استراتژي هاي امريكا در حال تطبيق است
استراتژي هاي روساي جمهور امريكا، مانند يك تاكتيك موج دار و شناور امريكا در درون پاليسي هاي صد ساله امريكا در آسياي ميانه و جنوب غرب آسيا در حال تطبيق است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۴    ۱۴۰۰/۵/۴ کد خبر: 167791 منبع: پرینت

استراتژي هاي روساي جمهور امريكا، مانند يك تاكتيك موج دار و شناور امريكا در درون پاليسي هاي صد ساله امريكا در آسياي ميانه و جنوب غرب آسيا (پاكستان و قسما افغانستان) در حال تطبيق است.

در پاليسي هاي صد ساله جيوپوليتيك امريكا به باور مكندر جيوپولتيست بزرگ امريكايي آسياي ميانه را از بارز ترين منطقه يوريشيا مي داند و كمر بند فولادي روسيه ، كه بيش از دو صد سال است كه در جزيره جهاني (يوريشيا) سايه افگنده است، براي شكستن اين كمر بند فولادي سال ها است غرب با چنگ و دندان يورش مي برند ولي نمي شود كه نمي شود، تنها شانس غرب گرباچف و ايلسين زود آمدند و زود رفتن و فرصت تسليمي يوريشيا را بدست نياوردند و غرب براي رفتن آنان سال ها گريست.

گاه تزار هاي بزرگ روس چون پيتر كبير و كاترين بزرگ و گاهي هم سوسياليزم جهاني و امروز هم روسيه مدرن با سياست مدار و استخباراتي هوشيار پوتين، بر اين منطقه طلايي يا فرمان رانده اند و يا دست هاي دوستي محكمي با هم داده اند ، خط جنوبي اين كشور ها ساحه حياتي روسيه پنداشته شده و آسياي ميانه براي روسيه غير قابل تعويض و حياتي خط كشي شده است.

غرب و كشور هاي ديگر دير ها است كه هواي آمدن در اين خاك دارند ولي سد فولادي روس ها مانع مي شود، امپراطوري انگليس و روسيه بار ها روبروي هم شدند تا اينكه آمو را خط روس ها و ديورند را خط انگليس ها پذيرفتند.

سقوط شوروي و جدا سازي جمهوريت هاي شوروي گمان هاي را بوجود آورد كه شايد جزيره جهاني برود تجزيه شود و حاكميت منافع روس ها آخرين زمان را در يوريشيا ثبت كند.
ولي چنين نشد و كشور هاي مشترك المنافع بوجود آمد كه تنها تركمنستان بيطرفي اختيار كرد ولي اكثريت ديگر براي حفظ نظم و جلوگيري از انرشيزم با هم شدند و حتا رياست جمهوري هاي طولاني را اختيار كردند كه از جانب كشور هاي غربي يك نوع ديكتاتوري ولي از جانب اين كشور ها يك سياست ملي جلوگيري كننده از فروپاشي پنداشته شد.

تظاهرات خونين ازبيكستان و قرقيزستان و سركوب بي امان شد و در تاجكستان جنگ داخلي به كمك استاد رباني و فرمانده احمدشاه مسعود فرو كش كر د( بيانيه اخير رييس جمهور تاجيكستان)
يوريشيا چند دروازه ورودي دارد:

- اوكرايين كه مسدود شده است.

- قراقستان كه بسيار مستحكم است و پايگاه بايكال إمور فضايي روسيه إنجا قرار دارد و ٢٠ فيصد نفوس كه زياد با قدرت اند روس اند.

- قرقيزستان كه در شمال شرق تاجكستان قرار دارد، با وجود اختلاف با تاجكيستان خطر ساز بزرگ نيست بعد از آزاد شدن اين كشور پايگاه هوايي امريكا را در اين كشور گشود كه بزودي اين پايگاه را بست و قرار داد را با امريكا خط كشيد.

- تركمنستان بيطرف است كه از روابط بسيار نزديك با روسيه و تركيه دارد و سنتراليزم معقول در زمان فعلي توانسته أست دروازه بسته مطمن براي جلوگيري در اين ساحه حياتي باشد.

- تاجيكستان كه پايگاه نظامي روسيه را دارد، خطر ساز است نيروهاي جنبش اسلامي خراسان در سرحدات تاجيكستان در فعاليت است . رييس جمهور و دولت تاجكيستان از دولت هاي نزديكترين روسيه بشمار ميرود.

