ایران، اصرار بر خطا یا غرض هدفمند؟
بهتر است کارشناسان ایرانی و رسانه‌های این کشور به مسایلی که در حوزه تخصص آنان نیست، ورود پیدا نکنند تا اشتباهات آنان به پای نظام ایران گذاشته نشود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۴۰۰/۴/۳۰ کد خبر: 167742 منبع: پرینت

روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران در شماره ۲۸ تیر/ سرطان از تشکیل گروه مسلحی تحت عنوان «حشدالشیعی» در افغانستان خبر داد. کلمه «حشد» در عربی به معنای جماعت، گروه و جمعیت است. اصطلاح حشدالشیعی یا «جمعیت شیعیان» از اصطلاح «اَلْحَشْدُ الشَّعْبی» به معنای بسیج مردمی گرفته شده است که علیه داعش در عراق شکل گرفت اما حشدالشیعی، برای مردم افغانستان هم از نظر لغوی و هم از نگاه وجودی، ناآشنا است زیرا تاکنون نه کسی در افغانستان این اسم را شنیده و نه کسی چنین گروهی را دیده است.

آنچه در حال حاضر از مقاومت علیه طالبان در افغانستان سخن گفته می‌شود، خیزش‌ها و قیام‌های مردمی است که انگیزه مذهبی نداشته بلکه دفاعی است. بنابراین، اصطلاح حشدالشیعی را می‌توان ساخته و پرداخته روزنامه جمهوری اسلامی دانست که عاری از حقیقت است. تا دیروز گمانه بر این بود که روزنامه جمهوری اسلامی، در یک اقدام غیرحرفه‌ای و به خطا چنین موضوعی را تیتر اول روزنامه قرار داده است.

این گمانه زمانی تقویت شد که اطلاعات و محتوای مطلب، مملو از اشتباهات تاریخی و تحلیلی بود. مثلاً در بخشی از این یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی آمده است که آمریکا طالبان را در اواسط دهه ۱۹۹۰میلادی برای شکست شوروی سابق سازماندهی کرد؛ در حالی که در زمان شکل‌گیری طالبان، شوروی وجود نداشت و متلاشی شده بود.

به تدریج، اذهان به سمت خطای روزنامه جمهوری متمایل می‌شد که این روزنامه در سرمقاله شماره ۲۹ تیر/ سرطان دوباره به ایجاد و تشکیل حشدالشیعی در افغانستان اصرار و پافشاری کرده است. با طرح مجدد این موضوع توسط روزنامه جمهوری اسلامی، تصور خطا و اشتباه کم‌رنگ و گمانه غرض‌ورزی این روزنامه پررنگ شد. جدای از قضاوت درباره اشتباه و یا عمد بودن مطالب روزنامه جمهوری اسلامی درباره افغانستان، در این ارتباط چند نکته وجود دارد که مطالعه آن خالی از فاید نیست.
۱- در حال حاضر در ایران، صدای واحدی درباره مسایل افغانستان و به خصوص طالبان، شنیده نمی‌شود. این وضعیت، بستری را فراهم کرده است تا جریان‌ها و جناح‌های این کشور، دیدگاه‌های متفاوت و گاهی متناقضی را درباره مسایل افغانستان ارائه کنند. مطالب روزنامه جمهوری اسلامی درباره اوضاع افغانستان نیز در چنین فضای بلاتکلیفی منتشر می‌شود. البته تحولات اخیر در افغانستان، چین، روسیه و هند را نیز با مشکل روبرو کرده و در یک سردرگمی قرار داده است اما خلاف این کشورها، آمریکا، ناتو و پاکستان درباره برنامه خود می‌دانند که چه کار می‌کنند.

۲- روزنامه جمهوری اسلامی، نه منتسب به جناح اصول‌گرا و نه متعلق به اصلاح‌طلبان ایران است. در حقیقت این روزنامه، التقاطی است که گاهی به سمت اصول‌گرایی و گاهی به سمت اصلاح‌طلبی گرایش دارد ولی در مجموع آمیخته‌ای از دو دیدگاه است که هاشمی رفسنجانی را باید مبتکر آن دانست.

