۳۶ هزار خانواده در جنگ های چهار ماه بیجا شده اند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۸    ۱۴۰۰/۴/۳۱ کد خبر: 167762 منبع: پرینت

تنها در چهار ماه گذشته حدود ۳۶ هزار خانواده در نتیجه جنگ ها در کشور بیجا شده اند.
وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان نگران است که در صورت تداوم جنگ، ممکن است شمار بیجا شدگان داخلی افزایش یابد.

از سوی دیگر شماری از بیجا شدگان از ولایت قندوز می‌گویند که در کابل در شرایط سخت زندگی می‌کنند.
گل محمد یکی از بیجا شدگان ولایت قندوز است که از چند هفته به این سو همراه با خانواده اش به کابل آمده است.
او می‌گوید که جنگ های کنونی سبب شده اند که شمار زیادی از خانواده ها در این ولایت ناگزیر به ترک خانه های شان شوند و شماری را هم جنگ فرصت نداده است تا حتی از خانه های شان بیرون شوند.
گل محمد، بیجا شده از ولایت قندوز ابراز کرد: "سبب مهاجر شدن از یکجا به جای دیگر جنگ است. چیز دیگری نیست. گر نه کی در روز عید خانه خود را رها می‌کند؟"

تنها قندوز نه، بل جنگ ها سبب شده اند که خانواده ها از ولایت های دیگر نیز برای نجات جان های شان آواره شوند.
حمید، بیجا شده قندوز گفت: "خانه ما، جای ما و زندگی ما، همه در آنجا ماند و ما آمدیم به اینجا مهاجر شدیم. ما نمی دانیم که خانه های ما چور شده یا در گرفته؟"

حسن، بیجا شده قندوز بیان کرد: "با یک جوره کالا آمدیم. به خدا قسم است که کرایه را قرض کرده آمده ایم. این قسم بدبختی روان است."
وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید که در نتیجه جنگ های اخیر در کشور هزاران خانواده ناگزیر به ترک خانه های شان شده اند.
سید عبدالباسط انصاری، مشاور وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان اظهار کرد: "از ماه حمل تا کنون در حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ خانواده در ولایت های مختلف به دلیل جنگ و ناامنی بیجا شده اند."

شماری از خانواده های که در نتیجه جنگ ها ناگزیر به ترک خانه های شان از ولایت های قندهار، لغمان وکندز شده اند، می‌گویند که حکومت و نهاد های مدد رسان هیچ گونه برنامه یی را برای بیجا شدگان داخلی ندارند.
اما وزارت مهاجران و عودت کنندگان از عملی شدن برنامه هایی برای کمک به بیجا شدگان داخلی اطمینان می‌دهد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیجا شدگان
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین راه حل کشور فدرالی شدن آن است با حکومت های محلی مسئول در امور محلی و حکومت مرکزی مسئول در امور بزرگ ملی و سیاست های کلان خارجی، هردو بصورت انتخابی از مردم۰ در آن صورت نه ضرورت به تجزیه کشور است و نه هم این تمامیتخواهی ها زورگویی ها جهالت و انحصار طلبی های همان قوم خاص همه را به تکلیف خواهد کرد۰

>>>   طالب ها وحشی های بیفرهنگی بیش نیستند۰ صلح با این گروه وحشی به جایی نمیرسد۰ این بیفرهنگ ها فقط زبان زور و خشونت را میدانند۰ هرچه دارید بفروشید و سلاح بخرید و بسیج و آماده دفاع شوید، و به دولت قومی که در دست برادران قومی طالبان است هم امید نداشته باشید۰ این دولت از بسیج شما تنها برای دفاع موقتی خودش سهو استفاده میکند و در اخیر بازهم شما را به برادران قومی خود میفروشد و قربان میکند۰ طالب ارگی و طالب گرگی هیچ فرقی باهم ندارند۰

>>>   بقول امریکا و روسیه طالبان صلح میکنند و شمال را پاریس میسازند وه وه وه به این منطق ضد انسانی امریکا و روسیه

>>>   پناهنده ها بجای پاکستان به تاجکستلان بروند تا دوباره ترورست برنگردند

>>>   همین ناقلین وحشی بیفرهنگ را واپس به همان ملک اصلی شان خیبر پختونخوا پاکستان دیپورت کنید دنیا گل و گلذار میشود۰ نه انتحاری میشود نه جنگ نه انفجار و نه تقلب های صندوقی و نه هم خیانت و فساد تریاک و غیره۰

>>>   تاجیکستان برای قبول صد هزار پناهنده آمادگی گرفته است. طالب قصد دارد که تمام شمال را از سکنه خالی کند. از امریکا و پاکستان و روسیه بپرسید که آیا کوچ اجباری مردم صلح است؟

>>>   آبروی طالبان در مدرسه های پاکستاني ریخته است، آنها از هیچ عمل غیر انسانی دریغ نمی کنند، چون نه شرف دارند ونه هم ابرو، وقتی کسی ابرو و وقار نداشت، نوکری و غلامی بیگانگان برایش افتخار است.
شمس تمنا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است