ازبيكستان با داشتن طالبان ترك تبار گروپ طاهر يولداش خطر ساز براي يوريشيا و دروازه ورود پنداشته مي شود، نيروهاي دروني مايه نگراني اين كشور است
به اين اساس دو كشور مانند دروازه ورودي غرب به يوريشيا پنداشته مي شود، روس ها متوجه زياد ايندو كشور است.
رييس جمهور ازبيكستان كه دير زمان شهروند تاجيكستان بود با سياست هاي خوب حركت مي كند تا بيلانس را در سياست خارجي خود نگهدارد.

روسيه حالا با قاعده بركس و شانگهاي چين را تنها در منافع در يوريشيا شريك ساخته است و چين حاكميت روس ها را بر يوريشيا حق مي داند.
تركيه با نزديكي با روسيه ، مشوق كشور هاي ترك تبار در نزديكي اين كشور ها با روسيه است.

ايران با ضديت به امريكا دروازه ورودي تركمنستان را با وجود شكوه ها و گلايه هاي از تركمنستان بروي غرب بسته نگهداشته است.
حالا راه ورود معلوم است يك دروازه آنهم افغانستان، تلاش نظامي اگر نتيجه ندهد، مي توان لباس بدل كرد و به شكل ديگري داخل شد.

رييس جمهور بايدن رفتن امريكا را به يوريشيا با قدرت نظامي محتمل نمي داند، شايد او فاز دوم و يا حتا فاز سوم را بعد از مرگ از آسياي ميانه آغاز كند، او علاقمندي خاص در مساله دارد.
ولي هوشياري در اين كشور ها به درجه رسيده أست كه تجربه افغانستان را فراموش نخواهند كرد.

زمان شايد بزودي بازي ديگر را ايجاد كند، چه مي دانيم كه ميدان بازي كجا خواهد بود؟ ولي بازيگران معلوم اند.
هوشياري هشدار گونه براي ما بقاي ما را رقم مي زند.

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
سیاست
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند همی رزاق مامون را خیروبرکت دهاد وقلمش را بازهم بیشتر برنده بسازد، با این نوشته هایش :
عراق افغانستان نيست!
این گفته نخست وزیر عراق است. کاظم کاظمی نخست وزیر، یک کادر امنیتی حرفه یی است که هیچ گاه مهارت خود را درنجات زادگاه خویش اثبات نه کرده است. مشارالیه اما سخن خامی بر زبان آورد و گفت:
عراق افغانستان نيست. به امريكائي ها ضرورت نداريم. ما مي توانيم از كشور و مردم خويش به خوبي دفاع و حفاظت كنيم!
هرشکست خورده و تحقیرشده های سیاسی و ملی، به سوی افغانستان دهان می لقانند تا مردم خود را ظاهراً به دروغ های خویش قانع کنند. حساب خدا و راستی... قدرت مقاومت افغانستان درجنگ 43 ساله و به ویژه دربرابر تروریزم بین المللی، با عراق واقعاً قابل مقایسه نیست.

زمانی که داعش به سرعت باد و توفان به سوی بغداد و کربلا نزدیک می شدند و موصل را پایتخت ساختند؛ کمر اردوی پف شدۀ عراق شکست و از جنگ فرار کردند. ایران علی العجاله مستقیم به جنگ داعش داخل شد و همین حکومت عراق را از سقوط نجات داد.
اکنون کاظمی خان می گوید که افغانستان عراق نیست. واقعاً چنین است. افغانستان امروز در سه صد نقطه جنگی علیه تروریزم درجنگ است. اما ایستاده است. عسکر امریکایی و ناتو هم دُم لای پا های گذاشته و گریخته اند؛ ولی افغانستان با تروریزم جهانی درصحنه پنجه در پنجه است. عراق چطور؟
با آن که عراق قرارگاه اصلی سپاه قدس ایران، کتائب حزب الله ( قطعات نیابتی) و پایگاه های برحال وبزرگ امریکایی است؛ و روی ذخیرۀ عظیم نفت نشسته است، مقامات عراق نسبت به آیندۀ شان برای فردا هیچ اطمینانی ندارند؛ جوانان عراقی را که برای نان و کار به خیابان ها ریختند به وسیله گروه های ساخته شده از جانب ایران، با کمیت صدها تن قتل عام کردند.
رئیس بلک واترامریکایی اریک پرنس درکتابش نوشته است که ما درعراق رفتیم تا بربرهای عراقی را زنده گی انسانی بیاموزیم. خبرنگار الجزیره از وی سوال کرد که چرا این جمله را در بارۀ افغانستان نه نوشتی؟ پرنس گفت: تروریزمی که درافغانستان می جنگد، حداکثرگروه های خارجی است؛ اما درعراق همه تروریست ها از خود عراق اند.
عراق، واقعاً افغانستان نیست. هرمثالی که می دهید از خرابه های نا ترمیم عراق خود تان بدهید که هنوز درگرو دو قدرت خارجی است.
ر