۳- درست است که روزنامه جمهوری اسلامی، متعلق به رهبر ایران نیست اما این روزنامه به عنوان یک نشریه رسمی، از دولت بودجه دریافت می‌کند و «خوب» و «بد» آن به پای نظام ایران گذاشته می‌شود.

۴- اطلاعات ایرانی‌ها حتی کارشناسان این کشور درباره افغانستان بسیار اندک است. اگر بگوییم که در سراسر ایران بیشتر از انگشتان دو دست «افغانستان‌ شناس» وجود ندارد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. آنچه ما درباره مسایل افغانستان اعم از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تاریخی و جغرافیایی افغانستان، از قول کارشناسان ایرانی می‌شنویم، بسیار ابتدایی و به اصطلاح «بندانگشتی» است. اگر گزینه خطا را در مطالب اخیر روزنامه جمهوری اسلامی بپذیریم، مطالب روزنامه جمهوری اسلامی نیز از فقر معلومات مسوولان این روزنامه از جمله «مسیح مهاجری» مدیر مسوول آن از اوضاع افغانستان، رنج می‌برد.

۵- بهتر است کارشناسان ایرانی و رسانه‌های این کشور به مسایلی که در حوزه تخصص آنان نیست، ورود پیدا نکنند تا اشتباهات آنان به پای نظام ایران گذاشته نشود. البته این در صورتی است که پای خطا و اشتباه در میان باشد ولی اگر انتشار مطالب کذبی مثل حشدالشیعی افغانستان عمدی باشد، محور بحث تغییر می‌کند اما با این وجود، هنوز علامت سوالیه درباره «اصرار بر خطا» و «غرض هدفمند»، در جای خود باقی است و قضاوت نهایی را به خوانندگان واگذار می‌کنم.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
جمهوری اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   حرف حساب

>>>   غرض این روزنامه بد بخت کردن شیعیان افغانستان است.

>>>   سلام دوستان گرامی و همسایه
همانگونه که نویسنده محترم هم به ان اشاره کرده است، این وضوع صرفا نظر سردبیر روزنامه است وارتباطی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد. سر دبیر این روزنامه آقای مهاجری، شخصیت باثباتی د رنظریه پردازی های سیاسی ندارد. نظر های عجیب و غریب این فرد برای ما ایرانی ها شناخته شده است. ما د رایران اعتقاد داریم که مردم فهیم افغانستان بایستی خودشان در مورد سرنوشت مملکت خودشان تصمیم بگیریند. البته صلح در افغانستان از هر حیثی به به نفع ایارن است و این موضوع خواست قلبی مسئولین و مردم ایران است. آقاای مهاجری با جود آنکه یک فرد روحانی است ولی اکثر مواقع نظرات غربگرانه دارد و قطعا انتخاب این تیتر برای روز نامه اصلا درست نیست و شک بر انگیز است.

>>>   شبکه وزین اطلاع رسانی افغانستانف انتخاب تیتر خبری شما هم دقیقا مشابه تیتر روزنامه جمهوری اسلمی است.
چطوری می شود که شما از تیتر آن روزنامه ناراحت می شوید و آنوقت خودتان بد تر از آن تیتر می زنید. در ایران هیچ کس از موضع این روزنامه حمایت نمی کند. لطفا شما هم در این وسط جنگ به دنبال مقصر شناخته شدن ایران نباشید. ایران هراسی به صلح افغانستان کمکی نمی کند

>>>   شما صحبت از غرض ورزی نکنید واقعا
ولی با این واکنش و مورد قبلی پرسش است که واقعا تمام افکار عمومی افغانستان پیگیر مطالب روزنامه ها و رسانه های ایران هستند؟
یعنی انقدر مهم است که چی میگن؟
اصلا عکس العمل نشون دادن به هر چیزی که در ایران است دیگه تبدیل به روند مسخره شده
از حالت عادی خارج شده
یا دنبال عقده گشایی و کینه و نفرت تاریخی خود از ایران؟

