مرکز ولسوالی دو باره به تصرف طالبان دراید.

طالبان پس از تعرض و تصرف دو باره ولسوالی مالستان، دست به قتل و کشتار وحشیانه و بی رحمانه مردم ملکی و بی دفاع زدند. دهها تن از مردم مظلوم و غیر نظامی را در این ولسوالی به شهادت رساندند و هزاران خانواده را از ولسوالی مالستان آواره و در بدر نموده برخی دارایی های مردم را چور و چپاول نمودند.
به چند نمونه از قتل و کشتار بی رحمانه مردم ملکی و بی گناه توسط طالبان که در تضاد با موازین انسانی، دینی و قرآنی می باشد و مصداق بارز جنایت جنگی به حساب می اید اشاره می کنم:

1. خانواده حاجی خان که از ترس طالبان میخواستند از منطقه بیرون شوند، در مسیر راه با طالبان مواجه می شوند و طالبان دو فرزند حاجی خان را از موتر پایین نموده، بعد از چند دقیقه در ساحه قلیادم تیر باران و شهید می کنند.
2. استا سلمان شخص مومن و ملکی بدلیل تعلل در باز کردن دروازه ای خانه اش تیر باران و شهید می شود. سپس سه چهار نفر جهت دادخواهی به مرکز ولسوالی می روند که چرا افراد بی گناه و ملکی را اذیت و آزار و به قتل می رسانید، در وقت برگشتن بدون موجب حاجی حسین و فرزند شهید سلمان را نیز در داخل موتر تیر باران و شهید می کنند.
3. چوکی دار بازار میرادینه که ابتدا توسط طالبان مجبور به انتقال و بار زدن اجساد کشته شده طالبان در موتر ها می شود، در آخر بدون موجب در وسط بازار تیر باران و شهید می شود.
4. حاجی جوادی روحانی خدمت گذار، بدون کدام دلیل در بازار شیرداغ تیرباران می شود و به شهادت می رسد.
5. استاد رحمانی شخصیت فرهنگی و دلسوز مردم، در وقت برگشتن از تشییع جنازه بدون کدام پرس و پال در ساحه پای جلگه پشی توسط دو نفر موتوری طالب به رگبار بسته می شود و شهید می شود.
6. کریم بخش کریمی از زردک که مشکل اعصاب داشته، توسط طالبان به رگبار بسته شده و به شهادت می رسد.
7. چندین نفر ملکی و غیر نظامی دیگر که تعداد شان به بیش از ۳۰ نفر می رسد و همگی افراد غیر نظامی و غریب کار بودند در ساحات مختلف مالستان بصورت بی رحمانه تیرباران شده، به شهادت رسیدند.

بنده ضمن ابراز غم شریکی با خانواده شهدا، اعم از شهدای ملکی و نظامی، شهادت این عزیزان را به خانواده های گرامی شان و مردم شریف مالستان تسلیت عرض می نمایم.
امیدوارم شب های سیاه ظلم و بیداد گری گروه متحجر طالبانی، به زودی پایان یافته، زمینه نفس کشیدن برای مردم در خانه و کاشانه خود شان فراهم شود.
در مدت ده روز در جاغوری به شبکه های مجازی و فیسبوک‌ دسترسی درست نداشتم و لازم میدانم نکات ذیل را یاد اور شوم.

1. تصرف ولسوالی مالستان توسط طالبان، نه از قوت طالبان، بلکه بخاطر قطع ارتباطات و عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی بوده است که تحلیل و بررسی آن وقت و زمان دیگر میخواهد.
2. رفتن ما در جاغوری بخاطر همکاری با نیروهای امنیتی در جهت پس گیری ولسوالی مالستان هنگامی صورت گرفت که آنان تصمیم بر انجام عملیات گرفته بودند، اینکه عملیات ناموفق بود، عوامل متعدد نقش داشت که گزارش ان در اینجا مصلحت نیست، اما متاسفانه بعض از دوستان و کاربران فیسبوک ما را مقصر و عامل چنین عملیات ناموفق و حتی سقوط دوباره ولسوالی میدانند که بدور از انصاف ‌و به نحوی خود زنی است.
3. رفتار طالبان با مردم ملکی با هیچ منطق انسانی و اسلامی نمی خواند و این حاکی از بیچارگی و انارشیسم در میان طالبان است. طالبان با چنین اعمال خشونت امیز و قساوت پیشگی نشان می‌دهد که آنان از لحاظ اخلاقی و اصول رفتاری، دارای ظرفیتی نیست که بتواند از عهده مدیریت سیاسی و اجتماعی یک جامعه براید.
4. در مورد سقوط و وضعیت فاجعه بار مالستان حکومت مرکزی و نهادهای امنیتی بی تفاوت بوده، هیجگونه عکس العمل نشان نداده اند. ما از حکومت مرکزی و نهادهای امنیتی جدا میخواهیم با فرستادن نیروهای کمکی و حمایت های هوایی به مالستان، نگزارند بیشتر از این فاجعه خلق شود و مردم صلح دوست مالستان بیشتر از این اوارگی و سرگردانی را تجربه نمایند.
5. در آخر یک بار دیگر به ارواح شهدا اتحاف دعا دارم و تعهد می نمایم در کنار مردم خود بوده، همه باهم تلاش خواهیم نمود تا زمینه آزاد سازی مالستان از چنگال گروه وحشت و دهشت فراهم شود.

محمد علی اخلاقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مالستان
تهدید طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اخلاقی و ناجی و دیگر ها
اگر ایزک نیستید و فرزندان تان از نطفه خودتان است ، بی خیال از حکومت غنی فاشبست در مناطق هزاره جات گروپ های چریکی به وجود بیاورید تا هر جا طالب دیده شد کشته شود ، طالب آدم نیست و حیوان وحشی است که باید کشته شود ، معامله گری بس است.
با خون جنبش روشنی معامله کردید و خود را به بهای خون جوانان گلگون کفن به ارگ رساندید تا قابچی بی بی گل شوید مگر به یاد داشته باشید سیل فاشیسم همه را از یک سر نابود میکند.
حال تجلیل و ارزیابی جناب اخلاقی چه مشکلی را حل میکند.
هزاره ها کشته شدند و باز هم کشته میشوند.
لفاظی های ناجی و شکم گنده مرتضوی برابر ل....هم ارزش ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است