>>>   شانزدهم حوت ۱۳۶۷ آغاز حمله سازمانیافته آی. اس. آی پاکستان با شرکت مستقیم بخشهای از اردوی این کشور، عمال افغانی شان و هزاران تن از جنگ آوران اجیر کشورهای عربی بر شهر جلال آباد بود که این حملات رهزنانه با دفاع قهرمانامه قوت های زمینی و هوایی اردوی ملی قهرمان وطن، رزمندگان حزبی، سازمانهای اجتماعی و داوطلبان مردمی مواجه گردیده، در نتیجه نه تنها از جلال آباد دفاع بعمل آمد بلکه مدافعین جلال آباد تحت قومندانیت مستقیم سرقومندان اعلی قوای مسلحجمهوری افغانستان (دوکتور نجیب الله)، به مهاجمین شکست ننگین تاریخی را توأم با افتضاح و رسوایی جهانی تحمیل نمودند. این شکست، افتضاح و رسوایی برای جنرال های اردوی همیشه شکست خورده پاکستان، به عقدۀ تاریخی مبدل گردید. بنابر همین عقده بود که سازمان جهنمی آی. اس. آی با مصرف ملیون ها دالر و بکار گیری شبکه های نفوذی خویش ـ چون تشکیلات حزب اسلامی گلبدین حکمتیارـ حلقه را در اردوی افغانستان تحت رهبری جنرال شهنواز تڼی وزیر دفاع، استخدام نمود. جنرال شهنواز تڼی بخاطر جلب حمایت بیشتر به مانور ها و تحریکات عوامفریبانه توصل می جست. این تحریکات که همزمان بوسیلۀ « دستهای از ماسکو » (۱) نیز حمایت میگردید، سرانجام درست یکسال بعد از آغاز حمله نظامیان پاکستان و عمال آنان بر شهر جلال آباد، یعنی در ۱۶ حوت ۱۳۶۸ ـ تاریخی که جنرال های آی. اس. آی پاکستان از قبل و آنهم بمثابه انتقام شکست مفتضحانه یکشان قبل خویش سازماندهی نموده بودند ـ به کودتای نظامی علیه حاکمیت حمهوری افغانستان وعلیه دوکتور نجیب الله رئیس جمهور افغانستان و سالار مدافعین جلال آباد، منتج گردید

>>>   امریکا بعد از جنگ جهانی دوم،تقریباً در هشتاد مملکت دنیا پایگاه نظامی دارد.علاوه بر جزایر متعدد در اوقیانوس ها.
در زمان دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا ،او خودش یک روز گفت که امریکا در جاهایی در دنیا پایگاه نظامی دارد،که اصلاً اولین مرتبه اش که نام اش را میشنوم.
هرچند مقصد او از قطر بود که خبر نداشت که امریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد و دریک بیانیه اش به طرفداری عربستان برضد قطر بیانیه داده بود که بعداً وزیر خارجه اش متوجه اش ساخت که قطر همکار استراتیژیک ما است.
بهرصورت امریکا در طول سالهای بعد از جنگ دوم جهانی،تنها از ویتنام مجبور به خروج شد و از بیروت بخاطر عملیات انتحاری علیه قوا اش و حالا از افغانستان.در باقیمانده کشور ها پایگاه های نظامی دارد و به اروپای شرقی و بحیره سیاه نیز نفوذ کرده است و جمهوری های بالتیک عضو پیمان ناتو هستند و اوکراین نیز بزودی عضو پیمان ناتو خواهد شد و در بیلوروس نیز اپوزیسیون برشد لوکاشینکو ایجاد شده است و بعد از آرادی قره باغ کوهی توسط آذربایجان به کمک ترکیه که عضو ناتو است،زمینه حضور ناتو در بحیره کسپین نیز فراهم شده است و کشور های آسیای میانه نیز تحت شعار خطر طالبان،زیر کار است.
بنأ کشور روسیه از چهار طرف در محاصره قرار دارد.
بخاطری که پوتین در میان مردم اش برای خود یک اندازه موقف بگیرد و تیم بدهد و اپوزیسیون بالایش نتارند،من پیشنهاد کردم که برای او یک سهم در سوریه بدهند تا او خود را نیز ابر قدرت نشان بدهد.
زیرا بودن پوتین بخاطر ثبات روسیه ضرور است.زیرا روسیه دارای انبار سلاح اتمی است و نباید امنیت آن به خطر مواجه شود.
چنانچه جورج بوش پدر قصه میکند:نیم شب تبلفون ام زنگ زد.از خواب برخاستم که سفیر ما در شوروی وقت میگوید که شوروی تجزیه شد و شوروی دیگر وجود ندارد.یلتسن قدرت را بدست گرفت.
اولین چیزی که به خاطرم آمد،گفتم:موضوع سلاح هستوی شوروی چه میشود؟زیرا سلاح های هستوی شوروی در جمهوری های مختلف شوروی تقسیم شده بود.
تا بالاخره بعد از یک مدتی،امریکا موفق شد،باقی جمهوری های شوروی وقت را بشمول اوکراین خلع سلاح اتمی کند و تنها روسیه باقی بماند.
بنأ روسیه دیگر مثل شوروی ابرقدرت نیست.صرف سلاح اتمی دارد و بخاطر امنیت آن پوتین را نگاه کردند،ورنه وقت پرانده بودنش.