>>>   بخدا ما که ایرانیم نفمیدیم اینا تو فازی هستند گفتن چرت پرت و حرف های سیاسی احمقانه و تنش زا در مضوعات داخلی وخارجی چه تو مسولین چه روزنامه های ما نادر نیست

>>>   بابا متخصص
از این تخصصتان چه استفاده هایی کرده اید شما؟
بفرمایید شما که تخصص دارید بگویید چطور مشکل افغانستان حل شود راهکارتان چیست؟
متخصص جان چرا با این تخصصت فکر فردای رفتن آمریکاییها نبودید؟چرا برنامه ای ندارید؟
مسءله افغانستان که تاثیر زیادی بر ایران دارد کارشناسان ایرانی اظهار نظر نکنند؟
فقط موج جدید آوارگانتان باشند؟

>>>   آینده افغانستان در دست طالبان هست و ایران و بقیه کشورها این را فهمیده اند و دنبال رابطه با طالبان هستند.امریکاییها فکر میکردن با خروج از افغانستان حرکات تروریستی طالبان را علیه چین و روسیه و ایران راه بیندازند اما با پیشدستی این کشورها و مذاکره با طالبان این خطر دفع شد.وقتی طالبان بر همه افغانستان مسلط شد مجبور است برای اداره افغانستان با چین و ایران و روسیه کار کند و آرزوی آمریکا و غرب برای گرفتار شدن این سه کشور در باتلاق افغانستان برآورده نخواهد شد!!

>>>   خدمت نویسنده باید عرض کنم
طبق گزارش سازمان ملل که همه ساله که با کمک ارگانهای مختلف و دانشگاههای معتبر اروپاو آمریکا صورت می گیرد
ایران بعد از روسیه و آمریکا بیشترین جمعیت تحصیل کرده دانشگاهی با حدود هشتاد درصد را داراست
با وجود سالانه پنج میلیون دانشجو
و در تمام امور متخصص در ایران وجود دارد
کارشناس هم در ایران فراوان است
یه دونه روزنامه یه چیزی از خودش نوشته

>>>   منم خیلی تعجب کردم دیدم اون تیتر
حالا شیعیان افغانستان واکنشها در افغانستان را دیدند و فهمیدن چرا ایران در افغانستان نمی تواند کاری کند؟
در ثانی کسانیکه می گویندایران شیعیان رها کرده باید بدانند اگر دولت افغانستان کمک میخواهد بایدآنرا بطور رسمی اعلام کند که هم با غرور اشرف غنی هم نفرت او از ایران و هم آمریکا این اجازه رانمیدهند
ایران که نمی تواند سرش را بیاندازد وارد افغانستان شود گرچه فکر میکنم کمکهایی بصورت مخفی به شیعیان بکند

>>>   روزنامه جمهوری اسلامی ایران چه در باره افغانستان بنویسد یا نه نویسد باز هم عده ای ایران را محکوم می‌کند که عملا پای نظام و رهبری نوشته میشود ،فقط نمی دانم چرا تصرف سریع و پیشروی سریع طالبان در مناطق افغانستان چیست ،ایا ترس مردم ؟؟؟؟؟ یا مقبولیت طالبان؟؟؟؟ یا هم دستی ارگ نشینان با طالبان ؟؟؟؟؟ خواهشان اتباع افغانستانی جواب من را بدهند
احمد

>>>   نظر دهنده هشتم
طالبان و کشورهایی طرفدارش هر کاری بکنند نمی‌توانند
به طور کامل افقانستان را تصرف کنند باید به همان
کوهها ودشت های دورافتاده افقانستان باشند که به زودی توسط نیروهایی خیزش هایی مردمی نابود
میشونند وامثال تو آرزو به دل میمانید

>>>   سلام دوستان عزیز نسبت به اطلاعات کارشناسان ایرانی نسبت به موضوع افغانستان یک مقدار حق با این نقد به روزنامه جمهوری اسلامی است. چون چند وقت پیش مصاحبه ای با آقای فرجی راد در مورد تحولات افغانستان شده بود، ایشان یک خطای بسیار فاحش کرده بود که مدعی بود دکتر نجیب را مجاهدین اعدام کردند. در حالی که کسی که اندک اطلاعاتی در مورد تحولات افغانستان در دهه ۷۰ داشته باشد، می داند نجیب را طالبان از دفتر سازمان ملل متحد خارج کردندو همراه با بردارش به طرز فجیعی به قتل رساندند. یا دیروز در اخبار راجع به تحولات اخیر افغانستان خواندم که امام جمعه مشهد در خطبه‌های های نماز عید قربان مدعی است که افغانستان را ایالات متحده آمریکا ۳۰ در اشغال خود داشته است.در حالی که همه می دانند آمریکا و ناتو در سال ۲۰۰۱ طالبان را شکست دادن و... الان در ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند و مجموعا ۲۰ سال حضور داشتند.

>>>   خداشفایت دهد مرادی!
میان این هنه درگیری وپیشروی طالبان وسیایت های احمقانه وفاشیستی اشرف غنی دنبال زیر بغل مار میگردی؟
ایران چه باید بکند تا توراضی بشوی؟
به افغانستان لشکر کشی کند؟
به همه دنیا اعلام کند:آهای مردم چیزی از دست طالبان نخرید!با طالبان مذاکره نکنید!و...
به پاکستان فحش بدهد؟
به سازمان ملل شکایت کند؟

مردحسابی، ایران امروز چنان درگیر مشکلات داخلی و خشکسالی وشورش مردمی وتحریم وغداره کشی غرب است که اصلا یادش نمی آید کدام همسایه ودر کجاست
قدری انصاف هم خوب چیزی است! عالم وآدم با طالبان مذاکره کردند. حتی خود دولت غنی وآمریکا هم با آنان مذاکره کرد وقتی نوبت به ایران رسید آسمان تپید؟
این چه کینه ای است که از ایران دارید..
....

>>>   نظر دهنده ای که نوشته خدا شفایت بدهد
من خودم ایرانی هستم نمیدونم چرا بعضی از ماها مثل تو انقدر همش میگید رسانه های افغانستان ایران هراسی می کنند یا میگی ایران چه کند شما راضی شوید؟
خوب بزار ایران هراسی کنند چه ضرری به ما میرسه؟صبح تا شب راجب ایران بنویسند
یا نمیدونم چرا میگی ایران چه کند افغانها راضی شوند مگه مثلا قرار است کاری کنیم؟
راضی باشند یا نباشند به خودشون مربوطه
ایران و ایرانی به هیچکس بدهکار نیست با توجه به شرایط تحریم و غیره باید سپاسگزار باشند که در ایران هستند

>>>   سلام دوستان عزیز اینجا مثل تریبون آزاد می ماند، هرکس نظر خود را می دهد تا اگر مفید بود دیگران نیز استفاده کنند. بحث کینه و بحث‌های عاطفی درست نیست. قرار است به قول غربی ها فکت به قضایا نگاه کنیم. این همه زوق زدگی امروز در رسانه‌های ایران در مصاحبه یا همراهی با طالبان، به نظر می رسد کمی دور از واقعیت های موجود سیاسی باشد. همه می دانند که به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک طالبان می تواند برای ایران خطر بالقوه محسوب گردد. طالبان ممکن است از لحاظ میدانی در جنگ دست برتر را داشته باشد، ولی طالبان می دانند که مشروعیت را نمی شود با اسلحه به دست آورد. از کجا معلوم طالبان با ایالات متحده آمریکا چه توافقی را امضا کرده باشد که بسیاری از کشورها از آن بی اطلاع باشند، فراموش نکنیم که بزرگترین سرویس های اطلاعاتی دنیا که در ساختن گروه‌های تروریستی و تندرو برای مقاصد سیاسی حال و آینده نقش دارند، چند قدم از سایر کشورها جلو هستند. حرف دیگر این است که ایران یک کشور ایدئولوژیک شیعه با طالبان که همه می دانند در دهه هفتاد چه بلا های بر سر مردم افغانستان به خصوص شیعیان آورد، کشتن ۱۰هزار نفر شیعه در مزار شریف و کشتن صد ها تن از مردم بامیان و تخریب بت های بامیان و از جمله کشتار دیپلمات های ایران در مزار شریف در سال‌ ۱۳۷۷.با این همه سابقه ی درخشان تطهیر این گروه آیا زیر سؤال بردن خود ایران نیست؟ با توجه به این که آینده کاملأ نامعلوم است و هر موضع‌گیری نسنجیده می تواند در آینده آثار جبران ناپذیری در پی داشته باشد. شما قضاوت کنید.