>>>   امریکا شاید طالبان را کمی گوشمالی دهد، اما نمی خواهد آنان را کاملا حذف کند. طالبان متحد راهبردی امریکا در منطقه هستند.

>>>   علیه احتمال اشغال مجدد افغانستان توسط امریکا قیام کنید، چون امریکا برای کشتن مخالفان طالبان به افغانستان بر خواهد گشت.

>>>   امریکا متهم به همدستی با پاکستان در توطئه برای نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی توسط طالبان در افغانستان شده است.

>>>   سقوط دادن شهرها به نفع طالبان موجب مهاجرت حداقل دو و نیم ملیون افغانستانی به اروپا، ترکیه، ایران و آسیای مرکزی می گردد.

>>>   ملت رنج کشیده افغانستان سلام. طوری که در جریان هستن پاکستان بطور تمام عیار به کشور ما وشما تجاوز کرده است و مردم‌ و نیروهای قهرمان امنیتی ما رامیکشد پل وپلچک های کشور مارا تخریب وازبین میبرد وزیر ساخت‌ها اقتصادی مارا از بین میبرد وتمام اعمال مجرمانه طالبان نشان دهنده اینست كه آنها خارجی و مزدوران آی اس آی واستعمار پنجابی هستن اگر آنها افغان میبودند وطن خود تخریب و مردم خود را نمیکشتند. ولزا باید در برابر استعمار وپنجابی یک قیام عمومی و سرتاسری وجهاد عمومی اعلان شود ودر برابر متجاوزین پنجابی بايد جهاد کرد. جهاد در برابر هر متجاوزی فرض و یک وجوبه شرعی هر مسلمان است. پاکستان فقط در نام مسلمان هست هشتاد فیصد مردم پاکستان نی نماز میخاند ونی روزه میگرد وحتی نماز اصلا یاد ندارد. گزشته از آن قانون اساسی پاکستان ونظام موجود در پاکستان ونظام عدالت ‌پاکستان تمام کاپی شده از نظام انگلیس ویک نظام کفری است.خداوند در قران كريم بر ما حكم ميكند كه در برابر متجاوز جهاد كنيد ((فمن اعتدي عليكم فاعتدواعليه بمثل ما اعتدي عليكم))
سوره بقره ١٩٤.در اين اين شريفه گفته نشده كي و فقط گفته شده در مقبل متجاوز بحنگید ومتجاوز را از بين بيبريد٠ در قران كريم ايات متعددي هست كه گفته شده كه در برابر متجاوز بنجنگيد و جهاد در برابر متجاوز فرض است ولزا بايد در برابر پاكستان جهاد كرد و جهاد در برابر پاكستان فريضه شرعي فرد فرد ما و شما است.
قاري عبدالصبور

>>>   هوشدار به آقای غنی وتمام سردمداران افغانستان. سردم داران خفته بیدار شوید هرچه زود بولدک را از وجود ترورستان طالب پاکسازی کنید ونیروهای که از بولدک مخافظت کند و در آنجا جابجا کنید. واخرین فرصت های نجات وطن را به هدر ندهید..
اگر وضعیت به همین منوال پیش بیرود و حکومت هرچه عاجل سپین بولدک را دوباره بسیار بزودی آزاد نسازد همه روزه بطور اوسط یک هزار ملیشه پاکستانی ودیگر ترورستان خارجی در لباس طالب بگونه آزادانه وارد افغانستان ‌و سهمیه وار به ولایت های مختلیف وارد ‌آماده جنگ وتجاوز مستقیم بالای خاک افغانستان میشود..
همین اکنون تمام مراکز جلب وجزب ‌تنظیم این ترورستان تحت نظارت ومدریت مستقیم لشکر طیبه وجیش محمد وحزب المجاهدین و القاعده به سرکردهگی حافظ سعید، وصلاح الدین ، وعبدالرحمن مکی، و دیگر سازمانهای ترورستی با همکاری عبدالله گل پسر جنرال حمید گل ریس سابق آی اس آی پاکستان ‌و اعجاز الحق پسر جنرال ضیاالحق و افسر MI پاکستان به واسم ‌شهرت، عابد بهای در چندین شهر پاکستان دوباره فعال گردیده اند وجهت تمویل این گروهای ترورستی موسئسه خیریه فلاح انسانیت را دوباره فعال ساخته اند واز تمام کشورهای که در عقب ترویج افراطیت در این منطقه جهت تعقیب اهداف خود هستند پول جمع آوری میکند .
در پهلوی رستورانت رفتن ‌احساسات تویتری که بدون شک حق شهروندی تان است لطفا جلوی مصیبتهای که ازهربندر ‌دیوار وارد افغانستان میشود را با تدبیر بگیرید وطوتئه ها بسیار بزرگ اند و متاسفانه شما بسیار کوچک فکر میکنید.
اگر مدیریت تان از اوضاع به همین گونه دوام یابد مردم افغانستان بالای شماهم شک شریک بودن درتوطئه را خواهد کرد که در آن صورت دست بسیار توانای مردم وگردن بسیار نحیف جمهوریت را خواهد فشرد.
بیدار شوید واخرین فرصت های نجات وطن را به هدر ندهید.
ودیگر به امید خارجی ها و بیگانه ها ننشنید.
استاد آمیری

>>>   واقعیت این است که استراتیژیهای امریکا همه شکست خورده است

>>>   طالبان غیرقابل شکست نیست آمریکا نابودی کامل طالبان را نمی خواست .نه دولت غربی اشرف غنی مفید افغانستان است نه امارت اسلامی طالبان که در گذشته خودشان ثابت کردند تفسیری از اسلام دارند که خود پیامبر از آن خبر ندارد . باید گروپ های سنی و شیعه متحد بر علیه طالب بجنگند و ارتش هم زیر آموزش ایران و مورد حمایت هوایی ایران قرار بگیرد . با نبود آمریکا و اشرف غنی و ورود ایران طالبان نابود می شود اما مشکلی هست که ایران مشکلات اقتصادی دارد و نمی تواند خیلی هزینه نظامی کند

>>>   تعدادی از مردمان طفیلی آن طرف مرز به اجازه واشاره آی اس آی گویا تظاهرات ومیتینگ ساختند واز جمهوریت حمایت کردندوبا طالبان مخالفت !!!
همه میدانیم که این حمایت های دروغین صرف بخاطر اینست که حکومت افغانستان جیب های شانرا پر کند آنها هرگز به فکر افغانستان نیستند وبدون اجازه آی اس آی حتی به دستشوئی هم رفته نمیتوانند
ر

>>>   هم وطنان گرامی سلام.
رهبران افغان دلسوز به افغانستان هوشیار وبیدار باشید که ستون پنجومی غنی دارد افغانستان به پاکستان تحویل می‌دهد ودلیل نرفتن کرزی به دوحه می‌تواند همین تحویل دهی افغانستان به پاکستان باشد تا جای که من اطلاع دارم کرزی یک پاکستانی است من خبر دارم که او شناخت کارت پاکستانی دارد و حویلی کرزی در ستیلایت تاون کویته پاکستان است طول مهمان خانه کرزی دوازده متر است. کرزی یک خاین ملی است مواظب تحرکات این جنایت کار باشید. نفوذی های آی اس آی برقرار زیل است البته تاجای که من میدانم. ۱ کرزی ۲. محب۳ محمد عمر داودزی۴ گلبدین۵ ولی احمدزی.۶ محمد محقق. هرچه عجل باید این خاینین بسیار بطور‌ ماهران وزرکانه‌ بر کنار شود وحتی محمد فضل فضلی مشکوک بنظر می‌رسد. اینها مار های استین هستن که هر لحضه ممکن است کشور را تباه کند این یک نصیحت از من بود
افغان سرخ رو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است