>>>   دولت شما با بالابان مذاکره می‌کند!!! اربابش آمریکا هم با طالبان مذاکره می‌کند!!! نانو هم با طالبان مذاکره می‌کند چرا ایران برای آینده مرزهایش و حتی همزبانان و همکیشانش در داخل افغانستان مذاکره تکند؟؟؟؟.؟؟؟

>>>   از ھمھ کشورھا انتظار خیانت داشتیم جز ایران ،حالا فھمیدید کھ شیعیان افغانستان برای چی از ایران ناراحتند؟
....

>>>   ایرانیان محترم چرا همه چیز رو باهم قاطی میکنید خب بزرگواران من چند دفعه همین جا گفتم بازم میگم راجب چیزی که اطلاع و سواد کافی ندارید نظر ندهید نویسنده گفته در روزنامه جمهوری اسلامی مطلب غلطی نشر شده حشدالشیعی میفهمین این رو اگه فقط غلط فرض کنیم نه عمدی چه بلایی میتونه سر شیعیان افغانستان بیاره ؟حتما میگید به ماچه ماکه مسول نیستیم بسیار خب مگه ما از شما توقعی کردیم مگه مثل طالبان صلاح خواستیم مگه حمایت خواستیم ؟جواب همه اینها رو به خودتون بدید میبینید جواب نه هست ما فقط میگیم بعضی از نادان ها برای شیعه در افغانستان دشمن تراشی نکنند خوی سلفی گری طالبان رو تحریک نکنند یکی در میون میان میگن از ایران چه توقعی دارید بابا هیچی کی ما توقع کردیم ؟مگه الان داریم با طالب میجنگیم موضع شما معلوم هست ؟ نه هیچ اهمیتی برای ما نداره شما طرف کی هستید دراین چهل سال هم گاهی به نعل زدید گاهی به میخ
انچه برای شیعه افغانستان مهم است دیدگاه علما است که خب بسیار واضح است که طالبان جز مردمی خونخوار نزد عالمان دین وجهه دیگری ندارد وجهاد بر علیه ایشان واجب است همین
طبق فرمایش ایت الله گلپایگانی که فرمودند طالبان یکبار امتحان خود را پس داده مسولین شما هم دست کمی از مسولین ما ندارند پس حرفشان هیچ حجتی برای ما نیست
در ضمن شیعیان افغانستان رسما از این روزنامه شکایت بین المللی کردند تا حداقل از خودشان دفاع کرده باشند روزنامه جمهوری اسلامی ظاهرا هدفش از نشر این مطلب قتل عام شیعیان افغانستان است
یاد جمله معروف فیلم مختار افتادم که ابراهیم اشتر به بزرگ قبیله شیعی که به مختار شک کرده بود و برعلیه مختار همراه شمر وخولی میجنگید
فرمود چه شده خونخواه حسین امروز در جبهه دشمنان حسین میجنگد
مرز تشخیص حق و باطل به باریکی موییست دشمنی با شیعه یعنی دشمنی با علی علیه السلام شیعه افغانستان نه تابحال به شما بد کرده ونه دشمنی بلکه مردانه برای تشیع جنگیده در هر جبهه ای که بوده امروز هم خط نخست برعلیه سلفیت مینجگه حمایت نمیخوایم دشمنی نکنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است